Congres Contentmarketing 2013 (#congrescm13): Mark Schaefer onthulde in keynote principes van online invloed uitoefenen

doorArend Landman

Congres Contentmarketing 2013 (#congrescm13): Mark Schaefer onthulde in keynote principes van online invloed uitoefenen

Mark Schaefer op Congres Content Marketing 2013 (#congrescm13)Gastblog van Arend Landman

Het oude adagium ‘Kennis is macht’, dat wordt toegeschreven aan Francis Bacon (1561-1626), is nauwelijks meer van toepassing in het Internet-tijdperk. Iedereen met een Internetverbinding heeft immers toegang tot gigantisch veel kennis. Het gaat er primair om dat kennis op de juiste manier wordt toegepast.

De zes elementen van macht en invloed die Robert Cialdini publiceerde in 1984 zijn boek Influence zijn nog steeds van toepassing, zowel offline als online. Die zes aspecten zijn: wederkerigheid, commitment & consistentie, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit en schaarste.

Als je als persoon of als organisatie invloed wilt krijgen via Internet, is het raadzaam om handig gebruik te maken van die zes principes. Er is echter een zevende principe dat tegenwoordig essentieel is: content die zich via systemen verspreid over het Internet.

Marketing consultant, auteur en spreker Mark Schaefer uit Tennessee in de Verenigde Staten schrijft en spreekt over dat principe, dat door Robert Cialdini is erkend als het zevende principe van invloed. Schaefer schreef onder andere de boeken ‘Born to Blog’, ‘The Tao of Twitter’ en Return on Influence. The revolutionary power of Klout, social media and influence marketing.

Op 12 november 2013 verzorgde Mark Schaefer zijn keynote ‘How Content is Essential for Creating Influence‘ op het Congres Contentmarketing & Webredactie in Media Plaza in Utrecht. Hij vertelde hoe een blog-artikel van hem over het belang van Klout viraal ging leidde tot een interview met hem in de New York Times en hoe dat artikel daardoor wereldwijd over het internet werd verspreid.

Schaefer: “Ik heb nooit in een film gespeeld, ik ben geen superatleet en ik ben nooit een supermodel geweest. Toch kreeg ik invloed dankzij mijn blog. Wie tegenwoordig in staat is om content te creëren die snel wordt verspreid – denk aan een tweet, een review of een blog-artikel – heeft macht.”

Sociale media hebben ervoor gezorgd dat invloed is gedemocratiseerd. Iedereen met een internetverbinding kan nu invloed uitoefenen, ongeacht je afkomst, woonplaats of uiterlijk.

Bij de meeste sociale media is voor iedereen zichtbaar in hoeverre bepaalde content wordt gevonden, geconsumeerd, gewaardeerd en gedeeld, bijvoorbeeld in de vorm van links, views, retweets, likes, repins en reacties. Die cijfers zijn dus een indicatie voor de invloed die er uit gaat van de uitgever(s) van de content.

Zelfs als je nog nauwelijks actief bent op social media wordt je elke dag beoordeeld en geëvalueerd door nieuwe bedrijven zoals Klout die je invloed op internet meten. Steeds meer bedrijven die producten of diensten verkopen nemen contact op met mensen die op het web veel invloed hebben.

Schaefer: “Ondernemingen als Disney, Audi, Starbucks, en Nike selecteren influencers op basis van hun Klout-score. Als je hoge score hebt, kun je gratis producten of bijzondere belevenissen aangeboden krijgen van allerlei bedrijven die hopen dat je hun aanbod via blogs onder de aandacht brengt van je publiek. Bij een lage score krijg je waarschijnlijk niets. Als je een hoge score hebt, maak je ook meer kans om ingehuurd te worden of een baan te krijgen.”

Return On Influence volgens Mark Schaefer.001

Content die de grootste kansen heeft om gedeeld te worden, wordt volgens Scheafer gekenmerkt door vier eigenschappen die kunnen worden onthouden aan de hand van RITE: Relevant, Interessant, Tijdig en Entertaining. Het moeilijkste aspect daarvan is ‘entertaining’, want we vragen ons in zelden af hoe we amusanter kunnen zijn. In deze wereld met een hoge informatiedichtheid moet je opvallen en interessante verhalen vertellen.

Return of Influence (Mark Schaefer)Mark Schaefer: “We leven in het tijdperk waarin de burger grote invloed kan uitoefenen. We hebben allemaal de mogelijkheid om onze stem, onze kracht en onze invloed uit te dragen. Het is niet voldoende om alleen zinvolle content te publiceren. Het gaat erom dat je relevant publiek bereikt en consistent engagement kunt realiseren. Alleen de juiste combinatie van zinvolle content, relevant publiek en consistent engagement leidt op Internet tot Return On Influence.”

Over de auteur

Arend Landman administrator

Arend Landman is afgestudeerd chemicus. Hij werkte vijftien jaar in de vakbladjournalistiek, waarvan 13 jaar als zelfstandig publicist. Sinds 2004 verzorgt hij optredens als spreker en entertainer op onder andere zakelijke bijeenkomsten. Hij blogt en spreekt veel over onderwijs, intuïtie en contentmarketing.