Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Vandaag begin ik eerst even met een korte terugblik op de podcast van vorige week met nog wat additionele tips voor het produceren van content. Daarna behandel ik de vraag “Hoe kun je je bedrijf van Internet verwijderen?”. Deze vraag ontving ik afgelopen week als reactie op een bepaalde blogpost. Welke dat was, dat hoor je zometeen… En wist je dat negatieve reviews ook positief kunnen zijn?! Hoe dat kan, leg ik je uit na de gebruikersvraag. Als laatste heb ik groot nieuws van Getty Images, dat de wereld van fotografen en foto’s behoorlijk op z’n kop zet!
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.
Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als woonbegeleider, ongediertebestrijder, faunabeheerder, justitieassistent, schadebeheerder of wat dan ook te verbeteren.
De volledige transcriptie (dat is gewoon een ander woord voor “tekst”) van deze podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/67. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts.
In de podcast van vorige week vertelde ik je, hoe je in één uur een blogpost kunt schrijven. Heb je het al geprobeerd? En is het je gelukt? Laat het me weten en reageer onderaan de show notes van deze podcast.
Ik heb een extra tip voor het schrijven van leesbare en begrijpbare teksten en het produceren van betere content in het algemeen: concentreer je op de 5 W’s en de H.
De 5 W’s en de H staan voor:
Dit is een algemeen bekend hulpmiddel voor het schrijven van teksten. Door één of meer van deze vragen te beantwoorden krijg je vaak een betere tekst, houd je gemakkelijker de structuur vast, of maak je het voor de lezer gewoon gemakkelijker om te volgen.
Maar je kunt de 5 W’s ook anders uitleggen… op een niveau hoger, als je nadenkt over je eigen contentmarketing. Ik zal proberen je het uit te leggen…
Dan nu over op de onderwerpen voor vandaag…
Afgelopen week had ik een bijzondere en leerzame ervaring, die maar eens te meer bewees hoe content soms onbedoeld goed kan scoren, hoe dit semi-ongewenste effecten kan hebben en ook hoe slecht sommige mensen lezen.
Tijdens mijn zomervakantie van vorig jaar heb ik in de “Summer seven” 7 instructievideo’s gepost, die je kunnen helpen bij het verbeteren van je lokale vindbaarheid. Eén van die video’s liet zien hoe je je bedrijf kon aanmelden op ‘opendi.nl’.
Op deze video ontving ik een paar dagen geleden de volgende reactie:
Schijnbaar sta ik bij jullie vermeld onder zonnebank. In Koudekerke.
Daar ik geen zonnebank heb, verzoek ik jullie dringend mij uit jullie bestand te schrappen. Ik krijg telefoontjes met verzoek voor zonnebank en dat wordt vervelend.
Groet, E. Zoontjens
Tja, ik vond het onbeleefd om hier niets mee te doen, maar ik had ook niet zo 1–2–3 een idee wat ik er dan wel mee moest doen. Dus heb ik gewoon de bedrijfsvermelding opgezocht op www.opendi.nl en het bijbehorende telefoonnummer maar eens gebeld.
Ik kreeg een mevrouw aan de lijn die nogmaals zei, dat ze graag wilde dat ik de vermelding verwijderde. Daarop legde ik haar uit dat ik niets te maken had met opendi.nl en dus begreep zij weer niet waarom mijn site dan bovenaan in de zoekresultaten stond, terwijl ik niet het bedrijf vertegenwoordigde.
Het bleek dat ze op Google had gezocht op “bedrijfsvermelding opendi” en inderdaad: daarbij scoort mijn artikel met instructievideo van 21 augustus 2013 de eerste plaats! Sterker nog: alle tien de resultaten op de eerste pagina zijn van www.reputatiecoaching.nl. In de show notes heb ik hiervan een screenshot opgenomen, zodat je dit kunt zien. Dus kan ik me goed voorstellen dat die mevrouw het idee had dat mijn site van opendi.nl was.
Ik zegde haar toe hier eens verder in te duiken, om te zien of ik haar wellicht kon uitleggen hoe ze haar bedrijfsvermelding van opendi.nl verwijderd kon krijgen.
Maar toen ging ik eens verder zoeken en ik begon met het intypen van het telefoonnummer op Google. Op basis van het telefoonnummer kreeg ik maar liefst 383 resultaten! Een simpele instructie om haar bedrijf van opendi.nl verwijderd te krijgen, zou er niet echt voor zorgen dat deze mevrouw minder telefoontjes zou krijgen over zonnebanken.
Dus ging ik verder en voegde het woord “zonnebank” als zoekterm toe, achter het telefoonnummer. Daarmee beperkte in het aantal zoekresultaten tot 17, hetgeen een stuk beter te doen leek. En na enig zoekwerk werd het lijstje dat de combinatie van het telefoonnummer van mevrouw Zoontjens met de term “zonnebank” associeert teruggebracht tot de volgende sites:
Wel vond ik het telefoonnummer ook nog gerelateerd aan alternatieve geneeskunde en een beautysalon, dus ik vermoed dat dit de huidige bedrijfsactiviteiten zijn.
Zoals je ziet is opendi.nl inderdaad de eerste site waar het telefoonnummer nog wordt vermeld. Ik heb bewust overal in mijn verhaal het telefoonnummer achterwege gelaten, om te voorkomen dat Google nu wellicht ook onterecht de transcriptie van deze podcast gaat associëren met zonnebanken en het telefoonnummer dat deze mevrouw juist uit de zoekresultaten verwijderd wil hebben.
Vervolgens zocht ik ook nog eens op de zoektermen “zonnebank” en “koudekerke”. Op basis van die zoektermen vond ik nog een paar sites:
En tenslotte heb ik nog gezocht op basis van de zoekterm “zonnebank” en de straatnaam en het huisnummer.
Uit dit voorval kunnen we een paar dingen leren…
Als eerste: neem altijd een apart telefoonnummer voor je bedrijf en communiceer dit in de markt. Als je één of twee euro per maand wilt besparen terwijl je je bedrijf opbouwt en je besluit daarom je eigen telefoonnummer te gebruiken, kan je dit later opbreken en veel ergernis geven. Neem nu deze mevrouw: vijftien jaar na dato wordt haar telefoonnummer nog steeds met zonnebanken geassocieerd! Je kunt bij de meeste telecomproviders letterlijk voor één of twee euro per maand een extra telefoonnummer aanvragen. En mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je bij XOIP gratis een 084- of 087-nummer reserveren, of voor zo’n EUR 90,- per jaar zelfs een lokaal telefoonnummer. Telefoonnummers die je claimt bij XOIP kun je niet alleen doorverbinden naar je eigen vaste of mobiele telefoon, maar ook nog eens naar Skype. In de show notes vind je de link naar XOIP. Zelf gebruik ik ook diverse nummers van XOIP voor het scheiden van mijn telefoonverkeer.
Ten tweede: het kan lastig zijn je NAPT (Naam, Adres, Postcode / Plaats en Telefoonnummer) ofwel bedrijfsvermelding van Internet te verwijderen en vaak weet je niet eens waar je bedrijf allemaal vermeld staat. Als je je bedrijf van Internet wilt verwijderen, zoek dan grondig op basis van je telefonnummer en beperk je niet tot alleen Google. Zoek ook eens in Bing en DuckDuckGo.
Ten derde: als je zelf aan de slag gaat met het opschonen van bestaande citations of het creëren van nieuwe bedrijfsvermeldingen is het verstandig om je vermelding op zoveel mogelijk sites echt te claimen en de site, samen met de bijbehorende gebruikersnaam en wachtwoord goed te bewaren. Zo kun je ooit in de toekomst, als dit nodig mocht zijn, relatief snel al de jou bekende bedrijfsvermeldingen langs, om ze te verwijderen. Als je dat zelf al hebt gedaan, zal het aantal sites dat daarna overblijft relatief beperkt zijn.
Wat ik dan wel weer interessant vind om te zien, is hoe krachtig bedrijfsvermeldingen zijn. Hoewel de dame die contact met mij zocht niet meer actief was in de zonnebankenbusiness in de regio, werd ze er nog wel steeds voor benaderd, doordat haar bedrijfsactiviteit met de bedrijfsgevens nog op een handjevol sites vermeld staan.
Oh ja, ik begon ermee dat ik deze mevrouw wilde helpen met het verminderen van het aantal telefoontjes over zonnebanken, dus ik heb haar nadat ik de transcriptie van deze podcast heb gepost, meteen eventjes een mailtje gestuurd. Daarin verwees ik naar deze transcriptie, met het advies om de bedrijfsgegevens van de sites die ik hiervoor heb genoemd, te verwijderen. Ik verwacht dat ze daarna niet meer lastig zal worden gevallen over zonnebanken.
Zoals je weet help ik bedrijven niet alleen met het verbeteren van hun online vindbaarheid, maar ook met hun online reputatie. Een vast onderdeel daarbij is het verzamelen van reviews. En steeds krijg ik de vraag: “Maar wat als ik nu een negatieve review krijg? Dan ligt mijn reputatie op straat!”.
Toegegeven, negatieve reviews wil niemand. Je kunt er nachten van wakker liggen, van de angst dat je een negatieve review ergens krijgt. Mijn advies is om dat niet te doen en gewoon reviews te gaan verzamelen op diverse sites. Als jij als bedrijf of ondernemer goed je best doet, is de kans relatief klein dat je een negatieve review krijgt.
En mócht je dan ooit een negatieve review krijgen, dan moet je proberen deze om te buigen naar iets positiefs. Zie het als een kans om meer klanten te krijgen!
Om te beginnen omvat het verzamelen van reviews meer dan alleen maar om reviews vragen of vertellen dat je bedrijf op bepaalde review sites vermeld staat. Je moet namelijk actief de diverse review sites in de gaten houden. Wat ook helpt, is wat ik in het verleden al eens heb verteld: het monitoren van wat er over je bedrijf wordt geschreven door bijvoorbeeld gebruik te maken van Google Alerts.
Maar goed, terug naar reviewmanagement. Ik raad je aan de grote review sites zo eens per één a twee weken te bekijken. Maak een aparte folder in je bookmarks, waarin je de links naar je bedrijfsvermeldingen op de diverse review sites opslaat. En reserveer bij voorkeur een vast moment in je agenda. Dan kun je alle bookmarks snel één voor één nalopen om te zien wat er wordt geschreven. Als je bent begonnen met het opschonen van je citations of bedrijfsvermeldingen, dan heb je deze lijst al en hoef je de desbetreffende sites alleen maar even te bookmarken.
Meld je ook als bedrijf aan op de sites, waar dat kan. Zo kun je dan netjes uit naam van je bedrijf of onderneming reageren. Reageer overigens niet alleen op negatieve reviews, maar ook op positieve! Dat laat zien dat je een betrokken ondernemer bent!
“Maar hoe kunnen negatieve reviews je bedrijf nu helpen?”, vraag je je af. Ik zie tenminste vier manieren:
Getty Images staat erom bekend, dat ze zelfs kleine bloggers dreigen met rechtzaken, als ze niet betalen voor een afbeelding die volgens hun zeggen, van één van de bij hen aangesloten fotografen afkomstig is. Als je hier naar gaat zoeken op Google, vind je zo honderden gevallen van deze moderne vorm van afpersing, met het auteursrecht als argument.
Getty Images is zelfs zo arrogant, dat ze beweert dat ze aan een afbeelding ter grootte van een enkele pixel al kunnen achterhalen dat de originele afbeelding van hun site afkomstig is. Die bewering zou ik wel eens willen ontkrachten…
Maar goed, jarenlang hebben ook veel Nederlandse bloggers honderden en zelfs duizenden euro’s betaald, als schikking voor het gebruik van een afbeelding van Getty Images. Op 3 oktober 2011 was er zelfs aandacht voor in een uitzending van TROS Radar. De link hier naartoe kun je vinden in de show notes, evenals de video zelf:
Maar nu lijkt Getty Images het roer volledig om te gooien. Want in plaats van bloggers of webmasters die hun foto’s gebruiken te vervolgen, biedt Getty Images de mogelijkheid om de foto’s gratis te embedden op je website.
Ik zal je uitleggen hoe dat werkt… Surf om te beginnen naar www.gettyimages.nl. De exacte link vind je in de transcriptie van deze podcast op www.reputatiecoaching.nl/67. Ga daar lekker op zoek in de miljoenen foto’s, naar díe foto, die jij graag op je website of in je artikel wilt embedden.
Beweeg je muis over de thumbnail en klik op de “embed”-knop. Welke dat is, kun je bekijken in de screenshot in de show notes:
Embedded Viewer
Waar mogelijk mag u Content van Getty Images opnemen in een website, blog of socialmediaplatform met behulp van de ingesloten viewer (de “Embedded Viewer”). Niet alle Content van Getty Images wordt beschikbaar gemaakt als embedded content en de beschikbaarheid kan zonder kennisgeving worden gewijzigd. Getty Images behoudt zich het recht voor om Content van Getty Images naar eigen goeddunken niet langer beschikbaar te stellen via de Embedded Viewer. U gaat ermee akkoord dat u, indien daartoe verzocht, het gebruik van de Embedded Viewer en/of Content van Getty Images onmiddellijk staakt. Het is u uitsluitend toegestaan om embedded Content van Getty Images te gebruiken voor redactionele doeleinden (dat wil zeggen in verband met gebeurtenissen die nieuwswaardig of in het openbaar belang zijn). Embedded Content van Getty Images mag niet worden gebruikt: (a) voor commerciële doeleinden (bijvoorbeeld in reclame, advertenties of merchandising) of om onderschreven sponsoring te suggereren; (b) in strijd met enige kenbaar gemaakte beperking; (c) op een lasterlijke, pornografische of anderszins onwettelijke manier; of (d) buiten het kader van de Embedded Viewer.Getty Images (of derden die optreden namens Getty Images) mag gegevens verzamelen over het gebruik van de Embedded Viewer en embedded Content van Getty Images, en behoudt zich het recht voor om advertenties in de Embedded Viewer te plaatsen of anderszins inkomsten uit het gebruik hiervan te genereren zonder compensatie aan u.
Op basis van deze voorwaarden stel ik hierbij dat de hierboven vertoonde afbeelding nieuwswaardig is, ten behoeve van het nieuwsfeit dat Getty Images deze mogelijkheid sinds een paar dagen biedt. Anders voldoe ik natuurlijk niet aan de gebruiksvoorwaarden…
Maar goed, dit heeft dus grote consequenties voor het gebruik van foto’s uit de databank van Getty Images. Als het jou als blogger of bedrijf niet uitmaakt dat er een visueel watermerk met een shortlink in de foto staat om aan te geven dat het een foto van Getty Images is, dan mag je dus (onder de vermelde voorwaarden) de foto gebruiken.
Een kleine disclaimer: controleer af en toe of je nog wel aan de gebruiksvoorwaarden voldoet, anders heb je zo alsnog een advocatenkantoor op je dak!
Maar wat is nu de reden dat Getty Images het roer zo drastisch omgooit? Ik denk dat ze meegaan met de tijd en dat ze nu willen stoppen, wat mensen al jarenlang doen: het stelen van copyrighted images van andere sites, zonder verwijzing naar de rechthebbende. Ze ontsluiten nu op een nette wijze, wat honderdduizenden bloggers dus al die tijd al deden. Alleen staat er nu een subtiel watermerk in de foto, om te laten zien dat die afkomstig is van Getty Images.
Je kunt overigens heel gemakkelijk de foto vertonen zonder het desbetreffende watermerk, door alleen de URL die in de embed-code zit als image op te nemen, maar ook dat raad ik je ten zeerste af, tenzij je de eerste wilt zijn die in het nieuws komt, die hiervoor wordt gedagvaard als gevolg van het lid (d) uit de voorwaarden die ik je zojuist voorlas …
De embedded foto linkt ook terug naar Getty Images. Dat is op dit moment het enige. Volgens Getty Images kan in de toekomst wellicht reclame of andere betaalde content worden toegevoegd. Maar dat is iets wat we te zijner tijd dan wel zullen zien.
Vooralsnog kunnen we dus de foto’s van Getty Images gebruiken voor niet-commerciële doeleinden, dus voor social media, weblogs enzovoorts. Het idee erachter is om Internetters zo subtiel op te voeden over copyrighted content en de mogelijkheden die Getty Images te bieden heeft.
Met dit nieuws van Getty Images kom ik weer aan het einde van deze podcast. Ik had voor vandaag eigenlijk ook nog een leuke video van Matt Cutts over het SEO-effect van EXIF-data in foto’s, maar die houd je te goed voor volgende week. In elk geval heb ik vandaag wederom mijn best gedaan een hopelijk leuke en interessante podcast voor jou samen te stellen. Daarom hoop ik ook dat je er weer wat van hebt opgestoken.
Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.
Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 67 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Laat ik het maar meteen zeggen: vorige podcast sprak ik wel heel snel! Ik had in recordtempo zo’n 4.400 woorden erdoor gejaagd. Wat daar de oorzaak van was, vertel ik je zo. Bing gaat belabberd taalgebruik afstraffen en Matt Cutts licht toe of je eenvoudig moet schrijven, of juist heel wetenschappelijk. En afgelopen week was ik te druk met al mijn activiteiten om daarnaast ook artikelen te schrijven en te publiceren… Zo heb ik voor Ordina twee video’s gemaakt voor de promotie van twee evenementen.
En ik heb vandaag de uitslag voor je van de prijsvraag voor de videomarketing tips. Die kan ik trouwens meteen wel geven: er waren geen inzendingen, dus ik hoef ook geen taart in een envelop te stoppen en op te sturen. De podcasts waarin ik dit aankondigde en de bijbehorende weblogartikelen hebben zeker voldoende publiek getrokken, dus dat kan niet de oorzaak zijn. Wellicht is iedereen te druk met zijn of haar eigen contentmarketing of oppoetsen van de citations.
Verder in de uitzending van vandaag: Google is sindskort het op één na rijkste bedrijf, Google is op zoek naar scraper sites en Google penalties volgen je ook naar een nieuw domein. Verder heb ik wat nieuwtjes over Google Maps. Vandaag sluit ik de podcast af met een uitleg over hoe je binnen één uur een blogpost kunt schrijven.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.
Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als dermatoloog, egyptoloog, horlogemaker, geschiedkundige of wat dan ook te verbeteren.
De volledige transcriptie (dat is een ander woord voor “tekst”) van deze podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/66. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts.
Ik begin even met mijn excuus aan te bieden voor de podcast van vorige week. Toen ik die terugluisterde, hoorde ik dat ik wel in een enorm hoog tempo alle onderwerpen behandelde. Mea culpa, deze hoge spreeksnelheid was niet goed en het kwam de hoorbaarheid van die uitzending dan ook niet ten goede.
Geef me even de ruimte en gelegenheid om de oorzaak hiervan toe te lichten. Zoals ik ook al zei in die podcast, was ik op zondag 23 februari jarig en had ik de zaterdag ervoor het grootste deel van alle onderwerpen al uitgezocht en uitgewerkt. Bij het inspreken ervan op mijn verjaardag ging er echter het één en ander fout, waardoor de kwaliteit heel belabberd was, toen ik de opname terugluisterde. En de tijd schreed voort… De genodigden konden elk moment arriveren, dus het was een race tegen de klok.
Zoals je wellicht kunt begrijpen verwachtte ik dat het ’s avonds ook vrij laat zou worden, dus dan zou ik er ook geen tijd meer voor hebben. En om alles maandagmorgen vroeg te doen… Dat zag ik ook niet zitten.
Dus onder deze tijdsdruk ben ik onbewust heel snel gaan spreken. Dat hoorde ik weer toen ik de tweede opname terugluisterde. Alleen had ik toen geen tijd meer om de podcast nog voor een derde keer op te nemen.
Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt, dat ik je voor het eerst sinds alle podcasts meer dan 4.400 woorden in minder dan 20 minuten heb gepresenteerd, ofwel circa 220 woorden per minuut! Sorry en ik zal mijn best doen in het vervolg weer iets langzamer te spreken.
Dan nu over op de onderwerpen voor vandaag…
Eerst een kort nieuwtje van Bing, ondanks dat deze zoekmachine volgens mij in Nederland amper wordt gebruikt. Duane Forrester, de Senior Product Manager van Bing, schrijft in het artikel “Quality: Do You Have It, or Just Think You Have It?” op het Bing Webmaster Blog dat de zoekmachine van Microsoft daadwerkelijk slechte grammatica, typfouten en belabberd taalgebruik meeneemt als rankingfactor in de zoekresultaten.
Als Bing de idee heeft dat het aantal fouten echt een negatief effect heeft op de gebruikerservaring tot een punt waarbij iemand hoogstwaarschijnlijk zal stoppen met lezen, dan is de kans groot dat dit een negatief effect heeft op de ranking.
Duane schrijft vrij vertaald:
Als jij [als mens] moeite hebt met alle fouten, waarom zou een zoekmachine een dergelijke pagina dan hoger in de zoekresultaten moeten vertonen, dan pagina’s die geen fouten bevatten?
Dit is in tegenstelling tot Google, althans volgens een uitleg van Matt Cutts in 2011 en ook volgens de video die ik in podcast 64 heb opgenomen, waarin hij zegt dat reacties op artikelen met fouten geen negatief effect hebben op de ranking van jouw pagina’s.
In de praktijk apen de zoekmachines elkaar redelijk na, dus ik acht het zeker mogelijk dat Google over enige tijd ook de kwaliteit zal gaan meewegen. Wie weet zal belabberd taalgebruik geen direct negatief effect hebben, maar krijgt (vrijwel) foutloze content extra pluspunten, waardoor het mogelijk hoger in de zoekresultaten vertoond zal worden.
Vorige week maandagmiddag kwam de eerste promotievideo voor Ordina live, die ik de week ervoor had gemaakt. Deze video hebben we met uiterst beperkte middelen gemaakt, om te laten zien dat video’s maken op zich niet complex en/of duur hoeft te zijn. We hebben met een iPhone het geluid opgenomen en met een paar simpele fotocamera’s de video opgenomen.
In de show notes kun je zien hoe deze video is geworden:
Dus als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor Glass, bekijk dan deze video’s en schrijf je snel in, voordat alle kaarten weg zijn.
Het moge duidelijk zijn: ik ben geen videograaf. Maar video’s scoren nu eenmaal goed in de zoekmachines, vaak sneller en beter dan gewone webpagina’s. En het is eens iets anders om zaken te presenteren.
Een andere video die ik afgelopen vrijdag nog snel in elkaar heb geknutseld, was ook voor Ordina. Deze video moest uitermate snel gemaakt worden om een kennissessie met als titel “Mastering the Cloud” extra te promoten. Bekijk ook deze video in de show notes van deze uitzending:
“Maar werken de video’s nu ook om meer bezoekers naar het evenement te trekken?”, hoor ik je dan vragen. Tja, het was te kort dag om de statistieken voor de end-to-end funnel van video naar artikel op de site naar inschrijving voor het evenement op 13 maart te meten. Sinds eerste video online staat en deze flink in de social media wordt gepromoot is echter wel een grotere toename in het aantal aanmeldingen te zien.
In de toekomst gaan we natuurlijk wel alles end-to-end meten om goed te kunnen zien of dergelijke inspanningen effect hebben.
De video die Matt Cutts deze week uitbracht geeft antwoord op de vraag of het beter is om gemakkelijk leesbare tekst te schrijven, of meer wetenschappelijk te schrijven en vakjargon te gebruiken.
Als je artikel alleen voor bijvoorbeeld wetenschappers bedoeld is, dan mag het natuurlijk zeker heel wetenschappelijk georiënteerd zijn, maar Matt adviseert toch om altijd zo duidelijk mogelijk te schrijven.
Hij adviseert tevens elk artikel hardop voor te lezen, om zo naar jezelf te luisteren om te horen waar je nog iets kunt verbeteren. Dit draagt allemaal bij tot een beter leesbare tekst.
Google is sinds deze week ook op zoek naar zogenaamde “scraper sites”. Voor het geval je nog nooit van deze term hebt gehoord, zal ik even kort vertellen wat “scraper sites” zijn. Scraper sites zijn websites die content zoals tekst, afbeeldingen, blogberichten, nieuws of wat dan ook van je site stelen om dan te hergebruiken op andere sites om daarmee geld te verdienen. Want vaak stonden die sites bol met advertenties of affiliate links.
In het verleden was dit een heel lucratieve activiteit en als je het goed deed, kon jouw site met content die je had gepikt van andere sites beter scoren in de zoekresultaten, dan de originele content. Maar als dit jou overkomt, kan dit erg frustrerend zijn.
Welnu, dat behoort al geruime tijd tot het verleden en over het algemeen scoort de originele content beter dan de gekopieerde content.
Toch verstuurde Matt Cutts afgelopen week een tweet met de tekst:
De link naar dit formulier vind je in de show notes op www.reputatiecoaching.nl/66.
Het is mij een paar jaar geleden overkomen dat een fotograaf uit Roermond alle content van mijn eigen site voor Allround Fotografie letterlijk had gekopieerd en geplakt, inclusief de prijzen. Het enige dat hij anders had, waren de foto’s en de bedrijfsnaam.
Toen ik dat ontdekte, bleek de desbetreffende site pas een goede anderhalve week live. Maar ik heb meteen de maker van de site en de eigenaar van de domeinnaam gemaild, met het verzoek om de content te verwijderen of te herschrijven. Binnen een week had deze fotograaf zijn eigen content online staan.
Maar als dit jou overkomt en je meldt het misbruik op de pagina die ik in de show notes heb vermeld, verwacht dan niet meteen een oplossing. Google belooft namelijk niets. Het kan zijn dat ze deze input van gebruikers op den duur weer gebruiken om het algoritme te verbeteren, zodat ze nóg beter gekopieerde content kunnen herkennen.
Google heeft ook al jaren de mogelijkheid om een DMCA klacht in te dienen. “DMCA” staat voor “Digital Millennium Copyright Act”. Wikipedia schrijft het volgende over “DMCA”:
De Digital Millennium Copyright Act (DMCA) is een Amerikaanse wet uit 1998 die de auteursrechtenwetgeving uitbreidt voor de technologie van het digitale millennium. De wet implementeert twee verdragen uit 1996 van de Wereldorganisatie voor Intellectueel Eigendom. Op 12 oktober 1998 werd de wet unaniem aangenomen door het Amerikaanse Congres. Op 28 oktober ondertekende toenmalig president Bill Clinton de wet.
De Digital Millennium Copyright Act stelt de productie en verspreiding van technologie of diensten strafbaar die bedoeld zijn om digitale beveiligingsmaatregelen te omzeilen die de toegang tot een auteursrechtelijk beschermd werk regelen. De wet verhoogt ook de strafmaat voor auteursrechtenschending op het internet, terwijl de aansprakelijkheid van providers wordt beperkt.
Op grond van de DMCA kan men de eigenaar van een website sommeren inbreukmakende inhoud te verwijderen, een zogenaamde takedown notice. Een van de kritiekpunten op de wet is dat het rechthebbenden erg gemakkelijk gemaakt wordt een takedown notice te versturen, zelfs als er in het geheel geen inbreuk gemaakt wordt. Als de eigenaar van een website een takedown notice ontvangt, is het in zijn belang het niet aan te vechten, want als het materiaal wordt verwijderd kan hij niet aansprakelijk gesteld worden. Uit een analyse van Google blijkt dat een takedown notice vaak op oneigenlijke gronden verstuurd wordt, bijvoorbeeld om een concurrent te hinderen.
Tot zover het citaat van Wikipedia.
En zal ik je eens iets leuks verklappen, hoe je met video’s je voordeel kunt doen van content scrapers die video’s van YouTube zoeken en die op hun eigen site(s) vertonen? Heel simpel: vaak zijn die scrapers niet bijster intelligent en wat ze doen is de links in gekopieerde content laten staan en vaak zelfs ook nog eens als zogenaamde “FOLLOW”-links opnemen.
Dus is het belangrijk dat je in de omschrijving bij elke YouTube video ook links opneemt naar je social media profielen, YouTube playlists en tenslotte ook een link terug naar de desbetreffende video.
Wat er dan gebeurt, is dat bij een vertoonde video ook de tekst van de omschrijving wordt getoond met backlinks naar jouw eigen content. Dat helpt dus ook weer met het ranken van jouw content. Zo heb je toch een klein voordeel van de content scrapers…
Toen ik hier nog iets meer in dook, vond ik ook nog een oude video van Matt Cutts uit 2009. Deze heb ik ook in de show notes opgenomen:
Stel je bent in het verleden ondeugend geweest en je hebt bijvoorbeeld op illegale wijze een groot aantal backlinks naar je site gekocht of “gerealiseerd” dan is de kans groot dat je van Google een penalty krijgt. Een Google penalty kan verschillende vormen aannemen. Eén van de ergste penalties is wel die, waarbij je site helemaal uit de zoekresultaten is verdwenen.
Een mogelijke oplossing die je op Internet kunt vinden, als je hierin duikt, is dat je een nieuwe site moet maken. En sommige vermeende specialisten adviseren je dan om je oude content via een zogenaamde “301-redirect” te verwijzen naar dezelfde content op je nieuwe domeinnaam. Echter, dat werkt niet, want Google volgt de doorverwijzing naar de nieuwe domeinnaam en zal die dus hoogstwaarschijnlijk ook niet in de zoekresultaten overnemen.
Maar wist je dat je Google penalty je zelfs kan achtervolgen als je geen redirect toepast? Dit vertelde John Mueller van Google eerder deze week in een Google Webmaster Hangout on Air. Google kan mogelijk ontdekken dat je gewoon de content hebt overgezet en dus krijgt de nieuwe site ook dezelfde penalty. De link naar de video heb ik opgenomen in de show notes: https://www.youtube.com/watch?v=ArBkHv4r4Yc&t=23m15s. Als je op die link klikt, kom je meteen op het stuk in de video (op 23 minuten en 15 seconden), waar John Mueller dit uitlegt.
Dus, mocht je site een penalty hebben en niet meer worden getoond in de zoekresultaten en werkt ook het zogenaamde “reconsideration request” niet, dan zit er niet veel anders op dan een totaal nieuwe site te maken met nieuwe, originele content, die je host onder een nieuwe domainnaam.
Tot vorige maad stond Exxon Mobile lange tijd op de tweede plaats van rijkste bedrijven in de wereld, achter Apple. Maar de tweede plaats is begin februari volgens Bloomberg heel even overgenomen door Google. Op 7 februari was Google namelijk gedurende de dag heel even meer waard dan Exxon Mobile. Aan het einde van die dag was Exxon echter zo’n US$300 miljoen meer waard dan Google.
We zullen zien hoe de komende tijd het aandeel van Google zich ontwikkelt. Afgelopen vrijdag was Exxon toch weer beduidend meer waard dan Google. De achterstand op Apple bedraagt echter nog zo’n slordige US$70 miljard.
Vorige week vertelde ik dat de nieuwe Google Maps nu officieel live is, maar dat nog niet alle features van de originele Google Maps erin waren verwerkt. Inmiddels is er alweer één “oude” feature (met drie onderliggende mogelijkheden) terug.
Het betreft de mogelijkheid om een rechterklik te doen op een kaart. Dit werkte tot vorige week niet, maar inmiddels werkt het wel weer. Op dit moment heb je de volgende drie mogelijkheden, als je in Google Maps op de rechterknop van je muis klikt:
De eerste twee spreken voor zichzelf. De derde optie “Wat is hier?” herken je misschien ook nog wel uit de originele Google Maps. Dit toont je namelijk de geografische coördinaten van het desbetreffende punt.
Helaas is de optie om de HTML-code voor het “Binnenkijken”, ofwel voor het embedden van een Bedrijfspanorama, nog niet beschikbaar. Maar dat zal binnenkort ook wel komen.
Misschien wist je het nog niet, maar Google Maps zit ook vol met spam. Het is namelijk niet moeilijk een nieuw bedrijf aan te maken. Een mogelijkheid waar ik hier niet verder op in wil gaan, is misbruik te maken van een achterdeurtje in Google Maps, door gebruik te maken van de categorie “sleutelmaker”, of “locksmith” op z’n Engels. Als je daar meer over wilt lezen, dan moet je daar zelf maar eens op Google’n.
Maar afgelopen week kwam ook aan het licht dat iemand valse vermeldingen had gemaakt voor de FBI en de Secret Service in Google Maps. Bij die vermeldingen stonden heel andere telefoonnummers, die eigendom waren van de crimineel. Gesprekken naar deze nummers werden keurig beantwoord door de desbetreffende diensten. Maar wat niemand in de gaten had, was dat ze eerst werden aangenomen door een opnameapparaat en pas vervolgens werden doorverbonden naar de FBI en Secret Service.
Zo konden dus alle gesprekken worden opgenomen! Hier kunnen we een les uit leren: vertrouw niet per definitie alle gegevens die je ziet, die Google je voorschotelt, want dit kan namelijk overal ter wereld in Google worden uitgehaald.
Google zegt echter inmiddels maatregelen te hebben genomen, waardoor dit soort “live” sites niet meer zo snel en eenvoudig kunnen worden aangemaakt. Maar volgens mij hebben ze dat nog niet in Nederland operationeel. Zo heb ik een aanvraag voor een bedrijfspanorama gekregen, van een bedrijf dat nog niet op Google Maps stond. Afgelopen zaterdag logde ik in op Google Mapmaker en kon echter probleemloos dit nieuwe bedrijf rechtstreeks op de kaart zetten.
Ik weet natuurlijk niet wat Google heeft gedaan om misbruik te voorkomen, maar gezien wat ik je zojuist vertelde, verbaast mij dit wel enigszins. Nu kan het zijn dat dit komt, doordat het een legitiem bedrijf is, met een officiële website en een stuk historie, die Google al kent. Ik weet het niet, maar ik hoop dat dit soort misbruik snel onmogelijk wordt.
Per podcast ben ik in totaal zo’n 8–9 uur bezig. Dat is dan inclusief alle research, het inspreken en oppoetsen van de audio, het schrijven van de show notes en de transcriptie, zoeken of maken van afbeeldingen en video’s en het publiceren van zowel de audio, als de bijbehorende transcriptie.
Nu is de ene blogpost de andere niet en voor sommige artikelen moet je eerst echt veel research doen, voor er een gedegen en goed onderbouwd stuk proza vanuit je vingers op je scherm komt. Maar soms moet je gewoon heel snel een artikel publiceren over één of ander topic, om zo actueel te blijven.
En het is een ware kunst om snel een artikel te kunnen schrijven. Ook jij kunt binnen één uur een blogpost schrijven. Wil je weten hoe?
Stap 1: Bereid je voor (5 minuten)
Beginnen is het allermoeilijkst. Begin met het verwijderen / stoppen van alle afleidingen. Dus sluit je mail, je Facebook, Twitter, Skype, zet je telefoon in airplane-mode en open alleen de programma’s die je nodig hebt. Ga nog naar het toilet voor een sanitaire stop en pak eventueel wat te drinken naast je werkplek.
Stap 2: Onderwerp en titel (5 minuten)
Als je schrijft over iets actueels, dan heb je het onderwerp dus al te pakken. Als je geen inspiratie hebt, pak dan je lijst met potentiële onderwerpen, die je als het goed is bijhoudt. Kies een onderwerp.
Mocht je echt niets kunnen verzinnen om over te schrijven, bedenk dan eventuele pijnpunten voor je lezers. Welke problemen ondervinden ze? Wat voor vragen heb jij onlangs beantwoord? Of probeer je te herinneren waar jij onlangs nog inspiratie uit hebt opgedaan…
Als je eenmaal je onderwerp hebt, verzin dan een simpele titel. Mensen willen tenslotte lezen op basis van de titel waar ze op klikken.
Stap 3: Takeaway message (5 minuten)
Als je het onderwerp en de titel hebt, denk dan kort na over de kernboodschap of “takeaway message” van je blogpost. Wat wil je dat mensen er van opsteken of leren?
Bedenk een goede introductie en een goede afsluiting om te zorgen dat je tijdens het schrijven niet afdwaalt.
Stap 4: 2–3 punten of argumenten voor je kernboodschap (10 minuten)
Voordat je daadwerkelijk je blogbericht gaat schrijven moet je 2 of 3 punten of argumenten verzinnen om je kernboodschap mee te ondersteunten. Dit zijn de redenen WAAROM je over het onderwerp schrijft.
Schrijf ze in een paar regels of in bullets, wat jij maar het prettigste vindt.
Stap 5: Vul de rest in (25 minuten)
Nu heb je 25 minuten voor de rest. Maar als het goed is heb je al:
Borduur voort op wat je al hebt, op je punten of argumenten etc. Laat je expertise zien! Blogberichten hoeven heus niet altijd heel lang te zijn: vaak volstaat een artikeltje van 400–500 woorden al!
Als je de voorbereiding goed hebt gedaan, lukt deze fase echt wel binnen 25 minuten. En dan ben je er bijna!
Stap 6: Edit, Publiceer en Promoot (10 minuten)
Ja, het uur zit er bijna op! Lees je blogpost nog eens goed door of lees hem eventueel hardop voor, om zo fouten in spelling eruit te halen en mogelijk de flow nog iets te verbeteren. Als je er niet helemaal zeker van bent, laat dan iemand anders het bericht lezen.
Voeg een foto of afbeelding toe en klik op “Publiceer!”. Vergeet daarna niet om je bericht te delen op de sociale media. Als de tijd niet erg handig is, kun je het bericht inplannen op een betere tijd, met behulp van Hootsuite of Buffer.
En dan zit het erop! Hoewel het heel veel voldoening kan geven om uren te werken aan de perfecte blogpost, heb je dikwijls momenten dat je snel iets moet produceren. Als je dit binnenkort gebeurt, schiet dan niet in paniek en denk terug aan deze podcast, nummer 66.
Heb jij nog bepaalde tips of trucs voor het schrijven van een blogbericht? Laat ze achter in een reactie onderaan de show notes op www.reputatiecoaching.nl/66.
Om je nog wat handvatten te geven heb ik in de show notes ook een infographic opgenomen over de “8 secrets to writing faster blog posts”:
Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.
Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
Als laatste kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je altijd als eerste het laatste nieuws wat ik publiceer en automatisch elk kwartaal het ReputatieCoaching Podcast Boek van het afgelopen kwartaal. Surf daartoe naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief/ en schrijf je meteen in.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 66 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Gisteren ben ik weer een jaar ouder geworden, dus ik heb deze podcast afgelopen zaterdag grotendeels samengesteld. Natuurlijk doet dat niets af aan de kwaliteit en het nieuwsgehalte, want ik breng je sowieso bijna altijd actueel nieuws, waar ik de afgelopen week tegenaan ben gelopen.
Een belangrijk nieuwsbericht uit de media van afgelopen week is natuurlijk wel dat het populaire WhatsApp is overgenomen door Facebook. Daarover zometeen meer. Het tweede onderwerp voor vandaag is over een video van Google Glass die ik afgelopen week heb gemaakt en die vandaag ‘live’ komt. Verder is de nieuwe Google Maps nu eindelijk uit de “Bèta”-fase en kun je 10 GB opslagruimte in de cloud van Microsoft krijgen. Ik heb weer een leuke video van Matt Cutts, waarin hij vertelt dat er zou gebeuren als Google helemaal geen gebruik meer zou maken van backlinks in het rankingalgoritme en ik sluit af met tips om te voorkomen dat je een “Glasshole” wordt.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.
Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als glaskunstenaar, edelsmid, dichter, milieuconsulent, voedingstechnoloog of wat dan ook te verbeteren.
In deze podcast noem ik een aantal sites, video’s en verwijs ik naar verschillende artikelen. De links naar al deze content èn de volledige transcriptie van de podcast vind je op www.reputatiecoaching.nl/65. Je kunt de podcast niet alleen rechtstreeks beluisteren op www.reputatiecoaching.nl, maar ook op zowel iTunes, als op Stitcher. Surf hiertoe respectievelijk naar www.reputatiecoaching.nl/itunes of naar www.reputatiecoaching.nl/stitcher.
Mocht je de podcast in een andere podcatcher of podcastplayer willen beluisteren, dan kun je je op de feed feeds.reputatiecoaching.nl/reputatiecoachingpodcast abonneren. Al deze links vind je ook in de show notes van deze podcast, alsmede op de website.
Dan nu over op de onderwerpen van vandaag…
Afgelopen maandag was ik op een avond van #SMC055, de social media club in Apeldoorn. Hierover heb ik snel ’s avonds na afloop een “Storify bord” gemaakt en je een artikel beloofd. Helaas ben ik nog niet aan dat artikel toegekomen, omdat ik erg druk was met een aantal mensen en bedrijven helpen met contentmarketing, verbeteren van de vindbaarheid en het verhogen hun online reputatie c.q. autoriteit.
Afgelopen week heb ik weer wat mensen en bedrijven kunnen helpen met hun online reputatie en vindbaarheid te verbeteren en stukken contentmarketing. Zo gaat de website van Pedicure “Passion4Feet Voetverzorging” uit Roozendaal op korte termijn live. Als gevolg van omstandigheden die niet relevant zijn voor deze podcast is de livegang hiervan vertraagd.
Maar zoals je wellicht weet heb ik in het verleden die site in een aantal instructievideo’s gebruikt om te laten zien hoe je een bedrijf aanmeldt in diverse social media sites en directories et cetera. Hierdoor zijn er al heel veel citations of bedrijfsvermeldingen voor deze site die nu uit de “Under construction” steigers komt.
Eén van de laatste aspecten die net voor het weekend nog zijn ingevuld waren Google Publishership en Authorship. Marco, de webmaster van Pasison4Feet, nam hierover contact met mij op, omdat hij het niet werkend kon krijgen in het WordPress template dat hij zelf heeft ontworpen. Hij stuurde mij de mail:
Hey Eduard,
Ik zit waarschijnlijk veel te moeilijk te zoeken, maar ik heb geen idee hoe ik het Google Authorship / Publishership moet claimen.
Kun je me op weg helpen? 😉Gr.
Marco
Dus verwees ik hem naar de instructievideo die ik een tijdje geleden heb gemaakt over het “Instellen van Google Publishership en Authorship in WordPress”. Daarmee is het Marco binnen no-time gelukt. Hij stuurde mij vrijdagavond een paar uur later een mailtje met de tekst:
Eduard,
Je bent geweldig, volgens mij heb ik het voor elkaar.
Grtz.
Marco
Nu gaat het mij niet om “geweldig zijn”, maar om mensen te helpen. Mijn motto is dan ook:
In het Nederlands hebben we het gezegde: “Wie goed doet, goed ontmoet”. Die komt wellicht het meeste in de buurt.
In de hedendaagse opvattingen over contentmarketing is het echter inmiddels een gevleugelde uitspraak. Het blijkt namelijk dat als je waardevolle content en kennis gratis en belangeloos weggeeft, mensen jou of je bedrijf snel gaan zien als een autoriteit.
De reden dat je het prima gratis kunt weggeven, is dat je vrijwel alle kennis die goeroes en coaches (inclusief ikzelf) verkondigen na enig zoekwerk gewoon op Internet kunt vinden. Zelf hecht ik ook waarde aan transparantie, daarom neem ik ook bijna altijd links naar de bronnen van mijn nieuws op in de show notes.
Die kennis vergaren is vaak niet het probleem. De reden dat er werk is voor de mensen die kennis delen, is dat zij deze kennis in de praktijk kunnen toepassen en daarbij bogen op ervaringen, waarmee ze jou dan nog specifieker en gerichter kunnen helpen.
ICT-dienstverlener Ordina organiseert op 13 maart in Nieuwegein het “Ordina Glass Contest”. Zoals de titel al suggereert, speelt de Google Glass hier de hoofdrol in. Als je meer wilt weten over Google Glass of als je een goed idee hebt voor toepassingen van Google Glass in de praktijk, dan moet je je hier zeker voor inschrijven.
In de show notes heb ik een link opgenomen naar de site van Ordina, waar je er meer over kunt lezen. Je vindt de show notes op www.reputatiecoaching.nl/65.
Mijn rol bij de totstandkoming van deze video was vooral om te laten zien dat je met geringe middelen, namelijk een paar fotocamera’s met videomogelijkheid en een iPhone met daaraan de standaard headset en microfoon, toch een aardige video kunt maken.
Natuurlijk hebben we de video van Google Glass er ook in verwerkt. Deze video komt (als alles goed gaat) later vandaag live op het YouTube kanaal van Ordina.
Verder was ik afgelopen week bezig met het geven van diverse adviezen en presentaties over contentmarketing en social media aan een drietal tandartsenpraktijken in Gelderland. Mijn taak daarbij is duidelijk maken hoe je je als tandartspraktijk beter op de kaart kunt zetten en vooral hoe je je kunt onderscheiden van de collega’s op alle social media en kanalen die voorhanden zijn.
Binnenkort heb ik hier meer nieuws over.
Dan werd afgelopen week bekend gemaakt dat Facebook voor het astronomische bedrag van US$16 miljard (omgerekend iets meer dan 12 miljard Euro) de immens populaire instant messaging app “WhatsApp” heeft overgenomen.
Facebook heeft in elk geval verkondigd dat er geen reclame in de app zal komen en zij ook gewoon door zal gaan met de ontwikkelingen aan de Facebook Messenger app. Het lijkt er dus niet op, alsof op korte termijn WhatsApp gekoppeld wordt aan Facebook.
De vraag is dan ook wat de achterliggende beweegredenen zijn om zoveel geld uit te geven aan een app, terwijl ze niet voornemens zijn om de gigantische gebruikersgroep van meer dan 500 miljoen aan hun eigen platform te koppelen.
Ik las ergens dat Facebook hiermee mogelijk wil voorkomen dat om het even welk ander social media netwerk ermee aan de haal gaat om zo haar community in één klap gigantisch uit te breiden.
FTC, de Amerikaanse waakhond voor het bedrijfsleven, moet nog wel goedkeuring geven aan deze megadeal.
Als gevolg van de overname van WhatsApp door Facebook krijgen veel mensen opeens de kriebels, nu ze beseffen dat Facebook op deze manier wel héél veel informatie (en dan vooral privé-informatie in de vorm van berichten en dialogen) over hen in haar bezit krijgt.
Dit stuit veel mensen tegen de borst en dus besloten de afgelopen dagen al enkele miljoenen mensen om WhatsApp te verruilen voor een andere instant messaging app.
Zelf behoor ik ook tot die groep van “WhatsApp-verlaters”. Ik heb in alle actieve chats aan mijn contacten gemeld dat ik overstap op de app “Telegram” en dat ik binnen afzienbare tijd WhatsApp van mijn iPhone 5 zal verwijderen.
Ook in de Telegraaf was hier afgelopen week een artikel over te lezen met de titel “Telegram lijkt opeens hét alternatief voor WhatsApp. Is de app echt veiliger?”. In dit artikel wordt ondermeer het volgende geschreven:
Telegram heeft geen verdienmodel. Eén van de medeoprichters, Pavel Durov, – die eerder Vkontakte, het Russische Facebook, begon – zorgt voor de financiën. Geld heeft hij door de verkoop van Vkontakte aan een Russische zakenman. Als het geld op is, dan wil Telegram aan zijn gebruikers vrijwillige donaties vragen.
De app “Telegram” kun je op de iPhone ook gratis downloaden vanuit de AppStore. Het voordeel van Telegram vind ik dat berichten volgens de makers end-to-end versleuteld zijn, als je een versleutelde chat opent. Dan kan niemand ze onderscheppen en afluisteren. In het artikel in de Telegraaf kun je zien dat dit nog bezien moet worden. Want de makers van “Telegram” hebben een eigen algoritme gebruikt, hetgeen volgens specialisten juist weer een gevaar is, omdat het mogelijk sneller te kraken is door inlichtingendiensten. Op de site “unhandledexpression.com” kun je een hele analyse lezen over de MTProto versleuteling van “Telegram”.
De toekomst zal het leren, of deze encrpytie binnen afzienbare tijd wordt gekraakt. In elk geval komt de inhoud van al mijn chats voorlopig niet bij Facebook.
Maar wat ik een verademing vind is dat “Telegram” flitsend werkt, veel sneller dan WhatsApp en kun je er ook nog eens grotere bestanden mee versturen. De maximale omvang van een te versturen bestand is 1 GB.
Een laatste gimmick van “Telegram” is dat je berichten die je in een versteutelde chat verstuurt, een maximale levensduur kunt geven. Als je dat doet, dan vernietigen ze zichzelf automatisch na de ingestelde tijd, nadat ze door de ontvanger zijn gelezen.
En wat ik prettig vind, is dat er ook desktopversies van Telegram zijn voor MacOS X, Windows en Linux. Daardoor kan ik langzamerhand terug naar één inbox voor al mijn instant messaging. Zo zal ik dus binnenkort WhatsApp verwijderen en ga ik proberen het instant messaging gebruik via Skype te minimaliseren. Natuurlijk blijf ik ook wel actief op Twitter, maar dat zie ik minder als instant messaging, dan WhatsApp, of nu dan “Telegram”.
Over Skype gesproken… Sinds je je desktop niet meer kunt delen met anderen, als je de gratis versie van Skype gebruikt, wil ik langzamerhand ook het gebruik van Skype afbouwen en mijn videoconferencing verschuiven naar Google+ Hangouts. Dat werkt ook probleemloos, niet alleen op mijn desktops, maar ook met de “Hangouts” apps voor iPad en iPhone. Een ander groot voordeel van de Hangouts vind ik, dat je gemakkelijk en snel en bovenal gratis met tot maximaal 9 andere mensen online kunt videovergaderen.
Het kost negen maanden, maar nu is de nieuwe Google Maps dus eindelijk uit het “Bèta”-stadium en de officiële Google Maps geworden. Je kunt nog wel terug naar de “oude” Google Maps, maar de nieuwe versie is de defacto standaard.
Met de nieuwe versie van Google Maps is wel een aantal functies verloren gegaan. Zo kun je in de nieuwe Google Maps nog steeds geen HTML-code krijgen voor het embedden van een kaart of een punt van Streetview of een Bedrijfspanorama in je website. Daarvoor moet je dan toch nog overschakelen naar de oude Maps.
Google heeft wel toegezegd een aantal functies alsnog in de nieuwe Google Maps te zullen inbouwen.
In het verleden was ik altijd erg Google-minded, maar ik moet zeggen dat Microsoft inmiddels ook haar spullen goed op orde krijgt. Dat begon een tijd geleden al, toen “Hotmail.com” werd omgedoopt in “Outlook.com”, een naam die ik overigens een stuk professioneler vind klinken.
Op het moment dat Google Apps voor bedrijven alleen nog maar beschikbaar was als betaalde service, ging Microsoft opeens een stuk sneller uitbreiden. Zo kon je de mail van je eigen domain via Outlook.com laten lopen als alternatief voor Google Apps en later bood Microsoft niet alleen POP3 aan om je mail te benaderen, maar ook IMAP. Daardoor kon je veel gemakkelijker de mailbox op al je apparaten actueel houden.
Inmiddels biedt Microsoft ook al langere tijd commercieel Office365 aan, een online Office suite met online versies van Word, Excel, PowerPoint enzovoorts. Maar nog steeds biedt ze ook de service gratis aan, onder Outlook.com.
Voor online opslag was daar altijd al SkyDrive en bij SkyDrive kreeg je 7 GB aan opslagcapaciteit. Inmiddels is die dienst vernieuwd en nu in de markt gezet als OneDrive. Daarbij krijg je ook nog steeds 7 GB aan online diskruimte. Maar als je de OneDrive app voor je smartphone of tablet downloadt en installeert en je automatische backup voor je foto’s instelt, krijg je nog eens 3 GB aan online opslag erbij. Dat maakt dan samen al 10 GB!
Het is een keuze, zeker als je al Google gebruikt. Toch kan het handig zijn: een extra virtuele online drive, waar je 15 GB aan data kunt parkeren. Al gebruik je het maar als tweede backup, naast bijvoorbeeld Flickr. Bij deze laatste krijg je nog steeds 1 TB aan capaciteit, daar kan geen andere service aan tippen. En mocht je nu ook je foto’s opslaan op Google Drive, dan kun je die dus weer vrijmaken voor andere doeleinden. Enfin, de mogelijkheden zijn legio!
Gebruik jij eigenlijk ook online opslagmogelijkheden, zoals Dropbox of SkyDrive of OneDrive? Of gebruik jij wellicht andere diensten? En hoe of waarvoor? Laat het me weten onderaan de transcriptie van deze podcast, op www.reputatiecoaching.nl/65.
Zelf vind ik het in elk geval wel prettig dat ik twee plaatsen heb, waar alle foto’s die ik met m’n iPhone maak, worden opgeslagen. Zo raak ik in elk geval niet snel iets kwijt en dankzij alle opslagcapaciteit kan ik nog lange tijd doorgaan met het gratis backuppen van foto’s in de cloud.
Nu ik het toch over backups heb…. Vorige week meldde ik je dat ik problemen had met de plugin BackWPup, die al geruime tijd geen backups meer maakte. Ik heb toen twee backupjobs handmatig opgestart en nu zag ik afgelopen weekend dat er inmiddels weer automatische databasebackups worden gemaakt.
Dat vond ik wel opmerkelijk, want toen ik op site van WordPress controleerde, wanneer de laatste versie was verschenen, toen bleek dat 23 december 2013 te zijn. Dus het is niet zo, dat er een programmeerfoutje in de plugin zat, die nu gefixed is… Maar goed, ik ben weer blij en bovenal gerustgesteld, dat de backups weer lopen. Nu nog even zien of de volledige backup ook vlekkeloos draait…
Voor het geval je benieuwd ben hoe ik online storage gebruik… Ik heb een aantal accounts, die ik allemaal voor verschillende doeleinden gebruik. Ik maak voor alle WordPress sites die ik beheer een apart Dropbox account aan. Daarop worden de backups van de desbetreffende site met behulp van BackWPup opgeslagen. Standaard biedt Dropbox 2GB, dus dat is voor veel sites wel voldoende. Ik stel de backups dan zo in, dat er 15 databasebackups bewaard blijven, dus van de laatste 15 dagen en 5 volledige site backups, dus van de laatste 5 weken. De databasebackup draait dus dagelijks en de volledige backup eenmaal per week.
Verder heb ik nog een privé Dropbox die inmiddels een goede 14 GB is, dankzij diverse acties van Dropbox, waarbij ik elke keer weer iets meer opslagcapaciteit kreeg. Deze Dropbox gebruik ik voor opslag van alle data, waar ik altijd overal bij wil en moet kunnen. Zo heb ik alle apps op de iPhone en iPad die in de cloud iets kunnen opslaan, zo ingesteld, dat zij dat op die Dropbox doen. Dit stelt mij in staat om overal waar ik ben, bijvoorbeeld met een actuele versie van blogposts of andere documenten te werken.
Ik maak ook voor diverse websites gebruik van Amazon S3 in combinatie met Cloudfront als Content Delivery Network en om backups van sommige websites op te slaan.
Daarnaast heb ik een Google Drive, van 125 GB. Ik gebruik Google Drive vaak voor de opslag van grote documenten, zoals manuals of e-books. Ook heb ik Google Drive nodig om alle foto’s van de Bedrijfspanorama’s te uploaden naar Google Maps.
En per Google+ pagina krijg je ook nog eens opslagruimte om foto’s te uploaden. Zal ik je eens iets verklappen? Ik gebruik de opslagruimte die ik krijg bij de Google+ pagina van ReputatieCoaching als gratis Content Delivery Network (CDN) voor vrijwel alle afbeeldingen die ik op de website vertoon. Zo ontlast ik de webserver en ik vind het ook een interessant experiment. Wil je daar meer over weten hoe ik dat doe et cetera, reageer dan onderaan de show notes van deze podcast op www.reputatiecoaching.nl/65.
Iedereen weet dat Google ooit is begonnen met het bepalen van de posities van webpagina’s in de zoekresultaten op basis van inkomende links naar de desbetreffende pagina, in relatie tot uitgaande links enzovoorts. Ik zal je niet vermoeien met het initiële algoritme.
Maar Google heeft door de jaren heen veelal op adequate wijze de kwaliteit van de zoekresultaten aanzienlijk verbeterd in de ogen van veel Internetters, maar minder in de ogen van de blackhat SEO-experts. Deze laatsten zagen hun pagina’s namelijk wegzakken naar de eeuwige magneetvelden, waardoor hun inkomsten tot om en nabij het nulpunt werden gereduceerd.
Matt Cutts bracht afgelopen week een video uit, waarin hij vertelt over een interessant experiment dat Google heeft uitgevoerd… De specialisten van de zoekgigant hebben onderzocht hoe de zoekresultaten eruit zouden zien, als Google het hele mechanisme van inkomende links naar content op het web overboord zou zetten. De video heb ik in de show notes opgenomen:
Ondanks de spam die er nog steeds is op Internet, zijn backlinks toch nog steeds een belangrijke maatstaf voor het bepalen van kwalitatief goede zoekresultaten. Dus de komende tijd zal Google niet zo 1–2–3 de ranking omgooien, waarbij backlinks totaal worden genegeerd.
Het verdienen van backlinks blijft dan ook nog steeds een belangrijke zaak. Dat houdt dus in dat je niet moet proberen zoveel mogelijk irrelevante links naar je content te creëren, maar dat je kwalitatief goede content moet blijven produceren, die door mensen wordt gewaardeerd en gedeeld. Partieel zal men de content dan delen op social media, en deels ook door middel van links naar je content. Zo verdien je je backlinks op een manier die Google graag ziet, het zogenaamde “link earning”…
Eerder deze podcast had ik het al over de Google Glass. Deze bril van Google is nog niet voor het grote publiek beschikbaar, maar alleen voor de zogenaamde Google Glass Explorers. De bril is sowieso nog niet in Nederland te koop in de winkels en ook niet online. Als je ’m online wilt kopen, dan moet je een Amerikaans adres hebben en aan nog een paar ander eisen voldoen.
Inmiddels is er al wel een nieuw woord ontstaan, dat van toepassing is op mensen die niet respectvol omgaan met Google Glass. Deze mensen worden toepasselijk “Glassholes” genoemd. Om niet te worden bestempeld als een “Glasshole” heeft Google een lijst van “Do’s & Don’t’s” gepubliceerd. Ik vond het wel leuk om die als laatste topic van deze podcast met je te delen, zodat je ze alvast kunt laten bezinken tot de Google Glass naar Nederland komt.
Wat je wel kunt doen (do’s)
Wat je niet moet doen (Don’t’s)
Met deze interessante video van Matt Cutts en de tips om te voorkomen dat mensen jou een “Glasshole” vinden, komen we dan weer aan het einde van deze podcast.
Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.
Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je reageren onderaan de show notes op www.reputatiecoaching.nl/65 of je kunt een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 65 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Afgelopen vrijdag was het Valentijnsdag… Heb jij nog kaarten of e-mails ontvangen van stille aanbidders of aanbidsters? Heb je je partner een kadootje gegeven of hebben jullie samen iets leuks gedaan? Hoewel het verhaal van priester Valentijn teruggaat tot 269 na Christus, is het tegenwoordig een uiterst commerciële aangelegenheid. Is het nog wel intessant om veel tijd, geld en energie te steken in marketing voor Valentijnsdag? Straks een aantal statistieken om je te helpen met je keuze voor volgend jaar.
En zoals een tijdje geleden heb ik ook nu weer problemen met de plugin BackWPup, de plugin die automatisch elke nacht een backup van deze site zou moeten maken.
Vorige week vertelde ik je van de investering die Microsoft heeft gedaan in Foursquare. Deze week was in het nieuws te lezen dat Yahoo! nu een partnership met Yelp is aangegaan om de zoekresultaten te verrijken met gegevens van lokale bedrijven en dat de Yelp website is vernieuwd.
De podcast van deze week sluit ik af met twee video’s van Matt Cutts. In de eerste video geeft hij antwoord op de vraag of je spelfouten in reacties op je weblogartikelen moet verbeteren en in de tweede video vertelt hij hoe de werkdag van een spam fighter er uitziet.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.
Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als verkoopspecialist, voeger, cameraman, autospuiter, betonstaalvlechter of wat dan ook te verbeteren.
In deze podcast noem ik een aantal sites, video’s en verwijs ik naar verschillende artikelen. De links naar al deze content èn de volledige transcriptie van de podcast vind je op www.reputatiecoaching.nl/64. Je kunt de podcast niet alleen rechtstreeks beluisteren op www.reputatiecoaching.nl, maar ook op zowel iTunes, als op Stitcher. Surf hiertoe respectievelijk naar www.reputatiecoaching.nl/itunes of naar www.reputatiecoaching.nl/stitcher.
Mocht je de podcast in een andere podcatcher of podcastplayer willen beluisteren, dan kun je je op de feed feeds.reputatiecoaching.nl/reputatiecoachingpodcast abonneren. Al deze links vind je ook in de show notes van deze podcast, alsmede op de website.
In de podcast van vorige week vertelde ik je over de extra mogelijkheden die je nu hebt om de juiste categorie te kiezen voor je zakelijke Google+ pagina, doordat Google recentelijk meer dan 1.000 categorieën heeft toegevoegd. Nog altijd zul je tegen beperkingen aanlopen, maar je kunt nu specifieker aangeven wat je als bedrijf doet. Daarom adviseer ik je eens te kijken naar je de huidige categorie die staat vermeld op Google+ en naar de lijst met de nieuwe categorieën, om te zien of jij nog concreter kunt worden.
Want zoals je weet, hoe specifieker je al je bedrijfsgegevens maakt, des te specifieker het verkeer naar je site. Je hoeft niet per se 5.000 algemene bezoekers per dag op je website te hebben, als 0,1 procent daarvan iets koopt of bestelt.
Het is namelijk veel beter om “slechts” oprecht geïnteresseerde 500 bezoekers te hebben, als daarvan 2% converteert. Want door deze veel hogere conversie verkoop je in dit voorbeeld namelijk maar liefst tweemaal zoveel. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het vaak beter is om heel gericht verkeer te hebben naar je site, dan alleen zoveel mogelijk.
Vanavond ga ik naar het evenement #SMC055 in het centrum van Apeldoorn. Vorige week vertelde ik je wat er op het programma staat. Ik zal m’n best doen e.e.a te Tweeten. Volg me daartoe op Twitter, op @reputatiecoach1. Ik ga er sowieso één of meer artikelen over schrijven, dus mocht ik er niet aan toekomen, of zie jij geen kans me te volgen op Twitter, dan is er nog geen man overboord.
Als laatste over vorige week: vergeet niet dat je een taart en één uur coaching kunt winnen, als jij degene bent die de meeste verbeteradviezen opstuurt voor de video’s die ik vorige week met je deelde in de transcriptie van podcast 63. De actie duurt nog tot 28 februari en je kunt je adviezen sturen naar: podcast@reputatiecoaching.nl.
Bekijk de video’s en ga op zoek naar alle verbeterpunten. Wie weet krijg jij op 3 maart aanstaande te horen dat jij de taart en het uur coaching hebt gewonnen!
Dan nu over op de onderwerpen van vandaag…
De geschiedenis van Valentijnsdag gaat terug tot het jaar 269 na Christus, dat vertelde ik je al in de introductie van deze uitzending. Het verhaal gaat over een priester genaamd “Valentijn”, die werd gemarteld, omdat hij weigerde het Christendom op te geven. Hij stierf op 14 februari 269.
Een legende vertelt dat Valentijn de dag voor zijn executie een afscheidsbriefje achterliet voor een jonge vrouw op wie hij verliefd was geworden, de dochter van een medegevangene. Hij zou het briefje hebben ondertekend met ‘Van jouw Valentijn’. Hier zou ook de traditie vandaan komen om kaarten te ondertekenen met ‘jouw Valentijn’.
Een andere legende vertelt dat de Romeinse keizer Claudius II soldaten verbood om te trouwen, omdat hij vond dat ongehuwde mannen betere soldaten waren. Priester Valentijn negeerde deze regel en trouwde in het geheim jonge paren. De Keizer ontdekte dit en nam Valentijn gevangen en veroordeelde hem ter dood.
Op het blog van Arend Landman kun je nog meer lezen over de historie achter Valentijnsdag. In de show notes heb ik voor geïnteresseerden ook een Engelstalige video opgenomen over de geschiedenis van Valentijnsdag:
Valentijnsdag is een dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven met cadeautjes, bloemen, of kaarten. Valentijnsdag wordt gevierd op 14 februari. Paus Gelasius I riep in 496 14 februari uit tot de dag van de Heilige Valentijn.
Verder kun je op Wikipedia ook lezen over de aangewakkerde commercie rond de 14e februari. Wikipedia schrijft hierover het volgende:
In de Verenigde Staten is men, uit commercieel oogpunt, begonnen met het verleggen van de nadruk van anonieme liefde naar liefde. Valentijnsdag is in België en Nederland in korte tijd, sinds midden jaren 90, een groot commercieel succes geworden: cadeauwinkels, boekwinkels en bloemenwinkels profiteren hiervan. Ook de Nederlandse posterijen deden hieraan mee door een valentijnspostzegel uit te geven. In 2007 deed 35 procent van de Nederlanders iets aan Sint-Valentijnsdag, in 2011 was dat gedaald tot 29 procent en in 2012 tot 24 procent.
Steeds meer bedrijven en ondernemers proberen dus een graantje mee te pikken. Als je op Google gaat zoeken naar “Valentijnsdag 2014” dan vind je de meest uiteenlopende aanbiedingen en cadeausuggesties. Het wordt dan ook steeds moeilijker om jezelf te onderscheiden van je concurrenten. En toch zijn de belangen hoog. Zo las ik op Internet dat de Amerikanen in dit jaar naar verwachting maar liefst zo’n US$17,3 miljard uitgeven om hun liefde te onderschrijven! Enkele andere verwachte statistieken uit Amerika:
Dit jaar kampten grote delen van de VS en Canada echter met extreem winterweer. Hierdoor konden heel veel bestellingen niet worden bezorgd en is de kans dus groot dat mensen veel minder online bestellingen hebben geplaatst. Als gevolg zal de omzet dit jaar waarschijnlijk een stuk lager uitvallen.
Maar dat zijn de Amerikanen. Laten we eens kijken naar Nederland. Inmiddels komen de eerste gegevens binnen. FloraHolland in Aalsmeer zag een week geleden nog enorm op tegen Valentijnsdag, vanwege een staking van het personeel van FloraHolland. Gelukkig voor de bloemenhandel is deze dreiging twee dagen vóór Valentijnsdag met een “Valentijns akkoord” tussen FloraHolland en de vakbonden afgewend en kon de detailhandel dus gewoon op Valentijnsdag bloemen in het algemeen en rode rozen in het bijzonder verkopen.
Volgens FloraHolland is afgelopen vrijdag 250 miljoen euro Valentijnsomzet gerealiseerd, een groei van iets meer dan 3% vergeleken met vorig jaar. Maar doordat de kosten volgens FloraHolland ook zijn gestegen, is het maar de vraag of er ook meer verdiend is. En je moet weten dat de bloemenhandel zo’n 8 tot 10 procent van de totale jaaromzet in de paar weken voorafgaand aan Valentijnsdag behaalt.
Toch neemt de populariteit van Valentijnsdag af, zo schreef de Telegraaf afgelopen vrijdag. Waar vorig jaar iets meer dan 25 procent van alle Nederlandsers nog iets deed met Valentijnsdag, is de verwachting dat dat percentage dit jaar iets onder de 25% zal uitkomen. Dit bleek uit een jaarlijks onderzoek van Q&A Research & Consultancy onder 2.000 Nederlanders.
Wij nuchtere Nederlanders vinden het steeds meer zonde van het geld om iets te ondernemen of iets te kopen met Valentijnsdag. Dus bevestigen wij via de digitale media onze geliefden dat wij van ze houden.
In heel 2013 werd in 116 talen maar liefst 481 miljoen keer “Ik hou van je” getweet:
Maar wat schetst mijn verbazing?? Als Twitter gaat kijken wanneer in het jaar een variant van “Ik hou van je” wordt verstuurd, dan is dat voornamelijk in januari, augustus, oktober, november en december! En het meeste wordt het in het weekend getweet.
Ik ben benieuwd of we dit jaar weer zulke statistieken zullen zien van verschillende social media, en dan hopelijk specifiek voor Valentijnsdag. Natuurlijk is het gebruik van WhatsApp extreem gegroeid, daarom verwacht ik dat een deel van het “I love you” Twitter-verkeer dit jaar zal verschuiven naar Whatsapp.
Maar de vraag is: moet je je als ondernemer op basis van deze statistieken volgend jaar nog wel extra inspannen om originele acties te verzinnen, die je wellicht meer geld kosten, dan dat ze je opleveren? Ik zou het nog maar eens goed overwegen. Want niet alleen in Nederland lijkt de kooplust voor Valentijndag terug te lopen, maar zelfs ook in de USA, waar het ooit allemaal zo’n beetje is begonnen…
Voor de liefhebbers: de afgelopen tijd heb ik op Pinterest meer dan 70 infographics over Valentijnsdag verzameld.
Net als omstreeks oktober 2013 heb ik ook nu wederom problemen met BackWPup, de plugin die ik heb draaien voor het automatisch maken van backups van www.reputatiecoaching.nl. Ik zie dit keer echter geen fouten in de logfiles, maar ik zag anderhalve week geleden wel dat de laatste backup op 30 januari had gedraaid, dus ik hield een vinger aan de pols.
Vannacht constateerde ik dat er nog steeds geen backups werden gemaakt, dus heb ik eerst maar eens handmatig een volledige backup-job opgestart. Dat ging goed, evenals de database-only backup die ik daarna opstartte. Technisch werkt de plugin dus nog wel, alleen startte die niet meer automatisch op de geplande tijdstippen.
Dit lijkt te zijn begonnen toen ik een aantal oudere versies van de backups heb weggegooid en ook in WordPress alle logfiles heb verwijderd. Nu staan er weer logfiles en volgens de plugin zal deze morgen weer draaien. Dan ben ik benieuwd of ik morgen wel weer een nieuwe backup op Dropbox zie verschijnen. Als dat niet het geval is, zal ik een nieuwe backup-job aanmaken om te zien of die wellicht wel draait. En mocht dat ook niet het geval zijn, dan ga ik de volledige plugin eens verwijderen en opnieuw installeren, want ik kan op Internet namelijk geen vergelijkbare problemen vinden.
Vraagje: gebruik jij ook BackWPup voor het automatisch maken van je backups van je WordPress site? Heb jij al gecontroleerd of de backups gewoon elke keer lopen en daadwerkelijk een backupbestand aanmaken? Controleer het eens en laat me weten of de plugin het bij jou nog wel doet! Je kunt je reactie achterlaten in de show notes van deze podcast, op: www.reputatiecoaching.nl/64.
Zo’n anderhalve week geleden publiceerde ik het artikel met het nieuws dat Microsoft US$15 miljoen investeert in Foursquare voor het gebruik van de locatiedatabase van Foursquare. Afgelopen week maakte Marissa Mayer, de CEO van Yahoo, bekend dat Yahoo gaat samenwerken met Yelp voor het verbeteren en uitbreiden van de zoekresultaten van Yahoo.
Hoewel veel mensen Yahoo kennen van naam, is Yahoo in Nederland natuurlijk geen serieuze speler in de arena van zoekmachines, ondanks dat je na enig zoeken de Belgische versie van Yahoo kunt vinden die in het Nederlands is. Maar in andere landen is Yahoo nog best populair. Het is ook niet voor niets dat Marissa Mayer, die eerst bij Google werkte, is aangetrokken om het bedrijf af te stoffen en weer florissant te maken.
Vorig jaar vergeleek Marissa Mayer de strategie van Yahoo met een wijnmaker die druiven van een wijngaard koopt: “Je kunt je eigen druiven verbouwen, of je kunt ze van iemand anders kopen om toch zo je eigen karakteristieke wijn te maken”.
Het is duidelijk dat gegevens van lokale bedrijven steeds belangrijker worden voor de zoekmachines. Dit wordt vooral ingegeven door de explosief groeiende markt van mobiele apparaten waarop vaak in de nabije omgeving wordt gezocht naar winkels of leveranciers van bepaalde producten of diensten.
De organische zoekresultaten die Yahoo toont, zijn afkomstig van Bing, de zoekmachine van Microsoft. Nu gaat Yahoo de zoekresultaten dus ook uitbreiden met gegevens van lokale bedrijven. Zo wil Yahoo zichzelf weer beter op de kaart plaatsen en de lokale concurrentie met Microsoft en Google aangaan.
In de show notes van deze podcast heb ik een Engelstalige video van Wall Street Journal Live opgenomen, waarin e.e.a. nader wordt toegelicht:
De exacte gegevens, zoals bijvoorbeeld hoe e.e.a. financieel is overeengekomen, zijn niet bekend.
Met behulp van de instructievideo “Bedrijf toevoegen op Yelp” kun je je eigen bedrijf aanmelden op Yelp, om zo je lokale presence te verbeteren. Om je vermelding het beste te laten uitkomen heb ik nog een zestal tips voor je:
Tot zover deze zes tips. Op zich zijn ze vrijwel allemaal ook van toepassing op andere sites en directories, waar je je bedrijf kunt aanmelden.
Nog een nieuwtje van Yelp. Eerder deze week heeft Yelp voor een keer niet de app voor iOS of Android aangepast, maar heeft zij de site een totale facelift gegeven. Er ligt nu nog meer nadruk op de lokale content die Yelpies hebben gecreëerd.
Als je dacht dat Google met haar carrousel de enige is die meer nadruk legt op foto’s, dan heb je het bij het verkeerde einde, want nu krijgen foto’s ook in Yelp veel meer aandacht. Ze staan groot en prominent bovenaan het scherm. Daaronder staan meteen de reviews, dus die krijgen ook een betere zichtbaarheid. De omschrijving van het bedrijf en de beschrijving van de eigenaar staan nu onderaan.
Kijk zelf ook maar eens naar je bedrijfsvermelding op Yelp!
Zoals ik al zei helpt een Yelp vermelding jou, om je bedrijf in Apple Kaarten te krijgen. Verwacht echter niet dat jouw bedrijfsvermelding snel te vinden is op Apple Kaarten, nadat je je op Yelp hebt aangemeld. Zo heb ik 3 december nog een bedrijf aangemeld op Yelp, maar die is op dit moment (17 februari) nog steeds niet te vinden in de Apple Kaarten app. Ik controleer dit elke paar dagen, om zo een indruk te krijgen van de vertraging die er tussen zit. Vorig jaar was het ergens tussen de twee en drie maanden, dus ik ben benieuwd hoelang het nu is.
Nu we het toch weer even over bedrijfsvermeldingen of citations hebben. Hoe gaat het met jouw project voor het opschonen van je citations? Ben je er al aan begonnen? Wat heb je inmiddels gevonden en hoever ben je?
Vorige podcast was hij even niet van de partij, maar vandaag is hij er weer, het boegbeeld van de webspam divisie van Google: Matt Cutts. In de eerste video gaat Matt in op het onderwerp van belabberde spelling van reacties op je website. De eerste vraag is of je spel-, typ- of grammaticale fouten in reacties moet verbeteren en de daaruit voortvloeiende vraag is of slechte spelling in reacties een negatieve invloed heeft op de ranking van je site.
Waar je wel voor moet waken is dat er geen spamberichten op je site worden gepost door bots. Die kunnen wel een negatief effect op de ranking van je site hebben.
Een tweede video van Matt Cutts die afgelopen week uitkwam ging in op een paar vragen:
Ook deze video heb ik in de show notes opgenomen:
Reactief kan worden geïnitieerd door een spam report dat iemand indient, of doordat Google zelf ontdekt dat iemand probeert de zoekresultaten te beïnvloeden door bepaalde acties. Daar moet Google dan natuurlijk op reageren en bedenken hoe ze de resultaten kunnen verbeteren.
Een belangrijk deel van het werk bestaat dus uit het voorkomen dat de spammers de zoekresultaten kunnen “infecteren” met hun acties. Veel van de spam fighters zijn heel goed in het ontdekken en herkennen van patronen, waardoor ze proactief kunnen worden en gaan uitzoeken waardoor bepaalde pagina’s zo hoog in de zoekresultaten kunnen eindigen en waar tekortkomingen in het algoritme zitten. De kunst is dan om tot de daadwerkelijke oorzaak te komen en daar het probleem te fixen.
Soms leidt dit tot suggesties aan de specialisten of programmeurs voor kleine aanpassingen aan het algoritme, waardoor de resultaten verbeteren. Andere keren gaat het er gewoon om te herkennen welke technieken spammers gebruiken of om een specifieke spammer te identificeren.
De technici of specialisten van Google kijken naar de data en voorbeelden van spam. Maar het grootste deel van het werk bestaat uit programmeren en het testen van ideeën, zoals een algoritme waarvan je denkt dat het een bepaald soort spam kan stoppen. Er bestaat niet zoiets als één algoritme, dat elke vorm van spam kan tegenhouden. Penguin is goed in het herkennen en tegenhouden van spam, maar kan bijvoorbeeld weer geen gehackte sites herkennen.
Als je een algoritme ontwerpt en test, probeer je natuurlijk het zo goed mogelijk te maken, maar je moet ervoor waken dat je niet ten onrechte goede sites benadeelt, de zogenaamde “false positives”. Het testen van de algoritme updates kan met de geïndexeerde pagina’s worden gedaan, of live in de zoekresultaten. In dat laatste geval kun je ook zien welke sites ten onrechte als spam worden beoordeeld, of sites die niet als spam worden herkend, terwijl dat wel zou hebben moeten gebeuren.
Om het totale resultaat te verbeteren wordt ook continu gekeken naar de in gebruik zijnde algoritmes: doen die nog wat ze moeten doen, en blijven ze ook nog werken of zijn ze nog noodzakelijk met de invoering van veranderingen?
Matt vertelt ook dat het grappig is om te zien dat de doelen die in het begin van het jaar zijn gesteld vaak niet worden gerealiseerd, omdat het web spam team reageert op actuele veranderingen die actie vereisen. Dus is er ook geen “doorsnee dag”, als je in het webspam team werkt.
De taak van het team is om continu het scala aan algoritmes te verbeteren om de gebruikers een betere ervaring te geven in de vorm van nog relevantere zoekresultaten. Daarom is het ook erg dynamisch en kan het gebeuren dat bepaalde algoritmes of delen van algoritmes worden vervangen door nieuwe die beter of sneller werken.
Als laatste spreekt Matt de verwachting uit dat het team wel altijd werk zal houden, omdat er altijd spammers zullen blijven.
Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.
Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je reageren onderaan de show notes op www.reputatiecoaching.nl/64 of je kunt een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 64 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Oh, voordat ik overga op de daadwerkelijke podcast van vandaag, eerst eventjes mijn excuses voor de mindere geluidskwaliteit van de podcast van vorige week. Er was iets fout gegaan met de instellingen ergens en ik had het al wel in de gaten dat het niet helemaal lekker klonk, zoals het normaal klinkt. Maar als gevolg van tijdgebrek, omdat ik toch de podcast op maandagmorgen om 08:30 uur wilde uitbrengen, kon ik de juiste instellingen niet zo 1–2–3 terugvinden. Ik denk dat ik zometeen na afloop van deze podcast eerst maar eens foto’s maak van alle knoppen, zodat ik de knoppen snel weer goed kan zetten, als een kat hier op kantoor heeft zitten spelen. Als het goed is zijn de instellingen nu weer zoals vanouds en moet de podcast dus weer beter klinken.
Eens even denken, waar zal ik vandaag mee beginnen? Voor het geval je de podcast van vorige week hebt gemist, begin ik vandaag met een korte samenvatting van de podcast van vorige week en de artikelen die ik deze week heb gepubliceerd.
Daarna: zo’n anderhalve week geleden ontving ik een vraag van een luisteraar over welke categorie hij moest kiezen voor een Google+ pagina; hij kon namelijk geen geschikte categorie vinden.
De meeste bedrijven hoeven hun site niet te optimaliseren, want ze staan al op de eerste positie… Straks doe ik uit de doeken hoe die bedrijven dat ontdekken…
De positie die je ziet in de Google zoekresultaten, is een gemiddelde positie… Wist je dat? Blijf luisteren, dan zal ik uitleggen wat dat betekent en wat de tooltips zijn die er binnenkort aan komen…
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.
Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als behanger, zwemleraar, thuiskapper, beleidsadviseur, docent of wat dan ook te verbeteren.
In deze podcast noem ik een aantal sites, video’s en verwijs ik naar verschillende artikelen. De links naar al deze content èn de volledige transcriptie van de podcast vind je op www.reputatiecoaching.nl/63. Je kunt de podcast rechtstreeks beluisteren op zowel iTunes, als op Stitcher. Surf hiertoe respectievelijk naar www.reputatiecoaching.nl/itunes of naar www.reputatiecoaching.nl/stitcher.
Mocht je de podcast in een andere podcatcher of podcastplayer willen beluisteren, dan kun je je op de feed feeds.reputatiecoaching.nl/reputatiecoachingpodcast abonneren. Al deze links vind je ook in de show notes van deze podcast, alsmede op de website.
Voordat ik overga op de onderwerpen van vandaag even een korte terugblik naar de uitzending van vorige week: ReputatieCoaching Podcast nummer 62. Daarin vertelde ik je over de Rabobank Reputatiemanager die nog niet goed ingewerkt leek, omdat hij schitterde door afwezigheid in het nieuwsvacuüm, dat ontstond nadat de Rabobank vrijdagavond om 19:30 aankondigde nog eens zo’n 1.000 tot 2.000 werknemers te ontslaan.
Omdat ik gewoon content online wilde laten verschijnen tijdens mijn vakantie had ik een heleboel voorbereid en in de vorige podcast deelde ik wat statistieken over het resultaat van mijn inspanningen.
Verder deelde Matt Cutts mee dat guest blogging volledig legitiem is, zolang je het maar met de juiste bedoelingen doet. En onder “de juiste bedoelingen” valt beslist niet het creëren van links…
Als ik één tip uit de vorige uitzending zou moeten halen, dan is het wel deze laatste opmerking: dat guest blogging helemaal geen probleem is, zolang je doel maar is: het delen van unieke, relevante en interessante content.
Eerder deze week werd het nieuws bekend, dat Microsoft US$15 miljoen heeft geïnvesteerd in Foursquare, om zo het niet-exclusieve gebruiksrecht op de Foursquare locatiedata te verkrijgen.
Het tweede artikel dat ik deze week heb geschreven ging over de vernieuwde weergave van de zoekresultaten, als je zoekt op de titel van een song. De vraag blijft wat de achterliggende reden van Google is: zouden ze binnenkort geld gaan vragen voor het beluisteren van muziek? We zullen het zien…
En het derde artikel van deze week ging over wat Google gaat aanpassen op de zoekresultaatpagina’s, naar aanleiding van eisen van de EU als gevolg van haar monopoliepositie. Lees het artikel en bekijk de screenshots van de nieuwe weergaven. Ik denk dat een aantal ondernemers aangenaam verrast zal zijn!
En dan nu over op het nieuws, de tips, de trucs en de onthullingen van deze week!
Tijdens mijn vakantie ontving ik op 21 januari een mailtje van Mark van het bedrijf NewTraffic, een luisteraar van de podcast en lezer van het weblog. Hij mailde mij het volgende:
Hi Eduard,
Heb je toegevoegd in Google+. Zag dat jij Mike Blumenthal hebt geïnformeerd betreffende de Google+ categorieën.
Heb daar een vraag over aan je, maar volgens mij zit je in het buitenland, toch?Anyway, zou het waarderen als je even een seintje geeft als je terug bent.
Gaat om het volgende: klant van mij is een begrafenisondernemer en wat zijn nu de juiste categorieën in Google+ Lokaal?
Zou graag gaan voor begrafenisondernemer maar verder dan begraafplaats en crematorium kom ik niet ..
Enig idee of suggesties?
Zoals ik je in de [vorige podcast][62] vertelde, heeft Google tien dagen nadat Mark deze mail stuurde, de categorieën aanzienlijk uitgebreid (met meer dan 1.000 nieuwe!). Toen hij ging zoeken, zag Mark als enige twee opties:
Dat waren beiden geen alternatieven, zoals je begrijpt. Want beide omschrijven niet echt de bedrijfsactiviteiten.
Ik ben in de nieuwe categorieën gedoken en vond er eentje: “Lijkenhuis”. Dat klinkt ook niet echt bijster aanlokkelijk, maar het komt al wel meer in de buurt. Dus heb ik de vraag ook nog eens tegen Mike Blumenthal aangehouden, de wereldwijd erkende specialist op het gebied van Google+ lokaal etc, en hij vond dit ook het beste.
Mark, wellicht krijg je nog een betere categorie, als Google besluit de lijst verder uit te breiden. Ik verwacht alleen dat dat nog wel even kan duren, want het is geen sinecure om de nieuwe categorieën over te zetten in alle talen die ze bieden (volgens mij zijn dat er meer dan 50) . In elk geval zal ik een eventuele vernieuwde lijst zo snel mogelijk publiceren.
Afgelopen week had ik Frank uit Nijmegen aan de lijn. Frank luistert naar de ReputatieCoaching Podcast vanaf de eerste uitzending. Hij doet zijn voordeel met het meeste dat ik vertel en ziet er ook resultaat van.
Zo is hij een tijdje geleden serieus begonnen met het verzamelen van reviews. Om zijn goede reputatie te verbreden en risico’s te minimaliseren, verzamelt hij niet alleen reviews op Google+, maar spreidt hij de reviews over een aantal sites, zoals de Telefoongids, Yelp en Facebook. Het voordeel is dat zijn bedrijf zo meer exposure krijgt, ook op andere pagina’s die op voor zijn bedrijf relevante zoektermen de voorpagina van Google halen.
Frank vertelde dat hij naar aanleiding van mijn advies om eens je citations op te sporen en te controlen, ook hiermee was begonnen. Hij had niet verwacht dat hij op zoveel sites vermeld zou staan. Een onderzoekje langs de eerste tien pagina’s op Google en Bing leverde hem maar liefst 55(!) sites op, waar zijn bedrijf staat vermeld. Al die vermeldingen gaat hij nu stuk voor stuk controleren en indien nodig aanpassen, zoals ik heb uitgelegd in de Werkinstructie “Opschonen Citations”.
Waar mogelijk controleert en actualiseert hij niet alleen de vermeldingen, maar gaat hij ze ook claimen, om ze zo zijn virtuele eigendom te maken. Hiermee verstevigt hij zijn virtuele onroerend goed. En wellicht ontdekt hij nog één of twee sites, waar hij óók nog reviews kan gaan verzamelen.
Want zoals je weet is alleen een mooie website niet voldoende… Ook met originele en relevante content erbij schiet je tegenwoordig niet meer naar de eerste plaats in de zoekresultaten. Nee, mensen willen daarnaast ook een stuk sociaal bewijs (vertaald van het Engelse “social proof”) zien, waarin anderen vertellen over je producten, je diensten en de kwaliteit van je dienstverlening.
Over die eerste plaats in de zoekresultaten gesproken… Nog steeds hoor ik dikwijls mensen binnen bedrijven zeggen dat ze niets hoeven te doen met SEO, lokale SEO, contentmarketing, social media of andersoortige online marketing. “Nee, dat hoeft niet”, zeggen ze dan, “want mijn bedrijf scoort al de eerste positie in Google. Typ zelf maar eens mijn bedrijfsnaam ABC & Zoon in, dan zie je het ook…”.
Het blijft moeilijk om mensen duidelijk te maken dat het logisch is, dat ze op hun eigen bedrijfsnaam de eerste plaats scoren in Google. Sterker nog, als ze dat niet zouden doen, dan is de kans groot dat er iets aan de hand is. Tenzij er een ander gelijknamig bedrijf is, dat zijn brand wel goed online heeft gepromoot.
Dus hou op met het controleren van de positie van je bedrijfsnaam in de zoekresultaten! Mocht die niet op de eerste plaats staan, stuur me dan een mailtje en ik help je verder.
Maar wist je ook dat als twee mensen vanaf twee computers op twee verschillende plaatsen en soms zelfs vanaf hetzelfde kantoor zoeken op dezelfde zoektermen, zij vaak verschillende resultaten te zien krijgen?
Ja echt! Ik heb je al eens verteld dat het een groot verschil maakt, of je zoekt terwijl je wel bent ingelogd op Google+, of als je niet bent ingelogd. Als je wel bent ingelogd in Google+, dan zie je vaak ook berichten uit Google+, vooral van mensen uit je kringen, of je eigen berichten. Ook zie je vaak artikelen die je al een keer hebt bezocht. En helemaal als je Chrome gebruikt, dan krijg je vaak een heel ander beeld dan je collega of vriend ziet, die op hetzelfde zoekt.
Aan de ene kant is het te begrijpen dat Google jou graag resultaten geeft die lijken op wat je al eens eerder hebt bekeken. Maar dat zijn vaak pagina’s die je al gezien hebt en waarvan je de informatie al tot je hebt genomen!
Als je zoekt, zoek je juist vaak naar kennis of informatie die je nog niet hebt! En doordat je reeds bekende informatie krijgt voorgeschoteld, kom je dus niet gemakkelijk op de voor jou nog onbekende pagina’s met potentieel interessante inhoud. Dat kan erg vervelend en soms ook uitermate irritant zijn!
Hoe komt dit nu? Wat beïnvloedt de resultaten die jij of iemand anders te zien krijgen als zij op een bepaalde term zoeken? En wat bepaalt dan de positie in de zoekresultaten?
Ik vond afgelopen week een Engelstalige infographic, waarin dit wordt uitgelegd. Deze infographic heb ik in de show notes opgenomen. Je kunt ’m bekijken op www.reputatiecoaching.nl/63
Op basis van verschillende combinaties van deze factoren bepaalt Google hoe jouw zoekresultaat scoort en bepaalt dan de gemiddelde positie. Op die positie wordt het zoekresultaat dan aan jou getoond.
Wellicht heb je het zelf ook wel eens meegemaakt: als je bijvoorbeeld op je smartphone “Pizzeria” zoekt, terwijl je in Den Helder bent, krijg je totaal andere resultaten te zien, dan dat je dezelfde zoekterm invoert, terwijl je in het centrum van Rotterdam staat.
Als gevolg van het zogenaamde “Snowden effect”, zoeken steeds meer mensen de anonimiteit op, als ze zaken op Internet willen zoeken of bekijken. Dit woord is ontstaan, sinds Edward Snowden uit de doeken doet wat de Amerikaanse overheid zoal allemaal in de gaten houdt in Cyberspace.
Hierdoor komen er weer kansen voor andere bedrijven en je ziet ook dat steeds meer nieuwe zoekmachines opduiken die zeggen wèl anoniem en zonder invloed van jouw persoonlijke zoekgeschiedenis enzovoorts te zoeken.
In diverse podcasts is DuckDuckGo al aan bod geweest en daarom wil ik je nu een paar andere zoekmachines geven die (volgens hun zeggen), niets van je bijhouden en je dus als het goed is objectievere resultaten geven.
Je kunt deze zoekmachines ook eens gebruiken, als je op zoek bent naar meer sites waar je citations kunt vinden van je bedrijf als je begint met ze consistent te maken, zoals ik een paar weken geleden heb uitgelegd in de “Werkinstructie ‘opschonen citations’”. Daar noemde ik al Bing en DuckDuckgo, maar zoek ook eens op de volgende zoekmachines, om te zien of je wellicht nog meer foute of incomplete bedrijfsvermeldingen op kunt sporen.
Schrik niet, want ik acht de kans groot dat je de meeste namen nog nooit eerder hebt gehoord. Dat komt, doordat Google zo immens groot en populair is: daardoor vallen nieuwe zoekmachine-initiatieven in de schaduw van de reusachtige kolos die “Google” heet.
Heb je geen idee waar ik het over heb, als ik het over het opschonen van citations heb? Lees dan het artikel, waar ik in de transcriptie van deze podcast naar heb gelinkt. Daarin leg ik je uit hoe je moet beginnen met het proces om je bedrijf beter te laten scoren in de lokale zoekresultaten.
Om dat proces goed te doorlopen en ervoor te zorgen dat je niets over het hoofd ziet, heb ik een Google Spreadsheet gemaakt. Deze krijg je als je je abonneert op de ReputatieCoaching Nieuwsbrief. Dat doe je door te surfen naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief en je meteen in te schrijven. Via de nieuwsbrief houd ik je op de hoogte van nog meer ontwikkelingen en krijg je af en toe exclusieve tips van me, die ik niet in de podcast of op het weblog vermeld.
In de terugblik op 2013 aan het begin van dit jaar vertelde ik je over de populaire instructievideo die ik vorig jaar heb gemaakt met de titel “Foto uitsnijden en achtergrond verwijderen”. Deze video heeft inmiddels al meer dan 4.100 views!
Nog steeds krijg ik van diverse mensen te horen dat dit een fantastisch nuttige tool is, die ze vaak gebruiken voor het maken van fotomontages etc. En zo gebruik ik nog zoveel andere tooltjes, hulpmiddelen en websites. Dus heb ik besloten af en toe eens een tooltip te geven: een verwijzing naar een nuttige site of een handig hulpmiddel, waar jij mogelijk wat aan hebt.
Deze tooltips komen waar mogelijk in de vorm van een instructievideo, waar ik een artikel bij publiceer. Ook in de daarop volgende podcast zal ik dan een melding maken van de tooltip, zodat je ook als luisteraar van de podcast hierop attent wordt gemaakt.
Overigens raad ik je niet aan om alleen maar de podcast te beluisteren. De reden hiervoor is dat ik frequent actueel nieuws en diverse andere artikelen op de site publiceer. Dus kijk af en toe ook eens op de website, abonneer je op de RSS-feed van de site en schrijf je in voor de ReputatieCoaching Nieuwsbrief. Want sommige dingen deel ik alleen via de nieuwsbrief en het zou jammer zijn als je een nuttige tip misloopt.
Diverse statistieken die ik hier en daar met je deel zijn vaak gebaseerd op Amerikaanse onderzoeken en hebben betrekking op de Amerikaanse markt met Amerikaanse consumenten. En Amerika is natuurlijk nog altijd niet Europa, laat staan Nederland. Dus moet je die statistieken af en toe met een korreltje zout nemen.
Maar ook dichterbij worden interessante onderzoeken gedaan. Zo las ik op Emerce.nl een leuk artikel over een onderzoek in België naar de eventuele beïnvloeding van het koopgedrag door reviews. Dit onderzoek is uitgevoerd door Nathalia Purnawirawan van de Universiteit van Antwerpen. Nou ja, België is ook nog geen Nederland, maar wel een stuk dichterbij huis en wellicht ook wat meer vergelijkbaar met Nederland. Wie weet heeft zij haar statistieken weer uit Amerikaanse onderzoeken, maar dat wordt in het artikel niet verteld.
Uit het onderzoek blijkt dat 61 procent van de consumenten eerst online reviews leest alvorens tot aankoop over te gaan. Daarbij geeft 72 procent van de consumenten aan online reviews net zo te vertrouwen als een persoonlijke aanbeveling.
Negatieve beoordelingen die ook positieve informatie bevatten, hebben volgens het onderzoek het meeste invloed op de aankoopbeslissing. Andersom, bij positief maar kritische reviews geldt dit ook, al is het in mindere mate.
En dan citeer ik een paar regels uit het artikel:
Ten slotte blijkt uit het onderzoek dat negatieve reviews schadelijk kunnen zijn voor het imago van een bedrijf. Hoe bedrijven hierop reageren, is bepalend. De onderzoeksresultaten tonen aan dat zowel een weerlegging als louter een verontschuldiging slechte strategieën zijn. ‘Weerlegging communiceert geen empathie en een loutere verontschuldiging wordt beschouwd als zinloos, omdat het probleem onopgelost blijft.’
Hoe negatiever de meerderheidsmening, hoe meer moeite het bedrijf moet doen om de ‘gedragsintentie’ van hun potentiële klanten (de lezers) te herstellen. Wanneer de meerderheid positief is, is er geen reactie nodig. Wanneer de helft van de klanten tevreden is, en de andere helft niet, is verontschuldigen en beloven dat het probleem niet opnieuw zal gebeuren, het meest effectief.
Met andere woorden: als je nog geen reviews verzamelt, overweeg dan eens te beginnen met het verzamelen van reviews. Hoe eerder je begint, hoe groter wellicht de kans is, dat je je concurrenten achter je laat en je dus zo de online reputatie van jouw bedrijf een boost geeft.
En als je er eenmaal mee bent begonnen, ga dan verder op de ingeslagen weg. Werken aan je reputatie is niet iets, wat je een keertje op een regenachtige zondagmiddag moet doen. Nee, het is een doorlopende activiteit, die constant aandacht en werk vereist. Maar zoals je zojuist ook weer hebt horen bevestigen: reviews bepalen wel het koopgedrag van consumenten… Dus ook van jouw klanten of potentiële klanten! Pas op dat je niet achterop raakt op je concurrenten, die wel aan hun online reputatie werken!
Heb je nog geen idee over hoe je moet werken aan je online reputatie, omdat dit toevallig de eerste podcast is die je beluistert, weet dan dat ik op dit moment nog 62 andere podcasts online heb staan en ook nog eens honderden blogposts over de meest uiteenlopende, maar wel gerelateerde onderwerpen. Grasduin eens lekker op de site en als je vragen hebt, stel ze dan gerust. Hoe je contact kunt opnemen, hoor je aan het einde van deze uitzending.
Zoals zoveel lezers van de site en luisteraars van de podcast al hebben gemerkt: ik reageer gewoon op vragen en ik kan je vaak verder helpen, als je ergens tegenaan loopt. Schroom dus niet om contact op te nemen!
Ik zag dat een buurjongen van mij uit de jaren ’80 van de vorige eeuw een toegangskaart had gereserveerd voor een bijeenkomst van #SMC055 op maandagavond 17 februari. #SMC055 staat voor Social Media Club Apeldoorn, want 055 is het kengetal van Apeldoorn. Over kengetallen gesproken: grappig dat we die nog steeds hanteren, terwijl het eigenlijk helemaal niet meer nodig is…
Maar goed, het is de Nederlandse versie van een Amerikaans fenomeen. In 2006 werd door Chris Heuer en Kristie Wells in San Francisco de eerste Social Media Club opgestart.
Volgens haar eigen zeggen wil de club een “platform en ontmoetingsplaats zijn, waar professionals op het gebied van social media met iedereen – die professioneel geïnteresseerd is in het onderwerp – face to face kennis en ervaringen kunnen uitwisselen.”.
Het thema van 17 februari is “Social Trends”. Die avond zijn er twee sprekers. De eerste spreker is Neil van der Veer van het bedrijf “Newcom” uit Amsterdam. Volgens de aankondiging zal hij trends laten zien op het gebied van social media en social business, op basis van een in Nederland uitgevoerd onderzoek met meer dan 14.000 deelnemers. Dus ik verwacht dat dat leuke en vooral leerzame presentatie zal worden.
Het tweede deel van de avond wordt gepresenteerd door de Etcetera Social Club, die een social media campagne met een YouTube video hebben gelanceerd door Ditzo. Die video heb ik opgenomen in de show notes:
Dankzij de inzet en inspanningen van Etcetera heeft campagne “Kijk Kanker De Wereld Uit!” binnen vier dagen meer dan één miljoen euro opgebracht. Dat is natuurlijk een fantastisch resultaat! En ik ben dan ook ontzettend nieuwsgierig hoe men dit heeft bereikt. Dus heb ik ook meteen een kaartje besteld. Toen ik de gratis toegangskaart voor #SMC055 van 17 februari bestelde, bleek het ook meteen de laatste te zijn. Want daarna kon je op de site ook geen kaartjes meer bestellen. Had ik even geluk!
Deze actie wakkerde ook mijn nieuwsgierigheid aan, wat Ditzo zoal verder aan video’s heeft gepubliceerd: wellicht kon ik daar nog iets van leren… Zo kwam ik de video tegen die ze hebben uitgebracht om tussen november 2011 en januari 2012 nieuwe verzekerden te werven. Ook deze video kun je in de show notes bekijken:
De video die ze een jaar later gebruiken heeft zelfs maar een kwart van dat aantal views gekregen, namelijk op dit moment bijna 54.000. Ook hierin kun je een aantal video marketing verbeterpunten vinden.
Gebruik je eigen gezonde verstand en bekijk de video eens in de rol van verschillende typen mensen, met verschillende achtergronden, interesses enzovoorts. Zoek op www.reputatiecoaching.nl en ook elders op Internet naar zoveel mogelijk tips en adviezen over video marketing en schrijf in de show notes wat je anders zou doen. Ik ben benieuwd wat jullie allemaal kunnen vinden.
Weet je wat? Ik verhoog de inzet! Schrap dat reageren onderaan de show notes… Nou ja, natuurlijk mag het, maar wil je kans maken op een taart en een 1:1 gesprek van een uur met mij, waarin je me het hemd van het lijf mag vragen over lokale SEO, reputatiemarketing et cetera?
Ik zet een taart en één uur coaching als prijs op degene die de meeste verbeteradviezen heeft. Abonneer je eerst op de Nieuwsbrief, als je dat nog niet hebt gedaan. Je kunt je abonneren door te surfen naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief en je daar in te schrijven. Verzamel al je tips en stuur deze vóór 28 februari naar: podcast@reputatiecoaching.nl. Dan maak ik in de podcast van 3 maart de winnaar of winnares bekend. Die krijgt de taart thuisgestuurd en een één op één coachinggesprek met mij.
Bekijk de video’s en ga op zoek naar alle verbeterpunten. Wie weet krijg jij op 3 maart aanstaande te horen dat jij de taart en het uur coaching hebt gewonnen! Let wel: je inzending telt alleen mee, als je daadwerkelijk bent aangemeld voor de Nieuwsbrief!
Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.
Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je reageren onderaan de show notes op www.reputatiecoaching.nl/63 of je kunt een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 63 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Titel: 63: #SMC055, win een taart, vragen van luisteraars en over de juiste Google+ categorie voor een begrafenisondernemer
Keywords: Microsoft, Foursquare, Matt Cutts, Bing, citations, bedrijfsvermeldingen, SMC055, Rabobank, reputatiemanager