Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Afgelopen vrijdag gaf ik bij CoffeePitch Apeldoorn een inleidende presentatie over het verbeteren van je online zichtbaarheid, vindbaarheid en reputatie om daarmee je omzet te vergroten.
En ik heb besloten dat ik deze podcast het eens iets anders doe dan anders. Ik geef je de volledige audioversie van die presentatie en laat alle nieuwtjes een weekje wachten. Dat kan best, want de wereld draait tenslotte heus wel door, als ik die nieuwtjes niet nu meteen met je deel.
Ter intro even kort over de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt bij het verbeteren van je zichtbaarheid, vindbaarheid en reputatie om daarmee je omzet te vergroten.
Deze aflevering van de podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/112. Daar vind je dit keer dus alleen de audioversie van mijn presentatie van afgelopen vrijdag. De transcriptie van mijn presentatie heb ik niet gemaakt… Mogelijk maak ik die nog eens in de toekomst, maar dit keer raad ik je aan om dus toch echt eens te luisteren.
Over luisteren gesproken… Je kunt de podcast beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Als de onderwerpen waarover ik het heb je interesseren, abonneer je dan bij één van die diensten op de wekelijkse podcast! Zoek op trefwoord “reputatie” en je vind de podcast meteen, ook in de “Podcasts”-app op de iPhone, of in de “Stitcher”- of “TuneIn Radio”-app!
Dan nu meteen door naar de presentatie die ik vorige week vrijdag gaf bij CoffeePitch Apeldoorn. Even voor jouw informatie en planning: de presentatie duurt 26 minuten en een paar seconden.
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 112 en ik ben Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Hoe bouw je een alter ego of pseudoniem op? Die vraag kreeg ik eerder deze week van luisteraar Diana uit New York. Ik kan je alvast vertellen dat dit onderwerp het grootste deel van deze podcast in beslag zal nemen: ik denk wel meer dan 60%! Ik geef je namelijk acht stappen om online een alter ego of pseudoniem neer te zetten, met een sterke exposure of zichtbaarheid en een perfecte vindbaarheid.
De andere onderwerpen zijn de ReputatieCoaching Nieuwsflits van afgelopen vrijdag, waarin ik kort vertel over de overname van IENS.nl en SeatMe.nl door TripAdvisor, de overname van Quickfire Networks door Facebook, de groei van het aantal videoviews op Facebook en de groei van Yahoo! ten koste van Google in de Verenigde Staten. Ik sluit de podcast van vandaag af met de aankondiging van een presentatie die ik morgen ga geven.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt jou om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/111. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast.
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Diana Albrink stuurde mij via Facebook een leuk bericht, dat ik eerst met je wil delen…
Hi Eduard,
Ik ben hard bezig mijn alter-ego (pseudoniem) op te zetten en te promoten en luister – ter leering ende vermaeck – naar je podcast; mijn dank daarvoor! Ik heb nog een jaar aan podcasts in te halen en hoop ook tips tegen te komen voor artiesten & auteurs. Tot nu toe heb ik er in ieder geval al veel nuttige informatie uit kunnen halen, dus nogmaals: dank je wel.
Beste wensen voor 2015 en ‘keep up the good work!’
Groeten,
Diana Albrink (pseudoniem)
Leuk Diana, dat je met die vraag komt! Dat onderdeel van reputatiemanagement en “alteregobuilding” (als alternatief voor “imagobuilding”) is nog nooit als zodanig aan bod gekomen.
Natuurlijk kun je met heel veel van mijn tips ook je voordeel doen als artiest of auteur, temeer daar ik altijd zeg dat je jezelf tegenwoordig alleen kunt onderscheiden met unieke, interessante en relevante content.
Daarna volgt promotie ervan via social media. Op basis van die promotie ontstaat er interactie op de social media, waardoor je een band opbouwt met je publiek en waarmee je de zichtbaarheid van je alter ego vergroot.
Laat ik eens ingaan op hoe je een alter ego kunt opbouwen met een grote mate van autoriteit, zichtbaarheid en vindbaarheid. Dit is toepasbaar voor zowel artiesten als auteurs, modellen, filmsterren in spé en anderen die om welke reden dan ook een alter ego of pseudoniem willen opbouwen.
Maar voordat ik hierin duik, eerst een paar waarschuwingen. Allereerst zijn de tips die ik je geef niet bedoeld om illegale online activiteiten te ontplooien, want dat is strafbaar. Ook moet je oppassen met alter ego’s, omdat het door automatisch draaiende algoritmes snel kan worden beschouwd als misbruik en indruisend tegen de gebruikersvoorwaarden of andersoortige bepalingen!
Ten tweede: bedenk goed vooraf, wat je doel is… En besluit of dit ècht de identiteit of het pseudoniem is, waarmee je (waarschijnlijk) lange tijd en tot ver in de toekomst mee verbonden blijft.
Want als je eenmaal een alter ego opbouwt is het lastig om dat aan een andere naam te koppelen. Als je het doet voor een specifieke bedrijfsactiviteit, wees je er dan van bewust dat je de bedrijfsactiviteit mogelijk in de toekomst lastiger kunt verkopen aan een andere partij, mocht dat een ambitie van je zijn. Dat geldt overigens natuurlijk ook voor het opbouwen van een bedrijfsactiviteit onder je eigen naam!
Verder moet je oppassen wat je doet. Want vrijwel alles wat je online doet wordt gelogd en voor jaren opgeslagen in grote databanken. Denk dus niet dat je 1–2–3 een volledig nieuwe online identiteit hebt, die op generlei wijze is te herleiden tot jouw ware persoon.
Dat gezegd hebbende, Diana, laten we je vraag eens van diverse kanten bekijken…
Ik zie als eerste stap het creëren van de identiteit van je alter ego. Ga eens brainstormen over hoe je wilt dat je alter ego gezien wordt, qua persoonlijkheid, kwaliteiten, interesses enzovoorts. Maak een mindmap of beschrijf op een andere manier hoe je jezelf in de markt wilt zetten. Dat bepaalt namelijk voor een belangrijk deel de content die je zult moeten creëren om een soort van virtuele “body” te geven aan je alter ego.
Beschrijf je alter ego in biografieën van diverse lengtes, in 200, 250, 500 en 1.000 karakters. Verschillende websites hanteren namelijk verschillende lengtes voor de “Over XYZ”-stukjes.
En documenteer ook hoe je andere identiteit wilt neerzetten! Want voordat je het in de gaten hebt, ga je inconsistente data creëren, hetgeen de geloofwaardigheid van je pseudoniem of alter ego schade kan toebrengen.
Het is ook de vraag of je je originele identiteit openlijk toegankelijk wilt houden en mogelijk ook de associatie met je alter ego. Dat bepaalt ook voor een groot deel je strategie. Want als je juist wel de koppeling wilt houden, dan vereist dat een geheel andere aanpak, dan wanneer je zo min mogelijk relatie tussen je ware identiteit en je alter ego wilt hebben.
Zoek eens op Google, Bing en DuckDuckGo naar je eigen naam en zie wat er over je te vinden is. Kijk ook eens goed op de sociale media, op: Google+, Facebook, Twitter, Tumblr, Instagram, Pinterest etc.
Wil je dat dat allemaal online blijft? Of moet dat verdwijnen of alleen voor een beperkte groep zichtbaar blijven? Als je wilt dat content verdwijnt, moet je kijken of je het zelf kunt verdwijnen of de toegang ertoe kunt beperken, zoals dat bijvoorbeeld kan met social media accounts die van jezelf zijn. Sta je op LinkedIn met je eigen naam? Heb je een Facebook profiel, een Twitter account, een Google+ profiel? Neem een besluit over al deze verschijningen van je huidige identiteit en onderneem de benodigde acties.
Zijn er artikelen over je gepubliceerd die je niet met je nieuwe identiteit in verband kunnen / moeten of mogen worden gebracht, bedenk dan wat je daartegen kunt ondernemen. Dat kan nog best wel eens lastig blijken.
Om je nog voorbeeld te geven waar je reële en virtuele identiteit gemakkelijk aan elkaar gelinkt kunnen worden: als jij de domeinnaam voor de website over je alter ego registreert onder je eigen naam en met je eigen e-mailadres is daarmee de koppeling al snel gelegd!
Vergeet ook niet, dat zoekmachines steeds beter worden in het herkennen van patronen, zowel in tekst, als in bijvoorbeeld foto’s en video’s. Afhankelijk van het feit of je met je echte identiteit geassocieerd wilt blijven met je alter ego, kan het zijn dat je foto’s van jezelf moet opsporen en waar mogelijk verwijderen. Kijk ook goed, waar je in de sociale media door anderen op foto’s bent getagd.
Zet in Facebook het automatisch taggen van jouw ware identiteit uit. Dat is een instelling in je Facebook privacy settings. Verwijder eventueel foto’s van social media profielen of verwijder de social media profielen in zijn geheel. En laat professionele foto’s maken van je alter ego, die je gaat gebruiken voor je promotie. Zorg ervoor dat die foto’s echt totaal anders zijn dan foto’s die je elders hebt staan.
De stappen die ik nu heb genoemd even samengevat:
OK, tot zover de voorbereiding… Dan is het nu tijd voor het beschrijven van de stappen die ik zou ondernemen, als ik een alter ego zou willen creëren.
Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er online over zowel jou als je alter ego wordt gepubliceerd. Door monitoring in te schakelen voor beide identiteiten bereik je een paar belangrijke doelstellingen in één keer. Zo zie je wat er online vindbaar wordt over beide, zo kun je tijdig ingrijpen als je ziet dat er ergens iets fout gaat.
Daarnaast kun je zo ook je eigen voortgang in de gaten houden, want als jij begint met het creëren van een online presence voor je alter ego en onder die naam ook content gaat produceren, dan is het handig om te kunnen zien of het ook opgepikt wordt.
Je moet echter niet volledig vertrouwen op geautomatiseerde systemen. Het is een goede gewoonte om met vaste regelmaat en een frequentie van zo’n 3–4 weken ook handmatig te zoeken op je eigen naam en op je pseudoniem.
Ik ken de volgende drie systemen om gratis een beperkte vorm van online monitoring uit te voeren:
Ik zou gewoon alledrie aan het werk zetten! Ongeacht trouwens of je een alter ego of pseudoniem wilt opbouwen of niet, het monitoren van je bedrijfsnaam en je eigen naam is sowieso nuttig: het stelt je ook als bedrijf of individu in staat om tijdig in te grijpen, als er over jou wordt geschreven!
Indien mogelijk, reserveer een .nl of .com domein met je pseudoniem of naam van je alter ego, dus bijvoorbeeld “jouwpseudoniem.nl” of “jouwalterego.com”. Als je grote mate van anonimiteit wenst, laat dan het domein door iemand anders vastleggen, die niet snel met jou geassocieerd kan worden.
Zodra je je domeinnaam hebt, zet er dan een website op met wat inhoud over je alter ego. Maak ook vooral een “Over mij” pagina! Zet daar dan ook meteen de professionele foto van je andere identiteit op! Gebruik trouwens overal dezelfde profielfoto, voor maximale herkenbaarheid!
Voor de rest hoeft het niet spectaculair te zijn, maar je moet gewoon een online thuisbasis hebben om vanuit diverse online profielen naar te verwijzen. Zorg ervoor dat je ook onder die domeinnaam mail kunt ontvangen en versturen. Hoe dat precies technisch in zijn werk gaat, wil ik hier niet behandelen.
Dan is het nu tijd voor het fundament van je online profielen en online presence.
Let vanaf nu op, wat je waar doet en met welk account! Blijf alert! Want voordat je het weet, zit je onder bijvoorbeeld het verkeerde Twitter-account te tweeten en creëer je verwarring en inconsistentie. Let dus goed op, wat je waar onder welk account publiceert!
Nu de basis is gelegd, kun je je online presence verder verstevigen. Daarbij zou ik onder andere het volgende doen (gebruik overal je officiële mailadres van je eigen domein dat je in stap 2 hebt aangemaakt):
Hier kun je zo ver mee gaan, als je wilt. Zo kun je overwegen om je bijvoorbeeld aan te melden op Yasni. Deze service is niet gratis, maar de content van Yasni scoort goed in de zoekresultaten (vaak de voorpagina). Dus het kan je helpen je naam beter te positioneren.
Heb je een aparte bedrijfslocatie, zet je pseudoniem dan ook in de vermelding op de Telefoongids, indien gewenst. En als je wilt dat je naam in relatie tot je adres gevonden moet worden, ga dan zoveel mogelijk citations maken. Kort gezegd is een citation een vermelding van je bedrijfsnaam (pseudoniem), in combinatie met het adres, de postcode, de plaats en het telefoonnummer.
Om je alter ego dan echt te onderscheiden van alle gepeupel online, moet je onder je pseudoniem gaan bloggen, de interactie aangaan op de scoiale media en ook content op de social media produceren, zoals op Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest en dergelijke.
Vergeet ook niet content te publiceren op Google+ (onder je pseudoniem), om ook daar je nieuwe persona virtuele body te geven. En zorg er ook voor dat je onder je pseudoniem wordt getagd in foto’s op Facebook, Instagram en Google+.
Ga tenslotte ook video’s maken of laat video’s maken die je onder je pseudoniem op Facebook zet, alsmede op YouTube, Dailymotion en Vimeo. Want ook video scoort vaak ontzettend goed in de zoekresultaten!
Met behulp van bijvoorbeeld If This Then That, kortweg “ifttt.com” en “Onlywire” kun je je content automatisch verspreiden over een aantal websites en sociale media sites. Zo kun je bijvoorbeeld met IFTTT instellen dat als jij een foto post op Instagram, deze automatisch wordt verspreid via Twitter en naar Facebook, WordPress, Tumblr, Blogger enzovoorts.
Als je nu op al die sites en sociale media die ik je heb gegeven, een hoekje hebt geclaimd met je pseudoniem, dan kan het haast niet anders dan dat je een ongelofelijk sterke online presence opbouwt, zeker als je dus consequent en frequent content produceert en blijft produceren. Want daar valt of staat voor een groot deel je online zichtbaarheid mee. En als je dat doet en mijn tips opvolgt, dan domineer je binnen no-time de voorpagina van Google op jouw pseudoniem of de naam van jouw alter ego!
Dan heb ik nog één bonustip, speciaal voor auteurs: maak ook een audioversie van je boek (of laat een audioversie maken) om het zo toegankelijk te maken voor de visueel gehandicapten in onze maatschappij. En verkoop dit audioboek dan via Luisterrijk. Dan krijg je ook een officiële auteurspagina op de site van Luisterrijk die ontzettend hoog scoort in de zoekresultaten op jouw pseudoniem!
En de tweede bonustip is voor alle artiesten, auteurs, kunstenaars en anderen die onder een pseudoniem of onder hun eigen naam bekend willen worden. Zorg ervoor dat je op een dusdanige manier opvalt, dat iemand voor jou een vermelding maakt in Wikipedia! Zeker als je al het vorige hebt gedaan om jezelf en/of je alter ego op de online kaart te plaatsen, dan is dit het allersterkste wat jou kan helpen om je boven alle andere mensen met dezelfde naam als jouw pseudoniem te positioneren! Let wel: ga niet je eigen entry aanmaken, want dat wordt door de community binnen korte tijd genadeloos afgestraft!
En als je tips zoekt voor daadwerkelijke personal branding van je alter ego, dan kun je via Google meer dan voldoende tips hierover vinden. Dus daar ga ik in elk geval vandaag niet verder op in.
Nou Diana, dat was een heel lang stuk over het opbouwen van een online persona, een alter ego of pseudoniem! Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad en wellicht zijn er meer luisteraars die hier één of meer concrete handvatten in hebben gevonden. Laat me weten wat je ervan vond en ook als jij nog meer tips hebt voor mensen als Diana. Geef je reactie op www.reputatiecoaching.nl/111.
Vorige week vrijdag heb ik een ReputatieCoaching Nieuwsflits geproduceerd. Hierin kwamen de volgende onderwerpen aan bod:
De video van deze Nieuwsflits heb ik opgenomen in de show notes. Hier in de podcast heb ik de audio opgenomen:
IENS.nl heeft in 2012 seatme.nl overgenomen, een reserveringssite… En IENS kun je zo’n 1.550 restaurants boeken via de technologie van seatme.nl.
Ik zeg het vaker: je moet niet op één paard wedden! Je moet je reviews spreiden! Want als je nu de afgelopen jaren alleen maar veel moeite hebt gestoken (en tijd en geld!) om reviews te verzamelen op IENS.nl…
Tja, wat het dan over twee jaar naartoe? Dat is nog onbekend. Zouden de reviews als TripAdvisor reviews worden geteld?
Of… verdwijnen ze helemaal?! Ga dus je risico en reviews spreiden over verschillende sites en begin er alvast nu mee, want dan heb je in ieder geval twee jaar sowieso.
Want ze blijven nog twee jaar op IENS.nl staan!
Dan Facebook… Facebook heeft (en dat is vannacht bekend geworden) het bedrijf Quickfire Networks overgenomen, een bedrijf gespecialiseerd in video encodingtechnieken. Het komt waarschijnlijk omdat het aantal video views op Facebook enorm groeit.
In de Verenigde Staten is het aantal views van video de afgelopen tijd gegroeid met 94% en wereldwijd met maar liefst 75%. Een enorme groei. Dus je zult je bedrijf ook zeker moeten promoten op Internet met behulp van video’s op Facebook. Dus niet linken naar YouTube vanuit Facebook, maar rechtstreeks uploaden naar Facebook.
Tot zover over Facebook.
In de Verenigde Staten groeit het gebruik van Yahoo! en dat gaat ten koste van gebruik van Google. In december is het gebruik van Google afgenomen van 77,5% naar 75,3%. En daarentegen is het gebruik van Yahoo! gestegen van 8 naar 10%.
Dat komt waarschijnlijk, denk men (maar de exacte gegevens moeten nog bekend worden)… Men denkt dat het komt doordat Mozilla, oftewel Firefox de standaard zoekmachine per december heeft veranderd van Google in Yahoo! En veel mensen veranderen dat niet terug!
Het wordt nog wat, als Apple de standaard zoekmachine in Safari gaat aanpassen… in ieder geval op mobiele apparaten. Want om je een idee te geven: zo’n 54% van al het mobiele zoekverkeer op Google kwam via Safari in december!
Stel nou dat Google dat kwijtraakt… Dat heeft nogal wat consequenties!
Tot zover het nieuws uit de Nieuwsflits van vrijdag 9 januari 2015.
Morgenochtend vanaf 10:15 geef ik voor “Coffee Pitch Apeldoorn” een presentatie over het onderwerp “Verbeter je zichtbaarheid en vindbaarheid, terwijl je bouwt aan je online reputatie!”.
Op de site van Coffee Pitch Apeldoorn is het volgende te lezen over dit initiatief:
CoffeePitch Apeldoorn is een netwerkbijeenkomst voor ondernemers uit de regio Apeldoorn. Begonnen als LinkedIn groep telt de CoffeePitch Apeldoorn inmiddels meer dan 1.000 leden. Elke derde vrijdagochtend van de maand vindt een CoffeePitch-bijeenkomst plaats in gebouw ACEC in Apeldoorn. Ondernemers kunnen zich in een korte pitch presenteren aan een grote groep collega ondernemers of management van MKB of grote bedrijven. Er is ruimte voor discussie, de mogelijkheid om te lunchen en voldoende tijd om te netwerken. De presentatie is in handen van Lilian van der Gugten. CoffeePitch Apeldoorn is een onafhankelijk platform wat volledig draait op de inzet van ondernemers, de leden van de CoffeePitch LinkedIn groep.
Met Lilian van der Gugten heb ik afgesproken dat ik de presentatie die ik daar morgen geef, hier online mag zetten. Dus zodra ik die gereed heb, kun je de presentatie hier bekijken!
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 111 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Zelfs ik heb wel eens een pech-gevalletje, waardoor WordPress mij buitensluit en dus niet meer toelaat. Ik vertel je er zo meer over. Sinds april vorig jaar biedt de ANWB de reviewservice voor garages, onder de welluidende naam “garagereviews”. Leeft dit een beetje bij autogarages? Ik vertel het na mijn probleem met WordPress.
Van Martin kreeg ik de vraag hoe een persoonlijk Google+ profiel hoger kan scoren dan een bedrijfspagina, dus daar ga ik op in en ook op het webinar dat ik gisteravond organiseerde over “reviews”, gevolgd door een aantal tips voor originele bronnen om reviews te vinden zonder ze te hoeven vragen.
WhatsApp heeft 700 miljoen gebruikers wereldwijd en ik sluit de podcast van vandaag af met een topic over een tool die ik al maandenlang naar volle tevredenheid gebruik voor het plannen en indelen van een groot deel van mijn werk.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles draagt ertoe bij dat je bedrijf en jezelf beter op de online kaart wordt geplaatst.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/110. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast.
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Ook ik heb wel eens een typisch pech-gevalletje… Zo’n moment, dat je denkt: “Waar heb ik iets fout gedaan?”. Afgelopen week overkwam het me weer eens. Ik vertelde je in podcast 109 al dat ik weer eens had zitten experimenteren met de performance van de website.
Mijn doel is namelijk om ervoor te zorgen dat liefst elke pagina binnen 1 seconde laadt. Nu is dat voor mij op dit moment nog niet helemaal bereikbaar, maar ik kom goed in de buurt. De homepagina van de site laadt in zo’n 0,7 seconden, terwijl achterliggende pagina’s er nog wat langer over doen.
Maar goed, ik had dus zitten experimenteren met de CDN-instellingen in de plugin W3 Total Cache. CDN staat overigens voor: “Content Delivery Network”. Ik had een trial-account aangemaakt op MaxCDN, om te zien of dat mogelijk beter presteerde dan Amazon Cloudfront. Dat ging allemaal goed en de site leek wat sneller te werken. Dus heb ik uitgelogd en kort na Nieuwjaar heb ik niet echt ingelogd. Want zoals ik je vertelde had ik podcast 109 al tussen Kerst en Nieuwjaar ingesproken.
Ik probeerde pas weer voor het eerst in te loggen op 2 januari. Toen bleek dat niet te werken. Ik wist zeker dat ik de goede gegevens had, maar toch was ik met al mijn accounts buitengesloten van de WordPress backend. Want elke login leidde zonder waarschuwing weer naar de loginpagina. Gelukkig kon ik met Safari wel inloggen en dat zette mij aan het denken. Ik had de idee dat het mogelijk aan cookies kon liggen, want ik maak bijna dagelijks de instellingen van Safari leeg, voor mijn diverse experimenten.
En ik realiseerde me, dat ik een instelling bij de MaxCDN-configuratie had aangevinkt, die betrekking had op cookies. Die zette ik uit, bewaarde de instellingen en maakte alle caches van W3 Total Cache leeg. Vervolgens kon ik zowel met Chrome, als met Firefox gewoon weer inloggen. Pheeewww… Ik zag al allerlei scenario’s voor me, waarbij ik een backup moest gaan terugzetten etc. Maar dat bleek dus allemaal niet nodig.
Mocht jij ooit om voor jou onverklaarbare redenen buitengesloten zijn van je WordPress site, verwijder dan eerst eens je cookies en probeer het nogmaals. Mogelijk lukt het dan wel. Anders zijn er verschillende artikelen op Internet te vinden, waarin goed wordt beschreven wat je dan wel moet doen, als het inloggen niet meer werkt.
Tot zover mijn perikelen met het inloggen op WordPress…
Mijn advies is altijd om het verzamelen van reviews te spreiden over verschillende sites. Daarbij moet je allereerst denken aan algemene directorysites die reviews ondersteunen en die gratis zijn, zoals Google+ Mijn Bedrijf, Telefoonboek, Wugly, Yelp et cetera. Het is ook mogelijk om reviews te verzamelen op commerciële reviewsites, zoals Trustpilot, Ekomi, klantenvertellen.nl, Buenoo en dergelijke.
Daarnaast moet je natuurlijk reviews verzamelen op lokale reviewsites, zoals AlleBedrijvenIn en andere lokale sites, die ik hier niet allemaal wil noemen.
Tenslotte moet je ook aandacht besteden aan het verzamelen van reviews op branchespecifieke sites. Die zijn er voor de zorg in het algemeen, zoals bijvoorbeeld ZorgkaartNederland en Independer, maar ook voor specifieke doelgroepen, zoals bijvoorbeeld tandartsbeoordelingen.nl voor tandartsen, leadingcourses.com voor golfbanen, fotografen-gids.nl, zoover.nl voor hotels, iens.nl voor restaurants enzovoorts.
Zo biedt de ANWB al sinds 3 april 2014 de mogelijkheid om autogarages te beoordelen. Dat zij daar waarde aan hecht, blijkt wel uit het feit dat ik een tijdje geleden zelfs een commercial op de radio hoorde van de ANWB, waarin deze dienst werd gepromoot.
Zo zie je maar eens temeer dat reviews niet meer weg te denken zijn uit onze maatschappij en dat het belang ervan toeneemt.
Natuurlijk was ik nieuwsgierig of mensen ook daadwerkelijk reviews hebben gepost op anwb.nl/garagereviews. Nu wonen wij op een bedrijventerrein, waarop nogal wat autobedrijven zijn gevestigd. Dus zocht ik naar garagebedrijven binnen een straal van een paar honderd meter, om te zien wat ik daar zoal over kon vinden. Er bleken negen bedrijfsvermeldingen van acht garages: eentje had twee vermeldingen, omdat die een tijdje terug is verhuisd.
Van de acht garages die ik heb onderzocht, hadden drie al reviews: een garage had vier reviews, eentje twee en de laatste had er eentje. De reviews varieerden van één tot vijf sterren.
De reviews die waren gepost, varieerden van een oneliner van iemand die erg ontevreden was, tot hele verhalen van mensen die zeer positief waren en daarom een lovende review schreven. Ik was benieuwd of de lokale garagebedrijven er überhaupt van op de hoogte waren, dat er reviews over hen zijn geschreven op o.a. dus de site van de ANWB. Vaak is het niet weten waar er wat over je wordt geschreven riskanter voor een ondernemer, dan wel te weten wat er wordt geschreven…
Dus nam ik de proef op de som en ben de bedrijven langsgegaan om de bedrijfsleider, of degene die gaat over marketing en communicatie of over “Internet” te vragen of ze hiervan op de hoogte waren en of ze een actief reviewbeleid hebben. Dat was voor mij niet meer dan een rondje door de buurt en tevens een leuke mogelijkheid eens wat veldwerk buiten de deur te doen…
Ik had een drietal vragen opgesteld:
Alledrie de bedrijven waren ervan op de hoogte, maar slechts eentje had de reviews bij de ANWB ook gelezen. Geen van de garages doen serieus moeite om te volgen wat er online over hen wordt geschreven en slechts eentje is actief met het verzamelen van reviews. Daarvoor gebruikt het bedrijf de dienst “klantenvertellen.nl”. Op die site zag ik dat het gemiddeld een 8,8 scoort uit 17 beoordelingen: een hele goede score. De hoofdreden dat deze garage beoordelingen verzamelt is dat zij veel handel doet in occasions, die ze natuurlijk ook online aanbiedt. En in die markt vergelijken potentiële kopers natuurlijk bedrijven online met elkaar…
De overige twee bedrijven zijn voornamelijk gericht op reparatie en onderhoud. De reden die zij beiden gaven om niet actief met reviews bezig te zijn, was dat ze al bijna teveel business hadden en ze niet verder wilden groeien. En de omvang van hun huidige business was voornamelijk te danken aan mond-tot-mond reclame, de traditionele versie van reviews!
Tja, dat kan natuurlijk ook een reden zijn om niet bezig te zijn met reviews. Maar ook al wil je als bedrijf niet verder groeien, toch kunnen reviews een goede indicatie zijn, een soort van thermometer die aangeeft hoe jouw klanten jouw producten en/of dienstverlening beleven.
Mede daarom is toch altijd mijn advies om in de gaten te houden wat er overal over jouw bedrijf wordt geschreven, want er kan eens een moment komen dat iemand een negatieve review schrijft, terwijl jij het niet in de gaten hebt. En zo’n situatie kan een enorm negatieve impact hebben op je business, waarvan je dacht dat je niet met reviews bezig hoefde te zijn…
Martin vroeg mij via WhatsApp hoe het kwam dat hij zijn persoonlijke Google+ profiel hoger zag scoren in de zoekresultaten, dan zijn bedrijfspagina. Hij stuurde mij een screenshot en ik zag al meteen wat de oorzaak was. Tussen de zoekresultaten stonden namelijk enkele posts uit Google+. Hoewel Google+ berichten geïndexeerd worden door Google, worden ze niet vaak vertoond, zeker niet van Google+ accounts die nog vrij nieuw zijn.
De oorzaak lag er dus in, dat Martin ingelogd was in Google+. Dat kan een groot verschil maken met zoeken. Want als je zoekt terwijl je bent ingelogd op Google+, zoekt Google namelijk beduidend meer in je eigen Google+ berichten en in Google+ berichten van anderen; veel meer dan wanneer je niet bent ingelogd.
Soms zie je wel eens Google+ berichten in de zoekresultaten, als je niet bent ingelogd op Google+, maar dat zijn meestal berichten van mensen met een grote mate van autoriteit, of berichten die heel veel +1’s hebben ontvangen en/of vaak gedeeld zijn.
Gisteravond organiseerde ik alweer het vierde webinar in de serie “Internetmarketing voor Fotografen”. In dit webinar vertelde ik over reviews. Het is overduidelijk dat het belang van reviews toeneemt, want steeds meer mensen vergelijken bedrijven en dienstverleners online, voordat ze een product kopen of een dienst afnemen.
In dit webinar kwamen de volgende onderdelen aan bod:
Als je kijkt op Wikipedia, vind je de volgende definitie voor “recensie”, het officiële Nederlandse woord voor het Engelse “review”:
Een recensie, ook wel aangeduid met de Engelse term review, is een (kritische) bespreking van een boek, film, televisieprogramma, computerspel, toneelvoorstelling, muziekuitvoering, enige andere culturele uiting, of een ander product of andere dienst. (Bron: Wikipedia)
In de wereld van Internetmarketing vallen we dus meestal in het laatste deel: “… een ander product of andere dienst”.
De beschrijving op Wikipedia gaat verder:
Een recensie bestaat meestal uit vier onderdelen:
- De analyse (een bespreking van de inhoud van het boek, de film enz.)
- De interpretatie
- De evaluatie (positieve en negatieve kritiek)
- Is het objectief of subjectief
Een recensie bevat dus een (liefst met argumenten onderbouwd) waardeoordeel over het culturele product. Daarnaast kan het besprokene in een ruimere context worden gesitueerd (bijvoorbeeld het oeuvre van een schrijver, ontwikkelingen in de literatuur, de tijdgeest), de voorstelling wordt beschreven of de korte inhoud van een film wordt weergegeven.
Bij films en videospellen bevat de recensie over het algemeen een rapportcijfer of een aantal sterren (meestal van 1 tot 5), om in één blik een algemeen oordeel te kunnen zien. Ook kunnen er voor bepaalde aspecten (zoals de grafische kwaliteiten bij een spel of het acteerwerk in een film) aparte cijfers worden vermeld, met eventuele toelichting.
Ook kun je in hetzelfde artikel op Wikipedia lezen over de effecten van een recensie:
In diverse landen is het effect van een recensie – positief of negatief – onderzocht. Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen onderzochten welke rol recensies spelen in de verkoop van bioscoopkaartjes. Uit hun onderzoek bleek dat recensies van grote mainstreamfilms helpen bij het voorspellen van bezoekersaantallen, maar deze niet beïnvloeden.
Grappig dat recensies dus de bezoekersaantallen bij films niet lijken te beïnvloeden. De vraag is alleen hoe lang geleden dat onderzoek is uitgevoerd… Want tegenwoordig blijken recensies of reviews toch wel serieus invloed te hebben op de populariteit (lees: het aantal gasten) dat naar een restaurant gaat of het aantal aanmeldingen van nieuwe patiënten bij een tandartspraktijk.
Voor het webinar van gisteravond had ik iets meer tijd voor alle voorbereiding. Dus heb ik de plugin “Webinar Ignition” gebruikt, die ik al meer dan een jaar ongebruikt op de plank had liggen. Met behulp van die plugin kun je in combinatie met bijvoorbeeld Google+ Hangouts on Air snel en eenvoudig professioneel ogende landingspagina’s maken in je WordPress blog, waardoor je je webinar meteen een veel betere presentatie geeft. En dit draagt bij tot een groter aantal kijkers.
Ik had bovendien een introductievideo gemaakt, waarin ik vertelde wat in dit webinar aan bod kwam. Dankzij “Webinar Ignition” was die ook gemakkelijk op te nemen op de landingpagina.
Verder stelt de plugin je ook in staat om mensen zich op die landingspagina te laten inschrijven voor het webinar. Deze mailadressen worden automatisch toegevoegd aan je mailinglist op Aweber, Mailchimp, iContact, SendReach of om het even welke andere mailprovider je gebruikt.
Daarnaast stuurt de plugin de mensen die zich hebben ingeschreven vóór aanvang van het webinar korte herinneringsmails vanaf het door jou ingestelde e-mailaccount. Bij deze eerste webinar die ik via Webinar Ignition heb georganiseerd leek het erop alsof de herinneringsmails niet op de juiste tijdstipppen werden verstuurd. Daar moet ik nog even induiken. Het kan zoiets simpels zijn als een tijdzone probleem of weet ik wat.
Met de plugin kun je tijdens het webinar vragen verzamelen en die tijdens of aan het einde van het webinar beantwoorden. En wat ook mooi is, is dat de plugin de replay van de opname een beperkte tijd online kan laten staan, inclusief een countdown timer. Zo kies ik ervoor om de video na afloop nog 24 uur online te laten staan. Daarna wil ik dat die verdwijnt. Dat regelt de plugin allemaal! Natuurlijk wordt de video niet verwijderd, maar hij wordt niet meer getoond… Dat is wezenlijk anders!
Door deze uitgebreide functionaliteit is de plugin niet gratis, maar dat is ook wel te begrijpen als je hoort en ziet wat er allemaal mogelijk is. Want wat ik je tot nu toe heb verteld is namelijk nog niet eens alles, wat de plugin kan! Je kunt er meer over vinden op de website van “Webinar Ignition”. In de show notes heb ik hier een link naartoe opgenomen. Omwille van de transparantie moet ik je melden dat dat een affiliate link is; dat wil zeggen dat ik een commissie ontvang als iemand de plugin via die link bestelt.
Laat me weten, als je eventueel interesse hebt in een Nederlandstalige instructievideo of demonstratievideo over het gebruik van de plugin. Meld dit onderaan de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/110.
In het webinar vertelde ik waar je zoal recensies kunt verzamelen. Daarbij maakte in onderscheid in:
Je hoeft natuurlijk helemaal niet per se online reviews te verzamelen. Het is goed om ook offline reviews te verzamelen. Zo kun je overal je oor goed te luisteren leggen en daar positieve opmerkingen uit oppikken. Zo hoor ik soms tijdens trouwreportages mensen onderling positief praten over onze werkwijze en ons voorkomen. Die opmerkingen probeer ik zoveel mogelijk te onthouden, zodat ik ze later nog weer eens kan gebruiken.
Een andere manier om offline een beoordeling te krijgen die nèt een stapje verder gaat: is mensen mondeling naar hun mening vragen.
Of je kunt kaartjes meegeven aan gasten, klanten of patiënten, waarop ze hun mening kunnen schrijven. Daarbij moet je dan wel vermelden, dat je ze mogelijk op je site of elders gebruikt. De reacties die je dan krijgt toegestuurd kun je prima op je eigen site vertonen.
Maar ook online kun je creatief recensies zoeken, die mogelijk niet zo voor de hand liggen. Zo kun je eens kijken wat mensen schrijven in de reacties op bijvoorbeeld foto’s op Facebook. Een dergelijke reactie kun je importeren op je website, door ’m te kopiëren/plakken of een screenshot te maken.
Verder kun je ook eens zoeken in tweets of bij reacties op Instagram foto’s. Helaas is het niet meer mogelijk om recensies voor een bedrijf op LinkedIn te verzamelen, maar natuurlijk kun je wel eens kijken wat mensen op jouw persoonlijke pagina hebben geschreven als recensie over jou. Laat dit ook een subtiele hint voor je zijn om eens wat vaker op je eigen naam aanbevelingen te vragen aan mensen voor wie je iets hebt gedaan.
Een aantal maanden geleden vertelde ik je dat gebruikers op diverse platformen hun aanbevelingen, recensies of reviews ook weer kunnen weghalen. Daarom is mijn advies om ze te kopiëren met bronvermelding naar bijvoorbeeld een Word-document of een document of spreadsheet op Google Drive.
Op Emerce las ik dat WhatsApp inmiddels meer dan 700 miljoen actieve gebruikers heeft. Daarmee is het het op één na grootste platform, na Facebook dat natuurlijk ver over het miljard zit. En WhatsApp is zelfs ook van Facebook.
Hierdoor is WhatsApp groter dan Twitter (met 284 miljoen gebruikers) en Instagram (met 300 miljoen gebruikers) bij elkaar.
Maakt dit WhatsApp tot een soort van sociaal netwerk? Ja, in zekere zin wel: mensen kunnen zowel individuen berichten en multimediale bestanden sturen, evenals naar afgesloten groepen. Dus er is een grote mate van sociale interactie tussen de gebruikers.
Maar zie ik meteen mogelijkheden voor online marketing om deze doelgroep van 700 miljoen te bereiken? Nou, nee… Je kunt mensen tenslotte alleen toevoegen op basis van telefoonnummer (als ze in je contacten zitten) en ik heb niet het telefoonnummer van al die 700 miljoen mensen… Maar zal Facebook op den duur advertenties of andere vormen van marketing richting het WhatsApp-platform sturen? Ik verwacht het wel, maar de tijd zal het leren…
Wel zijn er recentelijk twee leuke initiatieven op WhatsApp gelanceerd: de “online voedingscoach” en de “klantenservice van DeOnlineDrogist.nl”.
Tenslotte heb ik een tip voor je… Eentje waar je zeker zo aan het begin van het jaar hopelijk echt je voordeel mee kunt doen! Zelf maak ik al maanden gebruik van Trello. Mocht je Trello nog niet kennen: het is een GRATIS online service, waar je lijstjes kunt bijhouden.
“Nou, nou… wat spannend en enorm nuttig…”, hoor ik je denken. Of niet? Ik kan je vertellen dat ik zelf uitermate enthousiast ben over Trello. Want ik gebruik het voor een heleboel verschillende soorten lijstjes… Van onderwerpen voor te schrijven artikelen, tot boodschappen die ik moet doen, acties die ik voor bepaalde opdrachtgevers moet uitvoeren en actielijsten voor het gezin.
Het mooie is ook dat er een app voor de iPhone en Android is, waarop je bij je lijstjes kunt. Recentelijk heb ik voor de Kerstinkopen ook weer dankbaar gebruik gemaakt van Trello. Zo had ik via de browserinterface op mijn Chromebook lijstjes gemaakt met de gerechten, de ingrediënten, links naar recepten, boodschappenlijstjes enzovoorts. In de diverse supermarkten en winkels streepte ik dan de boodschappen af, zodra ik die in de winkelwagen had liggen.
En doordat je borden met lijsten kunt delen met anderen, was het voor mijn vrouw Suzanne ook mogelijk om eventueel boodschappen die zij in een andere winkel deed, op dezelfde lijstjes door te strepen, zodat we niet per ongeluk tweemaal hetzelfde kochten.
Maar goed, boodschappen is één ding… En niet de focus van de ReputatieCoaching Podcast, noch van de bijbehorende website. Dus laat ik een beetje inzoomen op datgene waarvoor ik Trello gebruik voor mijn commerciële werkzaamheden.
Daarvoor wil ik eerst nog kort duiken in het conceptuele model van Trello. In Trello begin je met het maken van een zogenaamde “organisatie”. In eerste instantie bestaat een organisatie slechts uit één persoon, namelijk degene die de organisatie heeft aangemaakt… Jij dus.
Binnen een organisatie maak je “borden”, vergelijkbaar met prikborden. In principe is een bord privé, maar je kunt het delen met anderen, zodat zij er ook toegang toe krijgen. Ook kun je organisaties en borden publiekelijk beschikbaar stellen.
Op borden definieer je lijsten… En in de lijsten maak je kaarten aan. Die kaarten kunnen heel veel verschillende soorten content bevatten. Ze hebben in elk geval allemaal een titel. Maar verder kun je attachments of aanhangels in een kaart zetten, links, een afvinklijst (bijvoorbeeld voor acties). Ook kun je aan een kaart een “Due date” toekennen. Dat is de datum/tijd dat er iets gebeurt, of dat de taak op de kaart afgerond moet zijn of iets dergelijks. Daarnaast kun je meerdere verschillende labels aan een kaart hangen.
Begin je een gevoel te krijgen bij wat ik probeer te beschrijven? Begin je mogelijkheden te zien? Binnenkort maak ik een instructievideo, waarin ik precies laat zien hoe ik Trello gebruik voor mijn werkzaamheden!
Met dit stuk over Trello kom ik dan weer aan het einde van deze podcast. Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 110 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Allereerst een fantastisch, gezond, succesvol en mooi 2015 gewenst. Ik wens je toe, dat dit jaar al je dromen (of in elk geval een aantal ervan) mogen uitkomen! Welkom bij de eerste ReputatieCoaching Podcast van 2015: nummer 109.
Ik heb in 2012 al wel eens een podcast uitgebracht op Oudjaarsdag, maar dit is de eerste keer dat ik een podcast publiceer op Nieuwjaarsdag. Nu moet ik eerlijkheidshalve wel melden dat ik deze podcast reeds iets eerder heb gemaakt, want ik zag het niet zo zitten om meteen op Nieuwjaarsdag een halve dag achter de computer en de microfoon te kruipen.
Desalniettemin heb ik ook nu weer een aantal onderwerpen voor je. Sinds lange tijd heb ik weer eens problemen met BackWPup: het bleek namelijk dat sinds 29 oktober 2014 er geen backups meer waren gemaakt! Wil je trouwens weten wat de vijf populairste ReputatieCoaching podcasts van 2014 waren? Ik vertel het je zo! Per vandaag zijn de nieuwe gebruikersvoorwaarden voor Facebook van kracht. Maar zijn ze wel zo nieuw? Ik duik erin en vertel je erover! Ook overweegt Facebook JOUW content zelf te gaan hosten, waardoor je geen bezoekers meer op je eigen website krijgt.
Sinds enige tijd is de update met de naam “Pigeon” actief buiten de Verenigde Staten. Wat betekent dat straks voor Nederland, als de duif hier landt? Oh ja, WordPress 4.1 is ook nog vlak voor het einde van het oude jaar uitgekomen. Hoor straks wat er zoal is veranderd en verbeterd…
En tenslotte: het wereldwijde web bestaat al meer dan 23 jaar en het Internet is al meer dan 45 jaar oud. Maar wist je dat 20% van alle Europeanen nog nooit gebruik heeft gemaakt van Internet? Zometeen meer hierover!
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/109. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast.
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Bij de timmerman thuis piepen de deuren! Ik vertel vaak in presentaties dat je frequent een aantal zaken moet controleren op je site. De belangrijkste twee zijn mijns inziens de werking van het contactformulier en de backups. Zelf controleer ik het contactformulier niet zovaak, omdat ik bijna wekelijks berichten via het contactformulier ontvang.
Maar dan backups… Dat is een ander verhaal! Die zouden als het goed is automatisch in de achtergrond moeten lopen. Zoals je mogelijk een tijd geleden hebt meegekregen heb ik eerder problemen gehad met BackWPup. Toen werden de geplande backups gedurende langere tijd niet uitgevoerd.
Zoals ik wel vaker doe was ik weer eens de prestaties van de website aan het controleren, evenals die van de plugins. Zo kwam ik ook weer eens bij de logfiles van BackWPup en tot mijn grote schrik zag ik dat die sinds 29 oktober 2014 niet meer had gedraaid. In de logfiles zag ik dat er iets fout ging met de upload naar Dropbox, de cloudservice die ik gratis gebruik voor het opslaan van de backups van de website.
De error die ik in de logs vond, luidde:
“ERROR: Dropbox API: (401) Access token not found.”
Dat was in elke logfile sinds 29 oktober driemaal te lezen, waarna de rode melding te lezen was, die zei:
“ERROR: Step aborted: too many attempts!”
Dit bracht mij op de idee, dat Dropbox mogelijk haar API had aangepast, waardoor je op een andere manier programma’s moest instellen om toegang te krijgen tot Dropbox, zoals de plugin BackWPup. Ik ging in WordPress naar de instellingen voor de jobs die gebruik maakten van Dropbox, trok de autorisatie in en probeerde opnieuw te autoriseren. Dat ging goed en ik kreeg daarna een sleutel die ik kon kopiëren/plakken in de plugin. Vanaf dat moment kon ik in elk geval de backups weer handmatig opstarten en draaiden deze probleemloos tot en met het versturen van de backup naar Dropbox.
Ik ga er een beetje van uit dat de automatische backups het nu ook wel weer zullen doen, maar de komende twee of drie weken houd ik een vinger aan de pols en zal ik om de paar dagen de logs inspecteren, om te zien of het allemaal nu weer naar behoren draait.
Laat dit niet alleen een les voor mij zijn, maar ook voor jou! Ik heb in elk geval een tweewekelijkse taak in mijn agenda gezet, om de logfiles van BackWPup te controleren om te zien of alles nog goed gaat. Want ik moet er niet aan denken dat ik alle content vanaf 29 oktober kwijt zou zijn geweest als gevolg van een storing, een virus, een hack of iets anders…
Het einde van elk jaar en ook het begin van een nieuw jaar is vaak een moment van lijstjes… de Top-X lijstjes. Ik heb ook een lijst samengesteld en wel een lijst met de Top–5 podcasts van 2014. Ik vertel je zo over de samenstelling van deze top 5 en ik bied je ook meteen de mogelijkheid deze podcasts te beluisteren, mocht je ze nog nooit gehoord hebben.
Dit brengt mij trouwens even op het bericht uit de vorige podcast. Als jij je nu inschrijft voor de ReputatieCoaching mailinglist, dan ontvang je van mij als welkomstcadeau een link naar de eerste honderd uitzendingen. Die kun je in één keer downloaden en ergens opslaan, om ze achter elkaar te beluisteren. In die 100 podcasts zitten ook de volgende top–5 afleveringen:
Op de eerste plaats staat podcast 100, met vlag en wimpel. In die podcast had ik Emile Ratelband te gast. Hij vertelde gedurende zo’n 24 minuten over reputatie, imago en de reputatieschade die hij zoal in zijn leven heeft geleden.
Het interview met Brenda Kok in podcast 94 staat op de tweede plaats in de top–5 podcasts van 2014. Zij vertelde over het nut en belang van video en videomarketing. Ook kondigde zij de 14-daagse Video Challenge aan, waar ik aan heb deelgenomen. Mede dankzij die actie (waar ik helaas maar 10 dagen aan kon deelnemen) ben ik van mijn schroom af om voor de video te verschijnen en organiseer ik nu webinars over Internetmarketing, onder andere voor fotografen.
Op de derde plaats vinden we podcast 77. Daarin vertel ik over de Top–5 lokale SEO fabels en de psychische belemmeringen voor lokale SEO. Bovendien behandel ik de toen net uitgekomen “Swarm”-app van Foursquare en ook vertel ik je over Buenoo, een nieuwe reviewsite voor bedrijven. Podcast 77 sluit ik af met een stuk informatie over gehackte WordPress installaties.
Podcast 67 staat op de vierde plaats van meestbeluisterde podcasts van 2014. Daarin vertel ik over hoe ik iemand uit Koudekerke heb geholpen om haar bedrijf van opendi.nl te verwijderen. Bovendien vertel ik hoe je je bedrijf in het algemeen van Internet kunt verwijderen, bijvoorbeeld als je bent gestopt met je bedrijfsactiviteiten.
Verder leg ik je uit hoe je negatieve reviews in je voordeel kunt laten werken en ik heb nieuws van Getty Images, die al haar afbeeldingen gratis beschikbaar stelt.
Ook podcast 65 was populair in 2014. Dat kwam mogelijk, doordat in deze podcast erg veel onderwerpen aan bod kwamen. Want ik behandelde de volgende onderwerpen:
Tot zover de top–5 van populairste afleveringen van de ReputatieCoaching podcast in 2014.
Facebook wordt meer en meer een concurrent voor Google. Dan bedoel ik niet Google+, maar Google als zoekmachine. In podcast 108 vertelde ik je vorige week al dat onder andere Startpagina.nl en vinden.nl in populariteit stijgen, ten koste van het gebruik van Google.
Maar uit een onderzoek van Forrester blijkt dat ook Facebook aan een opmars bezig is. Dat las ik in een artikel op Emerce. In dat artikel staat ook een staafdiagram, waarin werd vertoond hoe de 4.631 geïnterviewde Amerikanen online informatie en websites hebben gevonden:
Hieruit blijkt dat 36% van de Internetters online content zoekt en vindt via zoekresultaten in zoekmachines, 25% via Facebook, 23% op basis van TV-advertenties, 21% door TV-shows en nieuws. Kranten en tijdschriften scoren 13%, gevolgd door betaalde online advertenties met 11%, advertenties in gedrukte media met 10% en Twitter met 8%.
De boodschap van het artikel evenals van het rapport van Forrester is dat marketeers zich op het moment vaak alleen maar richten op marketing via zoekmachines, terwijl ze nog steeds veel breder moeten kijken.
Per vandaag zijn binnen Facebook de nieuwe gebruikersvoorwaarden van kracht. Ondanks dat die in het verleden al vaker voor gespreksstof hebben gezorgd, werpen ze nu wel heel veel stof op. Ironisch genoeg zijn ze helemaal niet bijzonder veel aangepast, vergeleken met hoe ze waren tot en met gisteren, oftewel: 31 december 2014.
Toch stonden de media er de afgelopen weken bol van en de kans is klein dat het je is ontgaan. Daarom wil ik even één en ander aantippen…
Want ben je je ervan bewust dat ook gisteren en de jaren daarvoor Facebook jouw Internetgedrag kan en mag volgen, zowel op Facebook als andere websites? Dus als jij je al aan het verdiepen bent in je vakantiebestemming voor de komende zomervakantie of goede skigebieden zoekt voor de voorjaarsvakantie, dan is de kans groot dat Facebook dit weet en dat je dit terugziet in de advertenties op Facebook. Dat is dus al jaren zo; daarom hoef je je er geen zorgen over te maken. Als het goed is, wist je dit al en zie je vaak al gepersonaliseerde advertenties.
En Facebook volgde je ook al lange tijd niet alleen online, maar ook via GPS, Bluetooth en WiFi. De Facebook-app kan dit altijd doen, zelfs als je de app niet hebt geopend. Facebook houdt dus ook bij met wie jij waar en wanneer bent en ook wat je doet. Installeer de app “Moves”, die overigens ook eigendom is van Facebook en ze weten het hoedanook, zelfs als je de Facebook app verwijdert. Ook WhatsApp is van Facebook en wie weet wat ze daar allemaal over je uit weten te halen? Want als jij WhatsApp gebruikt, dan weet ik vrijwel zeker dat je daarop nog andere dingen deelt, dan dat je op je tijdlijn op Facebook plaatst…
Wist je overigens dat Facebook al jarenlang jouw profielfoto en andere foto’s van jou mag vertonen bij advertenties, alsof jij een ambassadeur bent van het aangeprezen product of de vertoonde dienst? Dus dat is ook helemaal niet nieuw. Bovendien wordt Facebook niet de eigenaar van jouw foto’s: dat blijf jij! Facebook heeft het niet-exclusieve gebruiksrecht van alle foto’s die jij uploadt.
Dus op de keeper beschouwd is het eigenlijk een storm in een glas water. Want de meeste zaken zijn onveranderd. Maar doordat ze nu beter en helderder beschreven staan, gaan mensen er opeens over struikelen en denken ze dat het allemaal nieuw is.
Als je je hier nu zorgen over begint te maken, verwijder dan je Facebook account en stop in elk geval die vorm van Internetstalking. Alleen denk ik dat je een zware dobber krijgt als jij helemaal niet meer gevolgd wilt worden. Want dan zul je je smartphone moeten wegdoen, je tablet verkopen en nooit meer online gaan. Maar zelfs dan is de vraag of je privacy gewaarborgd blijft…
Aan de andere kant kun je ook gewoon de veranderingen in de offline en online wereld om je heen accepteren en doorgaan met je leven. Want dacht je werkelijk dat je tegenwoordig nog ergens anoniem kunt zijn? Volgens mij moet je daarvoor in een lemen hutje op de savanne in Afrika of in een blokhut op de toendra wonen… Maar zelfs dan vliegen er satellieten op grote hoogte over je heen, met camera’s die details tot 10 cm kunnen herkennen…
Privacy?? Vergeet het maar: jij geeft delen van je leven prijs in ruil voor leuke, handige of interessante diensten als Facebook, WhatsApp, Moves, Google, Twitter en wat dies meer zij.
Nu ik het toch over Facebook heb… En hoever het bedrijf wil gaan om haar eigen ecosysteem te creëren, waarin gebruikers steeds meer gaan leven, waardoor ze niet meer naar de buitenwereld (lees: de rest van Internet) hoeven…
Op 26 oktober verscheen er een artikel in de New York Times, waarin Facebook de idee oppert om content van uitgevers te hosten op haar eigen platform en servers, zodat het “gemakkelijk kan worden geïntegreerd met advertenties”…
Ik hoop van ganser harte dat dit een opt-in mogelijkheid is, dus dat je er zelf voor kunt kiezen of je wilt dat JOUW blogartikelen, JOUW foto’s, JOUW presentaties en dus AL JOUW content door Facebook wordt gekopieerd en vertoond vanaf haar infrastructuur.
Want daarmee zou je de mogelijkheid om een EIGEN platform op te bouwen, een platform dat van jou is, namelijk je eigen website, geheel kwijtraken en dus zijn overgeleverd aan de grillen van een commercieel bedrijf, genaamd Facebook…
Mogelijk heb je al eens gehoord van de update van Google, genaamd “Pigeon”. In podcast 88 schreef ik er kort over. Maar toen werd Pigeon alleen uitgerold in de Verenigde staten. Sinds een goede twee weken rolt Google deze algoritmische update ook uit naar andere Engelstalige landen, te weten het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië. India moet volgens Google nog iets langer op Pigeon wachten.
Dit lijkt erop te duiden dat wij ook in Nederland ons langzaamaan moeten voorbereiden op de komst van Pigeon, de update die de lokale zoekresultaten op haar grondvesten zal doen laten schudden. Mijn verwachting is, dat we ergens in de loop van dit jaar de update operationeel zien worden.
Het is inmiddels bekend dat de ranking van lokale zoekresultaten steeds meer gelijk wordt getrokken met die van de organische zoekresultaten. Dat kun je vaak ook wel zien: de lokale bedrijfsvermelding die op “A” staat, staat nu ook al in Nederland meestal bovenaan in de organische resultaten, direct onder eventuele AdWords advertenties.
Maar wat zijn nu de belangrijkste veranderingen in Google Pigeon? Wat kunnen wij tegemoet zien, zodra deze update ook voor de Nederlandstalige resultaten wordt doorgevoerd? De carrousel is sinds november vorig jaar in de VS alweer verdwenen voor hotels, restaurants en diverse andere bedrijfstakken. De kans bestaat dat wij die hoogstwaarschijnlijk helemaal niet gaan zien, ondanks dat de carrousel al wel vertoond kan worden in de Nederlandstalige zoekresultaten.
Ik geef je de belangrijkste veranderingen die tot op heden zijn waargenomen in de Verenigde Staten, waar de update dus al het langst actief is.
Omdat de ranking van lokale resultaten meer gelijk wordt getrokken met de ranking van de organische resultaten, zullen factoren als “leeftijd van een domein”, “domeinautoriteit”, “aantal inkomende links” en andere ook een grotere rol gaan spelen.
Het jaar is nu nog maar één dag oud, maar laat dit een waarschuwing zijn om jouw positie in de lokale zoekresultaten nauwlettend in de gaten te houden. Meld je aan op alle grote directorysites en zorg ervoor dat in 2015 je bedrijfsgegevens overal consistent zijn!
Minder dan twee weken voor het eind van 2014 kwam WordPress met een update, te weten versie 4.1 met de codenaam “Dinah”, ter nagedachtenis aan de jazz-zangeres Dinah Washington. De belangrijkste vernieuwingen zijn in een notendop:
Natuurlijk zijn er ook weer veel veranderingen en verbeteringen onder de motorkap doorgevoerd. Wil je alles in detail weten, lees dan het artikel “WordPress 4.1 “Dinah”” op WordPress.org.
Zet vijf mede-Europeanen in de leeftijdscategorie van 16 tot en met 74 op een rij en de kans is dat één van hen nog nooit op Internet is geweest. Geloof het of niet, maar zo staan de statistieken ervoor! Dat bleek uit een onderzoek van Eurostat, het CBS van de EU, waarover ik las in de Wall Street Journal.
Toegegeven, het is al een stuk minder dan bij het vorige onderzoek in 2006. Toen antwoordde maar liefst 43% dat het nog nooit op Internet was geweest. Aan de andere kant is sindsdien het aantal mensen dat dagelijks gebruik maakt van Internet gestegen van 31% naar 65%. Maar er is toch nog steeds eenderde van alle Europeanen, die zegt niet dagelijks Internet te gebruiken.
Duik je iets verder in de statistieken, dan vind je onder andere de volgende karakteristieken:
Met deze statistieken over het Internetgebruik door Europeanen kom ik dan aan het einde van deze eerste podcast van 2015. De kop is eraf en nog 51 te gaan! Ik kijk ernaar uit om jou ook dit jaar weer van interessante content, wetenswaardig nieuws en nuttige tips te voorzien om jou te helpen met het verbeteren van je online vindbaarheid en je reputatie.
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 109 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Ik weet dat belofte schuld maakt en ik had vorige week toegezegd dat ik op 1e Kerstdag toch een podcast zou uitbrengen. Helaas is dat door alle drukte toch niet gelukt. Bovendien kreeg ik van diverse kanten te horen dat tijdens Kerstmis waarschijnlijk toch niemand zou gaan luisteren. Dus breng ik nu op 3e Kerstdag alsnog de podcast uit. Excuses voor deze vertraging!
Ik begin deze podcast met je een kadootje te geven. AdBlock is een zegening voor Internetters, maar een nachtmerrie voor uitgevers; daarover zo meer. Afgelopen dinsdag was alweer webinar 3 van de serie “Internetmarketing voor Fotografen”. In deze webinar ben ik verder ingegaan op citations, daar vertel ik je zometeen het één en ander over en ik vertel je hoe je snel een groot aantal bestemmingen voor citations kunt verzamelen. Vlak voor Kerstmis had ik ook een interessant gesprek met Paul Hottinga, van de Review Media Company, waar ik je graag iets meer over vertel. Ook vertel ik je hoe Makelaar Jeroen Reinders in Apeldoorn social media inzet voor zijn activiteiten, en wat de nummer 1 oorzaak is van slechte rankings in de lokale zoekresultaten. Als laatste heb ik de resultaten voor je van het “Nationale Search Engine Monitor onderzoek”.
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.
De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/108. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze wandelen, fietsen, trainen in de sportschool of autorijden.
Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…
Bij Kerstmis horen cadeaus en dus kan ik niet achterblijven. Ik heb ook een cadeau voor je. Zoals je weet zit ik inmiddels over de 100 podcasts. Als je gaat kijken naar de eerste 100 podcasts, is dat bij elkaar zo’n 1,8 Gigabyte. Als je die allemaal stuk voor stuk wilt downloaden, dan ben je een flinke tijd bezig.
Daarom heb ik het een stuk gemakkelijker voor je gemaakt. Eerder deze week heb ik een mail gestuurd naar alle abonnees van mijn onregelmatig uitkomende Nieuwsbrief, met daarin een link waarmee je in één keer de podcasts 1 tot en met 100 kunt downloaden.
Als je wilt kun je bijvoorbeeld die verzameling podcasts op een USB-stick zetten, zodat je ze gemakkelijk op je autoradio kunt afluisteren, vermits die een USB-aansluiting heeft. Of je kunt ze allemaal op je computer of tablet zetten, om ze daarop af te luisteren. Enfin, bepaal zelf maar, hoe en waar je ze wilt beluisteren, want dat is nu net de charme van podcasts.
Schrijf je nu alsnog in op de website voor de ReputatieCoaching mailinglist en ontvang binnen 15 minuten na je inschrijving een mail met daarin de link om de eerste honderd ReputatieCoaching podcasts in één klap te downloaden!
Wellicht ten overvloede, maar ik heb minstens net zo’n hekel aan spam en andere ongewenste e-mail als jij, dus ik beloof je geen spam te zullen sturen!
Steeds meer gebruikers installeren plugins en extensies die advertenties blokkeren. Dat surft vaak een stuk rustiger, omdat je veel minder reclame ziet en bovendien laden webpagina’s vaak veel sneller, omdat al die MB’s aan zinloze ballast niet wordt opgehaald.
Zelf werk ik het meeste met Chrome en ik heb in Chrome maar liefst twee extensies geïnstalleerd. Hierdoor worden niet alleen de meeste popups tegengehouden, maar ook de meeste advertenties. Zo hoef ik nu ook nooit meer te wachten in YouTube, als ik een video wil kijken. Voorheen werd altijd de tekst getoond dat ik over een aantal seconden pas verder kon, maar nu zie ik die melding nooit meer en kan ik altijd meteen beginnen met het kijken van video’s.
In de show notes heb ik twee screenshots: de eerste is van Safari op MacOS X, waarin ik dus geen AdBlocker of iets dergelijks heb draaien en de tweede is van Chrome, waarin ik twee extensies actief heb, te weten:
Je ziet meteen het verschil! Waar het Safari-venster bol staat met AdWords advertenties, zie je in het screenshot van Chrome geen enkele advertentie. Zoals ik al zei: al deze inhoud van advertenties hoeft niet te worden opgehaald en naast dat je dus advertentievrij surft, gaat het ook nog eens een stuk sneller!
Een bijkomend voordeel is dat jouw surfactiviteiten meteen veel minder traceerbaar zijn, omdat deze extensies ook de trackingcodes onderscheppen. Heb niet de illusie dat je meteen anoniem surft, maar dergelijke tooltjes installeren draagt wel bij tot het minder achterlaten van een broodkruimelspoor door Internet, van welke sites jij allemaal hebt bezocht!
De keerzijde van deze extensies is de inkomstenderving voor adverteerders. Want als steeds meer mensen advertentieblockers installeren, worden er steeds minder advertenties vertoond, klikken mensen steeds minder op advertenties (simpelweg omdat ze ze niet zien) en dus hebben adverteerders minder omzet.
Nou ja, laten we eerlijk zijn: vaak zie je een overdosis aan advertenties en popus op websites, dus iets minder is prima! Je moet voor jezelf besluiten wat jij belangrijker vindt: dat de adverteerders hun geld kunnen blijven verdienen, of dat jij:
De keus is aan jou. Doe hier je voordeel mee. Vertel me eens? Waar gaat jouw voorkeur naar uit? Laat het weten onderaan de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/108.
In het webinar “Internetmarketing voor Fotografen (deel 3)” heb ik afgelopen week verteld over citations. Ik heb daarin laten zien hoe je citations kunt vinden met de gratis extensie “N.A.P. Hunter Lite” voor Chrome en ook hoe je met de “Local Citation Finder” van het Canadese bedrijf Whitespark snel en gemakkelijk nieuwe bestemmingen voor citations kunt vinden.
Van een deel van de webinar, namelijk dat deel waarin ik laat zien hoe je met behulp van de gratis extensie “N.A.P. Hunter Lite” gemakkelijk en snel citations kunt vinden, heb ik een aparte instructievideo gemaakt. Deze heb ik ook in de show notes opgenomen:
Simpel gezegd doorloop je de volgende stappen:
Het leuke is overigens dat Martin Stevens, een fotograaf uit Rotterdam, tijdens het webinar liet weten dat hij in twee weken tijd in de lokale resultaten voor “fotograaf Rotterdam” is gestegen van positie 26 naar positie 13. En dat door alleen maar mijn adviezen uit de webinars op te volgen, dus door reviews te verzamelen en citations te creëren op de juiste websites. Mocht je nog twijfelen: de adviezen werken echt!
En als Martin zo doorgaat, verwacht ik dat hij begin 2015 in de eerste zeven vermeldingen zal staan. We zullen het zien…
Afgelopen week had ik een ontzettend goed gesprek met Paul Hottinga van de Review Media Company uit Breukelen. Via-via was ik bij hen terechtgekomen en hij wilde graag eens mijn mening over, en visie op reviewsites, reviewstrategieën en online reputatiemanagement.
Zo kwam ter sprake dat ondernemers in veel bedrijfstakken het belang van reviews totaal onderschatten. Die denken dat hun doelgroep wel automatisch naar hen komt en in de nabije toekomst ook wel zal bijven komen. Want zolang ze een website hebben en maar lid zijn van bijvoorbeeld een vakorganisatie of branchevereniging, dan hoeven ze niets extra’s te doen… Denken ze…
Een groep van dergelijke ondernemers zijn de NVM-makelaars. NVM is natuurlijk bekend als eigenaar en exploitant van de site Funda. NVM bestaat bij de gratie van de makelaars die lid zijn. Daarom is het verzamelen en publiceren van reviews van makelaars op Funda wat mij betreft vergelijkbaar met de bekende TV-slogan: “Wij van WC-eend, adviseren WC-eend”… En zo zijn er natuurlijk wel meer brancheverenigingen die hun leden in staat stellen reviews te verzamelen. De leden van dergelijke organisaties en verenigingen zie je dan ook niet vaak actief met het elders verzamelen van reviews.
Maar het is natuurlijk veel krachtiger naar je doelgroep om recensies en beoordelingen op andere en dan met name onafhankelijke reviewsites te verzamelen. Dan kun je ervoor kiezen om je reviews te verzamelen op generieke sites, zoals de TelefoonGids, AlleBedrijvenIn, Yelp en dergelijke, of voor branchespecifieke reviewsites.
Mijn advies is altijd om het verzamelen van reviews te spreiden over meerdere sites. Begin altijd met je Google+ vermelding, zodat je daar zo snel mogelijk minstens vijf reviews hebt, waardoor je de sterretjes bij je bedrijfsvermelding te zien krijgt.
Ga vervolgens verder op Facebook, een paar algemene reviewsites en enkele branchespecifieke reviewsites. Lang geleden had ik bijvoorbeeld Robert Spakman van “MeetingRoomReview” in de show. Dat is een uiterst specifieke reviewsite, bestemd voor vergaderlocaties. Een paar podcasts geleden had ik het over een reviewsite, specifiek voor golfbanen.
De oprichters van de Review Media Company exploiteren maar liefst enkele ultraspecifieke reviewsites, te weten:
Paul Hottinga van de Review Media Company gaf aan dat hij het op dit moment nog even te druk heeft, maar dat hij graag binnenkort in de podcast iets over zijn bedrijf en de reviewsites komt vertellen. Ik blijf hem najagen, tot ik hem een keer heb gestrikt. En dan krijg je natuurlijk het interview zo snel mogelijk te horen.
Vorige week vertelde ik je al over de snelle groei in populariteit van Instagram en dat Instagram inmiddels al groter is dan Twitter. Die snelle groei zal voor de Telegraaf ook wel de reden zijn geweest, dat zij ook via dat kanaal haar nieuws wil verspreiden. Op 19 december schreef de Telegraaf in een artikel:
“Wij gaan daar waar de bezoekers zijn.”
“De uitdaging is dat ieder platform nieuwe mogelijkheden geeft om onze verhalen te vertellen. Soms in mooie lange verhalen, en soms, zoals in het geval van Instagram met een prachtige foto of een korte video.”
Dus naast foto’s, vind je bij de Telegraaf op Instagram ook dagelijks een video met een nieuwsupdate van maximaal 15 seconden. Je kunt de Telegraaf op Instagram volgen via “@telegraafinbeeld”.
Ik blijf nog even bij Instagram en andere sociale media. En ik kom nog even terug op het stukje over makelaars. Niet alle makelaars zijn grijze muizen en leunen achterover in de illusie dat hun klanten altijd wel zonder al teveel inspanning zullen blijven komen…
Makelaar Jeroen Reinders uit Apeldoorn is een makelaar die pas ècht uitblinkt, als het gaat om het creëren van een online presence! Reden dat ik in deze podcast net na Kerstmis erop kwam om hem als voorbeeld te nemen, is dat zijn companykleur rood is. En rood is natuurlijk ook de kleur die we associëren met Kerstmis.
Ik heb heel veel respect voor hem, als ik zie hoe hij zich inspant op vrijwel alle social media kanalen, om niet alleen zijn “objecten” te promoten, maar nog veel meer het merk “Reinders”. Je ziet links en rechts ook dikwijls foto’s ván hem, waarin hij voorovergebogen staat te typen op zijn smartphone. Maar hij doet ook komische dingen die helemaal niets met woningen of kantoren te maken hebben, en ook niets met makelaars. Wel zorgt hij met al zijn acties ervoor, dat hij zich onderscheidt, opvalt en ook lokaal op de kaart zet.
Zo zag ik laatst een video van hem op YouTube, waarin hij water uit het Apeldoorns Kanaal drinkt om te laten zien hoe schoon het water is. Dat is een fantastisch voorbeeld van een video met een hoge mate van lokaalgebonden informatiewaarde: de kwaliteit van het drinkwater van het kanaal in Apeldoorn:
Naast dat je makelaar Jeroen Reinders actief ziet op Instagram, is hij ook alom en continu tegenwoordig op Twitter, Pinterest, Facebook en Google+, om maar eens een paar sociale media te noemen.
Ondanks al deze inspanningen, lukt het Reinders niet om op de eerste plaats te komen in de lokale resultaten. Die plaats wordt ingenomen door een veel behoudender makelaardij, te weten “Hendriks Makelaardij”. Deze degelijke makelaar zie je absoluut niet de dingen doen, die Reinders doet om in de picture te komen.
Ik weet bijna zeker dat Reinders bovenaan kan komen in de lokale zoekresultaten op de zoekterm “makelaar apeldoorn”, of zelfs als mensen binnen Apeldoorn zoeken op alleen het zoekwoord “makelaar”. Dat zou hem volgens diverse onderzoeken toch zo’n 54% van alle kliks op die zoekterm kunnen leveren… Wat hij ervoor moet doen, is niets anders, dan dat ik altijd in mijn podcasts vertel: bedrijfsvermeldingen consistent maken, citations verzamelen op relevante sites, reviews verzamelen en de interactie op de sociale media aangaan.
Zoals ik al zei zit het bij hem meer dan snor met de interactie op de sociale media, maar zoals ik eerder ook al vertelde, zijn veel makelaars nog niet actief met reviews verzamelen. Zo heeft Reinders op dit moment ook nog maar één review op Google+. Dat is een gemiste kans… voor Reinders!
Bovendien zag ik al snel dat hij hier en daar inconsistentie heeft in zijn bedrijfsvermeldingen en ik zie kansen voor verdere optimalisatie van zijn huidige sociale mediakanalen.
Zojuist haalde ik het al aan voor Makelaar Reinders in Apeldoorn: inconsistente gegevens in de citations. Mijn advies voor elke verbeteringsactie voor een lokaal bedrijf is ook te beginnen met het opschonen en consistent maken van de citations. Wat ik zo snel zag voor Reinders, is dat die sowieso een inconsistentie heeft in de openingstijden hier en daar. Veel verder heb ik nog niet gekeken.
Terugkomend op het verbeteren van de ranking in de lokale zoekresultaten. In november was er een serie webinars van BrightLocal over alles wat maar met het verbeteren van lokale vindbaarheid te maken had. Tijdens die webinars werd het publiek ook vragen gesteld. Het publiek bestond uit meer dan 500 specialisten op het gebied van het verbeteren van lokale vindbaarheid. Toegegeven, zo’n 95% kwam uit de VS, dus de resultaten kunnen enigszins vertekend zijn.
De eerste vraag van de enquête luidde: “Wat zijn de belangrijkste oorzaken van problemen die bedrijven kunnen hebben met hun lokale vindbaarheid / ranking?”
336 mensen hebben op deze vraag geantwoord en maar liefst 41% wees inconsistente NAPT-gegevens en onjuiste citations als belangrijkste oorzaak aan. 27% vond dat het dubbele bedrijfsvermeldingen in Google+ Mijn Bedrijf waren, 15% weet het aan slechte on-site optimalisatie, 13% aan onvoldoende backlinks en 4% vond dat het door het overtreden van de kwaliteitsrichtlijnen van Google kwam.
In het artikel “Citation Inconsistency Is No.1 Issue Affecting Local Ranking” kun je nog veel meer interessante gegevens nalezen over ranking in de lokale zoekresultaten en gerelateerde zaken.
Vaak haal ik DuckDuckGo aan als potentieel alternatief voor Google. Google is en blijft ook nog steeds de grootste in Nederland, ook in 2014. Dat blijkt uit het “Nationale Search Engine Monitor onderzoek 2014”, dat jaarlijks wordt uitgevoerd door iProspect.
Uit het onderzoek van dit jaar blijkt onder andere, dat Google wel iets in gebruik afneemt, terwijl het gebruik van Startpagina toeneemt. Vooral 50+’ers gebruiken graag Startpagina, maar liefst 12%!
In de show notes heb ik een tabel opgenomen, waarin je de verdeling van het gebruik van zoekmachines en directorysites in Nederland kunt bekijken:
Ook kun je daar een video bekijken, waarin de resultaten van het onderzoek worden weergegeven:
Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.
Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.
Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.
En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 108 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt: