Fouten in je bedrijfsvermelding fataal voor je vindbaarheid

doorEduard

Fouten in je bedrijfsvermelding fataal voor je vindbaarheid

In een vorig artikel schreef ik dat de consistentie van de vermelding van je bedrijfsnaam, adresgegevens en telefoonnummer op Internet essentieel is voor het lokaal kunnen scoren in de zoekmachines.

Fouten in je bedrijfsvermelding fataal voor je online reputatie

Google is in zekere zin ook een taalpurist: zij (hij/het?) houdt van goed taalgebruik, zonder fouten. Pagina’s bol met spelfouten scoren over het algemeen lager dan pagina’s die weinig tot geen type- of spelfouten bevatten. En analoog wordt ook aan inconsistente informatie minder waarde gehecht, waardoor deze (veelal foutieve) informatie lager scoort.

Afgezien van de verminderde vindbaarheid die je reputatie al niet ten goede komt, staat het natuurlijk ook slordig als je gegevens  niet goed staan vermeld.

Anderhalve week geleden werd ik benaderd door Hetty Wennekendonk (een trouwambtenaar uit Apeldoorn), die mij vroeg te onderzoeken waardoor het kwam dat haar site niet goed naar voren kwam. Na enig zoeken vond ik de oorzaak.

Bekijk onderstaande video om te zien waar het aan lag.

Zo zie je maar eens te meer hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat je gegevens goed staan vermeld op Internet. In een andere video zal ik laten zien hoe je dit soort gegevens zelf snel en eenvoudig kunt aanpassen.

Hoewel haar website niet meteen naar de top van de zoekmachines zal stijgen, helpt het opschonen van foutieve en/of inconsistente bedrijfsvermeldingen met de algemene ranking en draagt het natuurlijk bij aan de lokale vindbaarheid.

Foute gegevens opschonen

Eén van de eerste zaken waar ik altijd mee begin, als ik een opdrachtgever help om zijn of haar vindbaarheid en reputatie op Internet te verbeteren, is het zoeken naar, en vinden en opschonen van foute gegevens. Soms is er een typefout gemaakt met het huisnummer, een moeilijke straatnaam of is er een telefoon- of faxnummer veranderd. Dus zoek eens op Google naar pagina’s waar bijvoorbeeld wel je bedrijfsnaam staat, maar niet je telefoonnummer. Of zoek eens naar alle pagina’s waar je telefoonnummer of adres op voorkomt en controleer alle gegevens grondig.

Verhuizingen zijn een drama voor je lokale vindbaarheid: opeens krijgt je bedrijf een ander adres!! Vroeger hoefde je dan alleen maar ander briefpapier en visitekaartjes te laten drukken, de telefoongids en de Gouden Gids in te lichten en kon je gewoon simpelweg een adreswijziging sturen.

Tegenwoordig moet je bij een verhuizing veel meer regelen. Ondanks dat alles sneller gaat in dit digitale tijdperk, ben je nu veel langer bezig om na een verhuizing je lokale vindbaarheid te verbeteren.

Lijst met bedrijfsvermeldingen

Als je dan toch op zoek gaat naar al je adresvermeldingen (citations) op Internet om deze te controleren, stel dan meteen een lijst samen waarop je de URLs van de pagina’s registreert.

Zet er ook de eventuele login en het wachtwoord bij, zodat je bij een mogelijke verhuizing sneller al je gegevens kunt aanpassen!

Heb je zelf foutieve vermeldingen gevonden?

Laat hieronder eens weten of je al op zoek bent geweest naar foute citations (vermeldingen) van je eigen bedrijf. Is het je gelukt te aan te passen of veranderd te krijgen? Dit laatste is namelijk soms nog wel eens erg lastig, vooral als sites niet meer worden onderhouden…

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.