Categorie archief Blogposts

doorEduard

Social media voor marketing en imago

Vandaag verscheen een leuk artikel op de site van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) over het gebruik van social media in het Nederlandse bedrijfsleven. Het betreft hier echter data van begin 2012, maar op zich zal dat niet zoveel uitmaken.

Centraal Bureau voor de Statistiek

Uit dit artikel blijkt dat kleine bedrijven van 10 tot 20 werknemers nog het minste gebruik maken van social media (36%). Van de grote bedrijven van 500 werknemers of meer maakt bijna 80% gebruik van social media.

Het is niet echt verrassend dat maar liefst 79% van de bedrijven in de ICT social media gebruikt. Daarna volgt de horeca met 65%.

Wat opvallend is, is dat de meeste bedrijven (68%) social media gebruiken om het imago van het bedrijf te ontwikkelen en voor marketingdoeleinden.

Lees het originele artikel: “Vier op de tien bedrijven gebruiken sociale media” (CBS, 12 december 2012)

Ik heb het artikel natuurlijk gelezen vanuit het perspectief van reputatiecoaching en reputatiemanagement en alle facetten die daarbij komen kijken. Daarbij vond ik het frappant dat toch meer dan maar liefst 40% van de bedrijven social media gebruiken voor het verkrijgen van meningen en recensies van klanten!!

Gezien de populariteit en de grote aantallen reviews van restaurants en reizen op websites, zoals iens.nl en zoover.nl is mijn mening dat die 40% vooral in deze hoek moet worden gezocht.

doorEduard

Alleen backlinks is niet meer voldoende voor je ranking!

Tot voor ongeveer een jaar werd je positie in de zoekmachines grotendeels bepaald (en beïnvloed) door het aantal inkomende links (verwijzingen) vanaf andere sites. Zo kon je toen dus Google voor de gek houden: als je maar voldoende links naar je site “maakte”, dan kwam je gewoon bovenaan.

Google Panda en Google Penguin

Maar sinds Google de alom bekende (en door sommigen: gevreesde) updates met de koosnaampjes “Penguin” en “Panda” heeft uitgebracht (en deze nog steeds verder verfijnt), werken deze verouderde “blackhat”-technieken niet meer.

Voor degenen onder ons die op een nette wijze hun site bekendheid willen geven (lees: reputatie verhogen) is dit een verademing. Want sinds die updates zie je opeens andere websites naar boven komen op bepaalde trefwoorden, dan voorheen. Wat echter tot voor kort nog steeds goed werkte, was zogenaamde “Exact Match Domains” (EMD’s). Dit zijn domeinnamen die precies bepaalde zoektermen bevatten. Dus bijvoorbeeld: schitterende-platina-trouwringen-voor-je-trouwdag.nl . Je begrijpt wel wat het doel was van een dergelijke website…

Meestal stonden dit soort sites bol van de reclame en de affiliate links, waarbij de site-eigenaar hoopte dat bezoekers die op zijn/haar site terechtkwamen op één van de vele links zouden klikken, waardoor het wat geld op zou brengen. Deze techniek was jarenlang een lucratieve mogelijkheid voor handige Internet Marketeers om passief geld te verdienen met hun sites.

Recentelijk heeft Google wederom een belangrijke update in de ranking algoritmes doorgevoerd. Hiermee is een eind gekomen aan de bovenstaande mogelijkheid. Gelukkig is de algoritme-aanpassing zo goed, dat het erop lijkt dat echt alleen het leeuwendeel van de affiliatesites hierdoor wordt geraakt.

Websites die een domeinnaam hebben die op zich ook als EMD kan worden gezien, maar valide content publiceren, lijken niet te kelderen niet in de zoekresultaten. Want laten we eerlijk zijn: hoeveel domeinnamen van ordentelijke sites (bedrijven) bevatten niet zinnige trefwoorden? Stel dat je afgestraft zou worden omdat je als fabrikant ooit eens de domeinnaam “cocacola.com” hebt geregistreerd?

Hoe word je een autoriteit op Internet?

Uit bovenstaande blijkt eens temeer dat als je je site (en/of blog) gewoon met goede bedoelingen opbouwt en ervoor zorgt dat je schrijft voor mensen (en niet voor de zoekmachines), je op den duur toch gewoon goed gaat (of blijft) scoren. Bekijk ook eens onderstaande promotievideo:

Een afgeleide versie van deze video heb ik recentelijk gebruikt als opening bij een presentatie aan architecten van Ordina. Het onderwerp van de presentatie was: “Hoe word ik een autoriteit op Internet?”.

Met andere woorden: werk aan je content, werk aan je reputatie en zorg dat je een autoriteit wordt!!

doorEduard

WordPress 3.5 op 5 december?

Laatst schreef ik al over waarom ik je aanraad om te gaan bloggen in WordPress. Op dit moment is de meest recente (Nederlandstalige) versie van WordPress 3.4.2. Maar er wordt op de achtergrond al een tijd gewerkt aan een volgende significante update…

Wordpress 3.5

Versie 3.5 wordt nu verwacht op 5 december. In dit “Sinterklaaskadootje” van de WordPress-ontwikkelaars krijgen we weer een boel extra functionaliteit.

Ik heb begrepen dat er tenminste 7 grote wijzigingen/uitbreidingen zullen zijn, die ik hieronder één voor één zal langsgaan.

Nieuw thema: “Twenty Twelve”

In 2010 kwam WordPress met het thema met de toepasselijke naam “Twenty Ten”. De versie van het WordPress thema die vorig jaar uitkwam kreeg de naam “Twenty Eleven” en de versie die woensdag wordt verwacht heet dan logischerwijs “Twenty Twelve”.

WordPress thema Twenty Ten

De meeste bloggers gebruiken niet het standaard thema dat met WordPress wordt meegeleverd. Maar omdat de WordPress ontwikkelaars in hun thema’s altijd de nieuwe features demonstreren, raad ik je aan er toch eens goed naar te kijken om te zien hoe ze bepaalde dingen doen.

Het standaard thema is ook een goed startpunt als je meer wilt leren over het maken van je eigen WordPress thema(‘s). Enkele aandachtspunten van het nieuwe thema:

Wordpress Theme Twenty Eleven

Home page template – het template voor de voorpagina kan nu eindelijk worden voorzien van Widgets. Dit is vooral nuttig, omdat WordPress meer en meer wordt gebruikt als CMS (Content Management Systeem) en niet alleen voor een weblog.

Responsive – in het artikel “Mobiele website? Hoezo?” vermeldde ik reeds dat responsive thema’s steeds belangrijker worden door het toenemende lezen van blogs (en andere sites) op mobiele apparaten. Het thema “Twenty Twelve” is dan ook “mobile responsive”. En het is interessant om eens in de stylesheets te duiken om te zien hoe de programmeurs dit hebben gerealiseerd.

Bericht types – het nieuwe thema maakt gebruik van verschillende types berichten. Bericht types zijn een manier om verschillende types berichten te gebruiken, afhankelijk van de specifieke aspecten. Twenty Twelve gebruikt de volgende bericht types:

  • Standaard – een standaard blog bericht
  • “Aside” – korte berichtjes, vergelijkbaar met een Facebook berichtje zonder titel
  • Afbeelding – voor vertonen van afbeeldingen
  • Link – voor het delen van text links
  • Citaat – voor het delen van citaten
  • Status – voor status updates

Rechts-naar-links ondersteuning – Dit is voor ons Nederlanders niet van toepassing, maar als je bijvoorbeeld in het Arabisch blogt, dan heb je deze functionaliteit nodig.

Media uploader

De media uploader is in WordPress 3.5 ook op de schop gegaan. De veranderingen vallen het eerste op, op de berichten- en paginaschermen. De tekst “Uploaden/Toevoegen” is verdwenen. Daarvoor in de plaats is nu een simpele “Media toevoegen” knop gekomen, die we ook al kennen uit WordPress 3.4.

Het uploaden is nu een stuk intuïtiever en het uploaden lijkt nu meer op bijvoorbeeld het uploaden van een afbeelding in Google+.

De galerij-functionaliteit is ook verbeterd. In WordPress 3.5 is het een fluitje van een cent om afbeeldingen te selecteren voor eem galerij en om ze in de gewenste volgorde te plaatsen. Ook is het nu mogelijk de thumbnails te laten linken naar de full-size afbeeldingen,

Media bibliotheek

De interface van de media bibliotheek is ook onderhanden genomen. In versie 3.5 krijg je een volledig edit-venster te zien bij het bewerken van een afbeelding, vergelijkbaar het het scherm van het bewerken van een bericht.

In dit nieuwe scherm kun je net als voorheen de caption, ALT-text etc. bewerken. De bewerkingsfuncties zijn aangepast, zodat ze eenvoudiger zijn te bedienen en de onderliggende bewerkingsprogrammatuur is veranderd, waardoor het bewerken van afbeeldingen -inclusief verkleinen etc.- betere resultaten oplevert (minder kwaliteitsverlies).

Er is ook een nieuw “Attachment Pagina Content” veld. Dit maakt de attachment pagina eindelijk bruikbaar. Zo kunnen fotografen bijvoorbeeld de technische details van een foto hierin invullen om het zo gemakkelijker en eenduidig te kunnen delen.

En omdat de media bibliotheek nu gebruik maakt van dezelfde code als die voor andere bericht types wordt gebruikt, kunnen ontwikkelaars gemakkelijker custom velden bij de bijlage velden maken.

Media uploads folder – De instelling voor het verplaatsen van media uploads is verwijderd uit de Instellingen –> Media pagina. Daarvoor in de plaats moeten ontwikkelaars nu een extra regel opnemen in de “config.php” file om WordPress zo te vertellen waar de media staat, in plaats van in de standaard folder.

oEmbeds

oEmbeds zitten al in WordPress vanaf versie 2.9. Met oEmbeds is het mogelijk om bijvoorbeeld content van sites als YouTube, Vimeo, Flickr en Twitter in je berichten te plaatsen door simpelweg de URL van het desbetreffende media-element te kopiëren/plakken. WordPress pakt automatisch de inhoud en toont bijvoorbeeld de YouTube-player, zonder dat jij als blogger te maken krijgt met de juiste embed-codes enz.

In 3.5 komen er drie nieuwe oEmbed-media bij, te weten: SoundCloud, SlideShare en Instagram.

Vanaf WordPress 3.5 zijn oEmbeds automatisch ingeschakeld. Als je dit om welke reden dan ook wilt uitzetten, dan moet je een regel toevoegen aan de functions.php file om het autoembed filter uit te schakelen.

Meer informatie over oEmbeds vind je hier.

Links Manager

De Links Manager is in nieuwe WordPress installaties automatisch uitgeschakeld. Bestaande WordPress installaties die worden bijgewerkt naar versie 3.5 behouden het Links menu en de Link Manager. Voor nieuwe sites is er een plugin die de functionaliteit van de huidige Link Manager invult.

“Bericht bewerken” scherm

Het scherm voor het bewerken van berichten is vereenvoudigd en verbeterd. Ook ziet het scherm er nu prachtig uit op retina beeldschermen.

De kleurenkiezer is nu ook een stuk eenvoudiger te bedienen. En TinyMCE die als onderliggende editor in WordPress zit, ondersteunt vanaf versie 3.5 ook HTML5 tags.

Onder de motorkap

Onder de motorkap zijn er natuurlijk nog veel meer zaken aangepast/verbeterd. Enkele die aardig zijn om te weten:

“Zichtbaarheid site” – Het was altijd al een beetje overdreven om een aparte entry in het Instellingen menu te hebben voor slechts één instelling. Daarom is deze nu verplaatst naar Instellingen –> Lezen. En de radiobutton is veranderd in een checkbox.

“Op afstand publiceren” – Het XML-RPC protocol is lange tijd standaard uitgeschakeld geweest. Maar inmiddels is het volwassen en zijn de potentiële beveiligingsrisico’s niet meer relvant. Daarom is het vanaf versie 3.5 automatisch ingeschakeld.

Dit is een voordeel voor mensen die graag bloggen vanaf mobiele apps en devices: zij hoeven het standaard niet meer aan te zetten en kunnen dus meteen na installatie van een WordPress blog beginnen met het mobiel vullen van de site met content.

XML-RPC kan nu worden uitgeschakeld door een regel toe te voegen aan het bestand wp-config.php.

Het Atom publicatieprotocol is verdwenen. Diegenen die hier toch gebruik van willen of moeten maken, moeten hun oplossing zoeken in een aparte plugin.

UTF-8 – UTF-8 is nu de standaard voor WordPress installaties. Op sites die worden bijgewerkt en reeds staan ingesteld op UTF-8, verdwijnt deze instelling.

Favoriete plugins – Op de plugins installatiepagina is er nu een link waarop je kunt aangeven wat je favoriete plugins zijn. Dit is handig voor mensen die veel WordPress installaties doen. Zij hoeven nu geen aparte lijstjes etc. bij te houden.

Meteen upgraden of niet?

Het is voor veel mensen verleidelijk om meteen de nieuwste versies van software te installeren, zodra deze beschikbaar komt. Maar ondanks het vele testen dat vooraf gaat aan een release, kan er altijd wel eens iets fout gaan.

Daarom raad ik je aan om een paar dagen te wachten na het beschikbaar komen van WordPress 3.5, voordat je je eigen site upgrade.

En hopelijk ten overvloede: maak eerst een backup van je site en van je database!

doorEduard

Zet je bedrijf op mobiele kaarten!

Ondanks de problemen die Apple op dit moment heeft met Apple Maps op iOS 6, vindt er een verschuiving plaats: gebruikers hebben betere ervaringen met mobiele kaart apps, dan met online desktop kaarten sites.

Zet je bedrijf op de mobiele kaarten!

Eerst waren programma’s op de PC die je kaarten konden tonen van gebieden op aarde erg populair. Maar mobiele kaarten hebben dit speelveld snel overgenomen!

Het grote voordeel is natuurlijk dat vrijwel alle smartphones zijn uitgerust met een GPS, waardoor de relevantie van de getoonde zoekresultaten kan worden vergroot en er alleen maar resultaten kunnen worden getoond die dichtbij beschikbaar zijn.

Volgens het Amerikaanse comScore groeit het aantal lokale zoekopdrachten extreem snel:

Mobiele kaarten populair
Alleen al in de periode april t/m oktober 2012 is het mobiele gebruik van online kaarten en apps met 24% gegroeid – een maandelijkse penetratie van 83% onder de smartphone gebruikers…

In de periode van mei 2011 tot en met augustus 2012 is het aantal geografische zoekpogingen vanaf desktops met 34% afgenomen. Het aantal kliks op geografisch georiënteerde zoekresultaten is in die periode zelfs met 41% gedaald.

Dit zijn grote verschillen en deze trends geven maar eens temeer aan hoe belangrijk het is dat bedrijven een mobiele of mobielvriendelijke website hebben en hoeveel er voor alle bedrijven in de “mobiele kaarten/apps wereld” op het spel staat!

De lokale zoekmarkt: Apple, Google, Facebook, Foursquare of Twitter??

Apple heeft de kans een belangrijke speler te worden in de “lokale zoekmarkt”, ervan uitgaande dat zij op zeer korte termijn haar Apple Maps significant kan verbeteren. Aan de andere kant heeft Google natuurlijk een goede kans als zij haar iOS app “Google Maps” snel in de AppStore krijgt.

Maar onderschat ook niet de mogelijkheden die Facebook, Foursquare en Twitter hebben om een rol te gaan spelen in de lokale zoekmarkt! Veel bedrijven hebben al een fanpagina op Facebook, hebben een (al dan niet actief gebruikt) Twitter-account en staan vermeld op Foursquare.

Zet je bedrijf op de mobiele kaart!

Om ervoor te zorgen dat je mobiel ook kunt worden gevonden, moet je jezelf dus op de (mobiele) kaart zetten. Het is derhalve belangrijk om je bedrijf overal aan te melden en de volgende stappen te doorlopen:

  • Zet jezelf op de mobiele kaarten!
    Controleren van de juistheid van je bedrijfsgegevens (naam, straat, postcode, plaats + telefoonnummer) op je eigen site(s)
  • Controleren waar je al staat vermeld met de gegevens
  • Eventueel onjuiste gegevens wijzigen of onvolledige gegevens aanvullen
  • Aanmelden bij bijv. Google Maps, Foursquare, TomTom, enz.
  • Zet je adresgegevens en hoofdnummer ook op Facebook, Twitter en andere social media sites
  • Een overzicht bijhouden van al je citations (met inloggegevens), zodat je bij een verhuizing  weet waar je moet beginnen met het aanpassen van je bedrijfsgegevens

Sta jij al op de mobiele kaart(en) met je bedrijf? Heb je advies/hulp/tips nodig? Laat ons hieronder weten wat je bezighoudt!

doorEduard

Mobiele website? Hoezo?

Een veelgehoord antwoord als je ondernemers vraagt of zij al een mobiele of mobielvriendelijke website hebben, is: “Mobiele site? Hoezo? Mijn klanten vinden mij niet mobiel!”. Ik krijg ook dikwijls de vraag of het zin heeft een mobiele site te maken, naast de standaard website of het standaard weblog.

Hoezo een mobiele website?

In 2008 voorspelde Forrester Research nog dat in 2013 maar liefst 125 miljoen Europeanen regelmatig het web zouden afspeuren op hun mobiele apparaat.

Dat dit soort spannende en hooggespannen verwachtingen zelfs nog kan worden overtroffen blijkt gewoon uit de realiteit: er waren per 1 januari 2012 in West- en Oost-Europa gecombineerd meer dan 740 miljoen mobiele telefoons, waarvan meer dan 40% (= 296 miljoen) smartphones.

Veel bedrijven trekken het nut en het rendement van een mobiele website of een eigen mobiele app in twijfel en op zich is dat logisch. Het kost extra geld, moeite en men vraagt zich af of deze kosten en inspanningen wel opwegen tegen de mogelijke extra inkomsten.

Maar als je onderstaande statistieken ook nog eens leest en de bijgestelde groeicijfers voor de komende paar jaar bekijkt, dan zul je tot het inzicht komen dat je in deze tijd eigenlijk niet meer zonder een mobiele of mobielvriendelijke website kunt!

Als je website nog niet goed te bekijken is op mobiele apparaten, dan moet je je langzaamaan toch zorgen gaan maken en acties uitzetten om dit te realiseren. Het zal namelijk niet zo lang meer duren voor het mobiele datagebruik voor het raadplegen van sites (en blogs) de hoeveelheid gebruik van het vaste netwerk overstijgt!

Mobiele statistieken

Wat recente statistieken over mobiel Internet gebruik:

  • Aan het eind van 2011 waren er bijna 6 miljard mobiele abonnementen wereldwijd (87% van de wereldbevolking!)
  • Er zijn meer dan 1 miljard smartphones in gebruik
  • Het mobiele datagebruik verdubbelt bijna elk jaar
  • 54% van de mobiele gebruikers zoekt tenminste 1x per dag iets over een product, dienst of bedrijf op zijn/haar smartphone
  • 39% van de mobiele gebruikers leest eerst online reviews over een product, voordat hij/zij het aanschaft als een impulsaankoop

Als je je website of weblog op WordPress hebt gebaseerd (of een WordPress blog gaat opzetten) kun je relatief snel en eenvoudig zorgen dat je website ook goed te lezen is op mobiele apparaten. Kies daartoe een “fluid” of “responsive” thema voor je site. Dan is je site meteen goed op desktopbrowsers, op tablets èn op smartphones!

Mocht je te hebben gepland om volgend jaar je website een make-over te (laten) geven, dan is het algemene advies om nog even te wachten en niet meteen je site om te gooien en er een “responsive” site van te maken. Een nieuwe site laten ontwerpen en neerzetten is namelijk ongeveer net zo duur als het omzetten van een klassieke website naar een “responsive” site.

Hieronder zie je een voorbeeld van hoe de Starbucks website op ieder formaat beeldscherm werkt:

Starbucks responsive website voorbeeld

Een paar goede (Engelstalige) artikelen over de groei van mobiele telefoons en smartphones:

En heb jij al een mobiele website? Of ben je van plan een mobiele of mobielvriendelijke website te gaan inrichten? Laat hieronder je mening achter!