Categorie archief Podcasts

doorEduard

142: WordPress 4.3. Google “Help on Social”, pas op met “lazy content”, 6 positieve kanten van negatieve reviews en meer!

ReputatieCoaching PodcastEerder deze week is WordPress 4.3 met codenaam “Billie” uitgekomen. Naast vele bugfixes zijn er ook enkele vernieuwingen en verbeteringen in deze nieuwe versie. Daar begin ik de podcast van vandaag mee.

Gisteren had ik een gesprek met luisteraar Romano, naar aanleiding van een mail met enkele interessante vragen die hij laatst had gestuurd. Daar ga ik op in.

En het kon ook niet uitblijven… Ik heb weer eens een behoorlijk aantal topics over Google. Het eerste Google topic gaat over #gHelp, ofwel “Help on Social”.

Google introduceerde eerder dit jaar de zogenaamde pluscodes… Wat zijn pluscodes en wat is jouw pluscode?

John Mueller van Google vertelde in een Hangout dat het prima is om alleen een mobiele site te hebben, omdat die ook op de desktop kan worden gevonden.

Je moet met hedendaagse websites wel oppassen met zogenaamde “lazy content”. Wat dat is en waarom je daarmee moet oppassen vertel ik je zometeen. En voor de SEO-specialisten die zich eindloos tot in het extreme focussen op zoektermanalyses heb ik slecht nieuws: het zoeken en vinden gaat drastisch veranderen!

Weet je trouwens wat 42% van de mensen doet op de smartphone, als ze aan het winkelen zijn? Dat hoor je straks!

Ik sluit de podcast van vandaag af met 6 positieve kanten van negatieve reviews. Wil je weten wat die zijn? Blijf luisteren!

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/142. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

WordPress 4.3 (“Billie”) is uit!

Ik zei het zojuist al: WordPress 4.3 is uit. De codenaam van deze versie is “Billie”, ter nagedachtenis van de jazz zanger “Billie Holiday”.

De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • Nu wordt een deel van de opmaaktaal Markdown ondersteund: je kunt koppen van een bepaald niveau laten beginnen met het gewenste aantal ‘#’. Zo is een H1 1 hashtag, een H2 2 hekjes enzovoorts. Een bullet list begin je met een asterisk of sterretje, een genummerde lijst met 1 en een spatie. Een quote begin het door een groter-dan teken in te voeren “>”.
  • Je kunt je site icoon nu instellen en bewerken in WordPress
  • Nieuwe passwords worden niet meer per mail verspreid, maar die stel je op de site in met een reset-link.
  • Je kunt menu’s nu ook op mobiele apparaten bewerken
  • De admin-interface werkt soepeler op meer apparaten
  • Standaard staan reacties op pagina’s uit
  • … nog wat kleine aanpassingen

Bekijk de video die ik in de show notes heb opgenomen voor meer informatie (2m15):

Gesprek met Romano

Romano stuurde me laatst een mailtje met enkele vragen, waar ik gisteren al met hem over heb gepraat via Skype.

Zijn e-mail was als volgt:

Hi Eduard,

Allereerst, echt heel erg toffe podcast.
Samen met Frankwatching naar mijn mening de beste Nederlandstalige marketing podcast.

Probeer nu alle afleveringen terug te luisteren.

Zal binnenkort wanneer ik me weer eens bevind in die verschrikkelijke iTunes interface een review achterlaten.

Ik heb twee vragen die te maken hebben met citations en dan met name de schrijfwijze van het telefoonnummer en het adres.

Allereerst over het telefoonnummer…

De Nederlandse taalboekjes en dergelijke zeggen dat een telefoonnummer als volgt geformat moet worden: 0181 – 47 11 11 (Is bijvoorbeeld van het gemeentehuis Brielle)

Echter, Google lijkt er anders over te denken. Want wanneer ik Google op ‘Brielle gemeentehuis telefoonnummer’, dan zie ik 0181 471 111 … Geen streepje dus en andere gegroepeerd.

Zou ik al mijn citations en die van mijn klanten en de Google Mijn Bedrijf vermeldingen beter kunnen aanpassen naar wat Google laat zien of de officiële Nederlandse standaard handhaven?

Consistentie is key bij local, dat weet ik. Dus het is het één of het ander…

Ditzelfde probleem heb ik ook bij mijn straatadres. Officieel is dat: “Dr de Snooplein 12”, waarbij “Doctor” is geschreven als “D-r”.

Google denkt echter dat het moet zijn: Doctor de Snooplein 12, met “Doctor” voluit geschreven.

Alle Nederlandse instellingen lijken echter aan te geven Dr de Snooplein (met “Doctor” dus afgekort tot “Dr”) en ik heb nog nooit iemand Doctor de Snooplein (voluit) zien gebruiken, op onze vrienden van Google na dan.

Tjonge Romano, dankjewel voor die opening! Ik kan beide vragen eigenlijk in één keer beantwoorden. Wat ik nu ga zeggen klinkt voor de hand liggend, maar is niet gebaseerd op keiharde feiten of mededelingen uit de Googleplex. Het is gebaseerd op wat ik links en rechts als soort van aannames erover heb gelezen.

Het lijkt logisch dat Google niet eist dat ALLE citations op ALLE websites in de wereld voor 100% identiek zijn. Dat zou ondoenlijk zijn. Bovendien heb je ook partiële citations, bijvoorbeeld alleen de vermelding van een straatnaam, een telefoonnummer of een bedrijfsnaam. Een bedrijfsnaam alleen is ook een citation, zelfs als die niet gelinkt is.

Er wordt gedacht dat Google probeert citations eerst te generaliseren in een soort van intern formaat en natuurlijk zal er dan wel een “waarde” aan worden gegeven, volgens een bepaalde, voor de wereld buiten Google onbekende formule. In dit gegeneraliseerde formaat zullen telefoonnummers worden omgewerkt, zodat ze vergeleken kunnen worden.

Als op een Nederlandse directorysite het nummer 06–12345678 wordt vertoond, relateert Google dit aan Nederland en zal er voor de volledigheid +31 aan koppelen en de ‘0’ weglaten, waardoor het nummer dus wordt weergegeven als: +31 6 12345678.

Maar als hetzelfde nummer op een Spaanse site wordt vertoond, zal Google er waarschijnlijk: +34 6 12345678 van maken om het te vergelijken met andere Spanjegerelateerde vermeldingen.

Op een vergelijkbare manier worden adressen gegeneraliseerd. Google kent algemene en officiële afkortingen als “Dr.”, “Prof.” en dergelijke. Hoewel Google vaak openbare bronnen gebruikt voor haar gegevens, zag ik op de site van het Kadaster dat de officiële schrijfwijze inderdaad “Dr de Snooplein 12” is, dus geschreven als “D-r”.

Zo wordt mogelijk de afkorting “Dr” door Google zelf voluit gescheven in het kader van de generalisatie waar ik het zojuist over had.

Maar goed, waar wil ik nu naartoe met dit verhaal? Consistentie is noodzaak, dat klopt. Maar ga je niet vermoeien met dit soort details van exacte schrijfwijzem. Vertrouw op de intelligentia binnen Google die dit al lang geleden voor je hebben opgelost. Belangrijker is dat je overal het juiste adres en juiste telefoonnummer specificeert, in combinatie met de juiste bedrijfsnaam en dergelijke.

Let echter wel op de bedrijfsnaam, dat je die overal hetzelfde schrijft, zoals die staat geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Zo zijn er meer dan 30 sites die (volgens mij) hun gegevens van de Kamer van Koophandel krijgen en herpubliceren. Dus om die gekoppeld te krijgen aan jouw bedrijf en alle andere citations, moet er voor de gegevens zoveel mogelijk overeenkomst zijn. En een belangrijk onderdeel daarvan is natuurlijk ook je bedrijfsnaam.

Ik hoop dat ik hiermee je vragen heb beantwoord, Romano.

#gHelp voor Google’s “Help on Social”

Het eerste Google-gerelateerde topic gaat over “Help on Social”…

Afgelopen dinsdag was de lancering van een nieuwe dienst van Google, met de naam “Help on Social”. Dit is een crowdsourced dienst, waarbij Google gebruik maakt van de community om die vragen over de producten via Twitter te laten beantwoorden, in plaats van in de Google Product Forums.

Deze laatste verdwijnen natuurlijk niet: “Help on Social” is een aanvulling, een near-realtime helpdesk voor Google producten. Google verbetert op die manier de gebruikerservaring, doordat mensen hun vraag op Twitter kunnen stellen en de “community” die beantwoordt.

Omdat ik binnen het Google supportprogramma een Rising Star ben voor diverse producten, heb ik deze dienst al tijdens de proefperiode als betatester mogen gebruiken. Een paar dagen voor de livegang had ik hier een video van gemaakt en deze alvast onzichtbaar op YouTube geplaatst.

Toen ik dinsdagavond rond negen uur zag dat de eerste officiële vermeldingen vanuit Google over de nieuwe dienst online kwamen, vond ik dat het juiste moment was aangebroken om de video en het reeds geschreven blogartikel handmatig te publiceren.

Vlak daarna kreeg ik via Google Hangout een leuk berichtje van Chris Wong, de productcoördinator van Google. Ik heb een screenshot hiervan opgenomen in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/142:

Commentaar van Google op mijn video

Hij schreef:

hi eduard!

we are watching your video in de launch room

this is awesome

Dat is toch leuk om dat dan uit de koker van Google te horen te krijgen!

Wat is jouw pluscode?

Verder met Google… Ik heb wel eens gehoord dat de vraag die veruit het meest onder jongeren wordt gesteld als ze elkaar mobiel bellen, luidt:

Waar ben je?

Ik vraag me af hoelang het zal duren, tot dit is vervangen door:

Wat is jouw pluscode?

Wat is een pluscode, waarvoor kun je pluscodes gebruiken en moet je nu al meteen de juiste pluscode in al je citations gaan gebruiken?

Een pluscode is een indicatie voor een locatie. Zo is de pluscode van ons huis 9F476X4J+WC. En dat heeft dus niets met ons toilet te maken, hoor! De code is als volgt samengesteld:

  • De eerste vier karakters (“9F47”) geven een gebied in de wereld aan van zo’n 100 bij 100 kilometer
  • De volgende twee karakters (“6X”) wijzen op de stad, zo’n 5 bij 5 kilometer
  • De laatste twee karakters voor het plusteken (“4J”) wijzen op de buurt, zo’n 250 bij 250 meter
  • En de code achter de ‘+’, “WC” in dit geval, geeft een gebied van 14 bij 14 meter aan

Deze gegevens over de indeling heb ik van Google. Grappig genoeg zijn de kaders die ik te zien krijg rechthoekig en niet vierkant. Maar ik denk dat de totale oppervlakte wel aardig klopt.

In de show notes heb ik wat screenshots opgenomen, waarin ik dit laat zien. Let vooral op het steeds specifieker worden van de code onder de kaart naarmate ik verder inzoom.

Pluscode voor Apeldoorn

Pluscode voor mijn adres

Het systeem is gebaseerd op het concept van “Open Location Codes”. Op GitHub vind je Open Source code om hiermee om te gaan.

Daar kun je lezen dat de nauwkeurigheid van OLC nóg verder kan worden opgevoerd. Als je de rechthoek de wordt aangegeven met de code van 10 karakters verdeelt in een rechthoek van 4 bij 5, geeft één enkel karakter het gewenste rechthoekje van 3,5 bij 2,8 meter aan.

Google meldt verder over deze Pluscodes het volgende:

  • Iedere locatie heeft één unieke pluscode
  • Je kunt pluscodes bewaren in je browser door ze te bookmarken. Wanneer je de bookmarkt opent, wordt de locatie vertoond.
  • Als je de pagina http://plus.codes hebt geopend op je computer of telefoon, wordt een kopie bewaard, zodat je de code altijd kunt raadplegen, zelfs als je offline bent.
  • Je kunt nog geen routebeschrijvingen krijgen naar pluscodes, de site toont alleen een kompas

Deze codes zijn bij uitstek geschikt om locaties in gebieden of steden aan te geven, die geen adres hebben. Een dergelijke code is in elk geval een stuk korter dan GPS-coördinaten.

Surf eens naar plus.codes en kijk wat jouw plus code is.

Maar moet je je pluscode al gebruiken in je citations? Hmmm… ik denk het nog niet. Kijk eerst eens of het hele concept van de pluscodes serieus doordringt in de markt van cartografen, satellietfotografen, online telefoonboeken en directory sites. Eén ding weet ik wel, als je op reguliere post alleen nog maar een pluscode ziet staan of als je TomTom om een pluscode vraagt, ben je te laat met het aanpassen van je citations!

Google MapMaker toont geverifieerde vermeldingen

Google MapMaker is onlangs voor zes landen geopend; de rest van de wereld kan nog steeds geen wijzigingen doorvoeren en wacht lijdzaam tot de heropening van MapMaker. Toch is Google er wel mee bezig, ook in de landen die nog niet geopend zijn.

Zo is onlangs een nieuwe feature geïntroduceerd, waarbij MapMaker naast geverifieerde vermeldingen een groen schildje vertoont. Ik heb hiervan een screenshot opgenomen in de show notes:

MapMaker vertoont niet-geverifieerde locaties

Het leuke is dat je op die manier ook snel en gemakkelijk duplicaten van je bedrijfsvermelding kunt vinden, want die zijn dus niet geclaimd c.q. geverifieerd. Typ de bedrijfsnaam en het adres in de zoekbalk op MapMaker en kijk wat er wordt vertoond. Kijk maar eens naar het andere screenshot van MapMaker, waarin ik zoek op “fysiotherapie douma hilversum”. Dan zie je dat er één vermelding bestaat, die niet is geverifieerd. Dat is dan meteen ook de duplicaatpagina:

Vind duplicaten van je vermelding op Maps met behulp van MapMaker

“Alleen mobiele site is prima”, volgens Jogn Muller van Google

Laatst zei John Mueller in een Hangout dat het voor Google prima is, als een bedrijf alleen een mobiele site heeft. Die wordt geïndexeerd en ook in de desktop versie van Google Search vertoond. Andersom kan het gebeuren dat een mobielonvriendelijke site niet of lager in de mobiele zoekresultaten voorkomt.

Later nuanceerde hij deze uitspraak iets op Google+. Hij schreef:

Met betrekking tot het citaat “een mobiele site is prima”, wil ik verduidelijken dat omdat iets kan, je dat niet noodzakelijkerwijs moet doen. Ook is het niet de beste benadering. Als een mobiele site alles is wat we van een bedrijf hebben, dan indexeren we die liever, dan dat we niets hebben. Het hebben van alleen een mobiele site is natuurlijk niet de beste manier. Het is aan te raden met behulp van responsive webdesign een site te maken die goed werkt op alle apparaten…”

Zo zie je hoe snel bepaalde uitspraken uit hun verband kunnen worden getrokken.

Pas op met “lazy content”

Op Search Engine Roundtable las ik over zogenaamde “lazy content”. Dat is content die pas na het laden van de pagina wordt vertoond, of als een gebruiker naar beneden scrollt of ergens op klikt. In een aantal situaties kan Google die content niet lezen en dus ook niet indexeren. Dat geldt zowel voor desktopversies van websites, als voor mobiele websites.

Als alle content al in de pagina zit bij het laden van de pagina, is de kans groot dat die wel wordt geïndexeerd, ook voor gebruik in de mobiele zoekresultaten. Maar als content later wordt geladen en vertoond in reactie op een bepaalde handeling door de gebruikter, kan dit dus tot problemen leiden.

De oorzaak hiervan ligt in het feit dat als Googlebot de pagina laadt, het niet weet wat het precies moet doen om de niet-vertoonde content zichtbaar zichtbaar te maken, als het iets specifieks is.

John Mueller raadt webmasters dan ook aan de feature “Fetch as Google” te gebruiken, om te zien of alle content daadwerkelijk wordt geladen en dus ook geïndexeerd kan worden.

Zoeken in Google verandert drastisch

De wereld van zoekmachines is continu aan verandering onderhevig. Waar we vroeger ellenlange keywordonderzoeken deden, worden deze vandaag de dag al een stuk korter, omdat zoekmachines ook steeds beter worden in het “begrijpen” van de content.

Ook het zoekgedrag van mensen verandert. Mobiele telefoons hebben geleid tot betere spraakherkenning en als je de Google app installeert op je smartphone kun je tegen Google praten, net als tegen Google Glass. In plaats van “OK, Glass”, moet je dan zeggen “OK, Google”. Deze feature doet het niet als je de app in het Nederlands gebruikt. Om tegen de app te kunnen kletsen, moet je ’m eerst op Engels zetten.

Als je dan bijvoorbeeld zegt: “OK Google… Loo Palace Apeldoorn”, dan worden de zoekresultaten vertoond, zoals die standaard op het mobiele apparaat worden weergegeven. Maar wat vervolgens kan, is simpelweg revolutionair… Op de vraag: “OK Google… How old is it?”, wordt je meteen verteld dat Paleis het Loo 329 jaar is en uit 1686 stamt.

Paleis het Loo gevonden met Google

Content

Wellicht zal een eerste zoekpoging van mensen nog erg concreet zijn, maar als je zo met zoekmachines kunt omgaan, dat je dus als het ware doorvraagt op datgene, waar je net op hebt gezocht, dan vereist dat heel andere technieken dan alleen maar keywordanalyse.

Nu heb ik het wel even gehad met Google in deze podcast. Nog wat geheel anders…

90% van winkelbezoekers gebruikt smartphone in de winkel

Wist je dat in Amerika zo’n 90% van het winkelende publiek zijn of haar smartphone gebruikt tijdens het winkelen? Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd onder 12.000 willekeurig gekozen Amerikanen.

54% van de mensen gebruikt de smartphone voor het vergelijken van de prijs om te zien of die elders mogelijk goedkoper is, 48% zoekt naar productinformatie en 42% checkt online reviews van het product!

Oeps! Hoorde je dat? 42% van de mensen checkt online reviews van producten die ze in een winkel zien en overwegen aan te schaffen. Daaruit blijkt ook maar weer eens temeer dat reviews steeds belangrijker worden. Mogelijk hechten we er in Nederland nog niet zoveel waarde aan als in de VS, maar dat is volgens mij slechts een kwestie van tijd…

6 positieve kanten aan negatieve reviews

Maar al te vaak hoor ik van ondernemers dat ze geen reviews durven te gaan vragen uit angst voor negatieve reviews. Als jij die mening ook bent toegedaan, dan heb ik slecht nieuws voor je!

Werf goede en positieve reviews voor je producten en diensten

Want de reviews over je product of dienst worden toch wel geschreven, of jij er om vraagt of niet! En wat nog erger is, is dat voornamelijk mensen met een slechte ervaring uit zichzelf negatieve reviews posten!

Als jij dat niet eens in de gaten hebt, er niets mee doet en ook geen reviews vraagt, dan zul je dus zien dat je bedrijf gemiddeld laag beoordeeld zal worden.

Bekijk het van de andere kant: als het goed is zijn je meeste klanten tevreden. Als je dan iedereen vraagt om een review ergens te posten, dan wordt de gemiddelde teneur al snel een stuk positiever. OK, lang niet iedereen die je vraagt, post een review, maar sommigen geven meestal wel gehoor aan een dergelijk verzoek. Het werkt helemaal goed, als je mensen vraagt of ze je willen helpen met het verbeteren van de kwaliteit van je diensverlening of zorgverlening. Want mensen helpen graag!

Maar zijn negatieve reviews echt zo erg? Betekent een negatieve review dat je de deuren kunt sluiten? Nee, een negatieve review is echt niet het einde van de wereld. Zo las ik op het weblog van GetFiveStars een post van Mike Blumenthal, met als titel “6 Good Things About Negative Reviews”.

Mike schrijft dat het voor een bedrijfseigenaar soms lastig kan zijn om een negatieve review anders te bekijken, dan als een persoonlijke aanval.

Mike somt de volgende 6 positieve kanten aan negatieve reviews op:

  1. Meer vertrouwen door consumenten en meer conversies – Consumenten beseffen dat niemand perfect is en verwachten eigenlijk ook wel wat slechte of minder positieve informatie over een product of plaats. Sterrenbeoordelingen blijken overigens geen invloed te hebben op koopgedrag, maar recensies des temeer. Als een consument alleen maar 5-sterren reviews ziet, kan dit verdacht overkomen.
  2. Betere kwaliticatie van prospects – Een negatieve recensie kan ook betekenen dat een bepaald product of een bepaalde dienst niet voor de schrijver van de review bestemd is. Zo kun je dus klanten vinden die wèl goed bij je product of dienst passen!
  3. Als het niet bijster slecht is, is het wel goed – De meeste lezers van reviews kijken snel over de positieve reviews om dan meteen door te gaan naar de minder goede om daarin een patroon te herkennen. Als ze kunnen leven met de slechtste beschreven situaties, dan zullen ze heus nog wel business met je willen doen.
  4. Indruk maken op prospects en toekomstige klanten – Consumenten weten dat je fouten kunt maken. Het gaat de meesten erom hoe je ze oplost of afhandelt! Als dat vertrouwen schept, dan zullen ze eerder bij je kopen.
  5. Kans om ontevreden klanten te bereiken en op te leiden – Soms zijn klanten gefrustreerd of ontevreden over je bedrijf, je product of dienst, maar zien ze het niet zitten om een oplossing te vragen. Door publiekelijk of persoonlijk te reageren op een review heb je nóg een kans om die klant alsnog tevreden te stellen. Wellicht verwijderen of herschrijven ze hun review dan wel! Zelfs als ze dat niet doen, laat je aan toekomstige klanten zien hoe jij met problemen omgaat!
  6. Kans om te verbeteren – Niet alle negatieve reviews zijn nuttig. Maar als je patronen erin kunt herkennen, zijn dát punten waarop je je product of dienstverlening kunt verbeteren.

Steek dus je hoofd niet in het zand voor reviews, maar ga ze verzamelen en reageer erop! Gebruik negatieve reviews als een springplank naar betere dienstverlening, betere producten of een algehele betere klantervaring!

En met deze wijze lessen kom ik dan weer aan het einde van deze 142e podcast. Het zit er weer op voor vandaag!

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.

Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 142 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

doorEduard

141: Interview met Jelmer van der Linden van Stichting Webwinkelkeur en lokaal SEO probleem van Amsterdamse tandarts

ReputatieCoaching PodcastHad je door dat ik de afgelopen twee weken niet aanwezig was? Ik hoop dat je het niet hebt gemerkt, maar ik was met het gezin op vakantie in Spanje. Alle instructievideo’s die je nu dagelijks live ziet komen, had ik in mei al gemaakt en als privé (dus ontoegankelijk voor anderen) geüpload naar YouTube, waarna ik ze gepland online liet en laat komen, nèt voor het begeleidende artikel online gepubliceerd wordt. Ook de podcasts had ik van tevoren ingesproken en samengesteld.

Alleen moest ik tijdens mijn vakantie wel direct melding maken van de vernieuwde lokale zoekresultaten, vond ik. Maar nu ben ik dus weer terug in Nederland en weer volop aan de slag!

Het eerste onderwerp voor vandaag komt van Ron Steenkist uit Amsterdam: hij vraagt hoe het komt dat zijn lokale bedrijfsvermelding voorbij wordt gestreefd door niet-geoptimaliseerde sites. Bij een snelle analyse komen daar wel wat leuke zaken naar boven, dus blijf luisteren!

Het tweede en tevens laatste onderwerp in deze podcast is een interview met Jelmer van der Linden van Webwinkelkeur.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/141. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Vraag van Ron Steenkist

Het blijkt wel dat de website-artikelen en alle video’s die over tandartsen gaan, ook daadwerkelijk door tandartsen worden gelezen en bekeken. Zo ontving ik eerder deze week het volgende bericht:

Hi Eduard,

Wat doe jij het goed man, met je links en citations berichtgeving. Ben erg georiënteerd op de USA voor wat betreft local search kennis.. Maar heb al veel bruikbaars van je blogs gehaald . Dankje daarvoor.

Met mijn site Tandheelkunde Nellestein scoor ik hoog in de zoekresultaten. Alleen met zoekopdracht in Maps sta ik niet meer bij de eerste 3… Bij zoekopdracht: “tandartsen amsterdam zuidoost” word ik voorbij gestreefd door niet geoptimaliseerde sites.

Op tandheelkunde en tandheelkundige klinieken sta ik wel bij de eerste 3.

Mijn site in wording implantologie amsterdam zuidoost wordt door mijn local optimalisatie wel goed vermeld. Implantologie Amsterdam Zuidoost is in het buurpand gevestigd.

Hoe Google te bewegen tandartsen en tandheelkunde als één te zien:) Zou ik de tags op mijn website moeten veranderen?

Dank voor al je werk.

Tandartsen Amsterdam Zuidoost op Google Maps op de 3e positie!

Mijn antwoord aan Ron was als volgt:

Beste Ron,

Dankje voor je leuke feedback en je vragen. Een paar korte opmerkingen / waarnemingen:

1. Je site is niet mobielvriendelijk, dat zou ik zeker aanpakken met een herontwerp. Tip: laat bij het herontwerp de site baseren op WordPress

2. Op “tandartsen amsterdam zuidoost” scoor je bij mij op mobiel (in Apeldoorn) #3 en op desktop ook #3

3. Je hebt recentelijk geen reviews op Google verzameld.

4. Het telefoonnummer op je site is niet klikbaar.

Verder zal ik je vragen / probleem behandelen in de podcast van aankomende donderdag als je het goed vindt.

Aiii… Toen ik nog verder ging kijken, zag ik dat er probleem van een heel andere orde speelde… Een probleem dat magnitudes groter was, dan de zaken die ik in eerste instantie had gemaild. Dus ik stuurde zo snel mogelijk nog een mailtje, een paar minuten na de eerste mail…

Hoi Ron,

Het grootste probleem zag ik in de snelle analyse over het hoofd!! Stom van me!

Op je site toon je (in leesbare tekst) het telefoonnummer 020–7602992 op de contactpagina, maar het nummer dat rechtsboven staat is: 020–7602882. Dat staat echter in een image en wordt dus niet door Google gezien, noch herkend!
(Als je snel kijkt, lijken de 8 en de 9 best op elkaar).

Het nummer 020–7602992 komt op een 7-tal sites voor. Maar op Google Maps sta je óók met 020–7602882, evenals op 1.150 andere pagina’s op het web:

Dus daar raakt Google als eerste al de weg kwijt…

Begin maar eens met 020–7602882 als primair nummer op je site te melden en ga gestaag door met citations creëren… 😉

Met vriendelijke groet,

Eduard

Zoals je weet is het essentieel om je telefoonnummer consistent te houden en echt overal hetzelfde telefoonnummer te vermelden. Het zal wel even duren voordat Google die 1.150 vermeldingen heeft geassocieerd met het correcte nummer. Aan de andere kant zou het ook nog wel eens kunnen meevallen, wanneer Google de hele website heeft gecrawld en de verwijzingen naar het oude nummer kwijt is.

Het is vast niet zo snel als het wijzigen van een telefoonnummer in Google Mijn Bedrijf. Als je daar iets aanpast, zie je het resultaat vrijwel direct erna terug in de zoekresultaten.

Interview met Jelmer van der Linden van Webwinkelkeur

Het interview met Jelmer had ik ook voor mijn vakantie al opgenomen. Echter ging er toen iets fout, waardoor er ontzettend veel ruis in de antwoorden van Jelmer kwam en die ruis werd erger naarmate zijn antwoorden langer werden. Zodra ik begon te spreken, was de ruis weer weg.

Jelmer vond ook dat zijn verhaal niet zo goed tot zijn recht kwam en is zo vriendelijk geweest om de antwoorden waar de meeste ruis in zat, opnieuw op te nemen tijdens mijn vakantie en die naar mij te sturen. Dus in het interview dat zo volgt, zitten nog één of twee antwoorden met wat ruis, maar de overige zijn vervangen door de nieuwe opnames.

Stichting Webwinkelkeur

Vandaag heb ik dus Jelmer van der Linden van de Stichting WebwinkelKeur in de show. Jelmer komt ons iets meer vertellen over het bedrijf en de producten c.q. diensten die het levert.

In het interview komen de volgende vragen aan bod.
Beluister de audio voor de antwoorden van Jelmer.

  1. Hallo Jelmer, leuk dat je in de show wilde komen om ons iets meer te vertellen over WebwinkelKeur en haar diensten. Voordat we we wereld van reviews in duiken, denk ik dat het goed is voor de luisteraars, als je eerst even iets over jezelf vertelt: je achtergrond, waar je zoal hebt gewerkt en hoe je bij WebwinkelKeur verzeild bent geraakt.
  2. Wellicht kennen sommige luisteraars van de podcast of lezers van het weblog jullie wel, maar hoe is het bedrijf ontstaan?
  3. Kortgezegd bieden jullie de mogelijkheid om reviews te verzamelen. Conceptueel is dat allemaal hetzelfde: een klant typt een review, je bericht de ondernemer of zorgverlener, je berekent wat statistieken en je publiceert de review. Ik heb natuurlijk wel jullie site bestudeerd, maar wat interessant is voor de luisteraars, is de vraag wat jullie nog meer bieden. En hoe gaat jullie systeem om met negatieve reviews? Bieden jullie nog andere producten / diensten?
  4. Het is natuurlijk echt puur Nederlands, om dan de vraag te stellen: “Wat kost dat?”. Met andere woorden: hoe zit jullie prijsstructuur in elkaar en wat krijgen mensen ervoor?
  5. Als ReputatieCoach hecht ik grote waarde aan reviews, niet alleen aan het verzamelen, maar ook aan het spreiden van reviews over verschillende reviewsites: zowel commerciële als gratis sites. Wat is jullie visie op het spreiden van reviews?
  6. Hoe zien jullie reviews? Verwachten jullie dat reviews de komende vijf jaar nog belangrijker worden, dan nu? Waarom zijn jullie die mening toegedaan?
  7. Kunnen we binnenkort nog nieuwe ontwikkelingen verwachten op jullie platform? Zo ja, kun je een tipje van de sluier oplichten?
  8. Voor dit onderzoek heb ik 23 bedrijven een e-mail gestuurd met het verzoek of ze aan het interview willen meewerken. 5 hebben er positief gereageerd. Hoedanook zijn er best aardig wat concurrenten voor jullie. Als je dan klanten naar je toe wilt trekken, moet je jezelf onderscheiden. Wat zijn jullie unique selling points? Waarom moeten ondernemers of zorgverleners nu per se voor jullie kiezen?
  9. Dat was wat ik zo’n beetje wilde vragen. Wat mij betreft kun je nu je commerciële pet opzetten en vertellen waarom de luisteraars van de podcast nu toch echt voor jullie moeten kiezen om ook hun reviews te verzamelen! Barst maar los!

Het is duidelijk. In de show notes op de website zal ik ook de links die je hebt genoemd in het interview opnemen, zodat mensen niet hoeven te zoeken.

Bedankt voor je tijd!

En met dit interview met Jelmer van der Linden kom ik dan weer aan het einde van de podcast van deze week.

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.

Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 141 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

doorEduard

140: Citation chaos, Nokia HERE verkocht, Google “Je Tijdlijn” en interview met Wouter Krusemann van patientenreview.nl

ReputatieCoaching PodcastVolgens mij is Nederland zo’n beetje halverwege de zomervakantie, want ik zie de afgelopen weken wat minder bezoek dan de maanden ervoor. Ook het aantal downloads van de podcast blijft iets achter. Toch had ik dit jaar in juli driemaal meer downloads dan vorig jaar! Dus als je het bezoek en het aantal downloads in een breder perspectief plaatst, zit er een enorme groei in. En daar doe ik het natuurlijk voor!

Het eerste topic voor vandaag gaat over het verwijderen van een vermelding uit Opendi.nl en het tweede onderwerp is over het verwijderen van een dubbele vermelding uit Yelp.

Nokia heeft trouwens eindelijk haar (online) kaartendienst HERE verkocht voor het schamele bedrag van US$ 2,7 miljard.

En op Google Maps kun je nu op “Je Tijdlijn” zien waar je zoal exact bent geweest en waar je foto’s hebt gemaakt die zijn te vinden op Google Foto’s.

Ik sluit de podcast van vandaag af met een interview met Wouter Krusemann van patientenreview.nl.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/140. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Vermelding verwijderen uit opendi.nl

Opendi.nlTwee weken geleden ben ik behoorlijk diep ingegaan op citations, het belang ervan en dergelijke. De Summer Citations Sequence loopt alweer ruim twee weken en elke dag komt er nog steeds een korte instructievideo online, waarin ik je laat zien hoe je een citation kunt creëren op een bepaalde site.

Zo komt straks overigens de instructievideo live, waarin ik je laat zien hoe je je bedrijf kunt aanmelden op provincialegids.nl, een regionaalgeoriënteerde site waarop alleen bedrijven uit Gelderland zich kunnen aanmelden. Dus die site is goed voor het versterken van je bedrijfsvermelding in de regio, of beter gezegd: de provincie.

Maar meer citations is niet altijd goed. In elk geval kunnen inconsistente citations tegen je werken. Gemiddeld zoek ik eens per half jaar op de bedrijfsnaam en het telefoonnummer van bedrijven die ik help om te zien wat er naar naar boven komt.

Zo vond ik laatst op Opendi.nl een oude bedrijfsvermelding van een tandartspraktijk die inmiddels een nieuwe naam heeft. Uit ervaring weet ik dat het vaak lastig is om een vermelding verwijderd te krijgen en soms gaat het ook fout.

Ik heb toen de volgende mail gestuurd:

Geachte heer / mevrouw,

In uw bestand staat nog de oude naam van onze praktijk: Tandheelkundig Jeugdcentrum Beuningen.

http://beuningen-beuningen.tel.opendi.nl/103375.html

Tegenwoordig heet de praktijk: Jeugdtandarts Beuningen

De overige gegevens zijn:
Jeugdtandarts Beuningen
Klokkengieter 12
6641 GG Beuningen
Tel. 024 – 677 3782

Beuningen

Kunt u dit aanpassen en ons berichten als dit is doorgevoerd?

Bedankt en met vriendelijke groet,

Eduard de Boer – webmaster

Volgens mij is het verzoek simpel en duidelijk: gewoon de naam wijzigen alstublieft. Oh ja, bericht mij ook even als de aanpassing is doorgevoerd…

Slechts 1 uur en 24 minuten later kreeg ik een reactie. Dat stemde bij uitermate hoopvol, totdat ik de inhoud las:

Geachte mevrouw, meneer,

hartelijk dank voor uw informatie.

De vermelding is van onze homepage tel.opendi.nl verwijderd.
Houd er a.u.b. rekening mee dat het enige tijd kan duren voordat deze wijziging door zoekmachines zoals Google is verwerkt.
Daardoor kan uw vermelding nog in de resultaten van deze zoekmachines staan.

Met vriendelijke groet
Arne Dehn
– editorial team-

Oeps!! Dat was niet de bedoeling! Nu hebben ze de hele vermelding verwijderd, terwijl mijn verzoek toch echt anders luidde.

Maar goed, ik moest dus vervolgens het bedrijf opnieuw aanmelden. Doordat ik alle gegevens in een spreadsheet had staan was dat zo gebeurd, maar toch… Als je niet oplet bij het doorgeven van een wijziging, kan je vermelding dus zomaar worden verwijderd.

Als je je wilt inschrijven bij Opendi,nl kun je de instructies volgen van de instructievideo die ik heb opgenomen in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/140.

Als je je aanmeldt krijg je een mailtje met een link die je moet klikken ter bevestiging. Dan kun je lezen dat de aanmelding normaliter binnen 24 uur wordt beoordeeld, waarna die online komt.

Bevestigingsmail van opendi.nl

De instructievideo’s zijn nuttig, krijg ik dikwijls te horen. Maar ze kunnen ook tegen me werken. Dat had ik een tijdje geleden al eens en nu weer. En dat had ook met Opendi.nl te maken… Zo kreeg ik half juli een mail met de tekst:

Ik had graag gehad dat U mij zo snel mogelijk uitschrijft uit uw bestand, en van uw site haalt waar ik schijnbaar in sta onder de categorie “chauffeursdiensten” in Maastricht.
Reden hiervoor is dat ik dit werk werk al minstens 15 jaar niet meer uitvoer.

Dus heb ik de persoon in kwestie gemaild met de mededeling dat ik niets met zijn verzoek kon en of hij iets meer informatie kon sturen, zodat ik hem mogelijk wel verder kon helpen. Dat heeft hij gedaan en vervolgens heb ik hem de contactgegevens van de klantenafdeling van Opendi gestuurd, die ik vlak daarvoor nodig had voor de Jeugdtandarts.

Vervolgens stuurde hij me een berichtje dat hij het verzoek tot verwijdering had ingediend. Een paar dagen later was zijn vermelding ook daadwerkelijk verdwenen.

Dubbele vermelding in Yelp

Logo YelpNaast dat inconsistente vermeldingen niet goed zijn voor je citationprofiel, zijn dubbele vermeldingen met dezelfde gegevens ook niet goed. Want die kunnen door de zoekmachines worden gezien als spam.

Daarom is het dus zo belangrijk dat je met een zekere regelmaat je eigen citationprofiel onderzoekt om te zien wat je tegenkomt. Het kan namelijk zomaar gebeuren dat je niet eens zelf een citation ergens maakt, maar dat die ontstaat, doordat iemand anders je bijvoorbeeld op Foursquare of Yelp toevoegt, omdat ze je niet zo 1–2–3 kunnen vinden.

Dat overkwam Frank van Fysiotherapie Douma. Hij had voor één locatie opeens twee vermeldingen op Yelp staan en vroeg mij wat te doen. Hoewel zijn oudste vermelding mooie foto’s bevatte, had de nieuwste vermelding wèl een review!

Info bedrijf bewerken op YelpEn dat weegt natuurlijk veel zwaarder bij de keuze welke je moet verwijderen, want jij weet ook wel dat het enorm lastig is om reviews op Yelp te verzamelen die ook daadwerkelijk blijven staan. Dus heeft hij de vermelding zonder de review verwijderd. Dat was binnen no-time voor elkaar.

Je kunt namelijk in Yelp op de pagina met de bedrijfsvermelding aan de rechterkant onder de openingstijden klikken op de tekst: “Info van bedrijf bewerken”. Op het volgende scherm kun je dan aanvinken dat het een duplicaat is van een andere bedrijfspagina op Yelp. Daarvan heb ik een screenshot opgenomen in de show notes.

Info bedrijf bewerken op Yelp

Als je zoiets doorgeeft, is het van belang dat je zoveel mogelijk informatie toevoegt, zodat degene die je verzoek in behandeling neemt, niet echt hoeft te zoeken. Dus in dit geval zou je natuurlijk je e-mailadres opgeven, een korte tekst en een link naar de originele bedrijfsvermelding. Ook zou ik er nog heel uitdrukkelijk bij zetten dat die originele vermelding moet blijven staan.

Helaas is het verwijderen van duplicaten of het aanpassen van gegevens niet op alle directorysites zo eenvoudig. Was dat maar waar!!!

Nokia verkoopt HERE voor US$ 2,7 mld aan BMW, Mercedes en Audi

Een paar weken geleden vertelde ik je in podcast 128 dat Nokia Here in de etalage stond en dat onder andere een consortium van BMW, Mercedes en Audi volgens de geruchten potentieel geïnteresseerd was. En deze groep heeft laatst inderdaad Nokia HERE gekocht en wel voor de somma van US$ 2,7 miljard; een enorm bedrag!

Voor Nokia is het een grote verliespost, omdat zij de dienst HERE in 2007 heeft gekocht voor maar liefst US$ 8 miljard! Over een afschrijving gesproken: zo’n 650 miljoen dollar per jaar… Ouch!

Dus lijkt het erop alsof BMW, Mercedes en Audi een goede deal hebben, maar vergeet niet dat het onderhouden van de kaarten zo’n slordige US$ 1 miljard per jaar kost! Daarvoor moet je volgens mij aardig wat licensies verkopen.

Volgens diverse bronnen op Internet blijft HERE een open platform. Of dat zo is, zullen we in de toekomst zien…

Je tijdlijn: bezoek de wereld die je hebt verkend

Als je zonder enige moeite alle plekken wilt herinneren, waar je bent geweest: of het nu een museum was tijdens je vakantie of een leuke bar een paar maanden geleden? Vanaf een tijdje geleden kan Google Maps je daarbij helpen.

Google rolt “Je Tijdlijn” geleidelijk uit naar alle gebruikers. Je Tijdlijn is een handige manier om alle plekken te onthouden waar je bent geweest op een bepaalde dag, in een specifieke maand of een bepaald jaar.

Google Je Tijdlijn

Je Tijdlijn helpt je om je routines in de echte wereld te visualiseren, trips te herinneren die je hebt gemaakt en geeft je zicht op de plaatsen waar je je tijd hebt doorgebracht.

En als je Google Foto’s gebruikt, dan krijg je ook nog eens de foto’s op de desbetreffende dag, tijd en plaats te zien om je te helpen je herinneringen op te frissen.

Je Tijdlijn is privé en dus alleen voor jou zichtbaar. Ook bepaal je zelf welke locaties onthouden moeten worden en welke niet. Zo kun je dus gemakkelijk een hele dag of zelfs je hele geschiedenis verwijderen wanneer jij dat wilt.

Op dit moment is het alleen beschikbaar op desktops en Android telefoons. Ongetwijfeld komt het binnenkort ook beschikbaar op iOS.

Interview met Wouter Krusemann van patientenreview.nl

Wouter KrusemannVandaag heb ik Wouter Krusemann van patientenreview.nl in de show. Wouter komt ons iets meer vertellen over het bedrijf en de producten c.q. diensten die het levert.

  1. Hallo Wouter, leuk dat je in de show wilde komen om ons iets meer te vertellen over patientenreview.nl en haar diensten. Voordat we we wereld van reviews in duiken, denk dat dat het goed is voor de luisteraars, als je eerst even iets over jezelf vertelt: je achtergrond, waar je zoal hebt gewerkt en hoe je bij patientenreview.nl verzeild bent geraakt.
  2. Wellicht kennen sommige luisteraars van de podcast of lezers van het weblog jullie wel, maar hoe is het bedrijf ontstaan?
  3. Kortgezegd bieden jullie de mogelijkheid om reviews te verzamelen. Conceptueel is dat allemaal hetzelfde: een klant typt een review, je bericht de ondernemer of zorgverlener, je berekent wat statistieken en je publiceert de review. Wat interessant is, is de vraag wat jullie nog meer bieden. En hoe gaat jullie systeem om met negatieve reviews? Bieden jullie nog andere producten / diensten?
  4. Het is natuurlijk echt puur Nederlands, om dan de vraag te stellen: “Wat kost dat?”. Met andere woorden: hoe zit jullie prijsstructuur in elkaar? (Indien gratis: hoe zit dan het verdienmodel in elkaar?)
  5. Als ReputatieCoach hecht ik grote waarde aan reviews, niet alleen aan het verzamelen, maar ook aan het spreiden van reviews over verschillende reviewsites: zowel commerciële als gratis sites. Wat is jullie visie op het spreiden van reviews?
  6. Hoe zien jullie reviews? Verwachten jullie dat reviews de komende vijf jaar nog belangrijker worden, dan nu? Waarom denk je dat?
  7. Ik las dat jullie in minder dan 2 minuten meer dan 200 reviews kunnen genereren? Op welke (mogelijk creatieve) wijze adviseren jullie klanten om reviews te vragen aan hun klanten of patiënten?
  8. Kunnen we binnenkort nog nieuwe ontwikkelingen verwachten op jullie platform? Zo ja, kun je een tipje van de sluier oplichten?
  9. Voor dit onderzoek heb ik 23 bedrijven een e-mail gestuurd met het verzoek of ze aan het interview willen meewerken. 5 hebben er positief gereageerd. Hoedanook zijn er best aardig wat concurrenten voor jullie. Als je dan klanten naar je toe wilt trekken, moet je jezelf onderscheiden. Wat zijn jullie unique selling points? Waarom moeten zorgverleners nu per se voor jullie kiezen?
  10. Dankje voor je tijd, Wouter. Wat mij betreft kun je nu je commerciële pet opzetten en vertellen waarom de zorgverleners onder de luisteraars van de podcast nu toch echt voor jullie moeten kiezen om ook hun reviews te verzamelen! Barst maar los!

Het is duidelijk. In de show notes op de website zal ik ook de links die je hebt genoemd in het interview opnemen, zodat mensen niet hoeven te zoeken.

Bedankt voor je tijd!

Beluister het interview in de podcast
 

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.

Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 140 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

Titel: 140:

Keywords:

doorEduard

139: Interview met Lasse Bourgonje van KiyOh en Jeroen van Opbergen van klantenvertellen.nl

ReputatieCoaching PodcastIn de podcast van vandaag heb ik maar één onderwerp, namelijk het interview met Lasse Bourgonje, oprichter van KiyOh en Jeroen van Opbergen, de oprichter van klantenvertellen.nl. Het totale interview duurt 33 minuten en 55 seconden.

Dus in plaats van je te vertellen dat je de podcast kunt vinden op www.reputatiecoaching.nl/139 en dat de podcast is te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio wil ik meteen doorgaan naar het interview…

kiyohIn het interview komen de volgende vragen aan bod:

  1. Wie zijn de personen achter Lasse Bourgonje en Jeroen van Opbergen?
  2. Wat betekent de naam KiyOh?
  3. Welk type klanten hebben KiyOh en klantenvertellen.nl?
  4. Gaan hoveniers nu ook maximaal de markt op om reviews te vragen?
  5. Waarin onderscheiden KiyOh en klantenvertellen zich van collegabedrijven?
  6. Hoe gaan de systemen om met negatieve reviews?
  7. klantenvertellenZijn verjaardagen nog wel zinnige platformen voor het delen van ervaringen?
  8. Wat kosten de diensten?
  9. Hoe staan jullie tegenover het spreiden van reviews over jullie concurrenten?
  10. Hoe zien jullie reviews in de toekomst?
  11. Welke nieuwe ontwikkelingen kunnen we op korte termijn verwachten?
  12. Wat voor creatieve tips hebben jullie voor het verzamelen en promoten van reviews / beoordelingen?
  13. Hoe is het gesteld met het eigenaarschap van reviews? Wat als iemand bij jullie weggaat? Verdwijnen dan alle reviews?
  14. Hebben jullie een IP-filter? Waarom?

Beluister het interview in de audioversie
 

Ik hoop dat je het één en ander hebt opgestoken van dit interview. In elk geval heb ik wel wat nieuwe en originele dingen eruit opgestoken.

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.

Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 139 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

doorEduard

138: Citations op autopilot, MapMaker heropend, schrijven als een journalist en leuke tooltip voor online interviews!

ReputatieCoaching PodcastIk begin de podcast van vandaag met je iets meer te vertellen over de Summer Citations Sequence die afgelopen maandag van start is gegaan. Daarna vertel ik je hoe je op de automatische piloot citations kunt creëren.

Vorige week maakte Google overigens bekend dat Google MapMaker binnenkort wordt heropend. Vandaag heb ik ook weer een leuke tooltip voor je, namelijk van een (nu nog gratis) tool die je helpt bij het opnemen van interviews via Internet.

Als laatste heb ik een topic uit een presentatie van Cor Hospes, waarin hij uitlegt waarom je verhalen moet schrijven als een journalist.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast van vandaag kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/138. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Summer Citations Sequence van start

Summer Citations Sequence: 25 instructievideos!Afgelopen maandag is de “Summer Citations Sequence” van start zou gegaan. Wat dat inhoudt en waarom ik dat doe?

Om met de eerste vraag te beginnen: “Wat houdt dat in?”…

Welnu, citations zijn vermeldingen van de naam, het adres, de postcode, de plaats en het telefoonnummer van je bedrijf. En hoe meer je er hebt, des te groter de kans dat je hogerop komt in de lokale zoekresultaten op Google. Maar ja, waar plaats je nu zoal die bedrijfsvermeldingen?

Om te beginnen moet je zorgen dat je vermelding in Google Mijn Bedrijf correct en compleet is. Die kun je aanpassen door in te loggen op http://www.google.com/business. Als je bedrijf daar nog niet wordt vermeld, moet je het eerst claimen. Hoe dat gaat, laat ik nu even buiten beschouwing.

Daarna ga je dezelfde bedrijfsgegevens op verschillende sites plaatsen. Hoe waardevol je citation is, wordt bepaald door het type site waarop je vermelding staat:

  • De sites met een hoge mate van autoriteit (bijv. Yelp, TripAdvisor, Facebook, LinkedIn etc.)
  • Sites die relevant zijn voor de plaats waarin je bedrijf is gevestigd (bijv. allebedrijveninamsterdam.nl)
  • Sites die relevant zijn voor je bedrijfsactiviteit (bijv. www.fotografen-gids.com)
  • Sites die relevant zijn voor je bedrijfsactiviteit en de plaats (bijv. pizzeriasinamsterdam.nl)

Wat je bij een aantal websites ziet is dat een basisvermelding gratis is, en dat je moet betalen als je meer gegevens op de site vermeld wilt hebben. Vaak bestaat de basisvermelding dan uit: bedrijfsnaam, adres, postcode, plaats en telefoonnummer en gaat de tikker pas lopen als je ook je website en andere bedrijfsgegevens wilt vermelden…

Maar wat we al krijgen voor de basisvermelding is nu nèt datgene wat we graag willen: een volledige NAPT (naam, adres, postcode / plaats & telefoonnummer).

Enkele sites, waar je sowieso je bedrijf moet vermelden, zijn:

Van al deze sites heb ik al instructievideo’s gemaakt, waarin ik laat zien hoe je jouw bedrijf daar moet aanmelden. De links er naartoe vind je in de show notes van deze podcast, op: www.reputatiecoaching.nl/138.

Dan de tweede vraag: “Waarom doe ik dat?”. Ik produceer die video’s vanwege mijn motto, dat luidt: “Delen is het nieuwe vermenigvuldigen”. Ik vind dat je kennis moet delen en dat doe ik dus met die video’s. Maar goed, “Waarom in de zomer, als iedereen op vakantie is?”. Het antwoord daarop ligt in het feit dat het een paar maanden kan duren voor het effect van je inspanning zichtbaar is.

In december is het Sinterklaas vlak daarna hebben we Kerst. In februari hebben we Valentijnsdag. Daarna komt weer moederdag en vaderdag, hebben we Pasen, Pinksteren wederom zomervakantie enzovoorts. Dat zijn allemaal hoogtepunten voor veel lokale ondernemers, voornamelijk de detailhandel. Want makelaars, tandartsen, groenteboeren en dergelijke zijn iets minder afhankelijk van seizoensinvloeden.

Eigenlijk maakt het op zich niet uit: ik zou die video’s elk moment van het jaar kunnen publiceren. Maar ik had deze gewoon al een tijdje geleden gemaakt, om ze nu online te laten komen, zodat jij als lokale ondernemer er je voordeel mee kunt doen.

Want ik zei het al: citations kunnen je positie in de lokale zoekresultaten op Google op een hoger niveau tillen. Daarom krijg je nu een grote serie van maar liefst 25 websites waar jij je bedrijf kunt aanmelden. Niet elke site zal voor jou geschikt zijn, maar ik meen dat er sowieso 19 zijn, waar elke lokale ondernemer iets mee kan! En gecombineerd met de 20 sites die ik je zojuist gaf krijg je toch echt een sterk citationprofiel, ik denk sterker dan dat van menig concurrent.

Bekijk ook nog eens de instructievideo die ik heb gemaakt over het gebruik van NAP Hunter Lite als je zelf op zoek wilt naar andere sites waar je citations kunt plaatsen. Deze video heb ik ook nog maar eens in de show notes opgenomen:

Dus: volg alle instructies in de video’s op en help je eigen bedrijfsvermelding naar de top!

Citations creëren op de automatische piloot

Google Maps logoNog wat meer over citations… en dan het creëren van citations op de automatische piloot…

Vorige week behandelde ik de vraag van Frank uit Nijmegen. Hij zit in de luxe positie dat hij een nieuwe Vobis-locatie erbij krijgt in zijn bestaande winkelpand. Hij vroeg mij hoe hij hier het beste mee kon omgaan voor maximaal lokaal rendement.

Ik begon mijn verhaal met het aanvragen van een apart telefoonnummer, omdat dat een soort van unieke sleutel is voor Google. Verder is het verstandig om, indien mogelijk, een aparte website te maken of te laten maken. Pas daarna ga je met die gegevens je inschrijving bij de Kamer van Koophandel doen.

En dus niet andersom! Wil je weten wat daar de reden van is? Welnu: er zijn tientallen sites die met een zekere regelmaat de nieuwe inschrijvingen van de Kamer van Koophandel kopen of ontvangen. Ik denk dat ze ze zullen kopen. Zij publiceren de bedrijfsgegevens van deze nieuwe ondernemingen op hun site of sites…

Als je dus zorgt dat je op voorhand al je gegevens op orde hebt wanneer je je onderneming bij de KvK inschrijft, dan creëer je dus automatisch en zonder inspanning een groot aantal consistente citations!

Want wist jij dat je bedrijfsgegevens dan onder andere automatisch op de volgende sites komen? Ga er maar even voor zitten, want het is een behoorlijke lijst. Volgens mij komt jouw bedrijfsvermelding automatisch in:

  1. 2miljoen.nl
  2. 8081.nl
  3. alleadressen.nl
  4. allebedrijvenin.nl
  5. bedrijven-a-z.nl
  6. bedrijvenarchief.nl
  7. bedrijvenbode.nl
  8. bedrijvenpagina.nl
  9. bedrijvenstek.nl
  10. companycheck.co.uk
  11. cylex-bedrijvengids.nl
  12. detelefoongids.nl
  13. drimble.nl
  14. fonolive.com
  15. gevonden.cc
  16. hotfrog.nl
  17. misterwhat.nl
  18. moneyhouse.ch
  19. myoffice.nl
  20. nederlandpresenteert.nl
  21. opencompanies.nl
  22. opencorporates.com
  23. openingstijden.com
  24. places.tomtom.com
  25. qlik.nl
  26. regio-link.nl
  27. telefoonboek.nl
  28. telefoondetective.nl
  29. telefoonnummer247.nl
  30. tupalo.nl
  31. vraag-het-aan-christel.nl
  32. wielevert.nl
  33. zoekenbel.nl

Wat is dat een flinke lijst, hè? Hoe ik hierachter ben gekomen? Nou, ik heb eens gezocht op een bedrijfsvermelding waarvan ik wist dat die nooit ergens handmatig is aangemeld, anders dan bij de Kamer van Koophandel. En ik kwam die dus tegen op de sites die ik zojuist allemaal opnoemde. Het kan ook een wisselwerking zijn, dat de inschrijving bij de KvK een inschrijving in De Telefoongids heeft getriggerd, op basis waarvan een aantal van voornoemde citations is ontstaan.

Op zich maakt het niet uit hoe de exacte totstandkoming is, als je de werkwijze volgt van: 1) telefoonnummer of -nummers, 2) website en dan pas 3) Kamer van Koophandel en eventueel 4) gratis inschrijven in de Telefoongids dan is de kans groot dat je na verloop van tijd deze citations allemaal cadeau krijgt.

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om de fasttrack te volgen en je bedrijf zelf handmatig op de meeste sites waar dat kan, aan te melden. Kies je voor de geautomatiseerde route, dan raad ik je sowieso aan om eens per half jaar of zo je citations op te zoeken, te controleren en waar mogelijk uit te breiden met extra gegevens.

Google MapMaker wordt binnenkort heropend!

Zet je bedrijf op de mobiele kaarten!Vanwege allerhande beschamend misbruik van Google MapMaker heeft Google een tijdje geleden besloten het systeem tijdelijk te sluiten voor het doorvoeren van wijzigingen. Maar daar komt binnenkort een einde aan.

Het blijkt dat Google een versterkte soort van crowdsourcing voor de goedkeuring van wijzigingen en toevoegingen wil gaan invoeren. Want ik las dat diverse mensen door Google zijn benaderd met de vraag of ze een soort van expert reviewer willen worden op Google MapMaker, waarbij hun taak dan het controleren en goed- of afkeuren van wijzigingen zou worden.

Hoe het precies gaat werken, zien we binnenkort!

Tooltip: Zencastr.com

ZencatrAls je net als ik dikwijls interviews afneemt met behulp van Skype of Google Hangouts via Internet, weet je ook dat je soms storingen kunt krijgen in de audio. En dat kan erg hinderlijk zijn. Het gebeurde me vorige week nog met een interview van iemand van een reviewbedrijf. In dat gesprek kwam steeds meer en meer ruis, tot ik even sprak. Dan stopte de ruisontwikkeling, maar zodra de andere persoon aan het woord kwam werd de ruis steeds erger.

Soms vallen ook wel eens stukken audio weg, waardoor het gesprek minder goed overkomt.

Eergisteren liep ik tegen een tooltje aan, waarmee je dit kunt voorkomen. Die tool heet “Zencastr”, zonder ‘e’ aan het einde, dus: Z-E-N-C-A-S-T-R. Je vindt die tool op zencastr.com. De tools is op dit moment gratis, omdat de ontwikkelaars nog bezig zijn ’m verder te perfectioneren. Maar die tool biedt echt perspectief voor mensen die vaak interviews via Internet afnemen.

Want wat doet de tool? Laat ik er eens doorheen lopen…

Overigens moet je Firefox of Chrome hebben, want de tool werkt niet met andere browsers.

Zodra je je hebt aangemeld, moet je je Dropbox-account koppelen. Daarna moet je een project maken, door een projectnaam in te typen. Je krijgt een URL die je naar alle mensen met wie je spreekt, kunt doorsturen. Iedereen opent die URL dus in FireFox of Chrome en typt zijn of haar naam in.

Vervolgens open je Skype of de Google Hangout en klik je in Zencastr op de knop “Arm microphones”. Daarna kun je beginnen met opnemen door de knop “Record” te klikken. Als je dan de Skype conversatie of de Hangout start, wordt vanaf dat moment de spraak van iedere persoon in de conversatie in een aparte audiostream opgenomen. En na afloop van het gesprek ontvang je al die opnames in één folder in Dropbox.

Je moet weten dat ik de interviews altijd opneem op een externe digitale voicerecorder, de Zoom H2N om precies te zijn. Dat doe ik sowieso altijd en dat blijf ik doen. Maar een dienst als Zencastr kan ook in mijn situatie heel goed dienst doen als backupsysteem voor het opnemen van de audio.

Daarom heb ik het eerder deze week zelf eens even getest bij een interview. Ergens is deze keer nog iets fout gegaan, want ik zag alleen mijn eigen audiostream en niet die van de andere partij.

Desalniettemin moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van de kwaliteit van de opnames! Gelukkig had ik geen storingen tijdens dit interview dus ik miste de andere audiostreams ook niet. Ik moet er dus nog wel iets verder mee experimenteren.

Op dit moment is de tool nog gratis, maar in een later stadium zul je ervoor moeten betalen. Ik begreep dat de prijs afhankelijk zal zijn van het gebruik en kan variëren van zo’n US$8 tot US$20 per maand. Als backup voor kwalitatief goede opnames van interviews is het mij dat zeker waard!

Content marketing: vertel verhalen als journalisten en wees een uitgever (door Cor Hospes)

Cor HospesEen tijdje geleden was ik bij #SMC055 waar Cor Hospes een goed verhaal vertelde. Eén van zijn punten ging over verhalen vertellen en hoe journalisten dat doen. Focus je niet op branded content, maar maak van content je brand. Denk dus als een uitgever. Toentertijd heb ik hier een filmpje over gemaakt, maar ik acht de kans groot dat lang niet iedereen dat filmpje heeft bekeken. Daarom deel ik in deze podcast dit interessante stuk van Cor Hospes.

We denken dat we allemaal kunnen schrijven. Nee. Als je het niet kan, begin er dan alsjeblieft niet aan, of ga foto’s maken of een videoblog. Maar ga niet schrijven als je het niet kan jongens. Het is een vak, een ambacht.

Ik ben natuurlijk zelf zoveel jaar journalist geweest, maar dan kom ik zo vaak ergens waar ze zeggen: ´Leuk allemaal, Cor! … Nee, dát kunnen we zelf wel.´

En dan ga je twee maanden later eens kijken en dan hebben ze een of ander studententekstbureau ingehuurd en dan staat er gewoon braak. Iedereen kan natuurlijk wel een verhaaltje oppennen; je hebt pianospelers en pianospelers.

Je hebt Wibi Soerjadi en iets beters, nou ja, maar je moet een goed verhaal op kunnen schrijven. Er zijn allerlei redenen waarom je journalisten in zou moeten huren en ze worden er allemaal uitgeflikkerd bij de tijdschriften, bij Wegener weten ze er ook alles van. Maar gebruik die journalisten. Ga dan wel selecteren op journalistieke verhalen, ga op zoek naar journalisten die goede verhalen willen maken. Want van die zurige mensen die alleen nieuws willen ´getten´ en iedere steen in je bedrijf op willen tillen, nee.

Maar ga op zoek naar journalisten die goede verhalen willen vertellen. Dat is heel belangrijk. Want goede journalisten vertellen niet over zichzelf.

Heb je ooit Annechien horen vertellen ´Goh ja ik was gisteren bij de Albert Heijn, want ik heb een nieuw kindje gekregen he, en ik was even kijken of de luiers niet in de aanbieding waren.

Bij de Lidl is het ook heel gezellig toch, ze zeggen dat het fruit daar heel goed is…´ . Dat zegt ze toch nooit? Ze praat nooit over zichzelf. Heb je Jeroen Pauw ooit over zichzelf…, o ja, Jeroen Pauw dan weer wel. Maar journalisten praten nooit over zichzelf. Bedrijven vinden dat heel moeilijk.

Tom Foremski vindt dat ook heel moeilijk, die heeft de quote ´Every company is a media company´ bedacht en ik mocht hem een keer interviewen en die zei dat heb ik wel gezegd, maar het is eigenlijk helemaal niet zo, want every company kan helemaal geen media company zijn. Want bedrijven praten alleen maar over zichzelf. Hij was toen in Amsterdam vanwege een congres en daar waren mensen van Red Bull aanwezig.

Red Bull is altijd het voorbeeld voor succesvolle contentmarketing en hij vroeg, waarom hebben jullie zo’n succes? En toen zeiden ze over zichzelf:´Because the bull never speaks´. Ga nooit over jezelf praten. En daar zijn we heel slecht in, want bedrijven praten alleen maar over zichzelf.

Joe Pulizzi zegt ´90% forget about the customer, 90% of all corporate websites are terrible´. Ga maar eens denken over jezelf. Ga nu niet denken over ons en wij, denk nu eens over jij en u. Kijk hoe vaak je op je eigen website over jezelf praat. Dan weet je al, dat is niet goed. Spreek tegen mij. Ga daar eens aan denken. Ga je lezer adresseren in plaats van over jezelf praten.

Dit zien we allemaal, corporate websites zijn een en al zelfbevlekking en logopoep. Heel veel logopoep. En ik verzamel ze jongens. Kijk eens eventjes: De KPN, logo poep, een grote diarree aan KPN logo’s, ik weet verdorie wel dat ik op een KPN website ben! Maar het kan nog erger, dit is toch onvoorstelbaar! Zit er iemand van NUON in de zaal? Ik mag binnenkort naar ze toe, want ze willen van hun diarree af geloof ik inderdaad. Ik zie mensen driftig googlen, ‘O mijn god, hoe vaak staat het op mijn site´, erger dan dit kan het niet, ze zijn alleen maar met zichzelf bezig, niet met de lezer.

En dit was de oude Coca-Cola website. Dus inderdaad alleen maar Coca-Cola, Coca-Cola. En zo ziet hun site er nu uit. Allemaal journalisten ingehuurd, ik zal je het verhaal besparen, dat kun je lezen in dat boek van mij trouwens, het is nu een content website met verhalen die het waard zijn om te delen want dat is contentmarketing.

Zorg voor passievolle verhalen (jeukwoord) die het waard zijn om te delen. We hebben het over ´branded content´ maar laat dat woord vallen, want dan heb je de focus op het merk. Denk meer om een content brand, oftewel een krant of tijdschrift.

Focus op jouw items. Nogmaals, jeuk inderdaad, maar het is wel zo: als je geen passie hebt voor je product of voor het maken van contentmarketing, doe het dan ook niet. Dat proef je toch, dat proef je, of dat met liefde is gemaakt. Als je iets niet met liefde kan maken, begin er dan niet aan.

Denk dan aan deze heren, van het Watergate schandaal. Waarom deden ze dat? Omdat ze liefde hadden voor hun verhaal, ze wilden per se die klootzak uit het Witte Huis krijgen, dat was hun passie, dat was hun verhaal, daarom deden ze dat.

Die Lex Runderkamp gaat heus niet naar die oorlogshaarden omdat hij het zo leuk vindt om al die kapotgeschoten lichamen te zien. Dat doet hij omdat hij een passie heeft voor verhalen vertellen. Daarom zoekt hij de dood op. Dat doet ie omdat hij iets wil delen, een journalistieke gedrevenheid heeft, een drijfveer.

Zonder die drijfveer wordt het bedrijven van content wel heel erg moeilijk. Hoe kun je iemand inspireren als je zelf niet geïnspireerd bent? Dat lijkt me een beetje moeilijk. Journalisten, start verhaal denken. En Google wil dat ook, dat wij verhalen gaan denken.

Ze hebben allemaal algoritmes gemaakt, Hummingbird, Panda, ze willen de beste zoekmachine blijven. Dat is hun grootste angst, ingehaald worden door een ander. Google wil de beste zoekmachine blijven. Het was een tijdje te regelen, dan kon je mensen inhuren, zodat je bovenaan de zoekresultaten kwam. Maar Google wil dat niet hebben.

Ze zeggen: ‘Make pages for users, not for search engines’, dus al die kleine SEO bedrijfjes? Dag! Niet meer doen. Zoekwoorden mag je gebruiken, maar ga niet meer zeggen ´SEO is he t helemaal´, want dat vindt Google helemaal niet meer interessant.

Dus old skool SEO, ga dat niet meer doen. Je mag het best gebruiken, maar ´don’t deceive your users´. Anders sturen ze hun Gestapo op je af en dat wil je ook niet, want dan kom je onderaan de zoekresultatenlader terecht.

Als je een filmpje gaat bekijken, houdt Google precies bij hoe lang je er naar kijkt. Als iedereen er maar twee seconden naar kijkt, dan denkt Google ´dan kan het niets zijn´, dus dan komt het onderaan te staan.

Hoe langer mensen jouw tekst lezen, hoe hoger Google hem waardeert. Wanneer gaan mensen tekst langer lezen? Niet als het volstaat met logopoep en stoerdoenerij, maar als het een mooi verhaal is. Als mensen er wat aan hebben.

Zorg ervoor dat je veel meer denkt vanuit je publiek, vanuit je audience. Betrek ze, raak ze, en beweeg ze, net zoals schrijvers dat doen. Want als een boek niet leuk is, vind je het ook niet meer interessant. Dat geldt niet alleen meer voor filmpjes maar ook voor een tekst. En als het goed is krijg je dus dit: love.

What’s your story? ‘Ik kan helemaal geen verhaal vertellen, daar ben ik zo slecht in.’ Wie van jullie heeft een relatie, is getrouwd, of verliefd? Dan heb je in ieder geval iets weten te verkopen aan iemand, dus fuck it dat je geen verhalenverteller bent! Iedereen is een goede storyteller, maar je hebt die tong niet genoeg geoefend. Ga die tongspier oefenen. Ga tegen jezelf praten in de spiegel, ga je kinderen meer verhalen vertellen, iedereen is een goede verhalenverteller.

Met dit leerzame stuk van Cor Hospes kom ik dan weer aan het einde van deze podcast. Volgende week heb ik overigens het eerste interview met iemand van een reviewbedrijf… Wie dat is en van welk bedrijf? Dat laat blijft nog even een verrassing…

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.

Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 138 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt: