Google Structured Data Highlighter

doorEduard

Google Structured Data Highlighter

Google heeft een nieuwe tool geïntroduceerd, te weten: de Structured Data Highlighter. Laatst heb ik al de video gemaakt over schema.org en rich snippets. In die video vertelde ik dat je door middel van specifieke HTML-code die je op schema.org kunt vinden, data op je website semantisch kunt markeren. Dat houdt in dat je zoekmachines als Google vertelt wat voor soort informatie een bepaald stuk tekst op je website bevat. Zo geef je bijvoorbeeld aan of bepaalde informatie over een boek of over een CD of DVD gaat, wat de prijs is en hoeveel er nog op voorraad zijn en kun je ook data en locaties voor je komende optredens in de zoekresultaten laten verschijnen.

Ik weet niet of je al op schema.org hebt gekeken, maar het is niet iets wat je 1-2-3 op je website aanbrengt. Bovendien kun je er gemakkelijk fouten mee maken.

Maar sinds 12 december is er de Google Data Highlighter. Deze tool bevindt zich in de Google Webmaster Tools. Ik had een video over de Data Highlighter bekeken en dook natuurlijk meteen Webmaster Tools in. Echter, tevergeefs! Ik kon hem niet vinden. Pas toen ik overschakelde op de Engelstalige versie van Google Webmaster Tools, werd die zichtbaar. In de transcriptie zal ik de volledige URL naar de Engelstalige Webmaster Tools opnemen, zodat je het zelf ook kunt bekijken: https://www.google.com/webmasters/tools/data-highlighter?hl=en

Het blijkt dus dat de tool nog niet in het Nederlands beschikbaar is. Maar goed, dat geeft niet. Met deze URL kun je er toch mee spelen. In de transcriptie heb ik de Engelstalige introductievideo ook opgenomen:


https://www.youtube.com/watch?v=WrEJds3QeTw

Op dit moment kun je de tool alleen gebruiken om evenementen op je website te markeren, zodat ze in de zoekresultaten verschijnen. Je selecteert simpelweg de gewenste stukjes tekst en je geeft aan wat voor soort informatie het is, zoals de titel van het evenement, de datum, de aanvangstijd, de toegangsprijs etc. Daarna kun je aangeven of je dit voor alle soortgelijke pagina’s automatisch door Google wilt laten herkennen, of slechts voor de aangegeven pagina.

Zoals ik al zei: op dit moment werkt de tool alleen nog maar voor evenementen, maar de verwachting is dat Google ‘m snel zal uitbreiden, zodat je ook andersoortige informatie kunt markeren.

Ik zie dit als een erg nuttige en voor veel mensen bruikbare tool, maar er kleven mijns inziens een paar nadelen aan. Ten eerste moet je toegang hebben tot Google Webmaster Tools. Maar als je een beetje serieus bent met je site, heb je die daar natuurlijk allang aangemeld. Maar het grootste nadeel vind ik, dat op deze manier alleen Google weet wat voor soort informatie op je pagina staat. Als je de informatie zogezegd “onderwater” in je HTML-code toevoegt, dan zien andere zoekmachines, zoals Bing, Yahoo! en DuckDuckgo het ook.

» Dit artikel is een transcriptie van het gelijknamige topic in Podcast 5

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.