Categorie archief Podcasts

doorEduard

42: Google RSS-alerts terug, WordPress 3.6.1 update, Outlook.com ondersteunt IMAP. Google opent jacht op automatisch gegenereerde content, NOFOLLOW links zijn niet schadelijk en een interview met Arend Landman over contentmarketing.

ReputatieCoaching Podcast nummer 42…

ReputatieCoaching PodcastHallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.

Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als ambtenaar, fietsenmaker, groenteboer, DJ of wat dan ook te verbeteren.

De onderwerpen voor vandaag… Als eerste goed nieuws: de Google News RSS-alerts zijn terug en er is een WordPress beveiligingsupdate die je zo snel mogelijk moet installeren! Verder heb ik een uiterst nuttig nieuwtje van outlook.com! Daarnaast meldt Google nogmaals dat automatisch gegenereerde content niet is toegestaan en dat NOFOLLOW links geen negatief effect op je site hebben. En ik heb vandaag weer een interview met een heel bijzondere gast. Dit keer gaat het interview over contentmarketing.

Beluister het interview en bekijk de slides van Arend Landman:

Maar eerst nog even twee zaken, voordat ik overga op de topics van vandaag.

Ik wil even kort terugkijken op twee artikelen die ik de afgelopen week heb gepubliceerd. Het eerste artikel van afgelopen week gaf je tips over het kiezen van de beste domeinnaam voor personal branding en het tweede artikel ging dieper in op de vraag of je meerdere domeinnamen voor één website kunt gebruiken.

De volledige transcriptie van deze podcast, inclusief alle links die ik hierin noem, kun je terugvinden op www.reputatiecoaching.nl/42/.

Google News RSS-alerts zijn terug!

Dan het eerste onderwerp van vandaag: Google RSS-alerts zijn terug! Yippiieee!! Deze waren vanaf 2 juli (met het verdwijnen van Google Reader) niet meer beschikbaar. Stephan ten Kate verwees me toen naar TalkWalker Alerts, ook een gratis service die ik toen meteen ben gaan gebruiken. Nog bedankt daarvoor, Stephan!

Maar goed, afgelopen week heeft Google de RSS-alerts in Google News stilletjes teruggebracht. Het is vooralsnog niet bekend wat de reden hiervan is en wellicht zullen we dat ook nooit van Google te horen of te lezen krijgen.

Met het verdwijnen van de RSS-alerts in juli gingen ook al mijn ingestelde alerts naar de eeuwige magneetvelden, dus die ben ik voorgoed kwijt. Omdat ik toen vantevoren niet wist dat de RSS-alerts ook zouden verdwijnen, heb ik voor die tijd geen backup gemaakt. Dat is dan weer een leermoment…

Google RSS Alerts

Feit blijft dat de RSS-alerts terug zijn! Hoewel TalkWalker Alerts goed werkte, had ik het gevoel dat ik minder nieuws voorgeschoteld kreeg, dan met Google News. Mogelijk verbeeldde ik me dit slechts. Dus ik zal de komende tijd eens de twee feeds naast elkaar houden en vergelijken.

WordPress 3.6.1 beveiligingsupdate

11 september is er een beveiligingsupdate voor WordPress 3.6 gereleased. De versie hiervan is WordPress 3.6.1. Ten opzichte van versie 3.6 zijn er 13 bugs opgelost, waarvan enkele kritisch zijn. Die vormen daarom een potentieel risico voor je site, als je niet de update installeert. Maak dus snel een backup van je WordPress site, niet alleen van de content, maar ook van de database en installeer daarna de update.

Als het goed is heb je natuurlijk al lang automatische backups draaien via de gratis plugin BackWPup en hoef je geen aparte backup te maken. Of niet? Maak je nog geen automatische backups van je weblog?

Heb je er wel eens bij stil gestaan, wat de “schade” is als opeens je hele weblog met al je artikelen weg zou zijn? Wat voor impact heeft dat op je business? Al die zorgvuldig bedachte en vaak ’s nachts uitgewerkte content allemaal foetsie? Als je nog steeds niet automatisch backups maakt van je weblog, dan zou ik dat toch maar snel gaan doen.

Ik zal binnenkort een instructievideo voor je maken, waarin ik je laat zien hoe je de plugin BackWPup installeert en zodanig configureert, dat je je daarover geen zorgen meer hoeft te maken.

Outlook.com ondersteunt IMAP

In het verleden heb ik al enkele keren geschreven over het gebruik van outlook.com als gratis alternatief voor Google Apps voor Business. Outlook.com is een ontzettend goede mailomgeving, maar tot op heden kon je die op mobiele apparaten alleen maar via EAS benaderen (een mobiel protocol) en via POP3 op alle andere apparaten.

POP3 is wereldwijd verspreid en waarschijnlijk het meest gebruikte mailprotocol. Aan POP3 kleven diverse nadelen:

  • Geen synchronisatie over devices – als je je mail ophaalt op meerdere apparaten en op het ene apparaat een bericht verwijdert, is die op andere apparaten nog steeds niet verwijderd.
  • Alle mail moet je lokaal bewaren – Je kunt de mail dus niet op de server bewaren, waardoor je lokaal grote bestanden krijgt die al snel gigabytes aan diskruimte opeisen.
  • Geen folders – Je kunt alleen de mail ophalen en nog een bepaalde tijd op de server laten staan. Het is dus niet mogelijk om berichten op de server te plaatsen in bepaalde folders.

Al deze (en andere nadelen) gelden niet voor IMAP. Daarom ben ik ook al sinds jaar en dag een happy IMAP-gebruiker.

Toen Google Apps voor Business niet meer gratis was, heb ik vanaf dat moment ook de mail voor diverse domeinen ondergebracht op outlook.com. Het grote nadeel was alleen dat outlook.com geen IMAP ondersteunde en ik de mail voor die domeinen eigenlijk het beste alleen vanaf één apparaat kon benaderen.

Maar sinds afgelopen week ondersteunt outlook.com IMAP en ben ik nóg gelukkiger met outlook.com! Goede zet, Microsoft!

Google opent jacht op automatisch gegenereerde content

Het staat al jaren in de Google Webmaster Guidelines: automatisch gegenereerde content is niet toegestaan. Maar nu gaat Google dan toch echt sites met automatisch gegenereerde content actief opzoeken en degraderen of uit de index verwijderen. Google wil dan ook graag dat je dergelijke pagina’s rapporteert als spam. Naast het simpele scraping van content van andere sites zijn er nog andere soorten automatisch aangemaakte content, waarvan Google vanwege de geringe meerwaarde de positie in de zoekresultaten zal degraderen denkbaar, zoals:

  • Geautomatiseerd vertaalde tekst, zonder enige menselijke controle achteraf
  • Tekst die is gegenereerd door te “spinnen”. Dat is een mechanisme waarbij woorden of passages door synoniemen worden vervangen.
  • Tekst die is gegenereerd uit RSS of Atom-feeds of uit zoekresultaten
  • Simpel bij elkaar geharkte teksten van diverse bronnen, zonder enige toegevoegde waarde

In de show notes, die je kunt vinden op www.reputatiecoaching.nl/42/ heb ik een video van Matt Cutts opgenomen, waarin hij dit toelicht.

Hebben NOFOLLOW links een negatief effect op je site?

Een andere vraag die recent aan Google is gesteld, ging over zogenaamde “NOFOLLOW” links naar je eigen website of websites. De vraag was of NOFOLLOW links een negatief effect op je positie in de zoekresultaten kunnen hebben.

In de video die ik heb opgenomen in de transcriptie van deze podcast vertelt Matt Cutts dat het geen negatief effect heeft. Tenzij… je massaal backlinks probeert te creëren, of als je overdreven duidelijk probeert mee te liften op de populariteit van bepaalde artikelen door overal op te reageren met zinloos commentaar en backlinks naar je eigen site.

In de ReputatieCoaching Podcast van vandaag heb ik een bijzondere gast, wiens naam al eens eerder is genoemd. Het is de bekende spreker en schoolgoochelaar Arend Landman uit Utrecht.

Arend, leuk dat je wilt meewerken aan het interview en welkom in de show. Veel luisteraars zullen wel denken: “Hoezo, een spreker en schoolgoochelaar in een podcast over online reputatie, reputatiemanagement en contentmarketing?”. Het antwoord op die vraag zal zo duidelijk worden…

Voor ondernemingen zijn er maar drie manieren om in financieel opzicht te groeien:

  • Ten eerste: meer klanten
  • Ten tweede: een grotere transactieomvang
  • Ten derde: meer verkopen per klant

Dat alles kun je bereiken met contentmarketing. Arend Landman weet daar alles van. Dat is dan ook de reden dat ik hem heb uitgenodigd voor deze podcast. Vandaag spreek ik met hem over het contentmarketingsysteem dat hij heeft opgezet, en dat je ook in heel veel andere branches met succes kunt toepassen.

Content marketing cyclus en marketing driehoek

Om het interview met schoolgoochelaar Arend Landman uit Utrecht over de Content Marketing van zijn Kinderboekenweek 2013 goochelvoorstelling voor basisscholen te horen, moet je audioversie van de podcast beluisteren. In de audioversie legt Arend onder andere uit hoe zijn promotiesysteem en marketingsysteem in elkaar zit in relatie tot de de contentmarketing-cyclus en marketingdriehoek.

Content promotie marketing magneet

Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.

Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

Als laatste kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je altijd als eerste het laatste nieuws wat ik publiceer en automatisch elk kwartaal het ReputatieCoaching Podcast Boek van het afgelopen kwartaal. Surf daartoe naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief/ en schrijf je meteen in.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podast aflevering 42 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Hieronder het overzicht van de links die in deze podcast aan bod komen:

doorEduard

41: Site vernieuwd! Microsoft koopt Nokia, 10.000 links voor US$5. Meerdere domeinnamen voor één weblog? Tips voor lokale content en betere social media updates

Hallo en hartelijk welkom bij deze 41e aflevering van de ReputatieCoaching Podcast.

ReputatieCoaching PodcastMijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.

Ook als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als accountant, banketbakker, ICT’er, artiest of wat dan ook te verbeteren.

Vandaag heb ik een paar onderwerpen voor je. Het eerste onderwerp gaat over de nieuwe site layout. Het tweede onderwerp van vandaag is de overname van Nokia door Microsoft. Daarna vertel ik je waarom je nooit 10.000 links voor 5 dollar moet kopen.
Een luisterares vroeg of ze meerdere domeinnamen naar hetzelfde weblog kon laten verwijzen om zo beter te scoren in de zoekmachines. Als afsluiting heb ik weer twee lijstjes voor je. Het eerste lijstje bevat 8 tips voor het bedenken en produceren van lokaal georiënteerde content en het tweede lijstje is een samenvatting van een artikel op Frankwatching met 10 tips voor betere social media updates.

Site layout vernieuwd!

Trouwe bezoekers hebben het natuurlijk al wel gezien: de website is vernieuwd! Dat wil zeggen: ik heb een ander theme geïnstalleerd. Ik was namelijk bezig met pogingen de snelheid van de site verder te vergroten, maar ik liep tegen een aantal beperkingen aan en kreeg de laadtijd van de pagina’s op de site eigenlijk niet onder de vier seconden. Sterker nog: soms was de laadtijd wel zeven seconden of langer, terwijl voor een goede gebruikerservaring de gemiddelde laadtijd toch echt onder de twee seconden moet blijven.

Genesis van StudioPress

Het trage laden van de pagina’s leek te liggen in het theme wat ik gebruikte. Ongeacht wat ik probeerde te verbeteren of versnellen aan de server: de site zelf zou toch niet echt veel sneller worden. Dus ging ik op zoek naar informatie over themes, die bekend stonden om hun korte laadtijden, maximale optimalisatie en ook nog eens responsive waren. Zo stuitte ik op twee frameworks voor WordPress themes, die door veel professionele weblogs worden gebruikt, te weten:

Na flink wat te hebben gelezen, heb ik gekozen voor Genesis. Dit dus niet echt een theme op zich, maar een framework dat maximaal is geoptimaliseerd. Daar bovenop moet je dus dan nog een theme, of “child theme” zoals het binnen Genesis heet, kiezen en aanschaffen.

Mijn vorige theme had ik ook gewoon gekocht. Ik heb geen enkel probleem om geld te betalen voor iets waar ik baat bij heb. Maar bij elkaar was het Genesis Framework en het Streamline “child cheme” US$79,95, best wel prijzig voor een theme en dus aarzelde ik wel voor ik overging tot aanschaf. Die tachtig dollar bleek te zijn samengesteld uit zo’n zestig dollar voor het framework en twintig voor het theme.

Ik had zoveel positiefs gelezen over Genesis dat ik besloot het risico te lopen en het framework met theme kocht. En tjongejonge wat werd ik verrast!

Ik hoefde helemaal niet zoveel aan te passen en “Wauw!” wat laadden alle pagina’s opeens snel! Ik ging dan ook snel aan het testen met de Google Pagespeed Insights tool om te zien wat voor score de site nu kreeg bij Google. Die zat met het vorige theme zelfs nog onder de 80 punten van de 100 die je maximaal kunt scoren. Dat zat wel snor: alle pagina’s scoorden nu zo rond de 90 à 92 punten! Dat was mooi meegenomen!

De site voelde meteen ook een stuk sneller, dus naast dat ik geïnteresseerd was in de score volgens Google, was ik ook erg benieuwd naar de laadtijden van de pagina’s. Dus testte ik de snelheid met de PingWebsite Speed Test tool. Die gaf keer op keer aan, dat de pagina’s nu laadden in zo’n 400 milliseconden! Dat noem ik nu nog eens een verbetering!

Pingdom Website Speed Test

Ik liep wel tegen een paar kleine dingetjes aan, die ik nog moet fixen. Zo is het hoofddeel van de blogposts iets smaller dan voorheen en nu steken video’s iets uit aan de rechterkant. Dus moet ik met terugwerkende kracht de artikelen waar video’s in staan, deze iets kleiner tonen op de pagina: in plaats van 640 bij 360 pixels, moet ik ze nu op 600 bij 340 pixels weergeven.

Zelf ben ik supertevreden over het resultaat! Ik ben echter wel benieuwd wat jij vindt van het huidige design. Vind je het prettiger leesbaar en ervaar jij ook dat de site een stuk sneller is? Laat het me weten als een reactie onderaan de transcriptie van deze podcast. Die kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/41.

Microsoft koopt Nokia

Afgelopen week werd bekend dat Nokia is overgenomen door Microsoft voor een slordige US$7.2 miljard. Maar ik hoor je denken: “Wat heeft dat te maken met lokale vindbaarheid, reputatie et cetera?”. Nou, het heeft totaal geen relatie met online reputatie, maar wel met lokale vindbaarheid…

Want het geval wil dat Nokia in 2007 het kaartenbedrijf Navteq heeft gekocht voor toentertijd US$8.1 miljard. Maar inmiddels is bekend geworden dat Nokia per jaar zo’n 1 miljard dollar verlies lijdt op Navteq. Op zich is dat niet bijzonder, want ook concurrent Google besteedt per jaar zo’n 1 miljard dollar aan het actueel houden van Google Maps. Dat zijn natuurlijk gigantische bedragen! En Google heeft nu eenmaal veel inkomsten en kan die kosten wel maken, hoewel Google Maps nog niet echt een winstgevend model is, maar een kostenpost.

Terugkomend op waarom dit mogelijk interessant is: Nokia heeft het kaartenmateriaal van Navteq beschikbaar gesteld op here.com. Dat is een regelrechte concurrent van Google Maps. Maar in de deal heeft Microsoft alleen de telefonietechnologie van Nokia gekocht. Daarmee is Here dus nog steeds eigendom van Nokia. Microsoft gebruikt echter de data van Here wel in licentie en blijft dat ook voor de komende jaren doen ten behoeve van Bing Maps.

Hoewel Bing Maps en Bing Local in Nederland nog niet echt voorhanden zijn, is mijn advies voor jou om je bedrijf nu toch ook alvast wel aan te melden op Here.com. Dan sta je er alvast vermeld, dat kan nooit kwaad! Als je je hebt aangemeld, zal Nokia naar het bedrijfsadres een kaartje sturen met een PIN-code om je aanmelding te bevestigen. Maar mocht je de wachttijd bij Google Maps al lang vinden, bereid je dan maar voor op een nog veel langere tijd bij Nokia. Ik moest zo’n zes of zeven weken wachten op het kaartje…

Oh, mocht je op zoek zijn naar de links van deze sites die ik hiervoor allemaal heb genoemd, die kun je vinden onderaan de show notes op www.reputatiecoaching.nl/41/.

10.000 links voor US$ 5?!

Hoewel je in het verleden hoger in de zoekresultaten kon komen, als je maar meer links naar je site had dan al je concurrenten, is dat tegenwoordig niet meer het geval. Toch zie je nog steeds aanbiedingen op Internet voor duizenden backlinks, contekstuele .EDU-backlinks, linkpiramides en honderden persberichten voor een schamele US$5. Zoek op de site Fiverr.com maar eens op het trefwoord “backlinks”. Ik vond tijdens het maken van deze podcast maar liefst 7.546 resultaten op deze zoekterm. Overigens, “Fiverr” schrijf je als: “F-I-V-E-R-R”.

10000 backlinks seo boost op Fiverr

Vooral mensen die een website hebben en af en toe eens iets lezen over het scoren in de zoekmachines stuiten vaak nog op allang achterhaalde informatie, waarin wordt beschreven dat je maar zoveel mogelijk links naar je site moet hebben, wil je hoger scoren dan je concurrenten. En dan lijkt zo’n “fantastische” aanbieding voor slechts US$5 te mooi om waar te zijn en een snelle, gemakkelijke en bovenal goedkope route naar de top in de zoekresultaten.

Meestal is datgene wat te mooi lijkt om waar te zijn, ook precies datgene te zijn… Namelijk: te mooi om waar te zijn! Oh, je krijgt heus wel je links! En meestal krijg je van de aanbieders ook nog wel een bonus of iets dergelijks, dus nog meer links. Geloof me: deze links helpen je echt niet naar de top! Nee, ze helpen je site eerder naar de kelder!

Stel je hebt met moeite de afgelopen twee jaar of zo een goede 50 backlinks naar je site gekregen. Moet je je eens voorstellen wat Google van jouw site gaat denken, als ze binnen een paar weken opeens 10.000 links naar jouw site detecteren. En wat als die links staan tussen allemaal porno-, viagra en casinogerelateerde links naar Engelstalige of anderstalige sites… Hoe waardevol zal Google die links dan vinden?

Juist: NUL! Of erger nog: ONDER NUL! Want het beleid van Google is dat je nooit links naar je site mag kopen en het ligt er dik bovenop dat die 10.000 links die je opeens het “verworven”, zijn gekocht. Dus wat er dan in het beste geval gebeurt, is dat je site niet meer vindbaar is in de zoekresultaten en als je een beetje pech hebt krijg je van Google een penalty, waardoor jouw site helemaal niet meer kan worden gevonden in Google. Hmmm… “From Hero to Zero for only US$5”… Daar word je dan echt niet vrolijk van!

Ik heb het al vaker gezegd: goede backlinks moet je verdienen. Daarom spreekt men tegenwoordig ook vaker van “linkearning” dan “linkbuilding”. En om je een indicatie te geven: mocht je een link op een kwalitatief goede site willen kopen, dan moet je al snel rekenen op zo’n EUR 100 per jaar of meer… Voor één link!

Mijn advies is dus: koop nooit of te nimmer links! Dat is gewoon het beste! Blijf goede content produceren met een zekere regelmaat, die ook nog eens interessant wordt gevonden door je lezers en bezoekers van je site. Houd dat vol! En blijf het volhouden! De route naar online succes kun je niet afsnijden!

Meerdere domeinnamen voor hetzelfde weblog

Luisterares Brechtje vroeg laatst of het beter was voor de vindbaarheid om meerdere domeinnamen te koppelen aan hetzelfde weblog. Ze wilde zowel brechtjehendriks.com als brechtje.de laten verwijzen naar dezelfde content.

Kort gezegd moet je dit niet doen. Voor 2011 kon dit allemaal wel, maar Google is slimmer geworden door de jaren heen. In mei 2011 heeft Matt Cutts van Google al een video opgenomen, waarin hij zegt dat het op zich geen probleem hoeft te zijn:

Maar in een andere video uit 2011 (gepubliceerd op dezelfde datum) zegt hij dat het beter is om toch je aandacht te richten op één domein:

En omdat het haar eigen naam is, hoeft ze zich in elk geval geen zorgen te maken over de EMD penalty die Google soms toepast. Deze Exact Match Domain penalty geldt voor spammy sites, vaak van affiliates, met sprekende domeinnamen, zoals bijvoorbeeld “cheap-rolex-watches.com” et cetera.

Dus mijn advies aan Brechtje is om enkel en alleen een weblog in te richten op brechtjehendriks.com en de domeinnaam brechtje.de gewoon geclaimd te houden, om te voorkomen dat iemand anders zich die toeeigent.

Later van de week zal ik een artikel publiceren, waarin ik hier dieper op in ga.

Lokale content hoeft niet duur te zijn

Soms zeggen mensen wel eens tegen mij dat ze ofwel geen tijd hebben voor het schrijven van content, of beter: lokaal georiënteerde content en dat het te duur is, als ze het laten doen. Dus geven ze hun geld liever uit aan een infographic of zo. Of nog erger: ze spenderen US$5 aan 10.000 backlinks, waar ik het eerder al over had.

Vaak wordt er dus moeilijk gedaan over content. Maar als je goed om je heenkijkt, is content overal! Denk eens aan:

  • Je medewerkers in het bedrijf
  • Het ontwerp of de architectuur van je pand
  • De geschiedenis van je pand
  • Je producten en diensten
  • Vragen die je vaak krijgt van klanten of patiënten
  • De menus en gerechten die je serveert
  • De waarden en normen in je bedrijf
  • De geschiedenis van je bedrijf
  • Je klanten
  • Je leveranciers

Al deze onderwerpen kun je op één of andere manier wel relateren aan je locatie. Wees creatief! Bedenk dat je heus niet vijf dagen in de week verse content hoeft te publiceren! En als je eenmaal inspiratie hebt: schrijf dan gewoon een paar stukken content die je in de toekomst online kunt laten verschijnen.

Als je dan verder wilt gaan met het produceren van lokaal-georiënteerde content kun je wellicht iets met de volgende 8 tips.

1. Onderzoek je lokale zoektermen en maak een plan

Voordat je je blog gaat optimaliseren voor betere lokale vindbaarheid, moet je weten waarop er zoal in je plaats of regio wordt gezocht door mensen. En je moet erachter komen welke lokale zoektermen verkeer naar je weblog brengen, het effect van dit verkeer en of je hiermee wel het juiste verkeer naar je website trekt. Want als mensen slechts doorklikken naar je site om daarna binnen een paar seconden op de “Back”-knop te klikken zonder iets te kopen of zich in te schrijven, dan heb je er niets aan.

2. Associeer je producten/diensten met je locatie(s) in je blogposts

Maar al te vaak zie je dat bedrijven in de artikelen of productbeschrijven op hun website zich helemaal niet richten op de locatie. Dat is een gemiste kans. Probeer je content zoveel mogelijk om je locatie te schrijven, zonder dat je “spammy” overkomt. Vergeet niet dat je voor mensen moet schrijven en niet voor de zoekmachines!

3. Maak gebruik van lokale evenementen

Lokale evenementen zijn bij uitstek geschikt om artikelen over te schrijven, die op één of andere manier zijn gerelateerd aan jouw bedrijf, je producten of je diensten. Als je op een beurs staat, zorg er dan voor dat je op de website van die beurs met al je bedrijfsgegevens correct wordt vermeld en wel natuurlijk een link naar je website staat.

Of denk er eens over of je wellicht een evenement voor een goed doel kunt sponsoren, om zo meer bekendheid te krijgen. Als er een podcast in of over je plaats is, probeer dan daarvoor uitgenodigd te worden, bijvoorbeeld voor een interview. Of vraag een lokale blogger of hij of zij je wil interviewen.

Radiostations, podcasters en bloggers zitten vrijwel altijd om content verlegen en zullen je dankbaar zijn, als je zelf met een origineel idee of initiatief komt.

4. Vermeld andere lokale specialisten, buiten je eigen vakgebied

Stel een fitness-centrum heeft een masseur en een fysiotherapeut onder haar dak. Laat die mensen dan ook eens artikelen publiceren op de website van het fitness-centrum.

Mocht dit niet het geval zijn, interview dan gewoon andere specialisten.

5. Maak gebruik van de seizoenen

Sommige content is echt seizoensgebonden en ook sommige bedrijven zijn seizoensgebonden. Zo kan ik me voorstellen dat mensen in de winter minder snel op zoek zijn naar een ijssalon. Op die momenten kan het handig zijn om artikelen te posten over andere positieve karakterstieken van het bedrijf, zoals bijvoorbeeld dat het gratis WiFi heeft, of over de achtergrond van de geserveerde koffie enzovoorts.

6. Participeer in de lokale gemeenschap en deel je activiteiten

Lokale bedrijven en organisaties zijn over het algemeen actiever in de lokale gemeenschap, dan landelijke merken en bedrijven. Bloggen over wat je doet, of over wat je medewerkers doen in lokale activiteiten kan ook kansen bieden voor lokaal getinte content. Maak anders ook eens een video van iets lokaals.

7. Promoot je blog op de social media

Als je je blogberichten in de social media promoot, denk er dan aan om de plaats of regio ook te gebruiken in de titel of aankondiging. Gebruik de plaatsnaam als hashtag in Twitter, Google+ of Facebook.

8. Focus je niet alleen op lokale SEO, maar produceer ook waardevolle content

Lokale SEO is belangrijk, natuurlijk! Maar het is slechts een deel van alles wat je moet doen, wil je je met je bedrijf of organisatie in je stad, plaats of regio onderscheiden van de rest. Dus naast dat je continu moet werken aan het verkrijgen van meer citations (je weet wel: bedrijfsvermeldingen met je bedrijfsnaam, je adres, postcode en telefoonnummer), moet je echt ook waardevolle lokale content produceren.

Er zijn nog steeds mensen die denken dat je met geen of weinig inspanning probleemloos in de top van de zoekresultaten terecht kunt komen. Nou, laat ik je dan uit je droom helpen: dat kan tegenwoordig echt niet meer. Je zult er aan moeten werken en hard! Het probleem is namelijk: als jij het niet doet, dan doet je concurrent het wel en vergroot hij of zij de voorsprong nóg meer!

10 tips voor betere social media updates

Zojuist had ik het over het promoten van je blog op de social media. Daar kan vaak ook nog wel het één en ander aan worden verbeterd. Op Frankwatching kwam ik het artikel “10 tips voor betere social media updates” door Bianca van de Ketterij (van iBianca) tegen. Bianca heeft aan de hand van een infographic van “The Social Skinny” een tiental nuttige aanbevelingen toegelicht.

Ik kan je aanraden de toelichtingen op haar tips te lezen in het artikel, waarvan je de link in de show notes vindt. Hier beperk ik me even tot het kort opsommen van de 10 tips:

  1. Meld interessante feiten
  2. Geef tips
  3. Deel je mening
  4. Vraag niet altijd; durf ook stellig te zijn
  5. Zorg voor actie
  6. Laat je volgers weten wat ze kunnen verwachten
  7. Gebruik eens een P.S. (Post Scriptum)
  8. Gebruik verkorte links
  9. Gebruik niet alleen tekst, maar ook beeld, zoals foto’s of video
  10. Vraag volgens naar hun mening

Met deze “10 tips voor betere social media updates” kom ik dan weer aan het einde van de podcast van vandaag. Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.

Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

Als laatste kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je altijd als eerste het laatste nieuws wat ik publiceer en automatisch elk kwartaal het ReputatieCoaching Podcast Boek van het afgelopen kwartaal. Surf daartoe naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief en schrijf je meteen in.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podast aflevering 41 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Hieronder het overzicht van de links die in deze podcast aan bod komen:

doorEduard

40: Google Helpouts officieel, Google Maps en Waze geïntegreerd, invloed van +1’s en PageSpeed en nieuws van Yelp

Hallo, mijn naam is Eduard de Boer –bekend als de ReputatieCoach– en ik heet je hartelijk welkom bij deze 40e ReputatieCoaching Podcast.

ReputatieCoaching PodcastInmiddels ben ik alweer twee dagen terug van een heerlijke vakantie. Gedurende mijn vakantie is er volgens mij meer dan voldoende content online gekomen, terwijl ik mijn accu’s aan het opladen was in Frankrijk. Straks heb ik meer nieuws over dit experiment met contentmarketing.

Gedurende mijn vakantie heb ik verder niets gedaan voor wat betreft het lezen van al het nieuws dat mij via de RSS-feeds bereikt. Dus toen ik begon met de voorbereidingen van deze podcast, stonden er een goede 1.300 artikelen klaar om te scannen op relevante inhoud voor de podcast.

Daaruit heb een beperkte selectie voor je gemaakt en een groot aantal andere onderwerpen heb ik genoteerd om later nog eens iets over te vertellen. Verder wil ik geen tijd verliezen, dus steek ik meteen van wal.

Na de toelichting over mijn bevindingen met mijn contentmarketing experiment tijdens de vakantie kom met een paar andere onderwerpen. Het kon niet uitblijven… Ik heb nieuwtjes van Google. Als eerste zijn Google Maps en Waze nu echt geïntegreerd en inmiddels is Google Helpouts officieel aangekondigd. Ook heeft Google een officiële FAQ gepubliceerd over Google Authorship en zijn Google Hangouts binnenkort te volgen in HD.

Er lijkt een duidelijk verband te zijn ontdekt tussen de Google +1’s en de ranking in de zoekmachines… Maar is dat zo? Daarmee vind ik dat ik wel weer genoeg nieuws over Google heb.

Reviews… Als het goed is ben je altijd bezig met het spotten van kansen en gelegenheden om reviews te krijgen voor je bedrijf of je dienstverlening. Als dat niet zo is, dan zou ik er maar snel mee beginnen, want goede reviews leveren een positieve bijdrage aan je online reputatie.
Maar een negatieve review geven kan je geld kosten; dat ondervond een Canadees in Montreal, die tijdens een overnachting in een hotel werd gebeten door bedluizen.

En als je op Twitter vraagt om reviews op Yelp, gebruik dan niet @Yelp om aan te geven dat je een review op Yelp wilt.
Groupon ken je vast wel. Maar wist je dat het slecht met ze gaat? In Amerika beginnen ze nu al bedrijven te chanteren met slechte reviews op Yelp als je geen business met ze wilt doen.

Het laatste nieuwtje over Yelp van vandaag gaat over de recent vernieuwde Yelp app.

De links in deze podcast vind je zoals gewoonlijk in de shownotes, op www.reputatiecoaching.nl/40.

Content marketing experiment tijdens mijn vakantie

Zoals je wellicht weet, zien de zoekmachines graag dat je regelmatig goede content publiceert op je website. Dat helpt voor het verhogen van de gebruikerservaring. Het is tenslotte niet leuk voor gebruikers om te zien dat je al een paar weken geen nieuwe, verse content op je site hebt gepubliceerd. En als gebruikers niet meer naar je site komen, bestaat de kans dat je content ook lager gaat scoren in de zoekresultaten.

Met dit in het achterhoofd heb ik ter voorbereiding van onze vakantie:

  • 2 podcasts gemaakt
  • 2 podcast video’s gemaakt
  • 7 instructievideo’s gemaakt
  • en een aantal artikelen geschreven

Al deze content heb ik tijdens mijn afwezigheid van twee weken automatisch online laten verschijnen. Zo kwam er soms een paar dagen elke dag een artikel en soms zat er een dag tussen. Het lijkt erop, alsof het goed is gegaan, want de artikelen zijn gewoon gepubliceerd op de aangegeven tijden, ze zijn gelezen, gedeeld op de sociale media en ook hebben zich alweer meer luisteraars aangemeld voor de ReputatieCoaching Nieuwsbrief.

Mocht jij je nog niet hebben ingeschreven, doe dat dan nu. Want begin volgende maand komt het nieuwe ReputatieCoaching Podcast Boek uit, met daarin de transcripties van de podcasts van het derde kwartaal van 2013. Alleen de abonnees op de nieuwsbrief ontvangen de PDF-versie, die ze kunnen kopiëren op hun tablet, smartphone of eReader. Je kunt je inschrijven voor de nieuwsbrief, op https://www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief.

Maar terugkomend op mijn contentmarketing experiment. Zoals ik al zei is dit allemaal goed verlopen en ik wil graag met je delen hoe ik dit heb aangepakt, wat er fout is gegaan en wat er allemaal bij komt kijken. Daarom schrijf ik binnenkort een aparte blogpost, waarin ik dit uit de doeken doe.

Google Maps en Waze nu geïntegreerd

In podcast 29 vertelde ik je dat Waze in juni 2013 was overgenomen door Google en sprak ik de verwachting uit dat Google de krenten uit de Waze-pap zou halen om haar eigen product, Google Maps, te verbeteren en/of uit te breiden.

Nou, dat is inderdaad gebeurd. Op het weblog van Google Maps is allereerst te lezen dat je in Google Maps nu de realtime updates krijgt van Waze-gebruikers, zoals ongelukken, werkzaamheden, wegafsluitingen etc. Echter, deze updates zijn op dit moment alleen nog maar beschikbaar in de Android en iOS Google Maps in Argentinië, Brazilië, Chili, Colombia, Duitsland, Ecuador, Frankrijk, Mexico, Panama, Verenigd Koninkrijk, de USA en Zwitserland. Helaas moeten we in Nederland nog even wachten.

Daarnaast zijn er ook een paar vernieuwingen in Waze. Als eerste kun je Google Search in de Waze app gebruiken voor het opzoeken van adressen. En in de Waze Map Editor is nu Google Maps Streetview geïmplementeerd, waardoor community members nog gemakkelijker correcties kunnen aangeven.

Google Hangouts in HD

Zelf heb ik al een paar keer geëxperimenteerd met Google Hangouts voor het voeren van gesprekken met diverse mensen en ook heb ik al een aantal Google Hangouts on Air gevolgd of bijgewoond. Hoewel ik de videokwaliteit al erg goed vond, gaat Google nu een stapje verder…

Steeds meer laptops en desktops zijn uitgerust met HD camera’s. Dus de komende tijd gaat Google ook HD-video introduceren op de Google Hangouts. Google is overigens overgestapt van H.264 naar VP8. De reden dat Google is overgestapt naar haar eigen videoformaat, is dat H.264 teveel processing power vergt, als je een aantal mensen in HD wilt laten streamen. Voor mobiele apparaten wordt nog wel H.264 ondersteund.

De volgende feature die binnenkort in Google Hangouts verschijnt, is Real Time Chat. Hierbij kunnen deelnemers van een Hangout met elkaar chatten via tekstberichten. De verwachting is, dat deze uitbreiding over een paar manden wordt uitgerold.

Google Helpouts aangekondigd

Dan Google Helpouts. In podcast 36 had ik het al over het gerucht dat Google met Helpouts ging komen. Dat gerucht is waarheid geworden. Dat wil zeggen dat Google de dienst Helpouts heeft aangekondigd, maar de service is nog niet beschikbaar. Je kunt meer informatie over Google Helpouts vinden op http://helpouts.google.com.

Daar is te lezen dat de dienst nog niet beschikbaar is, maar dat je je kunt aanmelden, als je interesse hebt. Zodra er dan nieuws komt over Google Helpouts, wordt je door Google op de hoogte gebracht via e-mail.

Een paar randvoorwaarden voor het aanbieden van Helpouts zijn al bekend:

  • Aanbieders van diensten moeten tenminste 18 jaar zijn, gebruikers tenminste 13 jaar
  • Google Wallet moet worden gebruikt voor het betalen
  • Google neemt 20% van de opbrengsten

Het is nog niet bekend hoe één en ander zich verder zal ontwikkelen, bijvoorbeeld hoe Google gaat voorkomen dat diensten die in het ene land niet zijn toegestaan, via een Helpout uit een ander land worden aangeboden, of diensten die vallen onder de beschermde beroepen, zoals dokters, psychiaters enzovoorts.

Wel lijkt het voor de hand te liggen dat allerhande coaches hun diensten via Helpouts gaan aanbieden. Je snapt natuurlijk wel, dat ik mij meteen heb aangemeld! Zodra ik nieuws van Google hierover krijg of lees, laat ik je het natuurlijk zo snel mogelijk weten.

Google Authorship FAQ

Google Authorship… Ik kan niet vaak genoeg vertellen hoe belangrijk het voor jouw online reputatie is, dat je je Google Authorship claimt. Buiten wat informatie die Google in haar support-forum had staan over hoe je het moest instellen, was er niet zo bijster veel bekend. Maar enige tijd geleden heeft Google een lijst met veelgestelde vragen en bijbehorende antwoorden op haar Webmaster Central weblog geplaatst.

Een paar belangrijke punten uit dit artikel:

  1. Authorship mag alleen worden gebruikt op pagina’s die door één auteur zijn geschreven. Google ondersteunt op dit moment nog geen content, waar meerdere auteurs aan hebben gewerkt.
  2. De afbeeldingen die worden gebruikt moeten echte foto’s van mensen zijn. Afbeeldingen van mascottes of logo’s zijn dus niet toegestaan.
  3. Als je artikelen in meerdere talen publiceert, moet je nog steeds teruglinken naar één en hetzelfde Google+ profiel. Je mag dus niet een apart profiel voor elke taal hebben.
  4. Als je niet wilt dat je foto bij de resultaten wordt vertoond kun je dat uitschakelen, bijvoorbeeld door je profiel verborgen te maken.
  5. Authorship is geen Publishership. Dit zijn twee volledig aparte mechanismen om relaties aan te geven. Authorship heeft betrekking op mensen die artikelen schrijven, Publishership is voor bedrijven die de publisher zijn van een totale website. Volgens Google doet zij op dit moment nog niet veel met Publishership.
  6. Authorship is niet bedoeld voor bijvoorbeeld productbeschrijvingen of productpagina’s, maar voor echte artikelen die een kop, intro en een body hebben.

Verband tussen Google +1’ en ranking

Soms lees je berichten op een site met een hoge mate van autoriteit, die je dan voor waar aanneemt. Zo is er op de site moz.com een artikel van Cyrus Shepard gepubliceerd, waarin de resultaten beschrijft van een onderzoek van Dr. Matt Peters naar het verband tussen Google +1’s en de positie in de zoekresultaten.

In het verleden is hier ook wel eens over gerept, maar toen was het nooit echt aangetoond. In het artikel “Amazing Correlation Between Google +1s and Higher Search Rankings” lijkt dit nu dus wel aangetoond. Maar…

Helaas. Zelfs Matt Cutts van Google heeft op dit artikel gereageerd. Hij zegt dat Google de +1’s niet gebruikt voor het bepalen van de positie in de zoekresultaten. Er is volgens hem dus geen direct verband tussen Google +1’s en je rankings.

Maar er kan wel een logisch gevolg zijn van het delen van content op Google+ en het krijgen van +1’s. Want doordat een post +1’s krijgt, komt het bij meer mensen onder de aandacht. En dus wordt de kans vergroot dat mensen een link naar de post opnemen in hun artikelen of blogposts. Dus zo krijg je indirect via Google+ links naar je content.

Je moet nu dus niet meteen als een gek allemaal +1’s gaan verzamelen voor jouw content. Het advies is nog steeds om goede, interessante en unieke content te produceren. Die wordt op den duur heus wel beloond met +1’s door anderen en als het interessant is voor bepaalde doelgroepen, bestaat de kans dat één of meer mensen uit je doelgroep wel naar jouw content gaan linken.

PageSpeed niet belangrijker voor mobiele ranking volgens Matt Cutts

Tot voor kort leek een aantal tekenen er op te wijzen dat Google extra waarde hecht aan het snel laden van mobiele websites. Dit lijkt op zich ook logisch, want bij een mobiel apparaat heb je over het algemeen een geringere bandbreedte. Dus als een webpage dan veel grote bestanden bevat, kost dit in de meeste gevallen over een mobiele verbinding meer tijd, dan over een vaste verbinding.

Ook het feit dat je in de Google PageSpeed tool apart het laden van een webpagina op een desktop en op een mobiel apparaat kunt testen lijkt hierop te wijzen.

Recentelijk heeft Matt Cutts in een video de vraag behandeld of de laadsnelheid van een pagina belangrijker is voor mobiele sites en of het werkelijk iets is wat de positie in de zoekresultaten kan beïnvloeden, als voor de rest alles hetzelfde is.

In onderstaande video kun je het antwoord beluisteren. Matt antwoordt op het tweede deel van de vraag dat tragere sites inderdaad lager kunnen scoren in de zoekresultaten. Maar Google kijkt niet naar absolute tijden, zoals bijvoorbeeld in seconden. Want het web reageert anders in verschillende delen van de wereld. De laadsnelheid wordt dus vergeleken met sites die uit dezelfde “buurt” of “regio” komen wordt zo dus relatief vergeleken. Dit is dus onafhankelijk van of de site op een mobiel apparaat of op een desktop wordt bekeken.

Mogelijk gaat Google in de toekomst de laadtijd van pagina’s op mobiele apparaten wel meenemen in haar ranking algoritme, maar op dit moment worden laadtijden van mobiele sites dus niet anders beoordeeld dan die van sites die via een desktop worden bekeken.

Negatieve reviews kunnen je geld kosten

Het doel van review sites is het verzamelen van reviews. Als het goed is zijn reviews een objectieve beschrijving van een gebruikerservaring bij een bedrijf, zoals bijvoorbeeld een restaurant of hotel.

Bedbugs

De Canadees Laurent Azoulay verbleef in april 2013 in Hotel Quebec in Montreal. Midden in de nacht werd hij wakker, doordat hij door bedluizen in zijn been werd gebeten. Gelukkig had hij de tegenwoordigheid van geest om er een paar in een glas te vangen en met zijn vangst ging hij naar de receptie. Daar werd hem een schamele vergoeding van $40 geboden en een overnachting in een ander hotel, omdat het hotel in kwestie geheel vol zat.

De gast weigerde daarop in te gaan en verliet de volgende middag het hotel, nadat hij aankomende gasten ook had gewaarschuwd voor de bedluizen. Het behoeft verder geen toelichting dat die mensen stantepede omkeerden en hun heil zochten in een ander hotel.

Ook postte de man een review op TripAdvisor, een populaire site voor reizigers. Daar beschreef hij zijn belevenis in zijn volle glorie. Dit review staat op dit moment nog steeds op TripAdivsor en ik kon hem op trefwoorden “Hotel Quebec TripAdvisor bed bugs” meteen vinden. De review heb ik ook in de show notes opgenomen.

20130902-review-bedbugs

Als gevolg het publiceren van deze review liep de clientèle van Hotel Quebec aanzienlijk terug.

Vervolgens werd de gast door een advocaat van het hotel aangeklaagd voor $95.000 als gevolg van gederfde inkomsten. De man weigert zijn review offline te nemen en is ook niet bereid de schadevergoeding te betalen.

Pas dus zeker op met negatieve reviews in landen als Amerika, waar iedereen elkaar maar om het minste of geringste aanklaagt. Of zorg ervoor dat je bewijs hebt, net zoals de hotelgast die dus de bedluizen had gevangen. Bijzonder genoeg wordt dat dus ook niet weersproken bij de aanklacht. De man wordt aangeklaagd om zijn negatieve review.

Gebruik niet @Yelp, als je via Twitter om een review vraagt

Vorige podcast had ik het er ook al over: Yelp wil niet dat je reviews koopt. Maar volgens Yelp (en overigens ook volgens Google) mag je niet om reviews vragen. Yelp zegt dat je alleen aan klanten mag melden dat je op Yelp vermeld staat. Meer niet.

Toch zijn er veel bedrijven, zeker in Amerika, die ongegeneerd hun klanten vragen om een review, terwijl ze er ook de tekst @Yelp bij zetten. Dat is niet bijster handig, want zo ziet Yelp precies welke bedrijven allemaal om reviews vragen, zodat ze snel en adequaat de desbetreffende bedrijven een virtuele draai om de oren kunnen geven.

Groupon USA verlaagt zich tot chantage met slechte reviews

In Nederland of elders in Europa heb ik er nog niet over gehoord, maar in Amerika lijkt het echt heel erg slecht te gaan met Groupon. Zo heeft een “Area Sales Manager” van Groupon in San Francisco een restaurant extreem negatieve reviews gegeven, omdat het bedrijf niet meer wilde samenwerken met Groupon, vanwege slechte ervaringen in het verleden.

Dit incident gaat op dit moment de hele wereld rond en plaatst daarmee Groupon Amerika en ook daarbuiten in een slecht daglicht. Als gevolg hiervan is ook de aandelenkoers van Groupon toen bijna 5% gedaald.

Zo zie je wat een verkeerde actie, die vervolgens breed wordt uitgemeten in de sociale media, teweeg kan brengen. Ook geeft het een signaal af voor bedrijven, dat ze extreem op hun qui vive moeten zijn voor wat betreft het handelen van hun werknemers. Voordat je het weet dalen je aandelen in waarde, omdat één van je employees iets onhandigs doet.

En aan de andere kant kunnen we hieruit leren dat het ook niet handig is om bedrijven te chanteren met negatieve reviews. Want het Yelp-account van die Groupon medewerker is inmiddels verwijderd.

Yelp app vernieuwd

Het laatste nieuwtje van deze podcast gaat ook over Yelp. Sinds een paar weken is er een nieuwe Yelp app. Het belangrijkste aan deze nieuwe versie is dat je nu ook vanaf je mobiel reviews kunt posten. Dat kon voorheen namelijk niet.

201308123-yelp-app-reviews

Hiermee kom ik dan weer aan het einde van de podcast van vandaag. Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.

Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

Als laatste kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je altijd als eerste het laatste nieuws wat ik publiceer en automatisch elk kwartaal het ReputatieCoaching Podcast Boek van het afgelopen kwartaal. Surf daartoe naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief en schrijf je meteen in.

En je kunt rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podast aflevering 40 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

[info_box]Hieronder het overzicht van de links die in deze podcast aan bod komen:

doorEduard

39: Reviews kopen? Effect van “Tweet old Post”, lokale ranking factoren, scoren in Bing en gebruik van stockfoto’s

Ik ben op dit moment nog steeds op vakantie. Inmiddels is dit de laatste week en volgende week maandag heb ik weer al het nieuws doorgespit om je bij te kunnen praten over de laatste ontwikkelingen op het gebied van lokale SEO, content en video marketing en reputatiemanagement.

ReputatieCoaching PodcastEvenals de podcast van vorige week heb ik ook deze podcast vóór onze vakantie ingesproken en ook nu breng ik je een paar nieuwtjes en wetenswaardigheden, in combinatie met wat evergreen content.

Allereerst wil ik het vandaag hebben over het kopen van reviews en de prijzen van reviews, waarna ik automatisch op Yelp kom, die het daar beslist niet mee eens is. Via Yelp kom ik op de lokale ranking factoren in Google voor 2013. En inmiddels heb ik al ruim twee maand het effect van de plugin “Tweet old post” kunnen meten. Dus ook daarover meer.

Verder wordt het steeds belangrijker dat je ook met je website gaat scoren in Bing en is de vraag aan Google of het gebruik van stockfoto’s een negatief effect heeft op je rankings.

Mijn naam is Eduard de Boer –bekend als de ReputatieCoach– en ik heet je van harte welkom bij deze 39e ReputatieCoaching Podcast.

Voordat ik overga op de onderwerpen van vandaag wil ik nog even terugkomen op de podcast van vorige week. Daarin had ik het over evergreen content. Heb jij al eens nagedacht over wat voor soort groene en bovenal tijdloze content jij kunt produceren voor jouw business?

Neem gerust contact op, als je hier wat tips voor wilt hebben. Post een reactie onderaan de show notes van deze podcast, die je kunt vinden op www.reputatiecoaching.nl/39, spreek een bericht in op de ReputatieCoaching Hotline op 084 – 883 15 56 of spreek een voicemail in door middel van de tab aan de rechterkant van de pagina op de site. Natuurlijk kun je ook een berichtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Vorige podcast had ik het ook over backups en voornamelijk het backuppen van de foto’s op je smartphone. Maar nu wil ik toch even een verhaal aanhalen over backups in het algemeen.

Vorige week hoorde ik namelijk weer een horror-story over backups. Het bleek dat een gerenommeerd bedrijf jarenlang haar SAP-data met alle bedrijfsgegevens keurig dagelijks dacht te archiveren op tape. Maar toen een consultant probeerde een tape terug te zetten, bleek er niets op te staan. Ongeacht welke tape hij probeerde terug te zetten: ze waren allemaal leeg! Het bleek dus dat het bedrijf in kwestie jarenlang helemaal geen backup had van haar bedrijfskritische data. Moet je je eens voorstellen wat voor ellende het bedrijf zou hebben ondervonden, als het ooit eens alle bedrijfsgegevens kwijt zou raken!

Backups

Dit is niet eerder aan het licht gekomen, omdat nooit iemand heeft geprobeerd de backup terug te zetten. Ik neem aan dat binnen het bedrijf waar jij werkt, ook met enige regelmaat backups worden gemaakt… Maar heeft iemand al eens geprobeerd een backup terug te zetten? Ik zou het maar eens proberen!

Ook als je thuis backups maakt: controleer eens of je wel daadwerkelijk data opslaat… En als je backups maakt van je weblog: bekijk eens zo’n backup op Dropbox, pak ‘m uit en zie of alles er wel in zit…

Dan over op de daadwerkelijke onderwerpen voor deze podcast.

Wat kost een review? Reviews kopen of niet?

In Amerika is het helemaal hot. Daar schijnen ondernemers te worden overladen met e-mails die hen aanbieden om goede Google reviews te posten. Ook als je even gaat Googelen op zoek naar waar en hoe je Engelstalige Google reviews kunt kopen, dan vind je de aanbiedingen te kust en te keur. Je vindt ze niet alleen als bedrijf via de zoekmachines, maar de bedrijven adverteren ook brutaal op sites als eBay.

Op Marktplaats vind je ze echter niet, maar ook als je gaat zoeken op “reviews kopen”, dan vind je teksten zoals ik in de show notes heb opgenomen:

De bekende local search specialist Mike Blumenthal ging ook op onderzoek uit. In Amerika kwam hij ook niet alleen sites tegen waar je 5-sterren reviews kon kopen, maar ook sites waar je Google+ volgers kunt kopen. Hij rekende uit dat een 5-sterren review gemiddeld US$1,40 per stuk kost.

Ik kon in Nederland niet zo snel een site vinden die echt reviews te koop aanbiedt. Wel vond ik een aantal sites die Facebook Likes en Facebook, Twitter en Pinterest volgers aanbieden. De prijs voor een Like, of een Twitter volger is slechts een paar cent! Je kunt zelfs Duitse Facebook likes kopen. Ongelofelijk!

Hoever wil je gaan? Ik heb al een paar keer met ondernemers te maken gehad, die volgers op een Twitter account hebben gekocht, of Pinterest volgers enzovoorts. Maar afgezien van het bedrag wat je hiervoor betaalt: wat is hier nu de waarde van? Je hebt wat “social proof”, maar hoe geloofwaardig komt het over als je een hele grote -maar bovenal stilzwijgende- schare van Twitter-volgers hebt?

Iedere keer als ik dit te horen krijg, raad ik het de mensen af. En als ze besluiten het toch te doen, dan haal ik mijn handen er af. Ik wil niet met dit soort praktijken worden geassocieerd.

Een tijdje geleden had ik een tandarts die heeft gewoon een mooie Oral B elektrische tandenborstel verloot onder de eerste 50 likes! En die had hij binnen een paar dagen! Dan beloon je tenminste mensen voor het Like’n van je site en je content.

Maar terug naar reviews. Google is tegen op het commercieel verkrijgen van reviews, evenals Yelp. Yelp heeft in het verleden al dikwijls bedrijven 90 dagen lang aan de virtuele schandpaal genageld door een bericht op de Yelp-pagina van het bedrijf te posten, dat het bedrijf zich schuldig heeft gemaakt aan het illegaal verkrijgen van reviews.

Eerder deze maand heeft Yelp weer acht bedrijven gelynched. Daarvan heb ik een afbeelding in de show notes opgenomen.

“We caught someone offering up cash, discounts, gift certificates or other incentives in exchange for reviews about this business. We wanted you to know because buying reviews not only hurst consumers, but also honest businesses who play by the rules.
Check out the evidence here.”

Google is wat dat betreft nog wel wat milder: het enige wat op Google+ kan gebeuren is dat reviews niet worden vertoond. Je wordt niet meteen online besmeurd met virtuele pek en veren.

Hoe krijg je goede reviews op een eerlijke manier?

Iedereen weet inmiddels wel dat goede reviews helpen bij het opbouwen van je online reputatie en mogelijk ook het hoger scoren in de zoekresultaten, alhoewel dit laatste nog ter discussie staat. In elk geval helpen veel sterretjes en positieve verhalen over je bedrijf bij het werven van klanten die op zoek gaan naar reviews.

Maar als je geen reviews mag kopen en mensen ook niet mag belonen voor reviews… Hoe zorg je er dan voor dat je een gestage stroom van nieuwe reviews op gang brengt?

Tja, allereerst moet je natuurlijk tevreden klanten of patiënten hebben. Daar moet je al hard voor werken, temeer daar je ontevreden klanten vaak het snelst geneigd zijn een negatieve review te posten. Je moet er continu aan werken om te weten wie je positief gestemde klanten zijn en wie ontevreden is. Afhankelijk van het type business waar je in zit, zou je sowieso al regelmatig een soort van klanttevredenheidsonderzoek moeten uitvoeren.

Reviews

Als je weet wie je tevreden klanten zijn, moet je ze vragen een testimonial of online review te plaatsen. Als je handig bent, verzamel je niet alle reviews op één site, maar spreid je je kansen en je risico, door reviews te verzamelen op Google+, Yelp en Facebook. Daarna kun je nog eens kijken naar andere sites, zoals bijvoorbeeld “allebedrijvenin.nl”, YelloYello.nl, Tupalo.nl enzovoorts.

Als een klant zegt dat hij/zij met alle plezier een review schrijft, wacht je een paar weken. Wel kun je die persoon ook vragen waar hij of zij de review gaat posten. Als het na een paar weken nog niet is gebeurd kun je het laten zitten tot een volgend moment dat je die klant of patiënt weer ziet, of je kunt een vriendelijke reminder sturen.

Bewaar ook alle geposte testimonials in een apart document, dat je goed opslaat. Zo kun je de testimonials ook nog gebruiken, mochten ze een keer onverhoopt online verdwijnen.

Als je eenmaal een testimonial van een goede en tevreden klant hebt, kun je ook vragen of zij of hij bereid is een videotestimonial te doen. Dat is natuurlijk nog veel krachtiger, zeker als je meerdere video reviews op je website hebt staan!

Wees voorbereid op het feit dat nog niet veel mensen reviews of testimonials posten. Ik heb wel eens gezien bij ondernemers dat ze een soort van stroomdiagram voor de klanten hadden gemaakt, zodat een klant zelf snel en eenvoudig kon kiezen waar en vooral hoe hij een review kon posten.

Wat je ook kunt doen is na bijvoorbeeld een bezoek of behandeling je patiënten of klanten een mail sturen met daarin de vraag hoe hij of zij het heeft ervaren. Daar is op zich niets mis mee.

Al met al gaat het pas fout, als je gaat betalen of belonen voor de reviews. Dus blijf daar verre van!

Reviews hebben vaak vooral invloed op de plaats in de lokale zoekresultaten. David Mihm is een wereldwijd erkende specialist op het gebied van ranking in Google+ Lokaal. Elk jaar publiceert hij samen met tientallen andere wereldbekende specialisten een lijst met alle factoren die volgens hen van invloed zijn op de lokale zoekresultaten.

Lokale ranking factoren van 2013

Recentelijk heeft David Mihm, samen met een groot aantal specialisten de lijst voor 2013 opgesteld. De namen van al deze specialisten heb ik opgenomen in de show notes en ik zal ze in de podcast niet allemaal opnoemen:

  • Nyagoslav Zhekov
  • Aaron Weiche
  • David Wallace
  • James Svoboda
  • Mat Siltala
  • Andrew Shotland
  • Darren Shaw
  • Search Influence Team
  • Conrad Saam
  • Cathy Hillen-Rulloda
  • Jim Rudnick
  • Phil Rozek
  • Ed Reese
  • Mike Ramsey
  • Dave Oremland
  • Nick Neels
  • Casey Meraz
  • Matt Marko
  • Lisa Kolb
  • Matthew Hunt
  • Susan Hallam
  • Greg Gifford
  • Miriam Ellis
  • Adam Dorfman
  • Caleb Donegan
  • Dana DiTomaso
  • Jon Colman
  • Don Campbell
  • Linda Buquet
  • Phil Britton
  • Mary Bowling
  • Mike Blumenthal
  • Dev Basu
  • Thomas Ballantyne

Ongeacht wie je van deze imposante lijst op Internet opzoekt, je vindt geheid honderden verwijzingen naar zijn of haar naam. Dit is echt de crème de la crème met kennis van lokale zoekmachine ranking in de wereld.

Local ranking factors 2013

In de show notes vind je een link naar het artikel op moz.com, waar alle factoren staan beschreven met een toelichting. Op zich is een aantal factoren de afgelopen jaren aardig constant gebleven, zoals:

  • Toekenning van de correcte categorie(ën)
  • Fysieke adres in de plaats waarin wordt gezocht
  • Consistente citations van hoge kwaliteit op sites die autoriteit hebben, betrouwbaar zijn en relevant zijn voor de industrie.
  • Duidelijke naam, adres, postcode, plaats en telefoonnummer vermelding op de bedrijfswebsite.
  • De locatie van je bedrijf als trefwoord in title tags en header tags.
  • Veel reviews op zowel Google+ Lokaal, als op andere sites.
  • Een handvol kwalitatief goede inkomende links van sites met een zekere autoriteit.

Wat wel duidelijk is, is dat het belang van reviews toeneemt, evenals de kwaliteit van de bedrijfsvermeldingen. Kwaliteit geldt daar inmiddels boven kwantiteit. En evenals in de organische resultaten wordt het misbruiken van trefwoorden in de bedrijfsnaam ook afgestraft.

Deze analyse van David Mihm gaat voornamelijk over Amerikaanse sites. Daar is een aantal sites waar je per se gelist MOET zijn met je bedrijf, wil je enige kans van scoren in de lokale zoekresultaten hebben. In Nederland is het niet altijd even duidelijk, welke sites Google hier nu als belangrijk bestempelt. Het ligt voor de hand dat in elk geval de Kamer van Koophandel gegevens en de bedrijfsgegevens op de Telefoongids.nl als erg zwaarwegend worden meegenomen.

Daarna volgt een groot aantal sites, waaronder natuurlijk Google+ Lokaal, Yelp, TomTom Places, Facebook, allebedrijvenin.nl, openingstijden.nl en nog tientallen andere. Dat is precies de reden dat ik je aanraad om je bedrijf op zoveel mogelijk algemene sites aan te melden, evenals op lokale en branche-specifieke sites.

En om je daarbij te helpen heb ik ook afgelopen week weer een paar instructievideo’s gepubliceerd, zodat je zelf snel en eenvoudig je eigen bedrijf nog beter op de kaart kunt zetten.

Nu ik het daarover heb, over die instructievideo’s. Ik ben eigenlijk erg benieuwd of jij ook iets doet met die instructies. Controleer je bijvoorbeeld of je bedrijfsgegevens wel kloppen op die sites en meld je je ook aan, als je ziet dat je niet vermeld staat? Heb je überhaupt iets aan die video’s, of zijn ze wat jou betreft volledig overbodig, omdat je toch wel weet hoe je het beste je bedrijf overal kunt promoten? Laat het me weten in de reacties onder de transcriptie, of spreek een bericht in op de voicemail of op de Hotline.

Laat het me ook weten, als je nieuwsgierig bent naar bepaalde specifieke sites, of je je daar moet aanmelden en zo ja: hoe? Ik help je graag verder, maar het helpt mij als ik weet waar jij als luisteraar behoefte aan hebt. Dus: laat het me weten!

Binnenkort zal ik een speciale instructievideo maken, waarin ik je laat zien hoe je te weten kunt komen op welke lokale of branche-specifieke sites je concurrenten allemaal staan. Want als je in staat bent om jouw bedrijf vermeld te krijgen op alle sites, waar al je grootste concurrenten staan en nog een aantal sites waar bedrijven vaak niet staan vermeld, heb je een gerede kans om boven je concurrenten te scoren in de lokale zoekresultaten.

En zoals ik al vaker heb gezegd: het belang van scoren in de lokale zoekresultaten wordt al maar groter dan de positie van je bedrijfsvermelding in de organische resultaten.

Op de videomarketing tips van vorige week heb ik dan ook meteen een aanvulling… Namelijk, als je een bedrijfsvideo post op YouTube, zet in de beschrijving van de video ook je bedrijfsvermelding, dus: de naam, het adres, de postcode, plaats en het telefoonnummer van je bedrijf. Als je mijn video’s aandachtig hebt bekeken, heb je kunnen zien dat ik hier ook vaak gebruik van maak.

Het effect van de WordPress plugin “Tweet old Post”

Laatst heb ik in podcast 29 beloofd na een tijdje terug te komen op het effect van de plugin “Tweet Old Post”. Welnu, deze podcast lijkt me een mooi moment, want dat is al weer een goede 10 weken (ofwel tweeeneenhalve maand) geleden.

Ik zal je nu daar alles over uit de doeken doen. Allereerst: welke site was het? Omdat ik de meting niet wilde verstoren heb ik dat stil gehouden, maar nu zal ik je het vertellen. Het is een site die ik ooit hebt gemaakt om mogelijk extra verkeer te genereren voor de trouwreportages van Allround Fotografie, te weten: www.trouwdag-tips.info.

Lange tijd heb ik daar zelf artikelen op geschreven, leuke artikelen door anderen op laten publiceren en links naar andere artikelen op Internet geplaatst. Maar de site was op sterven na dood, omdat ik door al mijn andere activiteiten daar geen tijd meer voor had. Het enige wat ik af en toe nog deed, was verzamelingen met links naar leuke artikelen posten. Dat proces had ik dermate vereenvoudigd, dat het mij dagelijks een paar minuten kostte om een paar links te verzamelen en te publiceren.

In de afgelopen 10 weken heb ik af en toe nog eens een link-lijstje gepost, evenals ik voor die tijd deed. De pagina met zo’n lijstje werd gepost en gedeeld op de Facebook fanpagina. Naast het activeren van de plugin en deze actie heb ik verder niet veel gedaan. Dus is mijn mening dat het een redelijk representatieve test is voor het effect van de plugin, sinds ik mijn grote inspanningen rond september/oktober 2012 heb gestaakt.

Ik moet zeggen dat ik op Twitter de afgelopen weken nog wel eens wat reacties heb gekregen, dat ik “oud nieuws” aan het tweeten was. Daar heb ik niet op gereageerd en heb ik gewoon voor lief genomen. Ik wilde de resultaten echt zo min mogelijk beïnvloeden.

Nu ben je natuurlijk nieuwsgierig naar het effect van de plugin. Nog even ter informatie: het gebruikte Twitter-account heeft op dit moment 991 volgers. Helaas ben ik vergeten te onderzoeken hoeveel volgers er in de afgelopen twee maanden zijn bijgekomen. Maar ik zag wel dat er elke week een paar volgers bij kwamen, terwijl dat voorheen ook stil stond.

Ik zal je niet langer op mijn bevindingen laten wachten. Ja, het had echt effect. VEEL effect! In de show notes kun je de grafiek zien vanaf 1 oktober 2012 tot en met 12 augustus 2013. In die grafiek zie je hoe vanaf begin juni het aantal bezoeken via sociale verwijzingen is toegenomen. Dit is dus puur als gevolg van de plugin:

Om e.e.a. nog beter toe te lichten: in de periode 1 oktober 2012 tot en met 10 juni 2013 heeft de site in totaal 52 bezoekers gekregen via Twitter. Dat is grofweg zo’n 7 per maand.

In de periode van 1 oktober 2012 tot en met 12 augustus 2013 heeft de site maar liefst 322 bezoekers via Twitter gekregen. Dat zijn er dus 322 – 52 = 270 in een periode van ongeveer twee maanden. Dat komt op een gemiddelde van zo’n 135 bezoekers per maand: een stijging van iets meer dan 1.900%.

OK, mogelijk is de test niet helemaal wetenschappelijk, maar ik vind dit toch echt een opzienbarend resultaat. Zeker als je groenere content hebt op je site en ook een grotere of actievere groep van Twitter volgers, dan denk ik dat je op deze manier echt meer bezoekers naar je site kunt trekken.

Inmiddels heb ik ook al één opdrachtgever geholpen om de plugin aan het werk te krijgen op zijn WordPress blog. We gaan ook zijn site de komende tijd goed in de gaten houden om te zien of we meer verkeer kunnen creëren, dankzij deze plugin.

Graag help ik jou verder om dit ook voor jouw WordPress site in te stellen. Laat het me maar weten, als je van mijn aanbod gebruik wilt maken. Dan gaan we ook samen er nog eens wat beter aan meten.

Zorg dat je ook gaat scoren in Bing

Langzaamaan wordt het toch steeds belangrijker dat je ook met je website content beter gaat scoren in Bing, de zoekmachine van Microsoft. Ik hoor je vragen: “Hoezo? Google is toch de grootste?”. Op zich klopt dat, maar Bing is druk aan de weg aan het timmeren en het marktaandeel van Bing neemt ook langzaam maar zeker toe.

Het marktaandeel van Bing in juni 2013 lag volgens Comscore toch 3,5% hoger dan in 2011. Maar zoals ik al eerder zei wordt Bing ook gebruikt als Facebook je geen resultaten kan tonen voor de Graph Search.

Wat voor jou belangrijk is om te weten, is dat Apple binnenkort in het najaar iOS7 zal uitbrengen voor haar apparaten. In iOS7 is binnen Siri, de spraak assistent van de iPhone, Google als standaard zoekmachine vervangen door Bing. Ik heb geen idee hoeveel mensen daadwerkelijk gebruik maken van de spraakherkenningsassistent Siri op de iPhone en dan ook nog eens om gegevens op te zoeken, maar dit zou een verandering in verkeer op je site teweeg kunnen brengen. Ik wilde het in elk geval toch even met je delen, zodat je ervan op de hoogte bent.

Hebben stockfoto’s een negatief effect op je rankings?

Zoals je weet wordt Google niet blij, als zij duplicate content detecteert. Sites die klakkeloos content van andere sites kopiëren konden voorheen nog goed scoren in de zoekmachine, maar dit werkt tegenwoordig niet meer.

Maar veel mensen en bedrijven gebruiken vaak dezelfde stockfoto’s voor hun websites, die ze kopen bij bijvoorbeeld istockphoto.com. Ook is er veel gratis fotomateriaal op Internet beschikbaar en foto’s die je vrijelijk mag gebruiken.

Als je het strikt bekijkt, is het meervoudig gebruik van dezelfde stockfoto, ook al is die gekocht, ook duplicate content. Nu is de vraag of Google pagina’s met stockfoto’s ook sneller als negatief beoordeelt, dan pagina’s waarop geen stockfoto’s worden gebruikt.

Matt Cutts van Google heeft hier een tijdje geleden een video over gemaakt, die ik in de show notes heb opgenomen:

In deze video die is geüpload op 17 juni 2013 zegt Matt dat volgens zijn weten dit geen negatief effect heeft op de positie in de zoekresultaten. Hij zegt het wel een goede factor te vinden om in de toekomst naar te kijken om de kwaliteit van een pagina beter te beoordelen.

Hiermee kom ik dan weer aan het einde van de podcast van vandaag. Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.

Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

Als laatste kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je altijd als eerste het laatste nieuws wat ik publiceer en automatisch elk kwartaal het ReputatieCoaching Podcast Boek van het afgelopen kwartaal. Surf daartoe naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief en schrijf je meteen in.

En je kunt rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podast aflevering 39 en mijn naam is Eduard de Boer.

Let wel, ik ben tot en met eind augustus op vakantie, dus ik kan mogelijk niet zo snel reageren op je berichten. Wel doe ik mijn best om af en toe de mail te checken.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

 

Doei!

 

[info_box]Hieronder het overzicht van de links die in deze podcast aan bod komen:

doorEduard

38: Evergreen content… tips en trucs. Foto’s van je smartphone backuppen, je concentratie verbeteren en 5 video marketing tips

Het is vakantietijd! En op dit moment ben ik daadwerkelijk op vakantie! We zitten nu lekker met het gezin in Zuid-Frankrijk. Ik wilde je echter niet zonder podcast laten zitten. Daarom heb ik deze podcast van tevoren ingesproken.

ReputatieCoaching PodcastOveral lees je dat je luisteraars van je podcast en lezers van je weblog niet zomaar in de kou moet laten staan door een soort van “radiostilte”. Zeker als je eenmaal een kring van trouwe “volgers” hebt opgebouwd, werkt dit averechts.

Dat was dan ook de belangrijkste reden voor mij om toch gewoon een podcast (en nog meer content) online te laten verschijnen, terwijl ik op vakantie ben.

Het enige nadeel is dat ik mogelijk niet snel kan reageren op e-mail, voicemail of reacties op de site. Dat moet je me dan even vergeven.

Omdat ik deze podcast in de week voorafgaand aan onze vakantie heb ingesproken, kan ik je natuurlijk niet van actueel nieuws voorzien. Want dat nieuws moest op het moment van inspreken natuurlijk nog plaatsvinden. Dit breng ik dan eventueel na mijn vakantie als nieuws wat dan wellicht “passé” is, maar toch vermeldenswaardig.

In de periode voorafgaand aan mijn vakantie heb ik zogenaamde “green content” verzameld. Dat is content die tijdloos, of zo goed als tijdloos is. Dit soort content blijft ook goed scoren in de zoekmachines, in tegenstelling tot bijvoorbeeld mijn berichten van vorige week over Corpus Justitia. Dat soort nieuws is erg tijdsgevoelig en heeft een beperkte figuurlijke “houdbaarheid”.

Mijn naam is Eduard de Boer –bekend als de ReputatieCoach– en ik heet je van harte welkom bij deze 38e ReputatieCoaching Podcast.

De onderwerpen voor vandaag… Het eerste onderwerp van vandaag gaat over evergreen content; dat leek me wel toepasselijk voor deze podcast. Dat topic sluit ik af met een aantal tips voor het vinden en schrijven van evergreen content.

Als tweede heb ik weer een video van Matt Cutts over hoe Google zich inzet voor het detecteren van Engelstalige spam en zoekmachine spam in andere talen. Daarna kom ik met wat tips voor goede iPhone apps om de foto’s te backuppen van je smartphone.

Voor het geval je vaak wordt afgeleid tijdens je werk, heb ik een 7-tal tips voor het verbeteren van je concentratie en tenslotte heb ik nog 5 tips waarmee jij ervoor kunt zorgen dat jouw video’s hoger scoren in YouTube en Google.

Evergreen content

Zoals ik in de introductie al vertelde, is “evergreen content” tijdloos of zo goed als tijdloos. Deze blijft altijd interessant voor je lezers. En de kans is ook groot dat er altijd mensen blijven komen die ernaar op zoek zijn. Als jij dan die content kunt bieden die men zoekt, creëer je een constante stroom van nieuw verkeer naar je website. Zo kun je dus de omvang van je publiek gestaag vergroten.

Evergreen content

Als je de artikelen en podcasts op mijn site www.reputatiecoaching.nl bekijkt, vind je zowel nieuws, als tijdloze content. Een voorbeeld van de tijdloze content die ik op mijn site heb staan, zijn de instructievideo’s.

Andere voorbeelden van “evergreen content” zijn lijstjes met tips, bepaalde oefeningen, product reviews, video’s en beschouwende artikelen. Hoewel het dateren van content vaak indruist tegen het principe van “evergreen content”, kan het ook in je voordeel werken.

Zo kun je natuurlijk jaarlijks nieuwe en originele content produceren voor terugkerende evenementen of data. Zo heeft Content Marketing Spreker Arend Landman op 12 augustus 2010 een artikel geschreven over angst voor vrijdag de 13e, ook wel “paraskeviadekatriafobie” genaamd. Het fenomeen van angst voor vrijdag de 13e komt een aantal keren per jaar terug en dit maakt het dus “altijd groen”. Dit artikel scoort nog steeds in de top 3 van de zoekresultaten, als je zoekt op “angst voor vrijdag de 13e” of op “paraskeviadekatriafobie”.

Ook artikelen over Valentijnsdag, Moederdag, Vaderdag, Kerstmis, Sinterklaas en dergelijke kun je als evergreen content beschouwen, hoewel die evenementen slechts één keer per jaar terugkeren.

Arend Landman heeft honderden evergreen artikelen geschreven. Dit zorgt er dan ook voor dat maandelijks duizenden mensen zijn weblog bezoeken en zijn artikelen lezen.

Denk jij zelf ook eens na over evergreen content voor jouw bedrijf, waarmee je je website beter en steviger op de kaart kunt zetten. Als ik nog eens terugkijk naar schilderes Brechtje Hendriks die vorige week een vraag stelde over het gebruik van Pinterest en Instagram, kan ik me zo voorstellen dat zij bepaalde onderdelen van haar workshops online kan publiceren in artikelen, ondersteund met foto’s en video’s; bijvoorbeeld bepaalde verftechnieken.

Om je op gang te brengen geef ik je hier een paar tips voor het schrijven van evergreen content:

  • Schrijf bewust NIET voor experts, maar voor beginners – Soms wil je graag de diepgang van je kennis tentoon spreiden, maar dit is vaak minder groen dan je denkt. Want experts zoeken veel minder voor hulp online, want zij weten het meeste al of denken het meeste al wel te weten. Het zijn juist de beginners die op zoek gaan naar informatie.
  • Vermijd TE technische termen – Omdat je content voor beginners is, kan overmatig gebruik van technische (vak)termen hen afschrikken. Aan de andere kant zou je een reeks van artikelen kunnen schrijven, waarbij je in elk artikel een technische term in beginnerstaal uitlegt. Dat is dan wel weer evergreen.
  • Beperk de scope van je artikel – Als je over teveel zaken uitweidt, wordt je artikel langer en minder leesbaar voor beginners. Behoud je focus.
  • Link vanuit je evergreen artikel veel naar andere artikelen op je site – Omdat mensen meer via de evergreen content op je site terecht zullen komen, moet je juist ook linken naar andere gerelateerde stukken proza op je site. Hierdoor leid je de bezoekers door je site en stil je hun honger naar nog meer kennis.
  • Update je evergreen content indien nodig – Soms is bepaalde content toch aan verandering onderhevig en dus kan het voorkomen dat je een artikel iets moet aanpassen om het weer semi-tijdsonafhankelijk te maken.
  • Gebruik mogelijk “oude content” voor het maken van evergreen content – Soms kun je bestaande content nieuw leven inblazen door het te herschrijven, waarbij je het tijdselement eruit haalt.
  • Gebruik vragen van je klanten/patiënten als inspiratie – Heel vaak krijg je van je klanten of patiënten dezelfde vragen. Verzamel deze vragen en schrijf een apart artikel voor elke vraag. Zo bouw je ook een assortiment van tijdloze maar vooral waardevolle content op!

Maar schrijf niet alleen maar tijdloze, groene content. Ook artikelen die extreem tijdsgevoelig zijn kunnen verkeer naar je site trekken en daarmee je bekendheid vergroten. Bovendien laat je daarmee zien dat je ook de actualiteit volgt en op de hoogte bent van wat er speelt in jouw vakgebied.

Op de site “moz.com” staat een interessant artikel uit 2012, dat verder ingaat op “evergreen content”. In dit artikel met de titel “The True Power of Evergreen Content – A Case Study” beschrijft Nick Eubanks heel goed wat evergreen content allemaal voor jouw site kan betekenen. In de show notes op www.reputatiecoaching.nl/38 vind je niet alleen zoals altijd de transcriptie van deze podcast, maar ook de links naar alle artikelen die ik heb gebruikt bij het samenstellen van deze podcast.

En een fantastisch voorbeeld over hoe je evergreen content kunt gebruiken voor het groeien van je business kun je lezen op de site van Marcus Sheridan, ook wel bekend als de “Sales Lion”. Zijn zwembadbedrijfje maakte een heel moeilijke tijd door, na het instorten van de onroerend goed markt in de VS in 2008.

Hij besloot alle vragen van zijn klanten die hij de afgelopen jaren had gekregen online te publiceren en te beantwoorden. Hierdoor is zijn bedrijf één van de meest succesvolle zwembadbedrijven van Amerika geworden. Het advies wat hij geeft is zó simpel, dat het door iedereen uitvoerbaar is:

“Neem de top 50 lijst met vragen die je dagelijks van klanten en prospects krijgt en behandel die stuk voor stuk in een aparte blogpost.”

In een aflevering van de “Social Media Examiner Podcast” van Michael Stelzner kun je luisteren naar een interview met Marcus Sheridan over de relatie tussen bloggen en contentmarketing. De link naar deze podcastaflevering vind je onderaan in de show notes van deze ReputatieCoaching Podcast.

Google strijdt tegen spam in alle talen

Een aantal video’s van Google is ook in zekere zin “evergreen”. Zo verscheen er eerder deze maand een video van Matt Cutts waarin de vraag wordt behandeld, of Google dezelfde maatregelen neemt om spam te weren in de Engelstalige zoekresultaten, als voor andere talen.

Volgens Matt doet Google haar best om spam over de hele wereld te bestrijden, zowel link spam, als content spam. Google probeert de algoritmes voor elke taal te laten werken. Daarnaast hebben ze ook in veel landen lokale mensen zitten die online speuren naar spam. Hiermee wordt spam in 48 talen rond de wereld bestreden.

Google nodigt iedereen uit om een spamrapport of een tweet te sturen, wanneer je spam in de zoekresultaten denkt te zien. Ook kun je een bericht achterlaten in de Google Webmaster fora.

Backup de foto’s op je smartphone!

De regio Midden-Nederland heeft nog vakantie, waar wij op dit moment ook van genieten. Maar vooral in vakanties maken we vaak veel foto’s. En naarmate de camera’s in smartphones steeds beter worden, maken we niet alleen veel foto’s op vakanties, maar ook gedurende ons gewone leven.

We bewaren deze foto’s op onze smartphones of tablets en posten af en toe eens een foto op de social media, zoals Facebook, Twitter of Google+. Maar hoeveel foto’s heb jij nu op je smartphone? 1.000? 2.000? Meer?

Heb je er wel eens over nagedacht of je het erg vindt als je al deze foto’s in één keer kwijtraakt? Ben je dan in één klap de laatste twee, drie of meer jaar van je leven grotendeels kwijt?

Dan ga ik nog een stap verder… Hoeveel foto’s heb je op je laptop of desktop computer staan? Heb je daar wel een backup van? Wordt het niet eens tijd dat goed in te regelen?

Over dit laatste wil ik alleen maar zeggen: zorg ervoor dat je altijd een backup hebt van al je foto’s op een externe USB-harddisk. En maak gebruik van de 1 TB opslagcapaciteit die je GRATIS krijgt als je een account aanmaakt bij Flickr, zoals ik al in podcast 26 meldde.

Ook al heb je dat allemaal gedaan, als je dan niet geregeld de foto’s van je smartphone downloadt op je computer en naar je USB-disk en Flickr stuurt, dan nóg loop je het risico dat je ofwel door verlies van je smartphone of door een technische storing de duizenden foto’s op je telefoon kwijtraakt.

CameraSyncDaarvoor heb ik onlangs een leuke app gevonden, in ieder geval voor de iPhone. Deze app heet “CameraSync”. Zoals zoveel apps kan ook deze iPhone app automatisch je foto’s backuppen naar Flickr. Maar daarnaast kan het ook je foto’s bewaren op Dropbox, Box.com, Amazon S3, een WebDAV-server, Microsoft SkyDrive of Google Drive.

Het mooie eraan is dat je die app zó kunt instellen dat hij alleen bijvoorbeeld je foto’s en video’s uploadt als je in de buurt bent van een bekend WiFi-netwerk. Ook kun je ervoor kiezen om eerst in ieder geval een backup te maken van je foto’s en pas daarna van je video’s, of omgekeerd.

Als je eenmaal de app hebt opgestart, hoef je er niet meer naar om te kijken. Want zodra je in de buurt komt van een bekend WiFi-netwerk, begint de app met het uploaden van je foto’s, zodat ze veilig ergens worden bewaard in de cloud.

Voordat ik op vakantie ging heb ik eerst nog even een volledige backup van m’n iPhone gemaakt en een aparte backup van alle foto’s en video’s. Daarna heb ik het grootste gedeelte van de foto’s gewist op de telefoon. Zo had ik weer 6 GB aan vrije ruimte om nog wat meer podcasts te downloaden, die ik nu tijdens de vakantie aan het luisteren ben.

Camerasync

De app “CameraSync” kost EUR 2,69 maar ik vind het zijn geld dubbel en dwars waard. Ik heb nu namelijk geen angst meer, omdat mijn foto’s en video’s automatisch worden bewaard op drie punten in de cloud.

Een andere manier om je foto’s te backuppen is door het downloaden van de Facebook app, of de Google+ app. In de Facebook app ga je naar de tab “Foto’s” en klik je sync. Dan worden al je foto’s in het vervolg ook automatisch op Facebook bewaard. Alleen biedt Facebook een maximum van 2 gigabyte aan gratis opslagcapaciteit.

Als je gebruik maakt van de Google+ app kun je ook automatisch je foto’s in de achtergrond laten backuppen naar Google+. Google geeft je op dit moment 25 GB gratis. Maar dat is dan wel gedeeld met je mail, documenten en andere bestanden en met je foto’s.

Bij beide oplossingen blijven de foto’s als privé gemarkeerd, totdat jij ze publiekelijk maakt. Dus je hoeft je geen zorgen te maken dat de foto’s per ongeluk zichtbaar worden voor de halve wereld.

Let alleen wel op, als je ergens in het buitenland bent. Stel dat je in Nederland een vrijwel onbeperkte databundel hebt en je hebt dataroaming aan staan, dan veroorzaakt dit een flinke toename van je datakosten. Daarom raad ik je aan de apps dusdanig in te stellen, dat ze alleen foto’s uploaden, als je bereik hebt via WiFi. En ook dan moet je in het buitenland oppassen, want als je in een hotel bijvoorbeeld 5 uur WiFi-tijd koopt, dan kan het zijn dat je daar doorheen bent, zonder dat je er erg in hebt.

7 manieren om geconcentreerd te blijven en afleiding te vermijden

Als je inmiddels terug bent van je vakantie en weer helemaal vol energie aan het werk bent, dan merk je weer hoe vervelend het kan zijn als je lekker geconcentreerd bezig bent en je wordt door iemand of iets gestoord of afgeleid…

Wist je dat het gemiddeld 25 minuten kost om dan weer terug te keren naar dezelfde concentratie (als het je al lukt)? Op deze manier verliezen we met z’n allen gemiddeld iets meer dan 2 uur per dag aan al die verstoringen. Dat is erg jammer.

Concentratie verbeteren

Zelf merk ik dat het nieuwe werken voor mij werkt. Dikwijls ben ik thuis op mijn kantoor geconcentreerd aan het werk en meld dat dan ook aan het gezin. Die komen mij dan in elk geval niet storen. Maar dan nog zijn er zoveel storingsbronnen in je omgeving, die vaak wel ervoor zorgen dat je wordt gestoord.

Op het weblog van Sid Savara –een bekende Personal Development Trainer– kwam ik de volgende zeven tips tegen om gefocussed te blijven door te voorkomen dat je wordt gestoord. Deze heb ik aangevuld met mijn eigen bevindingen.

Als eerste: stop met het checken van je mail en social media! En zet alle bliepjes, piepjes, badges en animaties die aangeven dat er een nieuw mailtje of Facebook berichtje voor je is, UIT! Sommige mensen checken hun mail soms wel 40 keer per uur!

Veel mensen verliezen ook veel tijd in de social media. Zij verwarren het druk lezen van andermans bezigheden, zorgen, beslommeringen of het bekijken van de vakantiefoto’s van vrienden met druk aan het werk zijn.

Ik heb tegenwoordig zowel op mijn grote computer, als op de iPhone en iPad alle waarschuwingsgeluiden voor mail en andere applicaties uit staan. Helaas toont MacOS X altijd een badge met het aantal nieuwe mails, dus die schakel ik dan ook uit, als ik echt aan het werk ben.

Op m’n smartphone heb ik Facebook verwijderd: ik werk gewoon via m.facebook.com in Safari op m’n iPhone als ik daar behoefte aan heb. Opeens hoef ik minder vaak m’n telefoon op te laden en word ik veel minder gestoord!

Als tweede: stop met het beantwoorden van je telefoon. Hoevaak komt het nu werkelijk voor dat iemand je echt op dat moment moet spreken? Ik durf te wedden dat dat niet vaak voorkomt. Laat je telefoongesprekken binnenkomen op je voicemail.

Zo maak ik gebruik van de diensten van Xoip, wat je kunt vinden op www.xoip.com. Daar heb ik diverse 084-nummers en 087-telefoonnummers voor verschillende doeleinden. En het zijn alleen deze nummers die ik naar de buitenwereld communiceer. Het mooie van Xoip is dat je je eigen bereikbaarheidsschema kunt instellen.

xoip

Zo laat ik bijvoorbeeld bepaalde nummers ‘s avonds of in het weekend automatisch in de voicemail komen, terwijl ze gedurende de dag doorschakelen naar Skype of mijn mobiele telefoon. Een ander Xoip-nummer komt altijd bij m’n telefoniste terecht, die van half negen ‘s ochtends tot negen uur ‘s avonds de gesprekken beantwoordt en mij dagelijks een e-mail stuurt met alle ontvangen boodschappen.

En waar ik zo blij mee ben, is dat Xoip tenminste mijn voicemail als een .WAV-bestandje per e-mail naar mij toestuurt. Zo kan ik ook overal de voicemail afluisteren, of als iemand een voicemail inspreekt op de ReputatieCoaching Hotline, deze in de podcast laten horen.

Dus: durf je telefoon eens wat vaker op stil te zetten, waarbij je de trilfunctie ook hebt uitgeschakeld. En leg ‘m dan ook op de kop op je bureau, zodat je helemaal niet ziet dat je wordt gebeld. Mensen die echt iets van je nodig hebben, spreken wel de voicemail in.

Als derde: verdedig je werkplek. Soms is dit in kantooromgevingen zo simpel als de deur van je kantoor te sluiten, als je echt geconcentreerd wilt werken. Maar met de hedendaagse kantoortuinen is dat niet altijd even gemakkelijk.

Op je computer kun je verschillende browsers voor verschillende doeleinden gebruiken. Zo gebruik ik persoonlijk Chrome om ingelogd te blijven op Gmail, Google+ en Google Drive. Ik ben namelijk een extreem enthousiast gebruiker van Google Docs, waardoor ik zo goed als geen documenten of presentaties meer schrijf op mijn computer. Het heeft ook als voordeel dat ik een document waar ik mee ben begonnen overal kan oppakken en uitbreiden op bijvoorbeeld de iPad.

Safari en Firefox gebruik ik dan om op andere accounts ingelogd te zijn. Zo hou ik de werkzaamheden gescheiden.

Hetzelfde geldt ook voor je fysieke werkplek. Probeer ook daar persoonlijke zaken weg te houden.

Ten vierde… Nu ik het toch over je fysieke werkplek heb: ruim je bureau op. De meeste mensen worden erg afgeleid van een bureau dat vol ligt met rommel. Rommel maakt het moeilijk je te concentreren. Uit onderzoek is ook gebleken dat alleen al het zien van rommel je emotioneel kan uitputten. Doe jezelf dus een plezier en ruim nu meteen je bureau op.

Sommige mensen zijn ook productiever als ze minder “rommel” op het bureaublad van hun computer hebben staan en kiezen daarvoor graag voor een fullscreen tekstverwerker, die alle andere storende invloeden verbergt.

Als vijfde: zet een koptelefoon op, of stop oordopjes in je oren. Vooral als je werkt in van die moderne kantoortuinen, in een koffieshop of andere gedeelde werkomgeving kun je erg afgeleid worden door alle geluiden om je heen. Als je van muziek houdt en je beter werkt met muziek erbij, luister dan naar muziek. Download muziek op je smartphone of abonneer je op Spotify, SoundCloud, Rdio of een soortgelijke dienst. Ga echter niet proberen naar podcasts te luisteren, wanneer je moet werken. Doordat het vaak informatie is, waar je iets van kunt leren, ga je geconcentreerd zitten luisteren en wordt je alsnog afgeleid.

Een extra voordeel van zitten werken met oordopjes in, is dat je naar je omgeving het signaal afgeeft dat je niet gestoord wilt worden; ook al heb je niet eens muziek op staan.

Tip nummer 6: plan je werk en bereid je voor. Zorg ervoor dat alles wat je nodig hebt om je werk voor de komende paar uur te doen, in de buurt hebt liggen. Zodoende voorkom je dat je op moet staan om het te pakken, waardoor je concentratie dus weer wordt doorbroken.

Maak van te voren ook een lijstje van de dingen die je in het komende tijdslot gaat doen. Begin dan met datgene waar je het meeste tegenop ziet en pak dan de overige, wellicht triviale zaken op.

Tip 7: neem pauzes tussen activiteiten en pauzeer frequent. Zo voorkom je dat je je focus gedurende een activiteit verliest. Durf jezelf ook te belonen, als je taken hebt afgerond.

Als jij in staat bent je beter te concentreren, komt dit je productiviteit ten goede. En als je productiever bent, valt dit ook je baas of opdrachtgever op. Dit vergroot de reputatie in je directe omgeving. En schroom niet tijd voor jezelf te claimen voor je werkzaamheden en om je volledig af te sluiten om het gedaan te krijgen: ook dit siert je als professional.

5 tips voor beter scoren met YouTube video’s

YouTubeAls laatste onderwerp voor vandaag heb ik vijf tips voor je, hoe je beter kunt scoren met je video’s op YouTube, als in Google. In podcast 36 vertelde ik je al hoe je een aantal video’s in één keer kunt uploaden zonder als spammer te worden gezien en gaf ik je een gouden tip voor het hoger scoren met video’s door een correcte ondertiteling bij elke video te uploaden.

1. Bestandsnaam en titel van je video
Goed scoren met video’s begint bij het begin. En het begin is de bestandsnaam die je aan je video geeft, in combinatie met de titel van je video. De bestandsnaam wordt namelijk door YouTube opgeslagen en kun je niet meer veranderen. Wel wordt die gebruikt bij het zoeken van video’s.

Standaard geeft YouTube elke video de bestandsnaam als titel. Dit kun je wel wijzigen. En je kunt dit ook eventueel ooit naderhand nog eens aanpassen. Gebruik derhalve goede zoektermen in zowel de bestandsnaam, als in de titel van de video. Houd een maximum lengte van zo’n 50-60 karakters aan en begin met je meest belangrijke zoektermen.

2. Je website of URL van je blogpost bovenaan in de beschrijving
Bij een voorvertoning van je video op YouTube worden slechts de eerste twee regels van de beschrijving getoond. Plaats daarom de URL van je site of van je blogpost meteen aan het begin van je video-omschrijving. Zo wordt die altijd weergegeven. Dat is goed, want elke URL die je in de omschrijving plaatst, is clickable!

De beschrijving kan overigens maximaal 5.000 karakters zijn. Gebruik die ruimte! Schrijf een mooi en uniek stuk proza bij/over elke video en gebruik ook daarin de keywords waarop je wilt dat je video gevonden kan worden.

3. Gebruik de tags!
Je kunt tientallen tags bij je video kwijt. Zet daar alle relevante zoektermen in, die je maar kunt bedenken. Overdrijf echter niet, anders wordt je alsnog weer afgestraft vanwege het stuffen van keywords.

Vul daar in elk geval de naam van je videokanaal in, je bedrijfsnaam, de plaats, provincie en land waar de video is opgenomen, als dat van toepassing is, en andere trefwoorden. Vergeet overigens niet je video op “Openbaar” te zetten, want anders kan die ondanks al je mooie trefwoorden alsnog niet worden gevonden.

4. Schakel reacties in
Zelf krijg ik niet zoveel reacties op de video’s. Wellicht komt dat doordat dat niet zo in de aard van de bezoekers ligt. Want de video’s worden wel bekeken. Als je reacties inschakelt, wees er dan op voorbereid dat je ook zult moeten reageren op opmerkingen die de mensen plaatsen.

5. Deel je video’s
“Delen is het nieuwe vermenigvuldigen”. Dus deel je video’s zo vaak mogelijk op zoveel mogelijk plaatsen en sociale media. Embed de video’s in artikelen op je site en upload ze ook naar andere video sites. Hoewel YouTube de grootste is, zijn er nog veel meer sites waar je video’s kunt uploaden. Zo kun je extra awareness creëren voor je naam of je bedrijf.

Met deze vijf tips om beter te worden gevonden met je video’s, kom ik dan weer aan het einde van de podcast van vandaag. Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.

Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

Als laatste kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je altijd als eerste het laatste nieuws wat ik publiceer en automatisch elk kwartaal het ReputatieCoaching Podcast Boek van het afgelopen kwartaal. Surf daartoe naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief en schrijf je meteen in.

En je kunt rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podast aflevering 38 en mijn naam is Eduard de Boer.

Let wel, ik ben tot en met eind augustus op vakantie, dus ik kan mogelijk niet zo snel reageren op je berichten. Wel doe ik mijn best om af en toe de mail te checken.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende keer!

 

Doei!

[info_box]Hieronder het overzicht van de links die in deze podcast aan bod komen: