Google geeft ruimte aan concurrenten in zoekresultaten na dreiging boete EU

doorEduard

Google geeft ruimte aan concurrenten in zoekresultaten na dreiging boete EU

EU-200x200De EU krijgt haar zin: Google heeft toegezegd haar zoekresultaten anders te zullen vertonen in EU-landen. Omdat Google zo’n enorm marktaandeel heeft voor al het zoekverkeer moest zij ook informatie en/of content van concurrenten vertonen in de zoekresultaten.

Zoals ik in het artikel “Google geeft meer aandacht aan video’s” liet zien, probeert Google steeds meer de surfende internetter in haar eigen omgeving te houden. Maar de EU heeft Google op diverse fronten teruggefloten en Google heeft hieraan gehoor gegeven, nog nèt voordat ze een torenhoge boete zou hebben moeten betalen.

De EU commissie had een viertal punten, waarvan zij vond dat Google de zoekresultaten moest aanpassen om zo concurrenten meer kans te geven:

  1. De manier waarop Google gespecialiseerde diensten vertoont, zoals hotels, restaurants, vluchten enz. – Google heeft toegezegd, om:
    • Duidelijk te tonen waar het Googles eigen resultaten betreft;
    • Deze resultaten grafisch te scheiden van de andere resultaten, zodat het verschil met organische zoekresultaten duidelijk is;
    • Voor gespecialiseerde zoektermen drie concurrerende sites te vertonen op een manier waarop het ook duidelijk is dat het geen Google diensten betreft en op eenzelfde manier als Google producten/diensten. Dus als een door Google gepromoot product of dienst afbeeldingen bevat, dan worden bij de concurrerende vermeldingen ook afbeeldingen vertoond.
  2. De wijze waarop Google gebruik maakt van content van concurrende, gespecialiseerde diensten – Google gebruikt bijvoorbeeld reviews van concurrerende sites, waarbij ze dus handig meelift op de door die andere partij gedane investeringen. Google heeft hierbij aangegeven dat:
    • partijen een opt-out mogelijkheid krijgen, waarna Google die content niet zal gebruiken, zonder dat dit een nadelig effect heeft op de ranking in de zoekresultaten of in Google AdWords.
    • De algemene opt-out regeling zal beschikbaar komen voor alle websites, op basis van subdomeinniveau.
    • Een fijnmaziger opt-out mechanisme komt er alleen voor nieuwssites, om zo controle te houden over wat er in Google News komt.
  3. Het derde aandachtspunt betrof de manier waarop Google exclusiviteit afdwong bij het vertonen van Google advertenties op sites van derden – Hiervoor heeft Google de afgedwongen exclusiviteit laten vallen in haar voorwaarden.
  4. Het vierde zorgpunt ging over het uitwisselen van Google advertentiecontent naar andere platformen – Ook hiervoor heeft Google de voorwaarden laten vallen, waardoor de weg voor software of webdiensten voor management van advertenties voor zowel Google AdWords als andere advertentiesites open is gesteld.

Voor een groot aantal concurrerende sites zal dit een verademing zijn, omdat zij nu ook meer kans krijgen om weer op de voorpagina van Google te komen!

Hieronder vind je enkele screenshots van de huidige wijze waarop zoekresultaten worden vertoond en de wijze waarop ze binnenkort zichtbaar zullen zijn op Google:

Huidige weergave van producten

Nieuwe weergave met producten van concurrerende sites

Nieuwe weergave met producten van concurrerende sites op smartphone

Huidige weergave van lokale resultaten

Nieuwe weergave van lokale resultaten op desktop

Nieuwe weergave van lokale resultaten op tablet


Bron: “Antitrust: Commission obtains from Google comparable display of specialised search rivals- Frequently asked questions” (EU Press Releases Database, 5 februari 2014)

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.