LET OP: hieronder staat Google+ Local… Dat is inmiddels niet meer van toepassing. Lees daarvoor: Google Mijn Bedrijf (GMB).
Dan iets anders: verhuizen. Verhuizingen brengen veel fysiek werk met zich mee, zoals het transporteren van al het tastbare van de ene locatie naar de andere. Ook moet er in de digitale wereld een aantal zaken worden aangepast, zoals visitekaartjes, briefpapier, fax headers (ja, er worden nog faxen gebruikt!) en natuurlijk online uitingen, zoals de website, e-mail footers enz.
Maar wat veel bedrijven zich niet realiseren, is dat hun positie in de lokale zoekresultaten voor een groot deel wordt bepaald door informatie die vanaf andere bronnen afkomstig is, zoals bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel, Dunn en Bradstreet, Facebook, Yelp, TomTom, Foursquare, Twitter, allebedrijvenin.nl, en honderden andere websites. Het betreft vaak zowel internationale, als nationale, regionale en lokale websites, als topic-gerelateerde websites.
Slechts een handjevol websites wordt automatisch en frequent aangepast, en als je geluk hebt, worden websites hooguit één of twee keer per jaar aangepast op basis van bijvoorbeeld informatie van de Kamer van Koophandel.
Met andere woorden: als je geen actie onderneemt, ontstaat er een inconsistentie tussen de daadwerkelijke bedrijfsgegevens, zoals je die op je website vertoont en andere websites. Hierdoor, of door onzorgvuldigheid van een welwillende medewerker kan het gebeuren dat jouw bedrijf meerdere keren in bijvoorbeeld Google+ Local komt te staan.
Hiervoor word je tegenwoordig door Google genadeloos afgestraft en zal je diep wegzakken in de lokale zoekresultaten. Dit heeft niet alleen een negatief effect op je online reputatie, maar ook op je bedrijfsresultaat, voor het geval je afhankelijk bent van lokale klanten.
Om dit allemaal te voorkomen raad ik je als een goed voornemen voor 2013 aan, een gedegen inventarisatie te maken van minstens de eerste tien pagina’s met zoekresultaten van Google met sites waarop je met jouw bedrijf vermeld staat. Noteer de pagina URL, de site en eventuele contactgegevens. Kijk of je er een account kunt aanmaken waarmee je jouw bedrijfsgegevens kunt aanpassen. Als dit kan: noteer ook de gebruikersnaam in de spreadsheet, het wachtwoord en het emailadres waarmee je je hebt aangemeld.
Zoek gewoon je eigen bedrijf eens op telefoonnummer, bedrijfsnaam, fax-nummer, website of andere omschrijvingen en combinaties ervan. Neem geen genoegen met een stuk of tien vermeldingen. En zoek je bedrijf dan ook nog eens bij Bing en eventueel DuckDuckGo.nl op dezelfde manier.
Bewaar deze lijst ergens op een punt waar ook collega’s van je erbij kunnen, zodat zij wijzigingen kunnen doorvoeren, mocht jij bijvoorbeeld met vakantie zijn. En zorg voor een actuele backup ervan!
Als je dan gaat verhuizen met je bedrijf begin je minstens drie tot vier maanden van tevoren je nieuwe adresgegevens op alle sites te melden, behalve sowieso Google+ Local en misschien een paar belangrijke (lokale) review sites. In een aantal gevallen kun je beter een nieuw bedrijf op de nieuwe locatie aanmaken.
Zet er eventueel wel bij dat je daar nog niet geopend bent. Als je de openingsdatum weet, zet die er dan ook bij.
Pas als je bedrijf dan fysiek verhuist, verander je de gegevens op de laatste paar sites, inclusief Google+ Local.
Wat ook belangrijk is, is dat je op je Facebook pagina natuurlijk je bedrijfsgegevens (dus ook het adres, telefoonnummer etc.) correct hebt ingevuld en dat deze informatie ook weer consistent is met de andere informatie die je links en rechts op Internet over je bedrijf hebt staan.
Als het goed is, minimaliseer je op deze manier het effect in de rankings op de zoekmachines.
Ik heb een paar maand geleden een bedrijf in de Betuwe op een dergelijke wijze verhuisd, want voor de verhuizing stonden ze al ongenaakbaar aan de top op de relevante zoektermen. Niet alleen tijdens de verhuizing, maar ook erna was er geen vuiltje aan de lucht: ze staan nog steeds aan de top.
» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 6
Over de auteur