Categorie archief Transcripties

doorEduard

Pinterest business accounts

Dan Pinterest… Een paar weken geleden introduceerde Pinterest de zogenaamde business-accounts.

Voorheen mochten bedrijven volgens de kleine lettertjes van Pinterest er geen gebruik van maken voor hun zakelijke doeleinden. Het enige wat er nu is veranderd, is dat bedrijven zich wel mogen aanmelden, dus op zich niet echt een spectaculaire verandering.

Wel is het nu mogelijk je website te verifiëren bij Pinterest, waardoor er nu een rood vinkje voor de URL van je website komt te staan.

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 3

doorEduard

Over op outlook.com?

Het lijkt erop alsof Microsoft al voelde aankomen dat de gratis Google Apps for Business zou stoppen. Want op 31 juli 2012 introduceerde Microsoft de GRATIS dienst “outlook.com” als concurrent van Gmail.

Voor wat ik tot nu toe erover heb gelezen, ondersteunt outlook.com nog niet het IMAP-protocol. Voor veel gebruikers zal dit niet echt uitmaken, maar voor mensen die zowel soms hun mail lezen in de browser, als in een mailprogramma op hun laptop en vanaf hun smartphone is dit mogelijk een showstopper. Als je nu gewoon POP3 gebruikt en geen IMAP voor het lezen van je mail, is dit voor jou natuurlijk geen probleem.

Als alternatief biedt Microsoft wel EAS (=Exchange ActiveSync) op outlook.com. Veel programma’s en smartphones ondersteunen dit ook. Ook in een artikel op “techradar.com” las ik dat IMAP toch mogelijk binnen afzienbare tijd beschikbaar zal komen.

Zelf heb ik een paar Hotmail-accounts, waarvan ik er eentje gebruik als backup voor mijn persoonlijke Gmail-account. Dit account heb ik geüpgrade naar outlook.com, waarna ik er een tijdje mee heb zitten werken.

Ook heb ik via EAS de mail en agenda van outlook.com op m’n iPhone ingesteld. En ik moet zeggen dat ik toch erg onder de indruk ben: het werkt flitsend, soepel en ook de browser-interface werkt goed.

Alleen vond ik dat de agenda afspraken niet zo snel gesynchroniseerd worden tussen de browser en de iPhone. De afspraken worden wel zichtbaar, maar het duurt iets langer dan bij Google Apps. Ik heb slechts even kort met het adresboek van outlook.com geëxperimenteerd en ook dat ziet er op het eerste gezicht goed uit.

Hoewel ik bij Google mail nooit aandacht schonk aan alle advertenties, moet ik zeggen dat het toch veel rustiger oogt zonder advertenties.

Mijn advies ten aanzien van outlook.com is: ga er eens mee aan de slag en kijk of je het goed vindt werken. Nadat ik er een halve dag mee heb gewerkt, kan ik je het van harte aanbevelen!

Net als bij Google is het ook mogelijk alle email van je organisatie gratis via outlook.com te laten lopen. Ik zal er binnenkort in duiken om ermee te experimenteren en het hier melden, als ik er meer over weet.

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 3

doorEduard

Gratis Google Apps for Business stopt

Vorige week werd ook bekend dat Google is gestopt met de mogelijkheid om kleine bedrijven gratis gebruik te laten maken van Google Apps for Business. Hiermee kon je als klein bedrijf met maximaal tien gebruikers gratis gebruik maken van Google Mail, Google Docs, Picasa en de tientallen andere diensten van Google.

Al in augustus werd er over gespeculeerd op bijvoorbeeld Ubergizmo, maar sinds 6 december is het dan zover. Google heeft op haar blog bekend gemaakt dat zij met directe ingang hiermee stopt.

Bestaande bedrijven die zich voor die tijd hebben aangemeld voor de gratis uitvoering van Google Apps for Business kunnen wel gewoon gebruik ervan blijven maken, maar nieuwe bedrijven zullen US$50 per gebruiker per jaar moeten gaan betalen, zo schrijft Google op haar site.

In het verleden zette ik de e-mail van elk bedrijf dat ik hielp of adviseerde, over op Google Apps for Business. Daarvoor had ik een paar redenen. Allereerst is de spamdetectie van Google vrijwel ongekend. Ik krijg eens in de paar maand soms een verloren spamberichtje in mijn inbox, maar voor de rest verdwijnen alle spammails netjes automatisch naar de spamfolder.

Ten tweede: de beschikbaarheid van Google haar infrastructuur (en dus ook van Google Mail) is superhoog, dus je kunt eigenlijk altijd en overal je mail lezen waar je maar wilt.

Ook zijn Google accounts extra te beschermen door middel van two factor authentication. Je download dan een app op je smartphone, die iedere minuut een andere zescijferige code toont. Naast dat je bij het inloggen je wachtwoord moet intypen, moet je als extra beveiligingsmaatregel ook dat 6-cijferige unieke “token” invullen. Dit voorkomt dat mensen toegang tot je account kunnen krijgen, als ze je wachtwoord weten te achterhalen.

En een andere goede reden om mensen Google Mail te adviseren, was dat je een inbox kreeg waar je minimaal 10 Gigabyte aan mails in kon ontvangen.

Opeens is dit dus allemaal niet meer mogelijk en moeten we op zoek naar andere diensten om in eerste instantie de mail onder te brengen.

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 3

doorEduard

Twitter Lists

Dan eens eventjes iets anders: Twitter. Ik kwam een paar weken geleden ergens op Internet een goede tip tegen voor Twitter, voor mensen die net als ik soms door de bomen het bos niet meer zien door de honderden Twitter-updates van alle mensen die zij volgen.

Soms vliegen de tweets in je timeline over het scherm en door de vele berichten met vaak voor jou zinloze inhoud, loop je het risico dat voor jou relevante tweets onopgemerkt blijven. Als jij je soms ook ergert aan de hoeveelheid tweets, maar wil je eigenlijk niemand die je volgt, ontvolgen, kijk dan eens naar Twitter lists.

Twitter lists is een heel handig principe waarmee je een groot aantal Twitter accounts die je volgt tezamen in één lijst kunt stopppen, bijvoorbeeld met de naam “Vage bekenden”. Daarna kun je de individuele accounts uit die lijst ontvolgen, waardoor de tweets van die verwijderde accounts van je timeline verdwijnen.

Als je dan toch de tweets van die “vage bekenden” wilt lezen, ga je gewoon naar de gewenste lijst en daar vind je ze allemaal! Zo kun je dus Twitter accounts volgen, zonder ze te moeten volgen en blijft je tijdlijn verschoond van een heleboel tweets.

Je kunt het principe van de Twitter lists natuurlijk ook gewoon gebruiken om al je favoriete tweeps netjes te groeperen. Of om een lijst te maken van Twitter accounts die je bijvoorbeeld graag aanbeveelt aan anderen. En het is handig om te weten dat je zowel publieke lijsten kunt maken, als privé-lijsten. Zo maak je niet automatisch al je lijsten geheel wereldkundig.

Ik heb begrepen dat je maximaal 20 Twitter lists kunt maken. Maar als je vooraf even goed nadenkt moet dat voor de meeste mensen toch wel voldoende zijn.

Sommige twitteraars zullen zich misschien in hun eer aangetast voelen, omdat je ze ontvolgt. En misschien heb jij ook wel een probleem ermee, omdat jij je eer en/of status ontleent aan het aantal mensen wat jij volgt of net als die anderen: aan het aantal volgers wat je hebt.

Maar mocht het je overkomen dat mensen vragen waarom je ze ontvolgt, dan kun je ze uitleggen dat dit niet te maken heeft met een gebrek aan belangstelling of desinteresse, maar dat je het doet om juist meer aandacht te kunnen schenken aan de contacten die je echt dierbaar zijn en je dus het kaf van het spreekwoordelijke koren wilt scheiden. Je kunt ze ook gewoon naar deze podcast verwijzen om het duidelijk te maken.

En natuurlijk hoef je niet letterlijk iedereen te ontvolgen of in Twitter lists te stoppen! Je kunt altijd de allerbelangrijkste tweeps gewoon blijven volgen. Op die manier zie je dan in ieder geval hun tweets wel direct op je tijdlijn.

Tot nu toe alle Twitter-gerelateerde programma’s die ik ben tegengekomen, zoals TweetDeck en Tweetbot ondersteunen ook Twitter lists. Dus je hoeft zowel achter je desktop, als onderweg op je mobiel geen tweets van mensen uit je lists te missen!

En nu ik het toch over Twitter heb: vorige week woensdag 12 december is Twitter begonnen met het overzetten van alle Twitter accounts naar de nieuwe layout. Hierbij heb je als twitteraar niet alleen een profielfoto of bedrijfslogo, maar kun je ook een soort van header foto uploaden, vergelijkbaar met de header op Facebook en Google+. Natuurlijk zijn de afmetingen weer anders, waardoor je weer een andere uitsnede moet maken van je header image. Twitter ondersteunt ook nog steeds het uploaden van je eigen pagina-achtergrond.

De mogelijkheid om een extra achtergrondfoto voor in je header te uploaden biedt je extra exposure mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld met een bepaalde regelmaat wisselen, bijvoorbeeld met de seizoenen, of afhankelijk van aanbiedingen van je bedrijf enz. Als je er even verder over gaat nadenken, verzin je zo een aantal nieuwe toepassingen. Heb je een leuke bedacht? Post die dan als reactie onder deze podcast op de website!

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 3

doorEduard

Rich Snippets & schema.org

Dit mechanisme, waarmee je specifieke inhoud van je website op een bepaalde manier markeert, heet “rich snippets”, of “microdata”. Deze standaard heeft de naam “schema.org” en is ontwikkeld in een samenwerking tussen Google, Microsoft en Yahoo! Op de gelijknamige website: schema.org kun je meer erover lezen.

Deze standaard is bedoeld voor het semantisch markeren van content op je website. Zo kun je bijvoorbeeld door middel van rich snippets op je site je adresgegevens markeren, waardoor het voor zoekmachines 100% duidelijk is dat die gegevens een adres specificeren.

Ook kun je recepten tonen, die dan in de Google zoekresultaten worden vertoond als recepten. Of je markeert bepaalde inhoud van een webpagina als een specifiek product, zoals een televisie, een boek of DVD, al of niet met prijzen erbij.

Daarnaast kun je ook rich snippets gebruiken om ervoor te zorgen dat een pagina van jouw site in de zoekresultaten van Google wordt vertoond met één of meer review sterretjes.

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 3