Categorie archief Blogposts

doorEduard

Social media evolutie of revolutie? (INFOGRAPHIC)

Social media heeft natuurlijk een revolutie doorgemaakt en als je zo de invloed van de diverse media in ogenschouw neemt, dan bekruipt mij dikwijls het gevoel dat het einde nog lang niet in zicht is. Met andere woorden: de sociale media krijgen nog meer invloed op ons leven en ons functioneren.

Sommige mensen raken al Facebook-moe of stoppen een tijdje op Twitter en nemen een Twitter-vakantie. Hierdoor zijn veel verschillende oorzaken aan te wijzen. Desalniettemin maken de diverse social media nog steeds een revolutie door. Neem nu bijvoorbeeld Pinterest: dit bedrijf groeide vorig jaar met meer dan 1.000%!! Duizend procent! Dat is gigantisch! In 2012 was het ook de site die het snelste de 100 miljoen bezoekers behaalde.

Op LinkedIn komt er iedere seconde een nieuwe gebruiker bij. En zo komt social media ook ons privéleven binnen: al 1 op de 5 stellen hebben elkaar leren kennen op Internet en ook 1 op de 5 echtscheidingen wordt inmiddels al geweten aan Internet.

Ik vond onderstaande infographic en het stukje wat mij aansprak en aanzien van reputatie staat iets onder de helft:

[note_box color=”yellow”]

  • 90% van de consumenten vertrouwt reviews
  • maar slechts 14% vertrouwt advertenties!![/note_box]

Laat dit voor ondernemers ook weer een reden zijn om meer te werken aan hun online reputatie en klanten en opdrachtgevers om een review of een recensie te vragen na het leveren van een product of dienst.

Ben je het hiermee eens? Of niet? Laat het hieronder weten!

Social Media Revolution: facts and figuresBron: JessicaDraws.com

doorEduard

Presentatie “Verbeter jouw online reputatie en daarmee het imago van Ordina”

Op 7 maart mocht ik een presentatie geven voor ICT-architecten binnen Ordina in Nieuwegein, met als onderwerp “Verbeter jouw online reputatie en daarmee het imago van Ordina”. In iets minder dan een uur vertelde ik over de trends in de markt en de noodzaak voor ICT’ers om zichzelf langzamerhand op de kaart te gaan zetten, willen ze omstreeks 2020 nog interessant werk hebben.
De opening van de presentatie was aan de hand van koppen van artikelen op Internet, waarin wordt voorspeld dat over zo’n 7 jaar het meerendeel van de ICT’ers werkzaam is als ZZP’er. Of dit werkelijk is als “Zelfstandige Zonder Personeel”, of als “Zeer Zelfstandige Professional” liet ik daarbij in het midden.


Dankzij de opkomst van social media en mede door de brede acceptatie ervan was de strekking van mijn presentatie, dat ICT’ers zich via veelzijdige en unieke content over meerdere kanalen moeten presenteren.

Eén van de belangrijke punten voor een dergelijke personal branding, is het beginnen van een eigen weblog, waar ik meer de diepte over ben ingegaan.

Enkele reacties van de aanwezigen:

  • Eduard: enthousiast, leuk om naar te luisteren”
  • “Eduard: enthousiast verteller”
  • “ad Eduard Zou bijna een weblog beginnen”
  • “Eduard: heel energiek en motiverend. Super!”

Ook op LinkedIn en Twitter ontving ik enkele leuke reacties:

De maandag na de presentatie heb ik zelfs mogen vernemen dat één van de aanwezigen dankzij mijn presentatie nu dat laatste zetje in de rug kreeg om zelf een weblog te starten.

doorEduard

Zet je bedrijf op Foursquare (Instructievideo)

Die pedicure in Roosendaal is wel populair. Laatst hebben we haar bedrijf al aangemeld op TomTom Places, Facebook Pages, Yelp etc. In bijgaande instructievideo laat ik zien hoe je een volgende waardevolle citation (bedrijfsvermelding) kunt krijgen en wel op Foursquare. Ook in deze video wordt de pedicure uit Roosendaal weer aangemeld.

Foursquare

Het komt in het kort neer op de volgende stappen:

  1. Surf naar https://www.foursquare.com/
  2. Klik op “Signup”
  3. Vul je gegevens in om je aan te melden
  4. Als je je gegevens hebt ingevuld klik je op “Join” om je te registreren
  5. Als je wilt kun je de stap voor het vinden van vrienden op Foursquare in eerste instantie overslaan (dat kan altijd later nog)
  6. Hetzelfde geldt voor het ontvangen van tips etc. Mijn advies is om dat gewoon over te slaan en door te gaan naar de homepage
  7. Dan zoek je bovenin het scherm naar de naam van het bedrijf dat je wilt toevoegen om je ervan te vergewissen dat het nog niet in Foursquare voorkomt
  8. Als het bedrijf niet te vinden is, klik je op de tekst “Add a new place to foursquare”
  9. Dan vul je de bedrijfsgegevens in en klik je op “Save”

Dan heb je de plaats toegevoegd aan Foursquare en kan je bedrijf dus op Foursquare worden gevonden. Hiermee heb je dus binnen een paar minuten weer een waardevolle citation (die belangrijk is voor lokale vindbaarheid) gecreëerd. Een volgende stap is eventueel het claimen van je bedrijf op Foursquare. Dat moet je feitelijk doen, zowel na aanmelding (als je bedrijf nog niet voorkwam) en als je bedrijf al wel in Foursquare voorkomt. Dit leg ik een andere keer uit in een instructievideo.

doorEduard

De geschiedenis van social networking (infographic)

Veel mensen denken dat het WWW (Word Wide Web) in 1992 het begin inluidde van Internet. Echter, het Internet bestaat al veel langer, namelijk sinds 29 oktober 1969 om 22:30 uur! Toen werden de UCLA (University of California, Los Angeles) en het Stanford Research Institute digitaal met elkaar verbonden. Eigenlijk begon de geschiedenis van de social media dus op dat moment.

Dit netwerk -toen nog ARPANET genaamd- werd op 5 december van datzelfde jaar uitgebreid tot vier systemen: de University of Utah en de University of California, Santa Barbara werden ook aangesloten. 12 jaar later, in 1981, bestond het netwerk al uit 213 nodes en gemiddeld werd er toen elke twintig dagen één nieuw (computer) systeem aangesloten.

Met de komst van de connectiviteit begonnen docenten en studenten dus gegevens te delen (het begin van social sharing) en vanaf 1971 per e-mail te communiceren (een vorm van social networking). Als we terugkijken is er in de tussentijd veel gebeurd.

Op Internet kwam ik onderstaande infographic tegen die de geschiedenis (en opkomst) van social networking mooi illustreert:

History of Social Networking
doorEduard

Maak je eigen bedrijfspagina op Facebook (Instructievideo)

Een paar weken geleden heeft Facebook de dienst “Nearby” (NL “In de buurt”) geïntroduceerd als concurrentie voor Yelp, Foursquare, Google+ Local enz. Hierbij kun je op een smartphone bedrijven in de buurt vinden, die door je vrienden als positief zijn beoordeeld.

Bedrijfspagina maken op Facebook

Op zich is dit voor lokaal opererende ondernemers een welkome uitbreiding van Facebook, want zo kunnen ze natuurlijk meer klandizie aantrekken… Toch?

FOUT!

Als ik de pagina’s van veel kleine ondernemers bekijk, zie ik het het persoonlijke pagina’s zijn, met daarin de naam van de onderneming. Het zijn dus geen bedrijfspagina’s. En wat blijkt?

In Facebook “Nearby” worden alleen bedrijven getoond die een officiële Facebook bedrijfsvermelding hebben op een bedrijfspagina. Dat is dan een tegenvaller! Dus moet je als bedrijf toch een bedrijfspagina gaan maken. Hoe dat moet is niet voor iedereen even duidelijk.

Om je op weg te helpen met het maken van een bedrijfspagina voor je eigen bedrijf heb ik onderstaande instructievideo opgenomen. Deze laat je op het scherm stap voor stap zien hoe je je bedrijf correct toevoegt aan Facebook.

Binnen Facebook kun je verschillende typen pagina’s (c.q. bedrijfspagina’s) aanmaken. In deze video kies ik voor een lokaal bedrijf. Reden is dat die pedicure uit Roosendaal geen voeten van mensen behandelt buiten een bepaalde straal om Roosendaal en dit dus het beste past. Voor andersoortige pagina’s dien je mogelijk iets anders te kiezen.

Migratie naar een bedrijfspagina op Facebook

Mocht je al veel “Likes” en content hebben die je niet kwijt wilt, dan kun je je persoonlijke Facebook profiel migreren (omzetten) naar een bedrijfspagina. Daarvoor ga je naar de Facebook migratietool, nadat je met het om te zetten persoonlijke Facebook-account bent ingelogd. Daarna doorloop je eigenlijk dezelfde stappen als in de video en volg je gewoon de instructies.

Het overzetten kan een tijdje duren, afhankelijk van hoeveel content je online hebt staan. Maar in de meeste gevallen komt alles na verloop van tijd gewoon goed en heb je alle “Likes” en overige content nog. Mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je altijd de support-afdeling mailen met je probleem. Zij kunnen je dan verder helpen.

Voordelen van een Facebook pagina

Er zit een aantal voordelen aan een Facebook pagina, ten opzichte van een persoonlijk profiel. Zo kun je met een bedrijfspagina meer dan 5.000 “Vind-ik-leuk”-s hebben. Dat is namelijk een keiharde limiet voor persoonlijke profielen (5.000 vrienden). Andere voordelen zijn:

  • Je kunt tenminste worden gevonden in Facebook “Nearby”
  • Je loopt niet het risico dat je persoonlijke profiel zonder aankondiging door Facebook wordt verwijderd, omdat dit tegen de gebruiksvoorwaarden is.
  • Betere SEO (een pagina komt natuurlijk ook in de zoekresultaten, maar kan er ook aan bijdragen dat je website hoger scoort in de zoekmachines, zoals Google en Bing)
  • Als mensen op Internet iets over een bedrijf schrijven zullen ze sneller geneigd zijn een bedrijfspagina te linken dan naar een persoonlijk profiel
  • Betere statistieken dan met een persoonlijk profiel
  • Scheiding  tussen privé en zakelijk (zowel qua communicatie, als qua “vrienden”)

LET OP

  • Met je persoonlijke profiel word je NIET gevonden in Facebook “Nearby”, dus het is beter altijd sowieso een bedrijfspagina te hebben of eventueel aan te maken.
  • Als je je persoonlijke Facebook profiel omzet naar een pagina adviseer ik je om al je berichten nog eens te herlezen om te zien of ze je zakelijke reputatie niet kunnen schaden. Ik raad je aan persoonlijke berichten etc. allemaal te verwijderen.