Categorie archief Focus

doorEduard

Click Through Rate (CTR) verhogen met goede profielfoto’s

In de tweede podcast en in het stukje “Over Eduard” op deze website heb ik je een stukje uit mijn verleden verteld, waarin ik fotograaf was. Op dit moment maak ik nog slechts sporadisch fotoreportages en dan nog voornamelijk voor bedrijven. Goede foto’s zijn ook belangrijk voor je reputatie. Een goede foto kan de CTR (Click Through Rate) aanzienlijk verhogen.

Google+ Authorship met profile fotosGoogle+ Authorship met profile fotos

Veel van de bedrijfsreportages die ik maak zijn voor bedrijven die een goede fotoreportage in één bepaalde stijl willen hebben van hun medewerkers. Zij kunnen deze foto’s dan niet alleen gebruiken op eventuele intranet sites, maar ook op LinkedIn en andere social media profielen van de medewerkers.

Nu kan ik dat wel beweren, maar gisteren was ik in de auto onderweg aan het luisteren naar een Amerikaanse podcast, waar het toevallig ging over het gebruik van goede foto’s in social media profielen. Er werd verteld dat Mike Blumenthal (een wereldwijd gerespecteerde autoriteit op het gebied van lokale SEO)  onderzoek had gedaan naar de effectiviteit van bepaalde soorten profielfoto’s.

Het onderzoek moest uitwijzen wat het beste (meest gewaardeerde) type foto was die bij mensen het meest de indruk zou wekken van een goede advocaat, waarop ze zouden klikken als die foto in de zoekresultaten zou worden getoond, om deze mogelijk in te huren.

Betere profielfoto = hogere CTR (Click Through Rate)
Betere profielfoto = hogere CTR (Click Through Rate)

In totaal hebben zo’n 1.500 mensen hun stem laten horen en het resultaat bleek verrassend. De foto die het meeste het beeld opriep van een advocaat die men zou inhuren, was een relatief saaie en “stoffige” foto van een wat oudere man, die iets gedraaid zit en dus ietwat zijdelings de camera in kijkt. Je kunt de volledige resultaten van dit onderzoek hier bekijken.

Een paar tips die ook nog uit dit onderzoek komen ten aanzien van profielfoto’s:

  • Gebruik kleurenfoto’s – Een sprankelende kleurenfoto van een persoon met relatief hoog contrast valt extra op in de toch al wat saaie zoekresultaten, evenals de geel/gouden kleur van de review- sterretjes die soms worden getoond.
  • Naar rechts kijkend – Een foto van iemand die naar rechts kijkt, leidt de kijker naar de inhoud van de pagina. Dit is een betere blik dan dat de persoon op de foto naar links kijkt. (Zou dit ook gelden voor landen waar het schrift van rechts naar links is? ;-)). Een foto van iemand die recht in de camera kijkt is ook prima.
  • Goede presentatie / uiterlijke verzorging helpt – Net als in het gewone leven helpt het om jezelf goed te presenteren op de foto. Als je er met grote wallen onder je ogen en met een gezicht vol met olievlekken op staat, terwijl je bijvoorbeeld huisarts bent, werkt dit averechts.
  • Geen studioachtergrond – Sommige mensen spreekt het meer aan om een foto van een persoon zonder studio achtergrondscherm, maar in een “real life” omgeving.

Natuurlijk zijn deze resultaten niet echt wetenschappelijk onderbouwd en kun je ze één-op-één doorzetten naar je eigen presentatie op Internet. Wat je wel hieruit kunt leren is dat een goede foto kan helpen bij het realiseren van een hogere Click-Through-Rate van de zoekresultaten en in de social media profielen.

Je kunt natuurlijk altijd zelf een test doen en elke maand een andere soort foto op bijvoorbeeld je LinkedIN profiel plaatsen en kijken of er significant verschil zit in het aantal bezoekers wat je op je website krijgt met de verschillende foto’s.

Heb jij leuke ervaringen met het veranderen of toevoegen van je foto aan je social media profielen? Laat het ons hieronder weten!

doorEduard

Uw-Trouwambtenaar.nl nu op voorpagina

Op 4 december j.l. heb ik een artikel met een video gepost, waarin ik liet zien wat er kan gebeuren als je een schrijffout maakt in je bedrijfsgegevens op bijvoorbeeld Google+ Local. En nu laat ik zien dat als je zorgt voor goede gegevens, dat dit in korte tijd al kan resulteren in een betere positie in de zoekresultaten.

Trouwambtenaar in Apeldoorn: Hetty Wennekendonk

Ik heb in de video van het artikel “Fouten in je bedrijfsvermelding fataal voor je vindbaarheid” laten zien dat je behoorlijk diep in de zoekresultaten kunt wegzinken als je schrijffouten maakt in je bedrijfsgegevens. In die video heb ik de site van trouwambtenaar Hetty Wennekendonk uit Apeldoorn als voorbeeld genomen, omdat zij zich afvroeg hoe het kwam dat zij op bijvoorbeeld de zoekterm: trouwambtenaar Apeldoorn zo slecht te vinden was.

Het bleek in die video dat haar bedrijfsvermelding in Google+ Local was opgenomen met: trouwanbtenaar Apeldoorn (dus met een ‘n’ in plaats van een ‘m’). Ik heb toen haar bedrijfsvermelding in Google+ Local aangepast en nu, iets meer dan een week later, hieronder het resultaat:

SERP voor UW Trouwambtenaar Hetty Wennekendonk uit Apeldoorn

En voilà: in iets meer dan een week is haar website opeens te vinden op de eerste pagina, terwijl de vermelding van haar website eerst op positie 2 op pagina 3 stond! Het is weliswaar op positie 10, maar toch…

De komende tijd zal de pagina naar verwachting eerst nog wat heen en weer flipperen tussen positie #10 op pagina #1 en positie #1 of 2 op pagina #2. En om de vermelding verder te laten stijgen help ik de site eigenaar met een aantal praktische tips, waarop ik in andere artikelen zal terugkomen.

Zo zie je eens temeer dat het echt belangrijk is om te controleren of overal je bedrijfsgegevens goed staan vermeld en om actie te ondernemen als dit niet het geval blijkt te zijn…

Heb jij al eens gezocht naar foute bedrijfsvermeldingen? En heb je iets kunnen vinden? Laat het hieronder weten!

doorEduard

Alleen backlinks is niet meer voldoende voor je ranking!

Tot voor ongeveer een jaar werd je positie in de zoekmachines grotendeels bepaald (en beïnvloed) door het aantal inkomende links (verwijzingen) vanaf andere sites. Zo kon je toen dus Google voor de gek houden: als je maar voldoende links naar je site “maakte”, dan kwam je gewoon bovenaan.

Google Panda en Google Penguin

Maar sinds Google de alom bekende (en door sommigen: gevreesde) updates met de koosnaampjes “Penguin” en “Panda” heeft uitgebracht (en deze nog steeds verder verfijnt), werken deze verouderde “blackhat”-technieken niet meer.

Voor degenen onder ons die op een nette wijze hun site bekendheid willen geven (lees: reputatie verhogen) is dit een verademing. Want sinds die updates zie je opeens andere websites naar boven komen op bepaalde trefwoorden, dan voorheen. Wat echter tot voor kort nog steeds goed werkte, was zogenaamde “Exact Match Domains” (EMD’s). Dit zijn domeinnamen die precies bepaalde zoektermen bevatten. Dus bijvoorbeeld: schitterende-platina-trouwringen-voor-je-trouwdag.nl . Je begrijpt wel wat het doel was van een dergelijke website…

Meestal stonden dit soort sites bol van de reclame en de affiliate links, waarbij de site-eigenaar hoopte dat bezoekers die op zijn/haar site terechtkwamen op één van de vele links zouden klikken, waardoor het wat geld op zou brengen. Deze techniek was jarenlang een lucratieve mogelijkheid voor handige Internet Marketeers om passief geld te verdienen met hun sites.

Recentelijk heeft Google wederom een belangrijke update in de ranking algoritmes doorgevoerd. Hiermee is een eind gekomen aan de bovenstaande mogelijkheid. Gelukkig is de algoritme-aanpassing zo goed, dat het erop lijkt dat echt alleen het leeuwendeel van de affiliatesites hierdoor wordt geraakt.

Websites die een domeinnaam hebben die op zich ook als EMD kan worden gezien, maar valide content publiceren, lijken niet te kelderen niet in de zoekresultaten. Want laten we eerlijk zijn: hoeveel domeinnamen van ordentelijke sites (bedrijven) bevatten niet zinnige trefwoorden? Stel dat je afgestraft zou worden omdat je als fabrikant ooit eens de domeinnaam “cocacola.com” hebt geregistreerd?

Hoe word je een autoriteit op Internet?

Uit bovenstaande blijkt eens temeer dat als je je site (en/of blog) gewoon met goede bedoelingen opbouwt en ervoor zorgt dat je schrijft voor mensen (en niet voor de zoekmachines), je op den duur toch gewoon goed gaat (of blijft) scoren. Bekijk ook eens onderstaande promotievideo:

Een afgeleide versie van deze video heb ik recentelijk gebruikt als opening bij een presentatie aan architecten van Ordina. Het onderwerp van de presentatie was: “Hoe word ik een autoriteit op Internet?”.

Met andere woorden: werk aan je content, werk aan je reputatie en zorg dat je een autoriteit wordt!!

doorEduard

Fouten in je bedrijfsvermelding fataal voor je vindbaarheid

In een vorig artikel schreef ik dat de consistentie van de vermelding van je bedrijfsnaam, adresgegevens en telefoonnummer op Internet essentieel is voor het lokaal kunnen scoren in de zoekmachines.

Fouten in je bedrijfsvermelding fataal voor je online reputatie

Google is in zekere zin ook een taalpurist: zij (hij/het?) houdt van goed taalgebruik, zonder fouten. Pagina’s bol met spelfouten scoren over het algemeen lager dan pagina’s die weinig tot geen type- of spelfouten bevatten. En analoog wordt ook aan inconsistente informatie minder waarde gehecht, waardoor deze (veelal foutieve) informatie lager scoort.

Afgezien van de verminderde vindbaarheid die je reputatie al niet ten goede komt, staat het natuurlijk ook slordig als je gegevens  niet goed staan vermeld.

Anderhalve week geleden werd ik benaderd door Hetty Wennekendonk (een trouwambtenaar uit Apeldoorn), die mij vroeg te onderzoeken waardoor het kwam dat haar site niet goed naar voren kwam. Na enig zoeken vond ik de oorzaak.

Bekijk onderstaande video om te zien waar het aan lag.

Zo zie je maar eens te meer hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat je gegevens goed staan vermeld op Internet. In een andere video zal ik laten zien hoe je dit soort gegevens zelf snel en eenvoudig kunt aanpassen.

Hoewel haar website niet meteen naar de top van de zoekmachines zal stijgen, helpt het opschonen van foutieve en/of inconsistente bedrijfsvermeldingen met de algemene ranking en draagt het natuurlijk bij aan de lokale vindbaarheid.

Foute gegevens opschonen

Eén van de eerste zaken waar ik altijd mee begin, als ik een opdrachtgever help om zijn of haar vindbaarheid en reputatie op Internet te verbeteren, is het zoeken naar, en vinden en opschonen van foute gegevens. Soms is er een typefout gemaakt met het huisnummer, een moeilijke straatnaam of is er een telefoon- of faxnummer veranderd. Dus zoek eens op Google naar pagina’s waar bijvoorbeeld wel je bedrijfsnaam staat, maar niet je telefoonnummer. Of zoek eens naar alle pagina’s waar je telefoonnummer of adres op voorkomt en controleer alle gegevens grondig.

Verhuizingen zijn een drama voor je lokale vindbaarheid: opeens krijgt je bedrijf een ander adres!! Vroeger hoefde je dan alleen maar ander briefpapier en visitekaartjes te laten drukken, de telefoongids en de Gouden Gids in te lichten en kon je gewoon simpelweg een adreswijziging sturen.

Tegenwoordig moet je bij een verhuizing veel meer regelen. Ondanks dat alles sneller gaat in dit digitale tijdperk, ben je nu veel langer bezig om na een verhuizing je lokale vindbaarheid te verbeteren.

Lijst met bedrijfsvermeldingen

Als je dan toch op zoek gaat naar al je adresvermeldingen (citations) op Internet om deze te controleren, stel dan meteen een lijst samen waarop je de URLs van de pagina’s registreert.

Zet er ook de eventuele login en het wachtwoord bij, zodat je bij een mogelijke verhuizing sneller al je gegevens kunt aanpassen!

Heb je zelf foutieve vermeldingen gevonden?

Laat hieronder eens weten of je al op zoek bent geweest naar foute citations (vermeldingen) van je eigen bedrijf. Is het je gelukt te aan te passen of veranderd te krijgen? Dit laatste is namelijk soms nog wel eens erg lastig, vooral als sites niet meer worden onderhouden…