Categorie archief Blogposts

doorEduard

Disruptive streaming video

meerkatOp alle fronten vinden “radicale” vernieuwingen plaats die we voorheen nooit mogelijk zouden hebben gehouden. Niet alleen groeien Über en AirBNB met ongekende snelheid, maar ook komen er nieuwe ontwikkelingen bij op het digitale front.

Sinds een tijdje bestond de app Meerkat, waarmee je streaming video de online digisphere in kon slingeren. Deze werkte via Twitter. Maar kort na de lancering van Meerkat kwam Twitter met haar eigen app: Periscope.

Voor dit artikel laat ik de verschillen buiten beschouwing en kijk ik alleen naar het nieuwe fenomeen: mobiel live streaming video. Streaming video is niet nieuw, noch ‘live streaming video’. Maar wat wat het bijzonder maakt, is het woordje “mobiel”.

Dankzij de enorm snel voortschrijdende ontwikkelingen in mobiele communicatie kan iedereen met een smartphone nu realtime verslaggever ter plaatse zijn bij een evenement, ongeluk of een ramp.

periscopeEerst zullen we “spielerei” zien: mensen gaan live broadcasts doen terwijl ze door kantoor lopen, ergens de hond uitlaten, zitten te eten, golfen met zakenrelaties en dergelijke. Langzaam zal dit verschuiven naar zinnige toepassingen, zoals het live streamen van (zakelijk) relevante gebeurtenissen.

Hoewel de kwaliteit acceptabel is, is die nog niet vergelijkbaar met professionele apparatuur. In het begin zal dat niet uitmaken, maar uiteindelijk zal de kijker betere kwaliteit eisen.

Dit alles zal een enorme druk leggen op de hedendaagse tv-stations en nieuwsdiensten. Die zijn vanaf nu vrijwel altijd later (“te laat”) aanwezig om verslag te doen, dan toevallige passanten die enkel een mobiele telefoon bij zich hebben.

In plaats van dat de traditionele videoreporters het nieuws brengen, lopen ze opeens achter de feiten aan. Daarmee wordt hen hun bestaansrecht ontnomen…

doorEduard

Lokale resultaten in Google beperkt tot 3(!)

Logo GoogleWanneer je met jouw bedrijf eerst nog op plaats “D” tot en met “G” werd vertoond in de lokale resultaten, ben je nu verdwenen op Google! Ouch! Opeens niet meer worden vertoond als mensen jou lokaal zoeken, terwijl ze ingelogd zijn op Google! Dat is pijnlijk!

Je weet inmiddels dat Google continu aan het testen is en veranderingen doorvoert. Dat is nu ook weer het geval! Vandaag voerde ik op de desktop wat lokale zoekopdrachten uit terwijl ik ingelogd was in Google en het viel me op dat de lokale zoekresultaten opeens waren veranderd en zag ik dat de weergave vrijwel gelijk was getrokken met de mobiele weergave.

Als je bent ingelogd op Google+ is het aantal resultaten opeens sterk gereduceerd: van 7 naar 3! Dus als je met jouw bedrijf niet in de top-3 van de lokale zoekresultaten staat vermeld heb je nu acuut een probleem!

Het zal mij benieuwen:

  1. Of dit een experiment is
  2. Hoelang het duurt, tot we  deze weergave ook krijgen, als je niet bent ingelogd op Google+

Als je niet bent ingelogd in Google, dan zie je nog de oude weergave (7-pack). Maar voor hoelang?

Het in de top-3 scoren in de lokale zoekresultaten wordt nu wel héél belangrijk!

Hieronder heb ik voor een paar zoekopdrachten de desktopversie en de mobiele versie weergegeven.

Fotograaf Apeldoorn (desktop)

Fotograaf Apeldoorn op desktop

 

Fotograaf Apeldoorn (mobiel)

Fotograaf Apeldoorn op mobiel

Makelaar Apeldoorn (desktop)

Makelaar Apeldoorn op desktop

Makelaar Apeldoorn (mobiel)

Makelaar Apeldoorn op mobiel

Restaurant Apeldoorn (desktop)

Restaurant Apeldoorn op desktop

Restaurant Apeldoorn (mobiel)

Makelaar Apeldoorn op mobiel

Zie jij ook deze resultaten als je bent ingelogd op Google? Geef je reactie hieronder!

doorEduard

Google vertoont sterretjes bij Facebookpagina’s

Bedrijfspagina maken op FacebookGoogle verandert steeds… Zo had ik in podcast 74 een topic met als titel: “Google verwijdert sterretjes bij Facebookpagina’s en Yelppagina’s in zoekresultaten”. Toen verdwenen de reviewsterretjes van Facebook uit de Google zoekresultaten langzaamaan, evenals de sterren bij Yelpvermeldingen.

Inmiddels worden de reviewsterren bij vermeldingen van Yelp wel weer vertoond in de mobiele zoekresultaten, dus dat probleem is al een tijdje opgelost. Maar zojuist was ik wat aan het zoeken op verschillende zoektermen en opeens viel het me op dat er nu wel sterretjes worden vertoond bij de Facebook vermeldingen op Google.

Google vertoont sterren bij Facebook reviews in de zoekresultaten

Het kan zijn dat ik de afgelopen tijd onder een steen heb geleefd en dat dit al veel langer zo is. Mocht dat het geval zijn, laat het me dan weten en reageer onderaan deze blogpost.

doorEduard

Google maakt pagina’s “ongeverifieerd” na inactiviteit!

Google+Het kan gebeuren dat jouw Google Mijn Bedrijf pagina opeens niet meer het “geverifieerd”-vinkje vertoont. Hoe dat kan komen, werd vorige week duidelijk. Als een eigenaar van een Google Mijn Bedrijf pagina langere tijd niet actief is, dan neemt Google de “geverifieerd” status af!

Dat schreef Jade Wang van Google, in het “Google and Your Business” Help Forum. Daar kun je het volgende lezen (vrij vertaald):

In sommige gevallen nemen we via e-mail contact op met Google Mijn Bedrijf gebruikers om te vragen of ze willen bevestigen dat ze nog actief met hun zakelijke Google pagina bezig zijn.

Als een gebruiker na onze contactpogingen niet reageert of hij of zij is gedurende een langere periode niet ingelogd in Google Mijn Bedrijf, kunnen we de pagina’s in het account op ongeverifieerd zetten.

We doen dit teneinde de gebruikers de beste ervaring te bieden, als ze op zoek zijn naar lokale bedrijven, zoals die van jou. Als je ontdekt dat een pagina in je account ten onrechte op ongeverifieerd is gezet, neem dan contact op met support voor ondersteuning bij het terugzetten van de verificatie.

Het is een goed idee om sowieso het mailadres waarmee je de pagina hebt geclaimd, in de gaten te houden. En het is ook een goed idee om regelmatig in te loggen in je Google Mijn Bedrijf account om te bevestigen dat je bedrijfsinformatie actueel en juist is.

Login op Google+ Mijn Bedrijf

Samenvattend: log elke maand eventjes een keertje in, dan loop je niet het risico dat jouw pagina opeens ongeverifieerd is!

doorEduard

“Denk als een uitgever, gedraag je als een uitgever!” (door: Cor Hospes bij #smc055)

Cor HospesOp 13 april 2015 was ik bij Social Media Club Apeldoorn, alwaar die avond Cor Hospes een presentatie gaf met als titel: “Denk als een uitgever, gedraag je als een uitgever!”. Van die presentatie heb ik toen de audio opgenomen. Inmiddels heb ik de audio verwerkt in een 11-tal video’s. Tevens is nu de volledige transcriptie gereed.

Cor Hospes (@corhospes) gaf in de presentatie 11 handvatten om je meer te presenteren als een uitgever en daar ook naar te handelen ten aanzien van je contentmarketing:

  1. Denk public first, niet doelgroep first
  2. Vind je niche of je ‘haakje’
  3. Ga op zoek naar journalisten
  4. Wat zijn je redactionele pijlers?
  5. Content marketing als Missie
  6. Ga wat met actuele dingen doen die spelen
  7. Maak een afspraak met je publiek
  8. Ga niet verkopen, maar ga helpen
  9. Behandel content niet als kostenplaatje, maar als product
  10. Wees crossmediaal, wees die duizendpoot
  11. Doe iets liefs voor je abonnees

Beluister het verhaal van Cor Hospes:

 

Of lees de volledige transcriptie:

Denk Als Een Uitgever, Gedraag Je Als Een Uitgever – Door Cor Hospes