Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Vorige week heb je kunnen luisteren naar het eerste deel van het interview met internet marketeer Karel Geenen en vandaag heb ik het tweede deel voor je. Ik hoop dat je deel 1 van vorige week leuk vond en er nu naar uitkijkt om deel 2 te beluisteren. Vandaag heb ik ook weer een leuke en hopelijk handige tip waar jij je voordeel mee kunt doen…
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.
Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om je online reputatie te verbeteren.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/87. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast.
Vorige week heb ik een presentatie live gezet, die ik in mei dit jaar heb gegeven bij Ordina. De titel van de presentatie is: “Delen is het nieuwe vermenigvuldigen”. Bovendien heb ik ook nog een 16-tal uitspraken, citaten, quotes en aforismen met je gedeeld, met als thema “Geven en delen”.
Eerder deze week heb je hopelijk ook de presentatie “Content marketing voor je reputatie” online zien komen. Ik ben benieuwd wat je van deze presentaties vond. Heb je nog nieuwe dingen gehoord, of heb ik alleen maar open deuren ingetrapt en allemaal dingen verteld, die je al wist? Op zich kan ik me voorstellen dat je het meeste al wel wist, want het publiek dat ik beide avonden had, moest ik vanaf de basis aan de hand meenemen… Maar wie weet heb je er toch nog iets van opgestoken!
In de podcast van vorige week heb ik je verteld over GuerrillaMail om een tijdelijk e-mailadres te kunnen gebruiken. Heb je er al gebruik van gemaakt? OK, er zijn honderden van dit soort services, daar ben ik me ook van bewust. Maar het leek me leuk om je in elk geval eens kennis te laten maken met één zo’n service. Wellicht dat ik binnenkort en keertje een artikel schrijf over meer van dit type diensten.
Vandaag heb ik een andersoortige tip voor je, ten aanzien van e-mail… Heb jij ook wel eens dat je soms in de toekomst een mail wilt versturen en daarom maar een aantekening in je agenda of andere tool plaatst, zodat je op die dag de mail kunt typen en versturen? Dat hoeft niet meer, zodra je gebruik gaat maken van de site “LetterMeLater”.
Je moet een account aanmaken, dat je koppelt aan tenminste één bestaand e-mailadres, maar je kunt ook meerdere e-mailadressen aan één LetterMeLater-account koppelen. Standaard kun je gebruik maken van de gratis versie. Daarvoor kun je bijvoorbeeld maximaal 30 mails per maand versturen met een maximale attachment grootte van 2MB per e-mailbericht. Voor US$19,95 per jaar kun je je account upgraden naar bijv. 400 e-mails per maand en een maximale attachmentgrootte van 10 MB:
Om een e-mail op te stellen, klik je bovenaan op “Compose”. Dan kun je kiezen vanaf wel e-mailadres je de mail wilt versturen en natuurlijk moet je ook de ontvanger opgeven en het onderwerp. Bij het veld “When to Send:” kun je de exacte datum/tijd geven, dat de mail verstuurd moet worden. Verder heb je de beschikking over een mooie rich text editor, om je mails op te stellen.
Kijk er eens naar, meld je aan en bedenk eens een leuke toepassing. Laat me die weten, onderaan de show notes op www.reputatiecoaching.nl/87.
Dan is het nu tijd om over te gaan op deel 2 van het interview met Karel Geenen… Voor het geval je deel 1 eerst nog of nog een keer wilt beluisteren, dan verwijs ik je naar podcast 86.
Net zoals in de vorige podcast, heb ik niet een volledige transcriptie van het interview in de tekst opgenomen. In de show notes lees je alleen de vragen. Wil je weten wat Karel Geenen hierop antwoordt, luister dan naar de podcast. Ik zal overigens binnenkort het interview in zijn geheel online zetten…
Karel, nogmaals enorm bedankt en wellicht nog eens tot in een volgende uitzending!
Hiermee komt er dan ook weer een einde aan deze podcast. Heb je het vol weten te houden, tot hier? Heb je trouwens goede dingen opgestoken uit de verhalen van Karel Geenen? Daar ben ik wel benieuwd naar! Geef je reactie onderaan de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/87.
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 87 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
De podcast van vandaag heeft een keer een ietwat andere opzet en ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Ik heb zometeen eerst een tip voor je, waar je wellicht iets mee kunt. Daarna heb ik het eerste deel van een interview met Karel Geenen, een autoriteit in SEO-land. Omdat het interview in totaal maar liefst zo’n 41 minuten duurt, heb ik het in tweeën geknipt. Deel twee komt in de podcast van volgende week.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.
Als persoon kun je met de diverse tips ook aan de slag om je online reputatie te verbeteren.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/86. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast, zodat je ’m kunt beluisteren wanneer en waar je maar wilt.
Voordat ik overga op het eerste deel van het interview met Karel Geenen, heb ik een praktische tip voor je, waar je wellicht iets mee kunt.
Dikwijls moet je te pas en vaak vooral te onpas je mailadres achterlaten om bijvoorbeeld een document te kunnen downloaden, of om iets tijdelijks aan te vragen et cetera. Of je bent met iets obscuurs bezig en je wilt niet jouw eigen mailadres onthullen.
Op dat soort momenten heb je geen zin om voor die ene actie bijvoorbeeld een outlook.com of gmail.com maildres te maken en heb je eigenlijk de behoefte aan een tijdelijk wegwerp-mailadres. Je wil eentje die jouw eigen vertrouwde mailbox niet vervuilt of een mailadres dat in sommige gevallen helemaal niet tot jou kan worden herleid.
Kijk dan eens op www.guerrillamail.com (met dubbel ‘r’ en dubbel ‘l’). Als je daar naartoe surft, dan zie je het venster dat ik in de show notes heb opgenomen:
Je kunt onderaan het venster ook kiezen voor een Nederlandse gebruikersinterface. Het tijdelijke mailadres heb ik rood omkaderd. Eventueel kun je zowel het deel voor het “@”-teken aanpassen of een andere domeinnaam kiezen. Dat zie je in het tweede screenshot die ik in de show notes heb opgenomen:
Ik zou er alleen niet van uitgaan, dat deze mail per definitie veilig is en niet wordt afgeluisterd. Maar als je een tijdelijk wegwerpmailadres nodig hebt, is dit een uitkomst. Let op, dat het mailadres slechts 60 minuten werkt; daarna komt het weer te vervallen.
Dan ga ik nu over op het interview met Karel Geenen… Ik benadruk nogmaals dat dit interview het enige grote topic is van deze podcast. Als je niet geïnteresseerd bent in het interview, dan kun je dus nu beter stoppen met luisteren…
OK, je bent er dus nog! Leuk!
In de show notes heb ik de vragen opgenomen die ik stel, maar niet de antwoorden van Karel Geenen. Daarvoor zul je toch echt de podcast zelf moeten beluisteren… Maar goed, over op het interview!
Iemand die ook al jaren in het vak van online marketing, zoekmachine optimalisatie en AdWords campagnes zit, is Karel Geenen. Ik volg Karel en zijn medewerkers op de verschillende sociale media en er gaat eigenlijk geen artikel of blogpost aan mij voorbij, zonder dat ik het lees.
Karel is als ik me het goed herinner ongeveer een jaar geleden ook begonnen met Google+ Hangouts on Air, waarin hij interessante onderwerpen behandelt en vragen van lezers van het weblog, bezoekers van de site en andere geïnteresseerden beantwoordt.
Karel is volgens mij, net als ik, een groot voorstander van de uitspraak “Delen is het nieuwe vermenigvuldigen”, want hij deelt zijn kennis op zijn site, zonder er direct voordeel uit te halen.
Maar zo onderscheidt hij zich wel van de figuren die alles maar voor zichzelf houden en profileert hij zich als een autoriteit.
Om iemand als Karel te “strikken” voor een interview vond ik dat ik wel met iets origineels moest komen. Dus ik heb een korte video opgenomen, waarin ik eerst mezelf kort voorstelde en Karel daarna de vraag stelde of hij in de show wilde komen. De mail die ik vervolgens op het invulformulier op zijn website intypte luidde als volgt:
Hoi Karel,
Hierbij een alternatieve vraag:
met een link naar de video op YouTube
Ik zie je reactie met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Eduard de Boer.
De volgende ochtend ontving ik een reactie van Karel, waarin hij direct toestemde. Nu is het dan zover en heb ik Karel Geenen in de show.
Tot zover het eerste deel van het interview met Karel Geenen. Zoals je hebt kunnen horen vertelt Karel honderduit en geeft hij heel veel praktische tips en handvatten en ook een goede doorkijk van SEO anno 2014. Dit smaakt naar meer. En dat komt er ook, want zoals ik al zei, krijg je volgende week het tweede deel van het interview.
Dan kom ik hiermee weer aan het einde van deze podcast. Ik ben benieuwd wat je van deze format vindt: dus eerst een paar tips of iets dergelijks en dan een interview of zoals in dit geval een deel van een interview. Laat me weten wat je ervan vindt en post je reactie onderaan de show notes van deze podcast.
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 86 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
In de show vandaag begin ik met een korte terugblik op de podcast van vorige week en dan in het bijzonder op het verdwijnen van de Authorship profielfoto’s uit de zoekresultaten en problemen met de ‘robots.txt’-file. Als tweede heb ik, net als vorige week, weer een praktijktip, gebaseerd op een concreet probleem dat ik afgelopen week heb opgelost. Aan het begin van deze week heb ik een presentatie gegeven aan de leden van de JCI, de Juniorkamer in Apeldoorn; daarover zo meer. Ik heb vandaag drie nieuwtjes over Google: er worden veel minder video thumbnails in de organische resultaten vertoond, op Google+ mag je nu elke gewenste gebruikersnaam kiezen en Google gaat op mobiele apparaten sites met Flash ontraden. Verder moest een Franse blogger € 2.500 betalen na het posten van een negatieve review. Tenslotte is Facebook niet meer de meest populaire social media site in de VS.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.
Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als columnist, ergotherapeut, heilsoldaat, acrobaat, bankdirecteur of wat dan ook te verbeteren.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/85. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden.
Vorige week in podcast 84 vertelde ik je over een artikel van WordStream, waarin werd verondersteld dat Google de Authorship profielfoto’s heeft verwijderd om zo meer kliks te genereren op de advertenties. Dat was toen een vermoeden.
Inmiddels heeft WordStream aangetoond dat het verwijderen van de profielfoto’s een verhoging in CTR op de advertenties realiseert van 44,8%! Moet je voorstellen wat dit voor effect heeft op de advertentieinkomsten van Google! Die worden opeens bijna anderhalf keer zo groot! (Dat is tenminste, als je ervan uitgaat dat andere factoren ongewijzigd blijven).
Nou, wat zullen de aandeelhouders aan het einde van het derde kwartaal blij zijn met de sterk “toegenomen” advertentieinkomsten!
In de podcast van vorige week had ik het ook over het probleem met de file ‘robots.txt’. Ik was je helemaal vergeten te vertellen dat je in Google Webmaster Tools een tool hebt om je robots.txt file te testen:
Mijn advies is om die eens te testen op je site. Kleine toevoeging ten aanzien van het probleem van vorige week: dat zou met deze tool alsnog niet aan het licht zijn gekomen, omdat de NOINDEX, NOFOLLOW, NOARCHIVE in de HTML-code van alle Engelstalige pagina’s stond.
Een paar dagen geleden had ik weer een leuke uitdaging, die mij echter eerst de nodige hoofdbrekens heeft gekost om te ontdekken. Sterker nog, de uitdaging stond al een paar weken. Een bedrijf had mij gevraagd, waarom van één bepaalde website geen reviewsterretjes in de zoekresultaten werden vertoond, terwijl ze via een legitieme reviewsite meer dan 9.900 reviews hadden! De ironie van het verhaal was, dat alle andere sites, waar ze ook duizenden reviews hebben, wel werden vertoond met de reviewsterretjes.
Ik heb de pagina’s bekeken… De onderliggende HTML bekeken… En ook heb ik een paar keer de pagina’s geïnspecteerd met behulp van de Rich Snippets Testing Tool van Google, een online tool, waarmee je kunt controleren of je rich snippets, zoals bijvoorbeeld de reviewsterren, of individuele reviews, recepten, kalenderevenementen en dergelijke, goed op je site hebt geïmplementeerd.
Eerst dacht ik, dat het kwam, doordat het wel erg veel reviews waren en dat Google mogelijk fraude vermoedde en daarom de sterretjes niet vertoonde. Maar na enig speurwerk vond ik heel veel andere sites met zulke aantallen reviews, of zelfs met meer reviews. Dus de kans dat het daar aan lag, was nihil.
Vorige week donderdagmiddag keek ik er weer eens naar en opeens vielen de spreekwoordelijke “schellen” van mijn ogen en dacht ik de oorzaak te hebben gevonden! Het viel mij op, dat op de voorpagina van de site de reviewstatistieken tweemaal in de onderliggende HTML-code waren opgenomen en op alle achterliggende pagina’s slechts eenmaal.
Toen bleek dat voor alle achterliggende pagina’s de sterretjes wel werden vertoond in de zoekresultaten. Dus spitte ik verder…
Ik had natuurlijk al gezien dat de Rich Snippets Testing Tool voor de voorpagina geen sterretjes vertoonde. Dus kopieerde ik de HTML-code van de voorpagina en verwijderde één stuk code voor de reviews, om daarna de HTML-code weer te testen.
En opeens werd de pagina volgens de Testing Tool wél weer met sterren vertoond! Dus was volgens mij het probleem opgelost. Ik heb teruggecommuniceerd waar de oorzaak van het probleem zat en de opdrachtgever kan nu zelf de code laten aanpassen, zodat de sterren wel weer in de zoekresultaten naar voren komen! En weer was een opdrachtgever dolblij!
Wat leren we hieruit? Nou ja, op zich niet veel. Google houdt niet van dubbele content, dat hoor je zo langzamerhand wel te weten. Als je dat combineert met de uitspraak van Google van een paar maanden geleden, waar het bedrijf aangaf rich snippets extra aandacht te geven en mogelijk zo’n 15% minder laten vertonen… Dan snap je dat dit toch wel werd gezien als een vorm van spamming van de zoekresultaten!
Zojuist heb ik de site nog even gecontroleerd, maar het probleem zit er nog steeds.
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Afgelopen maandagavond heb ik een presentatie gegeven aan de leden van de JCI, de Juniorkamer van Apeldoorn over content en contentmarketing in relatie tot vindbaarheid, reputatie en conversie.
De presentatie was buiten in de tuin van één van de leden, dus ik kon geen projector gebruiken, omdat die nog te weinig intensiteit hebben om buiten goed te functioneren. Dus heb ik de presentatie uitgewerkt en op een retro-achtige manier gegeven, namelijk met behulp van een aantal pagina’s op een flip-over.
Gisteravond heb ik de audio-opnames ontvangen, dus ik zal deze binnenkort verwerken tot een presentatie.
Google gaat weer een stap verder met het opschonen van de zoekresultaten! Want nadat een paar weken geleden de Authorship foto’s zijn verdwenen, verdwijnen nu de video thumbnails in de zoekresultaten. Het bijzondere is dat bij YouTube video’s, evenals bij die van Vimeo en Dailymotion nog wel previews worden vertoond.
Maar voorheen werden ook previews vertoond van video’s op Wistia (een Engelstalige site), op zideo.nl (een Nederlandse site) en andere. Maar in elk geval zijn de previews op Wistia en Zideo nu verdwenen in de gewone zoekresultaten. Als je specifiek op “Video’s” zoekt, dan worden ze nog wel vertoond.
In de show notes heb ik twee screenshots opgenomen om dit te illustreren:
Het kan natuurlijk zijn dat Google gewoon een update aan het doorvoeren is, maar ik denk dat ze haar eigen video’s van YouTube meer voorrang gaat geven.
Als je dit combineert met wat ik eerder vertelde over het verbluffende effect dat het verwijderen van de Authorship foto’s uit de zoekresultaten had op de Click Through Rate van de advertenties, dan wordt het helemaal duidelijk.
Want de meeste YouTube video’s zijn ook voorzien van advertenties. Dus als Google door het weglaten van de video thumbnails van andere videoplatformen meer bezoekers naar YouTube trekt in plaats van naar die “andere” videosites, dan komt dit de omzet van Google ook meer ten goede.
Eerder deze week maakte Google bekend dat zij gebruikers de volledige vrijheid geeft voor het kiezen van een eigen gebruikersnaam op Google+ en alle gerelateerde diensten. Op het eerste gerzicht lijkt dit een vreemde move, temeer daar Google juist drie jaar geleden de harde eis neerlegde, dat iedereen zijn of haar eigen naam moest gebruiken en dat allerhande fancy namen niet meer waren toegestaan.
Twee dagen geleden was een bericht van Google te lezen dat ik in de show notes heb opgenomen, maar hier niet helemaal zal voorlezen:
Dit opent volgens mij de sluizen van ellende. Want reviewers van Google sites hebben nu geen echte naam meer en zijn wat dat betreft dus ook niet meer te traceren. Je kunt nu dus gewoon namen als “Piepende Muis”, “Motorlover” of “Vleeshater” kiezen…
Ik denk echt dat dit voor meer spam in de reviews gaat zorgen, ondanks dat Google ons ervan verzekert dat het meer dan voldoende menskracht heeft om de zogenaamde “trollen” die overal slechte reviews achterlaten, eruit te filteren.
Als gevolg van alle namen die je straks voorbij ziet komen, zullen mensen de reviews van Google mogelijk minder vertrouwen en ook wordt het moeilijker om fake reviews te spotten. Daarnaast wordt het gebruikers nu wel heel gemakkelijk gemaakt om snel een nieuwe Google+ gebruiker aan te maken om ergens één slechte review te posten en vervolgens dat account nooit meer aan te raken.
Doordat de reviews mogelijk niet meer zijn te herleiden naar mensen, wordt het voor bedrijfseigenaren ook moeilijker gericht te reageren op reviews. En doordat er wellicht meer fake reviews komen, kan dit voor bedrijfseigenaren ook leiden tot meer werk, dat achteraf zinloos bleek.
Aan de andere kant kun je het ook zo bekijken, dat reviews die wèl onder een echte naam zijn gepost, met daarachter een profiel met een foto, mogelijk meer waarde krijgen dan recensies die onder een fancy naam zijn gepost en waarvan de profielen geen geldige foto hebben.
Zou Google hiermee langzaamaan toch Authorrank gaan invoeren, waarbij er onderscheid kan worden gemaakt tussen de gevestigde orde van legitieme Google+ gebruikers en de fake accounts?
De toekomst zal het uitwijzen…
Google gaat stug verder met het verhogen van de lat voor webmasters en webdesigners voor het verbeteren van de algehele gebruikerservaring.
De kans is groot dat je ooit hebt gehoord van Macromedia Flash. Dat is een technology die al zo’n 15 jaar oud is. Toen het in die tijd werd gelanceerd was het een revolutionaire oplossing om animatie in je site te krijgen en om hele mooie interacties te maken.
Echter, Apple heeft altijd geweigerd Flash te implementeren in iOS, omdat het niet veilig genoeg was. Google bevestigt dit nu ook, en wil hiermee ook een extra stimulans geven om over te stappen op HTML5, dat wel op alle apparaten wordt ondersteund.
Google gaat hiermee nu zó ver, dat zij zelfs in de zoekresultaten op mobiele apparaten die geen Flash ondersteunen, meldt dat de site het mogelijk niet doet. Hiervan heb ik een sceenshot opgenomen in de show notes.
Let op: als jouw site dus nog Flash bevat, dan heb je een behoorlijk probleem of een aardige uitdaging. Doordat Google deze melding toont, zijn gebruikers veel minder snel geneigd om door te klikken. Dit resulteert dus in een verminderd aantal bezoekers voor je site, hetgeen mogelijk een negatief effect heeft op je business.
Bevat je site nog Macromedia Flash, overweeg dan eens je site een make-over te geven, waarbij je de Flash elimineert en indien nodig tegelijk ook overstapt op een hedendaags CMS.
Een goede maand geleden heeft Google ook een soortgelijke waarschuwing in het leven geroepen voor sites die op een mobiel apparaat worden doorgeleid naar een andere pagina, dan bedoeld is. Hiervoor is een jaar geleden al gewaarschuwd, maar ook deze verbetering van de user experience is inmiddels dus doorgevoerd. In de show notes kun je ook hiervan een afbeelding zien:
Volgens mij is Google druk bezig om duidelijk te maken dat je de gebruikerservaring van vooral mobiele gebruikers zo goed mogelijk moet maken.
Op de site van de BBC las ik dat de Franse blogger Caroline Doudet een boete van € 1.500 heeft gekregen, nadat ze een negatieve review had gepost. Met de kosten van de gedupeerde erbij kwam het totaalbedrag op € 2.500.
Waar blijft de vrijheid van meningsuiting? Of krijgen reviewers teveel macht en misbruiken power reviewers hun macht? Laten we eens in dit geval duiken.
Volgens Caroline Doudet heeft de restauranteigenaar niet eens getracht met haar in contact te komen, maar is hij meteen naar de rechter gestapt. De blogger in kwestie had zo’n 3.000 lezers op haar weblog en dat was voor de rechter één van de redenen dat ze beboet werd. Ook het feit dat de review zo hoog scoorde in de zoekresultaten, als je zocht op de naam van het restaurant was van doorslaggevend belang. Als je dus niet oppast, dan wordt hoog scoren in de zoekresultaten strafbaar…
De eigenaar van restaurant Il Giardino in Cap-Ferret was verder niet beschikbaar voor commentaar. Maar als je terug gaat kijken in de reviews op Google+ en dan vooral langer dan een paar weken geleden, dan zie je dat er wel vaker slechts recensies zijn gepost. En dat is overigens niet alleen het geval op Google, maar ook op TripAdvisor heeft het restaurant een aantal slechte reviews:
Als reputatiecoach was ik natuurlijk benieuwd naar die recensies en ging ook eens kijken. Doordat het hele geval zo is opgeblazen, is de complete community erop gedoken, lijkt het wel. Want toen ik ging kijken had het restaurant al meer dan 170 reviews in de afgelopen week ontvangen. Daarvan waren er 168 met één ster en 5 met twee sterren. De community vond het zo onrechtvaardig dat een blogger is beboet voor het geven van een negatieve review, dat ze dus massaal de reputatie van het restaurant de grond in heeft geboord.
Op Tripadvisor waren eerder deze week ook maar liefst 128 reviews te zien. De vindbaarheid van het restaurant is wel sterk verbeterd door al deze aandacht, maar alleen werkt dat nu dus in het nadeel…
Dit soort acties worden vaak door reviewsites met de hand opgeschoond. Op dit moment heeft Google nog niets gedaan, maar heeft TripAdvisor wel actie ondernomen. Toen ik eerder deze week keek, stonden er dus 128 reviews en nu net nog maar 20. De meest recente is van 16 juni (4 bolletjes), de volgende van 10 juni (4 bolletjes) en die daarna dateert van 31 mei 2014 met ook 4 bolletjes uit vijf. Alle 108 slechte reviews die waren gepost als reactie op dit verhaal zijn dus verdwenen. Desalniettemin scoort het restaurant toch nog maar 2 punten op een schaal van 5.
Maar misbruiken reviewers nu hun macht? Af en toe lees je wel eens van een soort van chantage door reviewers, maar het komt (voor zover ik het kan zien) weinig voor.
Mijn mening over dit verhaal kun je wel raden. De eigenaar van Il Giardino in Cap Ferret heeft niet juist gehandeld. Het begint er al mee, dat hij blijkbaar nooit reviews volgt, terwijl dit natuurlijk van levensbelang is voor een bedrijf of ondernemer. Het gerucht gaat, dat vaste gasten de restauranthouder erop attent hebben gemaakt, dat er zoveel negatieve publiciteit was in de vorm van online reviews.
Je moet je niet verstoppen voor reviews en dus ook niet bang zijn om reviews te gaan verzamelen. De mening van je klanten of patiënten is een soort van spiegel, die je kunt gebruiken om je dienstverlening of producten steeds verder te verbeteren.
En een andere grote fout is dat hij niet eerst contact heeft gezocht met Caroline Doudet om te proberen het in den minne te schikken. Helaas, dan krijg je dus dit soort negatieve publiciteit, die werkelijk is doorgedrongen tot in Noord-Amerika en de rest van de wereld.
Facebook is wereldwijd nog steeds immens populair, dat staat als een paal boven water. En in allemaal onderzoeken lees je dat Facebook de grootste social media site is. Maar in de maand juni is Facebook in de Verenigde Staten van deze eerste positie gevallen ten faveure van… Raad eens… YouTube!
Volgens onderzoeksbureau Compete PRO had YouTube in de maand juni afgerond zo’n 168 miljoen unieke Amerikaanse bezoekers, terwijl Facebook er zo’n anderhalve miljoen minder had, namelijk ongeveer 166,5 miljoen.
Ik zal je nog even wat meer statistieken geven tot en met de 10e plaats:
De exacte getallen vind je terug in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/85.
Hoewel Google+ nog onder éénderde van het volume van Facebook zit, staat het toch al wel op de vierde plaats. Je kunt zien dat je de gegevens van een dergelijk onderzoek niet zomaar 1:1 mag doortrekken naar Nederland, want ik verwacht dat weinig Nederlanders vorige maand op de site “answers.yahoo.com” hebben zitten grasduinen… Een andere waarvan ik niet had verwacht, dat die er tussen zou staan, is MySpace.com. MySpace is lange tijd uit de lucht geweest en is volgens mij een goed jaar geleden weer actief geworden. Die doen het dus niet zo slecht, ondanks dat ze ooit op sterven na dood waren.
Toch is het bedrijf Compete PRO een grote partij in de VS, want maandelijks combineert het de statistieken van zo’n 2 miljoen Amerikaanse consumenten, verdeeld over de gehele populatie. Hun totale panel van consumenten is echt groter dan dat van de meeste andere, meer traditionele partijen. Dus de statistieken die zij publiceren, kun je niet zomaar van tafel schuiven.
Maar nogmaals: het zijn Amerikaanse statistieken. Wellicht een idee om binnenkort eens iemand te interviewen die goed kan vertellen hoe het op de Nederlandse markt zit.
Nu ik het over interviews heb… Volgende week heb ik weer een gast in de show… En niet zomaar een gast, maar een bijzondere gast. En dan bedoel ik een ander type “gast”, dan de aanduiding die onze tienerzoon vaak aan mensen geeft.
Alle gekheid op een stokje: volgende week heb ik Karel Geenen in de show. Karel Geenen is een bekende in Nederland en een autoriteit op het gebied van Internet Marketing, zoekmachineoptimalisatie en alles wat daarbij komt kijken.
Dus: wees er volgende week ook weer bij, want het belooft een interessant interview te worden!
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 85 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
De onderwerpen voor vandaag… Ik begin met een tip, naar aanleiding van een website scan die ik twee weken geleden heb uitgevoerd, gevolgd door een korte terugblik op en de reden van het verdwijnen van de Authorship foto’s uit de zoekresultaten. Dan heb ik een update over Orkut: afgelopen week kreeg ik een mailtje van dit terminale sociale netwerk. Google is niet alleen maar slecht en ze proberen echt niet het leven van webmasters alleen maar zuur te maken, dat bewijst wel een mailtje later in de show.
Volgens onderzoeksbureau Nielsen is Yelp de meest betrouwbare review site, zegt Yelp. Verder heb ik een leuke tip over videomarketing en video SEO op YouTube en de resultaten van een onderzoek naar het gebruik en de invloed van reviews uit Noord-Amerika. Ter informatie heb ik een kort topic over Instagram en ik sluit de podcast van vandaag af met actuele getallen van het gebruik van de grote social media sites.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.
Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als garderobejuffrouw, fluitenbouwer, acrobaat, grafoloog, klokkenmaker of wat dan ook te verbeteren.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/84. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden, schaatsen op de kunstijsbaan, hardlopen in het bos of al hijgend, zwetend en puffend zichzelf afmatten in de sportschool.
Oh, voordat ik begin met de onderwerpen van vandaag eerst even een praktische tip, naar aanleiding van een scan van een website, die ik twee weken geleden heb uitgevoerd.
Ik was dus gevraagd door een bedrijf om een scan te doen van hun website, om zo met verbeteradviezen te komen, over hoe zij hun online presence verder kunnen verstevigen en nog meer rendement uit hun website kunnen halen.
Naast een aantal andere waarnemingen vond ik er eentje, die echt heel erg was… Te erg voor woorden eigenlijk… En ik weet zeker dat bij de mensen van het bureau dat de website heeft gemaakt, het schaamrood op de kaken staat, als ze dit te horen krijgen van de directeur/eigenaar van het bedrijf van wie de site is…
Aan het begin van de analyse ging ik eens kijken hoeveel pagina’s er nu daadwerkelijk in de index van Google waren opgenomen. Daartoe typte ik in Google:
site ‘dubbele punt’ gevolgd door de domeinnaam
Al bladerend door de resultaatpagina’s van Google, zag ik dat er alleen Nederlandstalige pagina’s waren geïndexeerd. En dus waren ook alleen de Nederlandse pagina’s vindbaar, terwijl de site wel een grote hoeveelheid Engelstalige content had, omdat het bedrijf internationaal zaken doet! Dat verbaasde me hogelijk!
Eerst ging ik kijken of er iets was met de file ‘robots.txt’, waarin normaal wordt aangegeven dat zoekmachines, ook wel “robots” genaamd, bepaalde delen van een website niet mogen bezoeken. Echter, de ‘robots.txt’ file bevatte slechts het volgende:
User-agent: *
Disallow: /Admin
Dat wilde dus zeggen dat alle zoekmachines werden geacht alleen de directory “/Admin” niet te bezoeken, dus daar kon het ook niet aan liggen.
Bij nader zoeken bleek dat in het header-gedeelte van het Engelstalige deel van de site de volgende regels waren opgenomen:
<meta name="robots" content="NOINDEX,NOARCHIVE,NOFOLLOW" />
<meta name="GOOGLEBOT" content="NOARCHIVE" />
De eerste regel wil zeggen dat zoekmachines de content niet mogen indexeren, niet cachen en ook links op de pagina niet mogen volgen. De tweede regel is een oude tag, waarbij voor Google wordt aangegeven dat de pagina niet gecached mag worden. Met andere woorden: alleen al door de eerste regel doen zoekmachines helemaal niets met deze pagina: ze volgen verder geen links en ze indexeren dus ook de inhoud niet, waardoor die dus helemaal niet vindbaar is bij zoekopdrachten die normaal wel deze pagina zouden moeten opleveren!
Nog even een korte terugblik naar Google+ Authorship en het verdwijnen van de foto’s van de auteurs in de zoekresultaten. Ik las een artikel op het weblog van “WordStream, met de titel ”Google Calls Takebacks on Authorship Photos: An Alternate Theory“. Ik wil niet het hele artikel behandelen, maar slechts één aspect ervan. Dat gaat over de reden, waarom Google hoogstwaarschijnlijk de foto’s uit de zoekresultaten heeft verwijderd.
Volgens Rand Fishkin, een bekende in de wereld van zoekmachineoptimalisatie, heeft Google de foto’s verwijderd, omdat het de aandacht van de advertenties afleidde en Google dus minder omzet draaide uit de advertenties. Het aantal kliks op een pagina is namelijk aardig constant en als je de kliks naar de foto’s wegneemt, neemt het aantal kliks naar advertenties weer toe. Zo maakt Google dus weer meer omzet en zijn de aandeelhouders weer tevreden, omdat ze een stijging zien in de waarde van de aandelen en natuurlijk het later uitgekeerde dividend.
Dit lijkt een beetje op de simpele oplossing die een tandpastafabrikant jaren geleden heeft toegepast om meer tandpasta te verkopen. Doel van het bedrijf was om de omzet met 30% te laten stijgen… De beste financiële consultants werd gevraagd naar plannen, ideeën, suggesties, tips enzovoorts. Er werd een vermogen uitgegeven aan allemaal brainstormsessies en dergelijke.
Tot iemand van de werkvloer met het idee kwam om de opening van de tube, waar de tandpasta uitkomt, met 30% te vergroten… Mensen knijpen immers altijd een evenlange streep tandpasta op hun tandenborstel, ongeacht de dikte…
En vorige week vertelde ik ook dat Orkut opgeheven zou worden. Dat klopt. Eerder deze week ontving ik een mailtje hierover, die ik in de show notes heb opgenomen:
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Veel mensen die werkzaam zijn in de wereld van de zoekmachineoptimalisatie denken dat Google alleen maar het slechte voor heeft met webmasters… Vaak hoor of lees je teksten in de trant van “Google is evil”.
Ik ga er maar van uit dat Google echt datgene als hoogste doel heeft, wat alle kopstukken ook altijd verkondigen: het vertonen van de beste, meest relevante zoekresultaten op basis van de vraag van de gebruiker.
Maar Google deelt niet altijd alleen maar penalties uit en probeert ook niet elke webmaster continu het leven zuur te maken. Dat bleek uit een leuk artikeltje met als titel “The Night Google Took Pity On A Client…”, dat ik las op Loc@l Seo Guide, de website van Andrew Shotland. Daarin werd geschreven dat een bevriende webmaster een nieuwe versie van een website online had gezet, waarna hij een mail kreeg van Google met daarin de volgende tekst:
Dat is toch wel heel bijzonder, dat een medewerker van Google dat persoonlijk laat weten aan de webmaster in kwestie. Jammer genoeg deed Google dat niet voor het Engelstalige gedeelte van de site van de opdrachtgever, waar ik het zojuist over had.
In het weblog van Yelp werd eerder deze week een artikel gepubliceerd met als titel “Nielsen Survey Says…Consumers Rank Yelp Most Influential, Most Trustworthy, and with Highest Quality Reviews”. Dat is best een stoer statement, vind ik.
Het bekende onderzoeksbureau Nielsen heeft vorig jaar ook al naar Yelp en het gedrag van haar gebruikers gekeken. Toen werd het volgende geconstateerd:
Dit jaar heeft Nielsen Yelp met een aantal van origine Amerikaanse sites met elkaar vergeleken, te weten:
De centrale vraag in het onderzoek was: “Hoe verhoudt Yelp zich tot andere online review sites?”.
Het antwoord was: Vergeleken met TripAdvisor, Angie’s List en andere lokale directories, geven gebruikers aan dat ze Yelp het meest bezoeken, wanneer ze lokale bedrijven zoeken. De reden hiervoor is, dat ze Yelp zien als de meest invloedrijke, meest betrouwbare site met reviews van hoge kwaliteit.
Bijvoorbeeld als mensen op zoek zijn naar een restaurant, dan zoeken ze 3x vaker op Yelp, dan op OpenTable, een grote restaurant-site en 4x vaker dan op Zagat.
In de show notes heb ik een infographic opgenomen, waarin de resultaten worden weegegeven:
Ook bleek uit het onderzoek dat 84% van de consumenten reviews van gebruikers het belangrijkste vinden van review sites, gevolgd door 77% die sterren het belangrijkste vinden, evenals natuurlijk de adresgegevens, openingstijden en locatie op de kaart. Yelp blinkt hierin uit, vooral als je kijkt naar de kwaliteit van de data.
Later in de show heb ik overigens nog meer statistieken over reviews voor je. Dus als dat je interesseert, blijf dan gerust luisteren!
YouTube is ontegenzeggelijk de op één na grootste zoekmachine en bovendien ook nog eens eigendom van Google, waardoor de video’s van YouTube ook een belangrijke rol spelen in de pagina’s met de zoekresultaten. Natuurlijk toont Google ook video’s van andere platformen, maar de verwachting is, dat het haar eigen ecosysteem (in dit geval: YouTube) voorrang geeft, ook al is dit niet als zodanig toegegeven.
Een tijdje geleden heb ik de mensen die zich hebben geabonneerd op de mailinglist informatie in de vorm van een document en een video beloofd, met daarin al mijn kennis over hoe ik ervoor zorg dat video’s hoog in de zoekresultaten komen. Ik zou deze samenstellen op basis van een training over video SEO, die initieel gepland stond in begin juli. Maar deze training is verschoven naar 3 september, dus mocht jij je nog niet hebben ingeschreven, dan kun je dat nog steeds doen. En mocht je je al wel hebben ingeschreven en wachten op deze kennis, dan moet ik helaas zeggen: “Sorry… Nog even geduld a.u.b.”.
Mijn planning is om dit document samen te stellen na afloop van de training, zodat ik alle actuele informatie er dan in kan verwerken, evenals mogelijke vragen van de cursisten. Hij komt er dus echt aan, alleen dan wat later.
Maar wist je trouwens dat YouTube een gigantisch omvangijke omgeving heeft, waar je van alles kunt leren over het publiceren en ranken van video’s op YouTube? Surf maar eens naar:
Je kunt er alles lezen over de programma’s en tools van YouTube, evenals over analytics. Maar wat helemaal interessant en leerzaam is, is de YouTube Creator Academy. De link hier naartoe vind je in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/84. Daar vind je bijvoorbeeld de volgende cursussen:
Het mooie is dat al deze cursussen online zijn en ook nog eens dat ze helemaal GRATIS zijn. Je kunt ze dus volgen in je eigen tempo en in je eigen tijd, zonder ook maar een cent te hoeven betalen. Ook vind je daar een enorme hoek, waar honderden supportvragen worden beantwoord. Dus de kans is groot, dat als jij een vraag hebt, deze daar al beantwoord is.
Daarnaast heb je ook nog het YouTube Help Forum, dat je in de Google productforums kunt vinden. Ook deze link heb ik in de show notes opgenomen.
Als je goed oplet en alle waardevolle kennis die je daar opdoet toepast in de praktijk, dan heb je al een voorsprong op de meerderheid van de online marketeers die maar plompverloren video’s uploaden naar YouTube. Zelf heb ik me voorgenomen al deze cursussen binnenkort ook te bekijken. Alle leuke en nuttige nieuwe dingen die ik daar leer, zal ik natuurlijk ook weer met jou delen, zodat jij er ook je voordeel mee kunt doen.
Tot zover over de YouTube Creator Hub.
Op de site van BrightLocal las ik een artikel over een onderzoek dat zij heeft uitgevoerd over hoe consumenten denken over reviews. Dit is al het vierde jaar dat ze dit onderzoek doen. Voor het onderzoek zijn 5.000 mensen benaderd en daarvan hebben 2.104 mensen gereageerd. 90% daarvan kwam uit de USA en 10% kwam van Canada. Het is dus niet helemaal toegespitst op Europa, of laat staan op Nederland, maar we kunnen er wel belangrijke punten uit leren. Dat is de reden dat ik het hier met je deel.
Vier jaar geleden werden slechts twee vragen gesteld, terwijl dit jaar een vragenlijst met 13 vragen was samengesteld. Ik wil deze vragen eerst met je delen, voordat ik de belangrijkste bevindingen van het onderzoek behandel.
Gebruik van reviews
Vertrouwen en invloed
Reputatiekenmerken
Aanbevelen
Je moet het artikel, waarvan ik de link in de show notes heb opgenomen, maar eens nalezen voor alle details. In deze podcast behandel ik een paar interessante resultaten van dit onderzoek.
Dit waren in korte tijd een heleboel getallen en percentages. Ik raad je echt aan om het artikel op de site van Brightlocal erop na te lezen, als je meer details wilt. Daar staan ook heel goede analyses van de resultaten.
Als jij slechts de volgende twee resultaten onthoudt die volgens mij het belangrijkste zijn, dan vind ik het al goed:
Reden dat deze twee percentages zo belangrijk zijn, zit in twee andere cruciale resultaten van het onderzoek, namelijk:
Wow! Dat zijn nog eens getallen! En wat kun je nu daadwerkelijk hieruit leren en hiermee doen? Volgens mij moet je het volgende doen: zorg dat je op zoveel mogelijk review sites tenminste 10 reviews scoort en een gemiddelde van vier sterren.
Op Wired las ik een leuk artikel over Instagram. Zoals je weet is Instagram sinds 2012 eigendom van Facebook. Maar sinds de oprichting van Instagram in 2010 maakt het al gebruik van het Amazon S3 cloudopslag platform, voor de opslag van alle foto’s.
Amazon S3 is een kostbare aangelegenheid, zeker als je veel data hebt op te slaan en ook nog eens als je als bedrijf zelf over goedkopere opslagmogelijkheden beschikt in je eigen datacenters in de wereld. Dus vond Facebook het tijd om de foto’s te verhuizen van Amazon S3 naar de datacenters van Facebook zelf.
Het hele proces heeft ongeveer een jaar geduurd en door allerlei technische trucs is het Facebook gelukt alle 20 miljard foto’s over te halen, zonder dat de 200 miljoen Instagram gebruikers er iets van hebben gemerkt.
Wow! Over een migratie gesproken…
Zojuist had ik het over het aantal foto’s in Instagram. Maar wist je dat daar elke dag 55 miljoen foto’s bijkomen?! Dat is toch haast amper voor te stellen! In de show notes heb ik een infographic opgenomen met daarin een aantal getallen van de grote social media sites, te weten:
Deze infographic is samengesteld door Kittyhawk, een bekend Nederlands Internetadviesbureau.
Bekijk de infographic eens op je gemak op de site, op www.reputatiecoaching.nl/84. Voor jou als luisteraar van de podcast zal ik een paar statistieken opnoemen:
Dat zijn nog eens getallen! Moet je eens nagaan wat die bedrijven aan achterliggende infrastructuur nodig hebben, om dit allemaal te kunnen faciliteren!
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 84 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Ik begin deze podcast met een bericht van luisteraar Edwin. Daarna heb ik een update over Google Authorship, want sinds afgelopen week worden er geen auteurfoto’s meer vertoond bij de zoekresultaten. Ook stopt Google met Orkut en wordt het effect van het “Recht om te worden vergeten” zichtbaar in de zoekresultaten op Google. Verder maakte KLM ex-amigos na afloop van de wedstrijd Nederland-Mexico en als laatste heb ik vandaag weer een interview met Robert Spakman, één van de initiatiefnemers van MeetingRoomReview.com, over de vernieuwingen die het bedrijf recentelijk heeft doorgevoerd.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.
Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als gezagvoerder, stewardess, purser, piloot, social media medewerker of wat dan ook bij de KLM te verbeteren.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/83. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden.
Vandaag begin ik dus met de vragen van een luisteraar. Edwin liet op het weblog een bericht achter bij podcast 81. Hij schreef het volgende:
Hoi Eduard,
Wellicht is het handig om tussen de verschillende items “iets” te doen waardoor je weet dat het over een nieuw onderwerp gaat. Je was in deze podcast bezig met een onderwerp en ging direct over naar een ander onderwerp. Nogal verwarrend als je niet in de gaten hebt dat het over een ander onderwerp gaat.
Daarnaast (kan ook aan mij liggen) lijkt het er op dat er steeds meer tijd in de standaardteksten gaat zitten. Bijvoorbeeld de aankondiging, inleiding, stuk aan het einde, waar je de podacst kan beluisteren etc. Ik heb hem niet getimed, maar voor het gevoel is daar wel een minuut of 5 mee gevuld over de hele 20 minuten podcast.
Cheers,
Edwin
Edwin, allereerst bedankt voor deze waardevolle feedback! Ik ben het helemaal eens met een soort van afscheiding tussen de verschillende onderwerpen. Want in de transcriptie van elke ReputatieCoaching Podcast heb ik wel telkens kopjes boven de verschillende onderwerpen om zo de leesbaarheid te vergroten, maar ik heb inderdaad geen audio-scheiding tussen de verschillende onderwerpen in de podcast!
De reden dat ik je reactie overigens vorige week nog niet heb behandeld, komt doordat ik een (volgens mij) goede sound wilde vinden om de verschillende onderwerpen in de podcast van elkaar te scheiden.
Zoals je hebt kunnen horen, heb ik eentje gevonden. Maar ik kan je wel vertellen dat ik er nog niet 100% tevreden over ben. Toegegeven, het is beter dan niets! Graag hoor of lees ik wat jij ervan vindt, Edwin, en ook wat de andere luisteraars ervan vinden.
Verhoogt dit de kwaliteit? Is het zo duidelijker dat ik overga op een ander onderwerp? Heb je eventueel suggesties voor een andere transitie tune? Laat het me weten en reageer onderaan de show notes van deze podcast, die je kunt vinden op www.reputatiecoaching.nl/83.
Dan als reactie op het tweede deel van je bericht, Edwin. Je zegt dat er steeds meer tijd gaat zitten in de standaardteksten. Als je hiermee doelt op het verschil in standaardteksten van de eerste paar podcasts en de huidige, dan geef ik je meteen gelijk!
Echter, volgens mij verschillen de standaardteksten van de laatste tientallen podcasts niet zoveel. Nu kun je me verwijten dat ik niet origineel ben, omdat ik steeds vrijwel dezelfde afsluiting heb. Ben ik het ook meteen mee eens. Mijn creativiteit schiet daarin tekort, dat geef ik toe. Mogelijk komt dit ook, doordat ik toch telkens zo’n beetje hetzelfde wil melden. Natuurlijk stel ik reviews op prijs, reacties, likes, shares, +1’s of als mensen de podcast delen met anderen! En jij als doorgewinterde luisteraar, Edwin, beseft dan ook meteen dat dat eigenlijk het einde is van de podcast en je dus kunt stoppen met luisteren.
Aan het begin vertel ik tegenwoordig eerst wat ik in de podcast allemaal behandel. Dit biedt (volgens mij) elke luisteraar de kans om de hele podcast meteen te stoppen, als er voor hem of haar niets interessants tussen lijkt te zitten. Dat scheelt tijd en wie weet ook zelfs wel ergernis!
OK, ik vertel wel over de podcast, voor wie die bedoeld is en wat je ermee kunt. Dat komt elke podcast terug. Maar dat heeft een reden. Een podcast is namelijk heel anders dan een blogpost. Als je een blogpost leest op een weblog, kun je met één muisklik naar een ander artikel springen, of naar de homepage enzovoorts. Dus je kunt veel interactiever door een site bewegen.
Veel mensen belanden vaak toevallig op een podcast, bijvoorbeeld als ze iets zoeken in iTunes of op Stitcher. Als je dan als podcaster niet duidelijk maakt, wat die persoon ermee kan, of voor wie de podcast bestemd is, dan is de kans groot dat die persoon niet eens verder gaat luisteren, omdat die denkt dat alle afleveringen van de podcast niet voor hem of haar zijn.
Dus om ook nieuwe luisteraars die bijna per toeval op een podcast stuiten hierover te informeren, is een deel van de opening elke keer hetzelfde of vrijwel hetzelfde. Zoals je hebt kunnen horen was de lijst met beroepen voor wie de podcast handig kan zijn deze keer heel specifiek. Dat wordt zometeen duidelijk, als het niet al meteen duidelijk was.
Praktische tip, Edwin: Veel podcatching apps hebben de mogelijkheid om met één druk op de knop bijvoorbeeld 10, 20 of 30 seconden vooruit te springen. Die is vaak speciaal voor dit soort punten in een podcast, of voor reclames, die ik er echter niet in heb en die ik er ook zeker niet in WIL hebben!
Ik snap ook wel, dat dat weer lastig kan zijn, terwijl je autorijdt. Dan moet je dat stukje toch maar gewoon accepteren. Sorry daarvoor! Ik hoop, dat ik je in elk geval duidelijk heb kunnen maken, dat ik het met een achterliggende reden doe.
Soms experimenteer ik met een soort van terugblik naar de vorige podcast. Dit doe ik bewust om nieuwe luisteraars die het volhouden om de eerste paar minuten te luisteren, te laten weten wat ik verder nog zoal behandel. Vaak pak ik dan iets uit een vorige uitzending, waar ik dan ook weer wat extra content of context aan toevoeg. Als je dit volslagen onzinnig vindt, hoor ik het ook graag!
Mijn doel is een podcast te maken die het grootste deel van de luisteraars waardeert, alhoewel ik me ervan bewust ben dat ik het nooit voor 100% van de luisteraars helemaal goed kan doen.
Ik maak de podcast voor jou, als luisteraar! Dus laat gerust je stem horen, net als Edwin, als je vindt dat ik sommige dingen volgens jou beter of anders kan doen. Daar sta ik echt voor open! Post je reacties, op: www.reputatiecoaching.nl/83.
Dit was wel zo’n beetje het grootste nieuws van afgelopen week: de aankondiging van John Mueller van Google, dat Google om de “leesbaarheid van de zoekresultaten te vergroten”, de foto’s die ooit werden vertoond in het kader van Google Authorship, nu niet meer vertoont. Ook het aantal kringen waar een gebruiker in is opgenomen, wordt niet meer weergegeven:
Volgens Google heeft dit geen negatief effect op de zogenaamde CTR (dat staat voor “Click Through Rate”). Zelf denk ik hier wat genuanceerder over en was van mening dat het wel degelijk invloed had op het aantal click-throughs. Maar goed, we kunnen er lang en breed over uitweiden, maar dat leidt tot niets. De foto’s zijn verdwenen, punt uit!
Natuurlijk kan ik mij online gaan verenigen met mensen die hier vreselijk boos over zijn, als ik dat zou willen. Maar dat vind ik verspilde energie. Het staat Google vrij om de site en de interactie geheel conform haar eigen goeddunken in te richten.
Veel mensen die ik online zie klagen, zijn bang dat de negatieve gevolgen nog veel verder gaan en dat Google helemaal niets (meer) met Authorship wil of gaat doen. Ik denk echter dat dit niet het geval zal zijn. Autoriteit is iets, dat moeilijk te fake’n is. Dus, hoewel Google zegt hier in de zoekresultaten op dit moment nog geen gebruik van te maken, is de verwachting dat dit in de toekomst zeker zal worden gebruikt.
Als gevolg van deze actie moet ik mijn adviezen en ook de instructievideo en de argumentatie daarbij, nu gaan aanpassen… Want de foto’s gaan weg en niets lijkt erop te wijzen, dat ze ooit nog terugkomen. Maar dat zal de toekomst uitwijzen.
Google liet er in elk geval geen gras over groeien en binnen een paar dagen waren de foto’s inderdaad niet meer te zien… Voor niemand!
Als een artikel is geschreven door iemand die Google Authorship heeft geclaimd, wordt nog wel de tekst “van”, gevolgd door de naam van de auteur, vertoond.
Dit geeft maar eens temeer aan dat je nooit je business moet bouwen op basis van bepaalde features die bedrijven bieden. Als het aantal bezoeken van je site namelijk grotendeels afhankelijk was van de aanwezigheid van je profielfoto in de zoekresultaten, dan had je nu een groot probleem gehad.
Dat is dan ook precies de reden dat ik altijd benadruk dat je een soort van thuishaven moet hebben voor je eigen content, in de vorm van een website of weblog, die je zelf host, al of niet bij een hosting provider. Natuurlijk kan ook de hosting provider failliet gaan, maar ik ga ervan uit dat je toch echt wel regelmatig backups maakt van je website of weblog en die ergens anders bewaart, dan alleen maar op dezelfde webserver, als waar je website draait!
Laat dit incident ook weer een les zijn. Door alleen maar te bloggen op Facebook of Google+ of content te produceren op andere platformen, bouw je het fundament van je business op drijfzand.
Dat het alleen maar focussen op sociale media desastreus kan uitpakken, realiseerden zich opeens afgelopen week ook de mensen en bedrijven die ooit hun aandacht en energie richtten op Orkut, een ander sociaal netwerk van Google, dat in het verleden voornamelijk populair was in Brazilië en India, totdat ook in die landen Facebook het netwerk in populariteit oversteeg.
In de show notes heb ik een afbeelding opgenomen, waarin je het gebruik van Orkut in de hoogtijdagen van omstreeks 2008 kunt zien:
De top–5 landen waren toen:
Ik ben van mening dat Google nu alle aandacht gaat richten op het verder promoten van Google+ in de hele wereld. Want per 30 september stopt Google met Orkut. Tot die tijd kunnen Orkut-gebruikers het systeem nog ten volle blijven gebruiken. Tot 26 september kunnen gebruikers via Google Takeout hun Orkut-data exporteren.
Dat Google als eerste zoekmachine de mogelijkheid bood om pagina’s uit de zoekresultaten te verwijderen (of beter gezegd: niet meer in de EU te vertonen) was al bekend. Maar inmiddels is de implementatie ervan een feit.
Als je op Google zoekt op “Tracy Britt” (met dubbel ‘t’), dan wordt op de Nederlandse Google onderaan de pagina de tekst vertoond:
Sommige resultaten zijn mogelijk verwijderd op grond van Europese wetgeving inzake gegevensbescherming. Meer informatie.
In de show notes heb ik hier ook een screenshot van opgenomen:
Zoals ook al werd verwacht, voert Google deze beperking niet wereldwijd in. Want als je op de Amerikaanse site van Google zoekt, dan zie je helemaal niet een soortgelijke tekst. Dat kun je verifiëren in de tweede screenshot, die ik in de show notes op www.reputatiecoaching.nl/83 heb opgenomen:
Het blijkt in elk geval dat Volkert van der G. ofwel nog geen gebruik heeft gemaakt van deze mogelijkheid in Google, of dat Google er nog niet aan is toegekomen om zijn verzoek te verwerken, zoals je kunt zien in de show notes:
KLM heeft in Zuid-Amerika met slechts één tweet maar liefst tienduizenden of honderdduizenden ex-vrienden gemaakt. Hiermee is de reputatie van KLM in Zuid-Amerika natuurlijk flink gedaald. Dit nieuws haalde wereldwijd de voorpagina’s van nieuwssites en traditionele gedrukte media.
Voor het geval je het hebt gemist: wat was er gebeurd? Meteen na de Nederlandse zege in de voetbalwedstrijd tussen Nederland en Mexico, postte KLM de volgende tweet:
”Adios Amigos! #NEDMEX”
Er werd een afbeelding bij gepost van een “Departures”-bord, zoals die overal op vliegvelden hangen, waarop ook nog eens een besnord figuurtje met een sombrero stond afgebeeld, in plaats van een opstijgend vliegtuig:
Het effect dat deze enkele tweet, bestaande uit een plaatje, twee woorden en een hastag had, werd treffend verwoord in een artikel in Trouw. Dit artikel had de titel: “Eén twittermisser en het is gedaan met je reputatie”
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3681538/2014/06/30/Een-twittermisser-en-het-is-gedaan-met-je-reputatie.dhtml
Wereldwijd werd erover geschreven met titels, als:
Binnen afzienbare tijd werd de tweet weer offline genomen, maar toen was het leed al geleden. Als gevolg van deze actie moest KLM tijdelijk extra personeel inzetten om alle online vragen te beantwoorden en excuses aanbieden aan mensen die zich gekwetst voelden door die ene tweet.
Onder de gekwetse personen was ook acteur Garcia Bernal. Hij tweette na het lezen van de omstreden tweet het volgende naar zijn bijna 2 miljoen volgers:
”I’m never flying your shitty airline again. F*k you big time”
Later bood hij online excuses aan. KLM liet echter nogal op zich wachten met een openbaar excuus. Dat kwam pas op dinsdag 1 juli om 18:00 uur. In het bericht “Learning by doing it wrong” zegt KLM geblunderd te hebben:
Het artikel sluit af met de tekst:
We never meant to hurt anyone’s feeling or worse, insult anyone. We were “caught by the football bug”, as said by Gael Garcia Bernal.
Yes, Social Media is learning – in this case, by making mistakes!
Tot zover over de commotie rond die ene tweet van KLM.
In oktober vorig jaar had ik Robert Spakman van het bedrijf Rooomer (met drie o’s) in de show, omdat Rooomer toen net was begonnen met de dienst MeetingRoomReview.com, een site voor het verzamelen van reviews voor vergaderlocaties. Dat was in podcast 46.
Inmiddels zijn we zo’n acht maanden verder en ik ben benieuwd te vernemen hoe het nu met het bedrijf en de dienstverlening gaat. Volgens mij gaat het goed, want ik las recentelijk dat de dienstverlening en de doelgroep enorm is uitgebreid. Waar eerst alleen vergaderlocaties zichzelf op MeetingRoomReview konden presenteren, kunnen nu ook bedrijven zoals cateraars, bedrijfsfotografen en andere gerelateerde dienstverleners reviews verzamelen op MeetingRoomReview.com.
Om hier meer over te horen heb ik vandaag Robert Spakman weer in de show, die ons als het goed is meer kan vertellen over de vernieuwde MeetingRoomReview.
In de show notes vind je de vragen die ik Robert dit keer heb gesteld, maar als je zijn antwoorden wilt horen, dan moet je toch echt de podcast beluisteren…
Nou Robert, wederom bedankt voor je toelichting en antwoorden. Ik wens jullie de komende tijd veel succes met alles wat er op jullie afkomt! En natuurlijk blijf ik jullie op de voet volgen!
Tot zover het interview met Robert Spakman van MeetingRoomReview.com.
Dit was dan weer eens een interview en zoals ik een tijdje geleden al heb toegezegd, ga ik nu meer mensen interviewen. Op dit moment heb ik negen verzoeken uitgestuurd, waarvan er al zeven hebben toegezegd. De andere twee hebben nog niet gereageerd.
De eerste vier personen die instemden met een interview, heb ik ter voorbereiding al een lijst met vragen gestuurd. En het eerste interview staat al gepland voor morgenochtend 10:00 uur. Wie dat is, verklap ik nog even niet… Maar ik kan je verzekeren dat het een autoriteit is op het gebied van online marketing.
Nou, als alles zo voorspoedig verloopt en iedereen meewerkt, kun je gedurende de zomermaanden dus daadwerkelijk diverse interviews verwachten.
Waar ik wel benieuwd naar ben, is wat jou het meeste aanspreekt: alleen maar nieuws, alleen interviews, of een combinatie van beide? Of vind je dat ik interviews apart moet publiceren, los van het nieuws en de tips die ik in de podcast presenteer? Geef je mening onderaan de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/83/.
Dan kom ik hiermee aan het einde van deze 83e podcast en begin ik met de standaard afkondiging, waar ik elke podcast mee afsluit. Als je die al kent, kun je nu dus rustig stoppen met luisteren…
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hooge blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 83 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt: