Categorie archief Transcripties

doorEduard

Verzamel recensies voor je online reputatie

Nu je bedrijf eenmaal op Yelp staat, kun je verder gaan met het uitbouwen van je online reputatie door recensies en beoordelingen op Yelp te gaan verzamelen. Zodra je namelijk tenminste één recensie op Yelp hebt, wordt je in Google in de zoekresultaten heel vaak hoog getoond en dan ook nog eens met vermelding van het aantal recensies en de gemiddelde beoordeling in de vorm van gele of gouden sterretjes.

Een vermelding en aantal (goede) recensies in Yelp helpt namelijk echt met je score in de lokale zoekresultaten in Google. Dit komt doordat het vrijwel onmogelijk is om op Yelp fake reviews te posten of door andere mensen te laten posten. Yelp heeft een ongelofelijk krachtig fake-review-detectie-mechanisme. En als jouw bedrijf teveel fake reviews ontvangt, nagelt Yelp je zelfs aan de virtuele schandpaal door dit openlijk op de Yelp-pagina van je bedrijf te vermelden. In de transcriptie op de website heb ik een plaatje opgenomen van hoe die “Consumer Alert” van Yelp er uitziet.

Yelp Consumer Alert
(klik voor een grotere versie)

Maar niets let je om op je website een aparte pagina te maken, waarop je mensen (bijvoorbeeld klanten of patiënten) vraagt een review over jouw bedrijf achter te laten op één van de review sites, waar je staat vermeld.

Of je kunt bijvoorbeeld bij de receptie, de uitgang of de kassa van je bedrijf kaartjes leggen die je meegeeft aan je patiënten of klanten waarop je hen vraagt een recensie te posten.

Als je een beetje creatief nadenkt, kun je op een heleboel manieren mensen verwijzen naar bijvoorbeeld je Yelp bedrijfspagina, of je Google+ Local pagina waar mensen hun review achter kunnen laten. Mocht blijken dat je klanten er moeite mee hebben om een recensie te posten, maak dan een korte instructievideo waarin je uitlegt hoe het werkt.

Wat helemaal mooi is voor je reputatie op Yelp is als je een zogenaamde Yelp Elite member een review kunt laten schrijven over bijvoorbeeld jouw restaurant. De reviews van Elite members hebben namelijk nog véél meer waarde dan gewone reviews!

En terwijl Apple bezig is haar Maps applicatie te verbeteren, heeft Google ook niet stilgezeten. Afgelopen week kwam de nieuwste Google Maps voor de iPhone uit. En jongens, wat ziet die er ook mooi uit! Het opstarten op een iPhone 4 vind ik wel wat lang duren, maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt door de kwaliteit van de vernieuwde app.

Wat ik hiervoor zei over Apple Maps, geldt ook voor Google Maps: de vraag of en hoe je wordt vermeld… Zoek eens je bedrijf op. De resultaten die je als eerste ziet, zijn de resultaten, die je ook op Google onder de lokale zoekresultaten ziet; dus de “A” t/m “G” op het kaartje. Sta je daar niet bij, dan heb je een probleem.

Als mensen dan zoeken op bijvoorbeeld “bloemist Rotterdam” en jij staat niet bij de eerste 7 resultaten?? Aiii… Dan wordt het hard tijd om aan je lokale internet reputatie te gaan werken, want zo kan niemand je snel vinden op Google Maps!

Om je hiermee te helpen ben ik bezig een cursus aan het maken, maar het duurt nog wel even totdat die gereed is. Tot die tijd krijg je van mij losse tips in de verschillende podcasts en blogposts, die allemaal bijdragen tot een mogelijk hogere ranking in de lokale zoekresultaten. Een goed voorbeeld hiervan is de tip die ik zojuist gaf: over het belang van de listing van je bedrijf op Yelp.

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 4

doorEduard

Zet je bedrijf op Apple Maps

En dan nu iets over Maps op de iPhone. Allereerst Apple Maps: zoals je wellicht weet is de Apple Maps die bij iOS versie 6 kwam in de media volledig afgekraakt. Apple heeft daarvoor zelfs een excuus op de voorpagina van haar website moeten plaatsen, omdat teveel mensen er grote hinder van ondervonden dat data niet klopte of gewoon zelfs ontbrak.

Maar heb je zelf een iPhone die al is bijgewerkt naar iOS versie 6 of ken je iemand met een iPhone die op iOS 6 over is? En heb je al eens gekeken of je op Apple Maps bent te vinden? Sta je op de kaart van Apple Maps? Zo niet? Dan verklap ik je hier hoe je ervoor kunt zorgen dat je in Apple Maps komt!

Maak eerst een account aan op https://www.yelp.nl . Geen zorg, deze URL neem ik op in de shownotes!

Geef bij je aanmelding echte, reële data op. Ga dus geen aliassen of iets dergelijks gebruiken en gebruik gewoon je eigen naam. Als je een account hebt op Yelp, ga dan eerst je profiel netjes verder vullen en voorzie je profiel van een actuele foto. Liefst gebruik je een foto die je ook op andere social media sites gebruikt voor herkenbaarheid van jou over de sociale media heen. En als je dan toch bezig bent, claim dan ook een mooie username voor je persoonlijke Yelp pagina.

Wanneer je op Yelp bent ingelogd zoek je op jouw bedrijfsnaam. Als die niet voorkomt, dan geeft Yelp je de mogelijkheid om het bedrijf toe te voegen. Ook kan het zijn dat het bedrijf wel vermeld is, maar nog niet geclaimd. Dat is een ander verhaal en daar kom ik een andere keer op terug.

Zodra je eenmaal je bedrijf op Yelp hebt aangemaakt duurt het vaak zo’n 7-10 dagen tot je bedrijf vindbaar is in Yelp. En mijn ervaring is dat het meestal zo’n één tot anderhalve maand duurt, tot je bedrijf ook is te vinden op Apple Maps.

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 4

doorEduard

BackWPUp voor WordPress

Het loopt langzaamaan richting het einde van het jaar. Naast dat ik continu het hele jaar door backups maak van mijn data, maak ik aan het eind van elk jaar ook altijd een jaarbackup. Daarin bewaar ik alle materiaal wat ik dat jaar heb geproduceerd aan audio, video, foto’s, presentaties, documenten, spreadsheets enz. Deze backup sla ik op, op twee relatief kleine USB pocketharddisks van 1 TeraByte. Eén harddisk bewaar ik thuis ergens op een veilige plek en de andere kopie bewaar ik dan op een ander adres. Zo probeer ik het risico van dataverlies te spreiden.

Alle websites backup ik op een andere manier. Daar heb ik op dit moment nog een stukje eigen programmatuur draaien, dat zowel de data uit de MySQL databases als de bestanden van de websites veiligstelt in de datacenters van Amazon in Ierland. Omdat ik eigenlijk zelf geen eigengemaakte programmatuur meer wil ondersteunen, ben ik begonnen gebruik te  maken van standaardprogrammatuur voor WordPress sites.

En maak jij ook backups van al je data? Heb je er wel eens bij stilgestaan hoeveel digitale content je kwijt bent, als je alles van het ene op het andere moment verliest? Mocht je (nog) geen backups maken, realiseer je dan dat elk jaar gemiddeld 25% van de computergebruikers wordt getroffen door één of andere vorm van dataverlies, waarbij ze eigenlijk graag een backup van de plank zouden kunnen pakken om de data terug te kunnen zetten.

Open gewoon een gratis account op bijvoorbeeld Dropbox en je krijgt per direct maar liefst 2 GigaByte waar je kunt beginnen met je data veilig te stellen. Voor veel mensen is dit al meer dan voldoende als backup voor de meest belangrijke data.

Tip: kies wel een goed en veilig wachtwoord!

Wanneer je dan toch een account hebt geopend bij Dropbox en ervan uitgaande dat je WordPress gebruikt: backup je je blog al op je Dropbox? Nee? Dat is op zich een gemiste kans, want er zijn diverse goede plugins om backups te maken van je blog. Zo zijn er bijvoorbeeld de plugins “WordPress Backup to Dropbox” en “BackWPUp” om backups van zowel je database als de bestanden van je blog op Dropbox op te slaan. Ik heb goede reviews gelezen over “WordPress Backup to Dropbox”, maar zelf gebruik ik “BackWPUp”. Reden hiervoor is, dat deze plugin niet alleen een backup kan maken naar Dropbox, maar ook naar een FTP-server, Amazon S3, Google Cloud Service en Microsoft Azure. Bovendien kan het een backup per e-mail versturen. Zo kun je een gratis Gmail account aanmaken (of outlook.com) en die alleen gebruiken om je backups naartoe te e-mailen.

Zelf heb ik BackWPup in eerste instantie ingesteld om een volledige backup te maken. Inclusief het optimaliseren van de database, wat de plugin ook voor je kan doen, en het oversturen naar Dropbox, was de plugin slechts 38 seconden bezig.

Deze plugins bekijkend kan ik alleen maar één ding zeggen: je hebt nu geen excuses meer om GEEN backups te maken van je weblog!

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 4

doorEduard

Servermigratie afgerond

En dan iets anders: web server hosting… De afgelopen weken ben ik ook bezig geweest met het verhuizen van mijn websites naar een nieuwe webserver. Ik had namelijk al sinds 2005 een dedicated webserver nabij Kopenhagen in Denemarken. Toen ik 7 jaar geleden op zoek ging naar een eigen server, was dat namelijk de goedkoopste hosting provider die ik kon vinden.

Maar doordat ik recentelijk een site voor een opdrachtgever een makeover heb gegeven leerde ik de hosting provider i3D.net kennen. Deze hosting provider heeft niet alleen servers in Rotterdam, maar ook nog eens in Amsterdam, Frankfurt, Parijs, Londen, Tokio en Sydney. De ervaringen met de support-afdeling van i3D waren dermate positief, dat ik besloot om na 7 jaar de circa 50 websites die ik vanuit Kopenhagen had draaien, te verhuizen naar Rotterdam.

Dit had nogal wat voeten in de aarde. Zo moesten diverse klanten bijvoorbeeld worden bericht dat ze tijdens de migratie even geen nieuws of nieuwe blogberichten konden posten. Maar gelukkig had ik voldoende tijd om alles over te zetten en doordat de server in Kopenhagen ook nog doordraaide, merkte eigenlijk niemand dat alle sites stilletjes een goede 700 kilometer verhuisden.

Inmiddels draait de nieuwe server op volle toeren. Dit is nu weer eens zo’n voorbeeld van een verandering die ook verbetering met zich meebrengt. Want alle sites presteren nu veel beter op de nieuwe server.

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 4

doorEduard

Mijn WordPress 3.5 Upgrade

Inmiddels heb ik -zoals aangekondigd- al mijn WordPress websites overgezet naar de nieuwste versie. Vorige week dinsdag heb ik een eerste WordPress blog voorzichtig geüpgraded naar WordPress 3.5, nadat ik een volledige backup heb gemaakt. Dat verliep vlekkeloos en zo had ik dus voldoende geruststelling om al mijn andere WordPress sites bij te werken naar de nieuwste versie. Alle 27 andere WordPress sites die ik heb of beheer, zijn inmiddels in de afgelopen dagen probleemloos overgezet op 3.5.

Tegelijkertijd kwam er ook een aantal upgrades van plugins beschikbaar, dus heb ik die meteen meegepakt en zo kunnen alle sites vers en up-to-date mee naar 2013!

Eén verandering in deze versie van WordPress ten opzichte van de vorige versie die mij even wat tijd kostte om aan te wennen, was de media uploader. Normaal was ik altijd gewend een foto te uploaden en dan een copy/paste te doen van het veld van de titel van de foto naar het image ALT-veld. Echter, de volgorde van het onderschrift en het ALT-veld is omgekeerd. Hierdoor had ik in het begin abusievelijk een onderschrift onder een geüpload plaatje, in plaats van een tekst in het ALT-veld.

Maar voor de rest werkt de nieuwe WordPress versie prima.

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 4