Lokale vindbaarheid

Online verkopen nemen toe, dat is een feit. Maar toch zoeken nog veel mensen eerst informatie over producten online, om deze vervolgens lokaal te kopen. Daarom is lokale vindbaarheid erg belangrijk.

Bovendien zijn veel vormen van dienstverlening en zorgverlening sowieso al lokaal gebonden. Zo zal iemand die in Arnhem komt wonen en op zoek gaat naar een fysiotherapeut, niet snel eentje in Assen kiezen en zal iemand uit Rotterdam niet snel lid worden van een sportschool in Groningen.

Daarom is voor heel veel bedrijven de lokale vindbaarheid uitermate belangrijk, vaak nog belangrijker dan landelijke of wereldwijde organische vindbaarheid.

Google heeft al jaren een service, waar (lokale) bedrijven zich kunnen aanmelden: Google Mijn Bedrijf (GMB). Hier kun je een bedrijf registreren met de volgende gegevens:

  • Bedrijfsnaam
  • Adres
  • Postcode
  • Plaats
  • Telefoonnummer
  • Website
  • Openingstijden
  • Foto’s

Naast dat Google lokale bedrijven vertoont op Google Maps, worden ook de twee tot drie bedrijven die volgens Google het beste voldoen aan de zoekopdracht van de Internetter, bovenaan de zoekresultaten op Google vertoont, de zogenaamde ‘lokale zoekresultaten’.

Als je met je bedrijf niet in Google Mijn Bedrijf staat vermeld, word je niet vermeld in de lokale zoekresultaten, kan niemand je vinden op Google Maps en kun je ook geen gratis .business.site website activeren. Met andere woorden: je scoringskansen om dan nog lokaal gevonden te kunnen worden, dalen tot ongeveer het nulpunt.

Artikelen over lokale vindbaarheid