Categorie archief Blogposts

doorEduard

2-factor authenticatie op LinkedIn instellen voor extra beveiliging

Vaak zijn hacks succesvol dankzij het feit dat veel mensen gemakkelijk te onthouden wachtwoorden kiezen en dan tot overmaat van ramp ook nog eens dezelfde wachtwoorden hergebruiken voor meerdere diensten.

LinkedInZoals je je wellicht nog herinnert is LinkedIn op 5 juni 2012 grootschalig gehacked en waren de gegevens van maar liefst 6.5 miljoen LinkedIn gebruikers door Russische hackers gestolen.

Als een hacker eenmaal jouw gebruikersnaam en wachtwoord heeft, is het mogelijk gegevens op de betrokken site(s) aan te passen. Het leidt geen twijfel dat ook een gehacked LinkedIn account een negatief effect kan hebben op jouw online reputatie.

Iets wat je weet + iets wat je hebt

Door de beveiligingsmaatregel waarbij een gebruiker alleen een login en een wachtwoord nodig heeft, uit te breiden met extra barrières, wordt het voor een hacker veel lastiger om toegang te krijgen met de voornoemde credentials. Zeker als je aan het proces iets toevoegt, wat een gebruiker heeft.

2FA-something-know-have

Daarmee kom je dan op multifactor authenticatie in het algemeen en voor één extra barrière dus op 2-factor authenticatie. LinkedIn treedt sinds 31 mei in de voetsporen van veel andere bedrijven, waaronder recentelijk Twitter, door LinkedIn-gebruikers in staat te stellen hun LinkedIn-account extra te beschermen met 2-factor authenticatie.

2-factor authenticatie instellen

Dit werkt via je mobiele telefoonnummer en je hebt er niet eens een smartphone voor nodig. Als je het eenmaal hebt ingesteld krijg je bij iedere login een SMS-je een een unieke 6-cijferige code op je mobiele telefoon. Deze 6-cijferige code moet je ter extra verificatie bij je inlogpoging invoeren. Dit instellen doe je eenvoudig door de volgende stappen te doorlopen:

  1. Login met je LinkedIn accountgegevens
  2. Klik rechtsboven (onder je naam) op “Instellingen”
  3. Klik onderaan op “Account”
  4. Klik “Beveiligingsinstellingen beheren”
  5. Schakel “Dubbele verificatie voor aanmelding” in

Daarbij moet je je mobiele telefoonnummer opgeven. Ter controle krijg je daarop een SMSje met een code. Als je die eenmaal goed hebt ingevoerd, is je account vanaf dat moment extra beveiligd. Het wordt dan voor hackers een stuk lastiger om in jouw LinkedIn account te komen.

[warning_box]Mijn advies:

stel het niet uit, maar stel het vandaag nog in.
Het kost je minder dan 5 minuten tijd en het kan je een hoop ellende besparen!!![/warning_box]

Bekijk de officiële Slideshare presentatie van LinkedIn:

 

[info_box]Gerelateerde berichten:

doorEduard

De invloed van social media op SEO (INFOGRAPHIC)

Tijdens de presentatie van gisteravond kwam onder andere ook een vraag over de invloed van social media op zoekresultaten en dus ook ten aanzien van zoekmachine optimalisatie. Vandaag kwam ik onderstaande infographic tegen, die ik met je wil delen.

Social bookmarking sitesWat mij ook al was opgevallen en waar ik gisteren in de pauze ook over vertelde, is dat als je een link naar een nieuwe blogpost op Twitter vermeld in een tweet, komt de alom bekende Googlebot binnen 1-2 seconden langs om de inhoud van je pagina te inspecteren. Meestal staat je artikel dan ook vrijwel meteen in de zoekresultaten. Je artikel staat dan vaak nog niet echt hoog, maar is bijvoorbeeld op de titel al wel te vinden.

Een ander belangrijk aspect is en blijft Google Authorship: als je dit nog niet hebt ingesteld voor je blog of website, dan loop je het risico langzaamaan toch sneller weg te zakken in de zoekresultaten, dan sites waarvan de auteurs ervoor kiezen om uit de anonimiteit te komen en zich met hun gezicht te presenteren in de zoekresultaten. Lees anders nog eens in podcast 10 het citaat van Eric Schmidt van Google, over het belang van geverifieerde online profielen.

En tenslotte social bookmarking. Ook dit kwam gisteren aan bod. Ik vond het opmerkelijk dat een aantal van de professionals, het fenomeen social bookmarking amper kenden en er sowieso (nog) geen gebruik van maken. Ik heb ook uitgelegd hoe je bijvoorbeeld Delicious of Diigo met collega’s onderling kunt gebruiken.

Kijk nog eens naar onderstaande infographic en reageer gerust hieronder met vragen of opmerkingen.

Invloed van social media op SEO

 

doorEduard

Presentatie “Verbeter jouw online reputatie en daarmee het imago van Ordina”

Vandaag was ik op het kantoor van Ordina in Apeldoorn om voor de genodigden een presentatie te mogen geven over het opbouwen en onderhouden van je online reputatie om daarmee het imago van Ordina te verbeteren.

In het deel voor de pauze heb ik gedurende een goed half uur een stuk inleiding gegeven, waarin ik het belang van het opbouwen van een online reputatie onderstreepte met een aantal trends die je kunt waarnemen in de markt.

Na de pauze heb ik in hoog tempo de essentie van contentmarketing toegelicht, uitgeweid over soorten content, hoe je content kunt hergebruiken over de verschillende media heen en over het concreet opbouwen van een online autoriteit.

Na afloop kwam er een aantal leuke en kritische vragen die mij weer stof hebben gegeven voor een aantal blogartikelen die ik de komende tijd zal publiceren.

Presentatie over reputatie en imago bij Ordina in ApeldoornPresentatie bij Ordina in Apeldoorn

doorEduard

WordPress SEO in 20 stappen (INFOGRAPHIC)

SEO lijkt vaak iets magisch te hebben. Dat komt ten dele doordat in het verleden er veel zogenaamde illegale of “black hat” trucs waren, om websites zonder zinnige of relevante content, bovenaan in de zoekresultaten te krijgen. Tegenwoordig is het een stuk moeilijker om met onzinnige content in de topposities te scoren. Dat is maar goed ook, want zo wordt goede content eindelijk beloond met haar verdiende positie.

WordPress SEO is ook niets magisch. Het is gewoon zaak om je blog de beste startpositie te geven in de zoekmachines. Daarna is het “slechts” een kwestie van goede content produceren. Dat is dan ook inderdaad stap 5: “Prepare user centric quality content”.

Een paar stappen uit de infographic wil ik even iets dieper op ingaan:

  • Stap 3 : “Plugin installeren voor gzip en cache” – Veel mensen zijn zich er niet van bewust dat Google ook de laadsnelheid van een pagina meeneemt in het ranking proces als onderdeel van de totale “user experience”. Dus als je een trage site hebt, dan heeft dit een negatief effect op je rankings. De plugin W3 Total Cache helpt je om je site aanzienlijk te versnellen.
  • Stap 9 : “Plaats titel van je post in de URL” – Maar al te vaak zie ik nog WordPress sites, waar naar blogberichten wordt verwezen door middel van: www.site.nl/?p=1234 . Ook de tekst in de URL telt mee in het scoringsalgoritme, dus activeer goede permalinks in WordPress.
  • Stap 21 (of stap 0) : “Activeer Google Authorship” – Deze stap staat niet in de infographic en wordt tevens door veel bloggers overgeslagen. Dit is echt een gemiste kans, want door het ontbreken van de foto van je Google+ profiel is het aantal click-throughs naar jouw content met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een stuk lager, dan dat ze kunnen zijn, als je wel een foto online hebt. Meer info hierover kun je lezen in het artikel over het instellen van Google Authorship voor je WordPress blog.

 

WordPress SEO: HOW-TO

doorEduard

Waarom je je online reputatie in de gaten moet houden (INFOGRAPHIC)

Alles wat je online zegt en doet, heeft impact op jouw reputatie. Pas daarom op met wat je deelt en met wie. En spreek ook af met bijvoorbeeld vrienden en kennissen, dat zij niet zomaar foto’s van jou publiekelijk online zetten. Zelfs zonder de intentie om iets publiekelijk te maken, kan er ook nog wel eens iets fout gaan…

Heb je wel een idee wat voor digitaal spoor van informatie jij online genereert? Heb je wel eens op je eigen naam gezocht in de diverse zoekmachines? Wees je ervan bewust dat zo’n 78% van alle werving- en selectiebureaus en personeelsfunctionarissen jou op diverse sites zullen opzoeken? En dat 63% van hen ook de sociale media sites bekijkt op zoek naar meer informatie over jou?

Op Internet vond ik onderstaande infographic, die dit alles leuk illustreert. De infographic is al een paar jaar oud, dus inmiddels zullen de getallen waarschijnlijk nóg hoger liggen. Maar doe er in ieder geval je voordeel mee!

Online reputatie is belangrijk