Categorie archief Podcasts

doorEduard

102: Podcast bromvrij! Gratis mailhosting bij Zoho. Over de Knowledge Graph en AuthorRank. Mobielste feestdagen komen eraan!

ReputatieCoaching PodcastEindelijk ben ik de zachte brom in audio kwijt; daarover zo meer. Google Apps voor Business is allang niet meer gratis en sinds enige tijd kun je mail voor je eigen domein ook niet meer gratis laten binnenkomen op outlook.com of het voormalige hotmail.com. Maar ik heb weer een gratis alternatief gevonden. Waarom zou je als bedrijf een bedrijfspanorama laten maken? Ik geef je 10 goede redenen. Verder adviseer ik je dezelfde profielfoto te gebruiken over alle social media sites voor een hogere AuthorRank. Wat dat is? Dat vertel ik je later in de podcast. De Instagram app laat je nu eindelijk teksten aanpassen en de komende weken worden het “mobielste” seizoen ooit!

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je jouw bedrijf en jezelf als persoon beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/102. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Daar kun je je ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden, reizen met het Openbaar Vervoer of terwijl ze trainen in de sportschool.

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Podcast bromvrij

Misschien is het je in het verleden wel eens opgevallen dat mijn audio een heel zachte brom bevatte, die voornamelijk goed te horen was tijdens de stille passages in de podcast. Ik ergerde mij daar ook groen en geel aan en ik dacht dat ik toch echt alles eraan had gedaan, om de oorzaak van de brom te achterhalen.

Alles was echter tevergeefs. Wel had ik uitgevonden dat de brom er niet was, als de LED-verlichting hier op kantoor uit was. Nu moet je weten dat ik bewegingssensoren op kantoor heb, die het licht automatisch inschakelen als je binnenloopt. En dan blijft het licht aan, tenzij je echt doodstil zit. Dan gaat het na paar minuten uit. Bij het laten bouwen van het kantoor heb ik er niet aan gedacht de mogelijkheid om het licht met een schakelaar uit te kunnen doen, in te laten bouwen.

Wat deed ik bij het opnemen van alle vorige podcasts? Wachten tot het licht uit was, dan inspreken terwijl ik doodstil zat en hopen dat het niet aan ging doordat ik iets bewoog. Dat ging best goed, maar natuurlijk was het niet echt prettig.

Ik had inmiddels al diverse andere snoeren geprobeerd, andere microfoons, maar ook toen ik het nieuwe mengpaneel kreeg, was de brom nog steeds niet weg.

Ten einde raad ging ik naar een lokale elektronicazaak, van Essen Electronics. Daar kreeg ik het advies nog eens alle kabels langs te lopen, te onderzoeken of de brom er nog was als ik de microfoonkabel aan de kant van de microfoon loshaalde, en als ik die aan de kant van het mengpaneel ontkoppelde enzovoorts.

Ik ontdekte dat de brom weg was, als ik de kabel aan de kant van het mengpaneel loshaalde. Toen viel het kwartje en realiseerde ik me, dat het hoogstwaarschijnlijk iets met de kabel moest zijn. Maar die had ik in het verleden ook al eens vervangen… Toch?

Dat was wel zo, maar al speurend in mijn doos met audiokabels zag ik dat ik toentertijd andere kabels van dezelfde fabrikant en hetzelfde type had gebruikt om te testen. Inmiddels had ik ook een andere kabel van een ander merk en ik besloot die te gebruiken voor het verbinden van de microfoon aan het mengpaneel.

En wonder boven wonder: de brom was opeens weg! Al die tijd heb ik helaas nooit een kabel van een ander merk getest! Leermomentje!

Inmiddels heb ik die nieuwe kabel al twee podcasts in gebruik en ik ben echt dolblij dat het probleem nu is opgelost, zonder inzet van allerlei ontstoringsfilters, ruisonderdrukkers en wat dies meer zij. En het is een stuk relaxter inspreken van de podcast, zelfs met het licht aan! Wat een verademing!

Gratis de mail voor je eigen domein hosten

Ik heb je al eens eerder verteld dat ik mijn domeinnamen registreer zonder website hosting en ook altijd loskoppel van de mailhosting. Daar heb ik zo mijn redenen voor. Ik heb een dedicated server voor de website hosting; daarom host ik mijn websites niet elders. Ik wil de webserver verschoond houden van al dat mailverkeer en de vereiste opslag. Dientengevolge moet ik voor alle domeinen die ik registreer de mail elders laten binnenkomen. En dan natuurlijk het liefst gratis!

Eerst gebruikte ik altijd Google Apps voor Business. Dat was jarenlang gratis, tot Google er een prijskaartje aan ging hangen. Vanaf dat moment ging ik outlook.com gebruiken, de e-maildienst van Microsoft.

Lang geleden heb ik dan ook een instructievideo gemaakt over het gratis onderbrengen van mail voor je eigen domein bij outlook.com. Maar helaas, inmiddels is dat ook niet meer gratis, evenals Google Apps voor Business.

Als je outlook.com ooit hebt ingesteld voor je eigen domein, dan kun je het gratis blijven gebruiken voor de aangemaakte mailadressen. Je kunt echter geen nieuwe e-mailadressen meer aanmaken, tenzij je betaalt voor de Office 365 dienst. Toegegeven, het kost slechts US$7 per gebruiker per maand, maar met een paar domeinen en diverse mailadressen gaat dat toch in de papieren lopen.

Ik had in het verleden de mail voor bedrijfspanoramas.nl ondergebracht bij outlook.com en toen slechts één mailadres aangemaakt: het info@ adres. Op dat moment had ik gewoon niet meer mailadressen nodig. Maar als gevolg van nieuwe ontwikkelingen had ik eerder deze week drie extra adressen met bijgehorende mailboxen nodig en dat kon ik niet meer instellen bij outlook.com. En opeens US$28 per maand te moeten gaan betalen voor vier Office 365 accounts zag ik ook niet zitten.

Zoho mail voor gratis mailhosting tot 10 gebruikers!Ik ben daarom op zoek gegaan naar een ander gratis alternatief. Die heb ik wederom gevonden! En wel bij Zoho. Zoho is een gratis suite van online diensten, waaronder mail. Tot tien gebruikers is Zoho Mail gratis. Zoho is voornamelijk bekend om haar CRM. Daarnaast biedt het bedrijf nog een breed scala aan andere diensten. Kijk zelf maar eens op de website van Zoho.

OK, bij Office 365 krijg je weliswaar onbeperkte opslag in de cloud en bij Zoho “slechts” 5 GB. Maar voor mail is dat ruim voldoende. Je kunt bij Zoho niet alleen webmail gebruiken, maar je mailbox ook via IMAP en POP3 benaderen. Ook kun je online adresboeken voor alle gebruikers instellen. Ik kan je Zoho Mail echt aanbevelen. Een bijkomend voordeel is dat Zoho je garandeert dat het zowel nu, als in de toekomst geen advertenties zal vertonen. Je blijft dus verschoond van advertenties, ook een welkome bijkomstigheid.

Het aanmaken van een admin account op Zoho mail was binnen twee minuten gepiept, het omzetten van de mailhosting van outlook.com naar Zoho in ongeveer 5 minuten. Ik hoefde slechts een viertal instellingen aan te passen bij mijndomein.nl en vanaf een paar minuten daarna begon de mail te lopen via Zoho. Omdat DNS aanpassingen wereldwijd 72 uur nodig kunnen hebben, laat ik het oude mailaccount nog even actief. Over een paar dagen zal ik de mailhosting bij outlook.com dan daadwerkelijk verwijderen.

Zoho zegt ook goede spam-detectie te hebben. Daar heb ik nog geen ervaring mee, maar de toekomst zal leren hoeveel ongewenste mail ik te zien krijg. En hoe de hele dienst bevalt, zal ik je over een paar weken vertellen.

10 redenen om een bedrijfspanorama te laten maken

Ik had het zojuist al over de bedrijfspanorama, ofwel Google Maps Business View. De dienst is al zo’n twee jaar in Nederland beschikbaar en steeds meer bedrijven boeken een bedrijfspanorama voor uiteenlopende redenen.

Maar waarom zou je nu eigenlijk als bedrijf een bedrijfspanorama willen, naast dat het het “hip-gehalte” van je bedrijf verhoogt? Ik geef je tien redenen om zo snel mogelijk een bedrijfspanorama te boeken…

  1. Potentiële klanten, gasten en patiënten willen graag van tevoren weten hoe jouw etablissement of praktijk er uitziet. Als het er mooi uitziet, is het natuurlijk een extra verkoopargument. Maar ook een kleine, kneuterige Bed & Breakfast kan charme uitstralen, die extra kan worden bevestigd door een bedrijfspanorama.
  2. De fotoshoot kan mensen motiveren om door te klikken naar je Google+ Mijn Bedrijf pagina of je website, omdat de virtuele bedrijfsrondleiding in de Knowledge Graph en in de Google Maps tab wordt vertoond.
    Knowledge Graph
  3. Het kan een ranking factor zijn. Hoewel dit natuurlijk niet met 100% zekerheid is te zeggen, is de kans groot dat het voor Google een extra signaaltje is voor de validiteit van een bedrijfsvermelding, doordat er een door Google gecertificeerde en vertrouwde bedrijfsfotograaf is geweest voor de reportage. Niet iedereen kan tenslotte de bedrijfspanorama’s uploaden naar Google Maps. Op basis van wat ik soms zie in de zoekresultaten, heb ik sterk de indruk dat het hebben van een virtuele 360º tour bijdraagt tot een betere ranking in de lokale zoekresultaten.
  4. Knowledge Graph mobielDe afbeelding met de tekst “Binnenkijken” wordt overal vertoond, op mobiele apparaten zelfs nog prominenter, dan op desktops.
  5. Je kunt de bedrijfspanorama in je eigen website opnemen en ook nog eens embedden op je Facebookpagina.
  6. Je krijgt tenminste 10 professionele impressiefoto’s van je bedrijf, restaurant, hotel of praktijk.
  7. De foto’s worden gemaakt door een professionele fotograaf. Naast dat het jou tijd en moeite bespaart, levert het waarschijnlijk ook mooiere foto’s op, dan dat je zelf kunt maken.
  8. Je mag de impressiefoto’s overal gebruiken. Je ontvangt de foto’s “niet-exclusief” rechtenvrij. Naast dat Google de foto’s publiceert en de fotograaf de foto’s ook mag gebruiken, mag jij ermee doen, wat je wilt, zonder additionele kosten!
  9. Het kan je helpen je verder te promoten op Internet, want sommige andere fotografen bieden –net als ik– diensten aan om bedrijven nog meer in de online spotlights te zetten. Op zijn minst kan het helpen, als je een citation of bedrijfsvermelding krijgt op de website van de fotograaf, of mogelijk zelfs een link.
  10. Google is hard bezig aan de weg aan het timmeren met Google Maps Business View. Het is niet voor niets dat de dienst recentelijk totaal is vernieuwd! Ook zie je nu bij Google+ Mijn Bedrijf pagina’s in de header van de pagina een knop met de tekst “Virtuele rondleiding toevoegen”. Dat geeft ook aan dat Google graag zoveel mogelijk bedrijfspanorama’s online ziet.De foto’s worden gemaakt door een professionele fotograaf. Naast dat het jou tijd en moeite bespaart, levert het waarschijnlijk ook mooiere foto’s op, dan dat je zelf kunt maken.

Passion4Feet Voetverzorging : Virtuele rondleiding toevoegen

Je kunt zelf met je smartphone en de app “Photo Sphere Camera” provisorische panoramafoto’s online zetten, maar die halen het natuurlijk in de verste verte niet bij de professionele 360º foto’s die een vertrouwde Google Maps Business View fotograaf maakt.

Geen Knowledge Graph voor jouw bedrijf?

Zojuist noemde ik de Knowledge Graph voor je bedrijf. Weet je niet wat dat is? Bij het vorige topic heb ik een voorbeeld van de desktopversie en de mobiele versie van de Knowledge Graph opgenomen in de show notes. Zoals je ziet is het een blok met extra gegevens over jouw bedrijf, zoals de bedrijfsnaam, de contactgegevens, eventueel knoppen naar de bedrijfspanorama, de openingstijden, een vermelding van de gemiddelde reviewscore, de reviews etc.

Die Knowledge Graph wordt bijvoorbeeld vertoond, als je in Google zoekt op je eigen bedrijfsnaam. Maar wat als er nu helemaal geen Knowledge Graph verschijnt, als je je eigen bedrijfsnaam intypt? Dat is een enorm gemiste kans!

Ik hoor je al vragen: “Eduard, hoe krijg ik een Knowledge Graph voor mijn bedrijf op Google?”. Ik kan je niet garanderen dat je per direct een mooie Knowledge Graph krijgt, maar ik kan je wel op weg helpen je kansen te maximaliseren.

Om te beginnen duurt het meestal een paar weken, nadat je je Google+ Mijn Bedrijf pagina hebt geclaimd, door een PIN-code aan te vragen, tot de Knowledge Graph verschijnt. Ik had het laatst nog met een pianolerares in Zwolle: een goede week nadat ze de ontvangen pincode had ingevoerd, stond de eerste versie van de Knowledge Graph online. Maar ik heb het ook wel eens langer zien duren.

Verder valt of staat het verschijnen van de Knowledge Graph met consistente NAPT-gegevens: letterlijk dezelfde bedrijfsnaam en hetzelfde adres en telefoonnummer op je site, als op je Google+ pagina.

Voor de rest kun je je kansen vergroten door:

  • Een vermelding te krijgen op Wikipedia – Als je bijvoorbeeld zoekt op “Eduard de Boer” vind je niet alleen mijn Google+ pagina, maar ook die van Alexander Comitas, een componist die in het gewone leven ook “Eduard de Boer” heet. Meestal worden zijn gegevens in de Knowledge Graph vertoond, ik denk doordat hij wordt vermeld op Wikipedia.
  • Verzamel veel citations – Dit is een stuk gemakkelijker dan vermeld te worden op Wikipedia, als je daar niet al op staat. Je kunt zelf op basis van alle adviezen die ik in de podcasts en op de site www.reputatiecoaching.nl geef, binnen een paar dagen op de belangrijkste citation sites vermeld staan. Daarna is het een kwestie van afwachten.
  • Verzamel reviews – Zeker als je vijf reviews of meer hebt, wordt de kans groter, dat jouw zakelijke Google+ pagina wordt vertoond in de Knowledge Graph, omdat dan ook de reviewsterretjes verschijnen.
  • Verzamel volgers op Google+ – Als je niet actief bent op Google+, wordt dit lastig. Wellicht een idee actief te worden op Google+?
  • Wordt actief op Google+ – Post tenminste eenmaal per week of twee weken een update op Google+. Deze wordt namelijk onderaan in de Knowledge Graph vertoond. Het is ook een teken aan Google en natuurlijk aan Internetters, dat jouw bedrijf actief is. Dit vergroot je kans vertoond te worden. Na 2–3 weken verdwijnt de vermelding van de Google+ update weer van je Knowledge Graph.

Ook al denk je dat het geen zin heeft actief te worden op Google+, omdat je klanten, patiënten, gasten of prospects daar niet zitten, zie je dat het je toch potentieel meer business kan brengen.

Mijn advies is: word nu meteen actief op Google+ om zo meer aandacht te trekken voor je bedrijf in de aanloop van de feestdagen die voor de deur staan. Het is nog niet te laat, begin vandaag nog!

Goede profielfoto op social media voor reputatie en AuthorRank

In het verleden heb ik het ook meermalen gezegd, maar omdat ik het essentieel vindt voor het opbouwen van een goede online reputatie, noem ik het nog maar een keertje.

Ik zie het namelijk nog steeds en veel te vaak: belabberde profielfoto’s op de sociale media, die feitelijk in het nadeel van de persoon werken op meerdere fronten. Laat ik eens een paar voorbeelden van slechte of ongeschikte profielfoto’s langslopen en je vertellen wat voor soort foto’s je in elk geval niet moet gebruiken…

  1. Onderbelichte of juist overbelichte foto, waardoor je niet goed herkenbaar bent.
  2. Je staat ver op de achtergrond, bijv. achterop een jacht of ergens op een sneeuwveld.
  3. Je draagt een donkere bril, zoals een zonnebril of skibril.
  4. Je gezicht is verborgen achter een sjaal of in een capuchon of iets dergelijks.
  5. Er staan meerdere personen met jou op de foto (“wie is het dan?”).
  6. Foto van jou met je huisdier of nog erger: alleen van je huisdier.
  7. Foto vanaf de zijkant van je gezicht (“en profil”).
  8. Cartoonachtige tekening van je gezicht.
  9. Selfie
  10. Foto’s met een storend element in de achtergrond

Op een goede profielfoto hoort een foto van je gezicht te staan, waarop je gezicht duidelijk zichtbaar is, inclusief je ogen en waarop je gezicht herkenbaar is voor mensen. Maar niet alleen voor mensen… Daar kom ik zo op.

Eerst een korte toelichting, waarom je gezicht goed herkenbaar moet zijn voor mensen en waarom je overal dezelfde profielfoto moet gebruiken… De meest voor de hand liggende reden: het geeft jou een gezicht! Letterlijk! Daarmee kunnen mensen jou herkennen in de verschillende sociale media. Dat draagt bij aan je online reputatie en imago.

En wat mogelijk nóg belangrijker is: eenzelfde profielfoto over alle sociale media waarop je actief bent, voorkomt dat mensen jou verwarren met een naamgenoot. Bijna iedereen heeft wel naamgenoten. Typ je eigen naam maar eens in op Google en bekijk de resultaten op de eerste drie pagina’s die Google je toont. Ik weet 99,9% zeker dat je websites en profielen vindt, waarop jouw naam voorkomt, terwijl het niet over jou gaat.

De kans is natuurlijk aanwezig dat ergens op één van die andere pagina’s een tekst of afbeelding staat, waarmee jij niet blij bent, als die aan jouw persoon wordt gekoppeld.

Welnu, door op alle sociale media, waar jij actief bent, dezelfde profielfoto te uploaden, voorkom je dit soort verwarring en ook ongewilde potentiële reputatieschade.

Maar een andere belangrijke reden waarom je dezelfde profielfoto over alle sociale media, inclusief Google+, Facebook, gravatar.com je weblog en andere sites, is om jou herkenbaar te maken voor zoekmachines.

Vergeet niet: Google heeft een tijdje geleden Authorship uitgeschakeld, maar natuurlijk wil Google in staat zijn de reputatie of ranking van online auteurs te bepalen om zo het kaf van het koren te kunnen scheiden. De kans is groot dat mensen met een hoge mate van autoriteit waardevolle content publiceren, dus kent een zoekmachine als Google daar meer waarde aan toe, dan aan content van iemand die nog nooit iets heeft gepubliceerd of alleen maar waardeloze berichten heeft gepost.

Dit fenomeen heet AuthorRank: een waardering van auteurs op basis van de content die zij hebben gepubliceerd, de hoeveelheid verkeer die die content trekt, de interactie van lezers met die content, de mate waarin de content wordt gedeeld en vast en zeker nog tientallen andere factoren, die je niet eens zo 1–2–3 zou bedenken.

Zeker nu Authorship niet meer wordt toegepast, moet je ervoor zorgen dat alle content die jij produceert, ook daadwerkelijk aan jouw persoon kan worden toegekend. En één van de manieren is door middel van dezelfde profielfoto over de diverse social media kanalen. Want geloof me: dezelfde foto’s herkennen, daar zijn computers al heel goed in!

En weet je nog? Vorige week had ik het over NOFOLLOW links… Ook die kunnen bijdragen aan jouw AuthorRank! Want als je onderaan een gastblog (waar natuurlijk ook je volledige naam boven, in of onder staat) een stukje over jezelf opneemt en met een NOFOLLOW-link naar jouw website verwijst, is het voor zoekmachines duidelijk dat er een verband is tussen dat artikel en jou.

Een paar andere tips hoe jij content aan jou kunt relateren:

  • Zet in een Word-document, dat je publiceert ook altijd “Door: ” gevolgd door je naam, of “By: ” en je naam als het in het Engels is.
  • Neem bijvoorbeeld in de bronvermelding van documenten ook een link naar je eigen site op.
  • Vermeld in documenten ook je Twitter-handle (met het “@” ervoor!).
  • Hetzelfde geldt voor PowerPoint-presentaties: vermeld je naam, je website en je Twitter-handle.
  • Verwijs ook naar andere relevante social media profielen (Facebook, Pinterest, Google+ etc.)
  • Doe dit ook bij video’s: plaats achterin de titel je Twitter-handle en de URL van je website. En neem in de beschrijving bij de video links op naar je meest belangrijke en relevante social media profielen)

Al dit soort verwijzingen zijn zelfs belangrijk als je niet eens voornemens bent je document of presentatie online te publiceren. Want ook al doe je het niet zelf, de kans is groot dat iemand anders je document of presentatie wèl online plaatst! En als je dan het document niet of onvoldoende naar jouw persoontje laat verwijzen, is dat een gemiste kans om je AuthorRank te verhogen.

Tja, nu Authorship niet meer operationeel is, moet je nog steeds hard aan de weg timmeren, om jouw eigen AuthorRank te verhogen. Geloof me, in de toekomst zul je er de vruchten van plukken. Want laten we eerlijk zijn: welk mechanisme is er anders om content aan jou te koppelen en te bepalen of jij een autoriteit bent op één of meer gebieden?

Instagram laat je eindelijk teksten wijzigen

Nu ik het toch al veel over foto’s heb, laat ik dan eens iets vertellen over Instagram.

Voordat ik doorga over Instagram… Een tijdje geleden vertelde ik je ook al over mijn Instagram experiment. Dat loop nog steeds en ik heb het nog op mijn 2DO-lijst staan je daar iets meer over te vertellen, zodra de timing goed is. Die houd je echt van mij tegoed.

Ik hoor steeds meer dat vooral de jongere generatie actief is op Instagram met het delen en leuk vinden van foto’s en elkaar reacties sturen.

Niet voor niets luidt het gezegde: “Een plaatje zegt meer dan duizend woorden”. Mensen worden namelijk liever visueel geprikkeld met plaatjes, dan met woorden. Daar zal Instagram haar toenemende populariteit aan te danken hebben.

Zelf gebruik ik Instagram inmiddels ook meer. Maar ik moest altijd ontzettend goed controleren of mijn teksten en tags bij de foto’s wel goed waren, omdat ik ze naderhand nooit meer kon wijzigen. Volgens Instagram was dit ook de meest gehoorde klacht. En eindelijk heeft het bedrijf daar gehoor aan gegeven.

Je kunt namelijk met de Instagram app die eerder deze week is uitgekomen, ook de teksten en tags wijzigen nadat je een foto hebt geüpload. Dat scheelt weer een boel werk, als je achteraf merkt, dat je per ongeluk een typefout hebt gemaakt! Ik ben in elk geval erg blij met deze nieuwe feature!

“Mobielste” feestdagen ooit

Jan Libbenga schreef op Emerce een interessant artikel, waarin hij verwijst naar een onderzoek van “Internet Retailer”. In dit artikel worden voorspellingen gedaan ten aanzien van het gebruik van mobiele apparaten voor het doen van online aankopen voor de komende feestdagen.

Ik noem je een paar statistieken uit dit Amerikaanse onderzoek:

  • 32,7% van de consumenten surft voor de aankopen nog met een desktop PC. Vorig jaar was dit nog 47,8%.
  • 34,2% van de online volwassenen die hun smartphone of tablet gebruiken, zullen hun apparaat dit jaar meer gebruiken voor online aankopen, dan vorig jaar.
  • 33% van de online volwassenen die hun smartphone of tablet gebruiken om online te shoppen, zullen ook daadwerkelijk met hun mobiele apparaat aankopen doen.
  • Naar verwachting is een kwart tot dertig procent van de online sales in de Verenigde Staten dit jaar afkomstig vanaf een mobiel apparaat.

Ik ben benieuwd of deze statistieken ook van toepassing zullen zijn in Nederland. Zeker is in elk geval wel, dat het aantal aankopen vanaf een mobiel apparaat groter zal zijn dan vorig jaar.

Niet alleen mobiele websites zullen meer verkopen registreren. Ook het mobiel shoppen via apps neemt toe. Uit een ander onderzoek bleken de volgende statistieken:

  • 91% van de 500 ondervraagden is van plan aankopen te doen via een mobiele app.
  • 54% is voornemens de helft of meer van de aankopen via mobiele apps te doen.
  • 44% gebruikt vier of meer smartphone apps; 39% gebruikt vier of meer tablet apps.
  • 75% doet maandelijks meerdere aankopen via een mobiele app en 47% zelfs wekelijks.

Zelf zie ik in Nederland wel het belang van responsive of mobiele websites, die de mobiele gebruiker een optimale ervaring bieden. We zijn als mensen nu eenmaal gemakzuchtig en surfen graag via onze mobiele apparaten langs de potentiële aankopen, terwijl we onderuitgezakt op de bank zitten.

Maar ik vraag me af of wij met z’n allen in Nederland ook zo massaal via mobiele apps onze research en inkopen doen. Hoe denk jij hierover? Ben jij iemand die liever surft langs alle mobiele sites van online retailers, of gebruik jij liever de app van elke afzonderlijke retailer? Ik ben heel benieuwd! Laat het me weten onderaan de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/102.

En met het nogmaals benadrukken van het belang van mobiele websites, kom ik dan weer aan het einde van deze podcast. Ik hoop dat er voor jou ook weer nuttige en bruikbare content tussen zat.

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om jou te helpen! Als jij een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 102 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

doorEduard

101: Verschil tussen links en citations. Grote commerciële reviewsites nuttig voor lokale ondernemers? Google carrousel gespot in Nederland!

ReputatieCoaching PodcastDe 100e podcast van vorige week was een groot succes. Dus ik begin vandaag met een korte terugblik op die aflevering. Twee weken geleden ben ik overigens geïnterviewd over reviewmanagement en reputatie en ik vertel je waar je het interview kunt lezen.

Sommige ondernemers halen links en citations door elkaar, dus in deze podcast leg ik het verschil uit. Wat doe je met een slechte review voor een service die je niet eens verleent? Blijf luisteren, want dat is een hilarisch verhaal! Zijn grote commerciële reviewsites nuttig voor ondernemers? Ik duik er bovenop en geef je mijn mening en advies. Branchespecifieke reviewsites komen en gaan. Van beide heb ik een voorbeeld.

En vandaag heb ik ook een topic voor werknemers… Ik geef je wat tips wat je moet doen, als je een minder positieve of erger nog: een negatieve beoordeling hebt gekregen op je werk. Wat moet je dan beslist niet doen? En wat moet je wel doen om de negatieve beoordeling om te buigen naar een positieve ervaring voor je werkgever?

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles kan je helpen om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/101. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden, fietsen of trainen in de sportschool.

Terugblik podcast 100

Emile-RatelbandVorige week beleefde de podcast haar 100e uitzending. Emile Ratelband was te gast en vertelde over reputatieschade, imago enzovoorts. Zoals sommige luisteraars al opmerkten was tijdens de opname brom te horen van een mobiele telefoon die in de buurt van de recorder lag. Helaas, dat kon ik naderhand er niet meer uithalen.

Maar het gaat natuurlijk om de inhoud, het verhaal dat Emile vertelde. Daar zaten veel pareltjes tussen, waar eenieder wel iets mee kan. De aflevering was dan ook een succes: binnen afzienbare tijd was de aflevering meer dan 100 keer beluisterd! En in één week is het ook al de meest beluisterde aflevering ooit!

Ben je nieuwsgierig en heb je het interview nog niet beluisterd? Surf dan naar www.reputatiecoaching.nl/100 om het interview met Emile Ratelband alsnog te beluisteren.

Wat vond je trouwens van dat interview? Moet ik meer van dit type BN’ers in de show uitnodigen om te interviewen? Laat het me weten onderaan de transcriptie van deze podcast, op www.reputatiecoaching.nl/101.

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

ReputatieCoach geïnterviewd over reputatie door Buenoo.nl

20140519-logo-buenooTwee weken geleden ben ik geïnterviewd door Maurice Natte van buenoo.nl. In het interview gaf ik antwoord op de volgende vragen:

  1. Wie is Eduard de Boer?
  2. Wat zijn de leuke en minder leuke kanten van jouw baan?
  3. Wat betekent online reputatie voor jouw bedrijf?
  4. Hoe creëren jullie een goede online reputatie?
  5. Wat kan het gebruik van reviews betekenen voor je online reputatie?
  6. Hoe zet je een goede online reputatie om naar extra omzet?
  7. Hoe zie je de toekomst waar een klant makkelijk zijn kritiek kan spuien via allerlei online kanalen?

Ben je benieuwd naar mijn antwoorden op die vragen? Lees dan het “Interview met Eduard de Boer” op buenoo.nl.

Verschil tussen links en citations

Links per mail?James postte een reactie op mijn instructievideo over het aanmelden van je bedrijf op internetsites.nl. Hij schreef:

Waarom moéten we als ondernemer op deze site staan, naar mijn mening een schoolvoorbeeld van een low-quality directory waar alles en iedereen zomaar geaccepteerd wordt. Daarmee (biedt het, red.) 0,00 toegevoegde waarde op internet.
Ik zie er de voordelen dus niet van in! (sorry) Ik zal je het sterker vertellen: met het opschonen van het linkprofiel (i.v.m. Penguin) heb ik zelfs geprobeerd deze low-quality link te laten verwijderen. Op dat moment kwam ik erachter dat alles op nofollow staat en de site daarmee geen schade kan aanrichten.

Het is op grappig, dat James dit schrijft. Waarom? Omdat de site internetsites.nl al meer dan een jaar uit de lucht is! Dus ik ben benieuwd hoe hij een link naar zijn site heeft gevonden, als Google helemaal geen resultaten voor internetsites.nl in haar index heeft:

Geen resultaten geïndexeerd voor internetsites.nlEen een kort stukje achtergrondinformatie. Vorig jaar was ik met het gezin op vakantie naar Frankrijk en ik wilde dat ook tijdens onze vakantie er gewoon content online bleef komen. Dus had ik vooraf een reeks instructievideo’s gemaakt, die gepland online kwamen in zowel YouTube, als met begeleidende artikelen op de website. Dat liep probleemloos…

Echter, ik had geen rekening gehouden met de mogelijkheid dat tussen het moment dat ik de instructievideo maakte en de publicatie ervan, de website zou verdwijnen! En dat is dus precies wat er toen is gebeurd: toen het artikel live kwam, was de site weg!

Waar ik wel op wil ingaan, is dat er blijkbaar onduidelijkheid is over het verschil tussen links (al of niet “NOFOLLOW”) en citations, ofwel: bedrijfsvermeldingen. Daarom wil ik dat toch nog eens verhelderen.

Laat ik beginnen met links, want die kennen de meeste mensen sowieso. Links zijn verwijzingen naar een algemene website, of naar een bepaalde pagina op een site. Deze laatste worden ook wel “deeplinks” genoemd.

Links golden jarenlang als het allerbelangrijkste mechanisme om te scoren in de zoekresultaten. In de beginjaren van Google was het adagium: hoe meer links naar je site en deeplinks naar je achterliggende pagina’s, hoe hoger je scoorde in de zoekmachines.

Maar de algoritmes in de zoekmachines werden beter en intelligenter. Hoewel Google nog steeds links gebruikt voor het bepalen van de positie van een pagina in de zoekresultaten, zijn er inmiddels honderden andere signalen die ook worden gebruikt. Dus het verzamelen van zoveel mogelijk links naar je site, in de illusie dat je daarmee hogerop komt, is zinloos. Ik zeg het telkens weer en ik blijf het zeggen: de essentie is dat je unieke, interessante en relevante content biedt voor de bezoekers van je website.

Sinds een paar jaar kun je links markeren als “NOFOLLOW”. Daarmee geef je aan, dat je verwijst naar de link, maar er feitelijk geen waarde aan hecht. Deze extra tag voor links dien je onder andere te gebruiken als je gastblogs schrijft op veel sites en vooral voor affiliate links of andere betaalde links.

Het onderliggende effect van een “NOFOLLOW” link is dat er geen zogenaamde “PageRank” wordt doorgegeven aan de pagina, waar je naar linkt. Theoretisch draagt jouw link dus niet bij tot het eventueel hoger scoren van de bestemmingspagina.

Er gaan geruchten, die zeggen dat Google op één of andere manier tóch gebruik maakt van NOFOLLOW links. Maar John Mueller van Google zegt hierover:

“Having links (even a large number of them) with rel=nofollow pointing to your site does not negatively affect your site. We take these links out of our PageRank calculations, and out of our algorithms when they use links.” (Bron: Google Product Forums)

NOFOLLOW links naar jouw site worden niet meegenomen in het PageRank algoritme en hebben ook geen negatief effect. Dus het verzamelen van NOFOLLOW links is zinloos.

En daarmee kom ik dan meteen op de waarde van citations. Om te scoren in de lokale zoekresultaten, dus als je op zoek bent naar een lokaal bedrijf, zijn citations essentieel. Hoe meer citations (en het liefst op sites met een grote mate van autoriteit), des te hoger kun je scoren in het rijtje van “A” tot en met “G” op Google.

Het is ook geen geheim dat je boven je concurrenten kunt scoren als je ervoor zorgt dat jij met je bedrijfsnaam, adres, postcode, plaats en telefoonnummer op dezelfde sites komt te staan als AL je concurrenten. En dan maakt het hebben van een link nog niet eens zoveel uit! Dus zelfs als de link NOFOLLOW is, kan het plaatsen van de bedrijfsvermelding van je bedrijf op een site tóch lucratief zijn. En zo kan het plaatsen van citations op tientallen directorysites die allemaal met NOFOLLOW naar jouw website linken, je toch naar de felbegeerde “A”-positie in de lokale resultaten helpen.

Dus dit beantwoordt de vraag van James, waarom het zelfs lucratief kan zijn om om je bedrijf aan te melden op een directorysite waar de links NOFOLLOW zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de waarde van een dergelijke vermelding veel groter dan nul is. En mocht je je zorgen maken over een potentieel slechte link, vermeld dan gewoon niet de URL van je site! Dan geldt die vermelding voor Google namelijk nog steeds als een citation en die telt dus mee in de ranking van je site in de lokale zoekresultaten.

Slechte review op Yelp voor service die je niet verleent?

Mensen lezen vaak minder dan de helft van wat er feitelijk aan tekst wordt getoond. Luisteraar Frank uit Nijmegen maakte mij attent op het volgende…

Hij verwees me naar de Yelp-pagina van een restaurant in Kansas City, Missouri in de VS. Het restaurant kreeg een negatieve review op Yelp voor een dienst die ze helemaal niet verleent! En de grap is ook nog eens, dat dit expliciet op de Yelp-pagina van het restaurant staat vermeld!

De review heb ik opgenomen in de show notes van deze podcast, op www.reputatiecoaching.nl/101:

Komische review op YelpDe reden dat de schrijfster van de review zo negatief was en dus het minimum van één ster heeft gegeven, is dat het restaurant niet de mogelijkheid biedt om eten mee te nemen; het biedt dus geen “take out food”. Elk restaurant kan besluiten geen “take out” te bieden en dit restaurant is daarmee dan ook zeker niet uniek.

Maar goed, omdat het restaurant dus “niet ”take out food” bood, postte ze een negatieve review op Yelp, ondanks dat dit op de Yelp-pagina van het restaurant staat vermeld.

De eigenaar van het restaurant las dit en kwam in actie. Je moet zijn reactie lezen: die is echt hilarisch! Het is nogal een verhaal, dus dat zal ik je in de podcast besparen. Je moet die maar eens op je gemak lezen in de transcriptie.

Hilarische reactie op negatieve review op Yelp

Enfin, er is hier nogal wat ophef over geweest en inmiddels is die review verdwenen van Yelp. Dit laat overigens wel zien, dat Yelp soms ingrijpt als content op haar site teveel aandacht krijgt die met negativiteit is geassocieerd. In dit geval kwam dit de score van het restaurant ten goede, want die ene ster had anders het gemiddelde natuurlijk wel omlaag getrokken.

Frank, bedankt voor je bericht! En laat het ook voor alle andere luisteraars duidelijk zijn, dat ik het ontzettend leuk vind om dit soort berichtjes te ontvangen, waar ik iets mee kan in de podcast, of op de site! Blijf ze gerust sturen, want ik kan ook niet het hele Internet afschuimen op zoek naar dit soort leuke voorvallen!

Grote commerciële reviewsites voor lokale bedrijven nuttig?

Trustpilot, Ekomi, KiyOh, Feedbackcompany en Telefoonboek: de meeste lokale ondernemers kennen deze algemene commerciële reviewsites wel. Je kunt tegen betaling reviews verzamelen op die sites en deze reviews vervolgens op jouw site laten vertonen, alsmede een soort van “badge”, waarin de gemiddelde beoordeling van jouw bedrijf prijkt. En de meeste van die services zorgen er ook voor, dat jouw bedrijf met de bekende reviewsterretjes wordt vertoond in de zoekresultaten. Maar zijn dit soort review sites ook interessant voor lokale bedrijven?

Ik heb eens even gekeken op de site van Trustpilot, waar (naar het lijkt) real-time de geposte reviews worden vertoond. De reviews die ik in korte tijd voorbij zag komen, waren onder andere voor “Blokker”, “Bax-Shop” en “thuisbezorgd.nl”. Dit zijn stuk voor stuk grote en landelijk opererende bedrijven en websites, in elk geval stukken groter dan de groentenboer op de hoek, of de toko in de straat verderop.

Als je kijkt in de top–3 van de bedrijven in alle categorieën, alsmede verder in de vermelde websites in de diverse categorieën, dan valt het op, dat het gros van de overige klanten van Trustpilot inderdaad webshops zijn. Met andere woorden: ik heb er gedurende de paar minuten dat ik heb zitten grasduinen in de klanten van Trustpilot, geen lokale bedrijven tussen gevonden…

En als je een lokaal bedrijf in Google zoekt, vind je eigenlijk nooit één van de grote, eerder genoemde commerciële reviewsites. Toch scoren die sites vaak erg hoog op de merknamen van de klanten. Ik denk dat dat komt, doordat veel van die sites gewoon te duur zijn voor lokale ondernemers. Zo kost de “Lite” versie van Trustpilot maar liefst EUR 79 per maand! Dat is een forse uitgave.

Ekomi vertoont helemaal geen tarieven op haar site. Dat is niet meer van deze tijd: mensen willen toch een indruk hebben van de kosten?! Zet dan tenminste iets in de trant van bijvoorbeeld: “vanaf 70 Euro”, of hoeveel het dan ook maar mag kosten. Reden is dat mensen ongeduldig zijn en zich niet meer de tijd gunnen om een “Offerte aan te vragen”, ondanks dat die keuze in een mooie groene button wordt vertoond.

Wat je wel vaak ziet terugkomen in de organische resultaten op Google, zijn vermeldingen van telefoonboek.nl, yelp.nl en openingstijden.com. Zoek je een zorgverlener, zoals een fysiotherapeut, tandarts of huisarts, dan worden sites als Zorgkaartnederland, Independer en ZorgKiezer vaak vertoond op de eerste twee pagina’s. En content van iens.nl, eet.nu en couverts.nl komt vaak naar voren, als je zoekt op bepaalde restaurants in een plaats. Ook de GRATIS algemene reviewsite “reviewspot.nl” scoort goed, zag ik tijdens mijn kleine onderzoekje.

Aan de andere kant zie je dus dat kleinere (weliswaar ook commerciële) reviewsites wel weer door lokaal opererende ondernemingen worden omarmd. Een voorbeeld hiervan is Beunoo. De maandelijkse kosten hiervan bedragen minder dan bijvoorbeeld het lidmaatschap van een sportschool en het rendement hiervan ligt vooral in de social proof, als Internetters op zoek gaan naar informatie over jouw bedrijf.

Wat is dan het leuke aan Buenoo? Allereerst worden de pagina’s van Buenoo ook met sterretjes in de zoekresultaten vermeld. Dat is positief en draagt bij tot een hogere CTR, ofwel “Click Through Rate”. Maar wat veel mooier is, is dat de pagina’s van Buenoo heel goed scoren, vaak zelfs op de voorpagina, vlak onder de bedrijfsvermelding, als je op Google zoekt op de naam van het bedrijf. Dus op die manier draagt het verzamelen van reviews op Buenoo heel veel bij aan de bedrijfsvermelding, vanuit reputatieperspectief.

Want zeg nu zelf: jij klikt toch ook sneller door, als je een onafhankelijke reviewsite hoog in de zoekresultaten ziet, met daarop de vermelding van het bedrijf dat je zoekt, voorzien van sterretjes?

Branchespecifieke review sites komen en gaan

Buenoo groeit als kool en steeds weer schieten voornamelijk branchespecifieke sites als paddenstoelen uit de grond. Zo las ik eerder deze week over een reviewsite, specifiek voor golfbanen! Die site kun je vinden op www.leadingcourses.com.

Leadingcourses is een groot succes, want op dit moment is de site al in 8 talen beschikbaar, inclusief Nederlands. De twee talen die heel recent zijn toegevoegd, zijn Noors en Deens. En ondersteuning in het Fins lijkt een volgende logische stap.

Tja, zo heb je sites voor het beoordelen van vergaderlocaties, golfbanen, pedicures, fotografen en ook artsen. Daarmee kom ik op een minder leuk nieuwtje.

Je weet dat ik diverse tandartsen help met marketing, en met resultaat mag ik wel zeggen! Dat heb je in de opening van deze podcast al wel gehoord van tandarts Dennis uit Culemborg. Een site waar ik in het verleden altijd een bedrijfsvermelding aanmaakte (en waar je ook reviews kon verzamelen), was artsned.nl.

Helaas ontving ik eergisteren een mailtje dat artsned.nl per direct is opgehouden te bestaan en dat de makers ervan, de gebruikers verwijzen naar zorgkaartnederland.nl. Hieruit blijkt dat het wel erg moeilijk is een niet commerciële en branchespecifieke reviewsite in de lucht te houden.

Dit is nu precies ook de reden dat ik je altijd aanraad om je reviews te spreiden: wed niet op één paard en verzamel vooral reviews op meerdere reviewsites, inclusief Google+ Mijn Bedrijf, Facebook, Yelp, telefoonboek.nl en andere. Als er dan ooit weer eens eentje omvalt, dan is de schade voor jou in elk geval beperkt!

Benedenmaatse beoordeling op je werk? Wat doe je dan?

Slechte beoordeling op je werk in een functioneringsgesprek?Ik zeg het vaak wel in de introductie van de podcast, maar dit keer vat ik de koe bij de horens. Ik vertel je over hoe mensen die in loondienst zijn, met hun reputatie en reviews of beoordelingen om moeten gaan. De drie tips wat je wel moet doen en de drie tips wat je vooral niet moet doen na een functioneringsgesprek komen van de Harvard Business Review.

Een functioneringsgesprek op je werk is altijd spannend. Maar besef dat een wat mindere beoordeling niet het einde van de wereld betekent, noch het einde van je carière. Vaak biedt het, net als een negatieve review voor een bedrijf, een extra kans om uit te blinken met je reputatie! Maar laat ik beginnen met de drie dingen die je vooral niet moet doen.

Niet doen:

  1. Boos worden over de beoordeling of in discussie gaan. Op dat moment loop je het risico dat je de verkeerde dingen zegt of nog erger: zaken waar je later spijt van krijgt!
  2. Alleen sympatieke collega’s opzoeken voor feedback. Je hebt een eerlijke spiegel nodig, ook van de minder positief gestemde of sympatieke collega’s om een goede basis te vinden voor de beoordeling.
  3. Er van uitgaan dat de beoordeling het laatste woord is, dat erover wordt gesproken. Hoe jij erop reageert is vele malen belangrijker!

Wel doen:

  1. Stel vragen en vraag opheldering. Het is essentieel dat je precies weet waarin je moet verbeteren.
  2. Neem het initiatief voor een verbeterplan.
  3. Onthoud dat je de waarde van de terugkoppeling moet blijven inzien. Het kan een springplank zijn naar een positieve verandering.

Blijf je concentreren op het grote plaatje. Na enige zelfbespiegeling kom je er soms achter dat je achterblijvende prestaties op een bepaald punt geen onderontwikkeld punt aangeeft, maar wil zeggen dat je mogelijk niet op de goede plaats zit binnen de organisatie. Soms is een slechte beoordeling nodig voor jou, om je te laten inzien dat je geen goede “match” bent voor de organisatie.

Veel succesvolle mensen hebben op meerdere punten in hun leven gefaald, maar de meeste van hen kijken op deze punten terug als leermomenten en kansen. Dus ook al voelt het “belabberd”, houd in gedachten dat het voor jou de kans op verandering biedt!

En vergeet niet: “Succesvolle mensen nemen hun beslissingen snel en veranderen ze langzaam… Minder succesvolle mensen doen het andersom”.

November is voor mij unsubscribe-maand!

Pffff… Soms word ik er zo moe van! Van al die mailtjes die je maar blijft ontvangen, omdat je ooit eens ergens informatie hebt aangevraagd of een product, dienst of programmaatje hebt gekocht. De eerste paar keer dat je zo’n mail krijgt verwijder je die met de hand. Maar na verloop van tijd neemt de irritatie toe en dan ga je op zoek naar de mogelijkheid om je uit te schrijven.

Bijna altijd staat er een “Uitschrijven”, “Afmelden” of “Unsubscribe” link onderaan de mail. Dat is tegenwoordig verplicht, maar niet elk bedrijf houdt zich daaraan.

Op dit moment ben ik ook weer druk met alle inkomende mails kritisch te bekijken en ik kan je vertellen dat ik dankbaar weer veelvuldig gebruik maar van de “Afmelden”-link. En opeens is het weer een stuk rustiger in mijn inbox…

Tja, ik klaag niet hoor! Dat ligt niet in mijn aard! Maar met deze veel rustigere inbox kom ik bijna aan het einde van deze podcast.

IMAGE INBOX

Ik noemde net het woord “inbox”. Een paar dagen geleden heb ik je uitgenodigd om mij een mailtje te sturen, als jij per direct een uitnodiging wilt voor Google Inbox, het nieuwe mailsysteem of mailprogramma van Google. Dat aanbod geldt nog steeds. Als je een review post voor de ReputatieCoaching Podcast op iTunes en mij een mailtje stuurt met je Gmail-adres, dan nodig ik jou uit voor Google Inbox.

Oh, nog een nieuwtje. Gisteravond zag ik al surfend opeens de zwarte carrousel voorbij flitsen in de Nederlandse zoekresultaten. Eerst kon ik het niet reproduceren, maar later is het me wel gelukt. Ik denk dat Google aan het testen is en ik heb het gevoel dat de carrousel binnenkort ook in Nederland massaal zichtbaar wordt…

Google Carrousel in Nederland!

Indien je als bedrijf dan geen goede foto’s op je Google+ Mijn Bedrijf pagina hebt staan, dan is je collega (of concurrent) die wel mooie foto’s heeft, beduidend in het voordeel! Dus wacht niet te lang en publiceer mooie, professionele foto’s op je Google+ Mijn Bedrijf pagina!

 

En daarmee kom ik dan vandaag echt weer aan het einde van deze podcast.

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 101 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

doorEduard

Emile Ratelband (@emileratelband) over reputatieschade en imago – Podcast 100

Emile RatelbandJa, je hoort het goed! Dit is de 100e aflevering van de ReputatieCoaching Podcast en ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach.

Podcast nummer 100… Dat betekent dat ik bijna 2 jaar bezig ben. Maar met 52 weken in een jaar, zou uitzending 104 dan een feestelijke aangelegenheid zijn. Ik heb er echter voor gekozen om deze honderdste uitzending als feestmoment aan te wijzen. Ik vind 100 gewoon een mooiere mijlpaal dan 104.

Om deze 100e podcast te vieren heb ik een nieuwe intro laten maken. Ik ben benieuwd wat je van dit vernieuwde intro vindt.

En wat nog veel leuker is, is de speciale gast in de show… Als je de podcast beluistert, heb je hem al bij de opening van de podcast gehoord. Het is niemand minder dan Emile Ratelband! Ik heb een aantal vragen voor Emile, maar daar kom ik zo op.

Eerst heb ik jouw hulp nodig. Help mij met deze mijlpaal en zet de podcast op de online kaart! In plaats van mij te feliciteren via mail, Twitter of Facebook: doe iets anders…

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/100. Tweet, Like of Share deze link. Deel ’m ook op LinkedIn (of markeer de podcast daar als interessant), deel de podcast ook op Google+ en geef een +1, als je op Google+ zit. Heb je een iTunes account, laat dan een sterrenbeoordeling en een reactie achter op iTunes. Gebruik je Stitcher, beoordeel de podcast daar! Dat is JOUW manier om mij te feliciteren! Doe het nu eerst, voordat je het vergeet!

Dan over op het interview… Ik skip vandaag de hele riedel over het doel van de podcast etc., want Emile heeft dat veel mooier verwoord, dan ik dat kan.

Voordat we het interview induiken, even voor de luisteraars een korte intro over hoe wij elkaar hebben ontmoet… Emile en ik hebben elkaar eerder dit jaar leren kennen tijdens een workshop op 1.400 meter hoogte, zwevend in een mand onder een heteluchtballon.

Emile leerde de medereizigers de basisbeginselen uit zijn boek “Somatology” en dat was reuze interessant. Na afloop heb ik hem gevraagd of ik hem een keertje mocht interviewen voor de podcast en daar stemde hij meteen mee in. Nu maak ik dankbaar gebruik van dat aanbod, om Emile het hemd van het lijf te vragen voor deze 100e aflevering van de ReputatieCoaching Podcast.

Emile Ratelband en Eduard de Boer

Laten we maar van wal steken…

Opmerking: in de transcriptie zie je alleen de vragen aan Emile Ratelband. Wil je zijn antwoorden horen, luister dan naar de uitzending!

  1. Emile, allereerst bedankt dat je tijd vrij hebt gemaakt voor dit interview in de 100e ReputatieCoaching Podcast. Alle luisteraars hebben ongetwijfeld ooit wel van jou gehoord. Maar kun je toch in een paar zinnen kort iets over jezelf vertellen, voor degenen die niet zoveel over jou weten?
  2. Het kan aan mij liggen en ik kan me vergissen, maar ik heb de idee dat het de afgelopen jaren even iets stiller was rondom jouw persoon, dan de jaren daarvoor. Klopt dit, of heb ik de media gewoon niet goed gevolgd? Wat heb je zoal de afgelopen twee à drie jaar gedaan?
  3. Hoe vind je het om BN’er te zijn?
  4. Wat heb je allemaal gedaan om BN’er te worden? Was het dat waard?
  5. In hoeverre heb je je carrière gepland? Welke voor jou onverwachte, maar belangrijke zaken zijn er op je pad gekomen?
  6. Wat voor soort werk doe je nu? In hoeverre speelt promotie via Internet daarbij een belangrijke rol?
  7. Wat heb je op professioneel gebied gedaan, wat je niet meer zou doen als je nu aan het begin van je carrière stond?
  8. Door welke mensen heb jij je laten inspireren in je leven en waarom?
  9. Wat zou je nog graag in je leven willen doen of bereiken?
  10. Toen je mij belde naar aanleiding van mijn mailtje, opende je het gesprek met: “Een ReputatieCoach… Die had ik eigenlijk jaren geleden al nodig!”. Heb je voorbeelden van reputatieschade die je in je carrière hebt opgelopen? Hoe ben je daarmee omgegaan?
  11. Welke tips heb je voor trainers / sprekers die ook goeroe willen worden?
  12. Wat vind je zelf het leukste of succesvolste project dat je hebt gedaan?
  13. En als laatste: Welke drie tips heb je voor de luisteraars die hun reputatie willen verbeteren?
  14. Emile, ik weet zeker dat de luisteraars veel hiervan hebben opgestoken. Ik in elk geval wel! Als er luisteraars zijn die meer willen weten over jou, of over je trainingen en seminars etc. Waar moeten ze dan kijken en hoe kunnen ze het beste contact met je opnemen?

En met deze wijze woorden van Emile kom ik dan weer aan het einde van deze bijzondere aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben eerlijk gezegd best wel een beetje trots, dat ik het 100 afleveringen heb volgehouden! Help mij met deze mijlpaal te vieren en deel deze podcast overal waar je maar kunt!

Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 100 en ik ben Eduard de Boer.

Ik ga mijn best doen om de volgende 100 uitzendingen jou weer en nog steeds van interessante, nuttige en leerzame informatie te voorzien.

Tot volgende week in uitzending 101!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

doorEduard

99: Penguin 3.0 is los! Einde 14-Daagse Video Challenge. Goede categorie kiezen in Google+ en FB overtreft YouTube voor video!

ReputatieCoaching PodcastJa, je hoort het goed: aflevering 99 alweer! Volgende week donderdagmorgen om 08:30 uur komt de 100e podcast uit en dan heb ik een heel bijzondere gast! Iedereen kent die persoon, die ik dan in de show heb! Ik zei het vorige week al: het is iemand die wereldwijd meer dan een half miljoen mensen heeft getraind en gecoached, een dozijn boeken in diverse talen heeft gepubliceerd en meer dan 50.000 volgers heeft op Twitter. Wie het is? Dat hoor je volgende week! Maar het is nog niet zover! Dus laat ik zoals gewoonlijk beginnen met je te vertellen over de topics in deze podcast…

De 14-Daagse Video Challenge is ten einde, ik heb helaas maar 10 dagen mee kunnen doen. Wist je dat je potentieel flink wat business laat liggen, doordat je geen 5 minuten tijd wilt doorbrengen op Google+? Verder heb ik een paar video’s voor je over het opnemen van audio en het verwijderen van ruis uit een audio opname. En sinds afgelopen weekend is Penguin 3.0 losgelaten!! Wat dat betekent, vertel ik je later in de show. Apple lanceert Apple Maps Connect en Twitter komt met Audio Cards. Tenslotte adviseert Google om zowel sitemaps te gebruiken, als ook RSS of Atom feeds en niet slechts één van beiden!

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/99. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en sinds deze week ook op TuneIn Radio. Daar kun je je ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden, fietsen of trainen in de sportschool.

14-Daagse Video Challenge ten einde

Zoals ik je vertelde in de vorige podcast, participeerde ik in de 14-Daagse Video Challenge die werd georganiseerd door Brenda Kok, die ik in podcast 94 in de show had. Het was natuurlijk geen onderlinge wedstrijd, maar een challenge voor jezelf. Doel was je eigen grenzen verleggen door uit je comfort zone te komen, waardoor je je gemakkelijker voor de camera zou gaan voelen.

Ondanks dat ik slechts 10 dagen kon deelnemen (daar kom ik zo op terug), heb ik er veel aan gehad. Naast alle goede tips over achtergrond, kleding, foute instellingen op mijn mengpaneel etc. ben ik nu ook over de schroom heen, om voor de camera te staan. Ik noem het resultaat van de inspanningen ruim geslaagd!

Reden dat ik niet alle 14 dagen kon deelnemen, kwam doordat ik vorige week donderdagmorgen vroeg vertrok met de stichting “Against Cancer” richting Duitsland om gedurende een 4-daagse trip van gezinnen met kinderen met kanker, geheel belangeloos foto’s te maken. Dat slokte echt al mijn tijd en energie op en kwam ik niet toe aan het produceren van nog meer video’s.

Tussen de 10 gemaakte video’s zitten er een paar die volgens mij best aardig zijn gelukt en waar ook jij iets van kunt opsteken. In de transcriptie van deze podcast heb ik 5 van de 10 video’s opgenomen. Die kom je later vanzelf tegen.

ReputatieCoaching Podcast nu ook op TuneIn Radio

Podcast nu ook op TuneIn Radio!Sinds deze week is de ReputatieCoaching Podcast ook beschikbaar op TuneIn Radio, als zakelijke podcast. Het kostte me nogal wat moeite om er vermeld te worden. Dat kwam doordat de RSS-feed die ik hen stuurde, en die bij alle diensten werkt, niet valide bleek voor TuneIn Radio. Maar inmiddels is het probleem opgelost en kun je dus ook in de TuneIn Radio App luisteren naar de ReputatieCoaching Podcast.

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Het belang van de juiste categorie in Google+ Mijn Bedrijf

GoogleIk vertel bedrijfseigenaren dikwijls dat ze potentieel business verliezen, doordat ze niet de juiste categorie op hun Google+ Mijn Bedrijf pagina hebben ingesteld. Begin oktober heb ik de categorieën van restaurant “de Wilde Pieters” in Apeldoorn aangepast. Aanleiding hiervoor was dat het restaurant niet werd vertoond in de lokale zoekresultaten, als je zocht op “trouwlocatie Apeldoorn”, noch op de zoekterm “restaurant Apeldoorn”.

Ik ben gaan onderzoeken waardoor dit kwam. Het bleek dat de primaire categorie voor het restaurant stond ingesteld op “vestiging / interessante plaats”. En laat nu net de primaire categorie het belangrijkst zijn voor Google, om een bedrijf wel of niet te vertonen in de lokale resultaten. Daarom heb ik de categorieën als volgt aangepast:

  • Primaire categorie: restaurant
  • Eerste aanvullende categorie: trouwlocatie
  • Tweede aanvullende categorie: mediterraan restaurant

Deze laatste is een nadere specificatie van het type restaurant, of beter gezegd: de aldaar geserveerde gerechten. Drie dagen later stond het restaurant op de eerste plaats, oftewel de “A”-positie op de zoekterm “trouwlocatie Apeldoorn” en op de “C”-positie op zoekterm “restaurant Apeldoorn”.

Ik heb hiervan een Nieuwsflits video gemaakt, die ik in de show notes heb opgenomen:

Over quick wins gesproken: 5 minuten werk en dan drie dagen later dit resultaat? Dat is echt een quick win!

Ik hoop dat jij als ondernemer hier lering uit trekt en eens inlogt op je Google+ Mijn Bedrijf pagina om te zien wat er precies bij jouw bedrijfsvermelding als primaire en aanvullende categorieën staat. Loop ze na, pas ze aan en heb verder geduld!

Geluid opnemen

Geluid opnemenAls jij bezig bent met contentmarketing, waarbij je af en toe ook wel eens een video produceert, zul jij er ook wel eens mee te maken krijgen: het goed opnemen van geluid, zoals bijvoorbeeld een voiceover voor een PowerPoint presentatie…

Dat lijkt lastig, maar dat is het niet, hoor! Er is een aantal mogelijkheden om geluid op te nemen. Ik laat gemakshalve video maar even buiten beschouwing. De kwaliteit van de geluidsopname valt of staat met een goede microfoon, die liefst dicht bij je mond is, en afhankelijk van de toepassing niet teveel omgevingsgeluiden oppikt. En idealiter neem je het geluid op in CD-kwaliteit op een apparaat dat je toch al bij je hebt, zoals je smartphone.

Daarvoor zijn er verschillende mogelijkheden. In het kader van de 14-Daagse Video Challenge, waar ik het vorige week al over had, heb ik hier een paar video’s over gemaakt.

In de eerste video laat ik het verschil horen tussen opnames met de ingebouwde microfoon van de iPhone, en een zelfgemaakte reversmicrofoon. Deze video heb ik in de show notes opgenomen:

In de tweede video laat ik in verschillende omgevingen het geluid horen, van opnames met twee commerciële microfoons, de iRig Mic en de Røde SmartLav microfoon. Ook deze video is terug te vinden in de show notes:

Het is duidelijk: er is nogal wat verschil tussen alle microfoons. Dat geeft ook maar meteen aan, dat je eigenlijk voor verschillende toepassingen ook verschillende microfoons nodig hebt.

Soms is het moeilijk om een goede audio-opname te maken, omdat de ruimte waarin je je verhaal wilt opnemen, hol klinkt. Als het je puur gaat om een galmvrije en echoloze geluidsopname zonder achtergrondgeluiden en je weet zo niet 1–2–3 een goede locatie, kijk dan eens naar de video die ik in de show notes heb opgenomen:

Meer verklap ik niet: kijk gewoon even die video; hij duurt maar 1 minuut en 37 seconden…

Audio nabewerken: ruis verwijderen

Het is mij opgevallen dat bij sommige microfoons er een zachte ruis is, als er niet wordt gesproken. Om die eruit te halen gebruik ik, evenals voor het nabewerken van de ReputatieCoaching Podcast, het gratis programma “Audacity”. Dit programma is er zowel voor de Mac, als voor computers die werken met Windows of Linux. Oh, en had ik al gezegd dat het gratis is? Het is GRATIS! Dat is altijd een goede binnenkomer bij Nederlanders, toch?

Omdat ik elke keer iets nieuws wilde delen met de andere cursisten in de 14-Daagse Video Challenge, heb ik voor dag 8 een korte screencast gemaakt, waarbij ik laat zien hoe je ruis uit een audio-opname kunt halen.

Penguin 3.0 is uit!

Webmasters van voornamelijk Engelstalige websites zaten er al meer dan een jaar op te wachten: op een update van Penguin. De vorige update zorgde er namelijk voor dat veel websites uit de zoekresultaten verdwenen, als gevolg van teveel foute links naar de site. Om dat op te lossen moesten webmasters handmatig alle links ongedaan of verwijderd zien te krijgen en hierover rapporteren aan Google met behulp van de inmiddels notoire “Disavow links tool”.

Veel van de getroffen webmasters zijn tot het uiterste gegaan om hun linkprofiel op te schonen. En vanaf dat moment hoopten ze dat Google snel de update zou doorvoeren… En ze bleven hopen… en hopen… Maar er gebeurde maar niets…

Dit heeft dus ruim een jaar geduurd, tot afgelopen weekend. Het begon met geruchten en buikgevoelens van webmasters, omdat ze nogal grote schommelingen leken waar te nemen in de organische zoekresultaten. Overal popten blogposts op, of het dan eindelijk zover zou zijn. Het leek een eeuwigheid te duren, tot Google reageerde op alle vragen of de Penguin 3.0 update nu werkelijk werd doorgevoerd.

En het bleek zo te zijn. Volgens Google wordt minder dan 1% van de Engelstalige zoekopdrachten door deze update getroffen, maar dat valt in de praktijk nog te bezien. Het is op dit moment nog niet helemaal duidelijk wat precies de effecten zijn van Penguin 3.0. Wat ik heb begrepen is dat het dus vooralsnog geen effect heeft op Nederlandstalige sites. We wachten geduldig af, tot er meer nieuws over Penguin 3.0 verschijnt.

Apple lanceert Apple Maps Connect

Apple wil nu vaart gaan maken met Apple Maps. Laatst berichtte ik je nog dat het bijna een jaar kostte om een vermelding op Apple Kaarten te krijgen. En dat kon je dan realiseren, door je bedrijf aan te melden op Yelp, alsmede op TomTom Places.

Daar lijkt nu een einde aan te zijn gekomen. Althans, in de Verenigde Staten. Want eerder deze week heeft Apple de dienst Apple Maps Connect gelanceerd, waarin Apple gebruikers bedrijfsvermeldingen kunnen invoeren en aanpassen.

Ik moest natuurlijk hoedanook even kijken hoe het er uitzag. Het inloggen met mijn Apple ID ging goed. Ook het zoeken van de bedrijfsvermelding van Allround Fotografie ging goed. Maar het was niet mogelijk om de vermelding aan te passen. Toen kreeg ik de melding dat de dienst nog niet in Nederland beschikbaar is. Hiervan heb ik een screenshot opgenomen in de show notes:

Apple Business Portal nog niet in Nederland

Natuurlijk heb ik Apple verzocht mij te berichten, zodra de dienst wèl in Nederland beschikbaar is. Zodra ik daar een update over heb, hoor je het van me!

Twitter komt met Audio Cards

Twitter is een samenwerking aangegaan met SoundCloud: een online dienst, waar beginnende muzikanten en ook podcasters geluidsbestanden kunnen uploaden en delen. En naast Summary Cards, Photo Cards, Gallery Cards en App Cards, introduceert Twitter nu ook de Audio Card. Eigenlijk is het een aangepaste “Player Card”, waarin je nu dus ook audiobestanden die op SoundClound staan, in Twitter kunt (laten) afspelen.

Naast dat het natuurlijk kansen biedt voor muzikanten, kunnen ook podcasters hier gebruik van maken. Zo zou je een Twitter Card van je meest recente podcast kunnen maken en die als gesponsorde tweet promoten om je podcast onder de aandacht te brengen van een groot publiek.

Alleen doe ik eigenlijk nog niets met SoundCloud. Reden is dat ik met mijn hoeveelheid audio binnen no-time door de grens voor gratis gebruik heen zou zijn. En dan levert het weer een extra kostenpost op van zo’n € 10. Nu is dat op zich niet veel, maar enkele tientallen van dit soort diensten, kost dan opeens wel weer een aardige duit. Bovendien betwijfel ik het, of het publiek voor de ReputatieCoaching Podcast gebruik maakt van SoundCloud en de podcast aldaar gaat zoeken.

Maak jij eigenlijk gebruik van SoundCloud? En wat vind je, moet de ReputatieCoaching Podcast ook op SoundCloud beschikbaar komen? Wat is je reden daarvoor?

Copyblogger stopt met Facebook pagina

Als je veel met content bezig bent, dan ken je de site Copyblogger vast en zeker. Copyblogger heeft heel veel lezers op haar website en ook maar liefst 38.000 fans op Facebook. Toch heeft Copyblogger besloten om te stoppen met haar Facebookpagina!

De korte versie van de uitleg is dat de Facebook pagina niet echt veel toevoegt voor het merk, noch voor haar publiek. Kijk, dat vind ik stoer, als je dat durft te beweren over je eigen Facebookpagina en vervolgens ook actie onderneemt!

Copyblogger stopt met Facebook!

Copyblogger ziet dat haar aanwezigheid op Facebook geen resultaat oplevert en alleen maar tijd kost. Ondanks dat een groot deel van de marketingwereld blijft verkondigen dat je hoedanook op Facebook moet staan met je bedrijf, verwijdert Copyblogger haar Facebookpagina. Simpelweg, omdat het rendement te laag is, terwijl het aan de andere kant de omvang van de interactie op Google+ en Twitter roemt.

Dit heeft mij ook tot nadenken gezet over een aantal Facebookpagina’s die ik zelf in het leven heb geroepen. Als ik kritisch kijk naar een paar pagina’s, dan trekken die echt geen virtuele “volle zalen” of hordes fans. En er gebeurt niets op die pagina’s: geen interactie met de wereld, geen reacties van de wereld op berichten die ik post of wat dan ook. Af en toe komt er hier en daar een verdwaalde fan bij. Toch moet ik echt af en toe de pagina’s even bekijken om te zien of er iets gebeurt, zodat ik dan kan reageren.

Ook merk ik dat ik zelf persoonlijk steeds minder op Facebook te vinden ben. De Facebook app heb ik allang niet meer op mijn iPhone staan. Als ik op mijn iPhone even snel op Facebook wil kijken, dan doe ik dat via Safari. Dat werkt bijkant sneller en kost geen halve Gigabyte aan opslag van de beperkte 16 GB die ik aan ruimte heb. Voor mij is het vernieuwende er vanaf en wetende dat slechts zo’n 10% of minder van mijn fans of volgers de updates ziet die ik post, post ik zelf ook steeds minder.

Sommige posts gaan geautomatiseerd, zoals Instagram foto’s: die deel ik nog wel op Facebook, evenals wat foto’s van afgelopen weekend, tijdens de “Against Cancer” trip in Duitsland. Maar verder ben ik er niet meer bijzonder actief op.

Ik ben wel eens benieuwd of jij nog erg actief bent op Facebook. Wat doe jij zoal op dit grootste sociale netwerk ter wereld, wat jou echt gelukkig maakt? Net als ik, je tijd verdoen? Haal jij veel business uit Facebook, of ben je alleen maar bezig om meer fans en likes te verzamelen, zonder een gedegen visie?

Geef eens je reactie onderaan de show notes van deze podcast, op www.reputatiecoaching.nl/99. Ik kijk ernaar uit!

Is Facebook het nieuwe YouTube?

Waar de ene partij Facebook verlaat, roemt de andere partij het sociale netwerk om de mogelijkheden voor videomarketing voor bekende merken. Het bedrijf ComScore maakte vorige week bekend dat Facebook in augustus ruim een miljard meer views had op desktopcomputers, dan YouTube. Dat is toch wel een groot verschil!

Dit verschil wordt voornamelijk toegeschreven aan de zogenaamde autoplay-functie van Facebook. Die zorgt ervoor dat video’s automatisch beginnen af te spelen, zij het dan zonder geluid. Maar dat telt wel als een view. De vraag is of dat een eerlijke meting is. Daarover verschillen de meningen.

Facebook claimde in september meer dan een miljard videoviews per dag te hebben. Het lijkt erop, alsof video’s op Facebook ook beduidend sneller worden gedeeld, dan via YouTube. Ter illustratie: een video van Beyoncé bereikte binnen een paar uur 2,4 miljoen views op Facebook, tegenover een paar duizend op YouTube.

In de show notes heb ik een grafiek opgenomen van SocialBakers, dat onderzoek heeft gedaan onder 180.000 Facebook video posts van 20.000 Facebookpagina’s. In deze grafiek is te zien dat de videoviews op Facebook sinds begin 2014 stijgen en richting die van YouTube gaan. Als je de lijnen doortrekt, dan haalt Facebook YouTube eind van het jaar zelfs in!

Facebook populairder videoplatform dan YouTube?Wat doe jij met video’s op Facebook? En dan bedoel ik natuurlijk je eigen video’s, niet video’s die anderen hebben gemaakt. Deel jij URL’s van de video’s die je hebt geüpload naar YouTube op Facebook? Of upload jij de video’s direct naar Facebook?

Zelf behoor ik tot de eerste categorie: tot op heden heb ik alleen ReputatieCoaching video’s geüpload naar YouTube (en nog een paar video sharing sites), waarna ik de video vanaf YouTube deelde op Facebook. Ik ga de komende tijd bij wijze van experiment ook eens wat video’s uploaden naar Facebook om te zien hoeveel views de video’s daar genereren.

Linkspam in de reacties op je weblog

Gisteren had ik er weer eentje… Een reactie op een artikel, met als enige doel proberen een backlink te krijgen naar je eigen site. Dit keer kwam die van een Nederlandstalige site, waar je snel online ondergoed kunt kopen. En deze reactie was door Akismet gekomen, zonder dat die als spam werd gemarkeerd.

De URL was niet alleen ingevuld in het URL veld, maar ook nog eens in de body van de reactie, tezamen met wat prijzen van ondergoed als “wervende tekst”.

Dat is nu precies de reden dat ik standaard het niet toesta dat reacties meteen live op de site komen. Af en toe komen er namelijk toch nog berichtjes van dit soort door het spamfilter.

Nu maakt me dat niet veel uit, want ik richt me namelijk liever op de positieve kant van het functioneren van Akismet. Sinds dat ik die plugin heb geactiveerd op www.reputatiecoaching.nl, heeft die namelijk al wel meer dan 65.000 spamberichten geheel geautomatiseerd onderschept! Stel je voor dat ik die allemaal met de hand had moeten controleren en afwijzen! Ik moet er niet aan denken!

Heb jij last van spam in de reacties van je site? Wat doe jij ertegen? Heb je een captcha geïnstalleerd als extra barrière? Of gebruik je een ander mechanisme of een andere service voor reacties, zoals bijvoorbeeld Disqus (met een ‘q’)?

Laat het me weten als reactie, onderaan de show notes op www.reputatiecoaching.nl/99. En als het een valide reactie is, dan komt die heus live, hoor!

Google: Gebruik zowel RSS/Atom feed(s), als sitemap(s)!

Vorige week publiceerde Google een verzameling “Best practices for XML sitemaps & RSS/Atom feeds” op haar Webmaster Central Blog. Daarin wordt beschreven dat je als websiteeigenaar c.q. webmaster niet alleen moet vertrouwen op XML sitemaps, of op RSS of Atom feeds. In die post kun je nalezen dat je beide moet gebruiken en onderhouden.

Reden is dat RSS of Atom feeds Google in de gelegenheid stellen de meest actuele posts snel te vinden, zodat die kunnen worden geïndexeerd, terwijl sitemaps juist zijn bedoeld om Google op diepliggende content attent te maken. Daarbij voegt Google toe dat het aanbieden van sitemaps of feeds nog steeds geen garantie geeft dat de content daadwerkelijk door Google wordt geïndexeerd.

Ik geef je de punten uit het artikel, die volgens mij het meest relevant zijn als takeaway:

  • De twee belangrijkste brokken informatie voor Google, zijn de URL en de last modification time, ofwel de datum/tijd van de laatste keer dat de content op de URL is gewijzigd.
  • Voeg alleen URL’s toe, die daadwerkelijk door Google kunnen worden opgehaald (dus geen URL’s die worden geblokkeerd door robots.txt).
  • Voeg alleen zogenaamde canonical URL’s toe en geen URL’s van andere pagina’s met dezelfde content.
  • Specificeer de last modification time voor elke URL in een XML sitemap, alsmede in de RSS/Atom feed.
  • Heb je een enkele XML sitemap? Actualiseer die dan tenminste eenmaal per dag en ping Google elke keer dat je ’m aanpast.
  • Heb je een aantal XML sitemaps, maximaliseer dan het aantal URL’s in elke sitemap. De limiet is 50.000 URL’s, of een maximale bestandsgrootte van 10 MB (ongecomprimeerd). Ping Google wanneer elke XML sitemap is aangepast.
  • Wanneer een nieuwe pagina of blogpost wordt toegevoegd, of een bestaande pagina substantieel aangepast, voeg de URL en de last modification time dan toe aan de RSS of Atom feed.
  • Om te voorkomen dat Google updates mist, moet de RSS of Atom feed alle updates bevatten, sinds de laatste keer dat Google die downloadde.

Als je WordPress gebruikt, dan is de kans groot dat je de WordPress SEO plugin van Joost de Valk gebruikt. Dat is zo ongeveer de enige plugin dit ik altijd aan iedereen adviseer, tezamen met –ik noemde hem zojuist al– het activeren van Akismet om spam op je site zoveel mogelijk af te vangen.

De WordPress SEO plugin stelt je in staat om sitemaps precies zo aan te bieden, als Google in haar best practices beschrijft. Vergeet dan niet te controleren of je ook daadwerkelijk RSS feeds aan de wereld aanbiedt. Gelukkig doet WordPress dat automatisch helemaal correct, zolang dit is ingeschakeld.

100e podcastMet deze tip kom ik dan weer bijna aan het einde van deze podcast. Ik wil je alleen nog even attent maken op de podcast van volgende week, waarin ik dus die speciale gast heb. Daarvoor heb ik je hulp nodig! Ik vraag je om mijn Tweet, Facebook bericht of Google+ post meteen te delen, +1’en, Like’n etc. Want het lijkt me leuk om met de 100e podcast een absoluut record te vestigen qua aantal views, van de transcriptie en natuurlijk het aantal downloads van het interview met mijn mysterieuze gast. Dus, ik reken op je voor je hulp bij de promotie!

Als je de podcast leuk vindt en je wilt continu op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 99 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

doorEduard

98: Afbeeldingen van blogpost naar Facebook perikelen, 100e podcast komt eraan en interview met Nathan Veenstra

ReputatieCoaching PodcastVandaag heb ik slechts drie topics. Ik begin de podcast met de vraag van Chris, die niet kan doorgronden welke foto Facebook nu vertoont, als hij een link post naar een blogbericht op zijn WordPress site met meerdere afbeeldingen erin. Het tweede onderwerp is een korte aankondiging van een heel speciale gast in podcast aflevering 100. En als laatste heb ik een interview met Nathan Veenstra, iemand die ook hier in Apeldoorn woont en gespecialiseerd is in het schrijven van verleidelijke teksten.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/98. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden, fietsen of trainen in de sportschool.

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Gewenste foto bij link naar blogbericht in Facebook vertonen

Post jij wel eens een link in Facebook, naar een blogpost op je WordPress site? Snap jij dan hoe Facebook de foto of afbeelding kiest, als je meerdere afbeeldingen in je artikel hebt staan? Chris uit Bergen stuurde mij een mail, waarin hij mij om uitleg vroeg:

Ha die Eduard, hoe staat het leven?

Ik heb een vraag: mijn vrouw heeft een nieuwe WP-website en nu gebeurt het volgende:

Als zij een artikel van haar website (WordPress) plaatst op FB, wordt de verkeerde foto eraan gekoppeld. Dit gebeurt volkomen willekeurig en ook nog eens de ene keer wel en de andere niet. Heb jij een idee wat er verkeerd gaat?

Groet,

Chris

Leuk Chris, weer eens iets van je te horen. Om het maar meteen nóg onduidelijker te maken: het lijkt volledig willekeurig, hoe Facebook een foto kiest… En als jij niets doet, heb je er dus geen invloed op, welke gekozen wordt. En ik kan je vertellen dat het hetzelfde lijkt, als je een link post op Google+.

Nu is alleen even de vraag of jij de link in Facebook automatisch (of beter: “geautomatiseerd”) post, of handmatig. Want als je handmatig een link naar een artikel met meerdere foto’s op een WordPress site post in Facebook, kun je kiezen welke afbeelding wordt vertoond. Namelijk, voordat je definitief de update post, kun je linksboven op de foto met behulp van de driehoekjes de juiste foto kiezen.

Dus ik neem aan, dat je bedoelt hoe je ervoor kunt zorgen dat in een geautomatiseerde flow, de juiste afbeelding bij jouw link wordt vertoond.

Wordpress SEOChris, ik kan het heel simpel voor je maken. Als je het nog niet hebt gedaan: installeer op de website van je vrouw de WordPress SEO by Yoast plugin, van Joost de Valk. Dan krijg je bij het schrijven en publiceren van een blogbericht opeens veel meer mogelijkheden. De meeste wil ik nu laten voor wat ze zijn, maar wat je moet aanpassen, zijn de settings onder het tabblad “Social”, die je vindt onder “WordPress SEO door Yoast”. Daar zie je wat ik ook in de screenshot op www.reputatiecoaching.nl/98 laat zien:

WordPress SEO by Yoast (Social tab) - WordPress plugin

Daar kun je voor zowel Facebook, als voor Google+ de volgende velden aanpassen:

  • Titel
  • Beschrijving
  • Afbeelding

En dat is volgens mij precies wat jij wilt! Ik zal je eerlijk zeggen dat ik die ook vrij recentelijk ontdekte, omdat ik nooit tot in detail in de WordPress SEO plugin ben gedoken. Ik gebruikte enkel de functionaliteit die ik nodig had op dat moment.

Maar goed, daarmee kun je dus bepalen wat er bij de link naar je blogpost wordt vertoond. Ik hoop dat dit je vraag helemaal beantwoordt. Zo niet Chris, laat het gerust weten en kom erop terug.

Podcast 100 komt eraan!

100e podcastVolgende week komt podcast 99 online en logischerwijs daarna dus nummer 100. Dat is voor mij in elk geval een belangrijke mijlpaal, want dan ben ik ook al bijna twee jaar bezig! En opeens worden de nummers van de uitzendingen drie cijfers lang! Maar voordat ik met de afleveringen van mijn podcast in de vier cijfers kom, moet ik zo’n 17 jaar en een paar maanden doorbuffelen, dus dat ligt wel erg ver in de toekomst.

Voor die 100e podcast heb ik een heel speciale gast! Ik verklap niet wie het is, maar ik weet zeker dat jij ook die persoon kent. De gast in podcast 100 heeft wereldwijd meer dan een half miljoen mensen getraind, een goed dozijn boeken gepubliceerd en meer dan 50.000 volgers op Twitter. Dus ik weet zeker dat we daar wel wat leuke en hopelijk verhelderende inzichten uit kunnen peuteren met betrekking tot reputatie.

Interview met Nathan Veenstra

Nathan Veenstra van LetterzakenVandaag heb ik ook een bijzondere gast, te weten: Nathan Veenstra. Ik heb Nathan Veenstra eerder dit jaar voor het eerst ontmoet tijdens een avond van de Social Media Club Apeldoorn, ook wel bekend onder #SMC055. Nathan schrijft teksten… Sterke teksten! Vanuit zijn bedrijf Letterzaken schrijft hij verleidelijke teksten, die websitebezoekers moeten overhalen om in actie te komen en iets te doen… Bijvoorbeeld iets kopen of zich inschrijven voor een mailinglist et cetera. Vandaag voel ik Nathan aan de tand en hoop zoveel mogelijk waardevolle en verleidelijke informatie uit hem te krijgen…

In de transcriptie vind je alleen de vragen die ik Nathan Veenstra stel. Wil je zijn antwoorden horen, luister dan naar de podcast 98:

  1. Nathan, dankje voor het feit dat je in de show wilde komen voor een interview. Ik las ergens dat je tot zo’n twee jaar geleden account manager was en sindsdien het roer volledig hebt omgegooid en in de wereld van de contentmarketing, zoekmachine-optimalisatie en conversie-optimalisatie bent gestapt. Kun je -voor de mensen die je niet kennen- om te beginnen iets meer achtergrondinformatie geven over jezelf, je hobbies enzovoorts? Wie is Nathan Veenstra?
  2. Letterzaken… Eigenlijk elk bedrijf gebruikt letters om zichzelf en haar producten of diensten aan te prijzen, dus wat dat betreft moet er veel zaken in te doen zijn. Hoewel je huidige focus meer ligt op contentmarketing en conversie-optimalisatie ben je initieel begonnen met teksten schrijven, teksten die goed scoren in de zoekmachines. Hoe ben je ertoe gekomen om de overstap naar SEO tekstschrijver te maken? Was het het geld? Of was het de kick om jouw teksten boven die van concurrenten te zien verschijnen?
  3. SEO kenmerkte zich natuurlijk jarenlang door het optimaliseren van teksten ten aanzien van woorddichtheid, herhaling van woorden, gebruik van synoniemen en wat dies meer zij. Dat is sinds zo’n twee tot drie jaar niet meer echt relevant, want zoekmachines als Google, Bing en DuckDuckGo zijn een stuk intelligenter geworden in het beoordelen van de kwaliteit van teksten.
  4. Je zegt dat je je ook nog richt op zoekmachine-optimalisatie, terwijl luisteraars overal kunnen lezen dat SEO “dood” is. Wat valt er nu dan nog te optimaliseren?
  5. De aandachtsspanne van de meeste internetters is vergelijkbaar met die van een regenworm. Je moet binnen enkele seconden de aandacht pakken van een “toevallig” passerende surfer, om ervoor te zorgen dat die je content verder gaat bekijken. Wat voor trucjes of tips heb jij voor luisteraars om snel de aandacht te trekken van iemand die op je website terechtkomt?
  6. Laten we dan eens kijken naar conversie-optimalisatie… Kun je uitleggen wat dat precies is?
  7. Wat voor technieken of tactieken pas jij toe om meer conversies te realiseren voor je opdrachtgevers? Heb je trouwens ook wat cijfers aan de hand waarvan je kunt illustreren wat het effect kan zijn van betere teksten op de conversie?
  8. Nou Nathan, leuk om zo eens nader kennis te hebben gemaakt en ik weet zeker dat je de luisteraars van veel waardevolle content hebt voorzien! Dan stel ik je nu graag in de gelegenheid om jezelf, je bedrijf en je diensten te pitchen op het virtuele podium. Dus: barst maar los en converteer alle luisteraars met een duidelijke Call to Action en vertel ze waarom ze jouw diensten moeten inhuren!

Nathan, nogmaals bedankt en tot de volgende keer!

En met het interview met Nathan Veenstra van Letterzaken kom ik dan weer aan het einde van de podcast van deze week.

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1 en schrijf je op de site in voor de ReputatieCoaching Nieuwsbrief.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 98 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

Letterzaken

    : Meer omzet met betere webteksten (Nathan Veenstra)