90: Wat is podcasting? DTG gaat in reviews, Google bracht vorig jaar 890 veranderingen aan. Wat doe je met een verkeerde telefoonvermelding op Internet?

doorEduard

90: Wat is podcasting? DTG gaat in reviews, Google bracht vorig jaar 890 veranderingen aan. Wat doe je met een verkeerde telefoonvermelding op Internet?

ReputatieCoaching PodcastVandaag is een bijzondere aflevering… Waarom, dat vertel ik je zo. Laat ik zoals altijd beginnen met de onderwerpen voor vandaag. Google verandert continu, maar hoeveel veranderingen het bedrijf vorig jaar heeft doorgevoerd, werd eerder deze week bekend. Ook lanceerde Google eerder deze week de PhotoSphere app voor iPhones, iPods en iPads. DTG gaat zich trouwens meer richten reputatiemanagement in de vorm van reviews, want zij hebben recentelijk een bedrijf overgenomen, dat hierin is gespecialiseerd. Gisteren kreeg ik ook een voicemail van iemand die lastig werd gevallen met telefoontjes voor een strijkservice, als gevolg van een oud telefoonnummer. En als laatste onderwerp heb ik iets bijzonders, namelijk de spreekbeurt van onze 10-jarige dochter, die zij in april dit jaar op de basisschool heeft gehouden. De reden dat ik die heb opgenomen is vanwege het onderwerp. Zij hield toen haar spreekbeurt namelijk over… Raad eens… PODCASTING!

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.

Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als hondenuitlater, kraanmachinist, zwembadschoonmaker, butler, mannequin of wat dan ook te verbeteren.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/90. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze wandelen, fietsen, autorijden of trainen in de sportschool.

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Vorig jaar 890 veranderingen of experimenten in Google

Voor degenen die het (nog) niet wisten: het is niet Matt Cutts die de baas is van de zoekafdeling van Google, maar Amit Singhal. Hij werkt al sinds 2000 voor Google. En inmiddels is het 10 jaar geleden, dat Google naar de beurs ging. Als je overigens toen voor € 10.000 aandelen in Google had gekocht, had je die nu voor € 123.930 kunnen verkopen: een rendement van 1.293%!

Maar goed, terugkomend op Amit Singhal: die postte op Google+ een bericht, waarin hij terugkijkt op de ontwikkelingen binnen Google Search van de laatste 10 jaar. Ondanks dat Google sinds die tijd veel nieuwe producten en diensten heeft gekocht en/of geïntroduceerd, zoals YouTube, Android, Chrome, Google Maps enzovoorts, is de zoekmachine toch nog het hart van de onderneming.

Amit deelt in die post op Google+ de 10 grootste mijlpalen van de zoekmachine van de afgelopen 10 jaar:

  1. Autocomplete – Google kan de meest voor de hand liggende woorden en zinnen voorspellen, terwijl je typt. Bovendien worden de bijbehorende zoekresultaten in real-time vertoond en aangepast.
  2. Translation – Tien jaar geleden was Google Translate amper meer dan een beta product, maar vandaag de dag worden er per dag meer dan een miljard vertalingen uitgevoerd in 80 talen!
  3. Navigatie en verkeer – Zoeken ging in den beginne over webpagina’s, maar tegenwoordig kun je ook in de actuele wereld zoeken, zoals bijvoorbeeld “hoever is het naar New York?” op Google Maps. Dan zie je de afstand, de reistijd en als je wilt ook de vluchten en actuele prijzen ervan. Maar met Google Maps kun je ook navigeren binnen Nederland, zowel lopend, als fietsend, met de auto of met het openbaar vervoer.
  4. Universal search – Soms is alleen tekst niet het beste antwoord; zo is de kans groot, dat als je zoekt op “Gangnam style”, dat je op zoek bent naar de video en niet naar een pagina op Wikipedia. Google mengt tegenwoordig resultaten van lokale bedrijven, alsmede recepten, video’s enzovoorts door elkaar, waarbij zij een inschatting maakt waar jij op dát moment naar op zoek bent.
  5. Mobile en andere schermen – Google Search werkt niet alleen op je desktop en smartphone, maar ook op alle tablets en zelfs op horloges. Waar mogelijk wordt er overal gebruik gemaakt van specifieke mogelijkheden van het apparaat waar je op dat moment je zoekopdracht op uitvoert.
  6. Voice search – De dagen dat je per se je vraag moest intypen zijn voorbij. Spraakherkenning in het Engels is al heel goed en de spraakherkenning van Google in het Nederlands wordt ook steeds beter.
  7. Actions – Je kunt sinds enige tijd ook met spraak volledige mails versturen of afspraken in je agenda plaatsen. De spraakherkenning wordt -zoals ik al zei- steeds beter. Zo kun je dus al opdrachten geven in de trant van: “Help me herinneren om de volgende keer als ik in de Albert Heijn ben, koffiefilters mee te nemen”. Helaas werkt dit soort spraakherkennig echter alleen nog maar in het Engels.
  8. Knowledge Graph – De Knowledge Graph laat zien hoe bepaalde onderwerpen, voorwerpen, plaatsen, personen etc. met elkaar verbonden zijn.
  9. Informatie specifiek voor jou – Als je in je Gmail een reserveringsbevestiging hebt voor een vliegreis, dan kun je zelfs aan Google vragen: “Vanaf welke gate vertrekt mijn vlucht?”. Toen we in juli vertrokken naar Spanje zag ik ook dat Google dit automatisch vertoonde als een zogenaamde Google Now-kaart op de iPhone. Helaas ben ik toen vergeten een screenshot te maken.
  10. Retorische antwoorden – Retorische antwoorden bestaan natuurlijk niet echt. Maar wat ik hier mee wil aangeven is dat Google je tegenwoordig al antwoorden geeft op vragen die je nog niet eens hebt gesteld. Zo laat Google zien wat de toestand van het verkeer is en wat de invloed van filevorming is op je volgende afspraak en kan Google je zelfs alarmeren dat je eerder moet vertrekken als gevolg van het verkeer.

Dat zijn grote mijlpalen. Maar Google werkt continu aan verbeteringen en veranderingen. Zo heeft het bedrijf vorig jaar alleen al 890 verbeteringen aangebracht aan Google Search. Soms zien we experimenten of de invloed van verbeteringen overduidelijk, maar vaak zijn het ook kleine zaken die niet direct in het oog springen of helemaal onderwater plaatsvinden.

De hedendaagse Google is zoveel beter dan de tien blauwe links uit 2004, maar in 2024 zal de huidige Google ouderwets lijken en de versie van Google uit 2004 echt prehistorisch!

Tot zover over Google Search.

Google lanceert PhotoSphere app voor iOS

Google had al enige tijd de app PhotoSphere voor Android, maar sinds afgelopen dinsdag is er ook een versie voor iOS beschikbaar. Met behulp van PhotoSphere kun je met je smartphone panoramafoto’s maken, die in de buurt komen van de bedrijfspanorama’s, zoals vertrouwde fotografen voor Google Maps Business View die maken.

Ik moest dat natuurlijk meteen uitproberen. Gisteren was ik nog in Thorn, een klein plaatsje in Limburg. Vlak voordat ik daar naartoe ging had ik net de app geïnstalleerd. De panoramafoto die ik daar binnen zo’n 2 minuten heb gemaakt, vind je terug in de show notes:

Op zich is de kwaliteit aardig, maar je ziet her en der duidelijk stitchfouten, waarbij meerdere foto’s niet helemaal goed aansluiten. Dit maakt meteen duidelijk dat dit soort foto’s leuk is, maar niet echt geschikt voor professionele doeleinden. Daarvoor heb je toch echt een Google Maps Business View erkende fotograaf nodig.

Desalniettemin is het een leuke tool om mee te spelen en te kust en te keur van plaatsen waar je bent een mooie 360º panorama online te zetten. Als je wat verder in Google Views duikt, dan kun je ook lezen hoe je zelf meerdere panorama’s aan elkaar kunt koppelen, om zo je eigen virtuele tour te creëren.

Verkeerde vermelding telefoonnummer op Internet

Als je al langer luisteraar van de podcast bent, of een trouwe lezer van het weblog, dan weet je dat ik in het verleden veel instructievideo’s heb gemaakt, waarin ik uitleg hoe je jouw bedrijf kunt aanmelden op websites, die ertoe kunnen bijdragen om hogerop te komen in de lokale zoekresultaten. Zo heb ik bijvoorbeeld video’s gemaakt, waarin ik uitleg hoe je je bedrijf kunt aanmelden in de volgende websites:

Deze artikelen blijken enorm goed te scoren in de zoekmachines. Zo vertelde ik je in podcast 67 al over de email die ik had ontvangen van een mevrouw die werd lastiggevallen met telefoontjes over zonnebanken en afgelopen week kreeg ik een voicemail van een mevrouw die maar telefoontjes bleef krijgen over een vermeende strijkservice:

“Goedemiddag, u spreekt met ….. uit … Ik heb een vraagje. Ik word al een tijdje gebeld in verband met een strijkservice, dat op dit nummer zou zijn. Maar ik wil even doorgeven dat dit níet meer zo is. Ik woon hier zelf alleen. Ik heb géén strijkservice meer.
Dus ik weet niet of u het eventueel zou kunnen veranderen bij jullie met het telefoonnummer… Of dat het verwijderd kan worden… Want ik word regelmatig gebeld door mensen in verband met de strijkservice.
Ik hoor het graag van u, wat u ermee gaat doen.

De naam van de beller en haar telefoonnummer heb ik om twee redenen niet vermeld. De eerste reden is de privacy: ik ga natuurlijk niet zomaar een telefoonnummer dat al problemen veroorzaakt voor de eigenaar in de wereld strooien. De tweede reden is om te voorkomen dat het nummer nóg meer geassocieerd wordt met de strijkservice in de lokale zoekresultaten.

Ik ben het nummer gaan opzoeken en zag meteen dat er 47 vermeldingen in Google stonden, variërend van de TelefoonGids, tot MisterWhat, Telefoonboek, Hotfrog en andere. Tja, als al die sites, die toch een grote mate van autoriteit hebben voor Google, allemaal de vermelding van de strijkservice met dat telefoonnummer hebben, dan is er echt werk aan de winkel.

Ook deze dame heb ik opgebeld en ik heb eerst uitgelegd dat ik niet de eigenaar ben van om het even welke site ze dacht dat ik exploiteerde. Het werd haar duidelijk dat ze dus op één van mijn instructievideo’s was beland en dat ze daarom contact had gezocht.

Samen met haar heb ik over de telefoon de meeste probleemsites langsgelopen en haar uitgelegd wat ze moet doen om haar bedrijfsvermeldingen verwijderd te krijgen.

Dat was eerder deze week. Net voordat ik deze podcast ging inspreken heb ik nogmaals het telefoonnummer gezocht en ik zag dat Google nu nog maar 41 resultaten had. Dat waren er dus al 6 minder. Maar inmiddels waren ook haar vermeldingen uit De TelefoonGids weg, evenals uit Misterwhat, ondanks dat die pagina’s nog wel in de zoekresultaten voorkwamen. Maar dat is slechts een kwestie van tijd.

Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt hoe dit soort situaties kunnen ontstaan en natuurlijk ook hoe je het kunt voorkomen of oplossen. Daarvoor zal ik binnenkort een apart artikel schrijven, want langzaamaan wordt het me duidelijk dat er behoefte is aan een handleiding hiervoor.

De TelefoonGids (DTG) gaat verder in reviews

Zojuist noemde ik al even De TelefoonGids. Door de opkomst van Internet is de waarde van de fysieke TelefoonGids en de Gouden Gids, zoals we vroeger eens per jaar ontvingen, enorm verminderd. Het is dan ook niet meer van deze tijd om gegevens te publiceren die mogelijk bijna een jaar verouderd kunnen zijn. Tegenwoordig verlangt men actuele data op elk moment, 24 uur per dag, 7 dagen in de week!

DTG, het bedrijf achter deze twee gidsen, heeft dan ook een moeilijke tijd doorgemaakt, ondanks dat zij haar gegevens ook op Internet publiceerde. Je ziet dat het bedrijf zich verder is gaan specialiseren, onder andere in AdWords campagnemanagement, SEO en dergelijke. Maar nu de noodzaak voor SEO steeds minder wordt, zoekt het bedrijf weer naar nieuwe kansen en mogelijkheden.

DTG biedt zelf de mogelijkheid om bij bedrijfsvermeldingen in de Gouden Gids beoordelingen of reviews te plaatsen. Ook heeft DTG in het verleden Tupalo overgenomen en worden de reviews van die website in de TelefoonGids en Gouden Gids vertoond.

Eerder deze week kwam in het nieuws dat DTG de “KV Media Groep” heeft overgenomen. Dit is een bedrijf dat is gespecialiseerd klantenbeoordelingen, oftewel… reviews! Bekende labels van de KV Media Groep zijn klantenvertellen.nl en KiyOh.nl. Gezamelijk hebben deze twee bedrijven zo’n 12.000 klanten in 32 verschillende branches, aldus het artikel op emerce.nl.

In de show notes heb ik van beide bedrijven een promotievideo opgenomen, om je een indruk ervan te geven:

klantenvertellen.nl

Bekijk eens een video van klantenvertellen.nl:

KiyOh.nl

Bekijk ook een video van KiyOh.nl in de show notes van deze podcast:

Spreekbeurt over Podcasting

Onze dochter Mondi moest zoals de meeste leerlingen op de basisschool eerder dit jaar ook een spreekbeurt houden. Op dat moment was zij 10 jaar oud en ze koos voor het onderwerp “podcasting”. In haar spreekbeurt komende de volgende onderdelen aan bod:

  1. Wat is podcasting?
  2. Waarom dit onderwerp?
  3. Wie maken er zoal podcasts?
  4. Hoe beluister je podcasts?
  5. Hoe maak je een podcast?
  6. Podcast opnemen
  7. Over de podcast van mijn vader

De spreekbeurt kun je beluisteren in de audioversie van de podcast:

Podcasting_Page_02

Met deze spreekbeurt over podcasting kom ik dan vandaag weer aan het einde van deze podcast.

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 90 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.