Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Gisteren publiceerde ik het bericht dat Google je geverifieerde bedrijfspagina weer op “ongeverifieerd” kan zetten. Daar kom ik zo nog even op terug, voor het geval je het hebt gemist.
In Google Maps is de link naar de Google+ pagina van een bedrijf verdwenen. Wat zal daar achter zitten? Ook zijn reviews van andere sites op Internet uit je Mijn Bedrijf Dashboard verdwenen. Na de intro hoor je er meer over! Bovendien vertel ik je iets meer over mijn eerste upload-ervaringen met Google Foto’s.
En ja, ik heb in deze podcast niet veel nieuws, want ik heb ook vandaag weer een gast in de show die ons meer gaat vertellen over WordPress en managed WordPress hosting. En dat interview duurt zo’n 26 minuten.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/132. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Vorige week werd duidelijk dat Google bezig gaat met het opschonen van alle bedrijfspagina’s. Zo was te lezen dat als je langere tijd niet inlogt op je Google Mijn Bedrijf pagina, je de “geverifieerd”-status kunt kwijtraken. Want Google ziet dat als geringe betrokkenheid of een gebrek daaraan, waardoor de vermelde data mogelijk niet meer geheel actueel kan zijn.
Heb echter geen angst: als jij je pagina(’s) hebt geverifieerd en je ontvangt en leest nog steeds de mail van het bijbehorende mailadres, dan is er niets aan de hand. Google stuurt namelijk eerst een herinneringsmailtje.
Even verder over Google+: voorheen kon je in Google Maps doorklikken naar de Google+ pagina van een bedrijf. Maar die link is weggehaald. Met de ontkoppeling van Google Foto’s, waar ik het vorige week over had, de “geverifieerd”-status verwijderen en nu dit is het de vraag waar het heen zal gaan met Google Mijn Bedrijf. Wie weet wordt het weer helemaal kaal gestript en gaan we terug naar de soort Google Places die we een paar jaar geleden nog hadden.
Wat het wordt? Dat weet alleen Google!
En Google gaat nog verder met het veranderen van Google Mijn Bedrijf. Ik had het eventjes gemist, maar ik hoorde eergisteren dat Google circa een maand geleden al de reviews van andere reviewsites op Internet uit het Google Mijn Bedrijf Dashboard heeft gehaald.
Ik denk dat het verzamelen van reviews op veel andere sites met een hoge mate van autoriteit nog zeker zal lonen, omdat Google die sites heus nog wel in de gaten zal houden in haar poging om continu de gebruikerservaring te maximaliseren.
Vorige week vertelde ik je over het vernieuwde Google Foto’s. Ik was dus inmiddels heel voortvarend aan de slag gegaan met het kopiëren van duizenden foto’s naar de “Google Foto’s” folder in mijn Google Drive. Maar toen ik gisteren bezig was op Google Drive in de browser, zag ik dat de hoeveelheid beschikbare opslagcapaciteit op Google Drive aanzienlijk was afgenomen. En dat, terwijl ik nu net vorige week vertelde dat je onbeperkt foto’s kleiner dan 16 MegaPixels kunt uploaden naar Google Foto’s…
Wat was nu het geval? Het blijkt dat als je bestanden rechtstreeks naar Google Drive kopieert op je desktop in Explorer op Windows of Finder op de Mac, dan worden de foto’s niet verkleind en tellen ze dus wel mee in de totale beschikbare opslagcapaciteit.
Na enig zoeken vond ik de “Google Foto’s Desktop-Uploader” op de Google Foto’s site. Daarin kon ik simpelweg een directory met daaronder een paar honderd subdirectories met meer dan honderduizend foto’s toevoegen. En terwijl ik deze podcast maak, loopt die upload nog steeds. Het zal ook nog wel even duren tot alle foto’s zijn overgestuurd.
Hoe bekender en populairder je bedrijf of jij als ondernemer wordt, des te meer verkeer krijg je naar je site.
Waar het eerst niet echt uitmaakte als je website het eventjes niet deed, krijg het offline zijn nu opeens een waarde die je kunt uitdrukken in keiharde Euro’s: omzetverlies, reputatieschade en dergelijke. Dan wordt de uptime van je website cruciaal.
In Amerika en ook elders in de wereld zijn er al langere tijd bedrijven die exclusief zogenaamde “managed WordPress hosting” aanbieden. Sinds enige tijd is er ook zo’n bedrijf in Nederland. Dat bedrijf heet: Savvii, met dubbel ‘v’ en dubbel ‘i’.
Vandaag heb ik Dirk Doorn van Savvii in de show die ons iets meer hierover gaat vertellen. Laat ik snel overschakelen naar het interview dat zo’n 26 minuten duurt.
Dirk, ontzettend bedankt voor je tijd en succes met het aanbieden en verkopen van jullie WordPress hosting!
Maar ik moet zeggen dat Dirk een aantal waardevolle tips en adviezen heeft verteld, waar we allemaal ons voordeel mee kunnen doen.
Dan kom ik daarmee weer aan het einde van de podcast van deze week. Ik hoop dat je wat had aan mijn nieuwtjes van Google+ en bovenal aan het interview met Dirk.
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je daadwerkelijk wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.
Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was [ReputatieCoaching Podcast aflevering 132][1] en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Vandaag komt het boek “New York in 40 dates” van Diana Albrink officieel uit en ik ben vanmiddag bij de lancering van het boek in Dordrecht. Maar vanmorgen heb ik Diana live in de uitzending. Ze vertelt ons zometeen over haar achtergrond, de totstandkoming van het boek en bovendien deelt ze belangrijke aandachtspunten voor beginnende auteurs.
En dan is eerder deze week Google Foto’s uitgekomen. Wat betekent dit en wat kun je er zoal mee? Herinner je je nog Frank, de fysiotherapeut uit podcast 126? Ik was maandag bij hem en heb een kleine update. Oh ja, laatst deed de site van ReputatieCoaching het niet meer, toen ik alles had overgezet op de nieuwe server. Ik vertel je hoe ik het heb opgelost!
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/131. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Ik heb je verteld dat ik alle sites die ik host, migreer oftewel verhuis naar een andere server. Dus ook ReputatieCoaching moest een tijdje geleden over. Daarvoor had ik al een aantal WordPress sites overgezet, dus ik verwachtte eigenlijk geen probleem en verkeerde in de veronderstelling dat het een klusje van een kwartier tot een half uur zou zijn.
Dat liep echter even anders!! Het kostte me een aantal uren! “Wat was er aan de hand?”, zul je je afvragen. Welnu, het overzetten van de content en het exporteren en importeren van de database verliep snel en moeiteloos. Alleen deed de website het niet, toen ik ging testen!
Tja, gelukkig draaide de originele site gewoon nog naar behoren, dus ik hoefde me geen zorgen te maken en kon in alle rust het probleem beginnen op te lossen.
Ik las op Internet de tip om één voor één de plugins uit te zetten, tot je degene vindt, die het probleem veroorzaakt. Maar hoe doe je dat, als je niet eens kunt inloggen?
De oplossing daarvoor las ik ook ergens. Eigenlijk is de idee heel simpel: verander de naam van elke plugin-directory, door er bijvoorbeeld “.off” aan toe te voegen. Dan wordt die niet meer gebruikt. Maar je mag er ook elke andere gewenste string achter zetten.
Eindelijk vond ik het probleemgeval. Daarna heb ik dus de extensie achter alle andere directorynamen weer verwijderd en de site bleef werken. De boosdoener bleek één of andere Twitter plugin te zijn, die ik toch niet gebruik en dus probleemloos in WordPress kon deactiveren en verwijderen, toen de site het weer deed en ik kon inloggen.
Ik hoop dat het jou niet overkomt, maar onthoud dus het voorgaande als bij het overzetten van je site, of na het installeren van een plugin je WordPress site het niet meer doet.
Je kon altijd al onbeperkt foto’s van maximaal 4 megapixels gratis opslaan op Google+. Afbeeldingen met een hogere resolutie telden dan wèl mee richting de maximale opslagcapaciteit die je bij Google had. Gelukkig kon je het zó instellen dat grotere afbeeldingen automatisch werden verkleind om ze binnen de vier MP te houden.
Sinds eerder deze week heeft Google de foto’s losgekoppeld van Google+ en gaat het product verder onder de naam “Google Foto’s”. Daarbij is de maximale resolutie van gratis foto’s opgeschroefd naar 16 megapixels en de video naar 1080p.
Dat is een enorme gewaagde sprong voorwaarts en hiermee kan Google wel eens Flickr en andere fotodiensten hebben ingehaald! Waarbij Dropbox je nog steeds maar 2GB geeft, Apple 5GB en Flickr weliswaar 1 TeraByte, biedt Google nu dus onbeperkte opslag. En laten we eerlijk zijn: veel fotocamera’s hebben een lagere resolutie dan 16 megapixels! Dus dan heb je het probleem helemaal niet!
En daarmee houdt het nog niet op! Want Google Foto’s biedt veel meer! Zo is het delen van foto’s op Google Foto’s kinderlijk eenvoudig geworden. Ik zal het binnenkort in een instructievideo demonstreren. Maar wat ik helemaal spectaculair vond, was de automatische fotoherkenning door Google, die het zoeken ontzettend simpel maakt! Opeens heb je allemaal categorieën, zoals:
Zo, dan weet je ook meteen wat ik zoal fotografeer met m’n iPhone… Anyway, in de show notes op www.reputatiecoaching.nl/131 heb ik een screenshot opgenomen van het zoekscherm in de Google Foto’s app op mijn iPhone, waarop je een deel van de categorieën goed kunt zien:
Wat zijn samengevat de voordelen van Google Foto’s? Ik loop ze even met je door:
Ik heb besloten al mijn foto’s te backuppen naar Google. Alleen zie ik het nog even niet zitten om per folder alle JPG’s naar de browser te slepen om ze zo te backuppen. Dat gaat wel erg veel tijd kosten!
Het zoekgedrag van Internetters en hun gebruik van zoekmachines is continu aan verandering onderhevig. Zo werd jaren geleden op slechts een enkel woord gezocht en later gingen mensen zoektermen van meerdere woorden intypen. Tegenwoordig typt men hele vragen in, of spreekt men de informatiebehoefte tegen een smartphone die dan de gewenste antwoorden oplepelt.
Het is bekend dat mensen hun smartphone ook steeds meer en vaker gebruiken om lokale bedrijven te vinden, beoordelingen erover te lezen om er vervolgens naartoe te gaan om een product of dienst af te nemen.
In een artikel op Search Engine Land met de titel “Google Says “Near Me” Searches Have Doubled This Year” las ik dat Google heeft verteld dat het aantal zoekpogingen “in de buurt” of “bij mij in de buurt” afgelopen jaar is verdubbeld!
Dat onderschrijft maar weer eens temeer het belang van goede rankings in de lokale zoekresultaten. Want hoe hoger je komt in de lokale zoekresultaten, des te meer kans je hebt om iemand naar je site te trekken.
En het kan zelfs vanuit het buitenland werken! Een paar weken geleden kreeg ik een mailtje uit de Verenigde Staten op Allround Fotografie binnen, met het verzoek of we over een paar weken een evenement in Apeldoorn konden fotograferen. De opdracht is inmiddels verstrekt en binnenkort kan ik je hier meer over vertellen.
Maar wat is nu het interessante? Ik kon het niet nalaten en ben natuurlijk in Google Analytics gedoken om te zien hoe dit contact tot stand is gekomen… De persoon die contact met ons opnam, heeft gezocht op “photographer Apeldoorn” en zag onze vermelding staan, met daarbij bijna 5 sterren en 31 beoordelingen op Google. Hij klikte door naar de site, bekeek vier pagina’s en nam vervolgens via de “contact”-pagina contact op.
Allround Fotografie scoort inmiddels de “A”-positie en als je dat combineert met de 31 reviews met een gemiddelde van 4,9 op een schaal van 5, dan begrijp je dat het voor iemand uit de VS logisch is om daarop te klikken en als eerste contact mee op te nemen… Zeker als je weet dat bij alle andere fotografen nog (steeds) geen reviewsterren worden vertoond.
Dus zelfs vanuit het buitenland wordt er soms “in de buurt” gezocht…
Lokaal hoger scoren wordt dus belangrijk. Dat zien steeds meer ondernemers. Een paar podcasts geleden ontving ik een aantal vragen van Frank, een fysiotherapeut over hoe hij zijn website hoger kon laten scoren in de zoekresultaten. Sinds die tijd heb ik een aanzienlijke mailwisseling met hem gehad en afgelopen maandag hebben we elkaar in zijn praktijk ontmoet.
Het was een leuk gesprek, waaruit een aantal zaken naar voren is gekomen. Zo wil hij in de plaats liefst de toppositie bereiken in de lokale vermeldingen en ook goed worden vertoond in de organische resultaten. We hebben besloten dat ik een stappenplan maak dat we in overleg en in het tempo dat hem het beste uitkomt, gaan opvolgen.
Zodra ik er meer nieuws over heb, laat ik je het weten.
Hoe leuk kunnen dingen lopen in het leven? Zo ben je wekelijks een podcast aan het produceren en opeens krijg je dan begin januari dit jaar een mailtje van een zekere Diana Albrink die graag wil weten hoe je een sterk alter ego of pseudoniem opbouwt als auteur. Ik ben er in podcast 111 diep op ingegaan en vervolgens is er een leuk contact ontstaan tussen Diana en mij.
We hebben een aantal keren nog diverse zaken besproken en vanmiddag is het zover: dan komt Diana haar eerste boek, getiteld “New York in 40 dates” (aff.) officieel uit. Ik ben uitgenodigd om daarbij te zijn, dus ik vertrek in de loop van de middag richting Dordrecht.
Diana, ontzettend bedankt voor je tijd. Ik wens je een heel succesvolle lancering toe, natuurlijk veel verkopen en tot vanmiddag in Dordrecht!
Dus… vanmiddag vertrek ik naar Dordrecht. Ik zal er foto’s maken en mogelijk ook wat video, dus dan kan ik dat wellicht binnenkort met je delen. Hiermee kom ik dan ook meteen aan het einde van deze podcast.
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.
Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was [ReputatieCoaching Podcast aflevering 131][1] en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Ja, alweer podcast aflevering 130! Ik weet nog goed dat ik 30 weken geleden in podcast 100 het interview had met Emile Ratelband over de reputatie… Nou ja… laat ik het “issues” noemen, die hij heeft doorgemaakt. En inmiddels ben ik alweer 30 weken verder: de tijd vliegt!
De podcast van vandaag had eigenlijk netjes om 08:30 uur online moeten komen en dat is niet gelukt. Hoe dat komt, hoor je zo.
Eind vorige week heb ik de presentatie van Cor Hospes van 13 april online gezet, zowel in audio, video als de transcriptie. Mocht je dat gemist hebben: ik kom er zo op terug.
Afgelopen week heb ik de handleiding over het backuppen van je WordPress-site met BackWPup inclusief de link naar de instructievideo naar alle abonnees gestuurd. Dus als het goed is hebben meer webmasters inmiddels hun website veiliggesteld op Dropbox.
Ik meldde je twee weken geleden in podcast 128 al dat ik grote schommelingen waarnam in de lokale zoekresultaten. En dat zie ik nog steeds. Mogelijk hangt dit samen met het feit dat Google haar Mapmaker-omgeving tijdelijk heeft afgesloten voor updates… Google geeft zelf ook hints in die richting.
Een categorie ondernemers die nog niet echt veel lijkt te doen met reviews, zijn de makelaars. Ik laat je zien waar niet alleen makelaars in Apeldoorn maar ook in de rest van Nederland op dit moment tekort schieten en hoe zij dit kunnen verbeteren.
En dan tenslotte: zijn zogenaamde “ad-blockers” een zegen of een molensteen?
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/130. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Je weet dat ik mijn uiterste best doe om elke donderdag stipt om 08:30 uur de podcast live te brengen. En meestal lukt me dat prima. Zo ook vorige week: toen kostte de hele voorbereiding en uitwerking van de podcast mij beduidend minder tijd, doordat ik er de audioversie van het verhaal van Gonnie Spijkstra (@gonniespijkstra) in kon mixen. Dat scheelde aanzienlijk tijd en dus was ik ook toen op de woensdag ervoor bijtijds gereed met zowel het inspreken, als het klaarzetten van de transcriptie.
Elke woensdag is voor mij normaal de podcast-dag, dat weet vrijwel iedereen in mijn omgeving. Dan duik ik achter mijn iMac en begin de onderwerpen te zoeken die ik met je wil delen, spreek ik de podcast in en maak ik de transcriptie. Ook zoek ik bijpassende afbeeldingen om de online transcriptie “op te leuken”. Dat doe ik dus op woensdag, zodat alles op donderdagmorgen vlekkeloos live komt.
Maar goed: “Leven is datgene wat er gebeurt, als je andere plannen maakt”, heb ik ooit eens ergens gelezen. Dat was ook nu het geval. Ik had gisteren omstreeks 08:00 uur onze dochter naar school gebracht, om 08:30 boodschappen gedaan voor het avondeten en iets voor negenen zat ik achter mijn computer om te beginnen aan de podcast voor vandaag…
Maar nadat ik zo’n 10 minuten aan het werk was, ontving ik een mailtje van een belangrijke opdrachtgever met het verzoek om vóór 16:00 uur een WordPress website die ik de week ervoor had opgezet, per direct te vullen met relevante, interessante en leerzame content, alsmede de bijbehorende Facebookpagina…
Tja, en wat moet je dan? Dan kun je geen “Nee” zeggen, vind ik. Dus dat kon ik niet en ik ging aan het werk. Foto’s, video’s en lappen tekst werden in de uren daarna aan de WordPress site toegevoegd om body te geven aan de site.
Tegen kwart over twee belde ik met de opdrachtgever en die was (gelukkig) helemaal tevreden met alle content die ik had geproduceerd. En vlak daarna moest ik mijn aandacht weer geven aan het gezinsleven en de beslommeringen van elke dag.
Als gevolg hiervan begon ik dus pas tegen half acht in de avond met het kiezen van de onderwerpen en het uitwerken van de podcast. Voorheen kostte het mij in totaal acht tot negen uur om een podcast van begin tot en met gereedzetten voor publicatie, maar tegenwoordig heb ik dat al terug weten te brengen naar zo’n vijf tot zes uur. Desalniettemin is dat toch een behoorlijke tijd en is dat dus precies de reden dat het me vandaag niet lukte om de podcast exact om 08:30 uur live te laten komen.
Ik hoop dat je me het niet kwalijk neemt, maar ik verwacht ook niet dat je elke donderdagmorgen vanaf 08:25 uur elke minuut de website opnieuw laadt, om te zien of de podcast voor die week al live staat.
Dat is wel een voordeel van podcasts. Je kunt je niet echt permitteren om een week over te slaan, als je niet het risico wilt lopen om luisteraars c.q. abonnees te verliezen, maar het is aan de andere kant geen halszaak als de podcast wel op de geplande dag, maar dan iets later live komt… Toch?
Als jij er anders over denkt, dan hoor/lees ik dat graag. Dus bij deze de vraag of jij het erg vindt, als de podcast af en toe eens niet precies om 08:30 uur ’s ochtends live komt, maar wat later. Maar jou dat echt uit? Laat het me weten onderaan de transcriptie van deze podcast, op www.reputatiecoaching.nl/130.
In april was ik ook weer op de maandelijkse Social Media Club Apeldoorn avond, alwaar zowel Jeanet Bathoorn als Cor Hospes een presentatie gaven. Topic van de avond was “Content is #king en #queen”.
De presentatie van Jeanet over “De 9 WHY’s van Content Marketing” kun je elders beluisteren c.q. nalezen. De link daar naartoe vind je in de show notes van deze podcast.
Terugkomend op de presentatie van Cor Hospes. Het onderwerp van zijn presentatie was “Denk als een uitgever, gedraag je als een uitgever!”. Hij had zijn presentatie onderverdeeld in 11 concrete handvatten. Deze heb ik in video’s verwerkt met zijn audio eronder. Ook die link vind je terug in de show notes van deze podcast.
In het artikel over zijn presentatie vind je ook nog eens de transcriptie van de presentatie “Denk Als Een Uitgever, Gedraag Je Als Een Uitgever”: maar liefst zo’n 17 pagina’s aan waardevolle content. Lees dat op je gemak door en doe er je voordeel mee!
Herinner je je nog het topic “Baas over je eigen infra en je eigen data” in podcast 127? Daarin benadrukte ik nogmaals de essentie van het maken van backups. Maar dat was niet alles, want ik deed je in podcast 128 een belofte… Ik vertelde je dat ik bezig was met het uitwerken van een handleiding om je zo snel mogelijk op gang te helpen met het maken van backups van je WordPress-site naar Dropbox.
Die handleiding is inmiddels af, evenals de bijbehorende instructievideo. Eerder deze week heb ik die verstuurd naar alle mensen die zich hebben geabonneerd op de exclusieve tips. Dit is nu precies zo’n eentje: een exclusieve tip. Er is veel tijd gaan zitten om die handleiding en de bijbehorende video te maken, dus deel ik die alleen met mensen die echt zitten te wachten op dit type content. Mijns inziens zijn dat dus de abonnees.
Echter, treur niet! Heb jij de handleiding nog niet, maar wil jij ook je website niet kwijtraken als gevolg van bijvoorbeeld hackers of malware, schrijf je dan nu nog in op de exclusieve tips via de website. Dan kun jij over een paar dagen ook beginnen met het maken van backups van je website, zodat je weer rustig kunt slapen, zonder je zorgen te hoeven maken over hackers, malware, crashende plugins en wat dies meer zij…
Ik ga je trouwens heus niet spammen, want zelf heb ik ook een bloedhekel aan al die commerciële mails. Ik gebruik Mailchimp, een gerespecteerde mailprovider. Als je daar maar iets teveel gaat spammen worden er eerst vragen gesteld en als het duidelijk is dat je alleen maar ongevraagde en commerciële mails verzendt, dan wordt je de toegang in no-time ontzegd. En dat wil ik niet, dus wees gerust.
Binnenkort kunnen de abonnees nog meer van dit soort waardevolle content tegemoet zien, want zij zijn mij heel dierbaar, dus ik wil hen eventjes nèt een beetje meer geven, dan dat ik hier op de site met de hele wereld deel.
Vorige week donderdag net nadat ik podcast 129 had uitgebracht, publiceerde Google een openlijk excuus voor de rotzooi die ze heeft weten te creëren, of beter gezegd: “laten creëren”….
Het bleek namelijk, dat als je op Google Maps zocht op de zoekterm “nigga house” of “nigger house”, de lokale vermelding van het Witte Huis, waar de gekleurde president Barack Obama op dit moment zit, werd vertoond.
Het was dit resultaat, waardoor Google dermate in verlegenheid werd gebracht, dat het besloot Mapmaker helemaal te sluiten en zowel maatregelen aan te brengen in Mapmaker, alsmede in de rankingalgoritmes voor de lokale zoekresultaten.
Google formuleerde vorige week dit probleem nog erg netjes… Ik geef je hier mijn eigen bewoordingen de reactie op het Google Maps latlong blog:
Deze week hadden we wat problemen met Google Maps en de vertoonde resultaten voor bepaalde beledigende zoektermen. Zoals zovelen van jullie waren wij hierover ook ernstig onstemd en we zijn op dit moment bezig dit probleem op te lossen.
We verontschuldigen ons voor het feit dat dit enige tijd kost om te fixen en we willen met jullie delen wat we eraan doen om het probleem daadwerkelijk op te lossen.
Binnen Google werken we er hard aan om mensen díe informatie te geven, waar ze naar op zoek zijn, inclusief informatie over de fysieke wereld om hen heen, door middel van Google Maps.
Onze rankingalgoritmes zijn ontworpen om resultaten te tonen die in lijn zijn met datgene waar mensen naar op zoek zijn. Voor Google Maps betekent dit dat er gebruik wordt gemaakt van content van bedrijven en fysieke plaatsen en andere publieke punten in het web.
Maar deze week hoorden we van een concrete fout in ons systeem: luid en duidelijk! Bepaalde beledigende zoektermen leverden onverwachte resultaten op in Google Maps, doordat mensen deze beledigende termen gebruikten in online discussies over de desbetreffende locatie. Dit leverde ongewenste resultaten, waar gebruikers overduidelijk niet naar op zoek waren.
Ons team is hard aan het werk om dit probleem op te lossen. Voortbordurend op een essentiële algoritmische aanpassing die we ook voor Google Search hebben ontwikkeld, zijn we begonnen ons rankingalgoritme aan te passen om de meerderheid van dit soort zoekpogingen te verbeteren. Dit wordt geleidelijk wereldwijd uitgerold en we blijven continu bezig onze systemen verder te verfijnen. Simpel gezegd: je zou dit soort resultaten niet moeten zien in Google Maps, en wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je dit inderdaad niet te zien krijgt.
Nogmaals onze oprechte excuses voor de belediging die dit heeft veroorzaakt en we beloven plechtig in de toekomst nog beter ons best te doen.
Laten we deze reactie vanuit verschillende hoeken bekijken. Allereerst vanuit reputatie-oogpunt. Google beseft dat het heeft gefaald en doet datgene wat het volgens het boekje moet doen:
Ik zei het al: dit is volgens het boekje. Maar dat geeft niet, want zo hoort het! Als je faalt moet je het ruiterlijk toegeven, zeggen dat je werkt aan de oplossing en beterschap beloven. Dus dat doet Google helemaal goed. Hiermee neemt het voor een groot deel de druk van het daadwerkelijke probleem weg. Vanuit reputatieperspectief heb ik er dus niets op aan te merken.
Laat ik het vervolgens vanuit lokale SEO perspectief beschouwen…
Ten eerste een disclaimer: je moet altijd oppassen met het correleren van gegevens en hier direct conclusies aan verbinden voor wat betreft oorzaak / gevolg.
Ik meldde je twee weken geleden in podcast 128 al dat ik grote veranderingen had waargenomen in de lokale zoekresultaten. Toen stond Allround Fotografie na lange tijd opeens op de “A”-positie. Ik kan je vertellen dat in de anderhalve week daarna er heel veel schommelingen plaatsvonden. Soms stond Allround Fotografie op “A”, soms op “B”, soms op “E” en soms was het helemaal niet te vinden in de 7 lokale resultaten. Maar zo ongeveer sinds een week staat de vermelding steady op de “A”-positie.
Ik houd natuurlijk meer lokale resultaten nauwlettend in de gaten. Zo kijk ik onder andere naar tandartsen in diverse plaatsen in Nederland. En ook de volgorde van de lokale resultaten van de tandartsen in Apeldoorn is flink door elkaar geschud. Zo is de tandarts die tot voor zo’n twee weken op “A” stond, “gedegradeerd” naar de vijfde positie. De vermeldingen op “B” en “C” zijn hetzelfde gebleven. En opeens staan op posities “A”, “D”, “F” en “G” tandartsen vermeld, die voorheen helemaal niet in de 7 lokale resultaten werden vertoond.
En ook de makelaars in Apeldoorn worden door elkaar geschud. In de show notes op www.reputatiecoaching.nl/130 heb ik een tweetal screenshots opgenomen van de lokale resultaten voor de zoekterm “makelaar apeldoorn”. Het linker overzicht is van 11 februari en het rechter overzicht van vandaag, 28 mei:
Helaas heb ik er geen screenshot van, maar ik kan je vertellen dat de periode februari tot en met zo’n twee à drie weken geleden de resultaten vergelijkbaar waren met het linker lijstje.
Het is overduidelijk dat hier heel veel is veranderd: op plaats “C” tot en met “G” zijn allemaal nieuwe resultaten gekomen. Dat is volgens mij best een aardige klap voor de makelaars die eerst wel vermeld stonden, maar die nu niet meer in het lijstje te vinden zijn. Aan de andere kant zijn de makelaars die er nu worden vertoond waarschijnlijk uitermate gelukkig, omdat dit de kans om meer business te doen, kan vergroten.
Volgens mij is Google nog niet gereed met alle aanpassingen, want zo is Google Mapmaker ook nog steeds niet opengesteld voor wijzigingen. Dus of de resultaten zoals je ze nu ziet de komende tijd zullen blijven, is de vraag. We zullen het zien…
Ik had het zojuist over makelaars, in dit geval in Apeldoorn. Het blijft verwonderlijk dat de meeste makelaars nog steeds niet begrijpen hoe de huidige online wereld functioneert en hoeveel waarde mensen hechten aan reviews. Want vrijwel geen enkele makelaar is echt bezig reviews te verzamelen, noch reageren ze op reviews.
In podcast 108 in december 2014 kwam dit ook al eens aan bod. Toen vertelde ik je over hoe makelaar Jeroen Reinders alom tegenwoordig is op alle sociale media. In de screenshot die je in de show notes van podcast 108 kunt zien, stond Hendriks Makelaardij toen ook al op “A”, evenals nu, maar had toen nog geen reviews.
Guess what? Hendriks Makelaardij heeft er sinds december maar liefst één review bij! Alleen denk ik dat dit niet een review is van iemand waar ze het aan hebben gevraagd, of die persoon een review wilde posten.
Dit is typisch een voorbeeld van falend reviewmanagement. Want als je op de tekst “1 Google recensie” klikt zie je iets waar je als makelaar al helemaal niet vrolijk van zou worden: een negatieve beoordeling van maar één ster!
De tekst van de recensie luidt: “Deze makelaar heeft huizen op Funda staan die al niet meer te koop zijn.”. Die recensie is alweer een maand oud op dit moment en de makelaar heeft er nog steeds niet op gereageerd:
Oh oh oh… Wat een blunder! Want hoe denk je dat dit overkomt op mensen die op Google een makelaar in Apeldoorn zoeken, gewoontegetrouw op het eerste lokale resultaat klikken en vervolgens eens de recensies induiken? Het kan niet anders, dan dat Hendriks hierdoor kansen mist!
Ik wilde eens zien hoe de Google+ pagina van Makelaardij Hendriks er uitzag en ging op zoek. Toen bleek ook nog eens dat Hendriks een tweede Google+ pagina heeft die redelijk mooi is opgemaakt met foto’s, maar dat die pagina niet is geclaimd. Gelukkig voor de makelaar kan hij het gemakkelijk oplossen door de juiste pagina te claimen en te koppelen aan de website. Daarna kan de oude pagina worden verwijderd.
Het bijzondere is overigens dat ook Reinders Makelaars een dubbele vermelding heeft in Google+ met dezelfde NAPT-gegevens.
De derde makelaar in de rij, “Boers Makelaars” blijkt ook twee Google+ pagina’s te hebben, “Goos” en “Langenberg” hebben er wel netjes slechts eentje. De op één na laatste in de lijst “Noël Mulderij Makelaar & Taxateur B.V.” heeft er ook eentje, maar heeft de Google+ pagina nog niet geclaimd. En de laatste “Mennink Makelaars” hebben ook twee Google+ pagina’s.
Dubbele vermeldingen in Google+ zijn niet toegestaan en kunnen mogelijk zelfs leiden tot verwijdering uit de zoekresultaten. Ik kan me zo voorstellen dat de desbetreffende makelaars daar niet op zitten te wachten.
Daarom hierbij mijn adviezen aan de makelaars:
En voor makelaars met meerdere kantoren heb ik nóg een tweetal adviezen:
Om dit topic over reviewmanagement voor makelaars af te sluiten nog even het volgende. Het is echt niet zo, dat alleen de makelaars in Apeldoorn geen extern gerichte reviewstrategie hebben. Een korte zoektocht langs de lokale vermeldingen van makelaars in een tiental grote steden van Nederland laat zien dat er nog geen enkele makelaar tenminste vijf recensies lijkt te hebben op Google+. Wel verzamelen sommige makelaars beoordelingen op Funda, maar ook lang niet allemaal.
De eerste makelaar die in een stad hiermee hard aan de slag gaat, kan volgens mij zijn of haar business aanzienlijk vergroten, omdat de sterren bij de beoordeling nu eenmaal steeds zwaarder gaan wegen, niet voor de zoekmachines, maar voor de mensen die er gebruik van maken… Oftewel: hun potentiële klanten!
Weet je nog dat ik het in podcast 108 had over de Chrome extensie “AdBlock Plus”? Dat is een extensie die zijn uiterste best doet om zoveel mogelijk reclame te blokkeren. En daar worden mediabedrijven niet blij van, want die verdienen een deel van hun omzet aan reclame. Als er geen advertenties meer worden vertoond, krijgen ze minder kliks en dalen dus hun inkomsten.
In april hebben de Duitse bedrijven Zeit Online en Handelsblatt een proces aangespannen tegen AdBlock Plus, maar hebben dat verloren. In de show notes heb ik twee screenshots opgenomen. De eerste is van een artikel op Handelsblatt zonder gebruik te maken van AdBlock Plus:
De tweede screenshot laat het effect van AdBlock Plus heel duidelijk zien. Kijk maar eens in de show notes en zoek zelf de verschillen. Ik denk dat het dan wel duidelijk wordt, waarom steeds meer mensen kiezen voor ad-blockers:
RTL en ProSiebenSat1 dachten meer geluk te hebben en daagden het bedrijf achter AdBlock Plus ook voor de rechter. Maar ook zij vingen bot. Volgens de rechtbank mogen gebruikers zelf bepalen of zij advertenties willen blokkeren of niet.
Wat vind jij hiervan? Gebruik jij al een ad-blocker? Zo nee, is dat bewust of onbewust? Of stoor jij je helemaal niet aan alle reclame en aan het feit dat je op YouTube eerst altijd verplicht bent een aantal seconden naar een advertentie te kijken? Laat het me weten onderaan de show notes van deze podcast, op www.reputatiecoaching.nl/130.
Met dit topic over ad-blockers bekeken vanuit twee perspectieven: die van de eindgebruiker en die van de mediabedrijven, kom ik aan het einde van deze podcast.
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.
Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 130 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Ben jij een Lokale Gids en post jij reviews bij lokale bedrijven op Google+? Kun jij je nog herinneren, waar je de afgelopen jaren ooit bent geweest, waar je een review over zou kunnen posten? Ik zat een beetje klem en kreeg een heldere ingeving die ik zo als eerste met je deel.
Vandaag is het 21 mei en zo’n maand geleden, op 21 april kwam Google met “Mobilegeddon”, de update die mobielvriendelijke sites voorrang zou geven boven websites die niet mobielvriendelijk zijn… Maar heeft deze update tot op heden veel impact gehad in Nederland of daarbuiten? Dat vertel ik je straks.
Na de hype van mobiele apps gebruiken mensen toch liever een mobiele webbrowser om bedrijfsgegevens op te zoeken. Dit en andere interessante mobiele statistieken heb ik online voor je opgeduikeld.
Helaas is de recente Google+ update uit het zogenaamde Knowledge Panel op Google verdwenen. Ik leg je uit wat dat betekent.
Als laatste topic van deze podcast heb ik de presentatie van Gonnie Spijkstra bij #SMC055 van afgelopen maandagavond, met als titel: “FUCK je Facebookpagina!”. Die presentatie duurt iets meer dan 21 minuten, dus je kunt je voorstellen dat deze podcast in zijn totaal dan ook iets langer zal duren dan dat je normaal van me gewend bent.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/129. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!
Eerst nog even een leuk berichtje dat ik gisteren ontving via LinkedIn, van Justo van Gessel:
Beste Eduard,
Ik luister erg vaak naar jouw podcasts tijdens het hardlopen en ik vind ze zo interessant dat ik je ook graag via LinkedIn wilde volgen.
Dus bij deze hoop ik dat je mijn uitnodiging accepteert.Met vriendelijke groeten,
Justo van Gessel
Natuurlijk accepteer ik je uitnodiging, Justo! Top dat je me via LinkedIn volgt en leuk om te horen dat je vaak naar de podcasts luistert tijdens het hardlopen. Moet ik er een continue beat voor je in mixen om je tempo erin te houden?
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Ik heb je een paar maanden geleden verteld dat ik mij toen had aangemeld als Google Local Guide, oftewel een lokale gids. Dat is een programma van Google om mensen te enthousiasmeren en te stimuleren om reviews te posten over lokale bedrijven op Google+.
Dat ging prima! Ik stapte in op Niveau 2 van 4 en na een tijdje promoveerde ik naar Niveau 3, omdat ik toen het aantal van 50 geposte reviews passeerde.
Nu kom ik niet dagelijks in verschillende winkels of bij diverse zorgverleners of andere lokale bedrijven. Ook probeerde ik mij allerhande lokale bedrijven te herinneren, waar ik ooit was geweest om daar een review bij te posten. Echter, op een gegeven moment kon ik me geen lokale bedrijven meer herinneren, waar ik alsnog een review zou kunnen posten. Dat was nadat ik zo’n 70 reviews had gepost, zo’n drie weken geleden.
Terwijl ik deze podcast maak zit ik alweer op 126 geposte reviews: ik heb er nog 124 te gaan, voordat ik Niveau 4 bereik. En ik heb inmiddels weer helder op het netvlies, waar ik de afgelopen jaren ooit zoal ben geweest. Dat kwam niet, doordat ik opeens me alle bezochte winkels en dergelijke kon herinneren… Maar hoe dan wel??
Je moet weten dat ik al een aantal jaren behoorlijk trouw overal waar ik kom, incheck in Foursquare. Voorheen was dat met de Foursquare app, maar tegenwoordig heet die app “Swarm”. Sinds 1 april 2014, sla ik alle Foursquare checkins ook automatisch op in een Google spreadsheet met behulp van IFTTT.com,
“IFTTT” staat voor “If This Then That”. Daarin heb ik een zogenaamd “recipe” ofwel “recept” gemaakt, dat automatisch de gegevens van elke check-in opslaat in een Google Spreadsheet, zodra ik incheck met Foursquare. Inmiddels staan er alweer 593 regels in de spreadsheet met check-ins van het afgelopen jaar. Logischerwijs zaten er veel duplicaten in, maar toch kreeg ik direct meer inspiratie voor wat betreft de locaties die ik in het afgelopen jaar had bezocht, waar ik dus reviews van kon posten.
Mijn Foursquare geschiedenis gaat een heel stuk verder terug. Dus kan ik voorlopig weer even vooruit. Ik heb een vast moment in mijn agenda gepland om gedurende een uurtje reviews te posten. Als jij actief bent op Foursquare, ga dan eens gewoon grasduinen in je check-ins om inspiratie op te doen…
Naast Foursquare gebruik ik ook Yelp om te pas en te onpas in te checken. Helaas kan ik op Yelp niet mijn historie van checkins terugkijken. Wat je wel kunt doen is kijken bij welke bedrijven jij op Yelp een review hebt gepost, of waarvoor je een tip hebt achtergelaten.
Maar het kan wel met behulp van Facebook! Zelf ben ik persoonlijk niet meer actief op Facebook, maar de kans is groot dat jij op locaties waar je ooit bent geweest, jezelf op Facebook hebt ingecheckt of deze locatie hebt ge-“Like’d”. Dat deed ik voorheen ook. Je vindt al je “Likes” door op je foto te klikken en dan in de horizontale menubalk onder “Meer” te klikken op “Vind ik leuk’s” en de plaatsen waar je bent geweest vind je onder het menuitem “Plaatsen”.
Door achter de URL van je persoonlijke Facebookprofiel respectievelijk de tekst “/likes” of “/map” toe te voegen, kom je hier ook. Doe hier je voordeel mee om terug te reizen in de tijd en weer helder voor de geest te krijgen, waar je ooit zoal bent geweest.
Samenvattend heb ik een paar tips voor je, als je meer reviews op Google+ wilt posten om zo hogerop te komen in de niveau’s:
1. Bepaal welke service je wilt gebruiken om je bezochte locaties bij te houden (Foursquare, Yelp, Facebook, Google+)
2. Ga vanaf nu beter registreren waar je zoal komt
3. Mocht je langs een locatie komen, waar je ooit in het verleden bent geweest, check dan even snel in, zodat je die locatie weliswaar op de verkeerde datum, maar in elk geval wèl geregistreerd hebt om later een review over te posten.
Op die manier ontlast je je geheugen en houd je voldoende inspiratie voor locaties om reviews over te posten.
Het leek alsof de online wereld zou instorten per 21 april 2015… De mobielvriendelijke update van Google zou hier de oorzaak van zijn. Inmiddels is dat iets meer dan vier weken geleden en wat was het effect tot op heden? Ik heb eens gekeken in Google Analytics naar de statistieken (en dan met name naar het aantal bezoekers vanaf mobiel) van een site die nog niet mobielvriendelijk is.
Daar lijkt het aantal mobiele bezoekers met 26% gedaald ten opzichte van de vier weken ervoor: van 10.537 naar 7.732 unieke mobiele bezoekers. Deze daling kan toeval zijn, dus om dit enigszins te staven heb ik naar een paar voorgaande 4-wekelijkse perioden gekeken. Ook toen lag het aantal mobiele bezoekers zo rond de 10.000, dus er lijkt sprake van een daling.
Bijna alle sites die ik beheer zijn reeds mobielvriendelijk, dus daar zal ik geen daling kunnen waarnemen. Aan de andere kant heb ik ook niet echt een stijging van mobiel waargenomen, die zou kunnen zijn ontstaan doordat andere, niet-mobielvriendelijke sites in de organische zoekresultaten op mobiele apparaten zijn gedaald.
Mocht jouw site nog niet mobielvriendelijk zijn, heb jij er iets van gemerkt? Heb je al eens in je mobiele statistieken op Google Analytics gekeken? Wat heb jij waargenomen?
Ik monitor ook een aantal lokale zoektermen en tot op heden heb ik daar ook nog niet veel verandering in gezien, zelfs sites die niet mobielvriendelijk zijn, staan nog steeds op vrijwel dezelfde posities als voorheen. Soortgelijke berichten komen uit de rest van de wereld. Volgens sommigen komt dit, doordat veel bedrijven alsnog onder de druk van die onheilsdatum van 21 april 2015 hun website mobielvriendelijk hebben gemaakt.
Het kan ook zijn dat Google de weging of mate van ranking initieel laag heeft gehouden en die de komende tijd opschroeft. Dat lijkt in het verleden wel eens vaker gebeurd. Eerst is de impact gering en naarmate de tijd voortschrijdt, wordt het effect groter.
Dit zullen we over de komende maanden beter kunnen zien.
Een tijdlang moest je als bedrijf mee in de trend om een eigen app te hebben. Zonder je eigen ‘app’ telde je niet mee. Ook leek het erop dat je in elke directory-app of branche-specifieke app vermeld moest staan, wilde je volgens de sales reps niet ten onder gaan in het mobiele strijdgewoel.
Mogelijk was dat een tijdje het geval. Maar tegenwoordig liggen de kaarten anders. Zo vond ik in het artikel “Survey: Consumers Prefer Mobile Browser To Apps For Local Information” op Search Engine Land een paar leuke bevindingen van een onderzoek door BrightLocal, die ik graag met je deel.
Het onderzoek is uitgevoerd onder 900 Amerikaanse consumenten. Zoals altijd geldt voor buitenlandse onderzoeken is het een beetje de vraag of de resultaten ook representatief zijn voor Nederland, maar het is hoedanook leuk om eens doorheen te lopen.
Wat in elk geval interessant is om te vernemen is dat lokale bedrijven met een mobielvriendelijke site (met de juiste informatie) een overduidelijk voordeel hebben ten opzichte van mobielonvriendelijke sites. Maar liefst 61% van de geïnterviewden neemt liever contact op met een bedrijf met een mobielvriendelijke site. Overigens was dit in 2013 nog maar 39%. Dit is dus een significante stijging die we deels denk ik ook kunnen toeschrijven aan de enorme groei van het gebruik van mobiele apparaten in de afgelopen twee jaar.
Verder gebruikt 50% van de respondenten een mobiele browser, als ze op zoek zijn naar een lokaal bedrijf, 40% een mobiele kaarten-app en slechts 10% een andere mobiele app. Met andere woorden: als je een mobielvriendelijke website hebt die ook nog eens goed scoort in de lokale zoekresultaten, alsmede in de mobiele kaarten-apps, dan is dat voor je vindbaarheid en het aantal nieuwe bezoekers 9x belangrijker dan dat je ofwel je eigen mobiele app hebt, of in een relatief onbekende mobiele directory-app staat.
Maar welke informatie vinden de mensen dan het belangrijkst, als ze je website op hun mobiel bekijken? Zijn het foto’s, reviews, de openingstijden? Welnu, die verdeling is als volgt:
Voor de overige gegevens verwijs ik je graag naar het plaatje in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/129:
De vraag blijft natuurlijk of je al deze bevindingen mag combineren en gebruikers per se de juiste gegevens willen raadplegen op de mobielvriendelijke website, of dat het hen gewoon gaat over de relevante en actuele gegevens. Want met de marktpenetratie van Google als zoekmachine in Nederland en in veel andere landen in Europa is dit namelijk ook 1:1 af te beelden op Google.
Voor lokale ondernemers die actief waren op Google+, was het tot voor kort interessant om elke twee tot drie weken een update, liefst met foto of video, te posten op Google+. Want die update met de afbeelding of video werd gedurende die periode vertoond in het knowledge panel aan de rechterkant in de zoekresultaten. Dat gaf een extra stuk exposure en kon ertoe bijdragen dat meer mensen de lokale Google+ pagina of de bijbehorende bedrijfswebsite bezochten.
Maar helaas, sinds een paar dagen wordt de meest recente Google+ update niet meer vertoond. Als je enkel om deze reden eens per paar weken een update publiceerde op Google+, dan kun je er dus mee stoppen…
Aan de andere kant raad ik je juist aan om door te gaan, want je laat sowieso aan Google zien dat je bezig bent met je bedrijf, je communicatie, je marketing, je reviews et cetera. Dus laat deze wijziging voor jou geen showstopper zijn om niet meer te posten op Google+!
Afgelopen maandagavond was het weer de maandelijkse bijeenkomst van de Social Media Club Apeldoorn, bekend onder de naam #SMC055. Er werden twee presentaties gegeven.
Het spits werd afgebeten voor Mattijs Algra, community manager van Centraal Beheer, waarna Gonnie Spijkstra social media manager bij de Telegraaf een presentatie gaf met als titel “FUCK je Facebookpagina!”.
Daarin vertelde zij over hoe de Telegraaf inzet op de publicatie van content op haar eigen platform en nauwelijks op Facebook.
In deze podcast deel ik de audio van haar presentatie met je. Neem er gerust de tijd voor, want het verhaal van Gonnie Spijkstra duurt 21 minuten en 14 seconden…
En met deze presentatie van Gonnie Spijkstra kom ik dan weer aan het einde van deze podcast.
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.
Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 129 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Yelp, Foursquare en Nokia Here staan in de etalage en er zijn potentiële kopers! Dat is wat: drie lokaal-georiënteerde bedrijven in de verkoop! Daarover zometeen meer! Een andere lokale site, te weten Google MapMaker heeft tijdelijk haar deuren gesloten.
Je wist het mogelijk al, maar WordPress is echt veruit het meest populaire Content Management Systeem! Meer dan 78% van alle website eigenaren gebruikt WordPress!
Zoals beloofd heb ik een handleiding gemaakt voor het installeren en configureren van BackWPup voor het maken van backups op Dropbox.
Als je Twitter gebruikt, dan zie jij ze wellicht ook vaak binnenkomen… Al die Twitter status e-mail updates! Ik vind dat hinderlijk, dus ik vertel je hoe je daar vanaf kunt komen. Om dat nog beter te illustreren heb ik ook een instructievideo voor je gemaakt.
Video views worden vaak gebruikt om het engagement (ofwel “de betrokkenheid) en de populairiteit van video’s en videoplatformen te meten. Maar is dat wel een goede maatstaf? Daar duik ik aan het einde van de podcast in.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.
De podcast van vandaag kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/128. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!
Het kan aan mij liggen, maar ik heb de afgelopen anderhalf tot twee weken enorme fluctuaties gezien in de lokale zoekresultaten. Heb jij er iets van gemerkt? Controleer jij af en toe de positie van jouw bedrijf of die van opdrachtgevers van jou in de lokale resultaten? Heb jij die bedrijfsvermeldingen ook ontzettend zien schommelen?
Om te beginnen werden lange tijd geen lokale resultaten vertoond, als je zocht op de zoekterm “fotograaf apeldoorn”. Daarentegen werden ze wèl zichtbaar, als je zocht op de zoekterm “fotograaf in apeldoorn”, dus met het woordje “in” erbij.
Tot zo’n drie à vier weken geleden schommelde Allround Fotografie heen en weer tussen de “B” en de “C”-positie. De vermelding stond vaker op “C”, dan op “B”. Opeens verdween de vermelding van Allround Fotografie helemaal uit de lokale resultaten. Ik had volgens mij niets bijzonders veranderd of gedaan. Dus ik verbaasde mij erover en vroeg me af wat er aan de hand was. Het bleek dat de lokale vermelding nog wel gewoon bestond.
Opeens kwam de vermelding een paar dagen geleden binnen op “E” en nu staat die sinds gisteren op “B” voor de zoekterm “fotograaf in apeldoorn”. Grappig genoeg worden nu opeens op de zoekterm “fotograaf apeldoorn” wèl de zeven lokale resultaten vertoond! En raad eens? Allround Fotografie staat voor die zoekterm nu na heel lange tijd op de “A”-positie!
Dat zie ik zowel op mobiel, als op desktop en het maakt niet uit of ik in een incognitovenster zoek, of in een gewoon venster. Ook het al of niet ingelogd zijn in Google+ verandert niets aan de posities in de lokale vermeldingen.
Het heeft lange tijd geduurd, tot Allround Fotografie kon doordringen tot deze “A”-positie. Mijn gevoel zegt dat dit kan komen doordat heel veel fotografen op hun website schrijven dat zij “allround fotograaf” zijn of dat zij goed zijn in “allround fotografie”. Dat is natuurlijk ook een andere omschrijving om te zeggen dat ze veelzijdig zijn en vrijwel elke vorm van fotografie beheersen. Als ze dan ook nog eens het adres van hun bedrijf op hun site zetten, dan wordt op die manier feitelijk een inconsistente citation gecreëerd: het woord “allround fotografie” met een heel ander adres dan het onze.
Ik denk echt dat dat de oorzaak was, waarom ik Allround Fotografie maar niet naar de top kon krijgen, terwijl ik alle andere lokale bedrijven probleemloos binnen afzienbare tijd naar de “A”-positie kon helpen.
Dus feitelijk heb ik mogelijk ooit in 2007 of zo de verkeerde naam gekozen, als je puur kijkt naar de mogelijkheid om te ranken in de lokale resultaten. Of dat zo blijft, zal de toekomst uitwijzen. Ik houd de positie nauwlettend in de gaten.
Naast de stijging van Allround Fotografie in de lokale zoekresultaten heb ik veel meer veranderingen in de lokale resultaten waargenomen. Is jou iets bijzonder opgevallen? Daar ben ik benieuwd naar! Laat het me weten als jij iets hebt gezien en stuur een berichtje met je bevindingen.
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Yelp heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Maar inmiddels vlakt de groei af en mogelijk is langzamerhand het plafond voor Yelp bereikt.
De Wall Street Journal maakte vorige week bekend dat Yelp daarom wellicht op zoek is naar een koper. De oorzaak kan ook zijn dat investeerders in Yelp eind vorige maand teleurgesteld zijn in de resultaten over het eerste kwartaal van 2015.
Ooit heeft Google nog een bod van US$500 miljoen gedaan op Yelp, maar inmiddels is het bedrijf meer dan US$3 miljard waard.
Voor welke partijen zou Yelp een interessante aanschaf zijn? Ten eerste natuurlijk Google, die een tijd geleden ook al Waze opkocht, onder het motto: “If you can’t beat them, buy them!”. Verder zijn natuurlijk Facebook en Microsoft met Bing Local potentiële kopers, evenals Yahoo, dat al een integratie heeft met Yelp.
Een andere, uitermate rijke partij die ook ontzettend veel belangstelling zou kunnen hebben voor Yelp, is Apple. Want Apple kaarten is ooit begonnen met gegevens te gebruiken van Yelp en reviews van Yelp te tonen in de “Kaarten” apps. Nog steeds worden in de “Kaarten” app de reviews van Yelp vertoond, behalve voor hotels en restaurants. Ik kan me niet voorstellen dat Apple het laat gebeuren dat een partij Yelp koopt en Apple al deze reviews kwijtraakt!
Andere kapers op de kust zouden nog bijvoorbeeld Priceline, de eigenaar van Booking.com, Expedia, TripAdvisor en mogelijk ook Zoover kunnen zijn.
Met andere woorden: Yelp zit nu in de luxepositie dat het een groot aantal potentiële kopers tegen elkaar kan uitspelen om zo het onderste uit de kan te halen. We wachten af.
In de tussentijd gaat nu sinds een week of vier het gerucht dat Yahoo voor US$900 miljoen Foursquare wil kopen. Dat het vooralsnog een gerucht is, blijkt wel uit de tegenstellingen in beweringen. De ene partij zegt dat de deal bijna rond is, terwijl je elders leest dat er niet eens sprake is van een overleg tussen beide partijen.
En daar houdt het nog niet mee op. Want volgens een ander gerucht heeft Uber vorige week een bod van US$ 3 miljard gedaan op Nokia Here. Het gaat namelijk niet goed met Nokia Here. Zo heeft het bedrijf onder andere niet de financiële middelen om haar kaarten actueel te houden. In podcast 41 schreef ik al dat Nokia zo’n US$ 1 miljard per jaar verlies lijdt op “Here”.
De kaarten die vroeger bekend waren onder de naam “NavTeq” zijn uitermate interessant voor Uber, dat inmiddels niet alleen maar taxivervoer biedt, maar meer en meer een logisitieke onderneming wordt. Haar doel is zowel mensen als dingen zo snel mogelijk te bezorgen in diverse steden in de wereld. En daar heb je navigatie voor nodig!
Uber maakt op dit moment voornamelijk gebruik van Google Maps en zou dus mogelijk graag een eigen kaarten- en navigatiesysteem hebben.
Maar ook de drie grote Duitse autofabrikanten BMW, Audi en Mercedes-Benz hebben interesse. Volgens welingelichte bronnen werken zijn daarvoor samen met de Chinese zoekmachine Baidu. Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat Baidu ook interesse heeft in een eigen kaartendatabase in combinatie met navigatiesoftware voor China. Wanneer dit consortium Nokia Here koopt, kan het navigatielandschap in Europa mogelijk aardig veranderen. Zo zal TomTom door deze actie een aanzienlijk marktaandeel verliezen, hetgeen wel eens de nekslag kan betekenen, waardoor TomTom failliet gaat of zelf ook overgenomen wordt.
Tenslotte schijnt er ook nog een andere partij een bod te hebben uitgebracht. Maar die partij wil anoniem blijven.
Zoals het er nu naar uitziet, maakt Nokia het resultaat van de verkoop eind mei openbaar. Zodra de koper bekend wordt, laat ik je het weten.
Nog meer nieuws over kaarten, navigatie en lokale bedrijven: sinds eergisteren heeft Google tijdelijk de toegang tot Google MapMaker dichtgezet: je kunt nu nog wel gegevens raadplegen, maar er worden geen wijzigingen meer geaccepteerd. In de show notes heb ik de afbeelding van het venster opgenomen dat je te zien krijgt, als je naar google.com/mapmaker gaat:
In dat window staat een link. Als je daarop klikt, wordt je doorgeleid naar het Google Product Forum voor MapMaker
Ik heb even vertaald wat je daar kunt lezen:
Hallo Mappers,
Zoals vorige week aangekondigd, hebben we het doorvoeren van wijzigingen in Map Maker per vandaag tijdelijk uitgeschakeld, terwijl we eraan werken om het systeem robuuster te maken.
We bedanken iedereen die heeft gereageerd met steunbetuigingen en suggesties over hoe we deze situatie kunnen oplossen. We overwegen alle opties die ons helpen het bewerken van data weer zo snel mogelijk in te schakelen en we houden je op de hoogte van onze voortgang.
We hebben op dit moment geen tijdlijn. Je kunt op 27 mei 2015 een update verwachten.
Besef dat je nog steeds bedrijfsvermeldingen kunt aanpassen door in de nieuwe versie van Google Maps te klikken op “Een bewerking voorstellen” en om via “Een probleem melden” een ontbrekende plaats toe te voegen, zowel in de desktop versie, als in de mobiele app.
Je kunt in Google Maps ook problemen doorgeven door op de “Een probleem melden”-link te klikken in de desktopversie, alsmede in de mobiele app.
Nogmaals bedankt voor jullie niet-aflatende steun. We zijn hard bezig om het bewerken in MapMaker zo snel mogelijk open te stellen.
Deze post is van Pavithra Kanakarajan, de productmanager van Google Map Maker. Aanleiding hiervoor is dat er teveel gaten zaten in MapMaker. Zo was laatst te zien op Google Maps dat Edward Snowden was gevestigd in een vleugel van het Witte Huis:
En een andere hack die snel wereldwijd bekendheid kreeg, was het plaatje op de kaart van een Android die urineerde op een appeltje:
Dat heeft teveel vragen opgeworpen over de beveiliging van, en de processen rondom het gebruik van MapMaker, waardoor de druk op Google om dit te repareren vanuit verschillende kanten flink zal zijn opgevoerd.
Pavithra Kanakarajan waar ik het zojuist over had schreef op 8 mei, dus vier dagen voor het sluiten van MapMaker het volgende:
Hallo Mappers,
Zoals sommigen van jullie weten hebben we de afgelopen maanden een aantal aanvallen op Google Maps gehad. Het meest recente incident was door een belangrijke gebruiker die onze community verliet, die een grootschalige misselijke grap op de kaart heeft uitgehaald. Als gevolg hiervan hebben we tijdelijk de automatische goedkeuring en gebruikerswijzigingen wereldwijd uitgeschakeld, totdat we intelligente mechanismen hebben geïmplementeerd, om dit soort incidenten te voorkomen.
Alle edits gaan op dit moment door een handmatig review proces.
We hebben het probleem geanalyseerd en enkele wijzigingen bedacht. Het is echter duidelijk geworden dat de implementatie van deze wijzigingen meer tijd kost dan een paar dagen. Zoals je je kunt voorstellen heeft dit alles tot gevolg dat er grote vertraging en achterstand ontstaat in het handmatige goedkeuringsproces. Dit leidt vervolgens tot vertraging in het publiceren van wijzigingen.
Gegeven de huidige staat van het systeem, zijn we tot de conclusie gekomen dat het niet fair is naar onze gebruikers om hen tijd te laten verdoen in het aanbrengen van wijzigingen. Door iedere aanpassing groeit het backlog… En dat groeit snel! Wij vinden dat het eerlijker is om te zeggen dat we niet de capaciteit hebben om de edits die binnenkomen per direct te reviewen: we moeten een pauze inlassen.
We hebben daarom besloten om tijdelijk het aanbrengen van veranderingen uit te schakelen per 12 mei 2015, tot we ons moderatiesysteem goed operationeel hebben. Dit is een tijdelijke situatie, waarvan we hopen dat we er zo snel mogelijk uit komen.
Hoewel dit een moeilijke, kortetermijn beslissing is, denken wij dat het ons helpt om sneller met een betere oplossing te komen. En nog belangrijker: we geloven dat dit het enige juiste is, dat wij voor jullie, onze gewaardeerde gebruikers kunnen doen in de hoop dat jullie wijzigingen straks weer zo snel live komen als jullie gewend waren.
Tot zover de update over MapMaker. Helaas kun je het op dit moment dus tijdelijk niet gebruiken. Ik vond het enorm handig om vaak snel even een Google+ pagina voor een bedrijf te creëren, door het bedrijf op Google MapMaker te plaatsen. Maar goed, zoals het er nu naar uitziet is het tijdelijk.
Uit onderzoek door CodeGuard, een website back-up and monitoring service, is WordPress veruit het meest gebruikte CMS of Content Management Systeem. Het bedrijf heeft gekeken naar 250.000 websites van het midden- en kleinbedrijf. Daaruit kwamen de volgende statistieken over CMS’en naar voren:
Verder bleek dat Akismet de meest geïnstalleerde plugin is en Avada het meest gebruikte thema of template. Ook bleek dat 51% van de websites nog niet mobielvriendelijk was.
De groei van WordPress neemt alleen maar toe. Als je nu bezig bent met het vernieuwen van je site, bijvoorbeeld omdat je ’m mobielvriendelijk wilt maken, dan raad ik je toch echt aan om serieus naar WordPress te kijken, want 78% van de markt is je namelijk al voorgegaan!
Een belangrijk voordeel van zo’n groot marktaandeel is onder andere dat er veel mensen mee bezig zijn en bugs en problemen heel snel worden gedetecteerd en nog sneller worden opgelost. Daardoor loop je hoogstwaarschijnlijk minder risico dan met een CMS dat maar door een handjevol webmasters wordt gebruikt.
Ik heb het al vaker gehad over “BackWPup”, de WordPress plugin die ik graag gebruik voor het maken van WordPress backups. Voortbordurend op het topic over het “Eigen baas zijn over je data en infrastructuur” in podcast 127 van vorige week, heb ik inmiddels een handleiding opgesteld en ben ik een instructievideo aan het maken over het installeren en configureren van BackWPup voor automatische backups naar Dropbox.
De handleiding is inmiddels gereviewd en op een haar na gevild, terwijl de video ook bijna gereed is. Ik verwacht dat beide nog deze week definitief worden, waarna ik de handleiding en de video zal sturen naar de abonnees van de mailinglist.
Wil jij ook snel beginnen met het maken van backups van je WordPress installatie, abonneer je dan NU op de exclusieve mailinglist, waarin ik waardevolle tips met je deel!
Gebruik jij Twitter? Ontvang jij ook steeds van die status e-mails met aanbevelingen van tweeps die je moet volgen et cetera? Ik vind dat vervelend en zie dat als bandbreedtevervuiling en spam in mijn inbox. Voor de meeste van dit soort mails heb ik filters in Gmail gedefinieerd, waardoor die berichten in elk geval niet in mijn inbox terechtkomen, maar meteen in een aparte Twitter-folder. Zo kan ik mijn aandacht houden op de mails die wèl relevant zijn en waar ik echt iets mee moet.
Desalniettemin scan in dagelijks de diverse social media folders, waarvan de Twitter-folder er dus eentje is. En omdat meer dan 15 Twitter-accounts heb, c.q. beheer, ontvang ik ontzettend veel van dit soort voor mij irrelevante en dus ongewenste update e-mails.
Ik begon me er dermate aan te ergeren dat ik meteen stuk voor stuk alle Twitter accounts ben nagelopen en overal de e-mail instellingen heb aangepast. Daardoor is het nu een stuk rustiger in mijn Twitter-folder. Mail die ik anders toch meteen ongelezen zou verwijderen wordt nu dus niet eens verstuurd en die zie ik dus helemaal niet meer!
Voor het geval jij deze mails ook eigenlijk helemaal niet wilt ontvangen en als je wilt weten hoe je je kunt uitschrijven voor al deze mails moet je even de instructievideo bekijken, die ik in de show notes heb opgenomen:
Oh, verder heb ik een drietal Twitter-accounts verwijderd, waar ik al een paar jaar niets meer mee deed en waar ik van verwachtte dat ik die ook nooit meer nodig zou hebben. Dat schoont weer lekker op!
Het is tenslotte voorjaar, dus een voorjaarsschoonmaak van de mailinglijsten, social media accounts en dergelijke is wel op zijn plaats. Ik zit nu ook weer in de modus waarin ik alle automatisch binnenkomende mails onder de loupe neem en per stuk een besluit neem, of ik die nog wil blijven ontvangen of niet.
Video wordt steeds belangrijker, dat is een feit. Het gaat inmiddels zover dat een bedrijf als Volvo haar advertentiebudgetten drastisch aan het veranderen is. Zo geeft de Zweedse auto- en vrachtwagenbouwer nu drie keer meer geld uit aan niet-traditionele (lees: digitale) reclame. Verder doet Volvo niet meer mee aan beurzen, zet minder in op televisie en schrapt bijna alle vormen van sponsoring. Op de Ocean Race na. Het grootste deel van het reclamebudget van Volvo gaat naar… Je raadt het al: YouTube video’s!
Eergisteren bestond YouTube exact 10 jaar. Maar wie had tien jaar geleden een dergelijke kentering verwacht? Wie had in 2005 kunnen bedenken dat een gevestigd bedrijf als Volvo niet meer naar beurzen zou gaan, minder zou adverteren in traditionele media en nagenoeg niets meer zou sponsoren?
Ik denk niemand! Ik hoorde eergisteren ook op televisie dat op dit moment elke minuut maar liefst 300 uur video naar YouTube wordt geüpload. Iets meer dan een jaar geleden was dat nog “maar” 100 uur per minuut.
Maar YouTube is niet meer de enige videogigant! Sterker nog, als je kijkt naar het aantal “views”, dan komt Facebook inmiddels dicht bij YouTube. Vorige maand las ik in een artikel op MarketingLand dat Facebook op dit moment maar liefst meer dan 4 miljard video views per dag heeft!
Toegegeven, YouTube meldde dit aantal al te hebben bereikt in januari 2012 en ook zal het inmiddels wel meer bekeken video’s per dag hebben. Toch wordt Facebook een belangrijke speler.
Je moet hierbij echter een paar zaken niet uit het oog verliezen. Ten eerste zijn alle video’s op Facebook voorzien “autoplay”. Dat betekent dat zij automatisch beginnen met afspelen, zodra ze in de tijdlijn zichtbaar zijn. Video’s die je daarentegen van YouTube embed op je website zijn niet standaard autoplay.
En dat is niet de enige factor die het beeld vertroebelt. Zo wordt de “engagement” (dat is een mooi Engels woord voor “betrokkenheid”) van video’s nog steeds vaak gemeten aan de hand van views. Facebook en Instagram registreren een view, als iemand tenminste drie seconden een video heeft bekeken. Bij YouTube ligt deze grens rond de 30 seconden. Dus als iemand op Facebook traag door zijn of haar tijdlijn scrollt en een video maar 3 seconden draait, terwijl de persoon helemaal niet heeft gekeken, wordt dit geteld als een “view”.
En in deze tijd waarin meer en meer wordt geadverteerd op online videoplatformen maken diverse gezaghebbende organisaties het nóg complexer. Zij definiëren vervolgens een video advertentie als “gezien” wanneer tenminste 50% van de pixels van de advertentie gedurende 2 aaneengesloten seconden zichtbaar waren.
Dat maakt het langzamerhand volslagen onduidelijk en voordat je het weet ga je appels met peren vergelijken!
Het aantal views van een video is eigenlijk niet zo’n goede grootheid. Je zou een veel beter en eerlijker beeld krijgen van de betrokkenheid als je kijkt naar de totale tijd dat iemand een video heeft bekeken. Dat geeft namelijk beter en nauwkeuriger aan of de persoon daadwerkelijk geïnteresseerd, oftewel “engaged”, was. Want als iemand een video van 10 minuten slechts 20 seconden kijkt heeft dat minder waarde, dan dat iemand 8 of 9 minuten van dezelfde video bekijkt.
Bij uitspraken over het belang van video door Google moet je een beetje uitkijken, want YouTube is natuurlijk eigendom van Google. Dus het gehalte “prediken voor eigen parochie” kan hier wat hoger liggen dan dat een onafhankelijk orgaan dit beweert.
Toch wil ik even inzoomen op het rapport “Why Online Video Is a Must-Have for Your Mobile Marketing Strategy ”, dat vorige maand door Google is gepubliceerd. Daarvoor geef ik je een paar statistieken van mobile video:
In de show notes die je kunt vinden op www.reputatiecoaching.nl/128 heb ik een grafiek opgenomen waarin je de verschillen in genomen acties kunt zien, naar aanleiding van de vertoning van branded content of advertenties op smartphones en televisies.
Als je met deze kennis je voordeel wilt doen, houd dan de volgende punten in gedachten:
Ik heb een tijd geleden voor een opdrachtgever een handleiding voor het hoog laten ranken van YouTube video’s in de zoekresultaten geschreven. Die zal ik binnenkort eens onderhanden nemen, actualiseren en dan delen met de mensen die geabonneerd zijn op mijn exclusieve “behind the scenes” tips. Heb jij je nog niet ingeschreven, schrijf je dan NU in en mis deze waardevolle tips niet!
Ik weet het, het waren veel losse kleinere topics dit keer, in tegenstelling tot de podcast van vorige week. Door deze afwisseling in aantal, diepgang en lengte hoop ik dat er telkens voor jou wat bij zit, waar jij iets van opsteekt of je voordeel mee kunt doen!
Dus als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.
Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 128 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt: