Content

De wereld verandert in meerdere opzichten en om te slagen moet je mee veranderen. Maar sommige traditionele vormen van marketing blijken echter nog steeds succesvol. Een belangrijk onderdeel hiervan is content: goede, unieke, educatieve en interessante content.

Content ligt aan de basis van het “Fundament voor Online Succes“:

Workshop ReputatieManagement

Content is noodzakelijk om op te vallen: onder concurrenten, in de zoekresultaten en om jezelf te presenteren als autoriteit. En daarom ligt content vrijwel altijd ten grondslag aan een website die veel verkeer trekt. Want zonder content is er voor potentiële bezoekers tenslotte geen reden om naar een website te komen.

“Goede content werkt als een klantenmagneet”

Content kan zowel online, als offline worden gepubliceerd. Soms is offline content ook nuttig om online content extra onder de aandacht te brengen (bijv. het vermelden van een URL bij een advertentie in de gedrukte media).

Content wordt onder de aandacht gebracht via verschillende verschijningsvormen / media. Tekst en video zijn slechts twee soorten media, die veel worden gebruikt, maar dit zijn niet de enige. Online kan content worden gepubliceerd in de volgende media:

  1. Blog
  2. Video
  3. Podcast
  4. Audio
  5. Document
  6. PowerPoint
  7. Boek
  8. eBoek
  9. Audioboek

De 5 W’s en de H voor het produceren van content

Dit is een algemeen bekend hulpmiddel voor het schrijven van teksten. Door één of meer van onderstaande vragen te beantwoorden krijg je vaak een betere tekst, houd je gemakkelijker de structuur vast, of maak je het voor de lezer gewoon gemakkelijker om te volgen. 

De 5 W’s en de H staan voor:

  • Wie?
  • Wat?
  • Waar?
  • Wanneer?
  • Waarom?
  • Hoe?

Maar je kunt de 5 W’s ook anders uitleggen… op een niveau hoger, als je nadenkt over je eigen contentmarketing. Ik zal proberen je het uit te leggen…

  • Wie? – Het gaat allemaal om je publiek. Het doel van je content creatie is (als het goed is), het produceren van informatie die bruikbaar is voor jouw publiek en je kunt dus geen goede content produceren, als je niet weet wie je publiek is. En dat beperkt zich als het goed is niet alleen tot het geslacht, leeftijd en beroep, maar het houdt ook in dat je op de hoogte bent van de interesses van je publiek.
  • Wat? – Het gaat er niet om dat jij iets wilt vertellen, ongeacht hoe leuk je het zelf vindt, maar wat je publiek in staat is te horen, op basis van wat je vertelt. Let wel… Ik zei niet: “Wat je publiek wil horen”. Wat je ziet is dat grote en bekende content marketeers soms specifiek iets vertellen naar aanleiding van een vraag van hun publiek, maar veel vaker produceren ze content die mensen informeert, raakt of van kennis voorziet. Mensen gaan tenslotte vanwege meerdere redenen online en soms weten ze niet eens waar ze naar op zoek zijn. Vaak zijn ze op zoek naar nieuwe dingen, nieuwe indrukken en nieuwe kennis. En als je het helemaal goed wilt doen, dan kijk je welke content je publiek naar op zoek is, en dan ga je vervolgens dieper in op die specifieke content.
  • Waar? – Slimme content marketeers kiezen het kanaal dat hun publiek al gebruikt. Dus breng je content naar je publiek, in plaats van maar proberen publiek naar jouw content te trekken. Het is tenslotte veel gemakkelijker om iemands aandacht te krijgen via een site die ze al frequent bezoeken, dan dat je iemand moet motiveren naar een nieuwe site te komen. Natuurlijk moet je proberen een publiek te creëren voor je eigen site, maar vaak kan het handig zijn om daarvoor mee te liften op de grote sites die anderen al gebruiken.
  • Wanneer? – Timing is vaak essentieel voor succes in contentmarketing. Er wordt tenslotte zoveel content geproduceerd, dat het bijvoorbeeld niet zo handig is om een bericht op zaterdag op LinkedIn te posten, terwijl je het eigenlijk bedoeld had voor zakenmensen die wellicht pas maandagmorgen weer eens hun LinkedIn openen, als je gelukt hebt. Want dan is de kans groot dat je bericht alweer helemaal gezakt is in het desbetreffende kanaal. Let daarom goed op de tijden, waarop je content ‘live’ laat komen. Gebruik voornamelijk je gezonde verstand. Ook zijn er diverse tools die je kunnen vertellen wanneer jouw publiek het meest actief is op het door jou geprefereerde kanaal.
  • Waarom? – Doe deze vraag niet te snel af als extreem triviaal. Het ligt waarschijnlijk voor de hand dat je contentmarketing doet om meer klanten voor je bedrijf aan te trekken om zo dus meer business te doen… Maar is dat antwoord echt bruikbaar? Over het algemeen is het antwoord op de “Waarom?”-vraag vaak een bedrijfsdoel. Maar als dat doel zo eenvoudig is, als: “meer business doen”, hoe kun je dan beoordelen of je succesvol bent? Dus moet je gaan meten en om dat te doen moet je weten “wat” je moet meten… Hoe herleid je een toename in verkopen of boekingen tot je contentmarketing inspanningen? Denk daarom vooraf bij elk stuk content na, waarom je het doet en hoe je kunt vaststellen of je dat doel hebt behaald.

Hergebruik van content

Als je bezig gaat en bezig bent met content, is het altijd goed om na te denken over hoe je op creatieve wijze content kunt hergebruiken.

Zo heb ik veel verschillende trainingen en presentaties kunnen geven, door het hergebruiken (en ook flink herschrijven) van content die ik onder andere heb gebruikt in:

  1. Podcasts – Ik heb van december 2012 tot mei 2016 maar liefst 167 podcasts geproduceerd en via o.a. iTunes gepubliceerd.
  2. Blogberichten – Op mijn website “www.reputatiecoaching.nl” heb ik blogberichten gepost, die bij elkaar bijna een miljoen woorden bevatten. Om je een idee te geven: het Oude Testament in de bijbel bevat ruwe zo’n 800.000 woorden.
  3. Presentaties – Ik heb talloze presentaties mogen geven voor evenzovele doelgroepen. Natuurlijk heb ik eens zitten grasduinen in wat ik zoal in het verleden heb verteld, wat relevant en interessant zou kunnen zijn voor deze reader.
  4. Videos – Op mijn YouTube-kanaal heb ik meer dan 100 videos staan, variërend van “HOW-TO” videos tot webinars en opnames van presentaties.

Artikelen over content