Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Nog voor het krieken van de dageraad stond ik gistermorgen op: de wekker van mijn iPhone speelde een melodietje om vijf uur en waarom? Om weer lekker aan de slag te gaan met het uitwerken van de onderwerpen voor deze 97e podcast. Reden is dat ik op het moment een volle agenda heb met veel taken die mijn aandacht en tijd eisen. Dan moeten soms andere zaken wijken. Maar ik doe het allemaal met plezier en ik wilde er zeker van zijn dat ik je ook vanochtend om half negen toch weer een podcast kan bieden.
Wat bied ik je dan vandaag? Ik vertel je over mijn voortgang in de 14-Daagse Video Challenge van Brenda Kok en over LinkedIn Premium. Verder komen Google+ en Ello aan bod… Ja, Ello… het nieuwste, advertentievrije sociale netwerk. Facebook gaat verder met zijn lokale marketing door de introductie van locatiegerelateerde advertenties en wacht niet op de introductie van de Apple Watch met jezelf op Apple Kaarten te zetten. Eerder deze week is een slappe versie van de cookiewet aangenomen, Google zegt nu wereldwijd te waarschuwen voor sites die Flash bevatten en Google helpt lokale bedrijven zichzelf beter op de kaart te zetten aan de hand van een zestal video’s. Dit alles en meer komt dus aan bod in deze podcast!
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/97. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden.
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
In podcast 94 had ik Brenda Kok te gast vanuit Vietnam. Zij houdt bezig met alles wat over online video gaat, dus van Google Hangouts en Hangouts on Air, YouTube en videomarketing.
Als onderdeel van haar gratis dienstverlening om zichzelf op de kaart te zetten heeft zij in april dit jaar een 30-daagse video challenge georganiseerd, waarin mensen op een respectvolle en opbouwende manier kunnen leren om beter en natuurlijker te presenteren voor de camera. In podcast 94 vertelde Brenda hier ook over.
Zo’n video challenge is ontzettend nuttig voor mensen die meer willen gaan doen met video. Want je verplicht je om gedurende de looptijd elke dag een video te posten in een afgeschermde omgeving, waarin je zelf iets zegt. Brenda heeft verder niet veel eisen gesteld aan de video’s en de inhoud ervan. Het gaat er dus puur om, om ervaring op te doen met voor de camera te staan of te zitten.
Die video challenge van april heb ik gemist, want ik leerde Brenda pas afgelopen zomervakantie kennen. Doordat ik bijna 100 podcasts heb gemaakt, gaat het spreken mij inmiddels een stuk beter af, maar ik moet je bekennen, dat ik niet graag voor een camera spreek. En het is natuurlijk altijd constructiever en efficiënter voor je leertijd, om samen met anderen de ervaringen te delen en verbetersuggesties te ontvangen en te geven.
Gelukkig heeft ze afgelopen maandag weer een video challenge opgestart, dit keer eentje die 14 dagen duurt. Zoals je in de podcast kunt terugluisteren, zag Brenda de grootste vooruitgang van de deelnemers al ergens tussen dag vier en dag acht. Als je dan nog eens 22 dagen verplicht video’s online moet zetten, dan is de kans groot dat de belasting daarvan niet meer opweegt tegen de kwaliteitsverbetering die je kunt realiseren.
Ik ben in elk geval blij met die 14 dagen, want volgens mij is dat zelfs voor mij voldoende… Dus ik ben ook afgelopen maandag begonnen met mijn eerste video online zetten.
De groep van deelnemers is gemeleerd: variërend van onder andere een businesscoach, een scholier, een hondenpsychologe tot een verhalenverteller. Daar zit ik, als ReputatieCoach tussen.
Het is heel mooi om te zien hoeveel moeite mensen hebben. Maar wat ik zo waarneem kunnen de meesten al erg goed zichzelf en hun verhaal voor de camera vertellen. Bij velen hoeft alleen maar de ruwe diamant geslepen te worden en ze kunnen professioneel met online video aan de slag.
Wat mij opvalt, is dat een groot deel van de deelnemers in het begin moeite heeft met de techniek: zelfs een opgenomen video uploaden vanaf de smartphone naar YouTube kan voor problemen zorgen. En het monteren van video’s moet men nog maar helemaal niet aan denken!
En wat is het mooie? Je ziet door de nauwe samenwerking en de respectvolle kritiek van de andere deelnemers in de “veilige en vertrouwde” afgeschermde omgeving dat mensen ontzettend snel leren, vele malen sneller dan wanneer ze alleen op een zolderkamertje zitten te stoeien. Wat je dan ziet, is dat mensen vaak onnodig heel veel tijd verliezen in het opzoeken van oplossingen voor hun technische problemen.
Maar de clou is om zo snel mogelijk aan de gang te gaan met het online krijgen van je video en elkaars video’s te bekijken en van commentaar te voorzien; geen commentaar om de ander af te schieten, maar commentaar waar de ander iets aan heeft voor de volgende video.
En dat is het wat het concept zo sterk maakt: in het afgeschermde hoekje op Google+ had Brenda bij aanvang al een aantal nuttige instructievideo’s gereed staan en bovendien stuurt Brenda dagelijks een mail met tips en trucs om de kwaliteit van je video’s snel op een hoger plan te krijgen.
Nadat je in die 14 dagen in elk geval voldoende zelfvertrouwen hebt opgebouwd om voor de camera te staan en in elk geval een video van acceptabele video- en audiokwaliteit op te nemen, dan is het het beste om de video bootcamp training van Brenda Kok te volgen, waarin ze je alle ins en outs leert van het plannen van je video, de productie ervan en de promotie en marketing.
Ben je benieuwd naar mijn eerste, tweede en derde video ? Deze heb ik voor jou in de show notes opgenomen in de vorm van een afspeellijst:
Op dit moment kun je er de video’s van dag 1 tot en met 3 bekijken, maar omdat ik elke dag een video aan de playlist toevoeg, wordt de lijst elke dag eentje langer, tot en met de video van dag 14. Want dan zit het erop.
De hoofdreden dat ik meedoe aan de 14-Daagse Video Challenge waar ik het zojuist over had, is dat ik moeite had met mezelf voor de camera presenteren. Toegegeven, ik ben al tientallen jaren fotograaf, maar dat was gemakkelijk: ik stond altijd achter de camera! Nu sta ik er dus voor en krijg ik veel goede tips en adviezen hoe ik mijn presentatie op video kan verbeteren.
Dat is onderdeel van mijn plan voor de inzet van video. Want zoals je in de video voor dag 2 hebt kunnen zien, wil ik video inzetten voor:
Eén van de presentaties die ik zo snel mogelijk ga maken is een introductievideo van mijzelf, die ik onder andere op LinkedIn ga plaatsen. Ik wil meer met LinkedIn doen en daarom heb ik inmiddels ook een Executive account op LinkedIn. Dit is een abonnement dat je beduidend meer mogelijkheden biedt, dan de gratis versie.
En weet je wat het mooie is? Ik hoef hiervoor helemaal niet te betalen! Dankzij de podcast die met vaste regelmaat uitkomt, de omvang van het weblog en het karakter van mijn boodschap kon ik mij aanmelden als “journalist”. Nu ben ik natuurlijk geen journalist in de traditionele zin van het woord, maar het feit dat ik frequent nieuws blog en podcast over een specifiek onderwerp, maakt mij in de ogen van LinkedIn dus wel een journalist.
Om hiervoor in aanmerking te komen is het verplicht een online webinar bij te wonen, waarna je een verzoek kunt indienen om je account gratis voor een jaar te upgraden naar de Executive versie. Dat kost normaal toch maar liefst EUR 59,99 exclusief BTW per maand, dus ik rook een kans, toen ik hierover hoorde. Ik schreef me in voor het webinar, dat afgelopen maandag plaatsvond en binnen 24 uur was mijn account geupgrade naar Premium Executive. Het klinkt in elk geval wel mooi…
De komende tijd ga ik me namelijk ook meer verdiepen in de kansen en mogelijkheden van LinkedIn, die ik zoals altijd natuurlijk met je zal delen. Maar goed, ik heb de upgrade net pas eergisternacht ontvangen, dus ik kan er nog niet veel zinnigs over melden. Dat komt nog!
Op re/code las ik een interview met David Besbris, de tegenwoordige social media baas van Google. De eerste regel van het artikel ontkracht meteen alle geruchten over Google+, die de afgelopen maanden in de media verschenen. David Besbris zegt namelijk: “Google+ isn’t dying anytime soon”.
Als je het interessant vindt, kun je het hele artikel lezen. Ik wil nu slechts een paar punten uit dit interview met je delen:
Tot zover de belangrijkste punten uit het interview met David Besbris.
Zit jij al op Ello]? Ik nog niet… Ik heb me wel aangemeld, zodra ik erover las, maar tot op heden heb ik helaas nog geen Ello invite mogen ontvangen, om er ervaring mee op te doen. Na mijn aanmelding ontving ik de mail, die ik ook in de show notes op www.reputatiecoaching.nl/97 heb opgenomen:
In deze mail staat:
Thank you for your interest in Ello.
We will invite you as soon as we can. Ello is currently in beta, and we are inviting new users in small groups as we roll out new features.
In the meantime, please share our Manifesto — and help us spread the word.
Read The Manifesto
Maar goed, gebruik jij Ello al? Heb jij dan al een invite ontvangen? Wat ik begrijp is Ello een nieuw sociaal netwerk, dat moet gaan concurreren met bijvoorbeeld Facebook, maar dan geheel zonder advertenties en andere commerciële uitingen.
De site ziet er erg karig uit, tot aan het minimalistische toe. Aan de andere kant kost dat weinig bandbreedte, hetgeen de performance natuurlijk ten goede komt.
Zelf heb ik dus nog niet verder kunnen kijken dan de voorpagina en het manifesto van Ello. Het manifesto is ook erg kort. Daarin kun je het volgende lezen:
Your social network is owned by advertisers.
Every post you share, every friend you make and every link you follow is tracked, recorded and converted into data. Advertisers buy your data so they can show you more ads. You are the product that’s bought and sold.
We believe there is a better way. We believe in audacity. We believe in beauty, simplicity and transparency. We believe that the people who make things and the people who use them should be in partnership.
We believe a social network can be a tool for empowerment. Not a tool to deceive, coerce and manipulate — but a place to connect, create and celebrate life.
You are not a product.
Door het aantal aanmeldingen te beperken, creëert men natuurlijk een vorm van schaarste en vaak is het begeren mooier dan het bezitten. Mensen moeten dus nog wachten, om er verder in te kunnen duiken.
Natuurlijk zou ik het mooi vinden, als er een non-commerciële tegenhanger komt van Facebook, maar ik acht de kans op overleven klein. We zullen het zien. Zodra ik toegang heb tot Ello, zal ik je mijn bevindingen vertellen.
Tja, in tegenstelling tot Ello, gaat Facebook steeds meer in de persoonlijke levensstijl van de Facebook gebruiker… Niet alleen Facebook trouwens, maar ook Google+ houden je geografische positie nauwgezet bij. Wist je dat? Heb je een Gmail-account? Log dan maar eens in en bekijk de URL:
In de show notes heb ik een screenshot opgenomen, die ik gistermorgen heb gemaakt, nadat ik onze dochter naar school had gebracht. Je kunt zien dat Google op de hoogte is van een groot aantal locaties, waar ik was:
Ik neem aan dat dit een soort van verdichting of afronding is, en dat ze feitelijk nog preciezer weten, waar ik allemaal ben geweest. Google gebruikt de locatiegegevens van je smartphone niet alleen om je jouw positie te tonen op Google Maps, of om je met een route te helpen, maar ook voor het tonen van nog relevantere, en bovenal dus LOKALE zoekresultaten en advertenties.
Maar goed, Google is niet de enige, want Facebook logt ook zoveel over je, als het maar kan. Want data is macht en macht betekent uiteindelijk “geld”! En Facebook gaat nu ook daadwerkelijk geld verdienen aan je locatie. Op Facebook kunnen adverteerders nu een soort van virtueel geografisch hek bieden, waarbinnen zij hun advertenties kunnen laten vertonen, tegen betaling natuurlijk!
Facebook noemt dit “Local Awareness Ads”. Het is gebleken dat dit type advertenties veel krachtiger is dan bijvoorbeeld gesponsorde berichten. Hierdoor en ook door het nog verder vereenvoudigen van het publicatiemechanisme voor advertenties, probeert Facebook de meer dan 30 miljoen bedrijfspagina-eigenaren over te halen om te gaan adverteren op haar platform.
Tja, nog even en als we de media moeten geloven, loopt straks iedereen met “The Next Big Thing”… de Apple Watch. Volgens technologievisionairs zal de Apple Watch ook weer een revolutie betekenen voor ons leven. En doordat het kleine scherm je niet de mogelijkheid biedt om te typen, zal spraakherkenning een grote vlucht nemen.
Maar wat veel belangrijker is, is dat Apple de gegevens voor Apple Kaarten, die natuurlijk op de Apple Watch draait, onder andere ontvangt van Yelp, TomTom en Open Street Map. Wacht niet te lang en meld je bedrijf dus zo snel mogelijk aan bij deze drie data providers.
Laatst vertelde ik je namelijk al dat het bijna een jaar kan duren, tot je vermeld staat op Apple Kaarten. Mogelijk kost het nu minder tijd, maar hoe sneller jouw bedrijf erop staat, des te sneller kun jij ook profiteren van de verbeterde vindbaarheid en de hordes Apple Watch dragers die naar jouw bedrijf komen…
Je hebt ongetwijfeld wel gehoord van de cookiewet. Dat is de wet die voorschrijft dat je mensen moet informeren, als je cookies gebruikt voor ook maar iets meer dan het meten van standaard bezoekersstatistieken.
Dat is de wet die zorgt voor al die verplichte, vervelende popups, waar je akkoord moet gaan met het ontvangen van cookies voor het bijhouden van allerhande gegevens. Soms word je er echt tureluurs van, ik wel in elk geval.
Als jij je er ook zo aan ergert, dan heb ik goed nieuws voor je, evenals voor webmasters. Want afgelopen week is de Tweede Kamer akkoord gegaan met een minder strenge cookiewet, las ik in een artikel op Emerce. In dit artikel staat onder andere te lezen:
Voor cookies voor analytics en A/B-testen, bijvoorbeeld, is dan ook geen toestemming meer nodig.
Cookies die direct zijn gerelateerd aan de private levenssfeer van internetters vallen niet onder de meer liberale opzet van de herziene cookiewet. Voor cookies die het gedrag van internetters volgen om gericht reclame te tonen, is nog steeds ondubbelzinnige toestemming nodig.
Het voorstel moet nog wel door de Eerste Kamer worden goedgekeurd. Maar de verwachting is dat dat wel zal gebeuren. Hierdoor wordt de drempel voor veel webwinkels verlaagd, waardoor naar verwachting de conversie, ofwel het aantal verkopen voor webshops zal toenemen.
Flash is tegenwoordig achterhaalde technologie. Vrijwel alles wat je vroeger moest programmeren in Flash, kun je tegenwoordig met HTML5 en CSS3. Mocht je dat niets zeggen, vergeet dat dan maar gewoon snel weer.
In podcast 85 vertelde ik je al dat Google toen was begonnen met het waarschuwen op mobiele apparaten die geen Flash ondersteunen in de Verenigde Staten, als iemand naar een Engelstalige site surfde, waarvoor Flash vereist was.
Maar eergisteren schreef Pierre Far van Google op Google+, dat Google dit nu verder gaat uitbreiden:
Google gaat nu dus deze waarschuwing vertonen in de Spaanstalige resultaten op google.es, de Japanse resultaten op google.go.jp en de Engelstalige resultaten op google.co.uk. En ik denk dat het niet lang meer zal duren, tot de rest van de wereld ook die waarschuwing te zien krijgt.
Mijn advies is dan ook: als jouw site nog Flash gebruikt, haal het er dan vanaf, pas het aan, of laat het aanpassen. Bovendien: als je site nog steeds Flash gebruikt, is het sowieso al lang geleden, dat jij je site hebt laten vernieuwen. Reden temeer om dat nu te doen. Laat ’m dan ook meteen responsive maken, dan sla je twee vliegen in één klap.
Want zodra die melding ook in de Nederlandstalige zoekresultaten zal worden vertoond en jouw site maakt dan nog gebruik van Flash, dan zul je zien dat het aantal bezoeken van je site opeens ontzettend afneemt. Want de meeste mobiele gebruikers zullen dan niet doorklikken, omdat ze denken dat ze de site toch niet goed zullen kunnen bekijken…
Als ReputatieCoach krijg ik nu concurrentie van Google in het advies over het goed online zetten van je lokale bedrijf… Google heeft op haar Webmasters YouTubekanaal een zestal video’s geplaatst, die je helpen je bedrijf beter online te promoten.
In de show notes op www.reputatiecoaching.nl/97 heb ik de playlist met deze video’s opgenomen:
Ik heb de video’s nog niet helemaal bekeken, maar er al wel snel virtueel doorheen “gebladerd”. Het leuke is, dat Google in deze video’s vertelt, dat je als bedrijf in veel gevallen helemaal niet per se een eigen website nodig hebt. Want met een Google+ pagina en een aantal additionele vermeldingen op sites als Facebook, Yelp en LinkedIn en een kanaal als Twitter kun je jezelf prima promoten, volgens Google.
Met deze educatieve zes video’s van Google over het online brengen van je lokale bedrijf, kom ik dan weer aan het einde van deze podcast.
Is het je trouwens opgevallen dat de intro van de podcast iets is aangepast? Op verzoek vanuit diverse richtingen doe ik mijn best de intro te verkorten om zo sneller tot de daadwerkelijke content van de podcast te komen, om daarmee jou tijd te besparen…
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 97 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
De podcast van vandaag begin ik met de reactie van de distributeur van Vision zonnebrand op mijn videorecensie, gevolgd door nieuws over de Online Reputatie Scan. Eerder deze week heb ik een analyse gemaakt van de online vindbaarheid en reputatie van een bandenbedrijf uit Apeldoorn, daarbij kwam binnen één minuut een groot probleem aan het licht. Orkut is eerder deze week gesloten en de Yahoo! Directory is ook ten einde. Ik heb nog wat tips voor het verbeteren van de kwaliteit van je geluidsopnames en ik sluit af met een uitspraak van John Mueller van Google, dat je review sterretjes niet mag implementeren op de homepagina van je site.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/96. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden, hardlopen of mountainbiken.
Voor ik de onderwerpen voor vandaag langsloop eerst even een “sorry” van mij. “Sorry” voor het feit dat ik afgelopen weekend helemaal ben vergeten om de tweede editie van de “Leuke Leerzame Links” op te stellen en te sturen naar alle abonnees van de nieuwsbrief. Ik had het nog niet op mijn agenda gezet en omdat het nog een nieuwe activiteit is, die niet echt in mijn systeem zit, is het er dus helemaal bij ingeschoten. Sorry! Komend weekend kun je dus wel weer een Leuke Leerzame Links editie in je mailbox verwachten.
Ben je nog geen abonnee op de Leuke Leerzame Links, maar wil je ze wel ontvangen? Registreer je dan met je naam en je mailadres op de website www.reputatiecoaching.nl. Dan ontvang je vanaf dat moment automatisch altijd de Leuke Leerzame Links, die het niet hebben gemaakt in de podcast, of in een artikel op de website.
En nu ik het toch over de website heb… Voor het geval je je afvraagt hoe het komt, dat ik niet zoveel nieuwsartikelen etc. post op het moment: dat wordt binnenkort duidelijk. Ik ben al een tijdje druk met iets uitwerken en opzetten, dat binnenkort het levenslicht gaat zien. En dat slurpt veel van mijn tijd en aandacht op. Dus je hoort daar binnenkort meer over!
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Tijdens onze vakantie in Spanje had ik een korte videorecensie gemaakt over onze ervaringen met Vision zonnebrandcrème. Die waren dit jaar heel anders dan voorgaande jaren:
Toen heb ik ook de link van de video per e-mail naar de distributeur Vemedia gestuurd. Op dat moment kreeg ik een autoreply, dat men als gevolg van de vakantie niet meteen kon antwoorden.
De eerlijkheid gebiedt mij te melden dat het bedrijf meteen de week dat de medewerkers weer aan het werk gingen, heel adequaat heeft gereageerd met een goede en duidelijke mail. Die ontving ik 15 augustus.
Die mail stond dus al een aardige in mijn mailbox te wachten om een nieuwe video van te maken. Dat heb ik eerder deze week dus gedaan. Deze video heb ik opgenomen in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/96:
De mail die Vemedia mij stuurde, bevatte de volgende reactie:
Beste meneer De Boer,
Uiteraard allereerst onze welgemeende excuses voor de late reactie!
Hartelijk dank dat u dan de moeite heeft genomen ons van uw bevindingen omtrent bovengenoemd product op de hoogte te stellen, op een ‘leuke’ manier via youtube. Als bedrijf vinden wij het belangrijk om te weten, hoe uw ervaringen als consument met onze producten zijn, zowel positief als negatief. Dit stelt ons in staat onze producten te blijven verbeteren.
Fijn dat u een trouwe gebruiker bent van onze Vision producten. Wij betreuren het zeer dat u allevier maar liefst!, verbrand bent ondanks het gebruik van Vision. Het prikken in de ogen is uiteraard ook niet prettig te noemen…..Wij hopen dat de pijn en narigheid hiervan inmiddels verdwenen is.
Onze welgemeende excuses voor het ongemak!
Het zou fijn zijn als wij uw product(en) retour kunnen ontvangen voor nader onderzoek. U kunt dit kosteloos doen naar:Imgroma BV
T.a.v. Anita de Haan
Antwoordnummer 1208
1110 WB DIEMENZodra wij resultaat van het onderzoek ontvangen laten wij u dat natuurlijk weten.
De nieuwe flacons van Vision zonnebrandcrème bevatten een zeer kleine hoeveelheid van de stof denatoniumbenzoaat (om de ethanol (=alcohol) in de formulering te denatureren (=ondrinkbaar te maken).
Dit stofje is bekend om haar bittere smaak, wat een mogelijke verklaring is voor de bittere smaak die u ervaart wanneer u per ongeluk via de mond in contact komt met Vision zonnebrandcrème.
Dit stofje wordt aan heel wat cosmetica toegevoegd om te voorkomen dat kleine kinderen per ongeluk het product gaan inslikken, de bittere smaak van het stofje denatonium benzoaat helpt dit te voorkomen.
De zonnefilters van de Vision zonnebrandcrème kunnen niet opgelost worden in water en daarom is de alcohol toegevoegd om de zonnefilters op te lossen.
Wij danken u echt zeer voor het melden van uw bevindingen. Echter kunnen wij u wel al het goede nieuws melden dat wij vanaf 2015 de samenstelling zullen aanpassen, zodat de bittere smaak verdwenen zal zijn.
Wij verwachten ergens begin 2015 nieuwe voorraad van de Vision met een nieuwe samenstelling zoals ‘vanouds’.
Indien u interesse heeft kunnen wij u enigszins tegemoet komen door uw adresgegevens te noteren en u begin 2015 een tube(s) van Vision met de nieuwe samenstelling toe te sturen. Laat dan even weten welke keuze uw voorkeur heeft?
Wij komen trouwe gebruikers graag tegemoet maar u moet dan nog even geduld hebben!
Hopende u hiermede van dienst te zijn geweest en uw reactie (en product(en)voor nader onderzoek met belangstelling tegemoetziend, verblijven wij,
Met vriendelijke groet, Kind regards, Mit freundlichen Grüssen, Salutations distinguées,
Anita de Haan
Coördinator Consumentenservice
Kijk, dat is nog eens een goede reactie! Het bedrijf biedt haar excuses aan en biedt aan de inhoud te onderzoeken. Helaas gaat dat niet, want we hebben de flacon in Spanje weggegooid, na onze slechte ervaringen. Maar met alle plezier zie ik in 2015 een proeffles met de nieuwe samenstelling van de zonnebrandcrème tegemoet. Die zal ik dan in de praktijk testen en wederom een video maken van mijn c.q. onze bevindingen.
Want wat ik je wil laten zien, is wat een dergelijke videorecensie teweeg kan brengen… Toen ik de video had gemaakt, heb ik voor het uploaden onderzocht wat de meest gebruikte zoekterm was in combinatie met de tekst: “Vision zonnebrand”. Dat bleek de toevoeging “ervaringen” te zijn. Dit kun je gemakkelijk zelf onderzoeken, ook voor andere zoektermen. Daarvoor ga je naar Google en je typt je zoekterm, gevolgd door een spatie. Op dat moment geeft Google je automatisch een paar suggesties, in volgorde van afnemende populariteit.
Als je nu op Google zoekt op de zoekterm: vision zonnebrand ervaringen, dan zie je dat de video de tweede of derde plaats in de zoekresultaten scoort. Ik heb hiervan een screenshot opgenomen in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/96:
Steeds vaker komen ondernemers en bedrijven naar mij toe met de vraag, waarom hun website zo slecht vindbaar is in de zoekresultaten en waarom ze zo weinig bezoekers op hun website krijgen of sowieso weinig business doen.
Dan leg ik uit, dat de omvang van de online business wordt bepaald door drie belangrijke factoren:
Voor de meeste ondernemers begint de vindbaarheid lokaal: zij hebben een showroom, winkel, werkplaats of praktijk, waar zij klanten of patiënten uit de buurt ontvangen om producten of diensten aan te verkopen. Een lokale ondernemer hoeft helemaal niet voor heel Nederland te scoren op bijvoorbeeld de zoekterm “winterbanden”, “autoreparatie”, “herenkapper”, “nagelstudio”, “loodgieter” of “tuinman”. Want dat zijn allemaal producten, diensten of dienstverleners die mensen lokaal afnemen.
Dus is het voor die ondernemers essentieel om lokaal goed gevonden te worden én goed te boek te staan als een bedrijf waar ook anderen graag zaken mee doen. Dan heb je al een groot deel van de strijd gewonnen!
Op basis van de vragen en mijn bevindingen bij de analyse voor die ondernemers ben ik bezig met het opstellen van de “Online Reputatie Scan”. Dat is een korte analyse die ik loslaat op een bedrijf, nadat het mij heeft ingeschakeld. Daarin kijk ik naar heel veel cruciale aspecten, die gezamenlijk voor meer dan 80% verantwoordelijk zijn voor de algehele online vindbaarheid, de lokale vindbaarheid en de online reputatie.
Mijn planning is om de “Online Reputatie Scan” half november af te hebben. Omdat het product nog in ontwikkeling is en ik graag ervaring opdoe met meer verschillende bedrijfstakken, bied ik vijf lokale ondernemers of bedrijven een gratis Online Reputatie Scan aan. Meld je daarvoor aan via podcast@reputatiecoaching.nl. Ik kies vijf bedrijven uit de aanmeldingen en die bedrijven krijgen van mij een gratis Online Reputatie Scan, op de voorwaarde dat ze mij feedback geven over het rapport met de bevindingen, dat ze van mij ontvangen.
Dus, stuur zo snel mogelijk een mailtje om kans te maken op een gratis Online Reputatie Scan!
Dat slechte vindbaarheid een negatief effect heeft op de business ondervond ook een autobandenbedrijf uit de regio van Apeldoorn. De eigenaar kwam bij mij, naar aanleiding van een gesprek dat ik meer dan een jaar geleden al eens met hem heb gehad over online vindbaarheid en de andere aspecten, waar ik het zojuist over had.
Hij vertelde dat hij weinig bezoekers op de site kreeg en merkte dat de business achteruit liep. Dat was voor mij natuurlijk voldoende reden om mijn tanden er goed in te zetten om de mogelijke oorzaak of oorzaken te achterhalen.
Binnen één minuut had ik de allerbelangrijkste oorzaak te pakken. En dat is er eentje, die feitelijk iedereen zó kan herkennen. De site stond dicht voor zoekmachines, om te indexeren. Het bestand “robots.txt” op de website bevatte de volgende twee regels:
User-agent: *
Disallow: /
Nu snap ik dat een doorsnee ondernemer niet eens weet wat de “robots.txt” file is, laat staan waar hij of zij die kan vinden of interpreteren! Maar goed, door eens je website in Google op te zoeken met de zoekterm “site:” gevolgd door je domeinnaam of de URL van je website, kun je dit meteen zien.
Want als het voornoemde het geval is, dus dat je website dicht staat voor zoekmachines, dan meldt Google het volgende onder de titel van je website:
Dit houdt dus in, dat in het geval van Google, deze zoekgigant geen enkele pagina van je website kan bekijken, indexeren en dus ook niet vertonen op basis van ingevoerde zoektermen. Het component “Vindbaarheid” van je website valt of staat natuurlijk met het toegankelijk maken van je site voor zoekmachines.
Verder ben ik eens gaan spitten naar sites waarop andere bandenbedrijven of garagebedrijven zoal hun reviews verzamelen, die ook door Google worden herkend als reviewsites. Naast de algemene zoals Google+, Facebook, Yelp, Foursquare, allebedrijvenin.nl, detelefoongids.nl die ik altijd aanbeveel, kende ik natuurlijk wel een aantal medische reviewsites. Deze heb ik leren kennen doordat ik een aantal tandartsen heb geholpen met het verbeteren van hun lokale en online vindbaarheid. Maar ik had nog nooit actief gezocht naar reviewsites voor de automotive branche.
Ik was op zoek naar gratis reviewsites, waardoor sites als Trustpilot en eKomi afvielen. Na enig zoeken vond ik er in elk geval twee. Dat waren twee gratis reviewsites, die ook door Google als zodanig werden herkend. De sites die ik had gevonden, waren:
Mogelijk kan ik er nog meer vinden, als ik langer en dieper ga graven. Maar twee is in elk geval beter dan niets. Dus deze twee heb ik ook naar de eigenaar van het bandenbedrijf gecommuniceerd.
Verder heb ik een analyse gedaan van alle citations of bedrijfsvermeldingen van dit bedrijf, alsmede van de direkte lokale concurrenten. Ik wilde wel eens zien wat de kansen waren om de lokale zoekresultaten te domineren. Het bedrijf scoorde op de belangrijkste zoekterm de “C”-positie in de lokale zoekresultaten.
Dit bleek te zijn op basis van 80 citations, die ik kon vinden. Het bedrijf op de “A”-positie had er 92 en voor het bandenbedrijf op de “B”-positie vond ik 147 verschillende websites met bedrijfsvermeldingen. Ik ben verder niet in detail in alle sites gedoken, maar het lijkt erop, alsof er ruimte is voor meer citations. Want je weet het: omhoog komen in de lokale zoekresultaten is veelal een kwestie van zoeken waar je concurrenten allemaal vermeld staan en dan jouw bedrijf daar ook aanmelden, indien mogelijk.
Wat bovendien opviel, was dat het bedrijf zijn Google+ Mijn Bedrijf pagina niet had geverifieerd, noch geclaimd. Maar geen enkele lokale concurrent had zijn domeinnaam op de Google+ Mijn Bedrijf pagina geverifieerd. Wel had het grootste deel de Google+ pagina geclaimd. Dus het lijkt erop, alsof niemand zijn of haar bedrijf in de gaten houdt met Google Webmaster Tools. Dus dat is ook een advies voor het onderzochte bandenbedrijf: registreer je site op Google WMT!
Verder had het bedrijf geen openingstijden vermeld, niet op de site, noch op Google+. Het bedrijf verzamelde geen reviews, en werd dus ook niet met de sterretjes vertoond in de lokale zoekresultaten. Op Facebook vond ik het bedrijf wel, maar daar was het aangemaakt als een persoonlijk Facebook profiel en niet als een Facebook bedrijfspagina. Dus moet het profiel worden verwijderd en moet een bedrijfspagina worden aangemaakt.
Dan de website: die was wel aardig, maar liet bezoekers onnodig klikken. Dat werkt ontmoedigend en schrikt potentiële kopers af. Ik vond het bovendien niet intuïtief, waar ik moest klikken. Hoewel de site in WordPress was gemaakt, was die niet responsive, dus uitermate onvriendelijk voor mobiele bezoekers. Tenslotte vond ik het slordig dat er nog zomeraanbiedingen op de site stonden. Dat is naar bezoekers een signaal dat de site niet actief wordt onderhouden: ook een afknapper!
Morgenavond zit ik bij het bedrijf om mijn bevindingen te presenteren. Ik hou je op de hoogte van de voortgang.
In juli dit jaar heb ik een presentatie over reputatie, vindbaarheid en contentmarketing gegeven aan de leden van de Juniorkamer in Apeldoorn. Daar zat een tandarts bij en hij heeft mij voor volgende week woensdagavond uitgenodigd om een presentatie over reputatiemanagement voor tandartsen te geven.
Zoals altijd zal ik van die presentatie ook weer de audio opnemen, zodat ik de content mogelijk in de toekomst met je kan delen via audio of video.
Oh, nu ik het toch heb over audio opnemen… In het kader van de interesse in podcasts vroeg Frits mij vorige week hoe je gemakkelijk en tegen lage kosten een goede geluidsopname kunt maken.
Toeval bestaat niet en ik had juist een paar weken geleden een bruikbare en nuttige tip gelezen voor goed opnemen van audio zonder echo, reflecties of achtergrondgeluiden. De tip was: kruip met je microfoon, de opnameapparatuur, een LED zaklantaarn en je script onder een dekbed en maak daar je opname.
Zie je dat niet zitten, of is dat praktisch niet haalbaar voor je, dan kun je ook zware gordijnen achter je hangen om reflectie en echos te voorkomen. Om bij mij op kantoor goede opnames te kunnen maken heb ik inderdaad ook een scherm achter me hangen en heb ik bovendien een aantal technische maatregelen getroffen.
Tussen de microfoon en het mengpaneel heb ik een zogenaamde gate-limiter-compressor staan. De “gate” zorgt ervoor dat zachte geluiden niet worden opgepikt door de microfoon en dus alleen geluid wordt opgepikt, als ik daadwerkelijk begin te spreken, of in het algemeen: als het geluid boven een bepaalde ingestelde drempelwaarde komt. En als het geluid te hard dreigt te worden omdat ik bijvoorbeeld moet hoesten, dan zorgt de “limiter” ervoor dat het geluid boven een bepaalde drempel niet wordt doorgelaten. Tenslotte regelt de “compressor” dat de spraak voller klinkt.
De microfoon die ik gebruik, staat zó ingesteld dat die alleen geluid oppikt binnen een straal van circa 15–20 centimeter. Dus als onze honden buiten blaffen, dan komt dat niet in de opname. Maar als de mobiele telefoon op mijn bureau rinkelt tijdens de opname, dan hoor je dat weer wel.
En in antwoord op de vraag of ik de geluidseffecten “live” in de podcast mix, terwijl ik spreek, of achteraf: dat doe ik “live”. Want door de effecten “live” erin te mixen, klinkt het natuurlijker en bovendien kost het me minder tijd in de nabewerking. Het enige wat ik soms tijdens de nabewerking in de opname zet, is een interview.
Nou Frits, ik hoop dat ik je vraag hiermee voldoende heb beantwoord…
In diverse eerdere podcasts is het Europese recht om vergeten te worden al eens aan bod geweest. Je zou verwachten dat vooral mensen wiens reputatie of imago schade lijdt als gevolg van bepaalde content, een verzoek zou indienen om deze content verwijderd te krijgen. Maar ik ga je verrassen!
Uit een onderzoek van het bedrijf Reputation VIP, de oprichters van de “forget.me” service die helpt bij het verwijderen van content uit de zoekresultaten, onder meer dan 15.000 ingediende URL’s blijkt het volgende:
In de show notes op www.reputatiecoaching.nl/96 heb ik een infographic met nog meer statistieken van dit onderzoek weergegeven:
Dat zijn allemaal legitieme redenen voor afwijzing… Maar weet je wat de meest komische is? Maar liefst 22% van de afwijzingen heeft als reden: “Je bent zelf auteur van die content”! Dat is wel heel bizar: mensen willen hun eigen content, die ze dus zelf hebben gepubliceerd, uit de zoekresultaten verwijderd hebben! Je zou je toch afvragen waarom dat kan zijn…
De idee is dat het hier gaat om content van lage kwaliteit tot van generlei waarde. Als teveel van die content wordt geassocieerd met één en hetzelfde individu, kan dat weer een negatief effect hebben op de online reputatie van de auteur. Dat is de enige reden die ik zo snel kan bedenken.
In podcast 83 vertelde ik je dat Google de dienst Orkut per 30 september zou sluiten. Dat is ook gebeurd. Maar toen ik gisteren tijdens de voorbereiding van deze podcast nog even naar Orkut.com ging, las ik daar het volgende:
From January 2004 to September 2014, millions of people, from around the world, came together to discuss common interests through a vast collection of Orkut communities. With the objective of preserving Orkut’s history of connections and conversations, this archive contains all public content from those communities. Please visit our Help Center for further details.
Dus voor het nageslacht etc. heeft Google besloten de content in de Orkut communities online te laten bestaan.
In het begin van de jaren ’90 van het vorige millennium was het helemaal “hot”: online directories, zoals het bekende “Open Directory Project”, ook wel “DMOZ” genaamd en de Yahoo! Directory.
Toen later in de jaren ’90 Google om de hoek kwam kijken en het duidelijk werd dat het toch mogelijk was om de inhoud van het web te crawlen, indexeren en te ontsluiten op zoektermen, nam het belang van online directories af.
Met een online directory leek het of je in een ouderwetse kaartenbak in een stoffige bibliotheek op zoek ging naar een bepaald boek, op basis van zo’n 25 woorden of trefwoorden, terwijl je in Google elk woord op elke pagina van elk boek kon vinden.
Nu is het dan zover en Yahoo heeft op haar site bekend gemaakt, dat het per 31 december 2014 de Yahoo! Directory offline neemt. Yahoo schrijft hierover:
Yahoo was started nearly 20 years ago as a directory of websites that helped users explore the Internet. While we are still committed to connecting users with the information they’re passionate about, our business has evolved and at the end of 2014 (December 31), we will retire the Yahoo Directory. Advertisers will be upgraded to a new service; more details to be communicated directly.
Zo zie je maar weer: online diensten komen en online diensten gaan. Je moet nooit al je kaarten inzetten op één bepaalde dienst. Wie weet wat er in 2034 gebeurt met Google search, of met Facebook?
Veel mensen houden van de sterretjes bij websites en hoe meer sterren, des te beter! Het is en blijft een psychologische motivator voor internetters om sneller door te klikken naar een site, als blijkt dat meer klanten een goede beoordeling geven aan het bedrijf. Hier hebben we het over de zogenaamde “social proof”. En omdat mensen kuddedieren zijn, voelen de meesten zich prettig door de meute te volgen en de voorkeur te geven aan beproefde bedrijven met een goede reputatie, boven eens onbekende bedrijven te onderzoeken.
Maar soms zie je door de sterretjes de content ook niet meer goed. Dat vindt Google ook. Want volgens Google is de review rich snippets markup code eigenlijk bedoeld voor beoordelingen van producten of diensten. En rich snippets in het algemeen zijn om meer details te geven over een product, een gebeurtenis, een persoon, een locatie, een recept, een film enzovoorts.
Dus lijkt het overkill om rich snippets op je homepage te zetten. En dat vindt John Mueller van Google dus ook. Hij schreef op “Hacker News” hierover het volgende:
No, review rich snippets should only be used in cases where “the main topic of the page needs to be about a specific product or service.” – using them on your homepage in general wouldn’t be like that.
Ik vind het grappig dat dit naar voren komt, want een paar weken geleden heb ik de review sterretjes geïmplementeerd op de site van Wijsman en Koster Tandartsen. Toen verschenen ze nog wel bij de homepage. Inmiddels zijn ze daar inderdaad verdwenen:
Maar als je site controleert in de “Tool voor gestructureerde gegevenstests”, dan zie je dat daarin nog wel de sterretjes worden getoond.
Maar goed, als jij dus ooit reviewsterretjes bij je homepage had staan in de zoekresultaten, dan moet je niet raar opkijken, als ze inmiddels of anders binnenkort ook bij jouw vermelding zijn verdwenen. Ze worden natuurlijk nog wel gewoon vertoond bij subpagina’s op je site!
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 96 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Ik heb veel positieve reacties gekregen op het interview met Brenda Kok, vorige week. Dus daarover zo meer. Vorige week heb ik voor het eerst een zevental Leuke Leerzame Links gestuurd, naar de mensen die zich hebben geabonneerd op de nieuwsbrief. Tot op heden had die mailing een openingspercentage van maar liefst 43,8%. Verder heb ik de afgelopen drie weken vijf keer de vraag gehad, of ik wellicht een cursus podcasting kan samenstellen. Daar hoor of lees ik graag jouw mening over. Een restaurant in Californië vraag alle gasten hen te haten op Yelp en een 1-ster review te geven… Waarom? Dat hoor je straks! Gebruik jij trouwens al WebP voor je websites? Ook daarover meer, later in de show. Verder heb ik nog tips voor het verzamelen van meer reviews, het verkrijgen van meer citations en over het sluiten van de dienst Panoramio.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles kan je helpen om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.
Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als salarisadministrateur, leraar basisonderwijs, kleuterjuf, webdesigner, Big Data consultant of wat dan ook te verbeteren.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/95. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden.
Laat ik eerst nog even terugkijken naar de vorige podcast… In podcast 94 had ik Brenda Kok van Sparkling Professionals te gast. Zij vertelde honderuit over videomarketing, video SEO, en gaf drie hele praktische en nuttige tips voor ondernemers die willen starten met video. Deze praktische tips waren:
Als je hier meer over wilt weten en veel meer wilt horen over videomarketing, dan raad ik je aan om echt podcast 94 te beluisteren, als je dat nog niet hebt gedaan. En als je het al wel gedaan hebt, dan kan het heus geen kwaad om ’m nogmaals te beluisteren. Zelf heb ik er afgelopen week de tijd voor genomen en ik heb er toch ook weer een paar voor mij waardevolle takeaways uit kunnen halen.
Ondanks dat het interview maar liefst zo’n 48 minuten duurde, heb ik een paar heel positieve reacties ontvangen. Zo schreven Robert en Hans dat ik wel vaker dit soort toppers mag interviewen wat hen betreft en dat zij het niet te lang vonden. Lang is tenslotte relatief: het wordt pas lang of langdradig, als je er niets meer van opsteekt, van wat de persoon die wordt geïnterviewd, vertelt. En dat was volgens mij voor de meeste luisteraars absoluut niet het geval.
Brenda heeft ook aan haar mailinglist een mail gestuurd, waarin ze vertelt over het interview. En dankzij die promotie heb ik ook weer een groot aantal extra bezoekers gehad, hebben weer meer mensen zich ingeschreven voor de ReputatieCoaching nieuwsbrief en heb ik weer een paar volgers op Twitter erbij.
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Vorige week was het dan eindelijk zo ver: ik heb voor het eerst een paar Leuke Leerzame Links gestuurd naar de mensen die zich hebben geabonneerd op de nieuwsbrief. Afgaand op het vrij grote percentage mensen dat de mail in de eerste paar dagen heeft geopend, denk ik dat het wel in de smaak viel.
Helaas heb ik nog geen reacties terug gehad. Wel heeft één persoon zich meteen uitgeschreven, nadat ik de mail heb verstuurd. Maar ik denk dat dat meer over de interesse van die persoon zegt, dan over de mail. Althans, dat hoop ik. Heb jij de mail ontvangen? Vertel me wat je ervan vond. Je kunt antwoorden op de mail, of je reactie achterlaten op www.reputatiecoaching.nl/95.
In die mail heb ik toegezegd dat ik mijn best doe om net vóór het weekend, of anders tijdens het weekend, een mail te sturen met daarin de Leuke Leerzame Links, die helaas de podcast niet hebben gehaald om welke reden dan ook.
In de opening vertelde ik je al dat ik de afgelopen paar weken vijf keer de vraag heb gekregen, of ik een training over podcasting in elkaar kan zetten. Nu ben ik erg benieuwd of er onder de luisteraars nog meer mensen zijn die graag de ins en outs willen weten van podcasting en hoe je je eigen podcast kunt maken en in iTunes en in Stitcher kunt krijgen.
Heb jij mogelijk interesse in een (betaalde) online training over het opzetten en lanceren van je eigen podcast? Laat het me weten en stuur een mailtje naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Iedereen heeft wel over JPG gehoord of gelezen als een bestandsopmaak voor foto’s en weet dat tekeningen en grafieken vaker in GIF online worden gezet. Minder mensen kennen (denk ik) PNG en ik schat dat nog minder mensen SVG als opmaak voor lijntekeningen kennen. Maar heb jij wel eens gehoord of gelezen van WebP? Ik hoor je al vragen: “Watte?”. Ik heb het over “Web-P”, dus (“W-e-b P”), dat je uitspreekt als “Weppie”.
“WebP” is een relatief nieuw en vrij bestandsformaat dat in 2010 is gepresenteerd door Google, waarbij het voortborduurde op een technologie die het had gekocht met het bedrijf On2 Technologies. Google wilde daarmee een nieuwe standaard introduceren, die nog verder verkleinde afbeeldingen kon leveren, met een kwaliteit die vergelijkbaar of beter was dan de reeds bestaande bestandsformaten die ik zojuist noemde.
Dat is gelukt, want uit testen waarbij willekeurig PNG images van het web werden geplukt, kon WebP een verdere reductie in bestandsgrootte realiseren van 45%. ZelfsPNG-afbeeldingen die al waren verkleind met speciale tools, konden nog met zo’n 22% worden gereduceerd. Vooral animated GIFs, die je vandaag de dag weer meer ziet opduiken, kunnen aanzienlijk in grootte worden teruggebracht, namelijk met zo’n 64% als de afbeelding wordt omgezet naar lossy WebP (dat is dus met kwaliteitsverlies), en 19% als ze worden omgezet naar lossless WebP (dat is zonder kwaliteitsverlies).
Terugkomend op mijn vraag of jij al WebP gebruikt, mocht je er überhaupt al van hebben gehoord… Ik raad je af om nu meteen alle afbeeldingen op je site om te zetten naar dit relatief nieuwe bestandsformaat en al je weblog artikelen aan te passen. Reden is dat nog niet alle browsers het ondersteunen. Volgens de informatie op Wikipedia ondersteunt Internet Explorer het bijvoorbeeld nog niet en die browser wordt toch ook nog steeds best veel gebruikt…
En mocht je dan toch eens willen experimenteren met het omzetten van je afbeeldingen naar WebP, dan kan dat ook nog niet zomaar 1–2–3. Want het aantal programma’s dat iets voor je kan betekenen, is op dit moment ook nog erg beperkt. Op de Engelstalige pagina over WebP op Wikipedia kun je lezen dat slechts een handjevol programma’s er iets mee kan. Zo kunnen Photoshop, GIMP en Paint.NET alleen met behulp van plugins iets doen met WebP afbeeldingen.
Met andere woorden: WebP biedt kansen, maar is nog geen “mainstream”, zoals men dat in het Engels zegt als het iets niet wijdverbreid is. In de show notes op www.reputatiecoaching.nl/95 heb ik wat links opgenomen naar meer informatie over WebP.
Ik ben niet de enige dit continu roept dat het verzamelen van reviews -en dan bij voorkeur positieve reviews met een hoge beoordeling- tegenwoordig essentieel is voor een bedrijf. Reden hiervoor is dat mensen die online iets zoeken, in hun keuze sterk worden beïnvloed door de mening van anderen.
Dit is algemeen bekend, ook in de offline wereld. De meeste mensen zijn nu eenmaal kuddedieren en volgen dus liever de kudde voor hun keuze, dan dat ze hun nek durven uit te steken.
Een branche waar dit helemaal voor geldt, is die van de restaurants. Denk maar eens aan de Michelin-sterren en de vele beoordelingssites voor restaurants.
Maar nu is er in Richmond, Californië een restaurant met de naam “Botto Italian Bistro”, dat gasten 25% korting geeft, zolang ze maar een 1-ster review geven op Yelp. En dat lukt ze goed! Waar ze begin september nog iets van 90 reviews hadden op Yelp, met een gemiddelde van drie sterren, zitten ze nu al op 1.111 reviews met een gemiddelde van één ster.
Op andere sites, zoals Google en TripAdvisor heeft het bedrijf nog steeds goede scores: 4 uit 5 op TripAdvisor en 4,6 uit 5 op Google:
Yelp is -helemaal in de Verenigde Staten- heel erg populair en de reviews op Yelp bepalen daar echt of een bedrijf succesvol blijft of wordt, of dat het virtueel aan de schandpaal wordt genageld en het de deuren wel kan sluiten.
Waarom wil “Botto Italian Bistro” dan alleen maar 1-ster reviews en zou het het liefst zelfs 0-sterren reviews verzamelen? Laten we er eens in duiken… In de show notes heb ik een video opgenomen, waarin het één en ander nader wordt toegelicht:
De eigenaar van “Botto Italian Bistro” is de commerciële telefoontjes van Yelp verkopers zat, evenals de vermeende devaluatie van zijn restaurant op Yelp, omdat hij niet bereid is om op Yelp te adverteren. Daarom vestigt hij de aandacht op zijn bedrijf op alle mogelijke manieren, en gaat sindskort dus zover, dat hij op Yelp alleen maar 1-ster reviews wil.
Nou, het restaurant is er inderdaad mee in de media gekomen. Ga maar na, zelfs hier in Nederland, meer dan 8.000 kilomter verderop, vertel ik je erover. De restauranteigenaar zegt dat hij alleen maar meer business doet, nu hij niet adverteert op Yelp. Maar ik denk dat hij op dit moment onderschat wat het effect is van de publiciteit om zijn etablissement. En deze aandacht vanuit de media is niet blijvend, terwijl de reviews op diverse sites dat wel zijn.
Toegegeven, als het restaurant uit Yelp wordt verwijderd, dan is het effect van de 1-ster reviews weg, maar tot die tijd?? Hmmm… Ik denk dat over een paar maanden de meeste mensen die op Yelp het restaurant “Botto Italian Bistro” bekijken, zich nog wel eens serieus achter de oren zullen krabben bij hun overweging om er te gaan eten… Als het überhaupt al in hen zou zijn opgekomen met zo’n extreem negatieve social proof…
Ik ben benieuwd om over een paar maanden dit nog eens op te zoeken, om te zien wat er dan is gebeurd. Ik heb meteen de taak maar op de 2DO-lijst gezet voor half december, dan kom ik erop terug.
Ik doe mijn best altijd zo transparant mogelijk te zijn naar je, voor wat betreft het delen van mijn kennis en ervaring. Soms kan ik niet meteen het achterste van mijn tong laten zien, als ik ergens aan werk en in andere gevallen wil ik het bedrijf waarvoor ik aan het werk ben, niet in diskrediet brengen voor wat ik tegenkom.
Een tijdje geleden ben ik voor een tandarts uit de omgeving van Nijmegen begonnen met het opzetten van een echte reviewstrategie, eentje die volgens mij echt tot resultaat moest leiden. De actie was -en is nog steeds- een succes: het gewenste resultaat was inderdaad heel veel reviews, verdeeld over enkele grote en bekende reviewsites. Want ik blijf erbij dat je nooit op slechts één paard moet wedden.
Het mooie is dat een aantal van die reviewsites, die tandartspraktijk nu in de organische zoekresultaten van Google met sterren vertoont. Dat is extra social proof, dat volgens mij nog steeds leidt tot meer kliks naar de site en tot meer klanten, of in dit geval tot meer patiënten.
In navolging van die actie ben ik voor een tweede tandarts begonnen met een review-verzamelactie. Er wordt niets beloofd of gegeven voor de reviews; de patiënten wordt alleen naar hun mening gevraagd. Daarvoor hebben we kaartjes op A6-formaat ontworpen, waarbij we de patiënten om hun mening vragen. De tekst die we erop hebben gezet is kort en krachtig en luidt als volgt:
Uw mening telt!
Wij werken continu aan verbetering van de kwaliteit van onze tandheelkundige zorg en dienstverlening.
Dat kan alleen op basis van uw mening!
Geef uw beoordeling op:
En dan volgt de URL van een pagina op de website van die tandarts. Voor die pagina heb ik een stukje PHP-code gemaakt, dat telkens een lijstje van 5 review sites vertoont, waaruit mensen kunnen kiezen. En het aardige is, dat het lijstje wordt samengesteld uit een totaal van 10 review sites. Dus zo verspreiden we het verzamelen van reviews over verschillende sites, zonder dat de tandarts in kwestie hier zelf moeite voor hoeft te doen. Op die manier voorkom je ook dat bij Google of Yelp alarmbellen gaan rinkelen, omdat het aantal review opeens wel heel snel toeneemt.
Ook hierop zal ik over een tijdje terugkomen, om je te kunnen vertellen over het effect.
Oh ja, Yelp staat er trouwens gewoon tussen…
Vanzelfsprekend heb je inmiddels je “Google+ Mijn Bedrijf”-pagina op orde, evenals alle andere bedrijfsvermeldingen. En ook heb je professionele foto’s bij al je bedrijfsvermeldingen en heb je ook een virtuele bedrijfsrondleiding op Streetview en op je eigen site, om zo je doelgroep in staat te stellen door je bedrijf te lopen, zelfs als het is gesloten…
Je bent alom tegenwoordig op de sociale media, je website is actueel, ook op mobiel te bereiken en je doet er alles aan om met goede content jezelf te onderscheiden van je collega’s. Je geeft reviewkaartjes mee aan al je klanten, gasten of patiënten en je bouwt aan een waar reviewimperium waar anderen alleen maar van kunnen dromen!
Zal ik je eens wat vertellen? Als zij dat nu (nog) niet doen, dan is de kans groot dat ze dat ook gaan doen… Echt waar! Want je leest en hoort dat overal: Content! … Content! … Content! Waardevolle, unieke, interessante en relevante content! En ook: Reviews! … Reviews! … Reviews! Alhoewel je dat toch iets minder hoort/leest, overigens.
Maar als je echt eens onderscheidend wilt zijn met je bedrijf, organiseer dan eens een lokaal evenement of houd een open dag! De meeste mensen vinden het leuk om naar een evenement te gaan, of om eens (terugkomend op de tandarts) zonder angst voor fluoridebehandelingen, gaatjes boren of wortelkanaalbehandelingen een tandartspraktijk van binnen te bekijken en alles te horen over hoe het er achter de schermen aan toegaat!
Dat is echt een hele goede manier om lokaal jouw bedrijf op de kaart te zetten. Want logischerwijs ga je het evenement natuurlijk online promoten! En daar zit ’m de kneep! Je wilt namelijk met jouw bedrijfsgegevens en branche zoveel mogelijk worden vermeld in relatie tot de plaats waar je gevestigd bent.
Om je citations een boost te geven, kun je eens denken aan alle vermeldingen die je kunt krijgen bij of voor:
Nog een paar tips:
Panoramio is een site die is gelanceerd in 2005 door twee Spaanse ondernemers: Joaquín Cuenca Abela en Eduardo Manchón Aguilar. Ik ben de Spaanse taal niet machtig, dus ik hoop dat ik de namen een beetje goed heb uitgesproken…
Deze ondernemers legden een soort laag over Google Earth en Google Maps, waarbij gebruikers foto’s konden uploaden en koppelen aan een locatie op basis van geografische coördinaten. Anderhalf jaar na de oprichting waren er al een miljoen foto’s geüpload en dat was in die tijd heel veel! Drie maanden daarna stonden er al twee miljoen foto’s en weer een paar maanden later waren er al vijf miljoen foto’s gekoppeld aan bepaalde plaatsen op de aarde.
In december 2013 waren er in totaal meer dan 100 miljoen foto’s geüpload, waaronder ook de foto’s die zijn verwijderd. En op 5 juli 2014 stonden er meer dan 66,3 miljoen foto’s online.
In juli 2007 heeft Google het bedrijf Panoramio gekocht en ingelijfd. Tot vorige week heeft Panoramio dienst gedaan en werd het door Google ondersteund. Maar net als zoveel andere diensten van Google, wordt ook Panoramio ontmanteld en offline gehaald. Dit was vorige week te lezen op het Panoramio Help Forum. Daar postte Evan Rapoport van Google op 16 september het volgende:
Since 2005, Panoramio has been a community of talented photographers dedicated to helping us build the world’s largest geolocated photo collection and allow people to virtually explore the world on Google Maps and Earth. Here’s a glimpse of what’s ahead for the community.
Over the past year, we’ve developed a similar community in Views, which lets you publish geo-relevant content (photo spheres and traditional photography) on Google Maps. In the future, we plan to migrate Panoramio into Views, creating one destination where you can publish and peruse imagery from around the globe.
Before migrating any imagery, we’ll make sure that Views reaches a level of feature maturity that supports the needs of the community. We’re not there yet, but we’re actively working to address the problems we’ve heard from the community. In the meantime, please continue to use Panoramio as you always have, knowing that once Views is ready we will help you migrate your content there.
Our hope is to provide a platform that gives photographers and photography-lovers a forum to share their work. Simultaneously, we also want to help our global Google Maps users explore the world and make decisions about where to go, whether it’s majestic landscapes they dream of visiting or a restaurant in their neighborhood.
We sincerely thank our loyal Panoramio contributors for sharing the beauty of our world through your lens. We can’t wait to see all the photos you’ll share next!
Thank you,
Evan Rapoport
Product Manager, Views
Het is duidelijk: Google is van plan Panoramio op te heffen, maar zegt nog niet precies wanneer. Want eerst moet Google Views tot een volwassen dienst uitgroeien. Google Views is een relatief nieuwe service, waarbij je niet alleen “platte foto’s” kunt uploaden, maar ook de 360º foto’s bekend onder de naam “Photo Spheres”. Pas dan wil Google al het materiaal van Panoramio overzetten naar Google Views.
Nu vraag je je mogelijk af, waarom ik dit nieuws over een fotosite vertel in de podcast… De reden is, dat ik in het verleden altijd geotagged foto’s van bedrijven die ik hielp met het verbeteren van hun lokale vindbaarheid, uploadde naar Panoramio. En natuurlijk zette ik in de beschrijving van de foto een citation met daarin de bedrijfsnaam, het adres, de postcode en plaats en het telefoonnummer.
Uit de tekst maak ik op dat ik daar voorlopig dus gewoon mee door kan gaan. En waar ik natuurlijk al mee bezig was, was het plaatsen van citations bij foto’s op Google Views… Ook gebruik ik Google Views voor de lol om af en toe eens een 360º foto te plaatsen. Zo was ik vorige week nog foto’s aan het maken bij het evenement “Golf Against Cancer” bij de “Golf- en Businessclub de Scherpenbergh” in Lieren. Ik heb bewust de apparatuur die ik normaal gebruik voor het maken van bedrijfspanorama’s meegenomen, om een paar Photo Speres terplekke te kunnen maken. Eentje daarvan heb ik in de show notes opgenomen:
Ten aanzien van de podcast kan ik je alvast vertellen dat het geen invloed heeft: er komt op donderdag 16 oktober ook gewoon weer een podcast online! Dat is me tot nu toe nog altijd gelukt, zelfs al was ik op vakantie!
Met deze aankondiging kom ik dan weer aan het einde van deze podcast. Ik hoop dat je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven. Als dat zo is, volg me dan op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 95 en ik ben Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
De podcast van vandaag heeft eens een ietwat afwijkende format, vergeleken met alle vorige podcasts. Ik heb vorige week namelijk Brenda Kok van Sparkling Professionals geïnterviewd. En dat interview is nogal lang geworden. Ik waarschuw je dus ook alvast vooraf: deze podcast aflevering duurt zo’n 52 minuten.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles kan je helpen om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen. Maar als persoon kun je met de diverse tips ook aan de slag om je online reputatie te verbeteren.
Deze podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/94. Daar vind je de vragen van het interview. De podcast is te beluisteren op de website, in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden, wandelen, trainen in de sportschool of terwijl ze fietsen.
Laat ik dan nu overgaan naar het interview met Brenda Kok. Ik weet niet meer hoe het zo gekomen is, maar ooit liep ik in virtuele zin tegen Brenda Kok aan en nam haar op in één van mijn kringen op Google+. Vanaf dat moment verschenen haar berichten op Google+ dus ook op mijn tijdlijn. En die ging ik lezen op haar website, met de welluidende titel “Sparkling Professionals”.
Naarmate ik meer las en meer video’s op haar YouTube-kanaal Sparkling TV bekeek, raakte ik meer en meer geïnteresseerd in datgene waar Brenda mee bezig is.
Op haar Google+ profiel introduceert ze zichzelf als: “expeditieleider voor zelfstandige professionals die de wereld willen veroveren met online video.”. Verder kun je onder het kopje beroep het volgende lezen: “YouTube Marketing, YouTube Expert, Online Video Marketing, Webinar Coach, Google Hangouts on Air trainer, Assistent on Air”.
Dat was voor mij meer dan voldoende reden om Brenda te vragen of ik haar kon interviewen voor de ReputatieCoaching Podcast. Ze stemde meteen toe en vandaag heb ik Brenda dan daadwerkelijk in de show!
LET OP: Hier in de transcriptie staan alleen de vragen;
je kunt het hele verhaal (dus ook de antwoorden van Brenda)
beluisteren in de podcast!
Nogmaals dank, Brenda, voor al je informatie en kennisdeling! Ik zal je zeker blijven volgen en wellicht spreken we elkaar nog eens in de toekomst!
Ik hoop dat je deze podcast niet TE lang vond. En waar ik helemaal benieuwd naar ben, is hoe je deze podcast hebt ervaren. Wil je dat ik vaker dit soort lange interviews doe en dan het nieuws een keertje achterwege laat? Of vind je dat ik het interview beter had kunnen splitsen in twee delen, net als het interview met Karel Geenen een tijdje geleden? Laat het me weten, wat je ervan vindt!
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 94 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
De onderwerpen voor deze podcast zijn voornamelijk uitgewerkt tijdens een flexwerksessie, daarover zo meteen meer. En vorige week na het publiceren van de podcast, zag ik dat WordPress 4.0 was uitgekomen, dus daar wil ik je ook het één en ander over vertellen. Ook heb ik de oplossing, als je tegen problemen aanloopt met het autoriseren van de plugin BackWPup met je Dropbox-account. Verder heb ik antwoord op de vraag of responsive webdesign een ranking signaal is voor Google, een topic over de hersteltijd bij een Penguin algoritmische penalty en sindskort is de Google Webmaster Academy ook in het Nederlands beschikbaar. Dan behandel ik nog de voor- en nadelen van endless scrolling pagina’s en ik sluit de podcast van vandaag af met een topic over contentmarketing met spreuken en een aankondiging voor de uitzending van volgende week.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles kan je helpen om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.
Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als chef werkplaats, databaseontwerper, softwaretester, elektromonteur, beleidsaviseur, ijzervlechter of wat dan ook te verbeteren.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/93. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden.
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Laat ik beginnen te zeggen dat ik een fantastisch mooi kantoor aan huis heb (of beter gezegd: boven de garage), waar ik ook graag werk. Een trend die al een aantal jaren gaande is, is “Het Nieuwe Werken” en het leek mij leuk om daar ook eens ervaring mee op te doen. Dus heb ik de plaatselijke vestiging van Regus in Apeldoorn benaderd, met de vraag of ik het eens uit mocht proberen.
Toegegeven, het is niet bijzonder flexwerken, want de Regus kantoorruimte is hemelsbreed slechts zo’n anderhalve kilometer van mijn huis. Maar als ik officieel klant zou worden van Regus, dan kan ik ofwel in Apeldoorn, in heel Nederland of in de hele wereld onbeperkt werken in de business lounges en gebruik maken van alle faciliteiten op de desbetreffende locatie.
Nadat ik onze dochter naar school had gebracht reed ik door naar mijn tijdelijke “kantoor”. Daar werd ik vriendelijk welkom geheten door de dame aan de receptie die mij op weg hielp met het verbinden met het WiFi van de locatie. Even later kwam ze vragen of alles naar wens was. Inmiddels was ik al online aan het werk op mijn Chromebook, dus het was prima. Ook kwam de general manager nog even vragen of hij nog iets kon betekenen. Het valt me op dat de medewerkers ontzettend dienstgericht zijn en behulpzaam. Ze doen er alles aan om je verblijf zo aangenaam mogelijk te maken.
Het enige kleine minpuntje vond ik wel dat je in de Business Lounge, waarvan ik overigens een foto heb opgenomen in de show notes, de mensen aan de receptie de telefoon hoort opnemen en hoort spreken. Maar met de oordopjes van de iPhone in, afgestemd op een Internetradiozender met relaxte muziek, was dat kleine ongemak snel verholpen en vloog de content uit mijn vingers.
Vaak krijg ik buikkrampen van de koffie uit van die Douwe Egberts kantoorkoffieapparaten. En ik hou nu eenmaal van koffie, dus dat is jammer. Vaak beperk ik me dan noodgedwongen tot water of thee. Maar de koffie die uit het apparaat in de pantry bij Regus komt smaakt heerlijk en geeft mij geen buikkrampen.
In de Business Lounge was ik aan het werk in een zogenaamde Thinkpod. Dat is een kleine ovale werkplek van zo’n één vierkante meter, die is voorzien van drie stopcontacten, een lampje en een werkblad, waar je prima je laptop of zoals in mijn geval een Chromebook, een notitieblok, en je mobiele telefoon kwijt kunt. Heb je meer ruimte nodig voor je werk, dan moet je upgraden naar een kantoor.
Ik denk echter dat die Thinkpods voor veel flexwerkers prima volstaan. De bureaustoel zit prima en voor mij is de werkhoogte van het bureau ook prima. De diepte van het bureau stelt me in staat om mijn ellebogen te laten rusten, hetgeen de schouders ontlast.
Regus is overigens een bedrijf dat hard werkt aan haar reputatie. Overal in het pand zie je kaartjes staan en posters hangen met daarop de tekst:
We horen graag van u
Uw mening telt
Ga naar regus.com/feedback
In de show notes heb ik een foto opgenomen van zo’n kaartje:
Als je naar die URL gaat, dan krijg je het scherm te zien, dat ik ook in de show notes heb opgenomen. Daar heb je de keuze uit vier mogelijkheden:
Het proces dat je dan in gaat, vind ik nogal omslachtig. Na een aantal muiskliks zat ik nog maar op 16% voor het geven van positieve feedback. Ik snap best dat een bedrijf je graag het hemd van het lijf vraagt, maar volgens mij zal een groot aantal mensen snel afhaken. Immers, de meeste mensen zijn bij reviews gewend om gewoon een stukje tekst te schrijven.
Nadeel daarvan voor de onderneming is dan weer, dat het soms moeilijk kan zijn toe te kennen aan bepaalde elementen in je organisatie. Dus dat verklaart weer het omslachtige reviewproces van Regus.
Anyway, dat is slechts mijn mening en mogelijk heb ik het helemaal fout en ontvangt Regus ontzettend veel feedback via hun feedbackpagina.
Wat hoedanook een nadeel is van dit proces, is dat het bedrijf op die manier niet echt snel reviews zal verzamelen op externe sites, zoals Yelp, Google+ of MeetingRoomReview. Want zowel op Yelp als op Google+ heeft Regus Apeldoorn nog geen reviews en op MeetingRoomReview slechts twee.
Al lange tijd zaten we op WordPress versie 3.9, maar vorige week is WordPress 4.0 uitgekomen met codenaam “Benny”. Een major versie upgrade, dus dat suggereert ook een major upgrade in functionaliteit. Laat ik eens langsgaan wat de belangrijkste vernieuwingen zijn.
Versie 4.0 met de naam “Benny” is vernoemd naar Benny Goodman, de bekende jazz klarinettist en bandleider. Maar is het een major upgrade?
Volgens de programmeurs achter dit enorm populaire CMS is het slechts een nummer volgend op 3.9 en dat komt voor 4.1. Wat springt meteen in het oog, qua aanpassingen en vernieuwingen?
Allereerst: de WYSIWYG editor is verbeterd, dus als je bijvoorbeeld de URL van een video in een blogpost plakt, dan wordt de video ook daadwerkelijk weergegeven, in plaats van dat je alleen een rechthoekig kader ziet. Het zoeken naar en vooral het vinden van plugins is enorm verbeterd. Je kunt nu snel meer lezen over plugins en zo in minder tijd de gewenste plugin vinden en installeren.
De mediabibliotheek is vernieuwd en stelt je in staat om nog gemakkelijker je bestanden te beheren. Ook werkt slepen en kopiëren nog beter. Als je doorklikt naar een mediabestand, krijg je de vernieuwde metadata-editor te zien, waarin je alle gegevens van het bestand snel en eenvoudig kunt aanpassen. Audio- en videobestanden kunnen nu ook in de metadata-editor worden afgespeeld.
Doel van deze versie was het verbeteren van de samenhang tussen het creëren, beheren en publiceren van content.
In de show notes heb ik een video opgenomen van het WordPress-team, waarin dit allemaal nog eens wordt toegelicht:
De upgrade verliep snel en probleemloos, zoals tot nu toe altijd de laatste paar jaren. Maar ik ben een voorstander van de Engelse uitspraak: “Better safe, than sorry”.
Even doorgaand over de plugin BackWPup. Ik heb die al vaker genoemd in de podcast en afgelopen week was ik bezig met het opzetten van een nieuwe WordPress site, waar ik natuurlijk ook de plugin installeerde. Voor die site had ik ook een apart Dropbox account aangemaakt, om zo daar de backups te kunnen opslaan in de cloud.
Ik liep echter tegen het probleem aan dat ik de plugin niet geautoriseerd kreeg in het desbetreffende Dropbox-account. Daar was ik nog nooit eerder tegenaan gelopen, dus ik richtte mij tot mijn grote steun en toeverlaat in dit soort situaties: Google.
Na enig zoeken vond ik een verwijzing naar een probleem in de samenhang tussen BackWPup en de plugin “W3 Total Cache”. Deze laatste is één van mijn favoriete plugins voor het verder verbeteren van de performance van WordPress sites. De oplossing bleek te liggen in het tijdelijk uitschakelen (deactiveren) van “W3 Total Cache”, terwijl BackWPup autoriseert bij Dropbox. Als dat eenmaal gelukt is, kun je W3 Total Cache weer activeren en werkt alles naar behoren.
Ik krijg nogal eens de vraag hoe belangrijk het is om een website responsive te maken, waardoor die dus zowel werkt op desktops, als op tablets en smartphones. En daaraan gerelateerd is dan ook vaak de vraag of het hebben van een responsive site in je voordeel werkt bij het scoren in de zoekresultaten. Met andere woorden: is een responsive webdesign een ranking signaal voor Google?
Deze vraag werd onlangs ook in een Google Webmaster Hangout sessie aan John Mueller van Google gevraagd. Hij vertelde dat Google responsive design niet gebruikt als een ranking signaal.
Dus zowel responsive websites, als dedicated mobiele sites kunnen beide goed scoren in de zoekresultaten.
De reden dat Google responsive webdesign adviseert, is dat er bij die oplossing technisch vaak minder problemen optreden.
Op zich is het ook logisch dat Google zich niet uitspreekt over de implementatiewijze, waarop je content aan mobiele gebruikers wilt bieden. Google wil alleen dat je een maximale gebruikerservaring biedt aan je bezoekers.
Ik had het zojuist over rankings in de zoekresultaten. In de Google Webmaster Help discussiegroepen las ik de vraag of Google ooit een officieel statement heeft gedaan of je alleen na een Penguin update terug kunt keren in de zoekresultaten, als je voorheen je rankings bent kwijtgeraakt als gevolg van een Penguin algoritmewijziging.
Ook hier geeft John Mueller weer antwoord. Hij zegt feitelijk vier zaken:
Mocht het je trouwens verbazen dat op dit moment alleen John Mueller vaak aangehaald wordt en niet meer Matt Cutts, dan kan ik je zeggen dat Matt Cutts al enige tijd geniet van een lange vakantie. Hij heeft dit een paar maanden geleden bekendgemaakt. Heel soms zie je een berichtje van Matt op Twitter of in Google+, maar het lijkt erop dat hij zijn woorden nakomt en meer tijd spendeert aan zijn privéleven.
In podcast 84 vertelde ik je over de YouTube Academy, maar wist je eigenlijk dat Google ook al ruim twee jaar de Webmaster Academy heeft? Voorheen was die alleen in het Engels beschikbaar, maar sinds een paar dagen is die in maar liefst 22 talen te raadplegen.
De Webmaster Academy is nu dus ook ook in het Nederlands beschikbaar. Mocht je denken dat je alles al weet, probeer dan eens de quiz aan het einde van elke module te maken en zie hoe je scoort. Toch kan het doorlopen van de academy waarschijnlijk geen kwaad, zeker niet als je nog niet zo lang bezig bent met je website en/of contentmarketing.
De cursus bestaat uit de volgende drie modules:
Ik heb de drie quizzen snel even gedaan en gelukkig wist ik de juiste antwoorden. Anders moest ik me toch echt zorgen gaan maken.
Je ziet ze steeds vaker… Je weet wel: pagina’s als Google afbeeldingen, Twitter, Pinterest en andere… Van die pagina’s die je maar kunt blijven doorscrollen.
Vanuit gebruikersperspectief en zeker als je op een mobiele telefoon surft, lijkt dit een goede en voor de hand liggende manier om je content te presenteren. Maar wat zijn nu nog meer voordelen en kleven er ook nadelen aan? En is het iets voor jou om te implementeren op je site? Laat ik hier eens iets dieper in duiken…
Voordelen
Allereerst een paar voordelen:
Nadelen
Laten we dan eens zien welke nadelen er potentieel aan kleven. Want als er alleen voordelen aan endless scrolling zouden zitten, zou elke site dit toch moeten implementeren? Toch? Want wie wil nu niet de aandacht langer vasthouden? Volgens mij is dat het doel van elke webmaster of content marketeer. OK, hier komen dan een paar nadelen:
Heb jij al eens overwogen om je site te presenteren als één lange pagina? Of heb je dit mogelijk al geïmplementeerd? Het lijkt mij interessant en leerzaam eens te zien hoe jij dit hebt gerealiseerd. Dus laat het me weten en laat een berichtje achter op www.reputatiecoaching.nl/93.
Je ziet vaak dat bedrijven en marketeers in het kader van contentmarketing online spreuken publiceren. Dat komt omdat spreuken, citaten, uitspraken of hoe je ze maar wilt noemen, een veelgezocht onderwerp is. Als je dus veel van dit soort aforismen of gezegden publiceert, vergroot je de kans dat mensen daarop naar je site komen. En als ze eenmaal op je site zijn en het spreekt ze aan wat ze daar aantreffen, dan gaan ze hoogstwaarschijnlijk wel verder kijken op je site.
Zo helpen spreuken niet alleen maar met het trekken van verkeer naar je site vanuit de zoekmachines, maar helpt het ook voor:
Ik heb samen met Arend Landman al enigszins geëxperimenteerd met spreuken. Hij heeft als gastblogger vier weken lang spreuken gepubliceerd op www.reputatiecoaching.nl, en ik moet zeggen dat die spreuken nog steeds aardig wat verkeer trekken, evenals de spreuken die ik zelf heb gepubliceerd.
En al die spreuken zijn niet verspreid op mooie foto’s die echt tot de verbeelding moeten spreken. Mijn eigen spreuken had ik gewoon op virtuele tegeltjes geplaatst. Dat kan nog een stuk beter!
Binnenkort start ik dan ook met een bedrijf dat ik coach met het verspreiden van spreuken over voor hen relevante onderwerpen, waarbij we op de achtergrond mooie foto’s gaan gebruiken. Hiervoor komen mijn kwaliteiten als fotograaf goed van pas, want ik ben de afgelopen tijd druk met het maken van tientallen foto’s, die we dan kunnen gebruiken. Ook heeft het bedrijf zelf nog veel foto’s. Al dat materiaal is tenslotte rechtenvrij en ook nog eens uniek.
Zo zijn we mogelijk in staat om een jaar lang elke week een mooie spreuk te publiceren. Nu is het alleen nog de kunst om een groot aantal goede en mooie uitspraken, spreuken, gezegden, citaten en aforismen te vinden die relevant zijn. En omdat het bedrijf zaken doet door heel Europa, gaan we ook nog eens de afbeeldingen met spreuken in twee talen verspreiden.
Op dit moment kan ik er niet veel meer over vertellen, maar ik zal je zeker berichten, als we er een tijdje live mee zijn. En als je alvast een idee wilt hebben, wat het onderwerp is… Zoek me dan op op Instagram en ga me volgen. Want op Instagram test ik welke foto’s mensen mooi vinden, om zo de keuze te maken, welke we gaan gebruiken voor deze campagne… Mijn handle op Instagram is: EduarddeBoer (aan elkaar).
Morgen heb ik een interview met Brenda Kok, een dame die zich heeft gespecialiseerd in het maken van video’s, Google Hangouts on Air en hier geld mee te verdienen. Dat interview komt volgende week in de podcast, dus abonneer je op de podcast in iTunes of Stitcher. Dan krijg je automatisch altijd de meest recente versie gedownload op je computer of smartphone.
En met deze aankondiging kom ik dan weer aan het einde van de podcast van deze week. Nog zeven afleveringen te gaan en dan bereik ik het voor mij ooit onmogelijk geachte aantal van honderd podcasts.
Ik dacht altijd dat dat alleen voor de grote Amerikaanse jongens en meisjes was weggelegd, maar mede dankzij jouw steun en feedback ben ik zover gekomen en kan ik elke week weer voldoende materiaal verzamelen om zo’n twintig minuten over te vertellen.
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 93 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt: