Vaak zijn hacks succesvol dankzij het feit dat veel mensen gemakkelijk te onthouden wachtwoorden kiezen en dan tot overmaat van ramp ook nog eens dezelfde wachtwoorden hergebruiken voor meerdere diensten.
Zoals je je wellicht nog herinnert is LinkedIn op 5 juni 2012 grootschalig gehacked en waren de gegevens van maar liefst 6.5 miljoen LinkedIn gebruikers door Russische hackers gestolen.
Als een hacker eenmaal jouw gebruikersnaam en wachtwoord heeft, is het mogelijk gegevens op de betrokken site(s) aan te passen. Het leidt geen twijfel dat ook een gehacked LinkedIn account een negatief effect kan hebben op jouw online reputatie.
Door de beveiligingsmaatregel waarbij een gebruiker alleen een login en een wachtwoord nodig heeft, uit te breiden met extra barrières, wordt het voor een hacker veel lastiger om toegang te krijgen met de voornoemde credentials. Zeker als je aan het proces iets toevoegt, wat een gebruiker heeft.
Daarmee kom je dan op multifactor authenticatie in het algemeen en voor één extra barrière dus op 2-factor authenticatie. LinkedIn treedt sinds 31 mei in de voetsporen van veel andere bedrijven, waaronder recentelijk Twitter, door LinkedIn-gebruikers in staat te stellen hun LinkedIn-account extra te beschermen met 2-factor authenticatie.
Dit werkt via je mobiele telefoonnummer en je hebt er niet eens een smartphone voor nodig. Als je het eenmaal hebt ingesteld krijg je bij iedere login een SMS-je een een unieke 6-cijferige code op je mobiele telefoon. Deze 6-cijferige code moet je ter extra verificatie bij je inlogpoging invoeren. Dit instellen doe je eenvoudig door de volgende stappen te doorlopen:
Daarbij moet je je mobiele telefoonnummer opgeven. Ter controle krijg je daarop een SMSje met een code. Als je die eenmaal goed hebt ingevoerd, is je account vanaf dat moment extra beveiligd. Het wordt dan voor hackers een stuk lastiger om in jouw LinkedIn account te komen.
[warning_box]Mijn advies:
stel het niet uit, maar stel het vandaag nog in.
Het kost je minder dan 5 minuten tijd en het kan je een hoop ellende besparen!!![/warning_box]
Bekijk de officiële Slideshare presentatie van LinkedIn:
[info_box]Gerelateerde berichten:
Tijdens de presentatie van gisteravond kwam onder andere ook een vraag over de invloed van social media op zoekresultaten en dus ook ten aanzien van zoekmachine optimalisatie. Vandaag kwam ik onderstaande infographic tegen, die ik met je wil delen.
Wat mij ook al was opgevallen en waar ik gisteren in de pauze ook over vertelde, is dat als je een link naar een nieuwe blogpost op Twitter vermeld in een tweet, komt de alom bekende Googlebot binnen 1-2 seconden langs om de inhoud van je pagina te inspecteren. Meestal staat je artikel dan ook vrijwel meteen in de zoekresultaten. Je artikel staat dan vaak nog niet echt hoog, maar is bijvoorbeeld op de titel al wel te vinden.
Een ander belangrijk aspect is en blijft Google Authorship: als je dit nog niet hebt ingesteld voor je blog of website, dan loop je het risico langzaamaan toch sneller weg te zakken in de zoekresultaten, dan sites waarvan de auteurs ervoor kiezen om uit de anonimiteit te komen en zich met hun gezicht te presenteren in de zoekresultaten. Lees anders nog eens in podcast 10 het citaat van Eric Schmidt van Google, over het belang van geverifieerde online profielen.
En tenslotte social bookmarking. Ook dit kwam gisteren aan bod. Ik vond het opmerkelijk dat een aantal van de professionals, het fenomeen social bookmarking amper kenden en er sowieso (nog) geen gebruik van maken. Ik heb ook uitgelegd hoe je bijvoorbeeld Delicious of Diigo met collega’s onderling kunt gebruiken.
Kijk nog eens naar onderstaande infographic en reageer gerust hieronder met vragen of opmerkingen.
Vandaag was ik op het kantoor van Ordina in Apeldoorn om voor de genodigden een presentatie te mogen geven over het opbouwen en onderhouden van je online reputatie om daarmee het imago van Ordina te verbeteren.
In het deel voor de pauze heb ik gedurende een goed half uur een stuk inleiding gegeven, waarin ik het belang van het opbouwen van een online reputatie onderstreepte met een aantal trends die je kunt waarnemen in de markt.
Na de pauze heb ik in hoog tempo de essentie van contentmarketing toegelicht, uitgeweid over soorten content, hoe je content kunt hergebruiken over de verschillende media heen en over het concreet opbouwen van een online autoriteit.
Na afloop kwam er een aantal leuke en kritische vragen die mij weer stof hebben gegeven voor een aantal blogartikelen die ik de komende tijd zal publiceren.
Presentatie bij Ordina in Apeldoorn
SEO lijkt vaak iets magisch te hebben. Dat komt ten dele doordat in het verleden er veel zogenaamde illegale of “black hat” trucs waren, om websites zonder zinnige of relevante content, bovenaan in de zoekresultaten te krijgen. Tegenwoordig is het een stuk moeilijker om met onzinnige content in de topposities te scoren. Dat is maar goed ook, want zo wordt goede content eindelijk beloond met haar verdiende positie.
WordPress SEO is ook niets magisch. Het is gewoon zaak om je blog de beste startpositie te geven in de zoekmachines. Daarna is het “slechts” een kwestie van goede content produceren. Dat is dan ook inderdaad stap 5: “Prepare user centric quality content”.
Een paar stappen uit de infographic wil ik even iets dieper op ingaan:
Alles wat je online zegt en doet, heeft impact op jouw reputatie. Pas daarom op met wat je deelt en met wie. En spreek ook af met bijvoorbeeld vrienden en kennissen, dat zij niet zomaar foto’s van jou publiekelijk online zetten. Zelfs zonder de intentie om iets publiekelijk te maken, kan er ook nog wel eens iets fout gaan…
Heb je wel een idee wat voor digitaal spoor van informatie jij online genereert? Heb je wel eens op je eigen naam gezocht in de diverse zoekmachines? Wees je ervan bewust dat zo’n 78% van alle werving- en selectiebureaus en personeelsfunctionarissen jou op diverse sites zullen opzoeken? En dat 63% van hen ook de sociale media sites bekijkt op zoek naar meer informatie over jou?
Op Internet vond ik onderstaande infographic, die dit alles leuk illustreert. De infographic is al een paar jaar oud, dus inmiddels zullen de getallen waarschijnlijk nóg hoger liggen. Maar doe er in ieder geval je voordeel mee!