Categorie archief Blogposts

doorEduard

57% van de lokale bedrijven verliest groot deel van de mobiele bezoekers

Google Maps logoDe titel zegt het al: sinds gisteravond verliest 57% van de lokale bedrijven hun mobiele bezoekers. Ouch! Wat is er aan de hand? Wat is er gebeurd?

Je weet dat Google continu werkt aan het verbeteren van de gebruikerservaring. Dat begon er een tijd geleden mee dat je als gebruiker werd gewaarschuwd als een website de sterk verouderde Flash-technologie gebruikte. Nu staat nog met tekst vermeld bij vermeldingen in de mobiele zoekresultaten of een website geschikt is voor mobiele apparaten en vanaf 21 april gaan mobielonvriendelijke websites volgens Google beduidend lager scoren in de mobiele zoekresultaten, dan websites die wèl mobielvriendelijk zijn.

Daar heb ik een tijdje geleden een korte video over gemaakt, waarin ik hierover vertel:

 

Deze wijziging in het algoritme heeft wereldwijd consequenties voor alle websites in alle landen in alle talen. Zineb Ait Bahajji van Google zei een paar dagen geleden dat de impact vele malen groter is dan het effect dat Panda en Penguin ooit hebben gehad. De verwachting is dat gemiddeld iets meer dan 50% van alle zoekpogingen via mobiele apparaten verloopt. Dus websites die per 21 april niet mobielvriendelijk zijn, zijn dan in de aap gelogeerd, omdat die zullen verdwijnen in de mobiele zoekresultaten.

Maar gisteravond spotte ik een verandering in Google die ook een flinke impact heeft voor lokale bedrijven die voor een deel van hun verkeer afhankelijk zijn van hun vermelding in de lokale zoekresultaten. Je weet wel, dat is dat rijtje van “A” tot en met “G”. Nou, beter gezegd: dat was het rijtje van “A” tot en met “G”. Want het rijtje loopt op mobiele apparaten nog maar van “A” tot en met “C”.

In andere woorden: vier van de zeven resultaten zijn verdwenen en worden niet meer standaard vertoond! Dat is 57%. Dus als jij met je bedrijf op positie “D” staat en daarmee verkeer trok naar je website, dan heb je nu pech. Je zult aan de slag moeten om in elk geval op “C” te komen! Want anders telt je lokale bedrijfsvermelding niet meer mee, want hij wordt echt niet standaard meer vertoond.

Ook de vermelding van je Google+ “Mijn Bedrijf”-pagina is veranderd. Hieronder zie je het lijstje van 3 lokale resultaten voor “tandarts apeldoorn” en de weergave van de Google+ pagina van Wijsman en Koster Tandartsen uit Apeldoorn:

Nieuwe lokale zoekresultaten op mobiel

Wat overigens ook veranderd is, is wat je te zien krijgt, als je op één van de lokale bedrijfsvermeldingen klikt. Je krijgt niet alleen de gegevens van de Google+ pagina te zien, maar ook tien organische zoekresultaten OVER jouw bedrijf! Helaas zie je bij die tien resultaten geen reviewsterretjes staan bij de reviewsites. Die zie je gelukkig nog wel, als je gewoon de bedrijfsnaam intoetst op Google.

Hieronder zie je de aan elkaar gekoppelde schermen van de pagina die je te zien krijgt als je dus op een lokaal bedrijf klikt:

Nieuwe lokale vermelding op mobiele apparaten

 

doorEduard

Google experimenteert met lokale weergave zakelijke Google+ pagina’s

Google Maps logoZojuist zat ik wat lokale zoekpogingen uit te voeren op mijn iPhone en opeens zag ik een geheel andere weergave van Google+ “Mijn Bedrijf”-vermeldingen, toen ik zocht op bedrijfsnaam!

Het was duidelijk: Google was weer een experiment aan het uitvoeren. Voor mij duurde het experiment nog geen 5 minuten, want na slechts enkele lokale zoekpogingen kreeg ik weer de bekende standaardweergave van lokale bedrijven.

Waarschijnlijk is iedereen inmiddels wel vertrouwd met deze standaardweergave, zoals ik die hieronder heb weergeven:

Standaard weergave lokaal bedrijf

Toevallig deed ik deze zoekopdracht op zoekterm “mart stevens” in een privé-safarivenster. Zie wat ik op 13 maart 2015 omstreeks 09:21 uur voor een paar lokale bedrijven te zien kreeg:

Experimentele weergave lokaal bedrijf

Zoals ik in de introductie reeds schreef kon ik dit gedurende een paar minuten voor verschillende lokale bedrijven reproduceren. Daarna kreeg ik het niet meer te zien.

Het lijkt duidelijk: reputatie van een bedrijf in de vorm van score en aantal recensies wordt nu gebundeld binnen één blok weergegeven met de bedrijfsnaam en de gele sterren kunnen wel eens hun beste tijd hebben gehad.

Google gaat voor de lokale bedrijven ook beduidend meer aandacht geven aan de profielfoto bij een zakelijke Google+ pagina (of mogelijk het logo).

We zullen zien of deze weergave binnenkort live komt…

doorEduard

21 april 2015: De Dag des Oordeels en het Einde der Tijden!

21 april is de Dag des Oordeels, ofwel het Einde der Tijden. Daar hebben we geen Nostradamus, wichelroedelopers, kaartenleggers, koffiedikkijkers of bollenstaarders voor nodig. Ook staat het niet in de sterren geschreven…

Het is sinds gisteren (26 februari) te lezen op Google Webmaster Central, het weblog van Google. Daar staat dat Google per 21 april mobielvriendelijkheid van websites nu serieus gaat gebruiken als ranking signaal. Deze verandering heeft impact op alle mobiele zoekopdrachten, in alle talen, wereldwijd.

In haar streven om de gebruikerservaring continu te verbeteren, is het logisch dat Google nu deze stap maakt. Wat echter wel bijzonder is, is dat Google dit zo openlijk aankondigt en ook zo precies de datum noemt: 21 april 2015!

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat Google allang in de gaten heeft dat deze change zijn weerga niet kent. Ik heb zojuist kort een kleine test gedaan en op een aantal trefwoorden gezocht op mijn iPhone. Het lijkt erop alsof zo’n 40% van de websites nog niet mobielvriendelijk is. Toegegeven, deze test is niet echt wetenschappelijk, maar het geeft wel een indicatie. Ik denk bovendien dat in andere landen het percentage mobielonvriendelijke websites nog veel hoger ligt!

Gebaseerd op de aankondiging van Google zullen al die mobielonvriendelijke websites lager gaan scoren in de zoekresultaten, ten gunste van de mobielvriendelijke sites. Als je je dan beseft dat Google in het verleden dikwijls praatte over veranderingen die voor slechts de Engelse taal een impact hadden op 1 tot 12% van de zoekpogingen en zelfs nog minder effect op de zoekresultaten…

Deze change heeft impact op 100% van de zoekpogingen en dus op bijna de helft van de zoekresultaten!

Mijn advies is om het artikel “Finding more mobile-friendly search results” op het weblog van Google aandacht te lezen en aan de slag te gaan, als jouw site nog niet mobielvriendelijk is. Je hebt nog 52 dagen om dit te realiseren.

Google laat je weten dat de countdown timer is gestart… tik… tok… tik… tok…

doorEduard

Prettige Kerstdagen!

KerstboomLeven is datgene wat er gebeurt als je andere plannen maakt. Zo had ik gepland morgen op Eerste Kerstdag podcast 108 uit te brengen. Helaas eisen de voorbereidingen voor beide Kerstdagen vandaag teveel aandacht en tijd op, waardoor ik er niet aan toe kom.

Daarom wens ik je via deze weg Prettige Kerstdagen! Podcast 108 komt voor deze keer aanstaande zaterdag (27 december) in de loop van de dag online.

Prettige Kerstdagen!

doorEduard

ReputatieCoaching.nl is “Mobile-Friendly” volgens Google!

Logo GoogleVorige week vertelde ik je in podcast 103 over de “Mobile-Friendly Test” van Google: een tool waarmee je kunt testen of jouw website vriendelijk is voor mobiele apparaten.

Dat houdt dus in dat Google vindt dat de site goed weergegeven kan worden op mobile devices, zoals smartphones. Dat kun je dus realiseren door een aparte mobiele site te maken, hetgeen vaak veel extra onderhoud vergt, of gebruik te maken van responsive webdesign. Voor www.reputatiecoaching.nl gebruik ik een responsive theme van StudioPress.

ReputatieCoaching.NL is mobile-friendly volgens GoogleDe “Mobile Friendly Test” van Google vertelde mij vorige week al dat mijn site inderdaad mobile-friendly is. Helaas zie je in de Nederlandstalige zoekresultaten nog geen vermelding hiervan…

Maar, als je de taalvoorkeuren van de browser op je smartphone verandert in het Engels, dan zie je de tekst “Mobile Friendly” wel verschijnen, als je gaat zoeken! Kijk maar naar onderstaand screenshot:

reputatiecoaching.nl is inderdaad mobile-friendly in de Google zoekresultaten

Je weet dat Google dit als een ranking signaal gaat gebruiken, toch?

Dus komt jouw website nu ook als mobile-friendly in de zoekresultaten? Laat hieronder je reactie achter!