Denk jij ook dat het beter is voor je posities in de zoekresultaten om een aantal domeinnamen te hebben, die allemaal naar dezelfde website verwijzen? Heb je nu al diverse domeinnamen, waarbij op allemaal dezelfde content wordt vertoond? Lees dan beslist de rest van dit artikel!
Iets meer dan een week geleden kreeg ik van een luisteraar van de podcast de vraag of het voor de positie in zoekresultaten helpt om een aantal domeinnamen allemaal naar dezelfde website te laten wijzen. Het idee erachter was dan namelijk dat pagina’s vanaf de diverse domeinnamen worden vertoond in de zoekresultaten en je dus mogelijk meer kans maakt dat mensen ergens op klikken.
Het korte antwoord hier op is: NEE!!
Een soortgelijk kort antwoord had ik ook al in podcast 41 op deze vraag gegeven. Maar in die podcast heb ik ook beloofd dat ik er in een apart artikel iets dieper op in zou gaan.
Tot omstreeks halverwege 2012 kon je de voorpagina’s van de zoekresultaten domineren met dezelfde content, die je vanaf verschillende domeinnamen aanbood. Dus als je de pagina’s:
maximaal had geoptimaliseerd voor het trefwoord “roze kaplaarzen”, dan werden beide pagina’s in de zoekresultaten vertoond. En als je dan op diezelfde manier tien websites had, kon het gebeuren dat je de 1e pagina met zoekresultaten domineerde met content van alle tien je sites.
Maar sinds de zogenaamde Google Panda updates werkt dit niet meer. Sterker nog, als je dit alsnog probeert voor elkaar te krijgen, zul je zien dat je met geen enkele site goed scoort. Of nog erger: je sites zijn nagenoeg of helemaal niet te vinden. Dit wordt ten onrechte dikwijls de “Duplicate Content Penalty” genoemd.
Bestaat de “duplicate content penalty”? Als je het artikel ‘Demystifying the “duplicate content penalty”’ van Google uit 2008 erop naslaat, dan kun je lezen dat er niet zoiets als de “duplicate content penalty” bestaat. Ook dat is weer de korte versie…
In dat artikel kun je een paar nuttige richtlijnen van Google lezen (uit de totale lijst van de Google Webmaster Guidelines):
Google schrijft verder over “duplicate content” (vrijelijk vertaald):
Duplicate content op een site is niet per definitie een reden voor Google om actie tegen die site te ondernemen, tenzij die content is bedoeld om de zoekmachineresultaten te manipuleren of anderszins te beïnvloeden.
Mocht jouw site toch problemen hebben met duplicate content, maar lijkt het duidelijk dat je dit niet moedwillig doet –bijvoorbeeld doordat je CMS (=Content Management Systeem) dit veroorzaakt– dan is er dus in principe geen vuiltje aan de lucht en doet Google haar best om de meest relevante content aan de gebruikers te tonen.
Tja, wat is dan wèl duplicate content in de ogen van Google? Duplicate content kan op verschillende manieren op je site(s) ontstaan.
Nu weet je inmiddels wat Google ziet als duplicate content. Maar wat wordt dan niet als dubbele content beschouwd? Google heeft gezegd dat de volgende zaken in elk geval niet voor problemen zorgen:
Bekijk onderstaande video van Matt Cutts, waarin hij nogmaals toelicht dat Google hergebruik van foto’s en afbeeldingen niet als duplicate content beschouwt.
Een groot aantal pagina’s met dezelfde content kan er wel in resulteren dat Googlebot (de software die webcontent opspoort en indexeert) niet of moeilijk bij je echt relevante content komt. Ook kost het ophalen van al die dubbele content elke keer zinloze bandbreedte, wat een negatief effect op de performance van je website kan hebben.
Duplicate content kan de PageRank van de originele pagina’s doen verwateren, waardoor deze mogelijk lager scoren in de zoekmachines. Diverse bronnen op Internet melden dat PageRank niet meer relevant is, maar het aanbieden van dezelfde content onder meerdere (verschillende/unieke) URL’s resulteert in ieder geval in een verminderde gebruikerservaring. En dit is iets wat Google nu juist probeert te voorkomen, ongeacht of PageRank nog relevant is…
Het is verstandig om frequent te controleren hoe jouw site door Google wordt gezien en of je mogelijk issues hebt met duplicate content.
Door in Google eens in te typen:
site:www.jouwsite.nl
kun je zien wat Google allemaal van jouw website in haar index heeft. Als je ziet dat daar veel dezelfde content tussen zit, raad ik je aan om dit op te lossen. De manier waarop je dit kunt/moet doen, verschilt per situatie. Mocht je advies willen, neem dan contact met me op en ik zal mijn best doen je te helpen.
Vaak laat Google het bovendien zelf de webmaster in kwestie weten, als zij dit detecteert. Maar daarvoor moet je jouw site(s) wel aanmelden bij Google Webmaster Tools. Als je dat nog niet hebt gedaan, meld dan nu eerst al je sites daar aan. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van de WebMaster Tools rapportage over dubbele titels etc.
Samenvattend kun je dus stellen dat Google geen “duplicate content penalty” hanteert, maar dat het haar streven is om gebruikers zo relevant mogelijke content te bieden voor een maximale gebruikerservaring.
De meest gevreesde “penalty” bestaat dus niet en daarom vraagt Google webmasters en anderen te stoppen met het verspreiden van de mythe van de “duplicate content penalty”.
Denk jij ook over het starten van een weblog voor jouw personal branding? Wil jij ook weten wat je dan als beste domeinnaam moet kiezen? In dit artikel geef ik je een aantal overwegingen waarmee jij een betere keuze kunt maken voor een domeinnaam voor jouw personal branding.
Het blijkt elke keer lastig te zijn voor bloggers in spé: het kiezen van de juiste domeinnaam. En wat daar dan vaak op volgt, is de keuze van de gebruikersnamen voor alle uiteenlopende social media services. In deze blogpost ga ik in op het kiezen van de beste domeinnaam voor jouw personal branding.
Ik kreeg onlangs de vraag van een Nederlandse luisterares die in Duitsland woont. Zij is kunstenares en ze heet “Brechtje Hendriks”. Eerder heeft ze in podcast 37 ook een paar vragen gesteld en in podcast 41 heb ik kort over het kiezen van een domeinnaam verteld, waarna ik je dit artikel had beloofd.
Ze vroeg nu of het beter was bijvoorbeeld “brechtje.de” als domeinnaam te kiezen voor haar persoonlijke blog met artikelen over haar schilderijen, of “brechtjehendriks.com”. Bij deze laatste had zij het idee dat Google een dergelijke domeinnaam niet meer op prijs stelt, sinds de zogenaamde EMD-update.
EMD staat voor “Exact Match Domain”. Google heeft in het verleden geconstateerd dat websites met domeinnamen als “cheaphotelnewyork.com”, “buyviagraonline.nl” en “affordable-rolex-watches.com” werden misbruikt voor het onrechtmatig hoog scoren in de zoekresultaten, waarbij door middel van bijvoorbeeld affiliateprogramma’s of PPC-advertenties (PPC = Pay Per Click) veel geld werd verdiend door de site-eigenaren.
Op zich is daar niets mis mee, maar Google heeft als doel om zo goed mogelijke zoekresultaten te bieden voor een optimale gebruikerservaring. Dan helpen dit soort –veelal “crappy”– websites niet echt.
Dus heeft Google omstreeks eind september 2012 een aanpassing in haar algoritmes doorgevoerd, waarbij websites met dit soort domeinnamen, waarvan het meer dan overduidelijk is dat ze misbruikt worden, lager scoren in de zoekresultaten dan voor die tijd. Hierdoor komen de betere resultaten dus weer bovenaan.
In de vorige alinea schreef ik al “waarvan het meer dan overduidelijk is dat ze misbruikt worden”. Google is inmiddels in staat goed te beoordelen of een domeinnaam met de bijbehorende content wordt misbruikt of niet, in elk geval voor de Engelstalige domeinnamen en websites. Natuurlijk doet zij haar best om dit ook in alle andere talen te realiseren.
Op YouTube kwam ik een leuke Engelstalige video tegen met daarin uitleg over wat de EMD-update eigenlijk is. Deze keer eens geen video van Matt Cutts ;-).
Het nadeel van een domeinnaam met alleen je voornaam is dat je veel verkeer naar je site trekt, van mensen die op zoek zijn naar een naamgenoot met dezelfde voornaam, maar niet specifiek naar jou!
Zo krijg je dus “verdwaald” verkeer op je site, hetgeen dan weer resulteert in een hogere “bounce rate”. Dat zijn mensen die je site bezoeken en binnen een paar tellen weer weg zijn. Dit soort verkeer wil je eigenlijk niet op je website, omdat een hoge “bounce rate” een negatief effect kan hebben op je positie in de zoekresultaten.
Maar loop je dan het risico dat je wordt afgestraft als je je volledige eigen naam (dus voornaam en achternaam) gebruikt in combinatie met een top level domain, als .de, .nl, .com of .info?
Nee, daarvoor hoef je je geen zorgen te maken. Google is heus wel in staat om spammy sites als ik hierboven beschreef te onderscheiden van legitieme websites.
Hou je eigen domeinnaam wel herkenbaar en maak het niet te complex. Als je bijvoorbeeld “Iwan Gerstanovitsj”, kan het wat lastig zijn om een bijbehorende domeinnaam bijvoorbeeld over de telefoon door te geven aan iemand.
Als je een artiest bent met een eigen artiestennaam, of je werkt in het algemeen onder een pseudoniem, raad ik je aan die naam te gebruiken. Let wel op dat je zeker weet dat je je naam niet snel zult veranderen (zoals de zanger “Prince” uit de vorige eeuw), want dan kom je voor een aardig complexe operatie te staan, die ik je ooit wel eens in een apart artikel wil uitleggen.
Met andere woorden: gebruik de naam waarop mensen jou het meeste zullen zoeken en je het minste “verdwaalde” verkeer naar je site krijgt.
Op basis van wat ik hiervoor heb beschreven, adviseer ik Brechtje dus de volledige domeinnaam te registreren. En omdat zij Nederlandse is, die in Duitsland werkt en woont, maar haar schilderijen in principe wel over de hele wereld wil verkopen, is mijn advies om meteen de volgende domeinnamen vast te leggen:
Ook al zou ze niets met de .nl en .de willen: door zelf deze domeinnamen te claimen, voorkomt ze dat mensen in de toekomst online misbruik kunnen maken van haar (domein)naam. Maar je hoeft echt niet zo ver te gaan om ook .biz, .cc, .eu, .tv of andere semi-exotische top level domeinnamen te claimen. Kies (indien mogelijk) de .com, .nl en in dit geval ook de .de. Dat is in de meeste gevallen voldoende.
Hoewel buiten de scope van deze blogpost en de vraag die hieraan ten grondslag lag, is het dan het eenvoudigste om WordPress te (laten) installeren op de .com-site en zo snel mogelijk beginnen met de personal branding onder de best herkenbare domeinnaam. In diverse podcasts en andere weblogartikelen heb ik al eens beschreven wat mijn redenen hiervoor zijn, dus dat laat ik achterwege.
Ik ken mensen die letterlijk binnen een paar uur na het claimen van hun persoonlijke domeinnaam al relevante blogs hadden die hoog in de zoekresultaten scoorden.
Met de instructievideo over het aanmelden van je bedrijf op “straatinfo.nl” van vanmorgen is er een einde gekomen aan de zomerserie van de instructievideo’s voor betere lokale SEO. Maar geen zorgen: er komen nog heus wel meer video’s, hoor!
Ik heb deze serie video’s dus voor mijn vakantie allemaal gemaakt en gereed gezet, zodat ze automatisch op de desbetreffende dagen online zouden komen. Het leek mij een leuk idee, om je een aantal kleinere (en een tweetal grote) directory sites te laten zien, die je absoluut helpen bij je lokale SEO, maar die tamelijk onbekend zijn.
Tjonge, ik had alleen niet voorzien dat ik zoveel reacties hierop zou krijgen. Ik heb inmiddels al een stuk of acht mailtjes en voicemails gehad met de vraag of ik nu stop met de instructievideo’s!
Het antwoord hierop is kort: “Nee hoor, absoluut niet!“. Er komen nog veel meer instructievideo’s, maar dan alleen niet zoveel in zo’n korte tijd.
Zo mooi kan contentmarketing nu voor je werken: terwijl ik op vakantie was, bleef WordPress je toch elke paar dagen nieuwe artikelen voorschotelen. Ik geef toe, het was wel een flinke hoeveelheid werk om alles vóór mijn vakantie klaar te zetten, maar ik vind het zelf het resultaat meer dan waard.
Voor de volledigheid geef ik je hieronder nog het overzicht van de gepubliceerde instructievideo’s in de afgelopen twee weken:
Ik hoop dat jij je voordeel hebt gedaan met al deze instructievideo’s en dat jij de komende tijd er ook weer een aantal citations of bedrijfsvermeldingen bij krijgt op de diverse directory sites.
Laat me hieronder of op de voicemail weten wat je ervan vond en of je vaker dit soort series wilt zien op de site.
Morgenochtend vroeg gaan we twee weken op vakantie. Als gevolg daarvan ben ik beperkt bereikbaar.
Ik check de komende twee weken niet continu mijn e-mail, voicemail of de berichten op de site. Daarom kan het wat langer duren, voordat ik reageer op e-mails, voicemails of berichten.
Als de techniek mij niet in de steek laat, krijg je de komende weken gewoon automatisch op maandagmorgen om 08:30 uur de ReputatieCoaching Podcast en zul je om de paar dagen een aflevering van de “Summer Seven” serie te zien krijgen. Dat zijn instructievideo’s waarmee je jouw lokale online vertegenwoordiging kunt versterken.
Lees de aankondiging van de “Summer Seven” zomerserie.
Tot over twee weken!
Over twee dagen ga ik op vakantie en laten we ons huis en alle dieren in en rondom het huis over aan onze vaste huisoppas, Jeroen. Ik wilde je echter niet twee weken zonder nieuwe content achterlaten. Dus ik heb het één en ander voor je voorbereid.
Zo gaat niet alleen de podcast gewoon door, maar heb ik ook een speciale zomerserie van 7 instructievideo’s voor je gemaakt, waarmee jij je lokale vindhaarheid en mogelijk daarmee ook je positie in de lokale zoekresultaten kunt verbeteren. Naast de 2 podcasts die gewoon op de vaste maandagmorgen om half negen zullen verschijnen en die je dus kunt beluisteren, ga ik jou aan het werk zetten!
Wat ik al veel vaker heb verteld is het voor het hoog scoren in de lokale zoekresultaten dat jouw bedrijfsgegevens (“citations”), bestaande uit je bedrijfsnaam, adres, postcode, plaats en telefoonnummer op zoveel mogelijk websites staan.
Ik neem aan dat je bedrijf inmiddels toch echt wel vermeld staat op niet alleen de Telefoongids, maar ook op:
Mocht dat niet zo zijn, dan is het nu ook een mooi moment om dat voor elkaar te maken. Klik op de namen van de sites hierboven om de desbetreffende instructievideo’s te bekijken.
In de 7 video’s van de “Summer Seven” zomerserie leid ik je langs een zevental veelal onbekende kleinere (en onbekende grote) directory sites, waar jouw bedrijfsvermelding echt op moet komen te staan, wil jij beter scoren in de lokale zoekresultaten. De instructievideo’s laten je zien hoe je dat doet.