Klanten werven op Facebook

doorEduard

Klanten werven op Facebook

Als laatste onderwerp voor vandaag iets over marketing via social media, zoals Facebook. Een onderzoek in de Verenigde Staten heeft uitgewezen dat 42% van het midden- en kleinbedrijf in 2013 topprioriteit geeft aan het werven van klanten via Facebook!! 42%!! Dat zijn een heleboel ondernemers!!

Ik ben misschien niet representatief voor de social media gebruikers, maar ik heb nog nooit iets gekocht op Internet, nadat een vriend op Facebook het leuk vond of het deelde. Ik heb sowieso nog nooit iets gekocht op Facebook… Jij wel? Heb jij wel eens iets gezocht op Facebook en het vervolgens gekocht? Hoe gebruik je Facebook? Als zoekmachine, of als sociaal medium om in contact te blijven met je vrienden?

Nou, het onderzoek wees uit dat dat laatste het geval is. De vraag was hoe je een advocaat zou zoeken. Hier komt het resultaat: slechts 2,1% van de Internetgebruikers zou de zoektocht starten op een social media site. Oeps! Slechts 2,1%!

Het lijkt er dus op, alsof 42% van de bedrijven uit het MKB de komende tijd heel verkeerde uitgaven gaan doen, in ieder geval met onterechte, hooggespannen verwachtingen die dus zullen eindigen in een grote desillusie.

En omdat social media gebruikers blijkbaar helemaal niet zitten te wachten op dergelijke reclame via Facebook, kweken deze bedrijven ook nog eens ergernis bij de Facebookgebruikers, hetgeen weer slecht is voor de reputatie van het product, de dienst of het aanbiedende bedrijf!

Als je dan gaat kijken hoe Internetgebruikers wel op zoek gaan naar een advocaat, dan vraagt 34,6% het eerst aan een vriend of vriendin, 21,9% zoekt via een zoakmachine als Google, Bing, of Yahoo!. 10,8% raadpleegt de Gouden Gids of Telefoongids, 10,5% zoekt elders op Internet en dus 2,1% vraagt het via de sociale media.

Samenvattend: als jij als ondernemer je klanten wil werven via sociale media, dan raad ik je aan om dit nog eens goed te HERoverwegen, want het kan zijn dat je meer schade aanricht, dan dat je daadwerkelijk nieuwe klanten werft.

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 6

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.