Citations (bedrijfsvermeldingen) creëren m.b.v. NAP Hunter Lite

doorEduard

Citations (bedrijfsvermeldingen) creëren m.b.v. NAP Hunter Lite

Google Maps logoOm hoger te scoren in lokale zoekresultaten helpt het, als je meer citations (bedrijfsvermeldingen) hebt dan je concurrenten. Je concurrenten zijn de bedrijfsvermeldingen die boven jouw vermelding staan in de lokale zoekresultaten. De lokale zoekresultaten zijn de vermeldingen die gelabeld zijn van “A” tot en met “G”. Deze krijg je te zien als je op Google zoekt naar een bepaald type bedrijf of dienstverlening in een bepaalde plaats.

Dus als je bijvoorbeeld zoekt op “tandarts arnhem”, dan zie je tussen alle “normale” zoekresultaten een lijstje dat er ongeveer als volgt uitziet:

Lokale resultaten voor

Dat zijn de lokale resultaten. En als jij op de felbegeerde “A”-positie wilt staan, dan dien je de volgende acties uit te voeren:

  1. Je bestaande citations opsporen, controleren en waar nodig consistent maken
  2. Opzoeken waar je concurrenten vermeld staan met hun citations en daar ook jouw bedrijf aanmelden (indien mogelijk)
  3. Nieuwe bestemmingen zoeken voor citations van jouw bedrijf

Het handmatig uitvoeren van deze acties is erg veel werk. Want het komt erop neer, dat je zo’n tien verschillende zoekpogingen moet doen en alle resultaten handmatig kopiëren/plakken in bijvoorbeeld een spreadsheet, om vanaf daar verder te werken. Zeker als je per zoekpoging maximaal 20 pagina’s diep zoekt (dus 200 resultaten per zoekopdracht), dan ben je wel een tijdje bezig.

De Chrome extensie “N.A.P. Hunter Lite” neemt je al dit werk uit handen en creëert binnen circa een kwartier een CSV-bestand voor jou, met al deze resultaten.

In de webinar “Internetmarketing voor Fotografen (deel 3)” heb ik laten zien hoe je de extensie gebruikt. De instructievideo die ik daarvan heb gemaakt, kun je hieronder bekijken:

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.