Categorie archief Transcripties

doorEduard

Subdirectories of subdomeinen voor je website?

Dan nu iets over Google. Dikwijls krijg ik de vraag of je beter verschillende subdomeinen op je website kunt maken, dus bijvoorbeeld voetbal.mijnsport.nl en basketbal.mijnsport.nl of dat je subdirectories moet gebruiken in de vorm van bijvoorbeeld www.mijnsport.nl/voetbal en www.mijnsport.nl/basketbal.

In het verleden werkte het beter als je gebruik maakte van meerdere subdomeinen. Je kon dan namelijk meer resultaten op de voorpagina van Google krijgen. Maar inmiddels heeft Google haar algoritmes aangepast en werkt dit niet meer. Wat Google betreft maakt het nu niet meer uit of je gebruik maakt van de subdomeinen, of van subdirectories. In een video van Matt Cutts van Google, zegt hij dat je gewoon moet doen wat voor jou en je content managementsysteem het beste werkt. Google heeft in ieder geval geen voorkeur voor het één of het ander.

In de transcriptie van de podcast vind je de link naar deze video van Matt Cutts:


https://www.youtube.com/watch?v=_MswMYk05tk

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 5

doorEduard

Facebook Nearby concurrent voor Google+, Foursquare en Yelp?

Meer nieuws over Facebook… Facebook gaat de concurrentie aan met Google+, Foursquare en Yelp. Facebook heeft namelijk de dienst “Nearby”, of in het Nederlands: “in de buurt” uitgebreid en omgebouwd tot een volwaardige sociale lokale zoekmachine.

Ook Facebook gaat zich nu dus profileren in de lokale zoekmarkt. In Facebook “in de buurt” kun je bedrijven vinden die bij je in de buurt zijn en ooit beoordeeld zijn door je vrienden in Facebook. Als uitbreiding op het reeds immense sociale netwerk is dit een leuke uitbreiding: want waar kun je nu bijvoorbeeld beter gaan eten dan in een restaurant waar je vrienden je al zijn voorgegaan en die ook nog eens een goede beoordeling aan het desbetreffende restaurant hebben gegeven?

Ofwel: ook hier zul je als ondernemer je op moeten richten om recensies en beoordelingen te krijgen, naast dat je ze verzamelt op Google+ Local, Yelp en andere review sites.

Voortbordurend op de Apple Maps applicatie voor de iPhone die ver beneden algemeen acceptabel peil is, heeft Apple de afgelopen tijd toenadering gezocht tot Foursquare. De geruchten gaan dat Apple en Foursquare “data gaan delen”. Senior vice president van Apple, Eddy Cue, schijnt al een aantal weken hierover met Foursquare in gesprek te zijn. Dit is een volgend teken dat ook Apple zich echt wil richten op de lokale sociale zoekmarkt.

Het wordt druk in de lokale zoekmarkt. Hou er rekening mee dat je met je bedrijf bij zoveel mogelijk diensten geregistreerd wilt zijn. Het is tenslotte niet duidelijk of er bepaalde winnaars uit de bus gaan komen en wie dat zullen zijn. Tot die tijd moet je dus op meerdere paarden tegelijk wedden en zorgen dat jouw bedrijfsgegevens overal correct en consistent zijn.

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 5

doorEduard

Aanpassing Instagram voorwaarden

Dan is er ook weer nieuws van Facebook. Facebook is (zoals je mogelijk weet) de eigenaar van Instagram, nadat ze het in april dit jaar voor zo’n 1 miljard Amerikaanse dollars hebben gekocht. Bij de overname van Instagram was bepaald dat de bekende foto-app onafhankelijk zou blijven van Facebook.

Afgelopen week las ik op CNET dat Instagram haar gebruikersvoorwaarden heeft aangepast. Opeens heeft het bedrijf besloten dat zij vanaf 16 januari foto’s die gebruikers hebben gepost, mag verkopen zonder mededeling aan de fotograaf of betaling aan de rechtmatige eigenaar van de foto.

Het stukje tekst waar het over gaat is als volgt:

“Instead, you hereby grant to Instagram a non-exclusive, fully paid and royalty-free, transferable, sub-licensable, worldwide license to use the Content that you post on or through the Service, except that you can control who can view certain of your Content and activities on the Service as described in the Service’s Privacy Policy, available here: instagram.com/legal/privacy.”

Het is niet mogelijk je hiervoor af te melden. Het enige wat je kunt doen is je account voor 16 januari verwijderen uit Instagram. Anders kunnen ook jouw publieke foto’s opeens te pas en te onpas opduiken, terwijl Instagram (lees: Facebook) daar geld aan verdient en jij dus niet!

Als je de voorwaarden goed naleest, kun je er ook uit afleiden dat zelfs wanneer jij je account na 16 januari opheft c.q. verwijdert, Facebook zelfs de foto’s die je na 16 januari hebt geüpload, toch tot in den eeuwigheid kan en mag blijven verkopen!!

De vraag is hoelang Instagram en Facebook dit gestand kunnen houden… We zullen het zien!

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 5

doorEduard

2 miljard views op YouTube weg…

Eerlijk duurt toch echt het langst… Er zijn bedrijven die diensten aanbieden om voor jou het aantal views van je movies op YouTube kunstmatig op te hogen. Daardoor lijkt het alsof jouw filmpjes heel veel worden bekeken. Dit helpt met het scoren in YouTube, op de trefwoorden die ook voorkomen in je video titel, trefwoorden of beschrijving. Maar ook de programmeurs achter YouTube zitten niet stil. Inmiddels hebben zij de programmatuur aangepast en kunnen zij kunstmatig gegenereerde views detecteren en ervoor zorgen dat deze niet worden meegeteld in het totaal.

Hierdoor zijn Universal en Sony gezamenlijk maar liefst bijna 2 miljard views kwijtgeraakt over al hun online video’s. Op 17 december verloor SonyBMG maar liefst 850 miljoen views en een dag later was Universal Music Group aan de beurt: zij verloren op 18 december een goede 1 miljard views en een paar dagen later nog eens een slordige miljoen. Dit kun je allemaal nakijken op http://socialblade.com/

Dus wat kunnen we hiervan leren ten aanzien van het verbeteren van je online reputatie? Illegale acties lonen misschien tijdelijk, maar op de lange duur trek je toch aan het kortste eind. Dus koop geen fake video views als je een boel video’s online hebt staan, Google (de eigenaar van YouTube) heeft echt heel veel knappe koppen in huis die ervoor worden betaald om dit soort oneerlijke acties op te sporen en aan de kaak te stellen.

Ditzelfde geldt ook voor het kopen van Twitter of Pinterest followers enzovoorts. Je ranking in Google hangt echt niet af van het aantal followers dat je hebt, of het aantal keren dat jouw foto wordt gerepind door een aantal kunstmatige Pinterest accounts. Google ziet daar doorheen.

De nadruk voor 2013 om te scoren in Google zal liggen op waardevolle en unieke content, sociale promotie van jouw content, sociale betrokkenheid en openheid en transparantie.

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 5

doorEduard

Recensies op Yelp

Als eerste een korte terugblik op Yelp. In de vorige podcast heb ik je uitgelegd hoe een registratie op Yelp jou kan helpen om in Apple Maps op iPhones met  iOS 6 te komen. En wat daarbij dus ook helpt, zijn reviews oftewel: recensies. Het Yelp review-filter is ontzettend goed in het detecteren van fake reviews. Maar mede daardoor worden ook nog wel eens echte, authentieke reviews ten onrechte beoordeeld als “fake”. Om dit te voorkomen helpt het sowieso als het profiel van de reviewer helemaal is gevuld met goede data en er een profielfoto bij het profiel staat.

Daarnaast heb ik zelf uitgevonden dat het ook helpt om foto’s en/of tips te posten van locaties die je reviewt op Yelp. Maak bijvoorbeeld van een restaurant foto’s van de voorgevel, de entree, de kassa, de bar, de tafels, de atmosfeer en eventueel de gerechten, het buffet etc. Post al deze foto’s bij je review van de locatie.

Geef ook aan bij een foto als dit een foto is van de voorkant van het bedrijf. Die foto maakt dan grote kans om als hoofdfoto te worden getoond bij de locatie.

Van de week las ik dat het helpt om je bij Yelp aan te melden door in te loggen met je Facebook account. Dit schijnt meer credibility te geven aan je account. Mocht je dit nog niet hebben gedaan, dan kun je natuurlijk altijd achteraf nog je Facebook account koppelen aan je Yelp-account. Hetzelfde geldt natuurlijk voor je Twitter account.

En heb je allereerst al gecontroleerd of jouw bedrijf al op Yelp is vermeld? Kloppen de gegevens? Heb je de bestaande listing al geclaimd of je bedrijf inmiddels ingevoerd? Wacht niet te lang, want je laat echt kansen liggen ten aanzien van je ranking in de lokale zoekresultaten!

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 5