Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Tja, beloofde ik vorige week dat de podcast deze week op tijd zou komen, is het weer niet gelukt! Ik leg je zo uit hoe dat komt… Dan heb je het mogelijk al wel gehoord of gelezen: Google Authorship is ten einde. Ik vertel je er meer over en leg je uit dat AuthorRank nu alleen nog maar belangrijker wordt. De scholen zijn weer begonnen en daarom wil ik een stukje wijden aan de relatie tussen het naar school gaan en reputatie, zowel online, als offline. Google experimenteert aan de lopende band en op dit moment duiken er in de USA reviewsterretjes op in alle kleuren van de regenboog. En vandaag heb ik een tooltip voor je om gemakkelijk alle plaatsen te vinden, waar je concurrenten citations hebben staan. Google publiceerde een tijdje geleden een rapport over het lokale zoekgedrag van internetters, daar vertel ik je iets over en ik sluit de podcast van vandaag af met de vraag of je je moet richten op lokale SEO, nationale SEO of wereldwijde SEO en waarom.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat je beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen.
En de podcast is niet alleen voor bedrijven, ook als je een professional bent, kun je met een aantal tips, suggesties en nieuwsonderwerpen je voordeel doen om bijvoorbeeld je online reputatie als reisbureaumedewerker, verkoopadviseur, medewerker P en O, allergiearts, bewegingsagoog of wat dan ook te verbeteren.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/92. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden.
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Ik begon er zojuist al over: heb ik vorige week toegezegd dat de podcast deze week wel weer op tijd zou uitkomen, is het me weer niet gelukt! Sorry daarvoor!
De oorzaak ligt in het feit dat ik heel druk was met de achterstand als gevolg van de klusactie van vorige week weg te werken. En toen kwam er opeens ook nog een tweedaagse fotoshoot tussen, die ik niet kon weigeren. Daardoor moest de podcast het wederom ontgelden en kwam die dus een aantal uren later uit dan gepland.
Wat leer ik hiervan? Tja, het is een beetje naïef, want ik weet hoeveel tijd het kost om een podcast te maken, namelijk zo’n 8 tot 9 uur. En als ik dan wacht tot en met de woensdagmiddag of -avond om de hele podcast te maken, dan kan er wel eens iets fout lopen qua planning…
Ik heb ooit ergens de uitspraak gelezen:
“Leven is datgene wat er gebeurt, als je andere plannen maakt.”.
Volgens sommige mensen komt deze uitspraak van John Lennon, want hij publiceerde in 1980 de song “Beautiful Boy” op het album “Double Fantasy” en in deze song zingt hij het volgende:
Before you cross the street take my hand.
Life is what happens to you while you’re busy making other plans.
Maar volgens onderzoek stamt deze uitspraak uit 1957 en is die ooit als eerste gepubliceerd in Reader’s Digest van januari in dat jaar. Onder het kopje “Opmerkelijke Opmerkingen” stond daar de uitspraak:
Allen Saunders: Life is what happens to us while we are making other plans.
Publishers Syndicate
Maar goed, ik zit hier niet om je geschiedenisles te geven over de herkomst van uitspraken. Feit is dat ik wederom te laat was met het uitbrengen van deze podcast en ik het werk dat ervoor nodig is, beter iets kan verspreiden over de week. Dan is de impact op de woensdagmiddag of -avond niet zo groot. Want als ik alle onderdelen al op een rijtje heb en voor een groot deel helder op het netvlies heb wat ik erover wil vertellen, dan scheelt dat meteen zo’n 4–5 uur aan werk.
OK, ik ga mijn leven beteren!
Ohhhh… wat jammer! Heb ik in december 2012 een mooie instructievideo gemaakt die extreem goed scoorde (en nog steeds goed scoort) over het instellen van Google Authorship. Zoals je weet zorgde dit ervoor dat de profielfoto, die je op je Google+ profiel had staan, in de zoekresultaten werd vertoond.
Let wel, ik gebruik hier de verleden tijd… Want Google Authorship behoort sinds iets meer dan een week ook tot het verleden. Iets langer terug verdwenen al de foto’s uit de zoekresultaten, maar werd er tenminste nog een regel met de naam van de auteur vertoond. Ook dat is nu ten einde en zowel de foto’s als de naam van de auteur van het artikel worden niet meer vertoond.
Het enige waar je nog de profielfoto’s ziet opduiken, is in verwijzigen naar posts op Google+. Maar die zie je ook alleen maar als je bent ingelogd op Google+. Dan zie je in de zoekresultaten de profielfoto’s van personen en logo’s van zakelijke Google+ pagina’s. Dat is het enige…
Google heeft Authorship uitgezet. Als je John Mueller moet geloven is het ook voorgoed. Op de memorabele datum van 28 augustus schreef John Mueller van Google op Google+ hier het volgende over:
De post gaat nog iets verder en als je ’m wilt nalezen, moet je maar even kijken in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/92.
Google doet dus niets meer met of aan Authorship. Maar dat zegt niets over AuthorRank. Dat is iets heel anders. Wat ik nu ga vertellen is meerendeels gestoeld op geruchten en ik moet erbij zeggen dat het bijna nooit officieel door Google is onderkend.
Veel SEO-specialisten verwarren vaak Authorship met AuthorRank. Maar AuthorRank is een beoordeling van een auteur, terwijl Authorship slechts de auteur van een artikel benoemde. AuthorRank is dus groter en volgens diverse bronnen is het een mechanisme, waarbij Google de waarde van content bepaalt en daarmee ook een beoordeling geeft aan een auteur.
Het ligt voor de hand dat Google content van auteurs wil kunnen waarderen om zo de werkelijke specialisten, kennispartijen en mensen met een grote mate van autoriteit te leren kennen. Want de kans is groot dat content van die mensen over het algemeen interessanter is voor de zoekende internetter, dan een flutartikeltje van een leerling van de basisschool.
De enige verwijzing naar AuthorRank die we van Google kennen stamt uit maart 2014. Amit Singhal, het hoofd van Google Search, zei toen in een interview dat AuthorRank nog niet werd gebruikt...
We zullen zien wat Google in de toekomst brengt… Tot op heden is alles hierover vergelijkbaar met koffiedikkijkerij. Je kunt ervan balen dat het weg is, of het gewoon accepteren. Feit blijft, dat het weg is en niet meer terugkomt.
Volgens Google lag dus een deel van de oorzaak in de geringe mate waarmee dit mechanisme door auteurs werd opgepakt, anders dan door handige SEO-specialisten. Hieruit blijkt dat Google altijd diensten die het eerder met veel tamtam heeft geïntroduceerd, op elk gewenst moment weer kan uitzetten. Dus laat dit voor jou ook een teken zijn dat je je nooit 100% moet focussen op implementeren van nieuwe features om daarmee je gewin te halen. Ga door met goede content produceren, want door alle jaren heen is toch echt gebleken dat dat je meer brengt dan trucjes toepassen.
Heb je kinderen die naar school gaan? Of ga je zelf naar school? Ik ga er even vanuit dat je kinderen hebt die naar school gaan. Ik weet natuurlijk niet hoe oud ze zijn, maar heb je het met hen wel eens over de gevaren van Internet? En dan bedoel ik niet de seksueel getinte gevaren, maar de risico’s die op de loer liggen, die later in hun leven een negatief effect kunnen hebben op hun online reputatie?
Zo heb ik bijvoorbeeld begrepen van onze zoon, die na een paar jaar te zijn gestopt met voetbal, nu weer begint, dat de jeugdige voetballers niet meer naakt mogen douchen, maar in een onderbroek of zwembroek. Dit is gekomen doordat er teveel foto’s uit sportdouches hun weg naar Internet hebben gevonden. Afgezien van het feit dat je dan in je Adams- of Evakostuum aan de wereld wordt vertoond heeft dit relatief weinig negatieve impact op je reputatie.
Maar wat als je stomdronken ergens staat over te geven en die foto komt op Internet? Stel dat die met je naam wordt getagd en een aantal jaren later wordt die foto op basis van jouw naam gevonden door iemand die je die middag wil gaan interviewen voor een baan… Hmmmm… Dat kan aardig in je nadeel werken!
Volg jij je kinderen op de verschillende social media? Lees je wat er over hen wordt geschreven en zie je afbeeldingen die worden gepost? OK, je ziet vast niet alles en volgens mij moet je dat ook niet willen. Je kunt het beter aan de basis oppakken. Dat begint bij het bewust maken van je kinderen, van de risico’s die kunnen kleven aan het online zetten van foto’s, video’s of zelfs belastende teksten.
Ik geef je een aantal tips, waar je mogelijk je voordeel mee kunt doen om ze door te geven aan je kind:
Heb jij nog goede tips om je kids te helpen hun reputatie hoog te houden, evenals die van hun vriendjes en vriendinnetjes? Deel ze en post ze onderaan de show notes van deze podcast, op www.reputatiecoaching.nl/92.
Google test aan de lopende band. Zij probeert steeds de gebruikerservaring van de zoekende internetter verder te verbeteren. Door het klikgedrag op verschillend weergegeven resultaten te meten, kan de machine achter Google leren wat betere resultaten oplevert en wat dus leidt tot een betere gebruikerservaring.
In de Nederlandse versie van Google weten we niet beter, dan dat reviewsterren geel zijn, soms een beetje tegen het oranje aan. Recentelijk heeft iemand in Nederland ook rode sterretjes gezien. Maar daarmee houdt het op. In de USA experimenteert Google op dit moment met sterretjes in bijna alle kleuren van de regenboog. Er zijn groene, grijze, blauwe en rode sterren gespot, aan het review-firnament. In de show notes heb ik een paar screenshots geplaatst die ik vond in een artikel op Search Engine Round Table:
Ik heb ze nog niet gezien, maar ik ben wel benieuwd of de sterretjes in de toekomst een andere kleur gaan krijgen, of dat ze gewoon geel blijven. Wat denk jij? Blijven ze geel? Of worden ze rood, of grijs, of groen? Of krijgen ze nog een andere kleur? Geef gerust je mening!
Ik heb vorig jaar de “Werkinstructie opschonen citations” gemaakt, waarin ik je uitleg hoe je:
Dat was toen allemaal handmatig: je moest zelf met allerlei combinaties van je bedrijfsnaam met en zonder telefoonnummer zoeken enzovoorts. Ik ga hier even niet herhalen, wat ik allemaal in die werkinstructie heb geschreven. Lees die maar eens op je gemak na.
Sinds enige tijd is er voor Chrome, de browser van Google, een extensie verkrijgbaar, met de naam “N.A.P. Hunter!”. Deze extensie neemt je al het moeizame werk uit handen.
De tool simuleert alsof een gebruiker allemaal verschillende zoekpogingen op Google doet op basis van de ingevoerde bedrijfsnaam, adres, postcode, plaats en telefoonnummer. Het werkt echt fantastisch!
Ik liep alleen tegen een klein probleempje aan: standaard staat de tool zó ingesteld, dat die tussen elke zoekpoging slechts 2 seconden wacht. Dat bleek te kort, want binnen no-time had Google in de gaten dat er vanaf mijn IP-adres mogelijk illegale handelingen werden verricht. Ik moest toen elke keer een captcha invullen, om weer handmatig te kunnen zoeken. Pas toen ik de wachttijd tussen twee pagina’s op het maximum van 10 seconden had ingesteld, liep het vlekkeloos.
Naast dat de tool je de resultaten op het scherm kan geven, kan die ze ook exporteren naar een CSV file, die je dan later weer kunt gebruiken in Excel of Google spreadsheets.
Meestal laat ik de tool gewoon rustig op de achtergrond lopen om zoveel mogelijk citations te vinden. Want ik doorzoek namelijk per zoekterm niet 10, maar maximaal 200 resultaten. Dat kost dan nog iets meer tijd. Maar citations opsporen is niet een actie, die volgens mij met bloedspoed moet worden uitgevoerd, als jij dat nodig vindt: je kunt best even wachten. Want de bulk van het werk begint toch pas daarna.
Ik ben me ervan bewust dat je mogelijk wat vragen hebt over het gebruik van de extensie N.A.P. Hunter!. Daarom zal ik binnenkort een instructievideo maken, waarin ik je uitleg hoe je ermee kunt werken en hoe je deze GRATIS tool kunt gebruiken om boven je concurrenten te komen in de lokale zoekresultaten!
In mei van dit jaar heeft Google samen met twee researchinstanties onderzoek gedaan naar het lokale zoekgedrag van internetters op smartphones, computers en tablets. Alle ondervraagden waren 18+ en zochten tenminste enkele keren per week iets op de smartphone. De totale populatie bestond uit 4.500 deelnemers.
Hieruit kwamen de volgende resultaten naar voren, die je waarschijnlijk niet allemaal zullen verbazen:
Je vindt een link naar de PDF-versie van het rapport “Understanding Consumers’ Local Search Behavior” in de show notes.
Ik roep steeds “Begin met lokale SEO!” en dat is een credo dat je veel meer hoort in de markt. Maar wat als je Shell heet, of AkzoNobel, of Apple? Wat moet je dan met lokaal? Moet je dan überhaupt wel iets aan lokale SEO willen doen? Wat voor zin heeft het? Wat valt er te winnen?
Heb jij hier wel eens over nagedacht? Is jouw bedrijf lokaal georiënteerd? Richt je bedrijf zich op een bepaalde regio of op heel Nederland? Of werk je mogelijk bij een multinational?
Laat ik beginnen met een multinational. Organisch wordt die meestal wel goed gevonden op de belangrijkste termen, omdat dat type bedrijven grote websites hebben met een schat aan relevante informatie en dus veel interessant voer voor de zoekmachines.
Hetzelfde geldt voor grote nationale bedrijven, die hebben ook vaak meer dan voldoende content, waarop ze organisch gevonden kunnen worden.
Het knelpunt voor lokaal opererende bedrijven is dat ze vaak níet zoveel content hebben en daardoor organisch minder goed gevonden kunnen worden. En waarschijnlijk is dat ook de reden dat Google ooit is begonnen met de introductie van de lokale zoekresultaten, om zo lokale ondernemers de kans te geven hun bedrijf toch op de voorpagina van Google te krijgen.
Dat was ten aanzien van organisch scoren op basis van content. Laten we eens naar andere facetten kijken, zoals ik die noemde in relatie tot het onderzoek van Google, waarin wordt vermeld wat mensen zoal aan lokale informatie zoeken. Ik herhaal er een paar voor je: winkeladres, openingstijden, beschikbare productassortiment, routebeschrijving et cetera.
Dan heb je het dus opeens vaak niet over verschillende hypotheekvormen, maar over informatie die echt relevant is voor de positie van de zoekende internetter, dus gerelateerd aan zijn of haar context, de omgeving.
Stel dat je dan Rabobank heet en iemand zoekt een PIN-automaat, terwijl de lokale gegevens van jouw PIN-automaten 5 jaar oud zijn, dan kan dit leiden tot een negatieve associatie met de Rabobank bij de zoekende internetter. En als je bedrijf Shell is en iemand zoekt het dichtstbijzijnde tankstation, en jouw pomp wordt niet vertoond… Oeps… dat kost je business… Die persoon gaat dan dus naar een concurrent! Hetzelfde geldt voor alle bedrijven die een fysieke bedrijfslocatie hebben: als je online niet wordt gevonden in de lokale zoekresultaten, dan ben je een dief van je eigen portemonnee!
Wat je van deze voorbeelden kunt leren, is dat je als groot bedrijf niet per se helemaal los moet gaan met lokale SEO, maar dat het wel degelijk van invloed kan zijn op je bedrijfsresultaat! Vergeet niet, dat volgens diverse onderzoeken de eerste lokale vermelding, dat is dus die met de “A”, maar liefst 54% van alle kliks op de pagina krijgt! De rest wordt verdeeld over de andere links die ook op die pagina staan…
Dus ook voor een multinational kan het lonend zijn om één of twee mensen aan het werk te zetten om alle lokale informatie op te sporen, te corrigeren, te verrijken en toe te voegen. Reken maar eens uit, wat je verliest aan omzet, als je niet lokaal gevonden wordt…
Met dit topic over lokale SEO, nationale SEO en wereldwijde SEO kom ik dan weer aan het einde van deze podcast.
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 92 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Door extreme drukte komt deze podcast uit op een vrijdag, in plaats van de vaste donderdag; ik vertel je zo hoe dat komt. Vandaag begin ik enkele reacties en vragen van luisteraars. Eentje gaat over een wel heel ingewikkeld lokaal SEO probleem. Dan heb ik nieuws over Apple Kaarten, waarna ik je vertel over een bedrijf dat ik sinds december 2013 heb geholpen om beter gevonden te worden. Naast wat overige kleine nieuwtjes heb ik een leuke tip over hoe je zelf een animated GIF van een video kunt maken en ik sluit de podcast van vandaag af met een verdere integratie van Google+ en YouTube.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.
Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als parkeerwachter, raadslid, souschef, minister, notaris of wat dan ook te verbeteren.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/91. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden, fietsen, joggen of trainen in de sportschool. Weer anderen luisteren naar de podcast om in slaap te vallen, maar daarover zometeen meer…
Normaliter zit ik in het ritme om op woensdag de podcast voor te bereiden en in te spreken, zodat die dan donderdagmorgen om 08:30 uur online kan komen. Echter, deze podcast is bij wijze van uitzondering één dag later uitgekomen, op vrijdag. Let wel: het is dus inderdaad een uitzondering en volgende week komt de podcast dan ook weer op donderdagmorgen uit.
De reden dat deze podcast een dag vertraagd is, komt doordat we deze week de slaapkamer van onze zoon aan het verbouwen zijn. In verband met het beginnen van de scholen volgende week, zitten we met een harde deadline. We werken dus met man en macht om de pre-tienerkamer om te bouwen tot een kamer van een adolescent. Dat is een mooi woord voor puber, alhoewel onze zoon dat zelf anders ziet. Als je zoekt op de betekenis van het woord, dan lees je ook ‘jeugdig persoon’, ‘jongeling’ en ‘jongeman’. Mogelijk vindt hij dat een betere definitie.
In elk geval: er zit een beperkt aantal uren in een dag en als gevolg van deze beperking moet het maken van podcast 91 dus even wijken. Onze zoon is deze week op vakantie en komt vanmiddag terug… Dan ziet ’ie dus z’n kamer. Tot nu heeft ’ie alleen foto’s van de sloopwerkzaamheden gezien, dus ik ben benieuwd wat hij ervan vindt!
Maar goed, genoeg over die verbouwing… Over op de onderwerpen voor vandaag. Laat ik maar eens beginnen met een vraag van een luisteraar…
Ruud vroeg mij hoe een bedrijf van een bevriende relatie zo slecht vindbaar was in de lokale resultaten, alsmede op Google Maps. Het ging hierbij om een financieel administratiekantoor, dat ook schuldsanering biedt en diensten verleent bij faillissementen. Het leek erop, alsof dit laatste de hoofdmoot was van de activiteiten van het bedrijf.
Een eerste korte blik op de website leverde een paar bevindingen op, die op zich niet bijster spectaculair waren:
Zoals ik al zei: dit was slechts wat mij als eerste opviel. Vanaf de contactpagina ging ik eens kijken naar het adres en het telefoonnummer.
Ik begon met het telefoonnummer en dat zocht ik op in Google, waarbij ik het nummer zowel mét aanhalingstekens zocht, als zonder. Op die manier vond ik al snel verwijzingen naar zo’n acht of negen verschillende bedrijven; allemaal met hetzelfde telefoonnummer! En toen ik het adres intypte in Google Maps, vond ik nota bene een heel ander bedrijf op dat adres!
En het bleek nog erger… Zoekend op alleen de bedrijfsnaam, leek het erop, alsof Google 148 resultaten had met pagina’s waarop die bedrijfsnaam voorkomt. Eenmaal doorklikkend naar pagina 3 van de zoekresultaten, bleek dat er slechts zo’n 28 tot 30 vermeldingen van de bedrijfsnaam in Google voorkwamen. 148 vermeldingen is geen probleem, maar minder dan drie dozijn baart me toch wel zorgen.
Maar goed, dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar ik vond 18 verwijzingen naar het bedrijf, op een ander adres! Ik noem enkele van die sites, waarop het bedrijf met het verkeerde adres vermeld stond:
En tot overmaat van ramp, stond het oude adres ook nog op de Google+ pagina en had het bedrijf daar als categorie “Organisatie-adviesbureaus”!
Laat ik bij de basis beginnen: als de gegevens op de Google+ pagina niet kloppen, dan is de kans klein dat de Google+ pagina nog geassocieerd kan worden met het bedrijf… En als Google een verband ziet, dan is het geen sterk verband. De verkeerde categorie zal ook wel een negatief effect hebben, maar ik denk dat dat vrij gering is. Als de hoofdacitiviteit van het bedrijf daadwerkelijk hulp bij faillissementen is, dan zou ik in Google+ kiezen voor de categorie “Faillissementsservice”.
Maar het probleem wordt voornamelijk veroorzaakt, doordat het bedrijf met een verkeerd adres in een aantal relevante sites staat, die ook nog eens een grote mate van autoriteit hebben in de ogen van Google. Als ik help bedrijven naar de toppositie te brengen in de lokale zoekresultaten, dan zijn dit ook sites, waar ik het desbetreffende bedrijf ook aanmeld, naast tientallen andere.
Daar zit overigens ook een issue: want het bedrijf komt op een groot aantal andere sites, die bijkant nog belangrijker zijn, niet voor. Zo is het bedrijf niet eens vindbaar in de TelefoonGids!
En zal ik je dan nog eens iets vertellen?? Als je zoekt op de bedrijfsnaam in combinatie met het goede adres, dan vind je welgeteld 5 resultaten, waarvan eentje de site zelf is.
Het bedrijf is gevestigd in een plaats met iets meer dan 11.000 inwoners. Als het dan niet eens naar voren komt op de zoekterm “administratiekantoor” in combinatie met de plaatsnaam, dan moet je je als bedrijf toch echt achter de oren krabben over je online presentatie, die dus een negatief effect heeft op je online vindbaarheid.
Wat we hier zien is een schoolvoorbeeld hoe het fout kan gaan met je lokale presence en hoe lastig het is om e.e.a. op te sporen. Laat staan als je dit moet opschonen…
Zal ik je zeggen wat in dit geval mijn advies zou zijn? OK, hier komt ’ie en ik waarschuw je, dat dat vrij rigoureus is.
Ik zou dit advies niet snel geven, maar het is ingegeven door de ellende die volgens mij is ontstaan als gevolg van allemaal failliete bedrijven, die als postadres het adres van de curator hebben gekregen. En waarschijnlijk is dit ook doorgegeven aan organisaties als de Kamer van Koophandel.
Deze vermeldingen zijn overgenomen door allemaal sites die gaan over bedrijven in het algemeen en faillissementen in het bijzonder.
Gezien het geringe aantal goede vermeldingen en het grote aantal problemen is mijn advies om een nieuw telefoonnummer voor het bedrijf in kwestie aan te vragen. Je hebt dan eigenlijk twee mogelijkheden:
Natuurlijk zijn lokale nummers sterk voor ranking in de lokale resultaten, maar ook met een 088-nummer kun je prima in de lokale resultaten scoren. Een bijkomend voordeel is, dat het administratiekantoor meteen een reeks van bijvoorbeeld 100 nummers kan afnemen, waarbij het in de toekomst dit soort problemen kan voorkomen door elk bedrijf een volgend nummer te geven. Dat levert dan weer als nadeel op, dat het moet blijven betalen voor nummers die na verloop van tijd niet meer relevant zijn, omdat de bedrijven zijn opgedoekt. En nadat je minder dan 100 bedrijven hebt geholpen, zit je ook alweer aan het einde van je nummerreeks. Dit is dus suboptimaal.
Dan zou ik kiezen voor een nieuw lokaal nummer voor het administratiekantoor, wellicht een reeks van 10 nummers of zo. Op die manier kun je eventueel scheiding maken in de bedrijfsactiviteiten, afdelingen binnen het bedrijf of iets dergelijks.
En vervolgens zou ik voor elk bedrijf dat wordt bijgestaan bij een faillissement, een 087-nummer bij XoIP claimen. Dat is gratis en als je het nummer niet meer wilt gebruiken, kun je het weer verwijderen. De kosten om zo’n nummer te bellen liggen wat hoger dan die voor lokale nummers, maar dat is het probleem van de schuldeisers.
Dan wat anders… Jan Iedema, een trouwe luisteraar van de podcast, belde mij gisteren persoonlijk op. Hij vertelde dat hij net terug was van ruim drie weken vakantie. Ter voorbereiding op zijn vakantie had hij een aantal recente podcasts gedownload, omdat hij wist dat hij op zijn diverse vakantiebestemmingen dikwijls van Internet verstoken zou zijn, dus wilde hij voldoende materiaal hebben om zijn vrije tijd door te komen.
Hij vertelde dat hij met veel plezier naar de podcasts had geluisterd, waaronder ook het interview met Karel Geenen, zowel deel 1 als deel 2, alsmede diverse andere uitzendingen.
Vol enthousiasme vertelde hij dat hij ze ’s avonds beluisterde, voordat hij ging slapen. Terloops grapte hij ook dat hij dikwijls met mijn “zoetgevooisde stem” in slaap viel en dat hij daardoor sommige podcasts wel drie of vier keer moest beluisteren om het hele verhaal te horen.
Dat baarde mij zorgen, want het is niet mijn bedoeling slaapverwekkend te zijn met de podcast. Ik wil juist interessante en relevante content bieden aan iedereen die maar geïnteresseerd is in zijn of haar online reputatie, reputatiemanagement, contentmarketing en lokale SEO voor het verbeteren van de online vindbaarheid. Gelukkig verzekerde Jan me, dat ik het positief moest zien!
Maar je weet het, heh? Als je bepaalde onderwerpen nader uitgewerkt wilt zien, of als je specifieke vragen hebt, neem dan gerust contact op. Dat kan onderaan de show notes van deze podcast, op www.reputatiecoaching.nl/91, via mail, voicemail enzovoorts. De overige contactgegevens vind je op de website, of aan het einde van elke podcast.
Een paar podcasts geleden, vertelde ik dat Google op basis van haar statistieken voorspelde dat ergens dit jaar het omslagpunt zou worden bereikt, waarbij meer verkeer vanaf mobiele apparaten komt, dan van dekstops. Verder heb ik daar in de tussentijd vanuit de perskamer van Google niets meer van gelezen, maar gisteren las ik op Emerce een artikeltje met de titel “Mobiel bereik Nederland ‘groter’ dan op vast internet”.
Zoals de titel reeds suggereert, bekijken inmiddels meer Nederlanders de grootste websites met behulp van smartphones en tablets, dan met een desktop of laptop computer. Het cumulatieve bereik van de grote sites via mobiele apparaten is 93%, en dat van vaste apparatuur is bijna 85%.
Met andere woorden: het lijkt er inderdaad op, dat Google gelijk heeft gekregen, althans al wel in Nederland. Heb jij een website? Hoe is jouw ervaring? Krijg jij al meer verkeer van mobiele apparaten, dan van desktops en laptops?
Dan heb ik meteen een rottige vraag voor je: hoe preseteert jouw site op mobiel? Is je website al reponsive? Ofwel: past jouw website zich al wel aan, aan kleinere schermen? Zo niet, dan is de kans dus groot dat je mogelijk nu al kansen laat liggen, of anders in de toekomst het effect zult merken, dat je minder business doet, omdat Internetters inmiddels verwachten of zelfs eisen, dat een site op mobiel ook goed leesbaar is. Dus: wacht niet te lang met je website mobielvriendelijk te maken!
Als je website responsive is, dan hoef je je in principe al helemaal geen zorgen te maken over het feit dat je dezelfde content aanbiedt aan bezoekers vanaf desktops, als aan bezoekers die je site bekijken op een smartphone of tablet. Want dan is er namelijk geen sprake van duplicate content, omdat je elk artikel op alle apparaten aanbiedt via één en dezelfde URL.
Maar sommige ondernemers of bedrijven kiezen ervoor (of hebben in het verleden ervoor gekozen) om een aparte mobiele site te maken, de zogenaamde “m-dot” site, die dan vaak beschikbaar is met de URL: m.jouwbedrijf.nl.
Je biedt dan dus feitelijk tweemaal dezelfde content: de eerste vanaf ‘www.’ en de tweede vanaf ‘m.’. Terecht kun je je dan afvragen of Google dat ziet als duplicate content, waardoor je potentieel in de penarie kunt komen met je website. Deze vraag is dan ook gesteld in het Google Webmaster Help forum.
John Mueller reageert hierop en zegt dat Google inmiddels slim genoeg is om te zien dat het geen poging is om hoger te scoren, door je content tweemaal aan te bieden, maar dat het in een dergelijk geval dus gaat over dezelfde content, die apart wordt aangeboden via twee URL’s: eentje voor mobiel en eentje voor vast.
Wat je dus zeker niet moet doen, is bijvoorbeeld het mobiele deel van je site, of eventuele Javascript om de mobiele content te lezen, te blokkeren voor de zoekmachines. Want dan bestaat de kans dat er bij Google alarmbellen afgaan en de waarde van je content door de automatische algoritmes van Google alsnog wordt gedevalueerd.
De laatste aanbeveling die John doet, is om ervoor te zorgen dat je content niet allemaal wordt gecached, zodat mobiele gebruikers alsnog de desktop-versie krijgen of omgekeerd.
Heb jij een iPhone? En als jij een bedrijf zoekt, gebruik je dan Google, Google Maps of Apple Kaarten op je iPhone? Daar ben ik heel benieuwd naar. Laat het me weten onderaan de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/91.
Reden dat ik je het vraag is omdat ik eerder deze maand een leuk artikel las van Barry Schwartz, op Search Engine Land. In dit artikel wordt melding gemaakt van een rapport van Everything Everywhere, de grootste mobiele operator van het Verenigd Koninkrijk. Daarin wordt beschreven dat Apple Maps veruit de populairste navigatie app is op het mobiele netwerk. Apple Maps is nu voor 70% van de Internetgebruikers de standaard navigatie-app!
Apple gebruikt voor haar app “Kaarten” een aantal bronnen, om de kaarten verder te verrijken met data. Eén van die bronnen is Yelp. In podcast 70 van 31 maart dit jaar vertelde ik je over hoe lang het duurt, tot de data van Yelp door Apple wordt bijgewerkt. Maar nu is het dan zover.
Ik had een paar weken lang niet gecontroleerd of een recensie van Yelp voor een tandarts in Culemborg eindelijk was doorgekomen, maar toen ik eerder vandaag dit weer eens controleerde, zag ik dat de tandartsenpraktijk in Culemborg eindelijk in Apple Kaarten werd vermeld mét 1 Yelp recensie!
Hoewel het bedrijf al de eerste plaats scoorde in Apple Kaarten, als je zocht op “Tandarts Culemborg”, wordt de eerste plaats van deze vermelding helemaal versterkt dankzij deze recensie:
Die recensie dateert van 30 december 2013. Inmiddels zijn we acht maanden verder en nu is die recensie eindelijk door Apple opgepikt en wordt die vertoond en gebruikt voor de ranking.
Dit voorbeeld geeft maar weer eens goed aan, waarom lokale SEO zoveel tijd kost. Het is niet voor niets, dat alle experts zeggen dat het 3 tot 9 maanden duurt, om echt door te dringen naar de topposities in de lokale resultaten op alle fronten…
Na de release van iOS 8 verandert dit waarschijnlijk. Want wat ik heb begrepen, gaat Apple gebruik maken van crowdsourcing, om de data voor haar Kaarten-app verder te verrijken. Ook las ik op Search Engine Land in een artikel van 2 juli, dat het erop lijkt alsof Apple inmiddels wekelijks updates doorvoert.
En op Apple Insider verscheen een paar weken geleden een artikel over een patent van Apple, waarin voor smart navigatie gebruik wordt gemaakt van alle stopmomenten van bestuurders in het verkeer. Op basis van de gegevens die Apple vergaart kan zij de meest optimale route voorschotelen, waarbij bestuurders echt het snelst, op basis van actuele wachttijden voor verplichte stopborden en rode verkeerslichten, van “A” naar “B” kunnen reizen.
Je kunt meer over dit patent lezen bij de U.S. Patent Office, onder nummer 8,793,062.
Nog even terugkomend op die tandarts uit Culemborg. Die heeft mij dus ingehuurd voor het verbeteren van de lokale vindbaarheid en dat is goed gelukt. Want niet alleen scoort hij de eerste plaats in Apple Kaarten, maar inmiddels staat hij ook op de eerste plaats in zowel de organische, als in de lokale zoekresultaten!
Een tijdje geleden fluctueerde dit nog een beetje: toen schommelde zijn vermelding tussen plaats 1 en plaats 2. Maar sinds zo’n twee weken staat de tandartsenpraktijk daadwerkelijk standvastig op de eerste plaats:
Om je een idee te geven: ik ben begonnen met de lokale optimalisatie op 3 december 2013. Dus ook hier zie je weer die termijn van maximaal zo’n 8–9 maanden voor het creëren van een toppositie in de lokale resultaten. En wat ik altijd verkondig: begin met het optimaliseren van je lokale vindbaarheid, dan volgt in veel gevallen je organische vindbaarheid wat later ook.
Natuurlijk komt het heus niet alleen, doordat ik deze tandarts heb geholpen met het verbeteren van de lokale vindbaarheid door op veel relevante sites bedrijfsvermeldingen aan te maken. We hebben ook een paar kleine wijzigingen op de site doorgevoerd.
Maar wat minstens evenveel gewicht in de schaal heeft gelegd, is de geïmplementeerde reviewstrategie. Die draagt hieraan heel veel bij. Want de enige twee manieren waarop zoekmachines kunnen zien dat jij als ondernemer of dat je bedrijf daadwerkelijk actief is, is doordat je verse, relevante en interessante content publiceert, en doordat je klanten, gasten of patiënten reviews over je bedrijf posten.
Het spijt me alleen wel voor alle andere tandartsen in Culemborg, want die kan ik nu niet meer helpen. Want doordat er aan de top slechts ruimte is voor één bedrijfsvermelding, kan ik slechts één type ondernemer of bedrijf per plaats helpen om de top te bereiken…
Als jij ook geïnteresseerd bent in een lokale toppositie voor je bedrijf, neem dan gerust vrijblijvend contact op. Dan kan ik eens kijken of iets voor je kan betekenen.
De kans is groot dat je ze al wel eens bent tegengekomen op Google+, Tumblr of andere websites: de zogenaamde animated GIF’s. Dit zijn van die afbeeldingen die automatisch een soort van minifilmpje starten, als ze worden weergegeven.
Nu zijn animated GIF’s helemaal niet nieuw. Het originele GIF bestandsformaat bestaat al sinds 1987. Toen is het opgesteld door CompuServe. Later in 1987 kwam GIF versie 87a. Hierin was het mogelijk om animaties te tonen.
GIF werd meer gebruikt voor tekeningen, grafieken en cartoon-achtige plaatjes, terwijl JPG en PNG meer werden gebruikt voor foto’s. Inmiddels is PNG bezig om op een aantal fronten GIF te verdringen, want ook voor tekeningen, grafieken en cartoonplaatjes levert PNG tegenwoordig vaak kleinere bestanden, dan een vergelijkbare GIF-versie.
Tot zover eventjes een stukje geschiedenis en feiten over diverse grafische bestandsformaten. Ik begon te zeggen dat je tegenwoordig weer meer animated GIF-plaatjes ziet. Ik las ergens op Internet een hele handige tip over hoe je deze zelf kunt maken, uit een YouTube video.
Om je eigen animated GIF te maken van een video kopieer je eerst de URL van je YouTube video en die plak je in de invoerregel, op http://www.gifyoutube.com. Dan kun je kiezen waar je de animated GIF wilt laten beginnen in de video en hoelang je wilt dat de animatie duurt. De maximale duur die je kunt kiezen, is 10 seconden.
Houd er wel rekening mee, dat de animated GIF’s erg groot kunnen worden en dit dus mogelijk iets minder vriendelijk is voor mobiele gebruikers!
Het laatste topic voor deze podcast is een nieuwtje over Google+, video’s en YouTube. Er circuleren wederom geruchten dat de dagen van Google+ geteld zijn. Het is deze keer ingegeven doordat Google nu eindelijk Google+ en YouTube nog verder heeft geïntegreerd, waardoor je video’s vanaf Google+ kunt importeren in YouTube:
Sinds enige dagen zie je in YouTube, als je klikt op de knop “Uploaden”, rechtsboven de mogelijkheid om video’s te importeren vanuit Google+. Als je daarop klikt, kun je een individuele video kiezen, meerdere video’s, of alle video’s. Daarna heb je de video’s beschikbaar in je YouTube account. Je kunt desgewenst voor het importeren aangeven of je de video’s als privé wilt markeren.
In de show notes heb ik een video van het YouTube Help channel opgenomen, waarin dit wordt geïllustreerd:
Bovendien, heb je wel eens geprobeerd video’s te uploaden naar YouTube, vanaf je smartphone? Daarvoor heb je dan weer een aparte app nodig. Maar veel mensen die met Google+ werken hebben echter wel de Google+ app geïnstalleerd. Die kun je zó instellen dat je foto’s en video’s automatisch naar Google+ worden gestuurd. Dan is dit een snelle manier om je video’s naar YouTube te sturen en ze daar al of niet te delen.
Ik heb natuurlijk geen idee, hoe Google dit allemaal technisch heeft gerealiseerd, maar de kans bestaat dat Google nu twee infrastructuren moet onderhouden voor videohosting: de “oude” videoinfrastructuur van Google+ en die van YouTube. Als je je oude Google bedrijfspagina upgrade naar een Google+ pagina , dan zie je ook dat Google opeens probeert je YouTube kanaal te koppelen, als je die hebt.
Stel dat alle video’s die bedrijven uploaden naar hun Google+ pagina, ook nog eens fysiek gedupliceerd worden op YouTube, dan valt hier een besparing te realiseren. Want dan hoeft Google in de nabije toekomst alleen nog maar de YouTube infrastructuur te gebruiken voor opslag van video, en niet de Google+ infrastructuur. Deze laatste kan dan worden opgeheven. En gezien de grootte van videobestanden kan een dergelijke de-duplicatie aanzienlijk ruimte besparen.
Het was weer een flink verhaal vandaag. Maar hiermee kom ik dan echt aan het einde van deze podcast.
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 91 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Vandaag is een bijzondere aflevering… Waarom, dat vertel ik je zo. Laat ik zoals altijd beginnen met de onderwerpen voor vandaag. Google verandert continu, maar hoeveel veranderingen het bedrijf vorig jaar heeft doorgevoerd, werd eerder deze week bekend. Ook lanceerde Google eerder deze week de PhotoSphere app voor iPhones, iPods en iPads. DTG gaat zich trouwens meer richten reputatiemanagement in de vorm van reviews, want zij hebben recentelijk een bedrijf overgenomen, dat hierin is gespecialiseerd. Gisteren kreeg ik ook een voicemail van iemand die lastig werd gevallen met telefoontjes voor een strijkservice, als gevolg van een oud telefoonnummer. En als laatste onderwerp heb ik iets bijzonders, namelijk de spreekbeurt van onze 10-jarige dochter, die zij in april dit jaar op de basisschool heeft gehouden. De reden dat ik die heb opgenomen is vanwege het onderwerp. Zij hield toen haar spreekbeurt namelijk over… Raad eens… PODCASTING!
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.
Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als hondenuitlater, kraanmachinist, zwembadschoonmaker, butler, mannequin of wat dan ook te verbeteren.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/90. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze wandelen, fietsen, autorijden of trainen in de sportschool.
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Voor degenen die het (nog) niet wisten: het is niet Matt Cutts die de baas is van de zoekafdeling van Google, maar Amit Singhal. Hij werkt al sinds 2000 voor Google. En inmiddels is het 10 jaar geleden, dat Google naar de beurs ging. Als je overigens toen voor € 10.000 aandelen in Google had gekocht, had je die nu voor € 123.930 kunnen verkopen: een rendement van 1.293%!
Maar goed, terugkomend op Amit Singhal: die postte op Google+ een bericht, waarin hij terugkijkt op de ontwikkelingen binnen Google Search van de laatste 10 jaar. Ondanks dat Google sinds die tijd veel nieuwe producten en diensten heeft gekocht en/of geïntroduceerd, zoals YouTube, Android, Chrome, Google Maps enzovoorts, is de zoekmachine toch nog het hart van de onderneming.
Amit deelt in die post op Google+ de 10 grootste mijlpalen van de zoekmachine van de afgelopen 10 jaar:
Dat zijn grote mijlpalen. Maar Google werkt continu aan verbeteringen en veranderingen. Zo heeft het bedrijf vorig jaar alleen al 890 verbeteringen aangebracht aan Google Search. Soms zien we experimenten of de invloed van verbeteringen overduidelijk, maar vaak zijn het ook kleine zaken die niet direct in het oog springen of helemaal onderwater plaatsvinden.
De hedendaagse Google is zoveel beter dan de tien blauwe links uit 2004, maar in 2024 zal de huidige Google ouderwets lijken en de versie van Google uit 2004 echt prehistorisch!
Tot zover over Google Search.
Google had al enige tijd de app PhotoSphere voor Android, maar sinds afgelopen dinsdag is er ook een versie voor iOS beschikbaar. Met behulp van PhotoSphere kun je met je smartphone panoramafoto’s maken, die in de buurt komen van de bedrijfspanorama’s, zoals vertrouwde fotografen voor Google Maps Business View die maken.
Ik moest dat natuurlijk meteen uitproberen. Gisteren was ik nog in Thorn, een klein plaatsje in Limburg. Vlak voordat ik daar naartoe ging had ik net de app geïnstalleerd. De panoramafoto die ik daar binnen zo’n 2 minuten heb gemaakt, vind je terug in de show notes:
Desalniettemin is het een leuke tool om mee te spelen en te kust en te keur van plaatsen waar je bent een mooie 360º panorama online te zetten. Als je wat verder in Google Views duikt, dan kun je ook lezen hoe je zelf meerdere panorama’s aan elkaar kunt koppelen, om zo je eigen virtuele tour te creëren.
Als je al langer luisteraar van de podcast bent, of een trouwe lezer van het weblog, dan weet je dat ik in het verleden veel instructievideo’s heb gemaakt, waarin ik uitleg hoe je jouw bedrijf kunt aanmelden op websites, die ertoe kunnen bijdragen om hogerop te komen in de lokale zoekresultaten. Zo heb ik bijvoorbeeld video’s gemaakt, waarin ik uitleg hoe je je bedrijf kunt aanmelden in de volgende websites:
Deze artikelen blijken enorm goed te scoren in de zoekmachines. Zo vertelde ik je in podcast 67 al over de email die ik had ontvangen van een mevrouw die werd lastiggevallen met telefoontjes over zonnebanken en afgelopen week kreeg ik een voicemail van een mevrouw die maar telefoontjes bleef krijgen over een vermeende strijkservice:
“Goedemiddag, u spreekt met ….. uit … Ik heb een vraagje. Ik word al een tijdje gebeld in verband met een strijkservice, dat op dit nummer zou zijn. Maar ik wil even doorgeven dat dit níet meer zo is. Ik woon hier zelf alleen. Ik heb géén strijkservice meer.
Dus ik weet niet of u het eventueel zou kunnen veranderen bij jullie met het telefoonnummer… Of dat het verwijderd kan worden… Want ik word regelmatig gebeld door mensen in verband met de strijkservice.
Ik hoor het graag van u, wat u ermee gaat doen.
De naam van de beller en haar telefoonnummer heb ik om twee redenen niet vermeld. De eerste reden is de privacy: ik ga natuurlijk niet zomaar een telefoonnummer dat al problemen veroorzaakt voor de eigenaar in de wereld strooien. De tweede reden is om te voorkomen dat het nummer nóg meer geassocieerd wordt met de strijkservice in de lokale zoekresultaten.
Ik ben het nummer gaan opzoeken en zag meteen dat er 47 vermeldingen in Google stonden, variërend van de TelefoonGids, tot MisterWhat, Telefoonboek, Hotfrog en andere. Tja, als al die sites, die toch een grote mate van autoriteit hebben voor Google, allemaal de vermelding van de strijkservice met dat telefoonnummer hebben, dan is er echt werk aan de winkel.
Ook deze dame heb ik opgebeld en ik heb eerst uitgelegd dat ik niet de eigenaar ben van om het even welke site ze dacht dat ik exploiteerde. Het werd haar duidelijk dat ze dus op één van mijn instructievideo’s was beland en dat ze daarom contact had gezocht.
Samen met haar heb ik over de telefoon de meeste probleemsites langsgelopen en haar uitgelegd wat ze moet doen om haar bedrijfsvermeldingen verwijderd te krijgen.
Dat was eerder deze week. Net voordat ik deze podcast ging inspreken heb ik nogmaals het telefoonnummer gezocht en ik zag dat Google nu nog maar 41 resultaten had. Dat waren er dus al 6 minder. Maar inmiddels waren ook haar vermeldingen uit De TelefoonGids weg, evenals uit Misterwhat, ondanks dat die pagina’s nog wel in de zoekresultaten voorkwamen. Maar dat is slechts een kwestie van tijd.
Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt hoe dit soort situaties kunnen ontstaan en natuurlijk ook hoe je het kunt voorkomen of oplossen. Daarvoor zal ik binnenkort een apart artikel schrijven, want langzaamaan wordt het me duidelijk dat er behoefte is aan een handleiding hiervoor.
Zojuist noemde ik al even De TelefoonGids. Door de opkomst van Internet is de waarde van de fysieke TelefoonGids en de Gouden Gids, zoals we vroeger eens per jaar ontvingen, enorm verminderd. Het is dan ook niet meer van deze tijd om gegevens te publiceren die mogelijk bijna een jaar verouderd kunnen zijn. Tegenwoordig verlangt men actuele data op elk moment, 24 uur per dag, 7 dagen in de week!
DTG, het bedrijf achter deze twee gidsen, heeft dan ook een moeilijke tijd doorgemaakt, ondanks dat zij haar gegevens ook op Internet publiceerde. Je ziet dat het bedrijf zich verder is gaan specialiseren, onder andere in AdWords campagnemanagement, SEO en dergelijke. Maar nu de noodzaak voor SEO steeds minder wordt, zoekt het bedrijf weer naar nieuwe kansen en mogelijkheden.
DTG biedt zelf de mogelijkheid om bij bedrijfsvermeldingen in de Gouden Gids beoordelingen of reviews te plaatsen. Ook heeft DTG in het verleden Tupalo overgenomen en worden de reviews van die website in de TelefoonGids en Gouden Gids vertoond.
Eerder deze week kwam in het nieuws dat DTG de “KV Media Groep” heeft overgenomen. Dit is een bedrijf dat is gespecialiseerd klantenbeoordelingen, oftewel… reviews! Bekende labels van de KV Media Groep zijn klantenvertellen.nl en KiyOh.nl. Gezamelijk hebben deze twee bedrijven zo’n 12.000 klanten in 32 verschillende branches, aldus het artikel op emerce.nl.
In de show notes heb ik van beide bedrijven een promotievideo opgenomen, om je een indruk ervan te geven:
Bekijk eens een video van klantenvertellen.nl:
Bekijk ook een video van KiyOh.nl in de show notes van deze podcast:
Onze dochter Mondi moest zoals de meeste leerlingen op de basisschool eerder dit jaar ook een spreekbeurt houden. Op dat moment was zij 10 jaar oud en ze koos voor het onderwerp “podcasting”. In haar spreekbeurt komende de volgende onderdelen aan bod:
De spreekbeurt kun je beluisteren in de audioversie van de podcast:
Met deze spreekbeurt over podcasting kom ik dan vandaag weer aan het einde van deze podcast.
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 90 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Om te beginnen heeft Google onlangs expliciet aangegeven dat zij een nieuw ranking signaal in gebruik heeft genomen en verder lijkt de Google Penguin al ruim 10 maanden op vakantie te zijn. En hoeveel reviewsterretjes is echt te weinig voor een lokaal bedrijf? Ik vertel het je zometeen! Hoelang duurt het om te scoren in de lokale resultaten? Ook die vraag komt zometeen aan bod, evenals de vraag of externe harddisks goedkoper zijn dan cloudopslag, of niet.
Een ander topic voor vandaag is een infographic die je uitlegt hoe je de lokale resultaten kunt domineren, daarna vertel ik je over de video marketing van Volvo en BMW en ik sluit de podcast van vandaag af met vijf tips voor hoe je betere video kunt schieten met je smartphone.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.
Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als fruitteler, magazijnbeheerder, meubelstoffeerder, schapenscheerder, schoorsteenveger, wijnboer of wat dan ook te verbeteren.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/89. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast.
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Google vertelt niet vaak over de signalen die meespelen in het bepalen van de positie van webpagina’s in de zoekresultaten. Maar recentelijk heeft Google expliciet gezegd dat webcontent die via zogenaamde versleutelde SSL-verbindingen wordt aangeboden, hoger kan scoren, dan dezelfde content die niet via versleutelde verbindingen wordt geserveerd.
Doel van Google is het verbeteren van de privacy van de Internetgebruikers. Daarom gaat het websites die veilige verbindingen bieden, hoger beoordelen.
Ten aanzien van beveiligde SSL-verbindingen heeft John Mueller van Google een paar dingen gezegd:
Net noemde ik al Google Penguin en Google Panda. Dit zijn twee algoritmes die grote invloed hebben op de positie van content in de zoekresultaten op Google. Voorheen was er elke paar maanden een update van Penguin, maar de laaste Penguin update is inmiddels al tien maanden geleden! Veel webmasters klagen hierover… Maar waarom eigenlijk? Waarom missen webmasters de Penguin update?
Het probleem is dat sinds de laatste Penguin update, veel websites een algoritmische penalty hebben gekregen, waardoor ze sinds die tijd heel laag in de zoekresultaten staan. Een groot aantal webmasters heeft in de tussentijd de website onderhanden genomen en alle oorzaken die ook maar enigszins een negatief effect kunnen hebben op de ranking, weggenomen. Maar doordat er geen update van Penguin heeft plaatsgevonden, scoren die sites dus nog steeds laag, lager dan dat ze eigenlijk zouden moeten doen.
Hoewel Google dagelijks kleine veranderingen doorvoert en tests doet om te zien wat resulteert in een nóg betere gebruikerservaring, is het “zomaar even opstarten” van een Penguin update niet 1–2–3 mogelijk.
In een Google Webmaster Hangout zegt John Muller van Google hier het volgende over.
Penguin is niet zomaar een refresh… Het vereist een complete update van alle data en dat is geen sinecure. Het hele algoritme moet opnieuw worden gedraaid voor alle webpagina’s, die Google geïndexeerd heeft en dat doe je niet op een regenachtige zaterdagmiddag. Verder zegt John hierover dat deze update langer duurt, omdat Google er zeker van wil zijn dat de data juist is en dat het algoritme de juiste dingen doet. En om het goed te doen, moeten ze veel testen en aanpassen, voordat ze de Penguin update opnieuw kunnen draaien.
In de show notes heb ik het stukje video waarin John Mueller dit vertelt, opgenomen:
In podcast 84 vertelde ik over de acceptatie van en het vertrouwen in online reviews door Internetgebruikers. Dat was op basis van een onderzoek dat was uitgevoerd door BrightLocal.
Op basis van die gegevens heeft BrightLocal nu weer een paar interessante statistieken gepubliceerd, die ik graag met je deel. Dit keer gaat het erom hoeveel sterretjes eigenlijk te weinig is voor consumenten, om zaken te willen doen met een lokaal bedrijf.
(Bron: www.brightlocal.com)
Het grootste verschil zit van twee naar drie sterren: dat is maar liefst 45%. Het verschil tussen drie en vier sterren liegt er ook niet om, want dat is ook nog eens 20%. Dat houdt dus in dat een extra 20% van de consumenten liever een bedrijf met vier sterren nader onderzoekt, dan eentje met drie sterren.
Dit bewijst maar eens temeer, dat positieve reviews echt een grote impact kunnen hebben, als het gaat om het werven van nieuwe klanten. Het wordt nog leuker, als je gaat kijken naar het geslacht van de geïnterviewde mensen:
Daarna wordt het reeds geringe onderscheid nog minder. Hieruit blijkt dat er dus weinig verschil is tussen mannen en vrouwen voor wat betreft de acceptatie van sterren bij reviews.
Als je gaat kijken naar leeftijd, dan valt het op dat de meest kritische leeftijdscategorie die van 55-plussers is. Want bij 2 sterren wil slechts 21% van de ondervraagden zaken doen met het bedrijf, tegenover maar liefst 77% als een bedrijf 3 sterren heeft.
De mens is van nature ongeduldig. Als ik aan de slag ga om een bedrijf te helpen met het verbeteren van de score in de lokale zoekresultaten, dan krijg ik vaak de vraag hoelang het duurt, tot er een significante verbetering optreedt.
Dit is natuurlijk nooit met 100% zekerheid te zeggen, maar inmiddels heb ik al flink wat ervaring opgedaan en kan ik schattingen doen, die meestal aardig in de buurt komen. Voor de eerste paar opdrachtgevers had ik meer dan een jaar noeste arbeid nodig, om ze duurzaam op de felbegeerde “A”-positie te krijgen. Daar staan die bedrijven inmiddels ook alweer meer dan een jaar.
Een andere keer kostte het me een paar minuten werk en één dag doorlooptijd, omdat het bedrijf direct op de eerste plaats kwam in de lokale resultaten op de gewenste zoektermen, toen ik alleen maar de categorie had veranderd: die stond initieel namelijk nog op de algemene “interessante plaats”.
Praktische tip: Als jouw bedrijf bij Google ook nog staat gemarkeerd als een “interessante plaats”, dan zou ik dat als eerste aanpassen en vervolgens je overige gegevens controleren. Want de categorie is echt essentieel om goed te worden gevonden in de lokale resultaten!
Meestal antwoord ik dat opdrachtgevers in 3–6 maanden wel verbeteringen beginnen te zien: niet alleen in positie in de lokale zoekresultaten, maar ook in verkeer naar de website en dus uiteindelijk ook onder de streep in de boekhouding.
BrightLocal heeft recentelijk ook een ander onderzoek gepubliceerd, waarin zij de resultaten heeft verwerkt van een aantal vragen die ze aan 18 experts in de wereld heeft voorgelegd.
In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen bedrijven in een sterk concurrerende markt en locatie en bedrijven in een markt en omgeving waarin minder concurrentie is.
Allereerst ten aanzien van de markt en locaties, waarin veel concurrentie is… Van de geïnterviewde experts bevestigt 78% dat je significante verbeteringen in je positie kunt realiseren in 3–9 maanden en 50% zegt dat 3–6 maanden voldoende is. Slechts 11% gelooft dat je binnen drie maanden veel beter kunt scoren en ook zegt 11% dat het meer dan een jaar kost.
In de sector en locatie waarin minder concurrentie is, zegt 95% dat het mogelijk is om binnen 6 maanden significante verbeteringen in positie te realiseren, en 100% zegt dat het binnen 9 maanden mogelijk is.
Het onderzoek is aardig omvangrijk en leuk om eens op je gemak te lezen. Ik heb de link naar het artikel “How long does it take to rank in local search?” opgenomen in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/89.
Ik noem je nog een paar interessante resultaten:
En verder:
Dan eens iets anders… De kans is groot dat je al gebruik maakt van Dropbox, Box, OneDrive of Google Drive. Bij al deze leveranciers krijg je gratis verschillende hoeveelheden opslagcapaciteit. En tegen betaling kun je natuurlijk meer opslagcapaciteit kopen.
Gebruik jij ook nog steeds externe harddisks om je gegevens op te slaan? Dan kan het zijn, dat je meer betaalt dan strict noodzakelijk is voor jouw behoeftes. Ik las op PC World een artikel, waarin verschillende opslagscenario’s met elkaar worden vergeleken. Daaruit bleek dat in een aantal gevallen cloud storage inmiddels al goedkoper is, zoals bijvoorbeeld bij:
Als je tussen de 100 en 500 GB aan opslagcapaciteit nodig hebt, dan zijn externe harddisks goedkoper. Als je eisen liggen tussen de 500GB en de 1 TB, dan maakt het niet uit, wat je gebruikt.
Maar als je meer wilt opslaan dan 1 TB, dan zijn cloudoplossingen grappig genoeg goedkoper! En als je je dan realiseert dat cloudoplossingen continu verder in prijs worden verlaagd, dan is nu langzaamaan het punt aangebroken, waarbij je jouw data en backups beter in de cloud kunt zetten, dan op een externe harddisk!
Zojuist had ik het over ranken in de lokale zoekresultaten. Al surfend op Internet kwam ik afgelopen week een leuke infographic tegen, met als titel “Rule the local results!”. Deze infographic heb ik in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/89 opgenomen:
Niet alles hierop is van toepassing op de Nederlandse markt. Zo hebben wij (nog) geen carrousel in de lokale resultaten en is een aantal sites waar je je bedrijf moet aanmelden ook niet relevant voor Nederland. Toch geeft de infographic een aantal goede richtlijnen, waar je je voordeel mee kunt doen. De meeste zijn -verdeeld over vele podcasts en een aantal blogartikelen- al wel eens aan bod geweest, maar het is leuk om alles zo bij elkaar te zien.
Allereerst een paar goede adviezen voor je Google+ pagina:
De meeste wist je waarschijnlijk al wel, maar het kan tenslotte nooit kwaad om ze eens in een andere context te herhalen. Zo noem ik ook nog een paar nuttige adviezen ten aanzien van citations, ofwel je bedrijfsvermeldingen:
Voor de rest wil ik het hierbij laten ten aanzien van alles wat in de infographic staat en kan ik je alleen maar aanmoedigen om hem eens aandachtig te lezen.
Content marketing heeft veel verschillende verschijningsvormen. Zo publiceert Red Bull video’s van fantastische spectaculaire evenementen en maakt Lego video’s die miljoenen kinderen ertoe bewegen hun ouders de oren van het hoofd te zeuren om nieuwe Lego.
Volvo heeft een tijdje geleden een video gemaakt met in de hoofdrol Jean-Claude van Damme. Doel was om de precisie en stabiliteit van de nieuwe Volvo Dynamic Steering in vrachtwagentrucks te illustreren. Mogelijk heb je de video al wel gezien, maar voor de zekerheid heb ik ’m ook opgenomen in de show notes van deze podcast:
Ik weet niet of dit aanleiding was voor BMW om ook een bijzondere video te maken, maar BMW heeft de vijf beste Hollywood stuntrijders uitgenodigd op een rotonde in Zuid-Afrika, alwaar zij de video heeft opgenomen, die ik ook in de show notes heb opgenomen:
Wat deze beide video’s laten zien is dat grote bedrijven veel kansen zien in het produceren van video en dit gebruiken om het bedrijf en haar producten beter op de kaart te zetten. Dat kun jij ook doen en het hoeft helemaal niet bijzonder kostbaar te zijn! Begin met het opnemen van je eerste video, ook al doe je er niets mee. En maak er nog een paar, die je ook niet eens per se online hoeft te zetten. Want op die manier word je er wel steeds beter in. Ik vond het eerst ook niet prettig om vóór de camera te staan, maar ik kan je uit ervaring melden, dat het went en dat het steeds gemakkelijker wordt!
Dus ga alvast eens nadenken over video’s die je zou kunnen gaan opnemen van bijvoorbeeld: je bedrijf, je medewerkers, het productieproces, je producten of videotestimonials van je klanten en/of opdrachtgevers. Dit gaat je helpen om je bedrijf beter op de kaart te zetten.
Half september heb ik een interview gepland staan met iemand die veel weet van videomarketing en hoe je het goed kunt inzetten. Als je nu alvast gaat nadenken over alle video’s die je zou kunnen gaan maken, dan kun je daarna zelf lekker aan de slag!
Voor het geval je aan de slag gaat met het opnemen van video’s met een smartphone, heb ik een vijftal simpele tips voor je, waarmee je direct betere video’s maakt met je smartphone:
Oh en mocht je denken dat je veel meer of duurdere apparatuur nodig hebt om goede video’s te kunnen schieten, dan wil ik dat argument direct van tafel vegen. Kijk daarvoor maar eens naar de video van Bentley, die ik ook in de show notes heb opgenomen:
Met deze bijzondere video’s en de vijf videotips kom ik dan weer aan het einde van deze podcast.
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 89 en ik ben Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Ik ben een paar dagen terug van vakantie. In de tussentijd heb je gewoon content online zien komen, dus als het goed is, heb je er niets van gemerkt… Verder is er in de tussentijd weer veel gebeurd. Van al het nieuws heb ik ook vandaag weer een selectie gemaakt.
Vandaag begin ik met nieuws over de Google Pigeon update, en heb ik een update over Google Streetview. Ik heb inmiddels mijn eerste Yelp video reviews gepost, maar wist je dat je in Amerika US$500 moet betalen per negatieve review? Reviews verzamelen is lastig, dat komt doordat zo’n 78% van de internetgebruikers eigenlijk nooit reviews post; zometeen meer gegevens hierover. Ik ben blij met Google 2-factor authenticatie en ik heb ook een video review gemaakt van een zonnebrandcrème…
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.
Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als tandtechnicus, plaatwerker, HBO docent, coupeuse, tropenarts of wat dan ook te verbeteren.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/88. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden.
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Afgelopen zaterdag ben ik teruggekomen van een heerlijke vakantie: we hebben dertien dagen doorgebracht in Spanje, waar we van een particulier een huis hadden gehuurd in Polop, een stadje onder de rook van Benidorm en op zo’n 60 kilometer van Alicante.
Ik heb het in podcast 82 al aangekondigd, maar volgens mij heb je -als het goed is- niet eens gemerkt dat ik op vakantie was! Want ik heb mij een paar weken vóór de vakantie flink ingespannen om ervoor te zorgen dat er gewoon content live kwam, terwijl ik met het gezin genoot van de vakantie.
Achteraf begrijp je dan ook de extra reden die ik had om het interview met Karel Geenen op te splitsen in twee delen. Het kwam mij dus tijdens het interview goed uit, dat het zo lang werd.
Sinds het bericht van Edwin in podcast 83 heb ik een soort van “whoesh” geluid tussen de verschillende onderwerpen, om daarmee duidelijk te maken, dat een nieuw onderwerp volgt. Waar ik benieuwd naar ben, is of je dit prettig vindt, of juist storend.
Dus wil ik graag weten wat je ervan vindt. Geef je mening onderaan de show notes van deze podcast, op www.reputatiecoaching.nl/88.
Allereerst een topic waar je mogelijk al over hebt gelezen of gehoord. Google heeft in de Verenigde Staten een update doorgevoerd in de lokale resultaten. Deze update is dus nog niet operationeel in de rest van de wereld, maar ik acht de kans groot, dat die te zijner tijd wereldwijd uitgerold zal worden.
Google heeft zelf geen officiële naam gegeven aan de update, maar vanuit de markt kwam al snel de codenaam “Pigeon” (dat is “duif” in het Engels). Na Penguin en Panda lag het natuurlijk voor de hand om weer een dier te kiezen, dat begint met een “P”. Reden dat is gekozen voor een duif, komt doordat duiven de gewoonte hebben altijd terug naar huis te vliegen en deze update ook lokaal-georiënteerd is.
Maar wat houdt deze update nu in en waarom hecht ik er zoveel waarde aan om je erover te vertellen, terwijl die nog niet eens in Nederland actief is. Daarvoor moet ik eerst een korte impressie geven wat deze update tot op heden teweeg heeft gebracht in de VS. Voordat ik er in duik, nogmaals: de update is nog niet operationeel in Nederland!
In essentie is het lokale algoritme verder gelijk getrokken aan de traditionele algoritmes, namelijk dat het gebruik maakt van zoekfuncties in de knowledge graph, verbeteringen in typefouten en andere standaard signalen. Verder is de relevantie ten aanzien van afstand en locatie verbeterd. Dat is het volgens Google.
Zij wilden niet vertellen hoeveel impact deze aanpassing heeft op lokale bedrijven, maar het leek er in eerste instantie op, alsof de impact gigantisch was. Gedurende de afgelopen weken lijkt het er wel op, alsof Google de scherpe kantjes van de update heeft afgeschaafd… Of het kan zijn dat het algoritme leert van zijn eigen functioneren. Dat weet natuurlijk alleen Google.
Een grote verandering ten gevolge van Pigeon is het verdwijnen van een groot aantal zogenaamde “7-packs”, die lijstjes met lokale bedrijven van “A” tot en met “G” in de zoekresultaten. Een belangrijke categorie die geheel verdween, was die van “realtors”, ofwel onroerend goed makelaars, evenals andere onroerend goed categorieën.
Volgens Darren Shaw het bedrijf “Whitespark” in Canada, dat ik al wel eens eerder heb genoemd, wordt in zo’n 23% van de gevallen nu geen lokale resultaten meer vertoond. Whitespark heeft inmiddels al gevonden dat zoeken op de volgende Engelse woorden geen lokale resultaten meer vertoont:
(bron: “We’re Seeing a 23.4% Drop in Local Packs”, Whitespark Blog)
Later bleek echter dat deze categorieën wel weer zichtbaar werden, als je in plaats van bijvoorbeeld “in new york”, intypte “near new york”, dus “in de buurt van”, in plaats van “in”. Het was de afgelopen weken erg turbulent op dit vlak en als je gaat zoeken, kun je meer dan voldoende erover vinden.
Een andere grote verandering was de prominentie van directory sites, zoals Yelp. Waar Yelp een paar weken geleden nog klaagde dat het door Google werd gediscrimineerd, worden sinds Pigeon Yelp resultaten vaak nog zelfs boven de lokale resultaten vertoond. Daar kun jij dus nu alvast op voorsorteren: als je bedrijf nog niet op Yelp staat, meld je dan alvast aan. Staat je bedrijf wel op Yelp, controleer dan eens goed alle gegevens, pas ze aan waar nodig, upload foto’s en video’s (daar kom ik zometeen nog op terug) en ga ook op Yelp reviews verzamelen.
Tot zover op dit moment over de “Pigeon” update.
Nog een nieuwtje over Google… In het verleden heb ik het al een aantal keren gehad over het claimen en verifiëren van je bedrijf op “Google Mijn Bedrijf”, zoals het tegenwoordig heet. Toen stond het claimen los van het verifiëren, want het claimen deed je bij Google, waarna je een kaart met een PIN-code kreeg toegestuurd, maar sinds vorige week kun je het zelfs doen via Google Webmaster Tools.
Jade Wang van Google schreef in de Google Business Help groep het volgende:
Good news – starting today, if you’re verifying a page for your business, you may be instantly verified on Google My Business if you’ve already verified your business’s website with Google Webmaster Tools. The verification will happen automatically, if applicable, when you attempt to verify a page for your business.
If you’d like to try instant verification, please make sure you’re signed in to Google My Business with the same account you used to verify your site with Webmaster Tools.
Not all businesses with websites verified using Google Webmaster Tools will have instant verification, since not all business categories are eligible. If that’s the case, please use one of our other methods of verification.
Dus niet alle categorieën worden automatisch geverifieerd, maar de kans is groot dat als jij al Google Webmaster Tools hebt geactiveerd, of nu zo snel mogelijk voor je site activeert, dat je op Google Mijn Bedrijf dan ook automatisch een vinkje krijgt naast je bedrijfsnaam! Dit is volgens welingelichte bronnen ook één van de vele signalen die bijdragen tot een betere vermelding in de lokale zoekresultaten.
Als fotografen voor Google Maps Business View horen/lezen wij soms als eerste in Nederland over bepaalde updates. Die mogen we lang niet altijd delen, maar nu heb ik een nieuwtje voor je, die ik wel met je mag delen en die ik ook graag met je deel.
Je hebt je als ondernemer mogelijk al vaak geërgerd aan de oude afbeeldingen op Google Streetview. Het materiaal voor Nederland is inmiddels een goede vijf of zes jaar oud. En in vijf tot zes jaar gebeurt er veel… Dus is de kans groot dat jouw bedrijf nog niet eens op Google Streetview staat, of dat je niet tevreden bent met de manier waarop jouw bedrijf op Streetview wordt vertoond.
Dan heb ik dus goed nieuws! Want Google gaat de komende paar maanden Nederland opnieuw fotograferen voor Streetview. Dus is de kans groot dat ze ook bij jouw bedrijf of weer bij jouw bedrijf langskomen!
Doe daar je voordeel mee en zorg ervoor dat je uithangbord mooi schoon is, je etalage gevuld en je ramen gewassen zijn! Want met de afbeelding zoals die deze zomer van je bedrijf wordt geknipt, moet je het de komende vijf jaar weer doen.
In podcast 78 vertelde ik je dat Yelp ging experimenteren met video’s. Echter was toen die service alleen voorbehouden aan de Elite Yelpies. Dat zijn Yelp-gebruikers die een bijzondere status hebben, bijvoorbeeld omdat ze conscientieus en bovenal constant veel reviews schrijven, nieuwe bedrijven toevoegen, foto’s uploaden en dergelijke.
Maar 28 juli kwam er een nieuwe versie van de Yelp app uit voor iOS en Android, waarin deze mogelijkheid werd geboden aan alle Yelp-gebruikers.
Het leuke vond ik dat je overal op de internet marketing sites las, dat Yelp nu video reviews toestaat aan alle gebruikers, terwijl Yelp in het artikel op haar weblog schrijft dat ze de videomogelijkheid niet zien als video reviews, maar juist als een extra dimensie om de sfeer in een bedrijf, zoals bijvoorbeeld een restaurant, vast te leggen.
Aan het begin van de podcast zei ik het al: ik was lekker met het gezin 13 dagen in Spanje op vakantie. Daar las ik dus ook het voornoemde artikel op het Yelp blog. We hebben daar een fantastisch restaurant ontdekt en dus vond ik dat een goede gelegenheid om hier eens mee te experimenteren, want de app op mijn iPhone was inmiddels al bijgewerkt naar de nieuwste versie.
Ik heb drie video’s opgenomen. Een video voor Yelp is minimaal 3 seconden en maximaal 12 seconden. En net als je wellicht gewend bent van Instagram, zijn de video’s op Yelp ook vierkant. Terug naar de video’s die ik heb gemaakt. Twee zijn een videoreview: eentje in het Nederlands en eentje in het Engels, terwijl de derde een sfeervideo is, waarbij ik een stukje rond film in het restaurant; ik denk een goede 270 graden, dus net geen 360 graden. Een 360 graden video gaat volgens mij niet goed passen in 12 seconden, omdat je dan met een noodgang rond moet draaien en de kijker dus niet echt de kans krijgt de beelden goed te bekijken.
Om te zien hoe deze video’s worden vertoond op Yelp, moet je de app downloaden, want op de website worden ze nog niet weergegeven. Zoek restaurant “La Galera” in Altea (Spanje) op in de Yelp app. Daar zie je zes foto’s die ik daar heb gemaakt, tesamen dus met de drie video’s.
Wel heb ik alledrie de video’s geüpload naar YouTube en in de transcriptie van deze podcast opgenomen. Je kunt de video’s dus bekijken op: www.reputatiecoaching.nl/88:
Yelp is natuurlijk een populaire site voor het verzamelen en ook achterlaten van reviews, in het buitenland nog meer dan in Nederland. Een site die lang achterbleef met de mogelijkheid om reviews te verzamelen en te posten, maar een grote inhaalslag heeft gemaakt, is Facebook.
Tot voor kort was Yelp de nummer twee site in Noord-Amerika, maar inmiddels is Yelp door Facebook verdrongen naar de derde plaats. Facebook is in Amerika dus de nummer 2 site, waar consumenten, klanten, gebruikers en patiënten reviews posten… En lezen!
Was jij al actief met het verzamelen van reviews op Facebook? Dan zou ik daar maar eens mee gaan beginnen! Het ligt ook wel voor de hand, dat mensen eerst op Facebook kijken. Want dat is de enige app of website die meer dan een miljard mensen bijna dagelijks gebruikt of heeft geopend. Dus wat is dan gemakkelijker dan snel even bijvoorbeeld de naam van een restaurant intypen in Facebook?
Als je dan ook nog eens ziet dat je vrienden (die je vertrouwt) een restaurant, opticien of bloemenwinkel goed beoordelen, dan is dat een extra stimulans om daar naartoe te gaan. Vergeet niet: 88% van de consumenten die online reviews lezen, vertrouwen die bijna evenveel als mondelinge aanbevelingen; en helemaal als die ook nog eens van vrienden afkomstig zijn!
De bekende Mike Blumenthal heeft een onderzoek gedaan onder 2.671 internetgebruikers, waarbij hij inzicht wilde krijgen in het reviewgedrag van mensen.
Hij stelde onder andere de volgende vraag: “Hoevaak laat je een review achter bij een lokaal bedrijf, als je daar een product of dienst hebt afgenomen?”.
De resultaten waren als volgt:
Hieruit blijkt dus dat 77,8% geen of nagenoeg geen reviews online post. Dat kan dan ook de reden zijn dat het zo verhipte moeilijk is om reviews te verzamelen… Vrijwel niemand doet het uit zichzelf! En vaak is het ook nog eens zo dat mensen eerder geneigd zijn een negatieve ervaring te delen, dan een positieve ervaring. Dus als je pech hebt, krijg je ook nog eens een meerderheid aan negatieve reviews.
Dat valt in de praktijk wel mee. Ik zeg altijd tegen opdrachtgevers dat ze hun uiterste best moeten doen goede producten en service te verlenen. Dan krijg je eigenlijk altijd positieve beoordelingen.
Maar goed, mensen posten ze dus niet uit zichzelf. Dat houdt in dat je ze erom zult moeten vragen. Maar, zoals je weet, mag je ze niet belonen voor het posten van een review.
Je mag als ondernemer niet betalen voor reviews. En laatst werd een Franse blogger beboet voor het plaatsen van een negatieve review…
Maar het kan nog gekker! Ik las eergisteren een bericht dat het Union Street Guest House in de stad Hudson in de staat New York de wereld helemaal op zijn kop zet…
Stel je gaat trouwen en je organiseert je bruiloft in dat hotel. Als iemand van je gasten ergens een negatieve review over het hotel achterlaat, dan krijgen jullie als bruidspaar een boete van US$500 per negatieve review. En daarmee houdt het nog niet eens op. Het hotel brengt ook US$500 in rekening als je daar slaapt, terwijl je je trouwfeest elders hebt, maar alsnog een negatieve review achterlaat over je overnachting.
Na alle negatieve reacties uit de markt is de tekst verdwenen, maar op de website van het hotel stond eerst nog de volgende tekst:
Please know that despite the fact that wedding couples love Hudson and our inn, your friends and families may not.
If you have booked the Inn for a wedding or other type of event anywhere in the region and given us a deposit of any kind for guests to stay at USGH there will be a $500 fine that will be deducted from your deposit for every negative review of USGH placed on any internet site by anyone in your party and/or attending your wedding or event. If you stay here to attend a wedding anywhere in the area and leave us a negative review on any internet site you agree to a $500 fine for each negative review.
Het hotel gaf wel aan de US$500 terug te betalen, als de negatieve review of reviews waren verwijderd.
Net zoals in het geval van die Franse blogger van een paar weken geleden resulteerde dit ook weer in een lawine van negatieve reviews.
Het hotel komt hiermee wel in de spotlights, maar ik denk dat een dergelijk incident de mensen lang blijft heugen en het gezegde “het maakt niet uit hoe ze over je praten, als ze maar over je praten” in dit geval toch echt een negatief effect heeft.
In podcast 74 vertelde ik je over het feit dat in de zoekresultaten van Google dikwijls reviewsterretjes bij Facebookpagina’s werden vertoond. Het viel me zojuist pas op, dat de meeste daarvan zijn verdwenen, net als een tijdje geleden de thumbnails bij videoresultaten. Nu is het niet helemaal duidelijk of dit komt door een verandering bij Facebook, of bij Google. Want voor sommige Facebookpagina’s zie ik nog wel reviewsterretjes.
Hetzelfde geldt trouwens voor de Nederlandstalige mobiele Yelp site. Ook daarvan worden er al enige tijd geen reviewsterren meer vertoond in de zoekresultaten. Dat is jammer. Gelukkig worden ze nog wel vertoond op de mobiele “yelp.com” site. Mogelijk is dit een fout bij Yelp die weer wordt hersteld, want ik meen me te herinneren dat ik ze ook een tijdje niet heb gezien in de desktopversie van de Nederlandse Yelp-site, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Mea culpa, ik had dat beter moeten documenteren, toen ik het zag of meende te zien…
Nog steeds hoor je dikwijls dat er weer duizenden of miljoenen wachtwoorden zijn gehackt of ergens op een server “gevonden”. Zo ook weer gisteren. Het blijkt dat Russische hackers nu maar liefst 1,2 miljard gebruikersnaam/wachtwoord-combinaties van zo’n 420.000 websites hebben gestolen.
Dan ben ik blij dat ik voor zo goed als alle online diensten allemaal verschillende wachtwoorden van tenminste 16 willekeurige karakters heb ingesteld. Dus als hackers dan één gebruikersnaam met wachtwoord van een site weten te halen, dan nóg kunnen ze niet daarmee inloggen op andere online diensten.
Om al die wachtwoorden te registreren, maak ik gebruik van LastPass. En voor LastPass heb ik natuurlijk ook een wachtwoord ingesteld… Een complex wachtwoord. Maar zoals de naam al suggereert, is dat dan het laatste wachtwoord, dat ik moet onthouden. Want LastPass onthoudt alle overige wachtwoorden.
En om te voorkomen dat iemand zomaar kan inloggen op mijn LastPass account, als ze dat complexe wachtwoord zouden achterhalen, heb ik nog een tweede verdedigingslinie, in de vorm van een Yubikey. Dat is een klein apparaatje, dat ik in een USB-poort kan stoppen, als LastPass daarom vraagt. Dus met alleen het wachtwoord, maar zonder die Yubikey-sleutel kom je nog niet bij mijn wachtwoorden.
Dat heet “2-factor authenticatie”. Ook diensten als Google, Flickr en LinkedIn bieden de mogelijkheid om een extra beveiligingslaag te activeren. Omdat ik heel veel doe met Google, heb ik dit bij Google geactiveerd.
Om die beveiliging in 2 stappen te gebruiken, kun je een app voor iOS of Android downloaden met de naam “Google Authenticator”. Als je dan in Google deze beveiliging hebt geactiveerd, heb je de app nodig om na het intypen van je wachtwoord, door te kunnen gaan. Want de app geeft je een 6-cijferige code die elke minuut verandert. En nadat die code eenmaal is gebruikt, kun je ’m niet nogmaals gebruiken. Dat maakt alle Google diensten dus enorm veilig.
Dit hielp mij tijdens de vakantie ook, want ik kon pas vanaf 7 dagen voor de terugreis online inchecken. Dus dat moest op ons vakantieadres in Spanje. Ryanair eist dat je met geprinte boarding passes op het vliegveld incheckt, anders rekenen ze EUR 70 per persoon extra. Dat wilde ik voorkomen en ging dus in Benidorm op zoek naar een internetcafé. Ik vond er weldra eentje, maar die zag er wel wat obscuur uit.
Dankzij de 2-factor authenticatie durfde ik gewoon in te loggen, printte de boarding passes en logde ik weer uit. Het geheel duurde nog geen drie minuten en ik was voor EUR 0,90 klaar, in plaats van 4 keer EUR 70! Dus ook al zou er op die PC’s in dat internetcafé malafide software hebben gedraaid die mijn wachtwoord voor Gmail afluisterde, dan nog kan niemand er iets mee, zonder de app die op mijn iPhone draait.
Consumenten worden steeds mondiger en zeker als ReputatieCoach maak ik ook dikwijls mijn mening bekend. Ik post reviews van bedrijven, zoals bijvoorbeeld van dat restaurant in Spanje waar ik het net over had, of ik stuur een tweet of bericht naar een fabrikant of leverancier, als ik wel of niet tevreden ben. Vaak deel ik deze niet met je, maar nu heb ik een issue die ik wel met je wil delen, omdat je er een paar dingen van kunt leren.
Tijdens onze vakantie hadden we weer zo’n gevalletje, waarbij ik niet tevreden was. Tijdens vorige vakanties in Egypte en Tunesië, zwoeren wij bij Vision zonnebrandcrème. Het grote voordeel daarvan was dat wij de kinderen en onszelf maar één keer per dag hoefden in te smeren, in plaats van elke één tot twee uur. Toegegeven: het middel was wel duurder dan andere merken, maar dat maakte het eenmaal insmeren per dag meer dan goed!
Dus ook afgelopen vakantie hadden we de nodige voorraad Vision zonnebrand ingeslagen. Meteen de eerste dag toen we arriveerden hebben we ons ingesmeerd, waarna in de namiddag we nog even een paar uur gepoedeld en gezwommen hebben in het zwembad. We hadden allevier last van prikkende ogen en een smerige smaak in onze mond. En tot onze grote verbazing waren we ook allevier verbrand… In slechts een paar uur!
Op Internet zocht ik de importeur van Vision en die stuurde ik een mail. Ik wist niet wat ik las, toen ik per omgaande een autoreply kreeg, met daarin de volgende tekst:
Hartelijk dank voor uw mailbericht.
Vanwege de zomervakantie-periode, vrijdag 18 juli t/m vrijdag 8 augustus 2014, werkt onze Consumentenservice met een beperkte bezetting. Om deze reden zal u mail niet direct worden beantwoord en ontvangt u een reactie in de week van 11 augustus a.s.
De importeur van Vision -een product dat voornamelijk in de zomer wordt gebruikt- meldt dat het pas op 11 augustus terug is van vakantie, waarna je een antwoord kunt verwachten. In deze tijd kan dat gewoon niet, volgens mij! Kijk, ik vind het anders dat je als groenteboer, schoenmaker of herenkapper je winkel gewoon een paar weken per jaar dicht doet, omdat je op vakantie gaat. Maar voor een dergelijk product, waarbij het potentieel om gezondheidsrisico’s gaat, vind ik dit ongehoord! Dat kan gewoon niet!
Vlak voor ons vertrek pakte ik nogmaals de tube ter hand en zag dat er ook een e-mailadres op stond, evenals op de doos. Dat bleek het adres te zijn van het farmaceutisch bedrijf, dat Vision zonnebrandcrème maakt. Dus ging ik een stapje verder en maakte een videoreview, die ik uploadde naar YouTube. De video heb ik gedeeld op Facebook, Twitter, Tumblr en andere social media. Ook heb ik de link naar de farmaceutische fabrikant Takeda gestuurd. Dat is inmiddels ook alweer vijf dagen geleden!
Dus ik ben benieuwd hoelang het duurt, tot één van de bedrijven reageert. Ik hou je op de hoogte. Natuurlijk wilde ik je de videoreview niet onthouden, dus die heb ik ook in de show notes opgenomen:
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 88 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt: