Nieuwe layout van Google+

doorEduard

Nieuwe layout van Google+

Hoewel het al een paar dagen rondzoemde in de Blogosphere, is het nu dan echt zover: Google+ Zakelijk pagina’s hebben een nieuwe layout. Naast dat Google+ Zakelijk nu responsive is, is ook de indeling en opmaak van de pagina’s veranderd.

Op zich is dit een bijzondere actie, want sinds een paar maanden is de lokale bedrijfspagina steeds moeilijker te bereiken en kost het meer muiskliks om op de pagina terecht te komen. Op dit moment moet je al zo’n 2 tot 4 keer klikken, om bij een pagina terecht te komen.

Contactinformatie eerst bij 1 kolom, dan reviewscore, gevolgd door foto’s

In de smalste opmaak is de pagina één lange kolom van allemaal blokken met content. Logischerwijs begint die dan met een landkaartje en de contactinformatie, want de pagina wordt hoogstwaarschijnlijk alleen zo vertoond, als je ’m op een mobiel apparaat bekijkt. En dan wil je in meer dan 80% van de gevallen weten waar het gewenste bedrijf zich bevindt en hoe je het kunt bereiken.

Google+ met 1 kolom

Maar wat opvallend is, is dat meteen daarna de reviewscores worden getoond. Dit geeft eens te meer aan dat Google steeds meer waarde hecht aan reviews.

Vervolgens worden de foto’s, eventuele bedrijfspanorama en recensies getoond.

Reviewscore eerst bij 2 kolommen, dan contactinformatie en foto’s

Als je de Google+ Zakelijk pagina bekijkt op een device wat een iets breder scherm heeft, zie je de reviewscores zelfs als allereerste contentblok, wat wordt gevolgd door de contactinformatie.

Google+ met 2 kolommen

Wellicht zie ik het helemaal verkeerd, maar ik denk dat de filosofie hierachter is, dat mensen die op een tablet of ander device met een gemiddelde afmeting meer een vorm van onderzoek doen en dat daarom de reviewscores eerst worden getoond.

Foto’s eerst bij 3 kolommen, dan contactinformatie, gevolgd door reviewscore

Voortbordurend op de informatiebehoefte die anders lijkt te zijn per device denk ik dat Google van mening is dat mensen met een groot scherm eerst een indruk van het bedrijf willen hebben op basis van foto’s.

Google+ met 3 kolommen

Samenvatting

Ik vind het een verbetering, deze nieuwe layout en ik ben benieuwd of je het eens bent met mijn argumentatie over het waarom van de indeling. Geef hieronder jouw mening!

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.