Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Vandaag is het 25 mei 2013 en bestaat de podcast precies een half jaar. Want dit is ReputatieCoaching Podcast aflevering 26!
Vandaag eerst een excuses van mijn kant voor de mensen die de podcast via iTunes of Stitcher beluisteren. Daarna allereerst nieuws uit de markt en wel over Yahoo! Twitter heeft haar beveiliging op een hoger niveau gebracht en ook wordt de cookiewet weer aangepast. Eerder deze week kreeg ik toegang tot de bèta-versie van Google Maps, dus daarover zometeen ook meer! En als laatste topic heb ik een aantal tips over hoe je relatief oude content weer opnieuw onder de aandacht van je lezers krijgt.
Mijn naam is Eduard de Boer –ook wel bekend als de ReputatieCoach– en ik ben je host voor vandaag!
Tja, allereest moet ik alle luisteraars die de podcast beluisteren via iTunes of Stitcher mijn excuses aanbieden. Door Anika werd ik erop attent gemaakt dat zij al een paar weken wel de nieuwe podcasts op de website zag verschijnen, maar dat ze ze niet meer zag in iTunes. Dus ging ik het controleren en inderdaad: in iTunes en Stitcher stonden slechts de podcasts tot en met 27 april 2013. De laatste drie podcasts stonden er dus niet bij…
Waar begin je dan met zoeken? Nu moet je weten dat ik in de aanloop naar de ReputatieCoaching website en de podcast mij behoorlijk heb verdiept in de techniek die er allemaal bij komt kijken. Zo heb ik ter voorbereiding op deze podcast een goede hondervijftig podcasts beluisterd van de Podcast Answerman, Cliff Ravenscraft. Hij heeft namelijk een immens populaire podcast over podcasting. En in die podcasts deelt hij ontzettend veel bruikbare informatie over podcasting! Mocht jij overwegen om ook een podcast te beginnen, maar heb je geen idee hoe? Cliff is de “man to go to”!
En ik wist me te herinneren dat ik in één van zijn podcasts over dit probleem had gehoord, namelijk dat podcasts opeens niet meer in iTunes verschijnen, of dat de RSS-feed met de podcasts niet meer wordt vernieuwd.
Nu moet je weten dat ik op advies van Cliff Ravenscraft de RSS-feed voor de podcast laat lopen via een dienst van Google, met de naam FeedBurner. Als je dit doet, voorkom je dat jouw website onnodig druk is met het bepalen van de RSS-feed, als mensen die downloaden. Feedburner download je RSS-feed namelijk slechts een paar keer per dag, wat geen negatief effect heeft op de performance van je site. Maar je kunt je voorstellen dat het een ander verhaal wordt, als een paar honderd of meer computers elke keer proberen de RSS-feed van je site op te halen. Terwijl de RSS-feed namelijk alleen verandert, als je een nieuw artikel publiceert, wordt die dan toch elke keer opnieuw gegenereerd.
Welnu, door gebruik te maken van FeedBurner voorkom je dat dus. En dankzij FeedBurner heb ik nu een mooie URL voor de podcast:
https://feeds.reputatiecoaching.nl/ReputatieCoachingPodcast
Hoewel mijn eigen domeinnaam hierin zit, loopt het op de achtergrond dus gewoon via FeedBurner.
En FeedBurner heeft een technische beperking: RSS-feeds mogen niet groter zijn dan 512 kilobyte. Wat bleek nu: in de RSS-feed gaf ik de volledige transcriptie mee van elke podcast en bij podcast 22 zat ik nog net onder die grens, terwijl ik met podcast 23 er overheen ging. Daardoor weigerde FeedBurner de RSS-feed verder te actualiseren. En doordat ik die RSS-feed aanbiedt aan iTunes en Stitcher, werden daar de nieuwe podcasts ook niet meer in getoond. Ofwel: alles leek stil te staan.
Op de site van de PodcastAnswerman wordt ook verteld wat je moet doen in dit geval. Dat is dat je voor de RSS-feed van je podcast in WordPress alleen de samenvattingen publiceert en dus niet de volledige artikelen.
En ach, laat ik eerlijk zijn: de volledige transcriptie staat toch al op de site en ook nog eens in het lyrics-veld van de MP3-file. Dus wat dat betreft geeft het niet, dat hij niet meer helemaal in de RSS-feed staat. Ik vind het namelijk belangrijker dat alle podcasts in iTunes en op Stitcher worden getoond en mensen ze dus kunnen beluisteren, dan dat alle tekst erbij staat.
Dus dat probleem is ook weer opgelost. Nogmaals excuses hiervoor, ik besefte me niet dat het zo snel kon gaan, dat ik tegen deze grens aan zou lopen!
Dan over Yahoo! Yahoo! CEO Marissa Mayer heeft eerst in de top van Google gewerkt, waarna ze vorig jaar is overgestapt naar Yahoo! Tot vorige week is Yahoo! niet in het nieuws geweest met baanbrekende gebeurtenissen. Maar opeens springt Yahoo! in het nieuws met in één keer twee spectaculaire acties.
Om te beginnen heeft Yahoo! het bedrijf Tumblr voor US$ 1,1 miljard overgenomen. Dat is 860 miljoen Euro. Tumblr is een groot en steeds populairder wordend blogging platform met meer dan 108 miljoen blogs en 50 miljard blogposts.
Tumblr is gelanceerd in 2007 en maakt het mogelijk om heel makkelijk en snel een eigen blog te starten en te onderhouden of om met een groep mensen een verzameling aan te leggen door een bepaalde tag toe te voegen. Het netwerk wordt gebruikt om tekst, foto’s, links, muziek en video’s te delen; hiervan zijn foto’s veruit het belangrijkst. De helft van alle blogposts bestaat uit een foto, met vaak een kort bijschrift.
Hoewel in Nederland niet ontzettend bekend, is Tumblr in de Verenigde Staten bij jongeren onder de 25 jaar al populairder dan Facebook. Toch heeft Tumblr in Nederland al zo’n 7 miljoen bezoekers per maand. Nu las ik laatst ergens dat veel jongeren Facebook alweer verlaten, omdat hun ouders er ook “op zitten” en hen dus in de gaten kunnen houden. Veel jongeren stellen dit niet echt op prijs en verhuizen dus naar een bloggingplatform, waar hun ouders nog geen kennis van hebben.
US$ 1,1 miljard is wel erg veel voor een bedrijf dat vorig jaar slechts 13 miljoen Amerikaanse dollars heeft omgezet. Maar het lijkt erop, alsof Yahoo! is begonnen aan een comeback in het social media geweld. Heb jij al een Tumblr blog? Deel het onderaan de show notes van deze podcast. De show notes kun je overigens vinden op www.reputatiecoaching.nl/26.
Zoals je wellicht weet is ook de ooit-zo-populaire fotosite “Flickr” eigendom van Yahoo! Nou, daarmee heeft Yahoo! ook het wereldnieuws weten te halen. Naast dat de site volledig is gemoderniseerd, krijgt iedere gebruiker (ook niet-betalende gebruikers) maar liefst 1 terabyte aan opslagcapaciteit… GRATIS!
Om je een idee te geven… Als je nu begint kun je met een professionele digitale spiegelreflexcamera de komende 40 jaar elk uur een foto maken en die uploaden. Dan zit die terabyte nog niet vol.
Ook heeft Flickr de beperkingen aan afmetingen etc. losgelaten en kun je nu foto’s van elke resolutie opslaan.
Flickr gaat hiermee de directe strijd aan met Google+ Foto’s, Panoramio, 500px, smugmug en andere foto hostingpartijen. Google heeft net een paar weken geleden aangegeven dat iedereen meer opslagruimte krijgt en onbeperkt foto’s met een maximale resolutie van 2048 pixels kan uploaden, maar geen enkel ander bedrijf is tot op heden zo ver gegaan, als Yahoo! nu gaat met Flickr.
Op dit moment fotografeer ik ook nog best veel, maar in het verleden heb ik echt heel veel foto’s gemaakt. Zo heb ik alleen ooit al meer dan 130.000 motorsportfoto’s gemaakt. En ter indicatie: deze zijn bij elkaar nog maar “slechts” zo’n 240 gigabyte. Dat is dus nog steeds minder dan een kwart van wat elke gebruiker bij Flickr op dit moment krijgt! De kans dat je dit op korte termijn vol krijgt, acht ik dan ook erg klein.
Ik roep het vaker: “Maak backups” en zeker van je foto’s, temeer daar die vaak een grote emotionele waarde vertegenwoordigen. Nou, hier ligt je kans: meld je aan op Flickr en upload al je foto’s. Het zal wel wat tijd kosten, maar dan heb je in ieder geval een backup, ver van je eigen huis. En geen zorg: je kunt de online fotoalbums bij Flickr als privé markeren, zodat anderen er geen inzage in hebben.
Verder heb ik afgelopen week een tweede presentatie gegeven bij Ordina, dit keer was het in Apeldoorn. De titel van de presentatie was: “Verbeter jouw online reputatie en daarmee het imago van Ordina”. Hoewel ik in maart 2013 deze presentatie heb gegeven op de locatie in Nieuwegein, heb ik deze keer de presentatie toch ook weer heel anders gemaakt. Ik wilde namelijk voorkomen dat –indien er mensen zouden zijn die de presentatie de vorige keer al hadden gezien– zich nu zouden vervelen, omdat het mogelijk een letterlijke herhaling zou zijn.
Maar dat was het dus niet: ik heb voor een deel dezelfde slides gebruikt als de vorige keer, maar omdat ik nu meer tijd tot mijn beschikking had, heb ik ook meer verteld aan de hand van meer slides. Naderhand kreeg ik leuke vragen en goede, opbouwende kritiek, waarmee ik de kwaliteit van mijn presentaties weer verder kan verbeteren.
Twitter is de laatste tijd nogal vaak negatief in het nieuws geweest, omdat er telkens accounts werden gehacked. Soms wel met honderdduizenden te gelijk. In podcast 23 kondigde ik al aan dat ik ergens had gelezen dat Twitter bezig was met de implementatie van zogenaamde 2-factor authenticatie. Dit houdt in dat je naast je wachtwoord dus een tweede stukje data nodig hebt, om in te kunnen loggen.
Sinds afgelopen woensdag –dat was 22 mei– heeft Twitter nu daadwerkelijk een extra beveiliging ingebouwd. Je moet die wel eerst zelf aanzetten, maar dat lijkt me logisch, omdat je anders natuurlijk niet zou kunnen inloggen.
Het activeren van de extra beveiliging doe je, nadat je op Twitter bent ingelogd, op de pagina “instellingen”. Daar heb je sinds kort een extra stukje, waar je kunt aangeven dat je de extra verificatiecode wilt gebruiken om in te kunnen loggen. Daartoe moet je wel eerst je mobiele telefoon koppelen aan je Twitter account.
Bekijk anders ook de video van Twitter die ik in de show notes heb opgenomen, waarin het concept in net iets meer dan 1 minuut wordt gedemonstreerd. Als je inlogt, krijg je een SMSje met een 6-cijferige code. Pas als je na het inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord ook deze 6-cijferige code intoetst, wordt je toegelaten.
Ik raad iedereen aan om dit zo spoedig mogelijk te activeren, om problemen te voorkomen. Nu is de impact van tweets die hackers mogelijk uit jouw naam kunnen doen hoogstwaarschijnlijk niet wereldschokkend, maar het kan natuurlijk een erg negatief effect hebben op jouw reputatie.
En er is nieuws over de Cookiewet. Voor het geval je niet op de hoogte bent van de Cookiewet eerst even wat uitleg. De cookiewet is op 5 juni 2012 in werking getreden.
De cookiewet is een wijziging van de Telecommunicatiewet die als doel heeft de gebruiker/internetter controle te geven over de cookies die op zijn of haar computer worden geplaatst.
Een cookie is een tekstbestandje op de computer van de websitebezoeker waarin bepaalde gegevens worden opgeslagen, zoals een klantnummer of het laatst bekeken artikel. De cookiewet betreft het opslaan en uitlezen van deze tekstbestandjes.
De gebruiker moet duidelijk en volledig worden geïnformeerd over het gebruik van cookies om zijn privacy beter te waarborgen. Omdat de gebruiker vóóraf zijn toestemming moet geven, moet hij dus ook vóóraf worden geïnformeerd over het feit dat zijn gegevens via een cookie worden opgeslagen. Dat informeren moet gebruiksvriendelijk gebeuren. Tevens moet worden gemeld met welk doel een cookie wordt geplaatst.
Minister Kamp van Economische Zaken heeft op 20 mei 2013 een voorstel tot wetswijziging gepresenteerd. Het bleek namelijk dat alle websites vreselijk onvriendelijk worden voor gebruikers, omdat ze elke keer moeten accepteren dat er een cookie op hun computer wordt geïnstalleerd. Op heel veel sites kreeg je veelvuldig een popup, die je dan steeds moest wegklikken.
Hoewel de privacy van gebruikers en internetters nooit mag worden aangetast volgens de regering, is het voorstel om de wet iets te versoepelen. Er komen een paar uitzonderingen van cookies, waarvoor geen toestemming hoeft te worden gevraagd. Dit zijn de volgende cookies:
Dit zijn zogenaamde “functionele cookies” en als het wetsvoorstel wordt aangenomen, hoeft voor deze typen cookies geen toestemming meer te worden gevraagd. Gebruikers gaan dan dus impliciet akkoord, dat dit soort cookies op de computer worden opgeslagen.
Echter kan het in de toekomst wel lastiger worden om gegevens te meten met behulp van cookies. Zoals ik podcast 14 al meldde, blokkeert Firefox vanaf versie 22 de zogenaamde “third party cookies”. Dat houdt dus in dat vanaf die versie Firefox cookies die niet van de website komen, die de internetter bezoekt, niet meer accepteert. Ook hiervoor zijn natuurlijk workarounds te verzinnen, maar toch zal het wel impact hebben.
Terugkomend op de typen cookies: “analytische cookies” dienen dus voor het bijhouden van niet-persoonlijke statistieken. Hieronder vallen bijvoorbeeld de cookies die je krijgt van websites die Google Analytics of Clicky gebruiken voor het meten van bezoekersaantallen enzovoorts. “Affiliate cookies” zijn cookies die dienen om door affiliates gegenereerde verkopen te kunnen traceren en de affiliates te belonen. “A/B-testing cookies” zijn cookies die worden gebruikt om zogenaamde “A/B-tests” te kunnen doen. Dit zijn tests waarbij webmasters of webmarketeers experimenteren met kleine aanpassingen op hun website. Door bijvoorbeeld de ene gebruiker een groene button te tonen en de andere gebruiker een oranje, kunnen ze meten welke knop leidt tot de meeste verkopen.
Dit voorstel staat tot 1 juli aanstaande op de site internetconsultatie.nl. Iedereen kan dus tot 1 juli hierop reageren. Het hele circus dat doorlopen moet worden kan zowel tot gevolg hebben dat de wijziging binnen een paar maanden van kracht wordt, maar met alle overhead kan het ook zomaar een jaar doorlooptijd vergen.
YouTube was afgelopen week trouwens jarig en is op 19 mei 8 jaar geworden. Gefeliciteerd YouTube! Op haar verjaardag maakte YouTube ook bekend dat inmiddels al meer dan 100 uur video per minuut wordt geüpload. In de show notes heb ik een komische video opgenomen over de 8e verjaardag van YouTube.
Vorige week las ik het gerucht dat Facebook mogelijk “Waze” wil kopen en deze week las ik dat Google mogelijk een bod gaat doen op de dienst “Waze”. Dit topic haalde vorige week niet de podcast, maar nu ik in zo’n korte tijd twee keer een gerucht over een overname tegenkom door twee social media reuzen trok het toch echt mijn aandacht en vond ik dat ik iets erover moest melden.
Allereerst: ken je Waze? Waze is opgericht door iemand uit Israël met passie voor open-source software. Volgens hem voldeed de PDA navigatie, niet aan de dynamische eisen waar wegenkaarten aan moeten voldoen. Je kunt overigens alles over Waze lezen op de website www.waze.com.
Updates door wegwerkzaamheden zijn we in Nederland niet onbekend mee… Het was, en is nog steeds het idee, om samen met andere rijders een kwalitatief, up-to-date wegennetwerk te bouwen en onderhouden.
De basis van Waze is dan ook niets meer dan een navigatieapplicatie voor je smartphone. Echter, waar TomTom ophoudt bij het toevoegen van LiveTraffic gaat Waze verder.
Waze stelt je in staat om medeweggebruikers op de hoogte te houden van werkzaamheden, snelheidscontroles en files. Daarnaast is de kaart van Waze gebouwd door de gebruikers van Waze. De kaart wordt ook beter naarmate meer gebruikers de applicatie gaan gebruiken.
Het is dus een erg sociaal getinte app. En dus is het ook logisch dat zowel Facebook als Google er belang bij hebben om ook die gebruikers te kunnen inlijven in hun sociale netwerk. Bovendien kunnen ze op basis van de actuele statusupdates van de weggebruikers, lokale gebruikers (waar volgens velen dé toekomst ligt) beter informeren en dirigeren. En natuurlijk kunnen de partijen dan ook nóg gerichter advertenties naar de gebruikers pushen.
Mogelijk hebben insiders het gerucht dat Facebook een overname overweegt in de wereld geholpen om andere partijen wakker te schudden, dat Waze een potentiële overnamekandidaat is.
Het kan ook zijn dat Google de dienst wil kopen, om het vervolgens de figuurlijke nek om te draaien onder het motto: “If you can’t join them, kill them”. Want als je het goed bekijkt, heeft Google het minste aan een navigatie-app. Zij hebben tenslotte al Google Maps en hebben die recentelijk totaal vernieuwd!
Verder over Google Maps. Ik vertelde in podcast 25 dat Google Maps totaal vernieuwd was, en Google de vernieuwde Maps had gepresenteerd tijdens de Google I/O, eerder in mei. Toen heb ik meteen mij aangemeld om van de beta versie van Google Maps gebruik te kunnen maken. Afgelopen week ontving ik een mailtje van Google Maps, dat mijn verzoek was gehoord en ik was toegelaten tot de nieuwe Google Maps.
Mijn eerste indruk was ook: “Wow!”. Het ziet er namelijk echt een stuk mooier uit dan de Google Maps die we al jaren kennen. Om je een eerste indruk te geven van de aanpassingen, heb ik in de show notes een afbeelding van de oude Google Maps geplaatst van mijn adres, en een afbeelding van de nieuwe Google Maps.
Wat meteen opvalt in de nieuwe Maps is de carrousel met foto’s onder de kaart. Dit zijn Streetview foto’s van punten in de directe omgeving van het opgevraagde adres. En als je een bepaald adres opvraagt, waarbij zowel Streetview beelden beschikbaar zijn, als een bedrijfspanorama van de binnenkant van het bedrijf en extra foto’s, wordt dit nu ook veel mooier en beter weergegeven.
Het is duidelijk dat Google zowel Streetview, als de Google bedrijfsfotografie meer onder de aandacht wil brengen. Ik verwacht eigenlijk dat dit te maken heeft met de toekomstige ontwikkelingen op het gebied van Google Glass in combinatie met shopping et cetera.
Om deze verhoogde aandacht te illustreren heb ik in de show notes van zowel de huidige, als de nieuwe Google Maps de relevante stukken van de kaarten geplaatst.
Zoals je ziet wordt er steeds meer waarde gehecht aan het visuele aspect. Dus is het aan te raden voor ondernemers om ervoor te zorgen dat zij ook op zoveel mogelijk manieren het visuele aspect van hun bedrijf extra onder de aandacht van de internetters brengen.
Plaats dus veel mooie en goede foto’s op je Google+ bedrijfspagina. Maar daarvoor moet je als bedrijf toch eerst je Google+ pagina claimen. Je ziet het: of je het nu wilt of niet, maar Google dwingt je indirect tot het aanmelden van je bedrijf bij Google+. Want als je dat niet doet, wordt je dus beduidend minder interessant getoond.
Ten aanzien van je lokale marketing heb ik een viertal tips voor je, om je bedrijf voor te bereiden op de nieuwe Google Maps met alle nieuwe functionaliteiten.
Meld je bedrijf nu eindelijk eens aan bij Google+ en als je al wel vermeld staat, claim dan je bedrijfspagina!
Laat een bedrijfspanorama maken van je bedrijf, tezamen met een professionele fotoreportage. De kosten zijn ongeveer net zo hoog als die van een advertentie in een plaatselijke krant, maar ze werken dag en nacht voor je en dragen zeker bij tot een betere online indruk van je bedrijf.
Het wordt steeds belangrijker om zoveel mogelijk bedrijfsvermeldingen te hebben om je Google Maps vermelding te bevestigen en te ondersteunen.
Ook al zitten misschien nog niet veel van je klanten al op Google+, toch raad ik je aan om alvast de interactie op Google+ aan te gaan. Zo bouw je alvast aan je online reputatie bij Google+, zodat je een stevig fundament hebt staan, als het social media geweld echt begint op Google+. Verder moet je natuurlijk ook actief blijven op Twitter en Facebook, maar dat valt op zich buiten Google+.
De meeste WordPress blogs tonen standaard de laatste 10 geposte berichten in de diverse overzichten. Als je dan oudere berichten wilt lezen, zul je als websitebezoeker terug moeten bladeren naar vorige pagina’s. Dat gaat dan zo elke keer met 10 berichten. Als je naar iets specifieks op zoek bent, kan een zoekveld soms uitkomst bieden.
Maar wat kun je er nu zelf aan doen om content, die je een tijd geleden hebt geschreven en die inmiddels al wat verder de diepte in is gezakt, nu weer onder de aandacht van je lezers te krijgen?
Allereerst kun je natuurlijk op meer plaatsen naar specifieke content op je website linken. Deze links dienen in dit geval niet echt om de content omhoog te pushen in de zoekresultaten, maar gewoon om ervoor te zorgen dat internetters die op de pagina komen waar je de link hebt gepost, doorklikken naar jouw artikel of pagina. Maar sla hier niet in door, want voordat je het weet, creëer je de verkeerde links op de verkeerde sites en straft Google je genadeloos af.
Verhoog de CTR in de zoekresultaten door bijvoorbeeld rich snippets voor review sterretjes toe te voegen aan de pagina, of nu eindelijk Google Authorship in te stellen, waardoor jouw foto naast jouw artikelen verschijnt. Als jouw content vaker wordt geopend door mensen die op zoek zijn naar bepaalde content, stijgen de desbetreffende pagina’s in de zoekresultaten.
Een andere mogelijkheid is dat je bestaande content pakt en die hergebruikt. Zo kun je een paar blogposts combineren tot een nieuw artikel, of van een ooit al eens gepubliceerde top-10 van iets, een PowerPoint presentatie met een voice over maken. Deze post je dan op YouTube met links naar de desbetreffende blogposts.
Zelf heb ik nog een leuke oplossing, in de vorm van een gratis plugin voor WordPress. Deze plugin heet “YARPP” (Y-A-R-P-P). “YARPP” staat voor “Yet Another Related Posts Plugin”. Als jij jouw berichten in WordPress goed hebt getagged, kun je met YARPP onderaan elke post gerelateerde berichten laten vertonen. De plugin is erg flexibel. Zo kun je het aantal gerelateerde berichten instellen, je eigen teksten, vóór en na het lijstje en ook kun je experimenteren met de minimumscores om berichten aan te merken als gerelateerde berichten.
Op dit blog gebruik ik die plugin ook. Ook onderaan de show notes van deze podcast zul je dus gerelateerde berichten vinden. Welke dat zijn, bepaalt de plugin. En het mooie is, dat de overzichten van de gerelateerde artikelen ook wijzigen, naarmate je meer content toevoegt. Dus op dit manier blijft het dus dynamisch en blijf je dus ook relatief “oude” content onder de aandacht brengen van bezoekers van je site. En doordat je ze meer gerelateerde content biedt, blijven ze hoogstwaarschijnlijk langer op je site, hetgeen weer een algemeen positief effect heeft op je posities in de zoekresultaten.
Zoals altijd hoop ik dat er in deze podcast ook voor jou weer interessante nieuwtjes en bruikbare tips tussen zitten.
Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ons op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.
Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En sinds vorige week kun je ook rechtstreeks op de website een voicemail inspreken, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Zo gemakkelijk is het! Meer kan ik er niet aan doen, om je in staat te stellen om met mij in contact te komen…
Ik wens iedereen de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Vandaag begin ik eerst met een drietal nieuwtjes over de site en de content die ik bied.
Matt Cutts, één van de kopstukken van Google, heeft aangekondigd wat we de komende maanden van Google op het gebied van SEO kunnen verwachten. Een stukje uit die video gaat over reputatie en autoriteit.
En afgelopen week was in het Moscone Center in San Francisco de Google I/O 2013, waar ik het in de vorige podcast ook al over had. Daar heeft Google dus veel nieuws gepresenteerd, waarover ik je een paar dingen wil vertellen.
Op Moederdag had ik zelf een teleurstellende ervaring in een restaurant: blijf luisteren om te horen hoe het is afgelopen…
Mijn naam is Eduard de Boer –ook wel bekend als de ReputatieCoach– en ik ben je host voor vandaag!
Om te beginnen heb ik een paar kleine wijzigingen doorgevoerd op de website, of beter gezegd: uitbreidingen aangebracht. Als eerste: om naar de transcriptie van een bepaalde podcast te gaan, moest je eerst intypen: www.reputatiecoaching.nl slash podcast streepje en het volgnummer van de podcast. Luisteraar Bert was zo vriendelijk mij erop te wijzen dat dit niet bijster handig is, zeker niet als ik het probeer te vertellen in de podcast. Zo kunnen mensen zich vergissen tussen het mintekentje en de underscore, dat is het liggende streepje en als mensen mijn verwijzingen voor de eerste keer horen, kan het zijn dat ze niet weten hoe je het woord ‘podcast’ schrijft.
In ieder geval heb ik het nu aanzienlijk vereenvoudigd. Om problemen te voorkomen als ik naar een eerdere podcast verwijs, kun je gewoon het nummer van de podcast achter de URL van de website typen. Dus als je bijvoorbeeld naar podcast 9 terug wilt, dan surf je in het vervolg dus simpelweg naar www.reputatiecoaching.nl/9. Inmiddels geldt dit voor alle eerdere podcasts! En ook kun je de eerdere websites nog blijven benaderen via de URLs, die ik eerst altijd in de podcast noemde. Dat maakt het volgens mij dus wel heel eenvoudig! Dankjewel Bert, voor deze tip!
Zoals voor zoveel functionele uitbreidingen, is er voor deze functionaliteit ook een plugin voor WordPress beschikbaar. Ik heb dus helemaal geen moeilijke trucs hoeven uit te halen, om ervoor te zorgen dat zowel de nieuwe URLs goed werken en de oude URLs het ook nog blijven doen.
De plugin die ik hiervoor heb geïnstalleerd is de plugin met de naam “Redirection”. De link naar deze plugin vind je zoals altijd in de show notes, die je kunt vinden op www.reputatiecoaching.nl/25. Nadat je de plugin hebt geïnstalleerd, kun je de URL of beter gezegd “de permalink” van een blogpost aanpassen met een nieuwe naam, waarna de plugin er via allerlei technische trucjes op de achtergrond voor zorgt dat alles gewoon blijft werken.
Zo heb ik dus alle eerdere podcasts hernoemd en heb ik bijvoorbeeld “podcast-24” veranderd in “24”. Natuurlijk heb ik het eerst met één pagina geprobeerd, om te zien of alles wel bleef werken. En toen alles goed bleef werken, heb ik de overige permalinks aangepast.
Vanaf nu ga ik de nieuwe podcasts simpelweg nummeren en hoef ik deze truc dus niet meer te gebruiken voor de podcasts die ik nog allemaal ga maken.
Je kunt deze plugin dus ook gebruiken als jij de permalinks van je site gaat veranderen en je wilt voorkomen dat de content van je weblog niet meer vindbaar is, omdat de URL is gewijzigd.
Als je hier nog vragen over hebt, laat het met dan weten. Daarmee kom ik dan op het volgende nieuwtje…
Om contact met me op te nemen, heb ik naast de standaard manier via een invulformulier op de website ook al vanaf het begin de ReputatieCoaching Hotline op nummer 084 – 883 15 56.
Maar ik kan me voorstellen dat dit mogelijk een belemmering is, als je artikelen op de website zit te lezen of naar de podcast luistert vanaf de website. Daarvoor heb ik vanaf vandaag een nieuwe contactmogelijkheid geïntroduceerd.
Je kunt nu vanaf vandaag me rechtstrees een voicemail sturen vanaf de website! Aan de rechterkant van iedere pagina zit nu een tabje, met daarop de tekst “Stuur Voicemail”. Als je daarop klikt, kun je meteen vanaf je computer een voicemail bericht inspreken. En als je die verstuurt, krijg ik die automatisch als een MP3-bestand in mijn e-mail.
Het is een experiment, waarmee ik wil zien of mensen er zinnig gebruik van gaan maken. De service is ook alleen nog maar beschikbaar in het Engels, maar dat zal voor de meeste mensen niet echt uitmaken. Wel kan ik een paar teksten gelukkig in het Nederlands invoeren.
Om dit alles technisch mogelijk te maken, heb ik me aangemeld bij “SpeakPipe”. Je kunt deze dienst online vinden op: www.speakpipe.com. Je kunt je daar gratis aanmelden. Als je zo’n gratis account hebt, kun je 20 berichtjes van maximaal 90 seconden per maand ontvangen. Maar in het begin zal dat geen probleem zijn. Het biedt je in ieder geval de mogelijkheid om laagdrempelig eens hiermee te testen.
Je activeert de functionaliteit op de SpeakPipe website waarna je een plugin van de site kunt downloaden. Deze plugin kun je installeren in WordPress, waarna je wat gegevens die je van SpeakPipe krijgt, moet invullen en je net zoals ik een paar teksten kunt aanpassen in het Nederlands. Vanaf dat moment werkt het en als iemand dan een bericht inspreekt, krijg jij een mailtje met daarin een link naar de voicemail. Deze kun je vanuit je mail afluisteren, of vanaf de SpeakPipe website, als je bent ingelogd.
Deze dienst is overigens niet alleen beschikbaar voor WordPress, maar ook voor Blogger, Tumblr en Joomla. Daarnaast kun je op elke gewenste site eventueel HTML-code toevoegen, om SpeakPipe te gebruiken. Dus ook als je een webshop hebt, kun je eens gaan experimenteren met deze plugin. Laat het me weten, als jij ook begint met het aannemen van voicemail berichten op je site en natuurlijk verneem ik ook graag jouw ervaringen ermee.
Van een andere luisteraar van de podcast, Arend Landman, kreeg ik de tip om de podcasts ook op YouTube aan te bieden. Arend is namelijk een specialist op het gebied van contentmarketing en volgens hem ik stel zo meer mensen in staat om de podcast te kunnen vinden en ernaar te luisteren.
Daarmee kom ik op het laatste nieuwtje wat ik je over ReputatieCoaching wil melden. Ik heb inmiddels podcast 1 tot en met 4 ook op YouTube geplaatst. Daar bied ik de podcasts aan via een aparte playlist. Om deze te bekijken, surf je naar www.reputatiecoaching.nl/podcasts (dus met een “s” aan het eind). Dan wordt je automatisch naar de playlist op YouTube geleid, waar je naar de podcasts kunt luisteren. Om ze iets op te leuken, heb ik bij iedere podcast een paar slides gestopt. De gesproken content is in ieder geval precies hetzelfde als de audio-versies en de komende tijd ga ik de overige podcasts ook extra op YouTube publiceren.
Je hoeft je geen zorgen te maken, als je de podcast via de website beluistert, of via je smartphone. Alles blijft hetzelfde; ik heb alleen YouTube als extra kanaal toegevoegd.
Zoals je wellicht weet is Matt Cutts één van de kopstukken van Google. Hij wordt geroemd en verguisd. Zo hebben mensen die zich bezighouden met illegale SEO, waarmee ze dus op illegale manieren proberen hoog in Google te scoren, een grote hekel aan hem. En zodra er een nieuwe video van hem is, lees je in de black hat SEO fora binnen de kortste keren over hun angsten.
Matt Cutts is namelijk het hoofd van het webspam team van Google. Zijn team zorgt ervoor dat de kwaliteit van de getoonde zoekresultaten continu verbetert, door spam steeds beter te detecteren. De afgelopen twee jaar heeft Google grote vooruitgang geboekt op dit gebied. Je zult zelf ook wel hebben gemerkt dat je veel minder “rotzooi” tegenkomt, ofwel content van mindere kwaliteit.
Ik toon wel vaker video’s van Matt Cutts en nu heeft hij ook weer een heel informatieve video op zijn weblog gezet. In de video “What to expect in SEO in the coming months” vertelt hij namelijk wat we de komende tijd van Google kunnen verwachten. Dit is de eerste keer dat Google vooraf vertelt wat er ongeveer zit aan te komen. Daarom kan ik je van harte aanraden om de video, die ik in de transcriptie van deze podcast heb opgenomen, te bekijken.
Naast dat hij een aantal belangrijke technische aspecten behandelt waar je zeker rekening mee moet houden, sprong er voor mij één ding echt uit. Dat begint op 04:40 en duurt tot 05:25. Daar vertelt Matt, dat sites met een zekere mate van autoriteit op een bepaald gebied, de komende tijd mogelijk omhoog zullen gaan in de zoekresultaten op Google.
Letterlijk zegt hij daar:
We have also been working on a lot of ways to help regular webmasters.
We are doing a doing a better job of detecting when someone is sort of an authority in a specific space. It could be medical, it could be travel, whatever. And trying to make sure that those rank a little more highly, if you are some sort of authority or a site that according to the algorithms we think might be a little bit more appropriate for users.
Let wel: hij zegt hiermee niets over Google Authorship, maar als Google Authorship op dit moment nog niet echt wordt gebruikt in het bepalen van de zoekresultaten, dan kun je op basis van deze informatie verwachten dat dit ook binnen afzienbare tijd zal komen. Reden temeer om nu toch echt jezelf aan te melden bij Google+ en Google Authorship in te stellen voor jouw site of websites.
Als je je dan toch hebt aangemeld voor Google+ ga dan ook even naar www.reputatiecoaching.nl/gplus en voeg ons toe aan je kringen. Vergeet dan ook niet om meteen een “+1” te geven!
Meer nieuws van Google… Nou, het was me de Google-week wel! Want zoals ik al in de introductie vertelde, vond deze week van 15 tot en met 17 mei de Google I/O 2013 plaats. Hierin heeft Google een heleboel nieuws gepresenteerd.
Zo is om te beginnen Google+ compleet veranderd. Qua interfacelayout lijkt het nu een beetje op Pinterest: de berichten worden in een aantal kolommen weergegeven, terwijl video’s meerdere kolommen beslaan. Daarnaast zijn er nog meer dan 40 veranderingen doorgevoerd, die ik hier niet allemaal wil behandelen.
Een ander nieuwtje van Google gaat over Hangouts. Voor het geval je nog niet weet wat Google Hangouts is: het is een dienst van Google, die vergelijkbaar is met Skype. Om te beginnen kun je met andere Google gebruikers videoconferencen. En waar je bij Skype moet betalen om met meer dan twee mensen tegelijkertijd te videovergaderen, is dit tot tien deelnemers bij Google Hangouts standaard (en dus gratis) mogelijk. Ook kun je Hangouts live uitzenden op Internet via YouTube en worden Hangout-sessies ook automatisch bij YouTube opgenomen. Dit biedt je dus heel veel mogelijkheden voor het maken van je eigen video’s, screencasts etc.
Een andere feature die erg mooi is van Google Hangouts is die waarbij je jouw beeldscherm kunt delen. Als je dit combineert met de mogelijkheid dat een onbeperkt aantal mensen tegelijkertijd naar jouw Hangout kan kijken op Internet, biedt Google hiermee een fantastische mogelijkheid om webinars te organiseren en uit te zenden op Internet.
Sinds afgelopen week is Google Hangouts niet alleen meer beschikbaar voor desktop PC’s, maar is er ook een Google Hangouts app voor zowel Android, als iOS. Ook kun je met dezelfde app foto’s delen en met andere Google gebruikers chatten.
Het lijkt erop, alsof Google op deze manier de concurrentie wil aangaan met zowel Skype, als Whatsapp en GotoWebinar. Ik ben benieuwd in hoeverre deze partijen hier hinder van gaan ondervinden.
Een ander nieuwtje van Google dook deze week op in het Google Enterprise blog. Als je gebruik maakt van Gmail, Google Drive en Google+ Foto’s (de vroegere Picasa), dan weet je wellicht dat je voor Gmail zo’n 7 GB aan ruimte had, en iets van 1 GB voor foto’s. Vervolgens had je dan ook nog eens 5 GB op Google Drive. Dit was dus allemaal van elkaar gescheiden.
Google heeft dit samengevoegd en de totale opslag ook nog eens aanzienlijk vergroot. Ik denk dat ze Microsoft SkyDrive, Livedrive, Box en Dropbox voor willen blijven, want Google gebruikers zullen binnenkort zien dat ze opeens in totaal maar liefst 30 GB aan opslagcapaciteit hebben! Google neemt hiermee echt een grote voorsprong op de concurrenten.
Wat misschien nog even goed is om te weten voor degenen die ook hun foto’s via het programma Picasa uploaden naar Google+ Foto’s is dat je foto’s alleen meetellen voor je beschikbare opslagruimte, als ze een horizontale of verticale afmeting hebben die 2048 pixels is of groter. Foto’s die kleiner zijn worden dus NIET meegeteld. In het programma Picasa kun je bij het uploaden ook opgeven of je de foto’s wilt uploaden in web-kwaliteit. Als je dat doet, verkleint Google jouw foto’s tot maximaal 2048 pixels horizontaal of verticaal, en kost het jou dus geen opslag.
In podcast 24 meldde ik al dat werd verwacht dat Google tijdens de I/O 2013 een aantal veranderingen in Google Maps zou doorvoeren. Nou inderdaad, ze hebben een groot aantal veranderingen doorgevoerd. De nieuwste versie van Google Maps is nog niet online beschikbaar en je moet je aanmelden, als je er graag zo spoedig mogelijk gebruik van wilt maken. Natuurlijk heb ik me meteen aangemeld, dus ik hoop dat ik binnenkort een aantal eigen ervaringen kan delen.
Google heeft op haar website een promotievideo van de nieuwe Google Maps gepubliceerd. Deze video heb ik in de transcriptie opgenomen.
Zoals al verwacht is Maps nu echt met Google+ geïntegreerd en krijg je dus persoonlijke, op maat gemaakte kaarten. Als je bijvoorbeeld bepaalde bedrijven zoekt, worden eerst de bedrijven getoond die je al eens hebt bezocht, of die je vrienden hebben bezocht of gereviewed. Ook kun je in Google Maps reviews lezen en posten. Volgens Google wordt Maps zelfs nóg beter, naarmate je het meer gebruikt.
Met één druk op de knop krijg je meteen de routebeschrijving, waarbij je kunt kiezen uit auto, te voet, per openbaar vervoer of op de fiets. Als je met het openbaar vervoer kiest, kun je gelijk naar de vertrektijden doorklikken. Hierbij ben ik wel benieuwd of dit ook meteen in Nederland zo gaat werken…
Tevens klik je vanaf Maps zo door naar Streetview op elk gewenst punt en kun je ook virtuele bedrijfsrondleidingen bekijken. Dat is weer mooi voor de bedrijfspanorama’s die ik sinds kort van Google mag maken en publiceren.
Reviews, ik noemde ze zojuist in relatie tot Google Maps. Zoals je ongetwijfeld hebt gezien in de Google zoekresultaten staan bij de lokale resultaten soms het aantal recensies, bijvoorbeeld 4 recensies en soms staat er ook een score op een schaal van maximaal 30 punten. Nu moet je weten dat dit zo is, sinds 2011. Google heeft toen het bedrijf Zagat overgenomen en hun scoringsprincipe in de lokale zoekresultaten geïmplementeerd. Vanaf dat moment waren de bekende gele sterretjes verdwenen. Als je minder dan 10 recensies had als bedrijf, dan werd alleen het aantal recensies getoond en als je 10 of meer recensies had, dan werd de Zagat-score er ook bij vertoond. In de show notes heb ik een screenshot opgenomen, waarop je kunt zien hoe dat op dit moment er nog uit ziet.
Maar binnenkort gooit Google het roer weer om en komen de sterretjes terug. Alleen zijn het geen gele sterretjes, maar zijn het rode sterretjes. Deze sterren komen dus zowel terug in de lokale zoekresultaten, als op de Google+ Lokaal vermelding van een bedrijf. Ook hiervan heb ik op de website voorbeelden opgenomen.
Voor het geval je je afvraagt hoe het komt dat ik ze tevoorschijn kan toveren, terwijl jij ze nog niet ziet… Ik vond ergens op Internet dat je aan de URL de volgende tekst moet toevoegen, om de sterretjes al zichtbaar te maken:
&rfmt=s
Ik denk dat deze string een afkorting is voor “Review ForMaT = stars” 🙂
Je kunt er dus zelf ook al eens mee spelen, als je wilt. Alleen werkt deze toevoeging niet, of nog niet, op Google Maps.
Mijn vrouw had via een Groupon-aanbieding een leuk avondje uit voor ons vieren aangeschaft, namelijk onbeperkt spare ribs en gamba’s eten in een restaurant op zo’n 25 minuten rijden van Apeldoorn. Om een lang verhaal kort te houden: het was een dramatische ervaring. Hoewel ik altijd erg positief ben ingesteld en ik in al mijn reviews eigenlijk wel iets positiefs weet te beschrijven, lukte dat niet naar aanleiding van dit avondje uit. Mijn review -die ik op diverse sites heb gepost- ging als volgt:
Ik doe altijd mijn uiterste best positieve aspecten te vinden en te benoemen, maar in dit restaurant was dit niet mogelijk.
Laat ik beginnen bij het begin. Mijn vrouw had via Groupon twee bonnen gekocht à €14 (dus totaal €28) om zo voor vier personen onbeperkt spare ribs of gamba’s te eten in dit restaurant. Het leek ons leuk om dit op Moederdag te doen, tevens als afsluiting van de vakantie van de kids.
Volgens mij is Groupon een soort van marketingtool voor restaurants en kunnen ze zo tevreden klanten “kopen”: je lokt mensen voor een laag bedrag en je legt ze in de watten, waardoor ze volledig tevreden zijn en dus regelmatig terug gaan komen als vaste gast.
Dat lokken ging goed, maar bij het in de watten leggen ging het goed fout.
Het etablissement ziet er van binnen prima uit, al zou een plantenbak tussen tafels als decoratie en afscheiding welkom zijn. Vrijwel alles lijkt opnieuw te zijn gedecoreerd, alleen is men vergeten van een trap met twee treden de hoekprofielen te vernieuwen of van een nieuwe slijtvaste laag te voorzien. Maar tot zover viel het dus allemaal mee…
Naast de tafel waar wij mochten gaan zitten lag een grote hoeveelheid kruimels op de vloer, die ook gedurende onze “zit” niet werd opgeruimd.
Mijn vrouw en onze dochter bestelden gamba’s en onze zoon en ik spare ribs. Ook bestelden we salade en frites erbij. De spare ribs waren smakeloos en het leek erop alsof ze zo vanuit de diepvries in een frituur waren bereid, of in een pan met olie. Maar gegrild leken ze niet echt. Er zat echt smaak noch kraak aan.
De gamba’s waren in ieder geval op smaak, maar dropen van het vet. Je kon een paar druppels vet uit elk overgebleven staartje knijpen.
De salade was minstens 2-3 dagen oud, was voorzien van een tomaat waarvan de randen wit waren, omdat ze waren uitgedroogd en er zat ergens een snotje in, wat na ruiken en een klein beetje proeven ooit eens een plakje komkommer lijkt te zijn geweest. Die heb ik de ober laten ophalen en van de rekening laten halen; ik keek logischerwijs niet echt uit naar nog zo’n ervaring.
Tussen de racks door werden de volle borden niet opgeruimd en kregen we ook geen schaal of kom waar we de botten in konden droppen.
Volgens mij eet je spare ribs met je handen en dien je ofwel een schaaltje water met een schijfje citroen naast je bord te hebben staan, of een vacuüm verpakt vochtig doekje, waarmee je je handen kunt schoonmaken. Die ontbrak ook.
Helaas was ik genoodzaakt met mijn vette handen twee deurgrepen vast te pakken om in het toilet mijn handen te kunnen wassen.
Ondanks een aantal pepermuntballen en tandenpoetsen blijven we allemaal de smaak van onze maaltijd in de mond houden.
Al met al was dit een uiterst teleurstellende ervaring en is dit restaurant echt een afrader eerste klas!
Bovendien had ik in het restaurant een medewerker ook verteld dat we niet tevreden waren. Ik werd aangenaam verrast, toen ik afgelopen donderdagmiddag werd gebeld door de bedrijfsleider van het restaurant in kwestie. Hij trok volledig het boetekleed aan en vertelde dat hij hoogst verbaasd was over onze ervaringen, waarvoor hij ook een aantal keren zijn excuses aanbood.
Hij ging zelfs zover ons uit te nodigen om op de kosten van het restaurant nogmaals te komen eten, zodat men kon laten zien dat het slechts een uitzondering betrof en dat de normale kwaliteit wél goed was. We mochten dan zelfs ook à la carte bestellen.
Ik heb inmiddels de reviews verwijderd, omdat we hebben besloten binnenkort van dit aanbod gebruik te maken. Ik gun iedereen en elk bedrijf een tweede kans en stel ze graag in de gelegenheid om mijn mening te herzien.
Wat kunnen we hiervan leren?? Zoals we in podcast 18 ook nog eens van Gé Bouma hebben kunnen horen, is het essentieel om in de gaten te houden wat er in de media over je wordt gezegd en geschreven. En als je dan ook nog eens meteen reageert en je excuses aanbiedt, valt de schade vaak nog te herstellen en kun je een slechte ervaring ombuigen in een goede ervaring.
Dat besefte de bedrijfsleider van dit restaurant ook en hij heeft precies het enige gedaan wat goed was: de confrontatie opzoeken en luisteren naar het probleem. Door vervolgens aan te bieden om nogmaals een keer te komen eten, heeft hij mijn negatieve ervaring weten om te buigen tot een neutrale (op dit moment) en hopelijk een positieve, als we er nogmaals hebben gegeten. Want ik heb ook gezegd dat ik een fair iemand ben: ik zeg als ik het slecht vind, maar ik laat het ook overal weten, als ik een goede ervaring heb gehad.
Het is jammer, want ik heb eigenlijk elke keer teveel nieuws, wat ik met je wil delen. Maar inmiddels kom ik toch echt aan het einde van deze podcast. Misschien moet ik gewoon minder willen vertellen. Vind je dat ik teveel nieuws deel? Of wil je graag andere informatie? Laat het me weten.
Help mij met het verder verbeteren en promoten van deze podcast en deel ‘m op Twitter, Facebook of Google+. Je kunt ook een bericht achterlaten in iTunes of op LinkedIn.
Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast. En zoals ik al aan het begin zei; vanaf nu kun je ook rechtstreeks op de website een voicemail inspreken!
Ik wens iedereen de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Deze week in het nieuws: de onstuitbare groei van WordPress, het waarom van lokale SEO, veranderingen bij Google en Google Maps en hoe je de prestaties van jouw WordPress kun verbeteren en versnellen.
Mijn naam is Eduard de Boer –ook wel bekend als de ReputatieCoach– en ik ben je host voor vandaag!
Zoals je weet ben ik een grote liefhebber van WordPress en inmiddels heb ik vrijwel alle sites die ik ooit in het verleden heb gemaakt en die nog steeds live zijn, overgezet op WordPress. Daarnaast adviseer ik ook iedereen die iets online wil gaan doen, meteen te beginnen op WordPress.
Een tijdje geleden werd bekend dat het marktaandeel van WordPress ten opzichte van vorig jaar weer met een paar procent is gegroeid. In 2012 bedroeg het marktaandeel van WordPress al 48% en dit jaar zit het op 52%. De afgelopen vijf jaar is de toepassing van WordPress met 63% gestegen! Deze gegevens komen van het bekende bedrijf Royal Pingdom.
Terwijl ik deze podcast maak, zijn er volgens WordPress.com zelf, al meer dan 65 miljoen WordPress sites. Grappig genoeg schreef ik zelf op 27 november vorig jaar in het artikel “Waarom bloggen in WordPress?” dat er toen ruim 58 miljoen WordPress sites waren. In die paar maanden zijn er dus alweer meer dan 7 miljoen bijgekomen.
In dit artikel kun je dus ook nog eens rustig nalezen, waarom je mijns inziens het beste voor WordPress kunt kiezen, als je overweegt een website of weblog te gaan lanceren.
In de transcriptie op de website heb ik een grafiek opgenomen, waarin je kunt zien wat het marktaandeel van verschillende Content Management Systemen is. Je kunt de show notes van deze podcast overigens vinden op www.reputatiecoaching.nl/24/.
Afgelopen week werd mij de vraag gesteld waarom ik zo ontzettend vaak benadruk dat het zo belangrijk is om in de lokale zoekresultaten te komen. De dame in kwestie vroeg ook: “Het is toch veel beter om in de organische zoekresultaten te scoren op zoveel mogelijk zoektermen?”.
Hoewel ik dit in het verleden al eens kort heb genoemd, wil ik hier toch eens wat dieper op in gaan. Deze toelichting is vooral belangrijk voor mensen die een fysieke winkel hebben of voornamelijk lokaal of in de regio werkzaam zijn en het is iets minder van toepassing op webshops.
Om je verder te helpen om te scoren in de lokale zoekresultaten heb ik trouwens deze week weer een korte instructievideo gemaakt (volgens mij was het de kortste van al mijn instructievideo’s) over hoe je je bedrijf kunt toevoegen of aanmelden op Yalwa. Yalwa is ook typisch zo’n site die niet bijster veel mensen kennen, maar die wel flink meetelt in het bepalen van je positie in de lokale zoekresultaten.
Maar laat ik er eens induiken, in de lokale SEO. Lokale SEO heeft als doel ervoor te zorgen dat je om te beginnen “lokaal” goed vindbaar bent.
Wat is nu precies een lokaal zoekresultaat en wat is een organisch zoekresultaat? Een lokaal zoekresultaat is als je op zoek bent naar iets “in de buurt”, dus bijvoorbeeld een kapper. Nu heb ik niet echt een kapper nodig, maar als ik op zoek zou gaan naar een goede kapper, dan zoek ik logischerwijs een kapper in Apeldoorn, omdat ik in Apeldoorn woon. Analoog daaraan: als een particulier in Den Helder zijn of haar huis wil verkopen en daarvoor op zoek gaat naar een makelaar, zoekt deze persoon een makelaar in Den Helder, of in de nabije omgeving van Den Helder. Het heeft dan geen zin om een makelaar uit Enschede proberen het huis te laten verkopen.
Dus ga je dan op zoek naar een bepaald product of een bepaalde dienst in een stad. Wat je dan vaak ziet, is dat mensen gaan zoeken op zoektermen als “kapper Apeldoorn” of “makelaar Den Helder”. Dit zijn dus zoekpogingen die gebonden zijn aan een bepaalde plaats of regio.
Organische zoekresultaten zijn veel algemener en niet per se gebonden aan een plaats of regio. Je onderscheidt de lokale resultaten van de organische resultaten in Google, doordat de lokale resultaten worden aangegeven door die omgekeerde rode druppel en gelabeld zijn met een letter “A” tot en met “G”. De organische resultaten volgen in de zoekresultaten vaak na de lokale resultaten en soms staan er nog een paar organische resultaten bóven de lokale resultaten.
En wanneer Google te weinig of geen echte relevante lokale resultaten te bieden heeft, worden ze helemaal niet getoond. Ook kan het niet laten zien van lokale resultaten betekenen dat Google heeft vastgegeld op basis van klikgedrag van Internetters, dat het sowieso geen zin heeft om lokale resultaten te tonen.
Een paar jaar terug probeerden webmasters hardnekkig hoog te scoren in de organische zoekresultaten op bepaalde algemene zoektermen. Zo zag je dat bijvoorbeeld tandartsen veel geld betaalden om bovenaan te staan in Google op het trefwoord “tandarts”.
Maar als jij een tandarts bent in Tilburg en jouw website scoort in Google een toppositie op alleen het trefwoord “tandarts”, dan levert jou dit veelal meer ellende en werk op, dan dat je er profijt van hebt. Over het algemeen lezen mensen niet bijster goed en klikken ze meteen op het eerste, tweede of derde resultaat om vervolgens meteen contact op te nemen. Zo krijg je dus een groot aantal irrelevante vragen, die jou of je telefoniste/receptioniste onnodig veel tijd en aandacht kosten.
Het is in zo’n geval dus veel wenselijker om goed de scoren in de lokale resultaten. Dat zijn dus zowel mensen die op zoek zijn naar een bepaald product of een bepaalde dienst in de plaats of in de buurt (zoals “tandarts Tilburg”), of mensen die zich fysiek in Tilburg bevinden en een algemene zoekpoging doen vanaf een mobiel apparaat, waarvan Google weet waar het zich bevindt en daardoor de zoekpoging kan relateren aan de locatie. Dus als iemand in Tilburg op zijn smartphone met GPS zoekt op “tandarts”, weet Google ook dat deze persoon hoogstwaarschijnlijk op zoek is naar een tandarts in de buurt.
Na deze introductie over het verschil tussen lokaal en organisch denk ik dat je wel zult begrijpen dat het je ontzettend helpt als je om te beginnen hoog scoort in de lokale resultaten, dus op lokale zoektermen. Dus daarvoor is het belangrijk dat je overal op Internet dezelfde bedrijfsgegevens bekendmaakt; dit heet “consistentie”. Je doel is om alle bedrijfsgegevens consistent (ofwel hetzelfde) te maken en te houden. Hierdoor schep je naar de zoekmachines in het algemeen en naar Google in het bijzonder een helder en duidelijk beeld waar jouw bedrijf is te vinden. Als je verschillende gegevens communiceert, breng je de zoekmachines in de war en heeft dit dus een negatief effect op je positie in de lokale resultaten.
Maak dus ook niet de fout om bij de ene bedrijfsvermelding je mobiele nummer te geven en bij een andere je vaste nummer. Communiceer één telefoonnummer op Internet en in de markt. Eén! Alleen als je bijvoorbeeld twee bedrijfslocaties hebt, onder dezelfde naam, kun je meer dan één telefoonnummer communiceren. Maar als dit het geval is, maak op je website dan ook een aparte bedrijfspagina voor elke locatie. En plaats in je bedrijfsvermeldingen de link naar de desbetreffende locatie met het bijbehorende telefoonnummer. En heb je meer vestigingen, dan zul je dus al die vestigingen ook op alle sites moeten aanmelden.
Zo heb ik in de instructievideo waar ik het eerder over had een pedicure aangemeld op Yalwa. Stel dat die pedicure twee vestigingen zou hebben gehad, dan had ze op de website dus twee pagina’s moeten hebben (één per vestiging en met een eigen telefoonnummer) en had ik dus ook beide vestigingen op Yalwa moeten aanmelden.
In het artikel “Fouten in je bedrijfsvermelding fataal voor je online reputatie” van 4 december 2012 schreef ik het ook al: als er fouten zitten in je bedrijfsvermeldingen (in het Engels “citations” genoemd), heb je minder kans om goed te scoren in de lokale resultaten. En als je lokaal belabberd scoort, is de kans dat je hoog gaat scoren in de organische zoekresultaten, heel gering.
In dat artikel laat ik de impact zien van een foute bedrijfsvermelding van een trouwambtenaar uit Apeldoorn. Door de fout te corrigeren, stond haar website tien dagen later al op de voorpagina van Google op de zoekterm “trouwambtenaar Apeldoorn”, weliswaar onderaan, maar dat was al beter dan de derde pagina waar haar site eerst stond.
En inmiddels zijn we een paar maanden verder. In de tussentijd heb ik niets anders gedaan dan haar geholpen met het vermelden van haar bedrijfsgegevens (dus naam, straat, postcode, plaats en telefoonnummer) op een aantal relevante websites. In de show notes kun je nu na een paar maanden noeste arbeid het resultaat zien.
In de screenshot kun je zien dat haar website nu op de lokale zoekterm “trouwambtenaar Apeldoorn” de eerste plaats scoort in de organische zoekresultaten. Er is dus niet eens een lijstje van “A” tot en met “G”… Nee, haar site staat prominent bovenaan. En dat, terwijl ik dus niet ben ingelogd.
Dat is overigens een tip, als je bezig bent met het bekijken van je posities in de zoekresultaten op Google. Zorg ervoor dat je niet bent ingelogd met je Gmail of Google Apps voor Business account. Dat geeft je meestal een vertekend beeld, vergeleken met wanneer je niet bent ingelogd. Wat Google dan namelijk doet, is jouw zoekpoging relateren aan eerder uitgevoerde zoekopdrachten en de pagina’s waar je in het verleden op hebt geklikt.
Als je het nog niet hebt gedaan, moet je sowieso je Google+ Lokaal pagina claimen. Hoe je dit doet, zal ik in een aparte instructievideo uitleggen.
De snelste manier om dan ook hogerop te komen in de zoekresultaten is al je bedrijfsvermeldingen op Internet op te sporen, ze te controleren op consistentie en waar nodig aan te passen. Begin hier eerst mee.
Ga pas daarna je gegevens ook op andere websites en directories invoeren. Zo begin je je promotie met een schone lei. Als je handig bent, volg je mijn instructievideo’s. Want in een aantal van die video’s geef ik ook nog wel eens praktische tips voor het aanmelden bij de desbetreffende site. Je kunt in één keer naar al mijn video’s door te surfen naar: www.youtube.com/reputatiecoaching.
In podcast 22 liet ik je weten dat ik een mailtje had gekregen van Oskar met vragen over concrete acties voor het verbeteren van de vindbaarheid van de site van zijn winkel en ook van zijn webshop. Het eerste wat mij opviel is, dat op de hoofdpagina staat “Oskar’s Interieursadvies” (dus met een ‘s’ tussen ‘interieur’ en ‘advies’, terwijl zijn bedrijfsvermeldingen op alle andere sites op Internet, inclusief de Google+ Lokaal vermelding, de sites openingstijden.com, telefoongids.nl en talloze andere sites, deze ‘s’ niet bevatten. Ik kan je garanderen dat het corrigeren van deze kleine typefout op de hoofdpagina van zijn website, over een tijdje al zal resulteren in een verbetering van zijn vindbaarheid!
Zoals beloofd ga ik hier binnenkort veel dieper op in. Op dit moment ben ik nog bezig met de laatste stukken voor het actieplan. Zodra ik daar meer nieuws over heb, zal ik je het op de site en in de podcast laten weten.
Laat ik dit onderwerp voor nu afsluiten met een vijftal vragen over lokale SEO en de bijbehorende antwoorden, die ik de afgelopen maanden in mijn mailbox heb ontvangen.
Vroeger was het belangrijk om je bedrijf in het centrum van een stad te hebben. Geldt dat nog steeds?
Zoals voor alle algoritmes geldt, was ook het lokale algoritme in eerste instantie vrij simpel en maakte het nog niet gebruik van bijster veel variabelen. Eén van de criteria die toentertijd zwaar meewoog, was de afstand van het bedrijf tot het geometrische middelpunt van een stad. Tegenwoordig geldt dit criterium in veel mindere mate. Je bedrijf moet natuurlijk wel gevestigd zijn in de desbetreffende stad, wil je lokaal kunnen scoren.
Kan ik één vermelding gebruiken als ik meerdere locaties heb?
Nee, je moet echt een vermelding maken per locatie, waarbij elke locatie bij voorkeur een ander telefoonnummer heeft en een eigen pagina op de overkoepelende website met daarop de bedrijfsgegevens van de desbetreffende vestiging.
Hoe kan ik naast mijn bedrijfsgegevens overal aanmelden, ervoor zorgen dat ik hoger ga scoren?
Verzamel reviews of recensies en zoveel als je kunt. Wedt daarbij niet op één paard en ga niet alleen reviews verzamelen op Google+, maar ook op Yelp, Tupalo, WebsiteJudge, Telefoongids, YelloYello. Stop niet met deze algemene sites, maar ga ook op zoek naar lokale reviewsites of onderwerp-gerelateerde reviewsites, zoals voor medici bijvoorbeeld ZorgkaartNederland. Als je bezig bent je eigen persoon meer als brand neer te zetten, verzamel van ook aanbevelingen op LinkedIn. Dus naast citations zijn reviews essentieel om je te onderscheiden van je concurrenten.
Helpen foto’s bij het hoger scoren?
Ja, in een aantal gevallen helpen foto’s ook met het hoger scoren in zowel de lokale, als de organische zoekresultaten. Als je bijvoorbeeld op de site “allebedrijvenin.nl” je bedrijfslogo uploadt, wordt je na enige tijd vrijwel altijd getoond boven alle andere bedrijfsvermeldingen, waarbij een foto ontbreekt. En gebruik natuurlijk de foto’s die je al van geotags hebt voorzien. Bekijk daarvoor de instructievideo “Geotag je bedrijfsfoto’s met Picasa voor betere lokale vindbaarheid”. Dit kan nooit kwaad en kan in sommige gevallen bijdragen tot een betere vindbaarheid.
Welke factoren spelen zoal een rol bij het scoren in de zoekresultaten?
Davind Mihm wordt wereldwijd gezien als een autoriteit op het gebied van SEO en lokale SEO. Op zijn site publiceert hij elk jaar een overzicht van wat volgens hem en andere wereldwijd bekende experts op dit gebied meetelt in de zoekresultaten. Hij heeft hiervan een overzicht op zijn site staan. Je kunt dit overzicht gemakkelijk vinden door op Google te zoeken naar: local search ranking factors. In de show notes vind je een link naar deze pagina.
Let wel: dit is geen officiële lijst van Google, maar het geeft je een goede indruk.
Hmmm… Ik had hiervan wel een aparte instructievideo kunnen maken. Misschien een aardig idee om binnenkort mijn eigen content zo weer eens te kunnen hergebruiken 🙂
Ik wil niet de indruk wekken dat ik elke uitzending alleen maar nieuws heb over Google, maar het feit blijft dat Google nu eenmaal druk bezig is met nieuwe producten en diensten te introduceren en bovendien bestaande diensten te verbeteren.
Laat ik beginnen met Google Places for Business. In podcast 19 meldde ik dat de interface voor Google Places for Business drastisch was vernieuwd en reeds in de Verenigde Staten beschikbaar was. Op dat moment was nog onbekend wanneer deze interface zou worden uitgerold naar de rest van de wereld.
Nou, het goede nieuws is: de interface komt inmiddels ook naar Europa. Mike Blumenthal schreef in zijn blogpost van 7 mei dat de interface inmiddels ook beschikbaar is voor NIEUWE gebruikers in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Nu nog even afwachten tot die ook in Nederland beschikbaar komt.
Tevens maakte Mike Blumenthal melding van een aankomende update van Google Maps. Barry Schwartz van Search Engine Land heeft op zijn site al afbeeldingen van de nieuwe interface van Google Maps getoond. Verwacht wordt, dat Google deze nieuwe interface zal introduceren of tenminste zal presenteren op de Google I/O die van 15 tot 17 mei in het Moscone Center in San Francisco wordt georganiseerd. Dit is een jaarlijks terugkerend evenement, waarin onder andere Google ontwikkelaars hun nieuwste ontwikkelingen laten zien.
Naast dat de hele weergave is veranderd, lijkt de integratie met Google+ een belangrijke uitbreiding te zijn. Zo zou je de zoekresultaten kunnen filteren op basis van vrienden in je Google+ kringen. Het lijkt erop, dat Google hiermee richting de Facebook Graph Search gaat. We zullen het zien…
Een ander nieuwtje waarvan melding wordt gemaakt is dat Google in de VS aan het experimenteren is met een carrousel van foto’s boven de zoekresultaten, wanneer in sommige plaatsen wordt gezocht naar restaurants. We zullen zien of dit binnenkort echt live gaat in de USA. Zodra het ook in Nederland beschikbaar komt, maak ik er natuurlijk meteen melding van.
Nu ik het net toch over Google Maps heb: Google krijgt heel vaak de vraag of bepaalde content van Google Maps en Google Streetview mag worden gebruikt op websites, voor trainingen of zelfs in films. Tot voor kort was het niet duidelijk wat er wel en niet mocht met de data van Google Maps. Om hier helderheid in te verschaffen heeft Google de richtlijnen voor het gebruik van Google Maps en Google Earth op haar website beschreven. De link hier naartoe vind je in de show notes van deze podcast.
Toch nog eventjes een stukje over weergave van lokale zoekresultaten in Google. Daarin heeft Google een kleine verandering aangebracht. Als er lokale resultaten werden getoond, stond daaronder de tekst “Meer resultaten in de buurt van”, gevolgd door de plaatsnaam. Die tekst is sinds enige tijd verdwenen. Google gaf daarvoor als reden dat vrijwel niemand daar gebruik van maakte en ze deze tekst dus overbodig vonden en hebben weggehaald.
Ook YouTube wordt elke keer beter. Zo krijg je tegenwoordig een mailtje als de verwerking van je video gereed is. Een aantal andere video sites deden dit al, maar bij YouTube moest je tot voor kort steeds maar terugkomen naar de site om te zien of de verwerking van je video al gereed was. Dat hoeft nu dus niet meer, want YouTube stuurt je een mailtje, als ze klaar zijn met het verwerken.
Een andere toepassing die ik nog veel prettiger en nuttiger vind, is dat je nu net zoals je in WordPress blogposts in de toekomst gepland online kunt laten komen, YouTube je nu ook in staat stelt om hetzelfde te doen met video’s. In het verleden kon je al wel een publicatiedatum in de toekomst geven, maar toen deed YouTube er nog niets mee.
Vorige podcast had ik een video van Matt Cutts en ik heb nog weer een nuttige video van hem gevonden. Eventjes een grapje tussendoor: ik heb ooit eens ergens in een webinar gehoord dat Matt Cutts een paar keer per maand met een stapel shirts het kantoor inloopt, waar hij dan de video’s gaat opnemen. Na elke opgenomen video trekt hij een ander shirt aan. Zo kan hij in korte tijd een groot aantal video’s achter elkaar opnemen, waardoor hij zijn tijd dus veel efficiënter benut.
Maar goed, over de video… De vraag in deze video is of je gestraft kunt worden als je teveel pagina’s in één keer aan een site toevoegt. Stel dat je een bepaalde database ontsluit, dan kan het zijn dat je echt honderden, duizenden of zelfs tienduizenden pagina’s in één keer publiceert. Hierdoor kunnen er bij Google alarmbellen gaan rinkelen en kan de site uit de index worden verwijderd.
Matt Cutts raadt aan om een dergelijke publicatie gefaseerd uit te voeren, hoewel hij het nog nooit heeft zien gebeuren. Het kan zijn dat inderdaad figuurlijke alarmbellen afgaan en iemand er handmatig naar gaat kijken. Maar als er niets raars aan de hand is, hoef je je als bedrijf dus niet per se zorgen hierover te maken.
Tja, filmliefhebbers die ongeveer mijn leeftijd hebben, herkennen dit fragment waarschijnlijk meteen. Het komt uit de film TopGun van 1986. Maar het zijn niet alleen straaljagerpiloten die behoefte hebben aan snelheid. Ook Internetters leggen de lat steeds hoger en hebben minder geduld om te wachten tot een webpagina volledig is geladen.
En deze verminderde gebruikerservaring vindt zijn weerslag dan ook in je vindbaarheid op Internet. Als jij een erg trage site hebt, zal je ook steeds verder wegzakken in de zoekresultaten. Dus moet je ervoor zorgen dat je site lekker snel is en een gebruiker eigenlijk met het knipperen van de ogen van de ene pagina naar de andere kan klikken. Nou, dit is voor de meesten onder ons niet echt haalbaar, maar met een aantal gratis hulpmiddelen en iets meer werk kun je de prestaties van je site aanzienlijk verbeteren.
Voordat je aan de slag gaat, adviseer ik je om de snelheid van je site eens testen op Google PageSpeed Insights. De link hier naartoe vind je natuurlijk in de transcriptie van de podcast. Noteer of onthoud de score die Google jou geeft. Volg de adviezen die Google je geeft om je site te versnellen.
Een belangrijke fout die ik vaak zie op sites, is dat mensen grote foto’s downloaden van Internet en die verkleind op hun site weergeven, door de foto op de pagina te verkleinen. Dat is erg onhandig. Want wat er dan gebeurt is dat de grote foto eerst helemaal moet worden gedownload, waarna de browser ‘m ook nog eens verkleind moet weergeven. Dit is allemaal zinloos bandbreedte en CPU gebruik. Als je de afmetingen van een afbeelding weet, kun je ‘m veel beter in bijvoorbeeld Photoshop verkleinen en ‘m dan naar je webserver uploaden. Dat maakt de pagina meteen een stuk sneller.
Een handige plugin om al je afbeeldingen eens op dieet te zetten om te zien of je er hier en daar nog een paar kilobytes op kunt besparen, is de plugin “smush.it”. Die maakt bovendien afbeeldingen kleiner, wanneer je ze bij een pagina uploadt.
Daarnaast kun je bijvoorbeeld alle CSS en Javascript verkleinen door alle overtollige code eruit te halen. Zorg er ook voor dat je geen ongebruikte code hebt. En plaats Javascript en CSS in aparte bestanden, in plaats van de code in het HTML-bestand op te nemen.
Als je dan ook nog eens compressie inschakelt op je webserver, maak je grote stappen in de verbetering van je website prestaties.
Zelf gebruik ik voor een aantal drukbezochte sites de plugin “W3 Total Cache”. Deze plugin is op zich wat lastig om te configureren, maar hij helpt echt om je site een stuk sneller te maken. Er zijn wel eenvoudiger plugins, maar die hebben beduidend minder mogelijkheden.
Als je gaat experimenteren met Google PageSpeed Insights, moet je toch wel proberen om met je site boven een score van zo’n 85 punten uit te komen. Hier geldt wel: hoe hoger de score, hoe beter!
Heb jij nog goede tips over hoe je een WordPress site kunt versnellen? Laat het me hieronder weten!
Hiermee kom ik dan aan het einde van deze podcast. Help mij met het verder promoten van deze podcast en deel ‘m op Twitter, Facebook of Google+. Je kunt ook een bericht achterlaten in iTunes of op LinkedIn.
Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
Ik wens iedereen de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:
“WordPress Grabs More Share Of Top 100 Blogs” (Marketing Land, 8 mei 2013)
“Dashboard Going World Wide/New Hotel Restaurant Carousel Being Seen” (Mike Blumenthal, 7 mei 2013)
“Google Maps To Get A Major Design Overhaul” (Search Engine Land, 7 mei 2013)
“Permission Guidelines for Google Maps and Google Earth” (Google)
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Inmiddels is Nederland koning met bijbehorende koningin rijker en vandaag is het ook nog eens Bevrijdingsdag. Gisteravond was het dus de Dodenherdenking en vond ik het derhalve niet echt gepast om dan ‘s avonds de podcast uit te brengen. Dus voor deze keer is het uitkomen van de podcast verplaatst naar de zondag. Sowieso kun je ‘m dus gedurende de komende week afluisteren. En misschien ben jij wel iemand die de podcast een half jaar later begint te luisteren. Zo krijg ik berichtjes van mensen die recentelijk zijn begonnen met de podcast en inmiddels bij aflevering 4 zijn.
Dat is het leuke van een podcast: je kunt ‘m beluisteren wanneer en waar het JOU uitkomt. Je hoeft je niet in bochten te wringen om op een bepaald tijdstip (dat je vaak helemaal niet uitkomt) de moeten beluisteren.
Mijn naam is Eduard de Boer –ook wel bekend als de ReputatieCoach– en ik ben je host voor vandaag!
Vandaag heb ik ook weer een aantal leuke en uiteenlopende onderwerpen voor je. Zo hoop ik dat er voor elk wat wils bij zit en alle luisteraars er iets uit kunnen meenemen, waar ze iets mee kunnen in hun dagelijkse leven.
Allereerst worden de financiële resultaten van het eerste kwartaal langzaamaan bekend gemaakt. “Groei, groei, groei!” is het wat de klok slaat! En recentelijk was het Twitter account van Associated Press gehacked, met alle gevolgen van dien. En er is meer gehacked in de wereld! Afgelopen week is ook Google Now voor de iPhone gelanceerd, daarover zometeen meer. Verder heb ik nog de Top-5 fouten volgens Matt Cutts en 12 “antieke” SEO strategieën, waar je nu toch echt mee moet stoppen.
De financiële resultaten van Facebook en Yelp voor het eerste kwartaal van 2013 zijn erg positief. Allereerst wat nieuws over Facebook.
Het resultaat van Facebook voldeed aan de verwachtingen op Wall Street, hetgeen natuurlijk altijd fijn is. Het is vervelend voor een bedrijf als het onder de maat presteert, want dat betekent dat je weer heel wat hebt uit te leggen aan je aandeelhouders. Vergeleken met een jaar geleden boekte Facebook maar liefst 38% meer winst. Dit komt neer op een slordige US$ 1,46 miljard!
De mobiele advertentietak van Facebook groeit ook als kool, want maar liefst 30% van de totale winst is hiervan afkomstig. Dit deel bedraagt US$ 375 miljoen.
En per 31 maart had Facebook 1,1 miljard actieve gebruikers, waarvan 665 miljoen dagelijks actief zijn. Dit is een groei van 26% vergeleken met vorig jaar.
Een ander social media bedrijf wat goed heeft gepresteerd in het eerste kwartaal van 2013, is Yelp. Op 1 mei kondigde Yelp aan dat hun winst ten opzichte van 2012 met maar liefst 68% was gegroeid! De netto winst kwam in het eerste kwartaal van 2013 op US$ 46 miljoen. Dit staat in geen vergelijk met Facebook qua omvang, maar waar Facebook met 38% is gegroeid, groeide Yelp dus met 68% Vanuit dat standpunt bekeken is het dus een goed resultaat. Het aantal unieke maandelijkse bezoekers was al door de 100 miljoen-grens gegaan en bedraagt nu al 102 miljoen. Het aantal reviews steeg in één jaar met 42% naar meer dan 39 miljoen cumulatieve reviews!
Jeremy Stoppelman, de CEO van Yelp, lichtte de koers voor de rest van het jaar toe. Zo zal de focus van Yelp worden gericht op productinnovatie rondom de mobiele app en komen er nieuwe functionaliteiten voor zowel klanten, als bedrijfseigenaars. En natuurlijk wordt er hard verder gewerkt aan de integratie van Qype in Yelp. Wil je overigens meer weten over Yelp, dan kun je als je wilt ReputatieCoaching Podcast aflevering 20 nog eens terugluisteren. Daarin had ik Philippine Wouters, de Community Manager voor Yelp Nederland, in de show voor een interview.
Tijdens dat interview meldde Philippine dat Yelp toen in 20 landen operationeel was, maar inmiddels hebben ze vorige maand Nieuw Zeeland toegevoegd aan de lijst met landen.
In de show notes heb ik een leuke grafiek van Search Engine Land geplaatst. In deze grafiek is te zien dat “Shopping” en “Restaurants” duidelijk het leeuwendeel zijn van Yelp. 23% van de bedrijven waarvoor reviews in Yelp zijn gepost zijn winkels en 21% van de reviews zijn voor restaurants.
Naast al deze positieve cijfers meldde Yelp ook terloops, dat ze inmiddels al 1,1 miljoen bedrijfsprofielen online hebben. Dit aantal is ten opzichte van het eerste kwartaal in 2012 met 58% gegroeid.
Facebook voert wat dat betreft voor zover bekend de boventoon, met een goede 15 miljoen pagina’s. Dat hebben zij op 15 maart bekend gemaakt. Voor de volledigheid: dat zijn dus niet alleen bedrijfspagina’s, maar ook alle andere pagina’s die mensen ooit hebben gemaakt.
Google heeft al een tijd lang geen resultaten bekend gemaakt, maar het laatste wat we daarvan weten, is dat ze toen (en dan praat ik over december 2011) 8 miljoen geclaimde bedrijfspagina’s hadden in Google Places, zoals het toen nog heette.
Van Foursquare zijn geen actuele gegevens beschikbaar. Ik denk dat Foursquare stilletjes op de achtergrond doorgaat met het verder uitbouwen van haar database om later opeens met veel bombarie groots uit te pakken. Heb blijft koffiedik kijken, dus we zullen zien.
Verder las ik afgelopen week nog meer leuk nieuws over Yelp. Het blijkt namelijk dat gevangenen in de Verenigde Staten reviews posten van de gevangenissen waar ze zitten. Ze hebben natuurlijk toch alle tijd om rustig reviews te posten! En niet alleen gevangenen posten reviews van de gevangenissen, ook advocaten doen eraan mee.
Gevangenissen zijn natuurlijk niet het meest gezochte type onderneming om reviews over op te zoeken en te lezen, maar inmiddels kun je op Yelp lezen over de huisvesting, het eten, het personeel en serieuze misstanden.
Yelp heeft niet hierop gereageerd met cijfers over het aantal reviews dat in alle landen is gepost voor gevangenissen. Het enige commentaar wat ze hierop gaven, was dat elke onderneming met een fysiek adres door Yelpies kan worden gereviewed, zolang de reviews voldoen aan de richtlijnen en bepalingen zoals die voor reviews voor elke onderneming gelden.
Yelp groeit dus, maar heeft lang niet de omvang van Facebook, Google+ Local en Foursquare. Maar kan Yelp Facebook, Foursquare en Google+ Local vóór blijven? Als je het puur cijfermatig bekijkt, ligt Google+ Local mijlenver voor met haar lokale zoekresultaten. Maar dit maakt Google nog niet per se een “winnaar”. Want het feit dat de meeste mensen Google gebruiken, betekent nog niet, dat ze geen andere sites en apps gebruiken…
De meeste mensen die actief inchecken bij bedrijven en reviews posten blijken namelijk meerdere apps en sites te gebruiken. Ditzelfde geldt voor mensen die op zoek zijn naar informatie en reviews over bedrijven. Volgens het Amerikaanse ComScore gebruiken Internetters gemiddeld 2,5 verschillende bronnen voor meer informatie.
Ondanks dat Google het eerste bedrijf is, wat de meeste mensen roepen als ze op zoek zijn naar een lokale onderneming, zijn reviews op Google+ Local toch beduidend minder in aantal en kwaliteit, dan die op Yelp. Dus zie je dat Yelp in de meeste landen waar zij operationeel is, toch als eerste naar boven komt, als mensen op zoek zijn naar kwalitatief goede en diepgaande reviews over lokale bedrijven waar ze mogelijk zaken mee willen doen.
Foursquare probeert hard om Yelp in te halen als lokale zoekmachine. Volgens de CEO van Foursquare, Dennis Crowley, wil Foursquare DE locatielaag voor het hele Internet worden.
De afgelopen tijd heeft Foursquare haar focus ook aangepast en proberen ze nu meer een echte lokale zoekmachine te zijn, dan een social media, social gaming club. En terwijl Facebook haar nieuwe layout voor mobiele pagina’s presenteerde, liet Foursquare weten dat ze het uiterlijk en de indeling van de lokale bedrijfspagina’s op gewone PC’s heeft aangepast. De mobiele app is nog niet veranderd. Zo is de bedrijfsinformatie zoals de adresgegevens en het telefoonnummer beter leesbaar, beginnen de pagina’s net als op Facebook en Google+ Local met foto’s bovenaan en worden suggesties voor soortgelijke plaatsen gegeven.
Overigens, dit nieuws heb ik zoals altijd verzameld uit alle bronnen die ik wekelijks volg op Internet. De links naar de achterliggende artikelen kun je vinden in de show notes. En de show notes staan op www.reputatiecoaching.nl/23/.
Eind april beleefde de reputatiemanagement afdeling van Associated Press ook even spannende momenten. Het Twitter Account @AP van Associated Press was gehacked. Op het Twitter account werd een tweet gepost dat er twee explosies waren gehoord in het Witte Huis en dat president Barack Obama gewond was”. @AP was enige tijd uit de lucht, maar ik heb zojuist gechecked en het account is weer live.
Om je een idee te geven wat een dergelijke actie teweeg kan brengen: meteen na de bewuste tweet kelderde de Dow Jones index met maar liefst 143 punten. Toen bekend was, wat er was gebeurd, klom de koers wel weer op, maar dit voorbeeld illustreert wel het gevaar van het absolute vertrouwen in social media.
Mede door dit incident en doordat in februari meer dan 250.000 Twitter-accounts waren gehacked, overweegt Twitter “two-factor authentication” in te zetten. Dit houdt in dat je niet alleen een wachtwoord nodig hebt om in te loggen, maar nog een tweede stukje data, waar (als het goed is), jij alleen de beschikking over kunt hebben.
Google heeft hiervoor bijvoorbeeld een zogenaamde “token app” voor de iPhone en andere smartphones. Deze app toont elke minuut een andere, willekeurige 6-cijferige code en als een code eenmaal is gebruikt, kun je die niet nog een keer gebruiken.
Zelf ben ik een tevreden gebruiker van de Yubikey. Hierdoor kan ik veilig mijn wachtwoorden in de cloud opslaan bij LastPass. Want met alleen het wachtwoord kun je niet mijn wachtwoorden bekijken. Pas als je de Yubikey in een USB-poort stop en op een knopje drukt, genereert deze een willekeurige code van 40 karakters, die ook elke keer anders is. Deze vorm van dubbele beveiliging is een stuk sterker, zoals je wel begrijpt!
Naast dat Twitter dus onder vuur ligt, werd ook de site “LivingSocial” gehacked. Hierdoor zijn de gegevens van maar liefst 50 miljoen mensen in handen van hackers gekomen. Hoewel LivingSocial meteen hard aan de gang ging om alles te onderzoeken, konden ze wel melden dat er geen credit card gegevens waren gelekt.
Maar met al deze en andere hacks, waar je bijna dagelijks in de media over leest of hoort, moet iedereen zich toch langzaamaan echt wel bewust worden van het risico van het gebruiken van hetzelfde wachtwoord op meerdere sites. Mensen, doe dit niet! Er zijn meer dan voldoende tooltjes voor alle platformen om je erbij te helpen voor elke site een ander wachtwoord te gebruiken van 12 karakters of meer, zonder dat dit jou hoofdpijn bezorgd. De techniek is er, maar zij dient alleen nog maar ingezet te worden!
Als je meer hierover wilt weten, reageer dan onderaan de show notes, die je kunt vinden op www.reputatiecoaching.nl/23/.
De meesten onder jullie zullen al wel hebben gehoord van “Google Glass”, de bijzondere bril van Google, waar je tegen moet praten. Google Glass is er voorlopig nog niet op grote schaal en zeker nog niet op de Nederlandse markt. Maar afgelopen week kwam er een nieuwe app uit de Google stal voor de iPhone, die nog wel eens een geduchte concurrent kan worden voor de combinatie van Apple met Siri, de elektronische spraakherkenning van Apple.
Google Now is de voorspellende kracht van Google… Het groeide binnen één jaar van een leuk technisch aardigheidje naar een vreselijk indrukwekkende mobiele app. Toen ik erover las, heb ik het ook meteen gedownload van de App Store en ik ben ook erg onder de indruk.
De app voorziet in prima Nederlandse spraakherkenning (je moet wel goed articuleren) en heeft gewoon weet van waar je zoal naartoe reist en wat je thuisbestemming is. Want zonder het te vragen laat de app bijvoorbeeld de actuele reistijd zien naar kantoor, naar huis of naar andere populaire bestemmingen. Zo kreeg ik nadat ik de app voor de eerste keer opstartte automatisch de actuele reistijd naar mijn schoonvader in Zuid-Limburg te zien.
En ik kan je vertellen: volgens mij heb ik nooit de route uitgezocht via Google Maps, of Google op enigerlei wijze het adres van mijn schoonvader laten weten in combinatie met het feit dat ik er frequent naartoe rijdt. Sommige mensen zullen dit eng vinden en klagen over inbreuk op privacy etc. Maar ik heb niets te verbergen, zeker niet wat ik online doe. Dus ik maak me daar helemaal geen zorgen over.
Anyway, terug naar de app. De app toont ook de actuele weersgesteldheid en de voorspelling voor de komende dagen, eventuele vertrektijden en vertragingen van openbaar vervoer etc. etc. Als je in het buitenland bent, toont Google Now je allerlei vertalingen en wisselkoersen. Google gaat er de komende tijd ongetwijfeld nog meer aan toevoegen.
Deze app lijkt qua bediengemak al aardig in de buurt te komen van de Google Glass. Ja, ik geef het wel toe: Google Glass heeft een hoger hipgehalte, maar ik zie mezelf bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig nog niet echt tegen mijn bril praten. Ook met spraak je bril opdracht geven om bijvoorbeeld tijdens een voorstelling in een schouwburg een foto te maken, en die te versturen via mail of te delen via Google+ zal niet worden gewaardeerd door andere toeschouwers.
Als je er een tijdje mee hebt gespeeld raak je steeds meer onder de indruk en soms bekruipt mij het gevoel dat de app bijna telepatisch is. Maar vergeet niet: Google heeft heel veel bronnen om uit te putten. Aan de hand van de GPS-ontvanger in de telefoon weet de app jouw locatie en natuurlijk weet Google jouw zoekgeschiedenis. Als je dit combineert met bijvoorbeeld hotelbevestigingen of vluchtgegevens in je Gmail, je afspraken in je Google Kalender, de feestdagen en verjaardagen in Google+, dan wordt het opeens duidelijk dat Google uit heel veel informatie kan putten. En dankzij de steeds beter wordende algoritmes, wordt de app natuurlijk ook steeds beter.
Op de site van Google lees je bijvoorbeeld ook het volgende over hoe Google Now je kan helpen met je time management:
“Als u een afspraak heeft, controleert Google Now de verkeersinformatie, zodat u weet hoe lang u onderweg bent. U krijgt zelfs een melding wanneer u moet vertrekken.”
Ik ben benieuwd hoelang het nog duurt, totdat de app weet wat ik nog in de koelkast heb staan en in de vriezer of de garage heb liggen, om dan aan de hand van bekende houdbaarheidsdata een recept samen te stellen wat ik ook heel lekker vind. Mijn gevoel zegt dat ook deze ontwikkelingen heus niet meer zover in de toekomst liggen.
Je kunt meer lezen over Google Now op www.google.com/now/
Dan heb ik nog een paar tips voor je, voor het geval je Google Now al hebt geïnstalleerd:
Vertel Google wat jou interesseert en wat jij leuk en belangrijk vindt. In de instellingen kun je je interesses aangeven en bepaalde zaken uitzetten. Zo interesseer ik mijn niet voor sport, dus heb ik dat uitgezet.
Ga eens zoeken met spraakherkenning. Als je de woorden duidelijk uitspreekt, werkt de spraakherkenning verbluffend goed! En zeker als je bijvoorbeeld autorijdt of om andere redenen je handen niet goed kunt gebruiken, dan is dit echt een uitkomst. Je kunt bijvoorbeeld vragen: “het weer in Zandvoort”, waarna Google Now je meteen de actuele weersgesteldheid in Zandvoort toont.
Als je iets meer ergens over wilt weten, dan kun je ook een foto maken en daar Google iets over laten opzoeken met Google Goggles.
En als je de app vaak gebruikt, dan adviseer ik je om ‘m in de dock te zetten van je iPhone, zodat je er altijd snel bij kunt.
Matt Cutts, hoofd van de webspam-afdeling van Google, brengt wekelijks enkele video’s uit, waarin hij dingen uitlegt over hoe Google omgaat met bepaalde dingen, hoe ze over bepaalde acties denken enz. Natuurlijk laat hij nooit het achterste van zijn tong zien en zal hij nooit uit de doeken doen hoe de rankingalgoritmes van Google werken, maar als je de video’s bekijkt, dan kun je er toch best vaak dingen van opsteken.
Zo bracht hij afgelopen week een video uit, waarin hij de Top-5 SEO-fouten vertelt, die Google tegenkomt. Het zijn niet de meest fatale fouten, maar de meest voorkomende.
Geen website hebben, of een website hebben die Google niet kan bekijken.
Niet de juiste woorden op de site gebruiken. Zo geeft hij als voorbeeld dat je niet moet schrijven: “Hoogte van Mount Everest”, maar bijvoorbeeld “Hoe hoog is de Mount Everest?”. Want zo zoeken mensen.
Je moet niet denken aan het bouwen van links, maar aan interessante, relevante en unieke content bieden en deze op goede manieren onder de aandacht brengen van je publiek (contentmarketing).
Niet goed nadenken over de titel en de HTML description van elke pagina.
Geen gebruik maken van Google webmaster tools en andere Google resources om zo op de hoogte te blijven van wat Google belangrijk vindt en wat SEO nu eigenlijk is.
In de show notes heb ik de desbetreffende video opgenomen. Die video staat op YouTube. En nu ik het toch over YouTube heb, eventjes kort een nieuwtje. YouTube maakte bekend dat bij elkaar maandelijks meer dan 6 miljard uur videocontent wordt gekeken. Dat is een groei van meer dan 50% ten opzichte van vorig jaar!
Laat dit ook een teken voor jou zijn, dat je niet al je marketingpogingen alleen richt op je weblog, je webshop of podcast. Maar denk eens na over hoe je video als medium kunt gebruiken in je contentmarketing strategie om je boodschap over te brengen. Wed niet op één paard, maar zorg ervoor dat je vanaf deze week meerdere pijlen op je boog hebt om jouw boodschap op allerlei manieren over te brengen.
Video is natuurlijk heel belangrijk, maar je kunt ook eens denken aan PowerPoint presentaties, al of niet met een voiceover erbij, of aan het starten van je eigen podcast over het onderwerp wat voor jouw bedrijf of site belangrijk is. Of ga foto’s maken en die overal posten. Gebruik meerdere kanalen, want dat doen je klanten of prospects ook! Dus zorg ervoor dat zij je overal op diverse manieren kunnen vinden!
Zojuist had ik het al over de 5 meest voorkomende SEO-fouten die mensen maken. Maar er zijn nog veel meer SEO-strategieën die anno 2013 niet meer werken. Dus raad ik je aan om die nu toch echt te laten vallen en je te richten op -ik kan het niet vaak genoeg zeggen- relevante, unieke en interessante content voor jouw doelgroep of doelgroepen.
Laat ik de lijst eens doorlopen…
Stop met het smeken om links – In het verleden kon je hogerop komen als je links kreeg van sites met een hoge PageRank enz. Die tijd is over. Links moet je verdienen. Als mensen jouw content interessant vinden, dan gaan ze er echt naar linken. Dus stop met smeken om backlinks!
Stop met wederzijdse links – Vorige podcast sprak ik er ook al over: ik krijg nog steeds wekelijks mailtjes of ik alsjeblieft naar een site wil linken in ruil voor een link naar onze site. Helaas, dit heeft bij Google dikwijls een averechts effect! Dus stop ermee!
Ga geen blogs spammen! – In het verleden kon het spammen van reacties in weblogs van anderen erg goed werken om een hoge positie te verkrijgen in de zoekmachines. Dat werkt niet meer! Tuurlijk is het goed om te reageren, maar zeg dan meer dan alleen “Goed artikel!” of “Interessant!”. Ga de discussie aan, geef jouw reactie of mening en word op die manier sociaal!
Vergeet artikel directories – Lange tijd kon je met het publiceren van waardeloze content met backlinks naar je eigen site in zoveel mogelijk directories hogerop komen. Tegenwoordig willen de zoekmachines echt die unieke, originele, relevante en interessante content zien.
Focus je niet alleen op je positie – Je positie in de zoekresultaten zegt niet alles. Tuurlijk helpt het om hoog te scoren, maar ga niet in een soort van doel-middelen verwarring hier al je aandacht op vestigen. Stop ook met het dagelijks controleren van al je rankings. In die tijd kun je zoveel meer zinnigere dingen doen!
Stop met schrijven voor de zoekmachines – Het zijn niet de zoekmachines die dingen bij je kopen of bestellen, maar mensen. Dus schrijf je content voor mensen en niet voor de zoekmachines.
Stop met backlinks in de footer van je site – Als je alleen maar linkt naar één bepaalde site in de footer op alle pagina’s op je site, dan loop je de kans hiervoor te worden afgestraft. Tuurlijk mag je links plaatsen, maar zorg dat het zinnige links zijn.
Focus je niet alleen op on-page SEO – Tuurlijk is het goed om ervoor te zorgen dat je aan alle tips en richtlijnen van o.a. Google en Bing voldoet ten behoeve van je on-page SEO, maar laat dat niet je enige focus zijn. Met on-page SEO bedoel ik het gebruik van headers, meta tags, titels enz. Off-page SEO, gaat over hoe je je content onder de aandacht van anderen brengt, dus bijvoorbeeld door middel van social media, het bouwen van waardevolle relaties met je lezers, gastblogs schrijven enz.
Breng geen persbericht uit, als het geen nieuws is – Persberichten waren lange tijd een manier om hoog te scoren in de zoekresultaten. Dus ging iedereen te pas en vooral te ONpas persberichten publiceren, zonder dat er eigenlijk sprake was van nieuws. Als je daadwerkelijk iets doet of net hebt gedaan wat nieuwswaardig is, breng dan een persbericht uit!
Stop met eindeloos studeren op je resultaten – Je kunt er een dagtaak van maken om eindeloos te studeren op de resultaten in bijvoorbeeld Clicky of Google Analytics. Maar gebruik die cijfers als richtlijn en indicatie om je koers te bepalen. Staar je niet blind op de cijfertjes en mooie grafiekjes die je eruit kunt toveren.
Spin geen artikelen – Vooral de Engelse blackhat SEO-specialisten hadden er een handje van om artikelen te spinnen. Als je een artikel spint, dan vervang je woorden door synoniemen of bepaalde zinsdelen door andere zinsdelen. Sinds de Panda-updates van Google is het zinloos om artikelen te spinnen. Google ziet dit en zal alleen het eerste artikel indexeren. De rest wordt gewoon genegeerd.
Stop met geautomatiseerde SEO – Lange tijd kon je een aantal zaken in SEO automatiseren door middel van blackhat programma’s die je kon kopen op het Warrior Forum en andere duistere sites. Maar wat is nu net datgene, waar zoekmachines goed in zijn? Juist: het herkennen van patronen! En wat doen vrijwel al die programma’s? Juist: werken volgens bepaalde patronen! Ergo: zinloos tijdverdrijf. Ik heb inmiddels al heel vaak content op de voorpagina van de zoekmachines laten landen, puur door me netjes aan de regels te houden. Dus het kan echt!
Tjonge, zo is het toch onverwachts een lange podcast geworden… Ik hoop in ieder geval dat je het weer interessant vond en er iets van hebt opgestoken. Als je de podcast leuk vindt, dan kun je een paar dingen doen:
Een berichtje achterlaten onder de transcriptie van deze podcast. De transcriptie kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/23/
Een recensie posten op iTunes
Een reactie posten op de Google+ pagina, die je kunt vinden op: www.reputatiecoaching.nl/gplus (g-p-l-u-s)
Een reactie posten op de Facebook pagina. Deze staat op: www.reputatiecoaching.nl/facebook
Of als laatste: een reactie posten op LinkedIn: www.reputatiecoaching.nl/linkedin
Daarnaast ben ik tegenwoordig ook redelijk actief met Pinterest, waar ik dikwijls diverse leuke infographics post. Deze kun je vinden op: www.reputatiecoaching.nl/pinterest.
Heb je ergens iets gepost, laat het met dan weten. Ook als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
Ik wens iedereen de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:
“Facebook’s Q1 rides mobile surge, with slight earnings miss” (C-Net, 1 mei 2013)
“Yelp Reports Record Highs With $46 Million In Net Revenue For Q1 2013” (Search Engine Land, 1 mei 2013)
“Yelp: 1.1 million claimed local business profiles” (Small Business Search Marketing, 1 mei 2013)
“With few other outlets, inmates review prisons on Yelp” (The Washington Post, 28 april 2013)
“Can Yelp Hold Off Foursquare and Facebook?” (Screenwerk, 23 april 2013)
“Foursquare Packs More Information Into Redesigned Business Profile Pages” (Marketing Land, 23 april 2013)
“Twitter hackers take over AP account with false tweet” (InfoWorld Security Central, 23 april 2013)
“AP Twitter hack causes panic on Wall Street and sends Dow plunging” (The Guardian, 23 april 2013)
“50 million customers hit in LivingSocial hack“ (abc17NEWS.com, 26 april 2013)
“iPhone & iPad Users To Get Google Now, As It Comes To iOS” (Search Engine Land, 29 april 2013)
“We Now Watch 6 Billion Hours of Content A Month on YouTube” (RealSEO, 3 mei 2013)