Categorie archief Blogposts

doorEduard

Tips voor het Google Lokale Gidsen programma

Google Lokale GidsenLuisteraar Frank vertelde mij dat het hem ook wel leuk lijkt om te participeren in het Lokale Gidsen programma van Google en hij vroeg mij of ik nog tips had.

De eerste tip die ik heb, is gewoon jezelf aanmelden. Je kunt een aantal zaken op je desktop doen, maar niet alles. Wat ik voornamelijk op de desktop doe, is het veranderen en toevoegen van bedrijfsgegevens, zoals website en openingstijden. Ook post ik wel eens een review vanaf de desktop of de laptop.

Maar de rest moet je toch in de Google Maps app doen. Download daarom de Google Maps app op je smartphone, mocht je die nog niet hebben geïnstalleerd en login op de app. Vanaf dat moment kun je los.

Voor de rest moet je kijken waar je punten voor krijgt:

  1. Nieuwe bedrijven toevoegen
  2. Bedrijfsgegevens aanpassen / verrijken
  3. Recensies posten
  4. Foto’s posten
  5. Vragen beantwoorden

Dus: heb je een nieuw bedrijf bezocht dat nog niet op Maps staat: voeg het toe.

Maak vanaf nu van alle bedrijven waar je komt een foto van de ingang, de voorgevel, de winkel, wat producten, het bordje met de openingstijden, je maaltijd, de praktijkruimte etc. Dan heb je altijd wel één of meer foto’s die je kunt uploaden.

Zoek ook eens in je reeds gemaakte foto’s naar locaties waar je een recensie van kunt posten, omdat je er in het verleden bent geweest. Dan heb je ook meteen een foto om erbij de uploaden en dat levert je weer een extra punt op.

Schrijf van alle locaties waar je bent geweest een recensie. Wees iets uitvoeriger dan alleen maar: “Lekker gegeten”, of “Aardige fysiotherapeut, ben van mijn pijn af” en dergelijke.

Tijdje terug al eens genoemd wat je kunt doen om meer recensies te posten, of beter gezegd: eens na te gaan waar je allemaal ooit bent geweest en waarvoor je een recensie kunt posten.

Laat ik je daarvoor ook nog een paar tips geven:

  1. Doorloop je adresboek en zoek naar bedrijven / dienstverleners / zorgverleners etc.
  2. Denk eens na wie allemaal dingen voor jou of je bedrijf doen.
  3. Kijk eens in al je foto’s op je smartphone en op andere systemen, waar je foto’s bewaart.
  4. Kijk ook eens in oude fotoalbums van vroeger.
  5. Denk aan vakanties en weekendjes weg: waar ben je zoal geweest?
  6. Loop eens in gedachten door je buurt, door je favoriete winkelcentrum, door je stadscentrum.
  7. Als je Foursquare of Yelp gebruikt: kijk daar eens in de historie.
  8. Als je Google+ aan hebt staan op je smartphone, komt Google wel met de vraag of je bepaalde locaties wilt beoordelen.

Ik heb in het verleden niveau 4 puur gehaald op basis van reviews. En ik kan je melden dat dat best wel tegenviel, om reviews van zoveel verschillende locaties te posten, zonder je te verlagen tot het plaatsen van fake reviews bij locaties, waar je nooit bent geweest. Dat heb ik dan ook per definitie niet gedaan.

Tenslotte, als je recensies hebt gepost bij locaties kun je in veel gevallen vragen gaan beantwoorden over die locatie:

Vragen beantwoorden in de Google Maps App

Zoek de locatie op in de Google Maps app op je smartphone, scroll iets omlaag en je krijgt de vragen voorgeschoteld. Eén complete reeks van 3-7 vragen of zo beantwoorden van begin tot het eind levert je ook weer een punt op.

doorEduard

Insta-Citations: maak gebruik van Instagram voor je citations

InstagramEen tijdje geleden heb ik geëxperimenteerd met Instagram: ik heb toen over de periode van circa 5 maanden iets meer dan 100 foto’s gepubliceerd. Alleen ging het me niet alleen om het publiceren van de foto’s op Instagram met een beschrijving en een paar hashtags, maar ik wilde daar óók citations creëren…

Initieel had ik dus als doel om citations op Instagram te verkrijgen, maar het projectje bleek een ludiek neveneffect te hebben, doordat tientallen websites de inhoud van Instagram op enigerlei wijze herpubliceren. Om je gewoon een paar van dit soort sites te geven:

  • iconoInsta-Citationssquare.com
  • square-pics.com
  • websta.me
  • pikore.com
  • online-instagram.com
  • instagram24.com
  • instagify.com
  • photo.sh
  • webtagram.net
  • enjoygram.com
  • instagy.com
  • instme.com

De uitsnede aan de rechterkant laat je een voorbeeld zien van zo’n post op Instagram, die inderdaad redelijk bol staat met hashtags en natuurlijk ook met een citation en zelfs een link.

Waarom een link? Instagram doet toch niets met links? Dat klopt, maar sommige van die zogenaamde “scaper sites” herschrijven een volledige URL wel naar een klikbare link…

Hoe ga je nu te werk?

  1. Maak een goede beschrijving
  2. Gebruik relevante hashtags en zorg ervoor dat je ook de plaatsnaam en de provincie als hashtag specificeert (ja, ik weet het, die staan er bij deze foto niet bij)
  3. Schrijf een volledige citation, die je werkelijk zo simpel kunt specificeren:
    Allround Fotografie | Ketelboetershoek 14 | 7328 JE  Apeldoorn | Tel. 087 – 784 13 36
  4. Specificeer ook een link, om de reden die ik je hierboven al gaf
  5. Creëer een paar backlinks naar je content op die sites, om die content geïndexeerd te krijgen

Dus, ga eens wat foto’s met citations posten op Instagram en vergeet ook vooral de hashtags niet! En zie je hoeveelheid citations groeien.

Bonus tip #1

Om op je smartphone telkens al die citations te moeten typen kan uitermate vervelend worden en is ook nog eens foutgevoelig. Zelf gebruik ik de app “TextExpander” op mijn iPhone (en op m’n iMac). Die app is niet gratis, maar helpt je wel enorm veel typewerk besparen! Ongetwijfeld zijn er soortgelijke apps voor Android, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Definieer een unieke en korte string, die je normaal niet zou typen. Zo heb ik voor Allround Fotografie de string:

;afadr

gedefinieerd, die dus wordt omgezet in een volledige citation:

Allround Fotografie
Ketelboetershoek 14
7328 JE  Apeldoorn
Tel. 087 - 784 13 36

Je kunt natuurlijk ook andere strings of macro’s definiëren om bijvoorbeeld je hashtags zonder enige moeite erbij te plaatsen!

Bonus tip #2

Maak een account aan op ifttt.com (If This Then That) en herpubliceer de foto’s die je post op Instagram dan ook automatisch naar Twitter, Facebook, Google+ en dergelijke!

doorEduard

Google introduceert “Help on Social” (#gHelp)

Logo Google“Help on Social” is het nieuwste supportprogramma van Google, dat zojuist om 20:00 uur (NL tijd) is gelanceerd in twaalf talen. Post vanaf NU je vraag over een Google product op Twitter met #gHelp erbij en honderden c.q. duizenden Google Top Contributors,  Rising Stars en andere mensen met kennis van en ervaring met Google producten zien je vraag en kunnen erop antwoorden.

Het is een soort van crowdsourcing dienst, die Google hiermee introduceert, waarbij het concept van een productforum is verruild voor een veel directer medium: Twitter.

Op Google+ is zojuist de officiële aankondiging van “Help on Social (#gHelp)“gedaan:

 


 

Ik heb al een paar maanden het product mogen testen tijdens de ontwikkeling. Dat komt doordat ik een Rising Star ben voor Google Hangouts en een Top Contributor voor een ander product.

Google Help on Social

Ik heb een korte Engelstalige video over “Help on Social” gemaakt, waarin ik erover vertel. Bekijk deze hieronder:

En hoe lijkt het je? Ga je er eens naar kijken? Denk je het te gaan gebruiken? Laat het me hieronder weten.

doorEduard

Google Local Guide Level 4 waardig

Een tijdje geleden bereikte ik Niveau 4 van het Google Lokale Gidsen programma. Dat wil zeggen dat je tenminste 200 reviews hebt gepost op Google+. 200 is best een flink aantal en ik vond het ook niet eenvoudig om zoveel beoordelingen te schrijven.

Ik word er op zich niet warm of koud van dat ik dat niveau heb bereikt, maar ik vond gewoon dat er voor mij geen ander niveau bestond. Ook geeft Google mij ook niet echt bijzondere privileges of zo. Wat je krijgt op niveau 4, is alles van niveau 1 tot en met drie, plus:

Google Lokale Gidsen Niveau 4

Desalniettemin geldt, zoals men in het Engels zegt, nog steeds in zekere zin het gezegde:

“With great power comes great responsibility”

Naast dat ik het leuk vind, alsmede nuttig voor anderen, vind ik het ook vanzelfsprekend dat ik door ga met reviews posten. Nu zie ik het echter niet zitten om ofwel tijdens het dineren bij een restaurant of meteen na het kopen van een bloemetje een recensie te posten. Ik denk er graag even over na en gebruik liever een groter toetsenbord, dan het kaboutertoetsenbordje op m’n smartphone.

Foursquare check-in historie

Elke vrijdag staat er een half uur gepland in mijn agenda om reviews van de afgelopen week te posten. Dan ga ik ervoor zitten en raadpleeg ik de diverse “inboxen” (om in de “Getting Things Done” terminologie te spreken) om te zien waar ik afgelopen week zoal ben geweest. Die inboxen zijn:

  • Google Calendar – Ik heb mijn Google account op mijn iPhone geïnstalleerd en houd dus alle afspraken verdeeld over verschillende kalenders bij in Google Calendar.
  • Foursquare check-in historie – Waar mogelijk check ik in met Foursquare (met behulp van de “Swarm”-app) om zo eenvoudig een log bij te houden van de locaties die ik bezoek
  • Yelp check-in history – Meestal check ik ook in, in Yelp, als de locatie daar vermeld staat. Soms (maar lang niet vaak genoeg) voeg ik locaties ook toe op Yelp, als ze daar (nog) niet staan vermeld
  • Fotoalbum op mijn iPhone – Ik was afgelopen paar weken in Spanje lang niet altijd online en kon dus op die momenten niet met behulp van Foursquare of Yelp inchecken. Wat ik dan doe is een foto maken van de menukaart of servet van het restaurant, een visitekaartje van een plaatselijke dokter, de voorgevel van een winkel en dergelijke. Die zoek ik dan ook weer op tijdens mijn reviewmoment.

Grappig genoeg check ik nooit in met Google+, omdat dat meteen een post op je Google+ tijdlijn creëert en dat spreekt mij niet aan.

Maar onthoud die laatste inbox: je camera! Als je snel een bezoek wilt registreren, maak dan gewoon een foto! Het kost je slechts één of twee seconden, en het voorkomt dat je de locatie moet onthouden!

Heb jij nog een tip om gemakkelijk te onthouden waar je zoal bent geweest? Laat het me hieronder weten!

doorEduard

Nachtmerrie voor ondernemers: slechts 3 lokale resultaten in Google!

Zet je bedrijf op de mobiele kaarten!Een maand geleden spotte ik een experiment van Google waarin het aantal lokale resultaten bij zoekopdrachten terug was gebracht van 7 naar 3. Dat experiment was van korte duur en iedereen haalde weer rustig adem, toen het experiment voorbij was en de vertrouwde 7 lokale resultaten weer terugkeerden…

Tot gisteren! Gistermorgen spotte ik op de desktop / laptop voor alle zoektermen opeens het zogenaamde “Snack Pack” of “Snak Pak” (zo wordt dit overzicht van 3 lokale resultaten wereldwijd genoemd). En toen zag ik het niet alleen in de Nederlandse Google, maar ook in:

  • google.se
  • google.co.uk
  • google.es

Ik vroeg wereldwijd wat bevriende relaties eens te kijken wat zij te zien kregen na het uitvoeren van lokale zoekresultaten in diverse browsers. Mike Blumenthal publiceerde het artikel “7 PACK BECOMING 3 PACK WITH MOBILE LIKE SNAK PACK ROLLOUT?“, waarin hij mijn vondsten documenteerde voor de internationale goegemeente. Het bleek dat de wijziging inmiddels ook in de USA was doorgevoerd.

Wat is er nu gebeurd? Je kent ongetwijfeld nog wel het lijstje met de vertrouwde 7 resultaten, gelabeld “A” tot en met “G”, zoals het er voorheen uitzag, als je op Google bijvoorbeeld zocht op “fotograaf apeldoorn”:

Het oude 7-pack in de lokale resultaten op Google

Maar helaas, als je nu niet in de top-3 staat van de lokale zoekresultaten, dan wordt jouw bedrijf standaard niet meer vertoond. Wat je sinds gisteren te zien krijgt in Google, is het onderstaande:

Het nieuwe "Snack Pack" in de lokale resultaten in Google

Dat is dus echt een klap voor veel ondernemers, die eerst op plaats “D” tot en met “G” stonden. Want de kans dat mensen nu klikken op “Meer fotograaf” in dit geval, ofwel de kans dat mensen doorklikken, is een stuk geringer. Wat ook direct opvalt, is dat het telefoonnummer nu is verdwenen! Dus zal wellicht ook het telefoonverkeer naar bedrijven afnemen!

Ook worden recensies op Google nu nóg belangrijker, nu je je echt moet onderscheiden van slechts twee collega’s, als je met je bedrijf in de top-3 wordt vertoond, helemaal als je ziet wat er wordt vertoond, als je op de bedrijfsnaam klikt:

Fotograaf Apeldoorn details in snack pack

Dan ga je dus niet meer naar de website, zoals voorheen, maar je krijgt de Google Mijn Bedrijf details te zien.

Al met al zal dit wel aardig wat impact hebben en in elk geval verandert het speelveld van lokale SEO nu aanzienlijk, want de weg naar de top wordt opeens een stuk lastiger!

Wat is jouw mening over deze vernieuwing?