Organische vindbaarheid

Organische vindbaarheid is op basis van de zogenaamde organische zoekresultaten. Deze zie je altijd onder de lokale zoekresultaten vermeld staan (als er tenminste lokale zoekresultaten worden vertoond).

De organische vindbaarheid van je (tekstuele) content en de positie ervan in de zoekresultaten op Google wordt bepaald door honderden factoren.

Enkele van deze factoren zijn:

  • Backlinks – Toen Google begon waren links naar artikelen het enige dat telde: hoe meer links, hoe hoger een webpagina scoorde in de zoekresultaten. Backlinks maken nog steeds deel uit van het rankingsalgoritme op Google, zij het in een veel mindere mate.
  • Uniciteit van de content – Unieke content wordt door Google hoger gewaardeerd, dan copy/paste van artikelen elders op Internet.
  • Lengte van de tekst – Over het algemeen scoren lange (diepgaande, wetenschappelijk onderbouwde) artikelen beter dan korte berichtjes.
  • Verwijzingen naar sites met hoge mate van autoriteit – zeker als artikelen verwijzingen (links) bevatten naar sites met een hoge mate van autoriteit, draagt dit vaak bij tot de ranking ervan.
  • Tijd dat iemand op de pagina blijft – Als iemand lang op een bepaalde pagina blijft en dit door Google wordt gemeten (omdat Google Analytics wordt gebruikt), is dit een signaal voor Google dat de pagina wellicht interessant wordt gevonden en mogelijk ook voor meer mensen interessant kan zijn. Dit vergroot de kans dat de pagina hogerop komt.

Over de tijd op een pagina

Het is niet per se belangrijk voor Google dat iemand lang op een pagina blijft. Want iemand die op zoek is naar een telefoonnummer en dit meteen vindt op een site, zal dus niet lang op die pagina blijven, maar heeft wel gevonden wat hij/zij zocht.

TIP: Verleng de tijd dat iemand op een pagina blijft

Je kunt de tijd die iemand op een pagina blijft handig verlengen, door er een video bij te zetten die enkele minuten duurt.

Artikelen over organische vindbaarheid