Het viel me gisteren opeens op, toen ik een telefoonnummer zocht. Ik typte in het zoekvenster het woord “telefoonnummer” en de naam van het bedrijf. Vervolgens werd ik verrast door wat ik zag!
Op dat moment gebruikte ik Chrome en was ik ingelogd op Google+. Ik verwachtte eigenlijk ofwel de “Mijn Bedrijf”-pagina van Google, de voormalige Google+ pagina, of als eerste vermelding de contactpagina van het bedrijf en mogelijk de Knowledge Graph aan de rechterkant.
Ik kon niet geloven wat ik zag en deed meteen nog een zoekpoging in een nieuw venster. Wat ik zag was het volgende:
In de zoekresultaten werden eerst meer foto’s dan normaal vertoond, maar dat zie ik soms wel vaker. Wat veel opvallender was, was dat daaronder het telefoonnummer groot werd weergegeven en dan pas gevolgd door de contactpagina van het desbetreffende bedrijf. Het viel me op dat het groot vertoonde telefoonnummer clickable was en dus klikte ik erop.
Er werd weer een venster vertoond, dat ik totaal niet had verwacht:
Er werd mij de mogelijkheid geboden om het nummer te bellen met behulp van een Google Hangout, waarbij ik gebruik kon maken van mijn € 6,48 beltegoed, dat ik nog bij Google had. OK, feitelijk werd eerst standaard de VS getoond, maar ik heb ik de screenshot alvast Nederland geselecteerd.
Het lijkt er sterk op dat Google hier weer bezig is met een test, want de ene keer verschijnt het nummer wel en de andere keer weer niet. Maar dat kan natuurlijk ook komen, doordat Google deze nieuwe feature geleidelijk aan het uitrollen is over alle systemen en alle datacenters. Dat zal ik als particulier nooit te weten komen.
Als ik de zoekpoging herhaalde, terwijl ik niet was ingelogd, kreeg ik soms het telefoonnummer vergroot te zien, maar dan was het niet klikbaar, omdat ik niet was ingelogd op Google+.
Wow! Google gaat nu in sneltreinvaart door met vernieuwingen en gaat nu ook de concurrentie aan met de Telefoongids, de Gouden Gids, andere directory sites en zelfs met de telecom operators!
Over de auteur