Abonneer via: Google Podcasts | RSS
ReputatieCoaching Podcast aflevering 31!
Hallo en hartelijk welkom bij dé bekendste Nederlandstalige podcast over reputatiemanagement en reputatiecoaching, het verbeteren van je online vindbaarheid en optimalisatie van je website voor zoekmachines. Vandaag geen interview, maar wel weer veel nieuws. Echter, door omstandigheden die ik in het blog heb gemeld is deze podcast wat later verschenen dan gepland, waarmee ik zo na de intro begin. Maar laat ik je de onderwerpen voor vandaag vertellen….
Als eerste een prangende issue over Google Reader. En ook over Google: de slider komt eraan! Ook groeit DuckDuckGo verder als gevolg van PRISM en vertel ik je over SEO voor Slideshare.
Als vijfde: het belang van je score in Bing. Ook heb ik tips voor reviews op Yelp en iets gevonden voor het versnellen van mijn website. Dat stuk over het versnellen van je website is een ietwat technisch van aard, dus je bent alvast gewaarschuwd.
Als laatste heb ik de 10 geboden voor SEO voor je.
Mijn naam is Eduard de Boer –bekend als de ReputatieCoach– en ik ben je host voor vandaag!
Sorry voor het late verschijnen van deze podcast. We hadden dit weekend een groot verlies te verwerken: we hebben onze trouwe viervoeter Koen moeten laten inslapen. Koen was een prachtige hond, een schitterende Berner Sennen die overal mensen deed omkijken. Helaas hebben wij maar iets meer dan vijf jaar van zijn enthousiaste gedrag kunnen genieten.
Want hoewel het niets met online te maken heeft, hebben Berner Sennen honden de reputatie dat ze niet oud worden. Dit komt doordat ze te ver zijn doorgefokt, waardoor ze vaak gezondheidsproblemen krijgen op relatief jonge leeftijd.
Zo hoorden we van een goede bekende dat zij haar anderhalf jarige Berner Sennen heeft moeten laten inslapen als gevolg van bloedkanker, terwijl bij Koen beenmergkanker was geconstateerd.
We klungelden al bijna twee weken met z’n gezondheid en even leek het beter te gaan. Maar zaterdagmorgen zakte hij door zijn poten en begon hij te stuiptrekken. We spoedden ons naar de dierenkliniek “de Driehoek” in Klarenbeek, alwaar we meteen met Koen in de armen konden doorlopen naar de behandelkamer.
Daar werd het duidelijk dat ons geen andere keus restte, dan hem te laten inslapen. Ook de dierenarts in kwestie bevestigde nogmaals alle problemen die ze met Berner Sennen in haar carrière tegenkwam en dat met dit ras veel meer problemen voorkwamen, dan met andere rassen.
Dus daar hebben afscheid genomen van Koen en hem nog een laatste knuffel gegeven, voordat de definitieve injectie werd toegediend.
Koen was voor mij een goede maat: we gingen elke dag vroeg in de ochtend op stap, en laat in de nacht. Vaak ging ik ook tussendoor met hem aan de wandel. Zoals je merkt, was ik ontzettend aan hem gehecht en dat was dus de reden, waardoor ik van ‘t weekend niet in staat was om de podcast te maken. Nogmaals excuses hiervoor.
Maar goed, je luistert niet naar de podcast om over de gezondheidsreputatie van Berner Sennen te horen, dus ga ik nu over op het nieuws dat ik voor deze podcast heb gevonden.
Vandaag was het dan zover: Google is gestopt met haar product Google Reader, de wereldwijd bekende en voorheen vreselijk populaire RSS-reader. Toen dit werd aangekondigd kwam dit als een shock voor de community. Veel bedrijven sprongen snel in deze markt en ik ging op zoek naar een alternatief, omdat ik zelf ook op tientallen RSS-feeds ben geabonneerd en ik daarmee mijn nieuws snel en efficiënt vergaar.
In podcast 16 vertelde ik je dat ik nog twijfelde tussen Feedly en de door Digg beloofde opvolger van Google Reader. In de tussentijd heb ik nog een aantal andere RSS-readers bekeken en nu werk ik de afgelopen twee weken al uitsluitend met Feedly. Dat is dus ook de RSS-reader waar mijn keuze op is gevallen. Een deel van de keyboard shortcuts zijn hetzelfde, als die van Google Reader. Wel moest ik even wennen aan de andere manier waarop alle RSS-berichten worden weergegeven, als je er doorheen bladert.
Maar nu ik er eenmaal aan gewend ben, kan ik er prima mee werken. Ooit had ik je beloofd om je te laten zien hoe ik met Google Reader werkte om snel onderwerpen en leuke content te vinden voor artikelen of voor in de podcast. Maar toen bekend werd dat Google haar Reader zou opheffen, heb ik dit maar even uitgesteld. Dus zodra ik binnenkort nog iets beter met Feedly uit de voeten kan, zal ik daarin het beloofde laten zien.
Mocht jij in de tussentijd graag automatisch op de hoogte blijven van nieuwe artikelen, instructievideo’s en ReputatieCoaching Podcast boeken, dan adviseer ik je om je gratis te abonneren op al het ReputatieCoaching Nieuws, op: www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief. Dat is het allergemakkelijkste. Sinds deze week hoef je niet meer per se je naam en e-mailadres in te vullen, maar kun je je nog sneller aanmelden via Facebook. Als je al bent ingelogd op Facebook, kun je je nu met slechts twee muisklikken aanmelden voor al het gratis ReputatieCoaching nieuws.
En vanaf het tweede kwartaal van 2013 komt het ReputatieCoaching Podcast boek ook niet meer standaard als download beschikbaar. Als jij de PDF-versie wilt kunnen downloaden om nog eens op je gemak op je eReader na te lezen, dan moet je je abonneren op de nieuwsbrief. Dan krijg je automatisch een mail met de link waar je het boek kunt downloaden, zodra het boek beschikbaar is.
Google Maps vernieuwt niet alleen, zoals ik al eerder toelichtte. Maar ook Google Search is aan het veranderen. In de Verenigde Staten worden de lokale resultaten sinds kort ook anders weergegeven, op een manier die lijkt op de carrousel in Google Maps. En wat Google in Amerika uitbrengt, komt meestal ook later naar Nederland. Dus ik wilde je dit nieuws alvast brengen, zodat jij er je voordeel mee kunt doen, terwijl je concurrenten die hoogstwaarschijnlijk niet naar deze podcast luisteren, dit niet in de gaten hebben…
In plaats dat de lokale resultaten worden getoond met de letters “A” tot en met “G”, wordt op dit moment in Amerika boven de organische zoekresultaten een balk getoond met daarin foto’s en de naam van de getoonde bedrijven, het aantal reviews en de Zagat score:
Hoe dit er uitziet, kun je bekijken in de show notes. De kaart wordt nog wel rechts van de organische resultaten vertoond. Dit biedt zowel uitdagingen voor lokale bedrijven, als kansen.
Laat ik beginnen met het positieve aspect… Wat ik heb gelezen worden er nu meer dan maximaal zeven resultaten getoond, dus als je nu net op positie 8 of nog iets lager stond, heb je de kans dat jouw bedrijf nu wel wordt getoond.
De Zagat-score wordt nu wel heel prominent vertoond, net als het aantal reviews. Dus als die niet bijster hoog is, zullen mensen mogelijk op concurrenten klikken die een hogere score hebben. Maar wat helemaal in je nadeel kan werken, is als je nog geen goede lokale Google+ pagina hebt. Als je nog geen foto’s op je Google+ pagina hebt staan, word je opeens niet meer vertoond. En ook gaat de kwaliteit van de foto’s nu meespelen.
Immers, zoals zovaak wordt gezegd: “De eerste indruk telt!”. Dus als jouw bedrijf met een belabberde foto wordt getoond, zullen mensen sneller op een flitsende foto van de concurrent klikken.
In een artikel op de site van Mike Blumenthal las ik dat op dit moment de volgorde van de resultaten hetzelfde is, als de lokale resultaten, maar dan dus horizontaal in plaats van verticaal. Hij zegt hier verder het volgende over:
Traditionele lokale ranking factoren zoals citations en reviews zijn belangrijker dan organische ranking
Als jouw site ook organisch goed scoort, kun je nu dus ook meerdere keren getoond worden. Om extra op te vallen in de organische resultaten onder deze hele rij foto’s moet je toch eigenlijk wel Google Authorship actief hebben, waardoor jouw foto wordt getoond.
De foto die door Google in de lokale resultaten wordt getoond is van groot belang voor het aantal clickthroughs
Het is goed mogelijk dat Google zelf een foto kiest om te tonen. Dus is het van belang dat alle foto’s die van jouw bedrijf online staan, van extreem goede kwaliteit zijn, waardoor ze positief opvallen en bezoekers trekken.
Nieuws over DuckDuckGo… Ik meldde in podcast 29 dat DuckDuckGo enorm groeide en inmiddels al meer dan 2 miljoen zoekpogingen per dag verwerkte. Toen kwam opeens in het nieuws dat de NSA –de Amerikaanse veiligheidsdienst– met PRISM vrijwel het hele Internet in de gaten houdt, nam het aantal dagelijkse zoekpogingen op DuckDuckGo binnen acht dagen met 50% toe. Dus slechts acht dagen nadat deze zoekmachine 2 miljoen zoekpogingen per dag verwerkte, zaten ze al op de 3 miljoen per dag!
Reden hiervoor is, dat je op DuckDuckGo nog wel anoniem kunt surfen. Volgens hun zeggen houden zij niet bij wat gebruikers zoeken om de scores van websites te bepalen. Althans, de zoekgegevens zijn niet te herleiden tot individuen of bepaalde IP-adressen, zoals op alle andere social media sites en zoekmachines.
De policy van DuckDuckGo zegt hierover het volgende:
“We also save searches, but again, not in a personally identifiable way, as we do not store IP addresses or unique User agent strings. We use aggregate, non-personal search data to improve things like misspellings…If you turn redirects off in the settings and you don’t either turn POST on or use our encrypted site, then your search could leak to sites you click on. Yet as explained above, this does not happen by default.”
Zoals je op de afbeelding in de show notes kunt zien, kun je het verkeer op DuckDuckGo volgen op http://duckduckgo.com/traffic/
Op CNBC werd dit ook nog eens extra belicht: daar werd DuckDuckGo oprichter en CEO Gabriel Weinberg geïnterviewd. Ik heb de desbetreffende video opgenomen in de show notes.
De show notes kun je trouwens vinden op www.reputatiecoaching.nl/31.
Meteen doorpakkend op haar succes heeft DuckDuckGo ook een gratis app gelanceerd voor de iPhone en iPod Touch. De app heet “Search & Stories”. Natuurlijk heb ik zelf de app ook meteen gedownload. De stories zijn vooralsnog niet toegespitst op de Nederlandstalige markt, dus daarvoor hoef je de app niet te downloaden. Mijn advies is om voorlopig gewoon een op Nederland gerichte nieuwsapp te blijven gebruiken.
De zoekfunctie werkt wel gewoon voor Nederlandse sites. Maar als ik iets op DuckDuckGo wil zoeken, kan ik dat net zo goed vanaf hun website doen op m’n iPhone. Dus ik heb de app ook weer snel verwijderd van de telefoon, want ik vond dat die voor mij onvoldoende meerwaarde had om ‘m te behouden, laat staan om te gebruiken.
Sinds kort heb ik een commercieel Pro account op Slideshare.net. Voor mij is dit een experiment om te zien of dit leidt tot meer verkeer naar mijn website en dus tot meer business, hetgeen als het goed is, zich vertaalt in keiharde Euro’s.
Ik had op meerdere sites gelezen dat Slideshare-content standaard al goed scoort in de zoekresultaten. Maar natuurlijk wilde ik het onderste uit de kan hebben en precies weten wat nu factoren zijn, waarmee mijn content op Slideshare net íets beter scoort in de zoekresultaten, dan de content van mijn concurrenten.
Dus heren en dames concurrenten: opgelet! Als je met je content nóg hoger wilt scoren, volg dan de tips die ik je nu ga geven…
Op de keper beschouwd verschilt SEO voor Slideshare niet zoveel van reguliere SEO. En reguliere SEO is de laatste jaren ook erg veranderd. Als je het goed bekijkt is het simpeler geworden… In ieder geval voor de mensen die gewoon goede content produceren. Je hoeft namelijk geen trucs of geheimzinnigheden uit te halen om de voorpagina van Google te halen. “Content is King” wordt steeds meer waar.
Wat voor heel veel online services belangrijk is, is de originele bestandsnaam. Net zoals je op YouTube, Flickr en Picasa een goede beschrijvende bestandsnaam moet kiezen, moet je dat ook op Slideshare. Zorg ervoor dat je één of twee keywords in de bestandsnaam hebt, van het bestand dat je uploadt.
De titeldia… Je hebt maar één kans voor een eerste indruk. Dus moet de titeldia die gebruikers als eerste zien, pakkend zijn. Deze slide wordt door Slideshare gebruikt als thumbnail en als eerste slide, als gebruikers ‘m embedden of delen. Gebruik contrastrijke kleuren en een goed leesbare titel, die ook op thumbnailformaat goed leesbaar is.
De titel op Slideshare. Volg hiervoor de standaard SEO richtlijnen, dus kies bij voorkeur een titel die precies beschrijft waar je op wilt scoren: de zogenaamde “exact match”. Houd de titels korter dan 70 karakters, omdat langere titels worden afgebroken en je titel niet wordt vertoond, zoals je dat had voorzien.
De omschrijving is de meta omschrijving van je presentatie. Je hebt veel ruimte, maar houd het kort, zo’n 160 karakters. Gebruik keywords en probeer je publiek aan te spreken. Je mag best een beetje verkopen, om bezoekers zo te stimuleren om door te klikken.
Je kunt maximaal twintig tags kiezen. Hiermee wordt jouw presentatie op alle onderwerppagina’s met dat trefwoord getoond. Tags worden ook meegenomen als trefwoorden voor de pagina, waarop jouw presentatie wordt vertoond.
Categorieën zijn alleen belangrijk voor Slideshare zijn interne SEO. Kies de juiste categorie zodat gebruikers jouw presentatie kunnen vinden met de standaard Slideshare search. Je hebt een beperkte hoeveelheid categorieën, dus doe je best om de beste te kiezen.
Het is essentieel dat je gebruikers ook in staat stelt om jouw presentatie te downloaden. Zorg ervoor dat niet alleen ergens in je presentatie of PDF-document de een link naar jouw website staat, maar plaats ergens ook een volledige citation oftewel een bedrijfsvermelding van je bedrijf met naam, adres, postcode, plaats en telefoonnummer.
De transcriptie bevat alle tekst van je presentatie of PDF-document. Hierdoor kunnen zoekmachines de Slideshare-pagina waarop jouw content wordt getoond, goed op waarde schatten op basis van de leesbare content. Een presentatie die alleen bestaat uit plaatjes heeft dus een beperkte transcriptie en scoort daardoor ook minder goed. Gebruik dus op z’n minst goede titels en subtitels in je presentaties, als die zijn voorzien van veel afbeeldingen.
Social media shares verbeteren je rankings. Dus deel ook je presentatie, PDF-document of video op de social media.
Tenslotte de embeds: sta toe dat je content wordt gebruikt op andere sites door middel van embeds. Hierdoor komt jouw Slideshare content ook hoger in de zoekresultaten.
En als we het dan toch over de positie in de zoekresultaten hebben: wat kun je bereiken als je één en ander naar beste kunnen instelt, zonder de zoekmachines te spammen?
Ik heb het ReputatieCoaching Podcast Boek van 2012 en die van het eerste kwartaal van 2013 naar Slideshare geüpload. Die van 2012 staat er natuurlijk al iets langer… En als je nu op Google zoekt op de trefwoorden:
reputatie boek
dan zie je iets wat lijkt op de screenshot van de zoekresultaten die ik in de show notes heb opgenomen:
Doordat ik het boek heb geüpload naar Slideshare en de Slideshare versie ook nog eens toon op het weblogartikel over het boek van 2012, zie je dat ik dus met relatief weinig moeite op de gewenste zoektermen nu twee posities heb op de voorpagina, te weten: positie 2 en positie 8. Geen slecht resultaat als je nagaat dat ik helemaal niet veel moeite hiervoor heb hoeven doen. Overigens kunnen de resultaten bij jou iets verschillen, omdat Google de resultaten aanpast aan de zoekgeschiedenis van de gebruiker.
Het leuke is dat ik in het voorgaande zelfs scoor op een vrij generieke zoekterm. Als je de zoekterm nog specifieker maakt en beperkt tot:
reputatiecoaching boek
dan zie je dat het zelfs mogelijk is op de hele voorpagina van Google te domineren met al je resultaten:
Het moge duidelijk zijn dat dit dus ook kansen voor jou biedt, als je jouw content beter wilt laten scoren in de zoekmachines. Als je vragen hierover hebt, aarzel dan niet en stuur een mailtje naar podcast@reputatiecoaching.nl. Laat anders een bericht achter, onderaan de show notes, of spreek een voicemail in. Dat kan via de website en ook via de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56.
Heb jij nog meer tips voor het goed laten scoren van je Slideshare content in de zoekresultaten, deel ze dan op www.reputatiecoaching.nl/31.
Bing… Scoor jij al in Bing? Hoe scoor je in Bing? “Maakt me niet uit”, hoor ik je zeggen, “want iedereen gebruikt Google”? Aiiii… dan moet ik je toch even wakker schudden!!
Want wat veel mensen niet weten is dat je dan twee belangrijke aspecten mist. Ten eerste: zodra Facebook haar nieuwe dienst “Facebook Graph Search” uitrolt en geen resultaten kan opleveren voor een zoekpoging, dan wordt Bing gebruikt. Dus als je straks op Facebook zoekt op “kapper in Amsterdam die mijn vrienden leuk vinden” en omdat je vrienden geen kapper in Amsterdam goed vinden, toont Facebook de resultaten uit Bing. Dat is dus de eerste belangrijke bron van verkeer die je mist.
De tweede is Siri. Ken je Siri? Nee? Dat is de spraakherkenningsassistent op de iPhone, vanaf de iPhone 4S en hoger. Als je iets zoekt op Siri, dan raadpleegt Siri op dit moment Google. Maar in iOS7 –wat in de herfst uitkomt– zoekt de iPhone dus op Bing.
In beide gevallen geldt dus: als jouw site niet goed scoort op Bing, dan mis je straks mogelijk een flinke hoeveelheid verkeer. Wat je mist aan kansen voor extra business kan ik niet goed inschatten, maar ik raad je aan om je site zo snel mogelijk goed in te richten, zodanig dat je ook goed scoort op Bing. Of controleer tenminste hoe jouw site op dit moment op Bing scoort op voor jou relevante zoektermen…
Yelp is goed voor het verzamelen van reviews. Dit kun je nogmaals beluisteren in het interview met Philippine Wouters –de community manager van Yelp– in podcast 20. En zoals ik in mijn instructievideo voor het aanmelden van je bedrijf op Yelp ook vertel, helpt een bedrijfsvermelding op Yelp om op Apple Maps op de iPhone, iPad en iPod te komen.
Maar je moet oppassen met iedereen te pas en te onpas vragen om zich aan te melden op Yelp, zodat ze een review voor jouw bedrijf en diensten kunnen posten. Want als de persoon in kwestie daarna niets meer doet met of op Yelp, dan is de kans erg groot dat het review verdwijnt naar de zogenaamde “gefilterde reviews”…
“Wat zijn gefilterde reviews?”, hoor ik je vragen. Dit zijn reviews, waarvan Yelp het sterke vermoeden heeft, dat deze niet echt zijn. Of met andere woorden: namaak-reviews. Deze worden dan ook niet zondermeer bij bedrijfsvermeldingen vertoond.
Yelp is door de jaren heen ook slimmer geworden. Zo hebben ze ontdekt dat bedrijven overal klanten om reviews vragen. En deze klanten melden zich aan op Yelp, posten een review en doen vervolgens niets meer met hun Yelp-account.
De software achter het Yelp review-filter ziet dit en verplaatst dit soort reviews naar een aparte pagina, die je dus niet zomaar kunt benaderen. Daarvoor moet je eerst een “captcha” intypen, om die te kunnen zien.
Als gevolg daarvan, tellen deze gefilterde reviews ook niet mee voor de beoordeling, zoals die door Google wordt gezien (dus met de reviews “rich snippets”). En noch op de Yelp website, als in Apple Maps zie je deze reviews dan nog terug.
Dat is verloren moeite en het is dus reuzejammer, als jij een aantal positieve reviews hebt van enthousiaste klanten, die als gevolg hiervan zijn verdwenen.
Maar dan heb ik goed nieuws voor je: deze reviews zijn weliswaar verdwenen, maar niet verwijderd! En het is mogelijk ze terug te krijgen en ze wederom in hun volle glorie te laten prijken op jouw Yelp bedrijfsvermelding.
Hoe je dat doet? Ik ga ervan uit dat je de mensen die een review hebben gepost, kent. Wat je moet doen, is deze mensen benaderen en ze enthousiast maken, dat ze actiever worden op Yelp. Vaak begint dit met het compleet en correct maken van hun profiel, een echte foto te uploaden, meer bedrijven te reviewen en tips te posten. Ook het posten van foto’s van bedrijven waar ze inchecken of die ze reviewen, helpt.
Door zo aan Yelp te laten zien dat het onderliggende profiel van een serieuze klant en een echte levende Yelpie is, komen de verloren gewaande reviews alsnog weer terug.
Een nuttige tip van mij: ga op deze manier niet fake’n met diverse fantasie-accounts om zo fantastische reviews te posten over jouw bedrijf en/of diensten, want geloof me, dat heeft Yelp echt binnen afzienbare tijd door!
Deze tip is alleen bedoeld, als jij ooit een aantal echte reviews hebt ontvangen, van echte levende mensen, terwijl deze door inactiviteit van de desbetreffende Yelpers zijn verdwenen.
Eerlijkheid wordt beloond! Want als je je niet ethisch opstelt en door middel van trucs en onder diverse valse voorwendselen probeert reviews te krijgen, dan loop je de kans dat bezoekers van je bedrijfsvermelding op Yelp het plaatje te zien krijgen, wat ik in de show notes heb opgenomen:
Dit plaatje verschijnt sinds kort op de pagina’s van bedrijven die op ethisch onverantwoorde wijze reviews hebben verzameld.
Geloof me: zo’n plaatje wil jij echt niet op jouw bedrijfsvermelding op Yelp hebben!
Dus gedraag je netjes en volg de Yelp (en algemene online) etiquette.
Snelheid is belangrijk! Dit geldt niet alleen voor mannen, maar ook voor websites. Google gaat ook steeds meer waarde hechten aan snelheid van websites. Hun algemene argument hiervoor is de “user experience”, of in goed Nederlands: “gebruikerservaring”.
Google is van mening dat langzame sites door gebruikers worden gemeden. En Google is hierin niet de enige.
Zo heeft Amazon een tijdje terug een experiment gedaan, waarbij ze hun website hebben vertraagd. Ja, je hoort het goed: vertraagd. Ze merkten dat een additionele vertraging van 400 milliseconden op hun site, leidde tot 7% minder verkoop.
En sinds 2010 meet Google ook de snelheid van je website en de snelheid waarmee complete webpagina’s worden samengesteld en aangeboden, inclusief alle foto’s, plaatjes, films en andere bestanden. Deze snelheid is al geruime tijd ook een factor die meetelt in de ranking van jouw site in de zoekresultaten.
Met andere woorden: je site moet dus zo snel mogelijk zijn…
De afgelopen week heb ik de site van een opdrachtgever overgezet van een drukbezette, gedeelde server naar mijn eigen webserver. Dat leverde al een flinke versnelling op. Maar vervolgens ben ik nog eens in Google Page Speed gedoken en ik kwam er achter dat Google een paar dagen geleden een extra module voor websites heeft uitgebracht, waarmee ze geautomatiseerd de websites aanzienlijk kunnen versnellen.
Tja, je kent me inmiddels aardig: dat moest ik natuurlijk uitproberen. Met het risico dat tientallen sites op mijn webserver soms even kort niet benaderbaar waren heb ik deze software gedownload en geïnstalleerd.
Je moet weten: ik gebruik op mijn eigen webserver het programma “nginx” als webserver software. En Google heeft daarvoor een paar dagen geleden een module uitgebracht met de naam “ngx_pagespeed”. Dit is de module die ik heb geïnstalleerd.
In eerste instantie heb ik die module geactiveerd voor de nieuwe website, die ik had overgehaald. Voordat ik die site kopieerde heb ik eerst de Google Page Speed metingen gedaan op de oude omgeving. Daar kwam ik op een schaal van 100, niet verder dan 63 tot 68 punten.
Maar ik was uitermate aangenaam verrast, toen ik na het installeren “ngx_pagespeed” met de desbetreffende site opeens een score haalde van 98 punten! Ik kon mijn ogen echt niet geloven en ik heb de meting op een aantal pagina’s herhaald. De score die Google Page Speed Insights mij keer op keer gaf, lag tussen de 94 en de 98!
Nu was het leuke, dat ik opeens alle sites op de server (en dat zijn er meer dan 50) met een inspanning van minder dan 2 minuten per site kon versnellen!
De site waar ik aan refereerde werd met het overzetten naar mijn eigen server en na activering van deze module ongeveer een factor 15 of meer sneller!
In plaats van dat pagina’s in 9 tot 15 seconden werden geladen, werden ze door Google Page Speed nu getimed op minder dan 0,6 seconden! Dat is echt een ongelofelijke versnelling, die natuurlijk –als het goed is– in de toekomst leidt tot:
Een lagere bouncerate
Meer bezoekers
Meer bezochte pagina’s
Meer business
Wat doet deze module? Als je het goed bekijkt, zit hij tussen de webserver, waarop de website draait en de webbrowser van de persoon die jouw site bezoekt. Deze module is zo slim om de HTML-code die wordt gegenereerd voor jouw website dusdanig te optimaliseren, waardoor de laadtijd aan de kant van de gebruiker wordt geminimaliseerd.
Dit heeft dus een positief effect op de gebruiker, die daardoor eerder geneigd is meer op je site te lezen, of de aangeboden pagina daadwerkelijk te bekijken, vooraleer hij of zij op de “Back”-knop klikt.
Grappig genoeg was de site www.reputatiecoaching.nl een uitzondering: die begon allerlei problemen te vertonen, zodra ik de software activeerde. Dus heb ik de software voor die site uitgeschakeld, tot ik weet wat de oorzaak is. Dat was tot op heden de enige site die ik niet kon versnellen met deze module.
Ik denk dat het komt door het WordPress template wat ik voor die site gebruik, maar ik kan het nog niet precies aanwijzen. Mogelijk ga ik in de toekomst het template voor www.reputatiecoaching.nl vervangen, waarna de software wel goed werkt!
Het is op dit moment nog te vroeg om conclusies te trekken, want deze software is pas operationeel sinds eind vorige week. Maar zoals bij elke verandering: ik houd precies bij wanneer ik iets verander en dan houd ik alles extra goed in de gaten. Zodra ik zicht heb op de mogelijke effecten, dan deel ik ze zo snel mogelijk met je, zodat jij er ook je voordeel mee kunt doen.
Helaas, ik had je graag de 10 geboden voor SEO gegeven. Maar deze aflevering wordt nu wel erg lang, dus die hou je van me tegoed…
Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ons op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.
Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
Als laatste kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je altijd als eerste het laatste nieuws wat ik publiceer en automatisch elk kwartaal het ReputatieCoaching Podcast Boek van het afgelopen kwartaal. Surf daartoe naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief en schrijf je meteen in.
En je kunt rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podast aflevering 31 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens iedereen de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
[info_box]Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Hallo en hartelijk welkom bij de bekendste Nederlandstalige podcast over reputatiemanagement en reputatiecoaching, het verbeteren van je online vindbaarheid en optimalisatie van je website voor zoekmachines.
De podcast van vandaag staat voor een groot deel in het teken van de Nederlandse taal. Maar eerst heb ik wat nieuws voor je uit de diverse media. Het al het nieuws heeft betrekking op foto’s en video.
Mijn naam is Eduard de Boer –bekend als de ReputatieCoach– en ik ben je host voor vandaag!
Het eerste onderwerp vandaag gaat over Instagram en een paar tips voor Pinterest.
Zoals je wellicht weet is Instagram eigendom van Facebook. Instagram gaat sinds een paar dagen concurreren met het inmiddels uiterst populaire Vine van Twitter. Vrijwel iedereen kent Instagram van de vintage uitziende foto’s, die je overal op Internet tegenkomt. En er staan heel veel foto’s op Instagram. Eerder deze week maakte oprichter Kevin Systrom een paar statistieken bekend:
Maar terugkomend op de video. Je kunt nu dus met Instagram ook video opnemen en delen. Instagram laat je iets langere video’s maken dan Vine, namelijk maximaal 15 seconden, in plaats van 6 seconden.
Al met al kun je dus concluderen dat de markt voor video nog verder groeit, en video al maar in populariteit toeneemt. En het is overduidelijk dat Facebook dat met deze “move” ook nog eens extra benadrukt.
Dus zou dit voor jou ook een signaal moeten zijn, dat je iets met video moet gaan doen, als dat op dit moment nog niet doet. En je moet er niet te lang mee wachten. Want als je concurrenten al druk aan de gang gaan met video, loop je heel snel een achterstand op, die je niet snel meer kunt inhalen.
Hoewel YouTube video’s vergeven zijn van reclames, maakte Facebook bekend dat we voorlopig geen advertenties of andere commerciële uitingen op Instagram hoeven te vrezen.
Hoelang zou het nu nog duren, totdat Pinterest ook meer aandacht gaat geven aan video? Het is al wel mogelijk om YouTube video’s te pinnen, maar je kunt zelf nog geen video’s uploaden naar Pinterest, hetgeen wel kan met foto’s. We zullen het zien…
Over Pinterest gesproken: ik kwam op Search Engine People een paar goede tips tegen voor het gebruik van Pinterest om daarmee extra verkeer naar je eigen site te creëren.
De eerste tip: “Pin geregeld en regelmatig”. Als je regelmatig een foto pint, zien je volgers met dezelfde regelmaat deze pins op hun bord verschijnen. Door je pins te spreiden in de tijd, voorkom je dat je volgers worden gebombardeerd en vervolgens lange tijd geen nieuwe pins van je zien.
De tweede tip: “Pin je eigen afbeeldingen”. Maar liefst 80% van alle content op Pinterest zijn repins van bestaande afbeeldingen. Als je nu ook eens originele afbeeldingen van je eigen website gaat pinnen, onderscheid je je duidelijk van de rest enbied je goede content voor die 80% van de Pinterest community die zit te wachten om stuff te kunnen repinnen.
“Volg de trends met je pins” is de derde tip. Pin dus wat populair is. Zo lift je extra mee op de trends.
Als vierde: “Maak een business pagina op Pinterest”. Bedrijven die producten verkopen kunnen zo een virtuele etalage maken. Als je dan ook nog eens producten aanbiedt die veelal worden gekocht door vrouwen, ben je spekkoper. Want nog steeds is het grootste deel van de Pinterest-gebruikers van het vrouwelijke geslacht.
De vijfde tip luidt: “Geen link, geen verkeer”. Als je foto’s uploadt van je computer, komen deze rechtstreeks in Pinterest te staan. Men kan ze dan wel bekijken en repinnen, maar als een gebruiker vervolgens op de foto klikt, leidt die nergens naartoe. Voeg dus altijd een link naar iets van jezelf op Internet, waar je de gebruikers naartoe wilt leiden, als je foto’s op Pinterest uploadt. Dan heb ik nog een tip voor je: je kunt de link ook aanpassen, als je een bestaande foto repint. Dat kun je soms handig gebruiken om een beetje extra verkeer naar je site te krijgen.
Tip nummer zes: “Tweet je pins”. Zo laat je je Twitter volgers ook zien wat je pint en vergroot je daarmee je publiek. Ik denk zelf alleen, dat je dit niet te vaak moet doen. Reden is dat mensen je dan mogelijk zullen ontvolgen of je van hun lijsten verwijderen, omdat je kans loopt dat dit wordt gezien als spammen.
De laatste tip luidt: “Gebruik groepsborden”. Die worden al door veel mensen bekeken en zo kun je de populariteit van je eigen materiaal snel laten groeien, evenals je volgers en repins en uiteindelijk mogelijk het aantal bezoekers van je site.
Voordat ik in de Nederlandse taal duik, heb ik nog een lokale SEO tip voor je. Eerder deze week heb ik twee nieuwe instructievideo’s online gezet. In de eerste kun je zien hoe je je bedrijf kunt aanmelden op MisterWhat en de andere instructievideo laat je zien hoe je een bedrijfsvermelding aanmaakt op YelloYello.
Vermelding op beide sites worden door de zoekmachines beschouwd als waardevol en dat draagt dan dus bij aan de verbetering van je lokale vindbaarheid.
Beide video’s vind je op de site, maar heb ik voor de volledigheid ook opgenomen in de transcriptie van deze podcast, die je kunt vinden op www.reputatiecoaching.nl/30.
Eerder deze maand verscheen er een artikel in de Telegraaf met als titel: “Het Nederlands gaat kapot”. Aanleiding hiervoor was het slechte niveau van het eindexamen Nederlands dit jaar. Het intro van het artikel was als volgt:
Het slechte niveau van het eindexamen Nederlands is volgens de deelnemers aan de Stelling van de Dag hét bewijs dat het niet best is gesteld met het onderwijs. Zelfs leerlingen protesteerden tegen het examen.
Hoogleraren Nederlands sloegen van de week alarm over het belabberde niveau van het eindexamen Nederlands. Het bestond uit multiplechoicevragen, die ook nog niet eens eenduidig waren te beantwoorden. De professoren kregen bijval van ouders, docenten en zelfs leerlingen.
Door het multiplechoiceexamen raken studenten heel bedreven in het beantwoorden van meerkeuzevragen, maar dat gaat ten koste van schrijfvaardigheid en de literatuur, zo vinden zij.
Hoewel leerlingen natuurlijk het liefst een zo makkelijk mogelijk examen willen, vonden ze het niveau van het examen ook zelf deze keer onder de maat. „Prijzenswaardig dat leerlingen zich zelf ook druk maken over het niveau van het examen”, zo vonden bijna alle stemmers.
De vraag is of je de oorzaak hiervan moet zoeken in het onderwijs, in de bezuinigingen van de regering of of in iets anders. Veel van de mensen die hebben gereageerd op het artikel denken in ieder geval dat het fout is gegaan bij de invoering van de Mammoetwet op 1 augustus 1968.
In 2006 schreef Trouw al dat zelfs leerkrachten in spé niet meer konden rekenen en een jaar later was in 2007 op nu.nl te lezen dat tweederde van de pabostudenten was gezakt voor de taaltoets. Overigens, de links naar deze artikelen vind je allemaal in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/30.
Taal is continu aan verandering onderhevig en soms moet je ook als blogger even in figuurlijke zin op je vingers worden getikt over de schrijfwijze van bepaalde woorden. Ik vind dat je als blogger je uiterste best moet doen, om zo foutloos mogelijk te schrijven. Natuurlijk kunnen er soms typefouten tussendoor glippen. Maar mijns inziens draagt een foutloze of vrijwel foutloze tekst bij aan een betere reputatie.
Toen ik verder ging zoeken naar een mogelijke relatie tussen correcte spelling of juist taalgebruik en reputatie stuitte ik op een artikel uit het Reformatorisch Dagblad van 17 oktober 2012. De titel van dit artikel luidde “Weren grove taal heeft positieve invloed op reputatie organisatie” en het artikel sluit af met de volgende tekst:
Met enige durf stellen we dat wanneer de kwaliteit van de communicatie verbetert (intern), dit de reputatie van de organisatie versterkt (extern). Medewerkers gedragen zich naar de cultuur en status van het bedrijf. Als een manager respectvol met zijn medewerkers omgaat, nemen zijn medewerkers dit over.
Een goede reputatie werkt als een magneet, goede woorden ook.
Tot zover de tekst uit het artikel.
Ik weet het: je ziet geen enkele rode Fiat 500 op straat, totdat je zelf een rode Fiat 500 hebt gekocht. Dan lijkt het er opeens op, of een groot deel van Nederland in een rode Fiat 500 rijdt.
Maar terwijl ik content voor deze podcast verzamelde kwam ik ook een leuk artikel van Jill Whalen tegen op highrankings.com. Dit artikel beschrijft 4 factoren die aan Google een negatief signaal geven over je website:
Deze vierde factor is in de context van correct taalgebruik interessant. Je artikel of erger nog, je website, geeft een negatief signaal aan Google, als die bol staat van de spel-, stijl- of grammaticale fouten.
Hoewel Google nooit echt openheid van zaken geeft ten aanzien van haar ranking-algoritme, schrijft ze wel op haar Webmaster Central Blog dat dit mogelijk wordt meegenomen in de beoordeling van content. In een artikel met tips voor het bouwen van kwalitatief goede sites kun je onder het kopje “What counts as a high-quality site?” de vraag lezen:
“Does this article have spelling, stylistic, or factual errors?”
Daarmee kom ik op het interview van deze week…
Opmerking voor de lezers van het artikel
Hieronder zie je alleen mijn vragen die ik tijdens het interview van bijna 20 minuten heb gesteld. Voor de antwoorden verwijs ik je graag naar de daadwerkelijke podcast (de audioversie).
Toeval bestaat niet. Vorig jaar was ik op het evenement “Golfen tegen Kanker” om foto’s te maken van de deelnemers die daarmee het evenement sponsorden. Aan het einde van de dag was er een verloting, waarbij één van de prijzen mij toen al erg opviel. Dat was namelijk een gratis scan van je website op taal-, spel- en stijlfouten. Die scan was gedoneerd door “Bea teksten en fotografie”.
Ik vernam toen dat Bea zelfs de uitdaging aandurft om je 100% korting te geven, als zij geen enkele fout in je website kan vinden. Dat vond ik toen al een leuke propositie die ook in mijn achterhoofd is blijven hangen.
Afgelopen week was ik bij een bijeenkomst van de BNI in Amersfoort, waar ik Bea wederom ontmoette. We hadden een leuk gesprek en we besloten samen een interview te doen, waarbij de focus ligt op “taal”.
Vandaag heb ik Bea in de show om ons meer te vertellen over het schrijven van teksten en de Nederlandse taal.
Dankje Bea, voor alle informatie die je de luisteraars en mij hebt gegeven. Dan stel ik je nu graag in de gelegenheid om jezelf te promoten op het virtuele podium. Vertel de luisteraars waar ze meer informatie over jou kunnen vinden, hoe ze met jou in contact kunnen komen en waarom ze jou moeten inhuren voor het redigeren en corrigeren van teksten. Ga je gang!
Bea, nogmaals dank voor dit interview en oh ja, zien we elkaar dit jaar weer op “Golfen tegen Kanker” op 29 augustus?
Tot zover het interview. Ik hoop dat je ook deze podcast weer wat hebt opgestoken. Ik heb van het interview met Bea veel geleerd ten aanzien van taal, waar ik vanaf nu mijn voordeel mee zal doen. In het verlengde van de stelling: “Schrijven is schrappen”, stop ik nu hier met de content voor de podcast van vandaag.
Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ons op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.
Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
Als laatste kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je altijd als eerste het laatste nieuws wat ik publiceer en automatisch elk kwartaal het ReputatieCoaching Podcast Boek van het afgelopen kwartaal. Surf daartoe naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief en schrijf je meteen in.
En je kunt rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podast aflevering 30 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens iedereen de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Hallo en hartelijk welkom bij dé podcast over reputatiemanagement en reputatiecoaching, het verbeteren van je online vindbaarheid en optimalisatie van je website voor zoekmachines. Ook deze week breng ik je weer nieuws en tips, waarmee jij je significant kunt onderscheiden van je concurrenten, om zo meer business naar je toe te trekken.
Als eerste moet ik iets rechtzetten van vorige week. Vervolgens heb ik de vindbaarheid van de podcast in iTunes verbeterd. En ik heb nieuws over Waze, de sociale navigatie app. Als vierde topic heb ik een leuke alternatieve tip voor je om oude content opnieuw onder de aandacht te brengen.
Het eendje van DuckDuckGo groeit flink! Heb je nog geen mobiele site? Ga ‘m dan maar snel maken! Ik heb nieuws over Facebook en een aantal interessante feiten over responsive design voor e-mail. Als laatste heb ik een lijstje met 5 manieren om jouw blog of website onder de aandacht van anderen te brengen.
Mijn naam is Eduard de Boer –bekend als de ReputatieCoach– en ik ben je host voor vandaag!
Tja, vorige week is een beloofd onderwerp tussen wal en schip gevallen: ik zou namelijk leuke bevindingen delen over zoektermen. Excuses hiervoor. Dus begin ik vandaag met de zoektermen.
Ik heb je al eens verteld, dat ik Google Analytics gebruik voor het bijhouden van de statistieken van al mijn websites. Dus zo ook voor www.reputatiecoaching.nl. Hoewel Google steeds minder zoektermen toont, is het toch interessant om eens te kijken, waarop pagina’s in de site nu worden gevonden, terwijl ik de content daar niet specifiek op heb afgestemd of geoptimaliseerd.
De aanleiding dat ik je hierover wil vertellen is een voorval van twee weken geleden. Ik kreeg toen een voicemail op de ReputatieCoaching hotline, waar ik niet echt een touw aan kon vastknopen.
Zoals je in de voicemail kunt beluisteren, is er iets met een adres in Bergen, wat niet klopt in de TomTom. Er was geen nummerweegave, dus ik kon de beller in kwestie niet terugbellen. De volgende dag belde de dame weer. Zij was in de stellige overtuiging dat ze TomTom belde en dus vertelde ze mij nogmaals hetzelfde verhaal. Ik moest haar in zekere zin teleurstellen, omdat ik er niets aan kon doen en ik geen medewerker was van TomTom. Wel heb ik haar geholpen met het vinden van het gratis 0800-nummer van TomTom, zodat ze daar haar probleem kon neerleggen.
Het bleek dat de beller mijn artikel over het toevoegen van een bedrijf op TomTom Places had gevonden, waarna ze het daar vermelde telefoonnummer heeft gebeld. Nu is dit een grappig voorbeeld, maar zo zie je maar dat met het schrijven van teksten in de zoekmachines soms dingen anders kunnen lopen, dan je verwacht of wenst.
Op 3 december 2012 bracht ik de eerste podcast uit en vanaf dat begin meet Google Analytics ook al de bezoekersstatistieken van deze site. Ik geef je hier de 10 opmerkelijkste zoektermen, waarop de site inmiddels is gevonden met links naar de desbetreffende pagina’s:
Tot zover het beloofde stukje over zoektermen en hoe dat anders kan uitpakken voor je site, dan verwacht. Heb jij nog een leuk voorbeeld van een geheel onverwachte zoekterm, waarmee jouw site is gevonden? Laat het weten en reageer onder de show notes van deze podcast. Je kunt de transcriptie en links naar de diverse sites die ik in deze podcast noem, vinden op www.reputatiecoaching.nl/29.
Al doende leert men. Dat geldt ook voor mij. Ik zal nooit beweren dat ik alles weet en dus uitgeleerd ben. Zo zat ik deze week te lezen op de site van Pat Flynn en heb ik ook een paar video’s van hem bekeken over podcasting om te zien of ik er nog één of meer praktische tips uit kon halen. En inderdaad: ik heb weer iets nuttigs opgepikt. Laat ik je vertellen wat ik las en waar ik dan ook meteen iets mee heb gedaan.
Het ging over de gegevens die je bij je podcast laat verschijnen in iTunes. Deze gegevens kun je buiten iTunes of Apple aanpassen, als je alles goed hebt ingesteld. “HOE” dat in zijn werk gaat, wil ik even buiten beschouwing laten. Wat ik wel met je wil delen is “WAT” ik concreet heb aangepast om daarmee de vindbaarheid van de podcast te vergroten.
Als eerste: de naam van de auteur van de podcast. Daar had ik in iTunes eerst gewoon staan: “Eduard de Boer”. Het blijkt dat ik de auteur tekst kan aanpassen in de Blubrry PowerPress plugin en op advies van Pat heb ik dit veranderd in:
“Eduard de Boer: Online Reputatiecoach, Podcaster, Spreker, Auteur, Google Vertrouwde Fotograaf”
Dit bevat in ieder geval wat meer relevante zoektermen, dan mijn eigen naam. Ik verwacht namelijk niet, dat mensen specifiek op mijn naam gaan zoeken in iTunes.
Het andere wat ik heb aangepast zijn de titel en de omschrijving van de podcast. De titel luidde eerst alleen: “ReputatieCoaching”. Dat is ook niet echt sterk als zoekterm.
En dan de omschrijving. Ik wist niet dat de omschrijving maximaal maar liefst 4.000 karakters mocht bevatten.
De tekst die ik bij het initiële configureren van de podcast als omschrijving had ingesteld, was: “Nieuws, tips en trucs om jouw reputatie te meten, verbeteren en promoten.”.
Als ik dit nu teruglees had ik ook wel kunnen bedenken dat dit vrijwel geen relevante zoektermen bevat.
Ik heb al eens verteld dat ik de podcast laat lopen via Google Feedburner. Dit leverde me in podcast 26 nog het probleem van de stagnerende RSS-feed op. Maar in Feedburner kun je ook heel gemakkelijk de titel en omschrijving van je RSS-feed aanpassen.
Inmiddels heb ik de volgende wijzigingen doorgevoerd. De titel is veranderd in:
“ReputatieCoaching Podcast: Online Reputatiemanagement | Internet Marketing | Content Marketing en Lokale SEO”
en de omschrijving is nu geworden:
“Een online reputatie opbouwen kost jaren. Hoe promoot je nu jezelf op Internet als iemand met reputatie? Hoe laat je je reputatie blijken? Laat Eduard je coach zijn om je te helpen om te werken aan jouw (online) reputatie en het verbeteren van je imago!
Eduard de Boer (aka “de ReputatieCoach”) onthult alle strategieën, tips, ideeën waarmee jij je voordeel kunt doen voor het verbeteren van je online reputatie en online vindbaarheid.
Online reputatiemanagement wordt steeds belangrijker, evenals jezelf presenteren als een autoriteit.
Ontdek op het weblog en in combinatie met de ReputatieCoaching Podcast, hoe je jouw online reputatie op het volgende niveau kunt brengen.
Werk nu aan je reputatie om meteen je reputatie voor jou te laten werken!“
Ik ben benieuwd of deze aanpassingen verder bijdragen tot het vergroten van het publiek en of de podcast nu nog vaker zal worden gevonden in iTunes. Want laten we wel zijn: iTunes is net als YouTube een soort van zoekmachine. Mensen zijn in iTunes niet alleen op zoek naar muziek of films, maar ook naar boeken en andere multimediale content. Dus is het raadzaam om ook de content in iTunes zó te presenteren, dat de vindbaarheid ervan wordt gemaximaliseerd.
In podcast 26 heb ik je verteld over “Waze”, de sociale navigatie app uit Israël. Ik had toen binnen anderhalve week tweemaal gehoord over een potentiële overname van dit bedrijf. Mogelijk zouden zowel Facebook, als Google geïnteresseerd zijn om het bedrijf over te nemen en ook werden Apple en Foursquare toen in de media als potentiële kopers geopperd.
Het leek toen het minst aannemelijk dat Google het bedrijf Waze zou overnemen, temeer daar Google natuurlijk haar eigen navigatie app heeft.
Echter, eerder deze week las ik onder andere op IEX.nl, in de Wall Street Journal en op Search Engine Land dat Google inmiddels maar liefst US$ 1,3 miljard heeft betaald voor de overname van Waze. Dat is een gigantisch bedrag voor het bedrijf uit Israël, waar in totaal zo’n 100 mensen werken.
Het geeft maar eens temeer aan, dat geo-gerelateerde sociale netwerken en locatie steeds meer aandacht krijgen. “Locatie, locatie, locatie” is een veel gehoord credo in de markt in het algemeen en in de zoekmarkt in het bijzonder.
Volgens het bedrijf wordt de app in 190 landen gebruikt en heeft het een community van circa 70.000 actieve leden die helpen de kaarten te actualiseren, details zoals lokale benzineprijzen en locaties van flitspalen en -camera’s up-to-date te houden.
Het lijkt voor de hand te liggen dat Google de app als standalone app laat bestaan, vooral omdat er zo’n actieve en loyale groep van gebruikers achter zit, die continu de gegevens aanpassen en actualiseren. Op deze manier zou Google toch relatief goedkoop haar Google Maps actueel kunnen houden, door de belangrijkste gegevens uit Waze over te nemen.
Volgens de Wall Street Journal gebruikt Apple voor haar applicatie ook gegevens uit Waze voor de app Apple Kaarten.
Als Google nu Waze overneemt, kan zij Apple deze pas afsnijden, waardoor Apple nog meer moeite zal krijgen met het verder verbeteren van haar kaarten- en navigatieapp.
Daarnaast is Google nu enige tijd bezig om Google Maps socialer te maken. Daarover heb ik je al bericht in podcast 25 en podcast 26. Dat kan ook de reden zijn van de overname van Waze.
Enfin, we zullen het zien hoe dit zich verder ontwikkelt en wat Apple doet. Ik las eind 2012 trouwens dat de Rabobank mogelijk verwachtte dat Apple het bedrijf TomTom zou overnemen. De Rabobank achtte toen de kans hierop 30%. Dat zou natuurlijk dan Apple opeens weer letterlijk en figuurlijk op de kaart zetten. Maar goed, voorlopig is TomTom nog niet overgenomen dus de laatste kaarten zijn nog niet uitgespeeld.
Opmerkelijk was het toen eerder deze week eenmaal bekend werd dat Google Waze wilde overnemen, de koers van TomTom aanzienlijk steeg. Volgens beleggingsanalisten maakt deze actie TomTom ook een gewilde overnamekandidaat.
Nog meer locatiegerelateerd nieuws. In plaats van dat je met een app in je omgeving op zoek kunt naar bijvoorbeeld leuke restaurants, of de meest dichtbij zijnde tandarts, kun je binnenkort ook op zoek naar iPhone apps die in je omgeving worden gebruikt.
Eerder deze week kondigde Apple aan dat je in iOS7 kunt zoeken welke iPhone apps er in je omgeving door anderen worden gebruikt. Tijdens de presentatie ging Eddie Cue van Apple niet diep in op de details, maar het vermoeden is dat gebruikers straks aangeven dat zij bereid zijn hun app-gegevens aan anderen in de omgeving bekend te maken. De release van iOS7 staat overigens voor de herfst van 2013 gepland.
Ik zie nog niet meteen het grote voordeel hiervan in, anders dan dat de iPhone je bijvoorbeeld op de hoogte kan brengen van een Formule-1 app, als jij op een Formule-1 wedstrijd rondloopt. Ongetwijfeld zijn er slimme figuren die uit deze nieuwe functionaliteit ook weer keiharde Euro’s weten te halen. Apple doet de meeste dingen tenslotte ook niet voor niets.
Vorige podcast heb ik je redelijk uitvoerig verteld over hoe ik op dit moment bezig ben met een contentmarketing project door bestaande content in andere vorm te hergebruiken en opnieuw te publiceren. Dat is iets wat ik de komende tijd gewoon blijf doen.
Maar afgelopen week hoorde ik in de “Content Warfare Podcast” van Ryan Hanley een leuke tip om relatief oude content nieuw leven in te blazen. Hij vertelde over de plugin “Tweet Old Post” voor WordPress. Zoals de naam van die plugin al suggereert, helpt die plugin jou om je oude blogberichten opnieuw te tweeten. De plugin kent ontzettend veel mogelijkheden om de configuratie aan te passen.
Ik heb de plugin “Tweet Old Post” eerder deze week op een bestaande site –maar niet op ReputatieCoaching.nl– geïnstalleerd en geactiveerd. De plugin is nu ingesteld om elke 8 uur een bericht te tweeten dat minstens 60 dagen oud is. En omdat de betreffende site meer dan 500 artikelen heeft, duurt het met zo’n 3 tweets per dag wel eventjes, totdat alle berichten een keertje opnieuw op de Twitter timeline zijn verschenen.
Die site waar de plugin op staat is gekoppeld aan een Twitter account met bijna 1.000 volgers, dus het is interessant om te zien wat voor effect deze plugin heeft. Om de meetresultaten niet te vertroebelen, vertel ik je nu nog niet op welke site de plugin draait.
Echter, het effect was maar kort meetbaar. Want anderhalve dag nadat ik de plugin had geïnstalleerd, stopte die met werken. Wat een grap! Ik dacht eerst nog even dat ik misschien zelf een fout had gemaakt, maar dat bleek niet zo te zijn. Dus heb ik via Twitter de programmeur van de plugin een tweet gestuurd. Een goede 10 uur later kwam er een algemene tweet van “Ajay Matharu”:
Dus moest ik even wachten, tot ik verder kon met het experiment. Maar inderdaad, de volgende dag logde ik in op het WordPress dashboard van de betreffende site en kon ik de update downloaden en bijwerken.
Een paar seconden later werkte de plugin weer als tevoren en ik hoop dat die nu voorlopig blijft werken. Dan kan ik tenminste kijken of het mogelijk bijdraagt tot meer bezoekers op de site. Over een tijdje zal ik mijn bevindingen met je delen.
De nieuwe zoekmachine DuckDuckGo met het vriendelijke eendje kwam in podcast 5 ook al eens aan bod. Maar het kleine eendje wordt groter en groter. Afgelopen maandag werden er op één dag maar liefst 2 miljoen zoekpogingen op de zoekmachine uitgevoerd. En dat betrof enkel en alleen de door mensen uitgevoerde zoekopdrachten.
Natuurlijk komt dit bij lange na nog niet in de buurt van Google, Bing en zelfs Yahoo!, maar ik vind het in ieder geval interessant om te zien hoe een nieuwkomer toch in staat is een beetje marktaandeel van de echte grootmachten in de zoekmarkt af te snoepen.
Heb jij DuckDuckGo al eens geprobeerd? Wat vond je van de resultaten en de manier waarop de resultaten worden vertoond? Geef je reactie onderaan de show notes, die je kunt vinden op www.reputatiecoaching.nl/29. In de show notes vind je overigens ook een grafiek waarop je de groei van DuckDuckGo in de tijd kunt bekijken.
Nieuws over mobiele sites van Google. In 2009 introduceerde Google al het begrip “Site Speed”, maar toen werd het nog niet als factor meegenomen in de ranking van sites in de zoekresultaten. Dat kwam pas later. In de show notes heb ik een video opgenomen, waarin Matt Cutts wordt geïnterviewd. Vanaf 2m35s komt Site Speed aan bod.
Update (2 mei 2015): Helaas: de video is niet meer beschikbaar…
Deze feature is nog niet live, maar Google wil webmasters en webdesigners alvast hierop voorbereiden, zodat ze maatregelen kunnen treffen.
Ten aanzien van mobiele websites deed Google nog een paar aankondigingen. Ten eerste: als je website niet goed te bekijken is op mobiele devices, dan heeft dit een negatief effect op je rankings.
En ten tweede. Stel je gebruikt een aparte hostname voor je mobiele website, dus bijvoorbeeld m.mijnwebsite.nl. Als je alle URLs op je site alleen naar die URL doorstuurt (in plaats van naar de relevante pagina), wanneer de site vanaf een mobiel apparaat wordt benaderd, heeft dit ook een negatief effect op je ranking
Samenvattend: als je nog geen mobiele site hebt, of je mobiele site is belabberd opgezet of presteert ondermaats, dan ga je gewoon omlaag in de zoekresultaten.
Twitter heeft ze… Google+ heeft ze… Instagram heeft ze… En nu heeft Facebook ze ook! Het was al een tijdje geleden aangekondigd, maar vanaf deze week heeft Facebook dan ook de alom bekende hashtags om content te categoriseren. Voor de mensen die niet weten wat hashtags zijn, heb ik de definitie van het woord “hashtag” opgezocht op Wikipedia:
“Een hashtag is een woord of zin met als prefix het #-symbool, een woord dus inclusief het kardinaalteken oftewel hekje als voorvoegsel. Door deze combinatie wordt een bericht eenvoudig gevonden. Momenteel worden hashtags gebruikt bij verschillende populaire sociale media websites zoals Twitter en Google+. Hierbij wordt de hashtag vooral gebruikt als een tag-aanduiding. Deze aanduiding kan bestaan uit slechts één woord of meerdere woorden al dan niet gescheiden door een underscore in plaats van een spatie.”
Hoewel Twitter wel zogenaamde “trending topics” (of: populaire onderwerpen) heeft, zul je deze voorlopig tevergeefs zoeken op Facebook. Facebook heeft namelijk aangekondigd dat dit pas over een paar weken beschikbaar zal komen.
Maar als je nu op Facebook naar een onderwerp met een bepaalde hashtag zoekt, verschijnt er onder het zoekvenster een geel vlakje met een document en daarbij de hashtag waarop je zoekt en het woord “hashtag”. Zoals je in de screenshot in de show notes kunt zien.
Een ander interessant artikel kwam ik tegen op Frankwatching. Dit artikel is geschreven door Martijn Groeneweg en Mathijs Visser. Zij schrijven over het effect van responsive design voor e-mailberichten.
Even voor de volledigheid: “responsive design” is een manier om HTML in combinatie met CSS zó te maken dat bijvoorbeeld websites zowel op grote schermen, als op tablets en smartphones goed worden vertoond.
Dit artikel borduurt hierop voort en richt zich nu in het bijzonder op e-mail. Ik citeer een stukje uit het artikel:
“Er wordt veel over de voordelen van responsive design geschreven, maar belangrijker is de vraag: wat is de toegevoegde waarde van responsive design in het hele proces naar conversie? We hebben onderstaande test opgezet, waarbij we een responsive e-mailcampagne hebben vergeleken met een normale e-mailcampagne. Bij de responsive e-mailcampagne waren zowel de e-mail als de landingspagina responsive. Bij de normale e-mailcampagne waren de e-mail en de landingspagina niet responsive. De test is gedaan op een B2C-database die vaker commerciële e-mailcampagnes ontvangt. In deze test werd een energieleverancier gepromoot.”
De onderzoekers kwamen tot de volgende resultaten:
Maar het allerbelangrijkst is natuurlijk de conversie, ofwel het aantal mensen dat daadwerkelijk actie onderneemt. In de test werd het achterlaten van naam en contactgegevens door een bezoeker als een conversie beschouwd.
Het aantal conversies bij de responsive e-mailcampagne lag op 177 personen. Bij de normale e-mailgroep waren er 154 conversies. Dit is een verschil van 15%. Als alleen naar conversies op een mobiel apparaat wordt gekeken, liggen de getallen echter totaal anders.
Bij de responsive e-mailcampagne zijn er 31 conversies, tegen slechts 4 bij de normale e-mailcampagne. Dat is een verschil van 775%! Ook hierin onderscheidt de responsive e-mailcampagne zich van de normale e-mailcampagne.
De conclusies van de onderzoekers luiden:
“Is responsive design een techniek waardoor de conversie direct omhoog schiet? Nee, maar het levert absoluut een toegevoegde waarde in het proces naar conversie op de landingspagina. Het verhoogt niet alleen het gebruikersgemak voor lezers, maar het is voor marketeers een goede manier om conversie te verhogen. Mobiele ontvangers scannen de e-mail langer en er zijn meer kliks naar de landingspagina.
Maak een analyse van je database en bekijk hoe groot de groep is die profijt heeft van een responsive e-mailcampagne. Hoe groter deze groep is, des te meer toegevoegde waarde heeft responsive design bij het verhogen van conversie.”
Tot zover de statistieken van de vergelijking tussen normale e-mails en responsive e-mails.
Als laatste voor vandaag heb weer een lijstje met een paar tips. Deze keer zijn het vijf tips om gratis je blog onder de aandacht te brengen van anderen. Want alleen een website maken en publiceren brengt je nog niet echt business.
Als eerste tip: zoek soortgelijke sites en bied aan om een blogbericht als gast te schrijven en aldaar te publiceren. Veel sites hebben altijd behoefte aan verse, unieke en relevante content. Dus dan kan dit een welkom aanbod zijn. De meeste zullen wel eisen dat het artikel niet ergens anders is, of wordt gepubliceerd.
Als tweede tip, wellicht ten overvloede: deel je bericht op social media. Natuurlijk moet je een tweet versturen over je bericht, je bericht posten op Facebook en Google+. Maar als je er één of meer afbeeldingen in hebt, dan raad ik je ook zeker aan die te pinnen op Pinterest. Zo post ik af en toe een infographic die ik ergens vind en deel die vervolgens op bepaalde borden op Pinterest. Sommige van die pins worden een flink aantal keren gerepinned, hetgeen een positief effect heeft op het aantal links naar het bijbehorende artikel op de site. En omdat dit een social signal is, zal het door Google minder snel als linkspam worden gezien. Tja, of je moet natuurlijk tienduizenden repins in het zwarte circuit kopen: dat valt op.
Tip nummer drie: wees dáár, waar je markt of publiek ook is. Dus als jouw publiek veel op bepaalde fora of andere discussiesites of Google+ communities zit, ga daar dan ook elke dag naartoe. En ga dan niet meteen enthousiast je producten en/of diensten verkopen, maar bouw ook daar eerst aan je reputatie. Want je kunt ervan uitgaan dat de meesten je niet kennen en dus in eerste instantie je mogelijk argwanend in de gaten zullen houden.
Als vierde tip: gebruik ook eens andere gratis diensten om af en toe relevante en/of unieke content te publiceren, zoals wordpress.com, Tumblr of blogspot.com van Google.
En de laatste tip: bouw een band op met marktleiders of specialisten in jouw vakgebied. Neem ze een interview af en publiceer dat op je blog. Zo zie ik bij elk interview dat ik een hausse aan verkeer op de site en op de podcast krijg, als ik iemand interview. De verklaring daarvoor is heel simpel: een interview streelt het ego van de geïnterviewde en dus zal deze persoon het ook op zijn of haar eigen site bekend maken, dat hij/zij is geïnterviewd. Ik vraag altijd wel of men een link naar de site wil opnemen, om naar het interview te verwijzen.
En prompt zie ik dan dus opeens de dagen volgend op het interview een toename in de bezoekersaantallen.
Hiermee kom ik aan het einde van deze aflevering. Ik moet een beetje voortmaken, want zometeen heb ik op Skype een interview met een interessante gast… Dat interview komt volgende week in de uitzending. Oh, en als het jou leuk lijkt om door middel van een interview in de podcast te komen of heb je een leuk verhaal te vertellen, neem dan contact met me op en wie weet zit jij in een volgende podcast!
Ik hoop dat er in deze podcast voor jou weer interessante nieuwtjes en bruikbare tips tussen zitten.
Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ons op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.
Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
Als laatste kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je altijd als eerste het laatste nieuws wat ik publiceer en automatisch elk kwartaal het ReputatieCoaching Podcast Boek van het afgelopen kwartaal. Surf daartoe naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief en schrijf je meteen in.
En je kunt rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podast aflevering 29 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens iedereen de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen: