Verzamel recensies voor je online reputatie

doorEduard

Verzamel recensies voor je online reputatie

Nu je bedrijf eenmaal op Yelp staat, kun je verder gaan met het uitbouwen van je online reputatie door recensies en beoordelingen op Yelp te gaan verzamelen. Zodra je namelijk tenminste één recensie op Yelp hebt, wordt je in Google in de zoekresultaten heel vaak hoog getoond en dan ook nog eens met vermelding van het aantal recensies en de gemiddelde beoordeling in de vorm van gele of gouden sterretjes.

Een vermelding en aantal (goede) recensies in Yelp helpt namelijk echt met je score in de lokale zoekresultaten in Google. Dit komt doordat het vrijwel onmogelijk is om op Yelp fake reviews te posten of door andere mensen te laten posten. Yelp heeft een ongelofelijk krachtig fake-review-detectie-mechanisme. En als jouw bedrijf teveel fake reviews ontvangt, nagelt Yelp je zelfs aan de virtuele schandpaal door dit openlijk op de Yelp-pagina van je bedrijf te vermelden. In de transcriptie op de website heb ik een plaatje opgenomen van hoe die “Consumer Alert” van Yelp er uitziet.

Yelp Consumer Alert
(klik voor een grotere versie)

Maar niets let je om op je website een aparte pagina te maken, waarop je mensen (bijvoorbeeld klanten of patiënten) vraagt een review over jouw bedrijf achter te laten op één van de review sites, waar je staat vermeld.

Of je kunt bijvoorbeeld bij de receptie, de uitgang of de kassa van je bedrijf kaartjes leggen die je meegeeft aan je patiënten of klanten waarop je hen vraagt een recensie te posten.

Als je een beetje creatief nadenkt, kun je op een heleboel manieren mensen verwijzen naar bijvoorbeeld je Yelp bedrijfspagina, of je Google+ Local pagina waar mensen hun review achter kunnen laten. Mocht blijken dat je klanten er moeite mee hebben om een recensie te posten, maak dan een korte instructievideo waarin je uitlegt hoe het werkt.

Wat helemaal mooi is voor je reputatie op Yelp is als je een zogenaamde Yelp Elite member een review kunt laten schrijven over bijvoorbeeld jouw restaurant. De reviews van Elite members hebben namelijk nog véél meer waarde dan gewone reviews!

En terwijl Apple bezig is haar Maps applicatie te verbeteren, heeft Google ook niet stilgezeten. Afgelopen week kwam de nieuwste Google Maps voor de iPhone uit. En jongens, wat ziet die er ook mooi uit! Het opstarten op een iPhone 4 vind ik wel wat lang duren, maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt door de kwaliteit van de vernieuwde app.

Wat ik hiervoor zei over Apple Maps, geldt ook voor Google Maps: de vraag of en hoe je wordt vermeld… Zoek eens je bedrijf op. De resultaten die je als eerste ziet, zijn de resultaten, die je ook op Google onder de lokale zoekresultaten ziet; dus de “A” t/m “G” op het kaartje. Sta je daar niet bij, dan heb je een probleem.

Als mensen dan zoeken op bijvoorbeeld “bloemist Rotterdam” en jij staat niet bij de eerste 7 resultaten?? Aiii… Dan wordt het hard tijd om aan je lokale internet reputatie te gaan werken, want zo kan niemand je snel vinden op Google Maps!

Om je hiermee te helpen ben ik bezig een cursus aan het maken, maar het duurt nog wel even totdat die gereed is. Tot die tijd krijg je van mij losse tips in de verschillende podcasts en blogposts, die allemaal bijdragen tot een mogelijk hogere ranking in de lokale zoekresultaten. Een goed voorbeeld hiervan is de tip die ik zojuist gaf: over het belang van de listing van je bedrijf op Yelp.

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 4

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.