Categorie archief Podcasts

doorEduard

162: Kansloos linkverzoek & het “Stappenplan voor lokale dominantie”

ReputatieCoaching PodcastOok in deze podcast heb ik, net als vorige week, twee onderwerpen. Het eerste topic gaat over een mailtje dat ik vanochtend ontving voor een linkruilverzoek… Het tweede topic duurt in totaal ruim 22 minuten en de titel ervan is: “Het stappenplan naar lokale dominantie”.

Als dat jou aanspreekt, blijf dan luisteren, maar trek er wel even de tijd voor uit!

Kansloos linkverzoek

linkbuilding

Tja, ik denk dat jij ze ook wel eens krijgt: van die verzoeken of je een link naar een andere site wilt opnemen. Vanochtend ontving ik het volgende mailtje:

Van: Jeroen pokemongofans@gmail.com
Onderwerp: Online samenwerking

Bericht inhoud:
Beste beheerder,

Voor onze website http://www.pokemongofans.nl zijn wij opzoek naar link partners. Zou het mogelijk zijn om een backlink van u website naar o

nze website te krijgen?

Als u hiervoor een backlink terug wilt, dan hoor ik graag hoe ik u mag plaatsen. Het is ook mogelijk om een link te krijgen op een andere website.

Ik hoor graag van u.

Groetjes,

Jeroen
Pokemongofans.nl

Oh-oh-oh… Hier krijg ik echt kromme tenen van, als ik dit lees. Dit is typisch iemand die met kennis van 10 jaar of langer geleden probeert hogerop te komen in de zoekresultaten met maar zoveel mogelijk backlinks, zonder daadwerkelijk te kijken waar die links vandaan komen.

Mijn antwoord luidde dan ook als volgt:

Beste Jeroen,

Wat voor kansloze vraag is dit, speciaal als je wat meer op mijn site had rondgekeken?

Dit soort backlinks gaat alleen maar tegen je werken… Blijf bij de les en hou je kennis op peil.

Mvg, Eduard de Boer – ReputatieCoach

Meer woorden wilde ik er ook niet aan vuil maken. Feitelijk had ik niet eens hoeven reageren, maar in dit geval vond ik het wel even leuk, ook om het met jou te kunnen delen.

Ik heb hier drie opmerkingen over:

  1. Ga nooit met dit soort onzinnige linkverzoeken in zee en ga het zelf ook niet proberen!
  2. Zoek geen linkpartners, zoek bestemmingen voor je links!
  3. Focus je op kwaliteit, niet op kwantiteit voor wat betreft links.

Wat is dan een kwalitatief goede bestemming? Tja, dat is moeilijk in één typering aan te geven. Onderzoek de site die naar je wil linken. Kijk eens wat voor Domain Authority de site heeft en kijk ook goed naar de content die erop staat. Is dat in elk geval op enigerlei wijze gerelateerd aan de content op jouw site? Dat kan zijn op basis van onderwerpen en aandachtsgebied en ook op geografische locatie.

Zo is het heel goed voor bijvoorbeeld een pretpark, om zowel links te hebben van sites die gaan over gezinsuitjes, kindervermaak, verjaardagsfeestjes, jubilea, bedrijfsuitjes, pretparken, alsmede lokale sites, bijvoorbeeld de lokale sportvereniging of een nabijgelegen hotel.

In podcasts 149 en 150 heb ik heel veel verteld over ZoekMachine Vriendelijke Linkbuilding. Daar geef ik je tientallen tips en suggesties voor het bouwen aan je linkprofiel. Luister die podcasts nog gerust eens terug of lees de transcripties van die podcasts.

Stappenplan voor lokale dominantie

Ja, het klinkt wel straf: “Stappenplan voor lokale dominantie”… Ik weet het. Maar toch is het zo: volg dit stappenplan en uiteindelijk zul je de lokale resultaten domineren, alsmede de organische resultaten, als mensen zoeken op je bedrijfsnaam.

Het is het tweede deel van de presentatie die ik op 11 december heb gegeven aan een aantal ondernemers tijdens de workshop van de “ReputatieBakkerij” in Utrecht.

Slide22

De presentatie duurt iets meer dan tweeëntwintigeneenhalve minuut, dus neem er eventjes de tijd voor… Ga lekker zitten of neem je voor een lange wandeling met je hond of honden te maken en zet je geest open!

Ik weet het, het was iets langer dan dat je gewend bent. Maar je bent het toch wel met me eens dat ik dit deel van de presentatie niet echt in tweeën kon knippen, nietwaar?

Kijk hier ook eens

Links naar content elders op Internet die in deze podcast aan bod komt:

doorEduard

161: AMP betatester voor Google en het Fundament van Online Succes

ReputatieCoaching PodcastDe podcast van vandaag bevat slechts twee onderwerpen. Als eerste vertel ik je kort even over het feit dat ik betatester ben voor Google Search Console voor wat betreft rapportage over AMP, de Accelerated Mobile Pages.

Het tweede onderwerp neemt de rest van de podcast in beslag: dat is mijn verhaal over het fundament van online business dat ik heb verteld tijdens de workshop “Reputatiemanagement” op 11 december jongstleden, die werd georganiseerd door studenten van de Hogeschool Tilburg.

Laat ik daarom snel van start gaan…

AMP beta tester

Sinds zo’n anderhalve week ben ik officieel beta tester voor Google Search Console, het voormalige Webmaster Tools en dan specifiek voor het deel van de rapportage over AMP: Accelerated Mobile Pages.

Helaas mag ik vanwege de NDA (Non Disclosure Agreement) er niet teveel over zeggen en je ook nog geen screenshots laten zien. Ik kan je in elk geval vertellen dat ik rapportages te zien krijg van de fouten in de AMP-pagina’s. En er zitten nog VEEL fouten in! Dus om dat allemaal te fixen ben ik nog wel even bezig.

Een fout die op elke podcast-pagina naar voren kwam, was dat de Powerpress plugin van Blubrry niet de afmetingen van de afbeelding van de “Play”-knop weergeeft. Dus wordt elke podcast-pagina gerapporteerd als een niet goedgekeurde pagina. Dat heb ik tijdelijk zelf in de plugin code aangepast en de ontwikkelaar ervan op de hoogte gesteld. Die heeft toegezegd dat in de volgende major release van Powerpress dit opgelost zal zijn.

En zo hobbel je van de ene fout naar de andere fout om te fixen. Maar het is wel leuk! Want zo heb ik toegang tot een support discussiegroep waarin John Mueller rechtstreeks antwoorden geeft op de vragen die de betatesters stellen…

Tot zover over AMP betatesting… To be continued…

Fundament van Online Succes

Op 11 december gaf ik een workshop “Reputatiemanagement” in Utrecht. Dat evenement was georganiseerd door studenten van de Hogeschool Tilburg. In deze podcast laat ik je een eerste deel horen, dat gaat over het Fundament van Online Succes.

Dat doe ik aan de hand van een plaatje wat je kunt terugvinden in de show notes van deze podcast, op www.reputatiecoaching.nl/161.

Workshop ReputatieManagement

Dit eerste deel duurt 21 minuten en 3 seconden, dus neem er gerust de tijd voor!

Bekijk ook eens de video van de workshop:

Kijk hier ook eens

Links naar content elders op Internet die in deze podcast aan bod komt:

doorEduard

160: 1e podcast van 2016 live! Podcasts worden populair! Wugly en Tsu in de schijnwerpers, Facebook goes Local en ik ben geciteerd in USA Today!

ReputatieCoaching PodcastHet is een ietwat laat, dat weet ik. Maar alsnog de beste wensen voor 2016! Ik wens je toe dat al je dromen dit jaar mogen uitkomen!

De afgelopen paar weken is er geen podcast uitgekomen. Ik had dat beter vooraf kunnen melden, want ik kreeg vanuit verschillende hoeken de vraag of alles wel goed is… Iedereen dank voor de bezorgdheid! Alles is prima! Ik ben de feestdagen goed doorgekomen en ik hoop jij ook. Waarom ik tijdelijk geen podcast heb uitgebracht hoor je zo.

Dit jaar breng ik je ook weer nieuws, tips, interviews voor het verder verbeteren van je online vindbaarheid, zichtbaarheid en reputatie om je business verder uit te breiden en te vergroten.

Over interviews gesproken: ik heb als voornemen meer mensen te gaan interviewen. Ik heb een hele lijst met namen samengesteld van mensen vanuit verschillende disciplines, die ik graag een keertje in de show wil hebben. Die krijgen binnenkort een mail van me met het verzoek of ze mee willen werken.

De onderwerpen voor vandaag… Podcasts worden zo populair dat zelfs de Volkskrant er maar liefst twee pagina’s aan wijdt. Ik vertel je over Wugly, want ik acht de kans groot dat je daar nog nooit van hebt gehoord en ik stel misbruik van bedrijven die luchtballonnen exploiteren aan de kaak. Ik had recent weer een leuke reactie op één van mijn instructievideo’s en ik heb het na 6 maanden voor elkaar gekregen dat een negatieve review van 1 ster is verwijderd. Bob Biezen stelde me een vraag over FBG, Facebook goes local en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik zal m’n best doen deze eerste podcast van 2016 niet meteen extreem lang te maken.

Onderwerpen

  • Tijdelijk even een paar weken geen podcast uitgebracht
  • Einde gratis consult inboeken op de site
  • Zelfs volgens de Volkskrant worden podcasts nu ècht populair!
  • Ken je Wugly? Nee? Leer nu Wugly kennen!
  • Luchtballonnen misbruik van lokale vermeldingen ontmaskerd
  • Tsu.co
  • Weer een leuke reactie op een instructievideo, dit keer een boze fotograaf die zijn vermelding verwijderd wil hebben.
  • Negatieve review na 6 maanden verwijderd
  • Vraag Bob van Biezen over FBG
  • Facebook goes Local (en gaat de concurrentie met Yelp en Google Mijn Bedrijf aan?)
  • Hoe weet je dat mensen je content “goed” vinden?
  • Geciteerd in USA Today!

Instructievideo over bedrijf aanmelden op fotoshoottarieven.nl:

 

Links naar content elders op Internet die in deze podcast aan bod komt:

doorEduard

159: Geïnterviewd door studenten van de Hogeschool Tilburg

ReputatieCoaching PodcastEen tijdje geleden vertelde ik je al dat studenten van de Hogeschool Tilburg mij hadden benaderd of ik mijn medewerking wilde verlenen aan een (toen nog te organiseren) workshop over reputatiemanagement. Ik heb toen direct positief gereageerd. Ter voorbereiding van de workshop hebben 2 studenten mij op 20 november jongstleden geïnterviewd via een Google Hangout on Air.

In de podcast van vandaag laat ik je de audio van het interview horen. In het interview kwamen onder andere de volgende vragen aan bod:

  • Wat hebt je gestudeerd?
  • Kun je wat meer vertellen over het werk dat je doet?
  • Wat is volgens jou reputatiemanagement?
  • Is een goede reputatie essentieel, en waarom dan wel/niet?
  • Wanneer heeft een bedrijf volgens jou een goede reputatie?
  • Wanneer heeft een bedrijf volgens jou een dusdanig slechte reputatie dat het niet meer te redden valt?
  • Hoe kan een bedrijf een slechte reputatie voorkomen/op welke manier pas je reputatiemanagement goed toe?
  • Wat zijn de gevolgen van een slechte reputatie?
  • Waar moeten nieuwe bedrijven/start-ups op letten (met als uitgangspunt reputatiemanagement) als zij een onderneming starten?
  • Wat vind je zo leuk aan reputatiemanagement?

Als je wilt, kun je ook de video van de Hangout on Air terugkijken:

doorEduard

158: Photo hijacking, 12 tips voor livestreaming, wat doe ik voor een “SEO audit”? En meer!!

ReputatieCoaching PodcastWordPress 4.4 is uitgekomen. Ik vertel jou zo wat er nieuw aan is… Dan heb ik een verhaal over photo hijacking en ik vertel je kort over de presentatie die ik bij een opdrachtgever heb gegeven ten behoeve van een (lokale) SEO audit.

Wist je dat klikken op je lokale vermelding helpt om hogerop te komen in de lokale resultaten? Nee? Ga vooral luisteren!

Daarna vertel ik je over het belang van instellen van afwijkende openingstijden gedurende de feestdagen en hoe je dat moet doen.

Op Frankwatching las ik 12 tips om livestreaming met Periscope zakelijk in te zetten. Die heb ik wel nodig, want tijdens de workshop in samenwerking met de Hogeschool Tilburg die morgen op de agenda staat, zal mijn presentatie ook live worden gestreamd…

Apple Maps wordt op iOS driemaal vaker gebruikt dan Google Maps. En dan sta jij nog steeds niet op Apple Maps met je bedrijf? Gemiste kans, zou ik zo zeggen!

Het laatste onderwerp voor vandaag gaat over de factoren waar ik op let, als ik een bedrijf help om hogerop te komen in de lokale zoekresultaten.

WordPress 4.4 is uitgekomen

2 dagen geleden is WordPress 4.4 uitgekomen. Deze keer heeft het de codenaam “Clifford”, ter nagedachtenis van de jazztrompetist Clifford Brown. Tegelijkertijd is, zoals je eind van elk jaar gewend bent, ook een nieuw theme uitgekomen, als opvolger van “Twenty Fifteen”. Dit theme heeft dan ook de originele naam “Twenty Sixteen”.

De belangrijkste veranderingen in een notedop, zijn:

  • Responsive images – Je hoeft niets meer te veranderen en niets speciaals te doen in welk theme dan ook: images worden altijd responsive vertoond en schalen dus mee met de grootte van het scherm waarop ze worden bekeken.
  • Embed Everything – Je kunt nu vrijwel alles embedden. Je kunt zelfs de ene WordPress post embedden in een andere, door de URL in de editor te plaatsen. Verder ondersteunt WordPress 4.4 ook vijf nieuwe zogenaamde oEmbed providers, te weten: Cloudup, Reddit Comments, ReverbNation, Speaker Deck en VideoPress.

Verder is ook de API vernieuwd, dat is de manier waarop andere services tegen of met WordPress kunnen communiceren.


Photo hijacking bij de ANWB vermeldingen op Google Maps

20151208-ANWB-winkel-AmersfoortLaatst was ik bezig wat vermeldingen van ANWB keuringsstations en ANWB winkels op Google Maps te verrijken, toen ik op een aparte vermelding stuitte. En dan was niet zo zeer de vermelding vreemd, maar de foto die erbij stond.

Ik verwachtte bijvoorbeeld een foto van het keuringsstation, of de voorgevel van een ANWB winkel. Maar ik zag tientallen vermeldingen in Google Maps met foto’s van trekhaakcentrum.nl. Allemaal verschillende foto’s van bestickerde auto’s waar die URL op stond, gebouwen waar banners hingen met die URL en dergelijke.

Het was duidelijk dat er iets niet in de haak was, dus belde ik de Internetmarketing afdeling van de ANWB. Daar werd ik één keer doorverbonden en toen had ik iemand die me tenminste begreep… Dat dacht ik…

Volgens mij vertelde ik duidelijk dat tientallen van hun vermeldingen op Google waren voorzien van foto’s, die volgens mij door de ANWB ongewenst waren. Ik gaf als voorbeeld Almere. De beste man aan de telefoon zegde toe het door te geven aan de verantwoordelijke. En zowaar, een paar uur later was de foto van locatie Almere verdwenen…

Maar nu, een paar dagen later zie je dat de overige locaties nog steeds niet zijn aangepast, zoals bijvoorbeeld: Ridderkerk, Dordrecht, Waalwijk, Helmond en Breda. Beetje slordig van de ANWB.

Ik heb dit fenomeen photo hijacking genoemd: het kapen van online real estate bij anderen door hun foto’s weg te drukken door je eigen foto’s bij de bedrijfsvermelding te uploaden.

Klikken op je lokale vermelding voor hogere ranking

Het gerucht ging al lange tijd: het blijkt dat je veranderingen in de ranking van je bedrijfsvermelding in de lokale resultaten kunt beïnvloeden door op je vermelding te klikken en door anderen erop te laten klikken.

Maar Google heeft dit recent ook zelf vermeld op haar site. Zo stond er eerst de tekst te lezen:

Search history: In the past how many times has the listing been clicked on by users searching with the keyword.

Toen dit openbaar werd, heeft ze het er ook snel weer vanaf gehaald. In de podcast vertel ik je wat er nu staat.

Afwijkende openingstijden gedurende de feestdagen

Zet je bedrijf op de mobiele kaarten!Sinterklaas is alweer terug naar Spanje, maar er staan nog de nodige feestdagen voor de deur. We hebben Kerstavond, 1e Kerstdag, 2e Kerstdag, Oudejaarsdag en Nieuwjaarsdag. Dat zijn allemaal dagen dat veel bedrijven afwijkende openingstijden hebben en sommige bedrijven hebben ook vóór die tijd bijvoorbeeld een aantal extra avonden koopavond.

Natuurlijk moet je die tijden communiceren. Ze op een etalageruit plakken, zoals men vroeger deed, is niet echt handig meer. Veel mensen gaan niet doelloos door een winkelstraat lopen om vervolgens in elke etalage te kijken wanneer die bepaalde winkel wel of niet open is.

Je actuele openingstijden op je website plaatsen is al een stuk beter, want vrijwel elke zoektocht naar een lokaal bedrijf begint online.

Daar kleeft echter een groot probleem aan: veel mensen klikken niet per se door naar de website van een winkel. Mensen typen de bedrijfsnaam in, in Google, en kijken dan wat ze zien in het overzicht van de lokale resultaten.

Als er geen openingstijden staan bij jouw vermelding, maar wel bij een concurrent, dan is de kans groot dat die persoon naar je concurrent gaat. Of wat nog erger is, is dat als je bij een winkel komt, waarvan je op Internet had gelezen dat die open zou moeten zijn, maar bij aankomst blijkt dat dus niet het geval te zijn. Dat is een erg negatieve klantervaring.

Daarom moet je dus niet alleen de openingstijden van je bedrijf op je site actueel houden, maar nog belangrijker is het dus om dat bij Google te doen.

In de podcast vertel ik je hoe je afwijkende openingstijden kunt instellen voor je Google Mijn Bedrijf vermelding.

12 tips om livestreaming zakelijk in te zetten

Maaike Gulden publiceerde op Frankwatching 12 tips om livestreaming zakelijk in te zetten, speciaal toegespitst op Periscope. Je weet dat ik morgen de workshop geef in samenwerking met de studenten van de Hogeschool Tilburg, in Utrecht. Ik wil de presentatie die ik daar geef, eigenlijk ook streamen via Persicope. Dus ik kan ook even mijn voordeel doen met de tips:

  1. Goede voorbereiding
  2. Hergebruik de content
  3. Ga interactie aan
  4. Wees authentiek
  5. Deel waardevolle content
  6. Promoot je uitzending vooraf
  7. Gebruik een pakkende titel
  8. Beperk de chat niet
  9. Deel op Twitter
  10. Zet de locatie aan
  11. Meteen actie
  12. Promoot de herhaling

Ik zal mijn best doen ze morgen op te volgen!

Lokale SEO audit: waar kijk ik zoal naar?

Zet je bedrijf op de kaart van TomTomRecent heb ik een bedrijf geholpen met het verbeteren van de ranking in de lokale resultaten. De korte versie is dat het bedrijf meer dan één bedrijfsvermelding in Google had, die inconsistente gegevens naar Google communiceerden als gevolg van een paar verhuizingen in het verleden. Die foute vermeldingen hebben we verwijderd. Volgens mij heb ik ze allemaal kunnen opsporen.

Het is nog iets te vroeg om nu te zeggen of dat het euvel was, maar ik heb verder niets kunnen vinden.

Heb jij issues met je ranking in de lokale zoekresultaten? Wil je weten, waar ik zoal naar kijk, als ik er voor een opdrachtgever in duik? In de podcast ga ik in op de diverse factoren die ik in ogenschouw neem…

Links naar content elders op Internet die in deze podcast aan bod komt: