Heb jij ook altijd al gemakkelijk willen kunnen zien waar er zoal reviews over je bedrijf staan en vooral wat er over je bedrijf wordt gescheven? Heb je op Google ook altijd al willen kunnen reageren op geposte reviews? Vanaf vandaag kan dat in de vernieuwde Google Places Zakelijk!
Google Places Zakelijk is de interface die je onder andere gebruikt voor het managen van je Google+ pagina en je Adwords Express. Gisteravond las ik al in een bericht van Jade Wang op Google+ en op het weblog “Google and your Business” dat Google bezig was met het wereldwijd uitrollen van een uitbreiding voor het beheren van reviews over je bedrijf op Internet.
En toen ik vanmorgen ging kijken, zag ik inderdaad een extra tabblad, gelabeld: “Recensies”. Op dit tabblad kun je op dit moment alle recensies van Google+ gebruikers bekijken. De interface is overigens alleen beschikbaar voor geverifieerde bedrijfsvermeldingen. Dus naast alles wat ik je in podcast 52 vertelde is dit nóg een extra reden om je bedrijfsvermelding op Google+ nu zo snel mogelijk te verifiëren.
Hoewel er de mogelijkheid is om recensies van elders op het internet te tonen, zie ik op dit moment nog de tekst: “U heeft 0 recensies van internet”. Wellicht heeft Allround Fotografie nog geen reviews op de juiste sites, of dit wordt in de toekomst verder uitgebreid.
Naast dat je de geposte reviews kunt bekijken, heb je via de nieuwe “Recensies”-tab ook inzage in de statistieken. Je kunt bovendien zien hoeveel reviews je hebt gekregen en het aantal keren dat je een bepaald aantal sterren als beoordeling hebt ontvangen.
Het is nu al een uiterst bruikbare tool, maar helemaal als deze service wordt uitgebreid met de reviews die Google vindt op andere Nederlandse reviewsites, dan wordt het ècht een uiterst waardevolle reviewmanagement tool.
Tot die tijd raad ik je sowieso aan om er mee aan de slag te gaan: ga ook reageren op recensies, niet alleen als ze negatief zijn, maar ook op positieve beoordelingen. Zo laat je zien dat je betrokken bent!
Bekijk onderstaande video voor een korte rondleiding in de nieuwe review management module op Google Places Zakelijk:
Google Map Maker is een handige tool als je snel wijzigingen wilt doorvoeren voor bedrijven die staan vermeld op Google Maps. Maar op dit moment is Google Map Maker tijdelijk niet beschikbaar voor updates.
Je kunt Google Map Maker nog wel benaderen voor het raadplegen van data, maar het is niet mogelijk data te veranderen of beoordelingen te posten. Op de Engelstalige site schrijft Google dat ze nu eindelijk af wil van de “Google Automated Syncer bots and related issues“. Als gevolg van diverse geautomatiseerde processen kon het soms gebeuren dat je zorgvuldig ingevoerde data bij een bedrijf opeens weer werd overschreven door een ‘Automated Syncer Bot”.
Hopelijk behoort dit over een paar dagen, wanneer Google Map Maker weer in de lucht komt, tot het einde. Op de Nederlandstalige versie van Map Maker is het volgende te lezen:
In podcast 26 vertelde ik je over de vernieuwde Google Maps. Daar werd tot gisteren slechts 1 resultaat vertoond, als je zocht op een lokaal bedrijf, zoals bijvoorbeeld “fotograaf apeldoorn”. Maar sinds gisteren worden drie bedrijven vertoond in Google Maps op de desktop browser versie van Maps:
Hier zijn een paar observaties:
Gastblog van Arend Landman
Het oude adagium ‘Kennis is macht’, dat wordt toegeschreven aan Francis Bacon (1561-1626), is nauwelijks meer van toepassing in het Internet-tijdperk. Iedereen met een Internetverbinding heeft immers toegang tot gigantisch veel kennis. Het gaat er primair om dat kennis op de juiste manier wordt toegepast.
De zes elementen van macht en invloed die Robert Cialdini publiceerde in 1984 zijn boek Influence zijn nog steeds van toepassing, zowel offline als online. Die zes aspecten zijn: wederkerigheid, commitment & consistentie, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit en schaarste.
Als je als persoon of als organisatie invloed wilt krijgen via Internet, is het raadzaam om handig gebruik te maken van die zes principes. Er is echter een zevende principe dat tegenwoordig essentieel is: content die zich via systemen verspreid over het Internet.
Marketing consultant, auteur en spreker Mark Schaefer uit Tennessee in de Verenigde Staten schrijft en spreekt over dat principe, dat door Robert Cialdini is erkend als het zevende principe van invloed. Schaefer schreef onder andere de boeken ‘Born to Blog’, ‘The Tao of Twitter’ en Return on Influence. The revolutionary power of Klout, social media and influence marketing.
Schaefer: “Ik heb nooit in een film gespeeld, ik ben geen superatleet en ik ben nooit een supermodel geweest. Toch kreeg ik invloed dankzij mijn blog. Wie tegenwoordig in staat is om content te creëren die snel wordt verspreid – denk aan een tweet, een review of een blog-artikel – heeft macht.”
Sociale media hebben ervoor gezorgd dat invloed is gedemocratiseerd. Iedereen met een internetverbinding kan nu invloed uitoefenen, ongeacht je afkomst, woonplaats of uiterlijk.
Bij de meeste sociale media is voor iedereen zichtbaar in hoeverre bepaalde content wordt gevonden, geconsumeerd, gewaardeerd en gedeeld, bijvoorbeeld in de vorm van links, views, retweets, likes, repins en reacties. Die cijfers zijn dus een indicatie voor de invloed die er uit gaat van de uitgever(s) van de content.
Zelfs als je nog nauwelijks actief bent op social media wordt je elke dag beoordeeld en geëvalueerd door nieuwe bedrijven zoals Klout die je invloed op internet meten. Steeds meer bedrijven die producten of diensten verkopen nemen contact op met mensen die op het web veel invloed hebben.
Schaefer: “Ondernemingen als Disney, Audi, Starbucks, en Nike selecteren influencers op basis van hun Klout-score. Als je hoge score hebt, kun je gratis producten of bijzondere belevenissen aangeboden krijgen van allerlei bedrijven die hopen dat je hun aanbod via blogs onder de aandacht brengt van je publiek. Bij een lage score krijg je waarschijnlijk niets. Als je een hoge score hebt, maak je ook meer kans om ingehuurd te worden of een baan te krijgen.”
Content die de grootste kansen heeft om gedeeld te worden, wordt volgens Scheafer gekenmerkt door vier eigenschappen die kunnen worden onthouden aan de hand van RITE: Relevant, Interessant, Tijdig en Entertaining. Het moeilijkste aspect daarvan is ‘entertaining’, want we vragen ons in zelden af hoe we amusanter kunnen zijn. In deze wereld met een hoge informatiedichtheid moet je opvallen en interessante verhalen vertellen.
Mark Schaefer: “We leven in het tijdperk waarin de burger grote invloed kan uitoefenen. We hebben allemaal de mogelijkheid om onze stem, onze kracht en onze invloed uit te dragen. Het is niet voldoende om alleen zinvolle content te publiceren. Het gaat erom dat je relevant publiek bereikt en consistent engagement kunt realiseren. Alleen de juiste combinatie van zinvolle content, relevant publiek en consistent engagement leidt op Internet tot Return On Influence.”
24 en 25 oktober deed ik melding van veranderingen in de layout van Google+. De layout die op 24 oktober werd vertoond, was op 25 oktober weer verdwenen. Maar vanmiddag leek de vernieuwde layout weer terug. Echter, Google verandert zelfs de layout gedurende de dag.
Ik heb het idee dat we binnenkort andere Google+ pagina’s te zien zullen krijgen. Want de veranderingen die ik waarneem zijn niet echt subtiel te noemen. Wellicht zijn al deze tests en veranderingen ook de oorzaak van het onjuist vermelde (getelde) aantal reviews voor een zakelijke Google+ pagina.
Dat kun je zien in onderstaande screenshot. Deze screenshot is van 17:12 uur:
Op deze screenshot is te zien dat de aandacht van Google+ nu uitgaat naar:
De indeling (volgorde) van de witte blokken verandert nu niet meer, terwijl je de breedte van het browservenster aanpast, hetgeen wel op 24 oktober het geval was.
En wie schetst mijn verbazing, toen ik tegen 23:00 uur nogmaals de pagina bekeek. Toen zag die er als volgt uit:
Wat je hier ziet is dat de contactgegevens in de vorm van de inmiddels alom bekende badge linksboven worden weergegeven. Dat is dus weer totaal anders!
Ik denk echt dat er op korte termijn grote veranderingen op Google+ zichtbaar worden. Want afgezien van deze veranderingen bespeur ik een paar andere zaken:
Ik houd natuurlijk –zoals altijd– een vinger aan de pols en zal je melden als ik meer weet, of gezien heb.
Dat is vreemd… Ben je als bedrijf bezig reviews te verzamelen, hetgeen aardig lukt. Na meer dan een jaar heb je er met moeite 17 verzameld op Google+ Zakelijk.
Ga je vandaag weer eens kijken op je zakelijke Google+ pagina, en dan zegt Google dat er nog maar 10 recensies zijn gepost. Je gelooft je ogen niet en denkt dat Google recensies van jou heeft verwijderd of niet meer laat zien. Maar niets is minder waar: ze staan er allemaal nog!
Als je handmatig gaat tellen, kom je nog steeds op 17 reviews. Desalniettemin zegt Google keihard dat er maar 10 zijn.
Ik geloof best dat Google graag gelijk wil hebben en het beste jongetje van de klas wil zijn, maar tellen is op dit moment niet zijn sterkste kant! 😉