Categorie archief Podcasts

doorEduard

137: Google Lokale Gids niveau 4, tooltip voor testen WordPress theme, nieuwe winkel lokaal scoren en de 4 resterende geleerde lessen van Peter Geurts (BigSpark)

ReputatieCoaching PodcastSinds afgelopen maandag ben ik een Google Lokale Gids Niveau 4… Dat betekent dat ik meer dan 200 reviews op Google heb geplaatst. Daarover zo meer.

Ook heb ik een tooltip voor je, als je eens wilt experimenteren met verschillende themes in WordPress, zonder meteen je officiële site om zeep te helpen.

Frank uit Nijmegen gaat zijn bedrijf uitbreiden: naast het witgoed en de consumentenelektronica, krijgt hij nu een Vobis-vestiging in zijn pand. Hij wil graag weten hoe hij hier maximaal lokaal rendement uit kan halen. Dus daar duik ik in.

Tenslotte heb ik als laatste topic voor vandaag de resterende 4 lessen van Peter Geurts van BigSpark.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/137. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Google Lokale Gids Niveau 4

Ik vertelde je al eerder dat ik als doel had om het niveau 4 te bereiken van het Google Lokale Gidsen programma. Niet dat het me iets oplevert of zo, maar puur omdat ik vond dat ik dat moest bereiken. Met dat doel in het achterhoofd ben ik flink aan de slag gegaan.

Zo haalde ik mijn hele geschiedenis van check-ins op Yelp en Foursquare erbij en ook ging ik nog eens virtueel door de verschillende wijken van Apeldoorn kijken op Google Maps om te zien waar ik ooit zoal was geweest voor een boodschap of om iets anders te doen.

Omdat ik vrij krap zit in mijn tijd had ik elke vrijdagmorgen een uurtje hiervoor in de agenda gepland. En afgelopen vrijdag had ik flink inspiratie: ik ging van 176 reviews op 3 juli naar 217 reviews! Ik ging echt als een speer. Binnen een uur en drie minuten heb ik die eindsprint uitgevoerd. En toen kwam maandagmorgen het mailtje waar ik verlangend naar uitkeek, met daarin onder andere de tekst:

Gefeliciteerd, u heeft niveau 4 bereikt!

Omdat u uw 200ste review op Google heeft geschreven, bent u nu een Lokale gids niveau 4.

Google Lokale Gids Niveau 4

Tja, voor het presentje hoef ik het denk ik niet te doen, maar laat ik niet te voorbarig zijn en eerst zien wat Google mij opstuurt. Waarschijnlijk is ’t een Lokale Gids t-shirt of zo. Ik zie het wel. En voor die vermeldingen op de verschillende social media kanalen moet ik nog een webformulier invullen.

In elk geval heb ik die grens doorbroken, die mij op 19 februari nog zo extreem ver weg leek, want toen had ik slechts 21 reviews op mijn konto. Dus ik kan nu iets rustiger aan doen met het posten van reviews op Google. Ook hoef ik niet meer zo in mijn verleden te grasduinen op zoek naar locaties waar ik een review over kan posten.

Wel ben ik voornemens door te gaan met het posten van reviews op Google. Dus ik laat het item in de agenda staan, al verkort ik het nu naar een halfuur, in plaats van een heel uur.

Tooltip: WordPress Theme Test Drive

Wordpress SEOIk heb vandaag weer een tooltip voor je en dit keer is die ook weer voor WordPress. Het kan wel eens voorkomen dat je na verloop van tijd bent uitgekeken op het theme dat je in gebruik hebt voor je huidige website. Maar je kunt natuurlijk niet zomaar straffeloos even testen met een ander theme. Want stel dat je daarmee de complete layout van je site onderuit haalt, dan is dat slecht voor de gebruikerservaring van de bezoekers die in de tussentijd je site aan doen.

Daarvoor heb ik een oplossing gevonden en wel in de vorm van de plugin “Theme Test Drive”. De link naar deze plugin vind je in de show notes op www.reputatiecoaching.nl/137. Die plugin stelt je in staat om een ander theme te kiezen, dat jij alleen ziet, zolang je bent ingelogd als administrator. Alle andere bezoekers krijgen dus nog steeds je normale, bekende theme te zien. Zo kun je dus in alle rust testen.

Dus als jij overweegt een ander theme in gebruik te gaan nemen, dan kan ik je in elk geval de plugin “Theme Test Drive” van harte aanbevelen.

Vraag van Frank: Aparte Google pagina voor in-house Vobis?

Logo VobisEen tijdje geleden stuurde Frank uit Nijmegen mij weer eens een leuke en vooral interessante vraag, die ik graag in deze podcast behandel. Hij schreef het volgende:

Ten eerste is ons gevraagd door de inkoopcombinatie Euronics of wij de Vobis shop in shopformule willen gaan integreren in de winkel. Vobis is een computerformule die iPads, tablets, laptops, PC’s en alle soorten accessoires en software levert. Wij hebben besloten dit te gaan doen. Dat is stap één. Daarnaast gaan we onze inbouwhoek uitbreiden omdat keukeninbouwapparatuur voor ons een sterk groeiende markt is.

Al bezig zijnde met bovenstaande dacht ik natuurlijk ook na over hoe ik de Vobis-formule op de kaart moet gaan zetten in Nijmegen. Hierbij rijzen er vragen waar je wellicht een antwoord op hebt.

Dus het bedrijf blijft Grootaarts Euronics heten en het Vobis-concept gaat hierin geïntegreerd worden met een eigen logo en huiskleuren. Doordat Vobis een bij velen bekende computerformule is, blijft de eigen identiteit hiervan belangrijk.

Maar hoe zit dat als ik een tweede winkel ga registeren op een adres kan dat en is het verstandig? Of geeft dat problemen met Google. Wat is hierin het advies? Ga ik bij alle websites waar ik geregistreerd sta nog een bedrijf aanmelden?

En gaan we hiervoor apart reviews vragen?

Het voordeel hiervan is natuurlijk dat als iemand op computerwinkel gaat zoeken deze bekende formule in de zoekresultaten gaat tegenkomen binnen Google. Dat zou natuurlijk het mooiste zijn.

Ik hoop dat je ons wat tips kunt geven, hoe we dit moeten gaan aanpakken.

Tot zover de vraag van Frank. Nou Frank, wat zit jij hiermee in een ontzettende luxe positie! Want je hebt nu de kans en de gelegenheid om het vanaf het begin goed aan te pakken. Op die manier hoef je dus geen oude, inconsistente bedrijfsvermeldingen en dergelijke op te sporen en op te schonen… Je begint namelijk met een totaal schone lei. Dat is de perfecte startpositie!

Laat ik de benodigde stappen eens doorlopen:

  • Lokaal telefoonnummer – Om te beginnen heb je een apart lokaal telefoonnummer nodig. Niet alleen om je bedrijfscommunicatie te stroomlijnen, maar bovenal om te voorkomen dat je problemen krijgt met je citations. Want, zoals je weet, zijn citations de combinatie van bedrijfsnaam, adres, postcode, plaats en telefoonnummer. Als je dan nu opeens een ander telefoonnummer bij je Euronics gaat registreren kan dat een negatief effect hebben op je lokale Euronics vermelding en ook nog eens op je nieuw te maken Vobis vermelding.
  • Aparte website – Mijn advies is om een aparte website in te richten (als dat mag), met een welluidende naam, waar bij voorkeur ook het woord Nijmegen in zit. Google hecht minder waarde aan zogenaamde “exact match domain names”, maar het kan ook geen kwaad. Bovendien helpt het je om deze Vobis locatie te onderscheiden van de Vobis vestiging in Arnhem. Als het niet mag, heb je een locatiepagina op de Vobis-site nodig als soort van thuisbasis, waar je overal naar kunt verwijzen. Bij voorkeur heeft zo’n pagina een URL als in: “/vestiging/gelderland/nijmegen”.
  • Inschrijving bij de Kamer van Koophandel – Ik zou een aparte rechtspersoon registreren bij de Kamer van Koophandel. Denk daarbij aan de naam en een goede bedrijfsomschrijving, alsmede de categorie of categorieën waarin je bij de KvK wilt worden ingedeeld. Daarbij moet je al wel je telefoonnummer en domeinnaam hebben voor maximaal rendement. Ik zou er niet voor kiezen om een “handelend onder” te nemen. Reden is niet fiscaal of juridisch, want daar heb ik relatief weinig kaas van gegeten: daar moet je fiscalist of jurist voor zijn en dat ben ik niet. Maar mijn reden is dat je dan gratis en voor niets een groot aantal citations krijgt.

Tja, vanaf daar komt dan weer de standaard werkwijze om de hoek kijken: je moet citations maken, waardevolle content publiceren, reviews verzamelen en dergelijke. Ik denk dat het aardig lastig kan worden om bijvoorbeeld lokaal te scoren op “computers nijmegen” of “tablet nijmegen”.

Als je wilt, Frank, kan ik wel eens een onderzoekje doen naar waar je dan zoal citations moet plaatsen, waar je collega’s in Nijmegen zoal vermeld staan en wat zij publiceren aan lokaal georiënteerde content. Laat maar weten als je daar behoefte aan hebt.

Peter Geurts (@BigSpark) met lessen 7, 8, 9 en 10: vier overwinningen, de juiste tools, onderhoud en veranderen

Peter Geurts (BIgSpark)In de vorige twee podcasts heb ik telkens een deel van de presentatie van Peter Geurts van BigSpark in de podcast opgenomen. In deze presentatie die hij in juni tijdens #WPM024 in Nijmegen gaf, vertelt Peter over de geleerde lessen tijdens het opbouwen en uitbouwen van BigSpark, het bedrijf achter de websites: Androidplanet.nl, Iphoned.nl en Smartphone.nl.

In de vorige podcast kwamen de volgende drie geleerde lessen aan bod:

  • Claim autoriteit – Soms moet je geluk hebben maar door uitgebreide en diepgaande achtergrondartikelen te schrijven over actuele trends, apps en andere ontwikkelingen kan het zijn dat je content wordt opgepikt door de media. Gebruik dat en melk dat als het ware uit.
  • Blijf doorzetten – Als het tegenzit en je bent bijvoorbeeld opeens niet goed meer vindbaar in de zoekresultaten: blijf kalm, vraag hulp van specialisten en werk aan een oplossing. Geef dus niet op!
  • Optimaliseer – Meten is weten. Google biedt een gratis meet- en analysetool, onder de naam “Analytics”. Als je dat nog niet gebruikt: installeer het vandaag nog en begin met meten. Hetzelfde geldt voor “Google Search Console”. De combinatie van beide tools kan je enorm helpen om bijvoorbeeld de CTR (dat staat voor “Click Through Rate”) van je content te verhogen.

Vandaag heb ik het laatste deel voor je, met hierin de laatste vier lessen van Peter Geurts:

  • Vier je overwinningen
  • Gebruik de juiste tools
  • Regelmatig onderhoud aan je website
  • Blijf veranderen

Laat ik dan nu overgaan op de presentatie van Peter…

Voor het daadwerkelijke verhaal van Peter Geurts verwijs ik je naar de podcast

Dat is eigenlijk wat ik met jullie wilde delen over tien geleerde lessen vandaag. Het waren er eigenlijk wel meer dan honderd denk ik, maar we hebben geprobeerd er in ieder geval tien te delen. Ik zal ze nog een keer benoemen:

  • Het begint bij een goede basis.
  • Bepaal vervolgens een focus, waar je je op wil richten, waar je goed in wil worden.
  • Zorg vervolgens dat waar je goed in wil worden, wie je wil bereiken dat daar een soort SEO best-practices onderliggend aan is. Dat is de beste manier om verkeer naar je website te trekken.
  • Op het moment dat je je dat eigen hebt gemaakt, ga je autoriteit claimen.
  • Moet je af en toe even doorzetten om dat tot een succes te brengen.
  • En ga je optimaliseren op basis van de data die gewoon voor iedereen beschikbaar en toegankelijk is.
  • Je gaat je overwinningen vieren,
  • handige tooltjes gebruiken,
  • met regelmaat onderhoud aan je website plegen om te zorgen dat het ook in de toekomst het goed blijft doen.
  • En pas je aan bij de ontwikkelingen en sta er bij stil waar het met Internet naartoe gaat.

Good luck! Dat is wat ik jullie op basis hiervan wil toewensen!

Ik hoop dat je het interessant en leerzaam vond, deze manier waarop ik de presentatie van Peter Geurts met je heb gedeeld. Laat eens weten, wat je ervan vond. Reageer in onderaan de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/137.

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.

Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 137 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

doorEduard

136: DuckDuckGo 10 mln! Straf voor spammy snippets en les 4,5 en 6 van Peter Geurts van BigSpark.

ReputatieCoaching PodcastEerder deze week meldde ik dat Google nog maar 3 lokale resultaten vertoont. Daarover zo meer. DuckDuckGo groeit al maar verder… Dat is het tweede topic.

Het derde onderwerp van vandaag gaat over “spammy snippets” en het vierde punt van vandaag gaat erover dat werkzoekenden tegenwoordig de reputatie van een bedrijf net zo belangrijk vinden als het salaris.

Ik sluit de podcast van vandaag af met het tweede deel van het verhaal van Peter Geurts van BigSpark over de 10 geleerde lessen bij het opbouwen van zijn bedrijf. Vandaag heb ik les 4,5 en 6 voor je.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/136. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Google beperkt lokale resultaten tot 3!

Afgelopen zondag bespeurde ik een verandering in de vertoning van de lokale zoekresultaten. Eerst dacht ik dat het browser-gerelateerd was, maar dat bleek onjuist. Het verschil wat ik zag, was gebaseerd op het al of niet ingelogd zijn in Google+, Gmail of een andere Google service. Aan de andere kant zag ik de vernieuwing wel, terwijl ik was ingelogd in de reguliere Gmail, maar weer niet, als ik was ingelogd in Google Apps for Business.

Enfin, of het een experiment is of niet, dat weet ik op dit moment (nog) niet. Maar in plaats van 7 lokale zoekresultaten kreeg ik opeens nog maar 3 lokale resultaten vertoond, gelabeld van “A” tot en met “C”. Er waren dus maar liefst 4 verdwenen.

In de show notes heb ik ook een afbeelding hiervan opgenomen:

20150705-fotograaf-apeldoorn-chrome

Vanaf maandag las ik in diverse communities op Google+ dat andere mensen ook deze vernieuwde weergave hadden waargenomen. En ook zagen sommigen voor het ene account het vernieuwde 3-pack wel, terwijl ze het niet zagen, als ze waren ingelogd met een ander account.

Ik vind deze vernieuwde weergave absoluut geen verbetering. Want het viel me ook op dat de link naar de Google+ pagina helemaal niet meer werd getoond! Met andere woorden: het lijkt erop, alsof het belang van Google Mijn Bedrijf pagina’s vanuit het perspectief van Google afneemt. Want hoe kun je nu nog bezoekers naar je Google Mijn Bedrijf pagina trekken? Puur op basis van organisch ranken van berichten die je post en die dan wellicht worden geïndexeerd en vertoond als iemand op bepaalde gerelateerde zoektermen zoekt?

Waar dit heengaat zullen we wel zien. Ik ga nu in elk geval over op de onderwerpen voor vandaag…

DuckDuckGo: meer dan 10 miljoen zoekopdrachten per dag

Herinner je je nog DuckDuckGo: die zoekmachine die wèl waarde hecht aan je privacy? Eén van de weinige zoekmachines die geen gegevens van je opslaat, niets persoonlijks logt en dergelijke? Nou… Die begint toch aardig te groeien!

DuckDuckGo in GoogleZo maakte het zo’n twee weken geleden bekend, dat ze voor het eerst 10 miljoen zoekopdrachten op één dag hebben verwerkt. Dat staat natuurlijk nog steeds in geen vergelijk met Google en andere zoekgiganten, maar het geeft wel aan dat ook dit kleine kuikentje langzaamaan een groot eendje aan het worden is:

DuckDuckGo statsIn de show notes van deze podcast heb ik een grafiek opgenomen, waarin je de groei van DuckDuckGo kunt zien. Het blijkt dat DuckDuckGo een hele snelle groei is gaan doormaken, sinds Edward Snowden zo’n twee jaar geleden bekendmaakte op welke schaal en hoe de NSA in de Verenigde Staten alles en iedereen digitaal afluistert.

Straf voor spammy snippets

Reviewsterretjes doen het altijd goed bij bedrijfsvermeldingen, zeker als je concurrenten geen sterretjes bij hun vermelding hebben. Het hebben van reviewsterren op je eigen paginavermelding levert geen directe meerwaarde op; met andere woorden: je scoort er dus niet direct hoger mee, door ze te implementeren.

Ik gebruikte bewust tweemaal het woord: “direct”. Want indirect kan het hebben van sterren wel meer kliks naar je site opleveren, in de situatie die ik je net vertelde. Meer verkeer naar je site kan wel leiden tot een hogere positie in de zoekresultaten. Dus op die manier kunnen reviewsterretjes op je eigen site indirect leiden tot hogere rankings, meer verkeer, nog hogere rankings en ga zo maar door.

Zelf heb ik tot op heden geen spectaculaire resultaten gezien. Maar je kunt je voorstellen dat als webmasters of ondernemers dit horen of lezen, ze per se op alle pagina’s op hun site reviewsterretjes moeten hebben.

Dat riekt naar misbruik. En Google houdt niet van misbruik. Laatst werd aan John Mueller van Google in een Webmaster Central Office-hours hangout gevraagd of Google dit misbruik of onjuist gebruik van rich snippets straft in de vorm van een degradatie in de zoekresultaten.

John zei vrij vertaald het volgende:

Rich snippets geven op zich geen hogere rankings. Dus zou het ook geen zin hebben om websites lager te ranken als ze iets verkeerd doen met rich snippets.

We schakelen de rich snippets voor de desbetreffende pagina uit, tot we er zeker van zijn dat we ze kunnen vertrouwen.

Dus met andere woorden: als Google vindt dat je iets fout doet met de rich snippets voor reviewsterretjes, dan kan het dus gebeuren dat ze worden uitgeschakeld.

Maar nu is de vraag: “Wat beschouwt Google als fout of wanneer vindt het algoritme het onterecht, dat je reviewsterretjes op je site plaatst?”. Ik loop even een paar belangrijke do’s en don’ts met je langs:

  • Je voorpagina kan om te beginnen geen sterretjes bevatten, omdat de reviews slaan op een concreet product of een dienst die je levert. En die staat vrijwel nooit op de voorpagina. Dus hoe hard je het ook probeert: de kans is uitermate klein dat je de sterren op je voorpagina krijgt.
  • Het tweede wat je niet moet doen is op alle achterliggende pagina’s van je site hetzelfde aantal reviews publiceren. Want zoals ik al zei: reviews slaan op een bepaald product of een specifieke dienst, niet op je algemene dienstverlening of je hele productassortiment.
  • Je moet het aantal reviews / beoordelingen ook niet opblazen, want vergeet niet: Google ziet vrijwel alles wat er online is en ondanks dat ze bij de Google Mijn Bedrijf vermelding in de Knowledge Graph niet meer vertellen waar je allemaal reviews hebt, zullen ze die heus wel meten. En dus weten ze ook of je loopt te bluffen, of dat je een realistisch aantal toont, als je zelf met behulp van microdata reviewsterren aan je site toevoegt.
  • En als je een stukje code krijgt van een reviewbedrijf, waar jij reviews verzamelt, om je reviews in de zoekresultaten te krijgen, dan moet je overigens die code niet 2x op dezelfde pagina plaatsen. Want ook daar wordt Google niet blij van; dat heb ik al een keer bij een bedrijfswebsite gezien.
  • Het laatste, eigenlijk nog belangrijker, maar wat veel bedrijven vergeten, is ook daadwerkelijk reviews op de eigen site publiceren, liefst op een pagina met als titel “Reviews”. Dat snappen de bezoekers, dus dat snapt Google ook.

Werkzoekenden vinden reputatie even belangrijk als salaris

Ik las een leuk artikel op de site Recruitment Grapevine, met als titel: “Company reputation as important as pay for job seekers”. Het was geen grootschalig uitgevoerd onderzoek: er zijn slechts 200 werkzoekenden in de VS bevraagd.

Reputatie bedrijf net zo belangrijk als salaris

Kort gezegd bleek uit het onderzoekje dat de reputatie van het bedrijf net zo belangrijk is als het salaris, als het gaat om de motivatie van de kandidaat om er te solliciteren. Nog een paar interessante statistieken uit datzelfde onderzoek:

  • 9 van de 10 kandidaten gebruiken de bedrijfswebsite als de primaire bron van informatie over een bedrijf
  • 52% gebruikt zoekmachines om te zien wat er over een bedrijf is te vinden
  • 45% van de ondervraagden vraagt bij collega’s over de indruk die zij hebben van het bedrijf

Wat kunnen we hier zoal uit leren? Ten eerste dat je als bedrijf er veel aan moet doen om op je eigen site uit te blinken als werkgever. Dat kun je doen met testimonials van medewerkers en wat nog mooier is, is met behulp van videotestimonials. Dat is een stuk moeilijker te faken en dat schept wel heel snel vertrouwen. In het artikel wordt trouwens ook nog vermeld dat je er als bedrijf voor moet zorgen dat je website dynamisch is en contentgedreven.

Wat minstens zo belangrijk is, is dat ook je klanten positief over je spreken. Dus dat pleit dan weer voor het verzamelen van reviews op diverse sites die naar boven komen, als je zoekt op je eigen bedrijfsnaam.

Doe je dat trouwens regelmatig? Of gebruik je een tool of dienst voor online monitoring om te zien wat er over jouw bedrijf wordt geschreven? Zelfs zoiets simpels als Google Alerts of Mention, waar ik het al eens eerder over heb gehad, kan jou op de hoogte houden van wat er online over jouw bedrijf wordt geschreven, zodat je snel en adequaat op dialogen kunt inhaken en mogelijk virtuele lucifers kunt doven, voordat je massaal moet uitrukken om hele online bosbranden te blussen.

In het artikel “Reputatiemanagement: vergeet je de zoekmachines niet?” op Frankwatching las ik nog een extra bevestiging hiervoor. Daarin is het volgende te lezen:

99% van de bezoekers koopt niet bij het eerste bezoek. Van deze bezoekers gaat een groot deel op zoek naar meer informatie over het bedrijf, om te kijken of het een betrouwbare partij betreft en hoe het bedrijf en haar prijzen zich verhouden, ten opzichte van andere aanbieders.’

75 procent van de websiteverlaters komt alsnog terug naar de site, maar 25 procent dus niet. Ook hier haakt weer een deel af om later weer terug te komen, en een deel om nooit meer terug te komen, enzovoort. Een deel van de verlaters zal op Google zoeken naar de bedrijfsnaam, een logische zoekopdracht. Hierbij zal een uitstekende online reputatie de conversie verhogen, maar er kunnen ook een aantal zaken naar voren komen die de conversie kunnen schaden, dan wel de conversiewaarde doen verlagen.

Het is dus essentieel dat je als bedrijf ook aan je online reputatie werkt en er alles aan doet om online zo smetteloos mogelijk te worden vertoond. Dus publiceer als bedrijf ook continu verse interessante content om zo de zoekresultaten mogelijk te domineren, als mensen op je bedrijfsnaam zoeken.

Peter Geurts (BigSpark) met les 4, 5 en 6: autoriteit, doorzetten en optimaliseren

Peter Geurts (BIgSpark)Vorige week had ik Peter Geurts in de show met een presentatie die hij in juni gaf in Nijmegen tijdens de WordPress Meetup. In de presentatie deelde hij 10 geleerde lessen, die hij heeft moeten doormaken bij de opbouw van zijn bedrijf BigSpark, het bedrijf achter Androidplanet.nl, Iphoned.nl en smartphone.nl. De drie lessen hij in de vorige podcast deelde, waren:

  • Bouw een solide basis voor je website – Je kunt beter in het begin gelijk kiezen voor een goed WordPress hosting platform en dan maar wat meer kosten maken, wil je tijdens de opbouw van je bedrijf niet telkens geconfronteerd worden met overbelaste servers en dergelijke.
  • Bepaal je focus – Denk goed na over waar jij toegevoegde waarde gaat bieden op jouw vakgebied. En richt je website meteen navenant in. Schroom ook niet om de structuur om te gooien als blijkt dat je initiële focus onjuist blijkt.
  • SEO best practices – Begin je zoektermen zoektocht in Google Trends, check je zoektermen voor nog meer suggesties in Übersuggest, kies de juiste op basis van Google Keywordplanner en gebruik de SEO plugin van Joost de Valk om je artikelen te positioneren voor maximale ranking.

Vandaag gaan we door met de drie volgende geleerde lessen:

  • Claim autoriteit
  • Zet door, vooral bij tegenslagen
  • Optimaliseer facetten als CTR (Click Through Rate)

Voor het daadwerkelijke verhaal van Peter Geurts verwijs ik je naar de podcast

En met deze 3 lessen van Peter Geurts kom ik dan ook vandaag weer aan het einde van deze podcast. Volgende week krijg je de geleerde lessen 7 tot en met 10. Trefwoorden daarvoor zijn: “overwinningen vieren”, “tools”, “onderhoud” en “veranderen”.

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.

Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 136 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

doorEduard

135: 10 geleerde lessen op Androidplanet.nl, Iphoned.nl en smartphone.nl, Bedrijvengidszwendel, vanity URL op Foursquare en meer

ReputatieCoaching PodcastIk ontving eergisteren weer een leuke mail van Martin Stevens, de fotograaf uit Rotterdam: hij werd weer eens telefonisch lastiggevallen door een bedrijfsvermeldingssite op een naar zwendel riekende manier. Daar begin in de podcast van vandaag mee. Daarna vertel ik je hoe je een mooie vanity URL kunt claimen op Foursquare.

Verder heb ik bij Google samen met een ondernemer die ik begeleid een paar dubbele locaties op Google Maps gerapporteerd. Intussen heeft Facebook de lengte van video “views” aangepast om daarmee een eind te maken aan gemopper door Internetmarketeers.

Ik sluit de podcast van vandaag af met de eerste drie van 10 geleerde lessen door Peter Geurts, oprichter van BigSpark, het bedrijf achter Androidplanet.nl, Iphoned.nl en smartphone.nl.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/135. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Zwendel door Bedrijvengids

Laat ik op voorhand zeggen dat ik niet weet over welke bedrijvengids dit mailtje van Mart Stevens gaat. Dus ik beschuldig geen enkel specifiek bedrijf en ook geen bepaalde website. Maar als je de inhoud van de mail hoort, dan besef je weer eens temeer dat je ontzettend alert moet zijn en kritisch moet luisteren, als je gebeld wordt over één of andere bedrijfsvermelding.

Martin schreef het volgende…

Hoi Eduard,

Dit is interessant. Zojuist wordt ik gebeld door iemand die beweert te bellen voor de Bedrijvengids. Hij stelt zich voor en ratelt vervolgens een heel verhaal af waarbij de goede man mij duidelijk maakt dat ik de “vorige keer” afzag van een uitgebreide vermelding vanwege de kosten, namelijk € 895. Doorratelend vraagt hij mij of mijn mening nog steeds ongewijzigd is of dat de vermelding voor eenmalig € 195 goed vermeld kan worden.

Nu wordt het spannend. Uiteraard zeg ik tegen de beller dat ik met hen niet in zee wil en dus niet geïnteresseerd. “Prima” antwoord de man vlot en adequaat, “dan zullen wij uw basisvermelding voor eenmalig € 195 handhaven en wens ik u een prettige dag”.

Nu moet ik razendsnel zijn en gelukkig ben ik goed wakker. Nog voordat de hoorn er op wordt gegooid zeg ik ferm: “NEE” zodat ook dat duidelijk op de eventuele bandopname staat om vervolgens direct daarna duidelijk te maken dat ik nergens mee akkoord ga, dus ook niet met welke vermelding dan ook. Nu vraagt de man wat ik bedoel. Kijk, zowaar interactie! Pas nu kan ik de man uitleggen dat ik nergens vermeld wil worden als ik daar voor moet betalen, bevestigt de man dit en kondigt hij aan mij uit het “systeem” te halen en verbreekt de verbinding.

“Tot volgend jaar”, denk ik in mijn hoofd. Hopelijk ben ik dan weer net zo wakker als nu.

Met vriendelijke groet,

Martin Stevens

Nogmaals: ik beschuldig geen enkel specifiek bedrijf, maar dit is gewoon ongehoord! Zoals Martin terecht veronderstelde zal de dialoog zelfs wel zonder toestemming worden opgenomen, zodat ze altijd in hun recht staan, mocht je ze voor de rechter slepen. Jij bent dan kansloos, omdat je hebt toegestemd.

Dit soort fraude- en zwendelpraktijken zijn vandaag de dag schering en inslag. Ik vertel altijd en overal tijdens trainingen en webinars dat je nooit ofte nimmer zou moeten betallen voor een basisvermelding ergens op een directorysite. Het is logisch dat als je meer features wilt op een directorysite, je mogelijk zult moeten betalen. Zo laten sommige sites je betalen als je wilt dat jouw vermelding zonder reclame wordt weergegeven, of als je reviewsterretjes bij je bedrijfsvermelding in de zoekresultaten wilt en dergelijke.

Daarmee is het concept dus: basis is gratis. Wil je meer, dan moet je betalen.

Tegenwoordig houdt de basis vaak in, dat “alleen” jouw bedrijfsnaam, vestigingsadres, postcode, plaats en telefoonnummer wordt vermeld. Bij sommige sites moet je al betalen, als je een link naar je website erbij wilt. Dat zou ik dus niet doen.

Want als je alleen gaat voor een hogere ranking in de lokale zoekresultaten, dus voor lokale SEO, dan volstaat de basisvermelding voor jou. Het is namelijk een volledige NAPT: Naam, Adres, Postcode / Plaats en Telefoonnummer!

Daarom is mijn advies dat je voor een basisvermelding niet moet betalen.

Foursquare met vanity URL

FoursquareEr is overigens één uitzondering op mijn regel dat je niet zou moeten betalen voor een basisvermelding van je bedrijf op een willekeurige directorysite. Maar ook die uitzondering vertel ik altijd aan ondernemers die ik begeleid. Dat is de vermelding bij Foursquare. Als je je bedrijf claimt op Foursquare op de standaard manier, dat is dus zonder te betalen, dan kan het lang duren voordat je daadwerkelijk met je bedrijfsvermelding aan de slag kunt.

Je kunt ervoor kiezen om een speedy verificatie te doen, door eenmalig US$20 te betalen. Mijn advies in het geval van Foursquare is: DOEN! Betaal eenmalig die US$20! Je vermelding op Foursquare is ontzettend krachtig, dus dat moet je er echt voor over hebben.

En als je dan je bedrijf hebt geclaimd op Foursquare, moet je natuurlijk zoveel mogelijk bedrijfsgegevens vermelden of corrigeren. Vergeet de openingstijden niet, evenals je website, korte bedrijfsomschrijving en dergelijke.

Maar wat ook heel belangrijk is, is dat je niet je Twitter-handle invult, evenals je website, maar dat je je Twitter account verifieert. Dat gaat als volgt:

  • Login op Foursquare
  • Klik op je locatie
  • Klik “Manage your listing”
  • Onder “Social Connections”, klik “Add Twitter” en login op Twitter met de juiste gegevens.

Het voordeel hiervan is dat je een mooie vanity URL krijgt op Foursquare. In plaats van de initiële complexe URL, krijg je dan: foursquare.com/<je Twitterhandle> . Zo is bijvoorbeeld de vanity URL voor Allround Fotografie: foursquare.com/allroundfoto.

Dubbele locaties op Google Maps gerapporteerd bij Google

Zet je bedrijf op de mobiele kaarten!Ik help verschillende mensen om hun bedrijfsvermeldingen hogerop te krijgen in de lokale zoekresultaten. Een vast onderdeel daarvan is altijd het onderzoeken of er één en slechts één bedrijfspagina in Google staat. Meestal volstaat het om in Google+ of op Google Maps te zoeken naar de bedrijfsvermelding. Dan kom je eventuele duplicaatpagina’s vaak snel op het spoor. En duplicaten in Google Maps of Google Mijn Bedrijf werken nadelig voor je lokale rankings.

Eerder deze week kwam ik voor een bedrijf met een paar locaties maar liefst vier extra vermeldingen tegen voor twee locaties.

Tot op heden lukte het altijd om dubbele pagina’s te claimen of te laten claimen door de bedrijfseigenaar, om ze daarna te verwijderen. Maar voor deze ging dat niet en dus heb ik ’m in Google gerapporteerd als “dubbele vermelding”, met een verwijzing naar de originele Google+ Mijn Bedrijf pagina.

Dat doe je in Google Maps door te klikken op de locatie en daarna op de tekst “Een bewerking voorstellen”. Voor een dubbele pagina klik je op “Plaats is permanent gesloten of bestaat niet”, zodat er “Ja” naast komt te staan. Dan selecteer je “Dubbele vermelding”, zoals je kunt zien op het plaatje, dat ik in de show notes op www.reputatiecoaching.nl/135 heb opgenomen:

Dubbele vermelding op Google Mijn Bedrijf

Iets minder dan 24 uur later kreeg ik een keurig mailtje van Google, dat mij informeerde dat Google het probleem in behandeling heeft genomen:

Mail van Google Local Help

Nu ben ik benieuwd of ik ook nog een bevestiging krijg, als de actie daadwerkelijk is uitgevoerd. Dat hoop ik je binnenkort te kunnen vertellen.

Facebook verlengt duur van de “view” van een video naar 10 seconden

FacebookIn podcast 128 vertelde ik je over de verschillen in definitie en tijdsduur van zogenaamde video “views” op de diverse platformen. Zo vond Facebook toen dat een gebruiker een video had bekeken, als de video tenminste drie seconden had gespeeld. Dat is natuurlijk wel erg kort en zo kom je als ondernemer natuurlijk wel heel snel op een groot aantal “views”.

Het nadeel was ook dat videomarketeers op Facebook heel hoge kosten maakten, doordat video’s al heel snel werden gemarkeerd als “bekeken”, nog voordat de video goed en wel was bekeken.

Daarom heeft Facebook sinds deze week de definitie van een “view”, of beter gezegd de tijdsduur van een “view” aangepast. Nu geldt een video als bekeken, als die tenminste 10 seconden heeft gespeeld.

Het leuke voor marketeers is weer, dat ze hier handig op kunnen inspringen. Want als je een heel sterke Call to Action aanbrengt binnen de eerste tien seconden, dan is de kans groot dat iemand doorklikt en je dus niet betaalt voor de “view”.

Peter Geurts (BigSpark) over 10 geleerde lessen op Androidplanet.nl, Iphoned.nl en smartphone.nl

Eind vorige maand was ik in Nijmegen bij #WPM024, dat staat voor “WordPress Meetup Nijmegen”: een WordPress evenement dat elk kwartaal wordt georganiseerd in Nijmegen. Die avond werden er twee presentaties gehouden: eentje over het verbeteren van de useability van websites voor mensen die visueel beperkt zijn en een tweede presentatie over de 10 geleerde lessen op Androidplanet.nl, Iphoned.nl en smartphone.nl.

Deze tweede presentatie werd gegeven door Peter Geurts, oprichter van BigSpark, het bedrijf achter de drie websites die ik zojuist noemde.

BigSpark logoMet zijn toestemming (en die van de organisatie van #WPM024) geef ik je vandaag de introductie van Peter Geurts, en de eerste drie geleerde lessen. Deze drie lessen zijn:

  1. Bouw een solide basis voor je website
  2. Bepaal je focus
  3. SEO best practices

Laat ik dan nu overschakelen naar de presentatie door Peter Geurts van BigSpark…

Voor het daadwerkelijke verhaal van Peter Geurts verwijs ik je naar de podcast

Ik vond de presentatie van Peter iets te lang om in zijn geheel op te nemen in de podcast, dus dat is de reden dat ik ’m in drieën heb geknipt. Zo heb je ook alweer iets om naar uit te kijken in de podcast van volgende week.

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.

Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 135 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

doorEduard

134: Lokale SEO op 6.000 km afstand! Einde spreekuur, welkom geplande gratis consulten! Hergebruik Yelp reviews. En ik heb een Virtuele Assistent!

ReputatieCoaching PodcastVandaag begin ik met een tip, die ik al eens eerder heb gegeven, namelijk over het veiligstellen van al je foto’s.

Lokale SEO kan zelfs zijn vruchten afwerpen op 6.000 kilometer afstand… Lokaal? 6.000 kilometer? Zo meer hierover.

Ik stop met het ReputatieCoaching Spreekuur, en start met gratis consulten op afspraak! Verder raadt Google Maps mensen àf om jouw bedrijf te bezoeken, als zij de routebeschrijving naar jouw bedrijf zoeken. Waarom en wanneer Google Maps dat doet, dat vertel ik je zo.

Mag je Yelp reviews gebruiken en herpubliceren op je eigen site? Dat was lange tijd niet 100% duidelijk, maar er is nu uitsluitsel over, van Yelp zelf.

Na het topic over Yelp ga ik nog even verder in op reviews en dan in het bijzonder hoe je op je website snel en gemakkelijk audio reviews kunt verzamelen.

Ik zat al een tijd aan te hikken tegen het maken van de transcripties van een aantal presentaties die ik heb bijgewoond en waarvan ik de audio heb opgenomen. Het maken van een transcriptie kost mij ontzettend veel tijd. Daarom ben ik een tijdje geleden op zoek gegaan naar een VA, een Virtuele Assistent. En ik heb een fantastische Virtuele Assistent gevonden, kan ik je vertellen!

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt jou om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/134. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

TIP: Maak meerdere backups van je foto’s! Ook online!

CameraSyncVoordat ik overga op de onderwerpen die ik zojuist opnoemde eerst nog even een tip… Eentje die ik je al eens vaker heb gegeven, maar die toch door veel mensen in de wind wordt geslagen. Mijn advies opvolgen kan je in de toekomst groot verdriet besparen.

Ik heb het over het maken van backups van je foto’s. En in het bijzonder het maken van meer dan één backup. Goede vrienden van ons hadden recentelijk alle foto’s van de laatste negen jaar die ze op hun laptop hadden staan, gearchiveerd naar een externe harddisk. Het maken van een backup was feitelijk niet eens het doel, maar de harde schrijf in de laptop raakte bijna vol.

Dus, ze hebben de backup gemaakt, de foto’s van de laptop gewist en ze gingen vervolgens op pad, met de laptop en de externe harddisk achterin de auto.

Je raadt het al: er is ingebroken in de auto en zowel de laptop als de externe harde schijf met foto’s van de laatste negen jaar van het gezin zijn allemaal weg!

Moet je je eens voorstellen: geen vakantiefoto’s, geen foto’s van het opgroeien van je kinderen, geen zakelijke foto’s… Niets meer! Alles weg!

Geotagged fotos uploaden naar FlickrBehalve het grote verdriet dat een dergelijk incident met zich meebrengt, kan het ook reputatieschade veroorzaken. Het kan zijn dat bepaalde foto’s beslist niet online mogen of kunnen om welke redenen dan ook. En als die dan toch in de openbaarheid komen, kan dit dus negatieve gevolgen hebben.

Lang geleden vertelde ik je in podcast 26 dat Flickr vanaf dat moment elke gebruiker gratis 1 TB aan opslagcapaciteit gaf, voor het bewaren van foto’s op Flickr. En sinds een paar weken geeft Google onbeperkte opslagcapaciteit om je foto’s te backuppen.

Dus je hebt eigenlijk geen excuus om je foto’s NIET meer in de cloud te bewaren. Als je daarnaast zorgt dat je tenminste altijd twee kopieën hebt op bijvoorbeeld twee externe USB-disks of op andere media, dan is het risico van verlies van alle foto’s aanzienlijk verkleind… Zeker, als je ook nog eens één van de twee harddisks op een andere fysieke locatie opslaat en bijvoorbeeld eens per maand de harddisks omwisselt.

Google Foto'sEn als je niet wilt dat in het geval van diefstal iemand iets met de data op die harddisks of memorysticks staat kan doen, versleutel dan de gegevens met een sterk wachtwoord, zodat je alleen met het wachtwoord erbij kunt. Dat werkt ook voor jou wel enigszins drempelverhogend, maar geeft je wel de rust dat niemand iets met die gegevens kan, mochten ze in verkeerde handen vallen.

Ter afsluiting van deze tip nog even het volgende… Ik ben op 10 juni begonnen met het uploaden van alle foto’s die ik jaren geleden onder de naam “MotoFotoService” heb gemaakt. Toen heb ik een screenshot gemaakt, dat je in de show notes kunt zien… Daarop is te zien dat er toen nog 96.102 foto’s moesten worden opgeslagen:

96.102 fotos resterend om te uploaden

Inmiddels zijn we 15 dagen verder en ik kan je vertellen dat het opslaan van al deze foto’s eerder vandaag eindelijk gereed was. Toegegeven: het kostte dus wel ruwweg twee weken, maar nu staan ook die foto’s veilig in de cloud, bij Google in dit geval. Nu rest mij nog de schone taak om ze ook daar te ontsluiten, zodat ze vindbaar worden op de Google+ pagina die ik speciaal ter nagedachtenis van MotoFotoService heb gemaakt.

Tot zover de tip voor vandaag. Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen die ik zojuist heb aangekondigd…

Lokale SEO op 6.000 kilometer afstand

Dat klinkt toch echt als een contradictio in terminis: een “tegenspraak in termen”, aldus Wikipedia. Maar toch is het zo! Ik weet het, je verwacht dat lokale SEO in de buurt werkt, als je bijvoorbeeld een fotograaf in Apeldoorn zoekt…

Dat was nu net wat iemand van Princeton University in de Verenigde Staten op 24 mei deed: hij ging op zoek naar een “photographer in Apeldoorn”. Toen werd hem het bekende 7-pack getoond, van 7 fotografen in Apeldoorn, gelabeld “A” tot en met “G”. Bovenaan stond de vermelding van Allround Fotografie, op de “A” dus, met een gemiddelde score van 5 sterren uit 31 recensies!

Je begint het te snappen: Amerikanen hechten een nog veel grotere waarde aan reviews en reviewscores dan wij in Nederland doen, al denk ik dat dat hier ook nog een veel grotere vlucht gaat nemen. Maar dat doet nu even niet terzake.

De bewuste Amerikaan, we noemen hem Tom, bekeek een paar pagina’s op de site en ging vervolgens naar het contactformulier, alwaar hij het volgende bericht intypte:

Greetings from the Princeton University Campus!

Princeton will be holding a special gathering of alumni at Paleis Het Loo on the afternoon and evening of Monday, 15 June, and we wish to document the visit. Please contact me so I may send you more details in hopes you will be able to add us to your calendar!

Many thanks!

Tom

Uiteindelijk bleek het niet zomaar een willekeurig evenement te zijn. Het was een bezoek van meer dan 80 mensen van Princeton University op Paleis het Loo, waarbij de sleutel van de Nassau Hall op de universiteit tijdens een formele plechtigheid werd overhandigd aan Koning Willem-Alexander. In de show notes zie je een foto van die overhandiging. Hiervoor heb ik eerst natuurlijk toestemming gevraagd aan de opdrachtgever en vervolgens aan de RijksVoorlichtingsDienst, de RVD:

Koning Willem-Alexander ontvangt de sleutel van Nassau Hall op Princeton University

ZM Koning Willem-Alexander ontvangt van Christopher L. Eisgruber (president Princeton) de sleutel van Nassau Hall op Princeton University
(Foto: Eduard de Boer – Allround Fotografie)

Het mooie is ook nog eens dat de opdrachtgever tevreden was. Gisteravond ontving ik een mail met de volgende tekst:

Dear Eduard,

Many thanks for your great work.

The images from Het Loo are breathtaking. We’re absolutely thrilled.

It was such a beautiful afternoon and evening and your images capture and accentuate our memories wonderfully.

Dit is tot op heden wel het meest extreme voorbeeld wat ik in mijn directe omgeving heb mogen meemaken, over welke afstand een lokale bedrijfsvermelding met een 5-sterren reputatie kan werken en ook nog eens een tevreden opdrachtgever oplevert! Zo zie je maar eens temeer hoe belangrijk het ook zelfs internationaal kan zijn om lokaal goed te scoren!

ReputatieCoaching Spreekuur gestopt. Welkom bij het gratis consult op afspraak!

Zoals je wellicht weet heb ik 15 weken lang elke week op dinsdag van 11:00 uur tot 12:00 uur het online spreekuur gehouden. Daarin was het niet altijd even druk, maar ik heb een aantal mensen blij kunnen maken met gratis waardevolle informatie. Sommige dinsdagen was er ook niemand. Op zich vond ik dat niet erg, want ik had het Hangout venster openstaan in de achtergrond en ik kreeg een “Pling!” te horen, als er iemand virtueel langs kwam. In de tussentijd was ik gewoon aan het werk.

Maar nu stop ik ermee. Enkele redenen hiervoor zijn:

  • Het was niet altijd even prettig, omdat iedereen zomaar virtueel kon “binnenvallen”. Hierdoor wilden mensen dikwijls niet in detail hun probleem vertellen en kon ik ze dus ook niet het beste advies geven.
  • Ik ben op dit moment druk met een aantal werkzaamheden, waardoor het wegvallen van de verplichting om elke dinsdagmorgen achter mijn computer te moeten zitten mij goed van pas komt.
  • Het tijdstip komt veel mensen niet goed uit

Geen zorg, ik laat je niet in de kou staan. Want je kunt nu online snel en simpel een gratis één op één consult plannen! Daarvoor surf je naar www.reputatiecoaching.nl/gratisconsult en je maakt een afspraak. Ik zal mijn best doen de online agenda actueel te houden voor wat betreft mijn beschikbaarheid:

GRATIS online consult inplannen

Overigens kan het consult zowel via Skype als in een Google Hangout, al naar gelang jouw voorkeur.

Voor deze boekingsmodule maak ik gebruik van de service SimplyBook.me. Die dienst is gratis, als je minder dan 50 afspraken per maand hebt. Het ziet er mijns inziens goed uit en ik vind het leuk om eens ervaring met die service op te doen. De link die ik heb opgenomen in de show notes is overigens een affiliate link. Als je een betalende klant wordt, dan krijg ik een kleine vergoeding.

Het mooie van SimplyBook.me is dat je het volledig kunt configureren naar je eigen behoefte. Zo kun je je werktijden opgeven en dagen of tijdslots blokkeren, bijvoorbeeld als je op vakantie bent. Ik ga graag op sommige dagen vroeg in de ochtend een aantal kilometers wandelen met de honden. Op die dagen heb ik dus de eerste paar uur van de ochtend geblokkeerd.

Maar wat ik helemaal mooi vind, is dat je de dienst kunt koppelen met je Google kalender. Als je in je Google kalender op een bepaald tijdstip een andere afspraak hebt staan, dan is dat tijdstip automatisch geblokkeerd en kunnen mensen je dus niet boeken. En wanneer mensen een afspraak inboeken, dan komt die ook automatisch in de Google kalender te staan.

Ik hoop dat het op deze manier voor de mensen die gratis en vrijblijvend advies willen, gemakkelijker wordt om een afspraak te plannen, want zowel op maandag als op dinsdag kun je me ook in de avond spreken.

Google Maps raadt mensen af om naar je bedrijf te komen!

Google doet er volgens eigen zeggen alles aan om de gebruikerservaring van mensen die informatie op Google zoeken, te maximaliseren. Zo ook op Google Maps. In het verleden heb ik vaak gehamerd op het actueel houden van je bedrijfsgegevens online. En dan heb ik het niet alleen over je adres en telefoonnummer, maar ook over de openingstijden…

Google Maps: Destination may be closedWant niets is zo frustrerend voor iemand, als dat die persoon de moeite neemt om naar jouw bedrijf te komen, omdat op Internet staat dat je geopend bent, waarna die persoon voor een dichte deur komt en je er niet blijkt te zijn.

Dat vindt Google ook en daarom experimenteert Google met het adviseren van mensen die een routebeschrijving naar een lokaal bedrijf zoeken in Google Maps, om er niet heen te gaan, als het bedrijf inmiddels gesloten is als ze op de locatie arriveren. Vooralsnog heb ik deze melding nog niet gezien in Nederland, maar op Android telefoons in de Verenigde Staten zijn al waarschuwingen van Google opgedoken, die zeggen:

“Your destination may be closed by the time you arrive”

Dus als jouw openingstijden bij Google niet kloppen, dan kun je zo maar business verliezen. Zorg er daarom voor dat je openingstijden bij Google kloppen. En zorg er ook voor dat ze overeenstemmen met je openingstijden op andere sites, zoals Yelp, openingstijden.com, Facebook en dergelijke. Want naast dat deze inconsistentie een negatief effect kan hebben op je lokale ranking, kan het ook zo maar zijn dat Google in de toekomst je bedrijf helemaal niet meer vertoont, omdat het teveel inconsistente gegevens heeft gevonden.

Hergebruik Yelp reviews toegestaan?

Logo YelpJarenlang verkeerde iedereen in de veronderstelling dat het door Yelp niet was toegestaan om Yelp-reviews te gebruiken op je eigen website. Iedereen was bang dat de met moeite verzamelde reviews op Yelp door het oh zo beruchte reviewfilter van Yelp zouden verdwijnen, als men ze ergens zou hergebruiken.

Phil Rozek publiceerde vorige week het artikel “Can You Repurpose Customers’ Yelp Reviews on Your Website? An Answer from Yelp HQ” op zijn website. Hij legde deze vraag voor aan het hoofdkantoor van Yelp en kreeg vrij vertaald het volgende antwoord terug:

We hebben voor de hand liggende richtlijnen, als je jouw Yelp ratings en reviews in algemene marketingmiddelen, zoals je eigen website, wilt gebruiken:

VRAAG de reviewers vooraf of je hun reviews mag gebruiken. Je kunt ze bereiken door ze een privébericht te sturen op Yelp vanaf je Business Account.

CITEER uitspraken letterlijk en trek ze niet uit hun context. Als een review is opgesteld in kleurrijk taalgebruik wat je niet aanstaat, moet je wellicht ervoor kiezen om de volgende review te gebruiken.

VERWIJS voor de reviews naar Yelp als bron, waarbij je gebruik maakt van het Yelp logo (bijv. “Reviews van Yelp”) en laat ook duidelijk de auteurs en de publicatiedatum zien. Yelp logo’s kun je vinden op: http://www.yelp.com/developers/getting_started/api_logos.

VERVORM het Yelp logo niet en gebruik het ook niet in context waarin wordt gesuggereerd dat Yelp of haar gebruikers op enigerlei wijze verbonden zijn met jouw bedrijf of hebben geholpen met het samenstellen van je marketingmateriaal. Je business en je marketing moeten duidelijk en helder op zichzelf staan.

VERANDER de sterrenbeoordeling NIET. Gemiddelde sterrenbeoordelingen veranderen in de tijd, dus je moet de datum van publicatie ook vermelden, als je de rating ergens vertoont.

Hoewel we het niet hopen, behouden wij ons het recht voor deze richtlijnen van tijd tot tijd te veranderen of onze toestemming te herroepen voor om het even welke reden die ons goeddunkt.

Phil beëindigt het artikel dat voor Yelp reviews dus hetzelfde geldt als voor Google reviews: ze worden niet gefilterd als je ze elders hergebruikt.

Audio reviews verzamelen

Laat ik dan nog even doorgaan over reviews… Wat is sterker dan een geschreven review? Wat maakt nóg meer indruk? Ja, je snapt het al: een gesproken review! Want een stem legt toch meer gewicht in de schaal dan alleen een geschreven review. En OK, een videoreview is wel het allerkrachtigst! Maar daar wil ik het nu even niet over hebben.

Laatst zat ik op Skype te praten met Diana Albrink, je weet wel: die dame die ik een paar podcasts geleden in de show had over haar boek: “New York in 40 dates”. Zij is ook de dame van de intro van vandaag…

We hadden het over reviews, omdat er links en rechts reviews over haar boek begonnen op te duiken op diverse boekensites. Zo kwamen we ook op audio reviews. Het leek Diana ook leuk om audio reviews te gaan verzamelen, omdat ze ook inzag dat dat heel krachtig is.

Het allereenvoudigst is het aanmaken van een account op SpeakPipe. Zolang je WordPress gebruikt buiten wordpress.com, kun je de SpeakPipe plugin voor WordPress installeren. Ook als je gebruik maakt van Blogger, Weebly, Tumblr, Joomla of een ander CMS is het mogelijk om SpeakPipe te installeren op je site. Alleen als je gebruik maakt van wordpress.com, moet je verwijzen naar je persoonlijke voicemailpagina op speakpipe.com.

Maar goed, met de gratis versie van SpeakPipe kunnen mensen reviews met een maximumduur van 90 seconden inspreken. Dat is meestal echt wel voldoende.

De ingesproken boodschappen kun je vervolgens beluisteren, downloaden en op welke creatieve manier dan ook verder hergebruiken om de tevredenheid van je klanten, gasten of patiënten wereldkundig te maken. Wees je ervan bewust dat het copyright van reviews bij de reviewer ligt en je dus die altijd toestemming moet vragen of je de review mag gebruiken / citeren, net zoals ik zojuist vertelde bij het topic over hergebruik van Yelp reviews.

Er is ook nog een tweede mooie mogelijkheid, maar daar kom ik een andere keer op terug.

Virtuele assistent (VA) gezocht en gevonden!

Vooral als je Amerikaanse podcasts beluistert hoor je vaak de term “VA” vallen. Dat staat voor “Virtual Assistant”, een virtuele assistent of assistente. “Virtueel” slaat op het feit dat die persoon zich ergens op de aardbol bevindt, meestal niet in je directe nabijheid. Naast algemene virtuele assistenten, hebben de meeste virtuele assistenten vaak enkele specialisaties: zaken waar ze echt goed in zijn. In principe kun je voor vrijwel alle werkzaamheden wel een virtuele assistent vinden. Het enige wat een virtuele assistent zo ongeveer niet voor je doet of kan doen, is koffie halen bij de koffieautomaat.

Je virtuele assistent voert taken uit, die je vooraf overeenkomt. Ik had in diverse Engelstalige podcasts al veel geleerd over het samenwerken met VA’s. Ook had ik het boek “Virtual Freedom” van Chris Ducker gelezen. Chris is de oprichter van Virtual Staff Finder, een club in de Filippijnen die is gespecialiseerd in het vinden en rekruteren van virtuele assistenten.

Het is dus verstandig om eerst werkzaamheden te bespreken, alsmede de werkwijze af te stemmen en duidelijk te maken wat je precies verwacht, hoe, wanneer, hoe snel en dergelijke. Tevens spreek je op voorhand af wat je per uur, per klus of per project betaalt en bereik je overeenstemming over de overige voorwaarden.

Engelstalige Internetmarketeers zoeken hun virtuele assistenten logischerwijs veelal in landen waar wel Engels wordt gesproken, maar waar de lonen een stuk lager liggen, zoals bijvoorbeeld de Filippijnen, India, Pakistan, Zuid-Afrika en dergelijke. Wij zijn toch voornamelijk aangewezen op mede-Nederlanders, als we op zoek gaan naar een Virtuele Assistent.

Zoals je weet neem ik steeds vaker de audio op, van presentaties die ik links en rechts bijwoon in den lande. Als de kwaliteit voldoende is, deel ik die opnames vaak met je in de podcast. Maar ik wil meer: ik wil namelijk de content ook met je delen in geschrift, zodat je die nog eens op je gemak kunt nalezen als je dat wilt. Bovendien is tekst indexeerbaar in tegenstelling tot audio en dus beter vindbaar dan audio.

Het omzetten van de audio van de presentaties, ook wel “transcriberen” genoemd, kost mij ontzettend veel tijd… Tijd die ik niet heb. Het kost zoveel tijd, omdat je telkens een paar woorden beluistert, het fragment pauzeert, de woorden intypt, vervolgens het geluid iets terugspoelt, weer laat afspelen om dan de volgende paar woorden te beluisteren, de opname te pauzeren en de woorden in te typen enzovoorts.

Ik overwoog al langere tijd de hulp van iemand in te schakelen en nu trok ik de stoute schoenen aan en ging op zoek naar een virtuele assistent in Nederland, die dit voor mij kon doen. Er verschenen een paar op mijn radar, na het intypen van de juiste zoektermen. Ik heb diverse partijen aangeschreven, maar één voor zichzelf werkende dame sprong er met kop en schouders bovenuit!

Dat was Clara… en dat is nog steeds Clara! Ik had op Skype een aangenaam gesprek met Clara en eigenlijk was alles binnen no-time beklonken. Ze zou een test-transcriptie maken van een opname van 10 minuten om daarmee te laten zien wat ik kon verwachten, als ik haar opnames zou toesturen. Het voorbeeld slaagde met vlag en wimpel en ik had mijn Virtuele Assistent in de persoon van Clara gevonden!

Clara woont op Texel, maar in deze moderne tijd van mail, Skype en Dropbox maakt dat allemaal niet meer uit! Ik heb een folder op Dropbox met Clara gedeeld en daar zet ik de opnames neer. In de bestandsnamen van de opnames heb ik ook de duur van elke opname staan, want we zijn overeengekomen dat Clara per week tenminste zo’n één uur audio transcribeert. De volgorde wordt bepaald door elke bestandsnaam te laten beginnen met een cijfer, waarbij 0 de hoogste prioriteit heeft. Geen cijfer betekent dat Clara het desbetreffende bestand kan omzetten als soort van “opvulling” om per week toch aan dat uur te komen.

In IFTTT.com heb ik een recipe aangemaakt, dat mij een SMS stuurt, zodra Clara een nieuwe transcriptie in de gedeelde folder op Dropbox heeft geplaatst. Zo hoeft ze mij dus niet eens een mailtje te sturen om dit te melden, hetgeen weer tijd scheelt!

Inmiddels heeft Clara al een aantal presentaties en interviews omgezet, naar volle tevredenheid mijnerzijds. Binnenkort kun je de eerste paar publicaties van de transcripties verwachten.

Het mooie is dat ik Clara betaal per uur audio-opname. Dus als ik in de zomermaanden dus even geen opnames heb, omdat er geen presentaties zijn die ik kán opnemen, dan heb ik ook geen kosten.

En zoals ik al zei: ik ben ontzettend tevreden over de kwaliteit van de transcripties! Dus als het aan mij ligt, dan werken Clara en ik nog wel een tijdje samen!

Mocht je je afvragen waarom ik hierover vertel in de podcast over ReputatieCoaching? Welnu, ik heb het ook vaak over contentmarketing en in dit geval heb ik dus een virtuele assistent die mij hulp biedt met mijn contentmarketing. Daar wil ik maar mee aangeven dat ook jij zou kunnen overwegen om iemand anders in te schakelen voor jouw contentmarketing, social media interactie, afhandeling van support e-mails en dergelijke, als je er zelf onvoldoende aan toe komt.

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.

Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. En sinds vandaag kun je op de site ook een gratis consult van 15 minuten boeken, op www.reputatiecoaching.nl/gratisconsult.

Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 134 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

doorEduard

133: Interview met videomarketingspecialist Chris van Vleuten. Verder TE mooie aanbiedingen, fraude en phishing.

ReputatieCoaching PodcastFantastische en ongelofelijk mooie SEO aanbiedingen komen te kust en te keur. Het eerste topic van de twee die ik vandaag voor je heb, gaat over TE mooie aanbiedingen, fraude en phishing. Ik ontving twee prachtige berichten in de mail die ik graag met je deel. Ook denken sommige mensen dat ik mogelijk reputatiecoaching.cn in China wil registreren en dus nemen ze contact op. Weer anderen sturen fake incassos uit naam van Ziggo in de hoop dat ik die betaal.

In het tweede deel van de podcast heb ik een interview met Chris van Vleuten, de videomarketingspecialist uit Bergen, Noord-Holland. Hij vertelt over hoe video in de afgelopen jaren is veranderd en ook geeft hij praktische tips als je zelf video wilt gaan maken.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast van vandaag kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/133. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Voor ik overga op de onderwerpen van vandaag even een bedankje. In podcast 126 vertelde ik je over fysiotherapeut Frank die mijn hulp had ingeroepen. Ik heb toen zijn vragen grotendeels beantwoord. Een paar weken geleden ben ik bij hem op bezoek geweest om hem verder op weg te helpen. Ook heb ik inmiddels het toen beloofde stappenplan voor hem opgesteld, dat hem moet helpen met de vier fysiotherapiepraktijken hogerop te komen in de lokale zoekresultaten.

Frank volgt het stappenplan en af en toe stelt hij mij via Google Hangouts een vraagje voor meer informatie. Die samenwerking loopt perfect. Frank is goed bezig met het opschonen en consistent maken van bestaande citations en het creëren van nieuwe citations.

Eergisteren ontving ik een cadeautje per post! Er zat een kistje in met een fles wijn, als dank van Frank en zijn collega Piet. Nou Frank en Piet, jullie ook bedankt voor de fles wijn!

In de podcast heb ik een foto opgenomen van het kistje:

Kistje wijn met opdruk: Voor onze reputatiecoach

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Toppositie voor US$250 per maand en eerste plaats op Google!

Je hebt het mij al vaker horen zeggen: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het vrijwel altijd dat: te mooi om waar te zijn… Zo ook de mail met de fantastische aanbieding die ik ontving van een zekere Mohammed Mamunur Rashid. Als ik voor US$250 per maand gebruik maak van zijn diensten, dan doet hij voor 5 trefwoorden het volgende:

Fantastische SEO aanbieding

  1. 20 zoekmachine aanmeldingen
  2. 50 handmatige directory aanmeldingen
  3. 5 artikelen schrijven, waarvan 1 in de top 30 directories
  4. 2 persberichten schrijven, waarvan 1 in 10 sites wordt gekopieerd
  5. 5 Web/2.0 blog postings met de voornoemde artikelen
  6. 30 social bookmarks
  7. 5 forum posts
  8. 2 unieke artikelen schrijven van meer dan 400 woorden
  9. 1 persbericht schrijven van meer dan 350 woorden

Oh ja, en ze garanderen dat ze alleen zogenaamde “white hat” technieken zullen gebruiken…

Beste luisteraar van de podcast of lezer van het weblog, ik hoop dat je tegenwoordig niet meer in dit soort aanbiedingen trapt met de illusie dat je daadwerkelijk hogerop zult komen in de zoekresultaten! Vraag je eerst eens af, hoe groot de kans is dat iemand die jou in het Engels benadert, foutloos en perfect Nederlands kan schrijven…

Stel dat Mamunur dat kan… of iemand heeft die dat kan… En je gaat met hem in zee. Mogelijk krijg je tijdelijk een een boost in de zoekresultaten, maar ik kan je garanderen dat je daarna genadeloos diep zult vallen.

In de afbeelding die ik heb opgenomen in de show notes heb ik zo’n beetje alle foute signalen rood omkaderd en dan heb ik zijn naam nog niet eens geaccentueerd. Bovendien wijst de URL naar een site die vrijwel leeg is. Er is een kopje SEO, maar als je daarop klikt, zie je geen tekst, maar word je verzocht een contactformulier in te vullen.

ReputatieCoaching in China?

Ik kreeg onlangs nog een andere leuke mail. Die kwam uit China. De mail ga ik je niet voorlezen in de podcast, want ik heb de tekst opgenomen in de show notes, op [www.reputatiecoaching.nl/133][133]. Het komt op het volgende neer. Schijnbaar wil iemand in China de domeinnamen “reputatiecoaching.cn”, “reputatiecoaching.com.cn”, “reputatiecoaching.net.cn” en ga zo maar door, registreren. Na grondig onderzoek kwam deze partij erachter dat ik de naam ReputatieCoaching had geclaimd. En ze willen graag weten of deze partij een business partner is van mij in China of niet:

Reputatiecoaching.cn goes to China!

Ze willen nu dat ik contact opneem, waarschijnlijk uit angst dat ik verkeer ga kwijtraken, als mensen zoeken op “reputatiecoach” of “reputatiecoaching”. En dan ben ik natuurlijk aan de beurt: dan zal ik moeten betalen. Het enige wat ik daarop kan zeggen is een citaat uit een oude reclame van de Amro bank, toen deze nog niet was gefuseerd met de ABN… Oud dus… Maar het citaat is:

“Daar trappen wij niet in, meneer van Stoffelen!”

Fake incasso van Ziggo

Internetoplichters blijven toch vanalles proberen om mensen geld afhandig te maken. Zo ontving ik laatst een op zich keurig uitziende mail die afkomstig leek van Ziggo. Hierin werd mij verteld dat ik een rekening van EUR 120,79 open had staan, met het verzoek dit zo snel mogelijk over te maken:

Fake Phishing mail uit naam van Ziggo

Een paar dingen vielen mij meteen op:

  1. De mail was niet aan mij rechtstreeks gericht, maar aan een aantal mensen via BCC… Je ziet dat in het veldje “Aan:”, waarin Undisclosed-Recipients staat. Dat zou Ziggo nooit doen.
  2. Het klantnummer klopt niet met mijn echte klantnummer, waaronder ik bij Ziggo bekend ben.
  3. Als ik met mijn muis over de link beweeg zie ik een bijzondere URL-shortener, namelijk app.x.co. Als je dat intypt als zoekterm op Google, vind je dat dit een URL shortener is van GoDaddy. En ik kan me niet voorstellen dat Ziggo als Internet provider haar betaalsysteem onderbrengt bij GoDaddy in de Verenigde Staten!

Oh ja, toen ik met een browser, waarin ik eerst alle cookies en dergelijke had gewist, naar de pagina toe ging, kreeg ik de melding dat het bijbehorende account over haar quota was…

Al met al was dit dus niet kosher. Zo zie je maar weer dat je altijd goed moet oppassen met alle berichten die je ontvangt, ook al zien ze er nog zo legitiem uit.

Interview met videomarketingspecialist Chris van Vleuten

Chris van Vleuten: videomarketingspecialistEen paar jaar geleden heb ik op een avond van de PSA, de Public Speaking Association in Utrecht, Chris van Vleuten leren kennen. En kort gezegd: Chris doet video. In dit interview ga ik proberen van hem los te peuteren wat de kracht van video is, hoe je in deze moderne tijd video voor jou kunt laten werken en hopelijk kan Chris ook nog tips geven voor mensen die zelf aan de gang willen met video.

Hieronder vind je alleen de vragen die ik Chris heb gesteld.
Voor de dialoog verwijs ik je naar de audio.

  1. Hallo Chris. Wij spreken elkaar een paar keer per jaar, denk ik. Maar omdat de luisteraars jou nog niet kennen, is het voor hen prettig om iets meer te vernemen over de persoon Chris van Vleuten. Dus Chris, kun je iets meer over jezelf vertellen: je achtergrond, hoe je in video bent gerold, je hobby’s en dergelijke?
  2. Je bedrijf heet FV Media en als ik me het goed herinner werk je samen met je compagnon, Almar. Kun je iets meer over jullie bedrijf vertellen… En wat voor soort video’s jullie schieten, voor wat voor klanten en dergelijke?
  3. Is de marketingwaarde of kracht van video de afgelopen jaren in jouw ogen toegenomen als gevolg van videosites als YouTube, Vimeo, Dailymotion en de sociale media? En zien jullie als gevolg hiervan ook een groei in het aantal opdrachten?
  4. Wat vind je van de meerderheid van de video’s op Internet? Vanuit jouw professionele ogen gezien? (Laten we portrait of verticaal gefilmde video er even buiten laten. Dat is natuurlijk sowieso “NOT DONE!” 🙂
  5. Als we dan eens in de wereld van DoeHetZelf videografie duiken… Veel ondernemers en/of webmasters willen eigenlijk zelf wel iets met video gaan doen, maar hebben geen idee hoe ze het moeten aanpakken… Om te beginnen: moet je tegenwoordig een dure professionele videocamera hebben om goed ogende video’s voor Internet te maken? Ik lees ook dat veel mensen tegenwoordig filmen met een digitale spiegelreflexcamera en ik maak zelfs dikwijls simpele opnames hier op kantoor met een 1080p Full HD webcam. Wat zijn jouw ideeën daarover? Is dat vloeken in de kerk?
  6. Welke adviezen heb jij voor de beginner ten aanzien van (volgens mij) belangrijke onderdelen, als: achtergrond c.q. omgeving waarin je filmt, gebruik van statief, geluidskwaliteit en dergelijke?
  7. Wat zijn typische beginnersfouten die iedereen moet vermijden als hij of zij video schiet?
  8. Chris, bedankt voor je tijd en uitleg. Ik heb weer ontzettend veel geleerd! Dat is het leuke van dit soort interviews: ik krijg meestal zo’n 15 tot 20 minuten gratis training van de pros! Maar goed, als ondernemers of organisaties in Noord-Holland een kwalitatief goede video gemaakt willen hebben: waarom moeten ze dan FV Media inhuren en hoe en waar kunnen ze jullie bereiken? Ga lekker los: nu mag je commercieel zijn!

Chris, nogmaals dank en hopelijk weer eens tot snel!

Voorbeeld van een drone video uit de serie “Bergen van Boven” van FV Media:

23 reviewbedrijven aangeschreven

excellent-reputatieTot zover het interview met Chris van Vleuten. Om je ook in de zomermaanden van hopelijk interessante content te voorzien heb ik een 23-tal reviewbedrijven aangeschreven, te weten:

  1. Ekomi
  2. Klantenvertellen
  3. Patientenreview
  4. Trustpilot
  5. ZorgkaartNederland
  6. Independer
  7. ANWB garagereviews
  8. Zoover
  9. Thuiswinkel.org
  10. Tripadvisor
  11. Kieskeurig
  12. Feedback Company
  13. Vakantiepanel
  14. KiyOh
  15. Ervaringensite.nl
  16. Webwinkelkeur
  17. Wugly
  18. Telefoonboek
  19. Zorgkiezer
  20. Vergelijkmondzorg.nl
  21. Patientenvertellen.nl
  22. Tandartservaring.nl
  23. Booking.com

Mogelijk benader ik de komende tijd nog een paar bedrijven. 5 bedrijven hebben inmiddels al toegezegd graag te willen deelnemen aan het interview, waaronder Trustpilot, KiyOh en Feedback Company. Telefoonboek heeft uitdrukkelijk te kennen gegeven dat zij niet mee willen werken. Dat is jammer, maar ik respecteer hun keuze om niet in de schijnwerpers te willen.

Volgende week vinden de eerste interviews al plaats… En mocht jij dus nog vragen hebben waarvan je graag wilt dat ik die stel, stuur ze dan snel op, zodat ik ze nog kan meenemen. Ik heb al wel een aantal vragen, maar een paar van jullie is ook altijd leuk!

En met deze aankondiging kom ik dan weer aan het einde van deze podcast. Ik hoop dat je ’m weer leuk vond en dat je iets hebt opgestoken van zowel de topics over phishing en fraude, maar natuurlijk van het verhaal van Chris. Ik heb in elk geval er uit meegenomen dat ik toch echt altijd vooraf een soort scriptje moet maken, voordat ik begin met het opnemen van een video.

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.

Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was [ReputatieCoaching Podcast aflevering 133][1] en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt: