78: Einde eKudos, bronnen voor Apple Maps, nieuwe DuckDuckgo live. Nieuws van V&D, Twitch, Yelp, outlook.com en Facebook

doorEduard

78: Einde eKudos, bronnen voor Apple Maps, nieuwe DuckDuckgo live. Nieuws van V&D, Twitch, Yelp, outlook.com en Facebook

ReputatieCoaching PodcastVandaag stopt de nieuwssite eKudos ermee. Apple Maps gebruikt nog nog meer bronnen voor haar app Apple Kaarten. OpenStreetMap is nu even goed als Google Maps en wellicht beter. En afgelopen week is de nieuwe versie van DuckDuckGo live gegaan, ook in Nederland. Ook is binnen de EU bepaald dat Google persoonlijke, gevoelige content op verzoek van de gedupeerde moet verwijderen. Overig nieuws in de podcast vandaag: V&D brent Internet in de warenhuizen en YouTube of beter gezegd: Google koopt Twitch. Verder heb ik een aantal tips voor je, hoe je bestaande (lees: reeds gepubliceerde) video’s mogelijk beter kunt laten scoren in de zoekresultaten en nieuws van outlook.com, Yelp en Facebook.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.

Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als ijscoman, stationschef, waarzegger, EDP-auditor, keurmeester of wat dan ook te verbeteren.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/78. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden.

Terugblik podcast 77: Buenoo

Eerst even een korte terugblik naar de podcast van vorige week. Daarin had ik het over de relatief nieuwe reviewsite, genaamd “Buenoo”. Inmiddels heb ik afgelopen week de oprichter Maurice Natte gesproken, zelfs al in levenden lijve. We gaan ons best doen hem volgende week in de show te interviewen.

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

eKudos legt het loodje

RIP eKudoseKudos is een site die in maart 2007 is opgericht als een soort Nederlandstalige versie van de social bookmarkingsite “Digg”. Maar al vlak na de oprichting werd de site ingehaald door nujij.nl. Toch heeft de club achter eKudos lang getracht de site levend te houden, maar vorige week is aangekondigd dat per vandaag de stekker eruit gaat.

Op de site van eKudos is het volgende te lezen:

eKudos stopt helaas als sociale nieuwssite per 26 mei 2014. Dit gaat uiteraard met pijn in het hart… De reden voor het stopzetten betreft hoofdzakelijk het zeer veranderde sociale landschap. Toen eKudos begon stond het delen van nieuws via een sociaal netwerk nog in de kinderschoenen. Maar toch vooral Facebook en Twitter hebben dit gegeven in de afgelopen 5 jaar verder uitgebouwd, geperfectioneerd en tot grote hoogte laten stijgen. Sociale netwerken zijn nu niet meer weg te denken en voor velen onder ons dé manier om met de wereld om ons heen in contact te blijven. Wij zijn er trots op dat eKudos deel heeft mogen uitmaken van dit proces in Nederland.

Voor wie zijn geplaatste links op eKudos nog graag zou willen bekijken of bewaren hebben we een tooltje gemaakt waarmee gemakkelijk een overzicht is te genereren.

Alle gebruikersdata zal na 26 mei definitief en onomkeerbaar vernietigd worden.

Wij willen iedereen heel hartelijk bedanken voor de vele leuke jaren en wie weet tot ziens!

Team ekudos/ Stillpoint Media

Zelf was ik ook een gebruiker van eKudos. In het verleden, toen Google nog niet zo actief en vooral snel nieuwe content indexeerde, kon je eKudos heel goed gebruiken om nieuwe weblogartikelen etc. snel in de zoekresultaten te krijgen. Wat je dan zag, was dat het artikel met de bookmark op eKudos binnen één tot twee minuten na aanmelding in de zoekresultaten werd vertoond en vlak daarna ook jouw eigen blogartikel, waar je op eKudos naar linkte. Dat werkte super.

Het laatste jaar tot anderhalf jaar gebruikte ik eKudos nog heel af en toe, temeer daar er nu andere methoden zijn om je content snel in Google geïndexeerd te krijgen. Het was soms handig om een extra vermelding naar jouw content in de zoekresultaten te krijgen, die hoog scoorde. Want vaak werden eKudos artikelen vertoond in de eerste tien zoekresultaten, op de ingetypte zoektermen.

Apple Kaarten gebruikt nu meer bronnen

Apple KaartenLange tijd verkondigde ik dat je je bedrijf het snelst op Apple Maps of Apple Kaarten kon krijgen, door het aan te melden op zowel TomTom Places, als op Yelp. Reden daarvoor was dat dit de belangrijkste bronnen waren die Apple gebruikte voor het vertonen van Nederlandse bedrijven in de Apple Maps app.

Maar sinds enige tijd is de lijst van dataproviders, die Apple gebruikt voor haar Apple Maps een stuk langer. In de show notes heb ik de lijst opgenomen, die ik niet helemaal zal opsommen in de podcast:

  • TomTom
  • Acxiom
  • CoreLogic Inc
  • DigitalGlobe
  • DMTI
  • Factual
  • Getchee
  • INCREMENT P CORP
  • Intermap
  • LeadDog
  • Localeze
  • PSMA
  • MDA Information Systems, Inc.
  • Urban Mapping
  • Waze
  • Yelp
  • Department of Natural Resources Canada
  • CGIAR Consortium for Spatial Information
  • Flickr Shapefiles Public Dataset
  • GeoNames and contributors
  • ESA 2010 and UCLouvain
  • National Aeronautics and Space Administration
  • Royal Mail
  • (OSDM) © Commonwealth of Australia
  • OpenStreetMap
  • Statistics Canada
  • U.S. Census Bureau
  • U.S. Department of State
  • U.S. Geological Survey
  • National Geospatial-intelligence Agency

Natuurlijk is een groot deel van deze dataproviders voor buitenlandse bedrijven, maar er zijn er een paar die in het oog springen voor Nederland, naast TomTom en Yelp. Dit zijn: Factual, Waze en OpenStreetMap. Factual stond voorheen niet op de lijst van Apple, terwijl Apple toch data van Factual gebruikte.

Factual is overigens een dataprovider, waar je ook zeker je bedrijf moet aanmelden, omdat het naast Apple Maps ook een groot aantal andere sites en bedrijven voorziet van actuele bedrijfsinformatie. Je bedrijf toevoegen op Factual is niet moeilijk, maar je krijgt alleen de mogelijkheid om een bedrijf toe te voegen te zien, als je een account aanmaakt en inlogt. Verder wijst het maken van een bedrijfsvermelding op Factual zichzelf.

Zoals altijd is het wel belangrijk, zeker op zo’n dataprovider website, dat je de gegevens van je bedrijf precies zó invoert, als je je bedrijf overal vermeldt. Want als Google een te groot verschil bespeurt, wordt binnen no-time een tweede bedrijfsvermelding op Google Maps gemaakt en dan zul je zien dat beide lokale bedrijfsvermeldingen minder hoog zullen scoren in de lokale zoekresultaten.

Waze is natuurlijk al geruime tijd eigendom van Google. Daarover heb ik in het verleden al meer gepubliceerd.

OpenStreetMap nu even goed als, of zelfs beter dan Google Maps?

OpenStreetMapMaar OpenStreetMap stond voorheen ook niet op de lijst van Apple. Zoals je waarschijnlijk wel weet, is OpenStreetMap een site met plattegronden en data die door de community wordt gevuld en onderhouden. Daarmee lijkt de werkwijze erg op die van Wikipedia. De site OpenStreetMap.org bestaat nu zo’n tien jaar en in die tien jaar is de kwaliteit van de data enorm verbeterd.

En als we de Britse oprichter Steve Coast moeten geloven, is OpenStreetMap inmiddels minstens even goed, zo niet beter dan Google Maps. OpenStreetMap, afgekort “OSM”, heeft het voordeel dat er wel heel veel leden uit de community hun best doen de gegevens te actualiseren. Maar aan de andere kant zijn er ook hele horden mensen actief op Google MapMaker, om daar elk wandelpad, elke zebra en pinautomaat op te plaatsen.

In elk geval heb ik in de show notes twee screenshots opgenomen van het gebied rondom mijn huis in Apeldoorn. De eerste is van Google Maps:

Matenhoek (Apeldoorn) op Google Maps

En de tweede komt van OpenStreetMap:

MAtenhoek op OpenStreetMap (OSM)

Zoals je ziet zijn op OSM in elk geval de individuele woningen en bedrijven beter weergegeven.

Nieuwe DuckDuckGo nu live

DuckDuckGoIn podcast 76 vertelde ik je al over de vernieuwde DuckDuckGo. Die was toen op een aparte URL te bekijken en ik kon op dat moment alleen maar de Engelstalige versie vinden. Sinds eerder deze week is de nieuwe versie live, ook in het Nederlands.

Waar we in Nederland nog op de carrousel in Google moeten wachten, is DuckDuckGo de zoekgigant vóór, want als je bijvoorbeeld zoekt op de zoekterm: “hotel amsterdam”, dan zie je meteen de carrousel verschijnen, met daarin de resultaten uit Yelp:

DuckDuckgo zoekresultaten op 'hotel Amsterdam'

Het is niet duidelijk op welke volgorde de bedrijfsvermeldingen vanuit Yelp worden vertoond, maar het is in elk geval níet op basis van aantal reviews of de reviewscore. Mogelijk is het op basis een bepaalde formule waarin deze beide gegevens zijn verwerkt. Ik zie in elk geval niet meteen een verband.

En het is nu pijnlijk duidelijk, wat er gebeurt, als je bedrijf wordt vertoond, terwijl je je bedrijfsvermelding op Yelp nog niet volledig hebt gevuld en ook nog geen foto’s op Yelp hebt geplaatst. Ook daarvan heb ik een screenshot opgenomen in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/78. Daarin laat ik zien wat DuckDuckGo vertoont, als je zoekt op “hotel Apeldoorn”:

DuckDuckGo resultaten voor 'hotel Apeldoorn'

Doordat zowel het Best Western Hotel het Loo als het Hampsire hotel in Apeldoorn geen foto’s hebben geüpload naar hun Yelp-vermelding, worden die als saaie grijze omgekeerde druppels vertoond. Dat nodigt natuurlijk helemaal niet uit tot doorklikken.

Nu is DuckDuckGo natuurlijk geen gigant als Google of zelfs als Bing, maar nu wordt het effect van het slecht of niet onderhouden van je bedrijfsvermeldingen toch wel pijnlijk zichtbaar gemaakt. Ik zou mij in elk geval als hotelorganisatie ontzettend schamen voor een dergelijke vermelding en dit proberen zo snel mogelijk te fixen.

En hetzelfde ga je dus krijgen, wanneer Google haar carrousel doorvoert in Nederland. Nu DuckDuckGo hiermee is begonnen, verwacht ik dat Google ook haast zal maken.

Naast de carrousel heeft DuckDuckGo nog een aantal andere vernieuwingen doorgevoerd, zoals zoeken op foto’s en video’s. Dat werkt wel naar behoren. Het lijkt erop, alsof DuckDuckGo zelf inderdaad ook foto’s indexeert, want hoewel ik op bepaalde zoektermen op DuckDuckGo deels dezelfde foto’s zie terugkomen, als op Google, zie ik ook afbeeldingen uit Bing. Ze komen in elk geval niet uit Flickr, want daar leverden al mijn zoekpogingen totaal andere resultaten op.

Een andere vernieuwing is dat ook een carrousel wordt vertoond, als je een zoekterm invoert, die voor meerdere uitleg vatbaar is, bijvoorbeeld “oranje.” Daarvan heb ik ook een screenshot opgenomen in de show notes:

DuckDuckGo resultaten voor 'oranje'

Zoals je kunt zien, krijg je dan een aantal verschilende typen vermeldingen voor de zoekterm:

  • de rivier “Oranje” in Zuid-Afrika
  • het dorpje “Oranje” in Drenthe
  • de M.S. Oranje
  • de hockeyclub “Oranje Zwart”

Grappig genoeg zie je ook nog het Engelstalige “see also” staan met het cijfer twee erachter. Door daar op te klikken, krijg je nog meer resultaten te zien, waaronder “De Oranjes”, ofwel de familie van Oranje-Nassau.

Er zijn ook enkele uitbreidingen die op dit moment niet of nog niet in Nederland werken. Het betreft hier bijvoorbeeld het zoeken naar het weerbericht, het zoeken naar recepten en rijmwoorden zoeken.

EU verplicht Google om persoonlijke data op verzoek te verwijderen

EU-200x200Ik kan me amper voorstellen dat het je bijna twee weken geleden is ontgaan: binnen de EU is besloten dat Google verplicht is, om gevoelige persoonlijke data te verwijderen, op verzoek van degene over wie het gaat. Dit ondermijnt de vrijheid van meningsuiting en kan dus grote gevolgen hebben.

Ook heeft het mogelijk gevolgen voor reputatiemanagement. Zo kan een seriemoordenaar straks bijvoorbeeld eisen dat alle berichten over hem of haar worden verwijderd. Hierdoor verdwijnt dus ook de mogelijkheid om online naar het verleden van de betreffende man of vrouw te zoeken.

Google zegt dat dit neerkomt op censuur, iets waar het bedrijf ferm tegen is. Het ironische is dus, dat de zoekgigant opeens verantwoordelijk wordt voor het verwerken van content met persoonlijke gegevens die door derden online is gezet. Nu is het niet 1–2–3 mogelijk gegevens verwijderd te krijgen, maar als je het mij vraagt wordt het een complex verhaal om in stand te houden. Want natuurlijk geldt deze uitspraak niet alleen voor Google, maar ook voor alle overige zoekmachines, zoals Bing, Yahoo, Baidu, DuckDuckGo en andere die operationeel zijn in de EU.

Zou dit lang in stand gehouden kunnen worden? Ik geef je één vraag ter overweging mee… Hoe gaat Google hiermee om, om het verschil te maken tussen Google sites in de EU en Google sites buiten de EU? Zou Google alle resultaten die volgens EU-wetgeving verwijderd moeten worden wel vertonen buiten de EU? Of helemaal verwijderen? Het liefst verwijdert Google namelijk niets!

Je kunt voor een paar euro per maand (en soms zelfs gratis) met behulp van proxies de illusie wekken dat je je in een heel ander land bevindt. Dus zo zou je eventueel verborgen resultaten die wel buiten de EU worden vertoond, alsnog zichtbaar kunnen maken.

Heb jij ideeën hierover? Reageer onderaan de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/78.

Anyway, ook hiervoor geldt: de toekomst zal uitwijzen of de soep zo heet wordt gegeten, als die wordt opgediend.

V&D gaat bezoekers in de warenhuizen volgen

In podcast 70 vertelde ik je over iBeacons, kleine apparaatjes waarmee je mensen of objecten inpandig kunt volgen. Wel nu, ook V&D begint ermee om Internet naar zijn warenhuizen te brengen. Dat is te lezen in een artikel op “Twinkle”, met als titel “V&D brengt internet naar zijn warenhuizen”. Twinkle schijft hierover het volgende:

Kistemaker (e-commerce manager bij V&D, red.) geeft te kennen dat V&D ‘de eerste stappen zet’ om ook beacons, waarmee klanten kunnen worden gevolgd, een plek te geven op de winkelvloer. ‘De mogelijkheden daarmee zijn eindeloos. We zijn die nu aan het verkennen. We kijken sowieso hoe we het online en het offline winkelgedrag kunnen bundelen in één database. Denk daarbij aan het online beschikbaar stellen van fysieke kassabonnen, single sign-on voor alle devices en mobile loyalty. Een volgende stap is personalisatie, waarbij we klanten op maat bedienen. Overigens beginnen we daar binnenkort al mee in onze e-mails.’

Google koopt Twitch

TwitchSinds vorige week zijn er geruchten dat Google (of eigenlijk YouTube) Twitch zal overnemen voor zo’n US$1 miljard. Voor het geval je nog nooit van Twitch hebt gehoord: het is een gratis dienst waarop gamers live feeds van video games kunnen uploaden en bekijken. Deze video’s kunnen online worden bekeken, en worden gestreamd van Xbox en Playstation consoles.

Twitch trekt maandelijks meer dan 45 miljoen gebruikers en is dus ontzettend populair. In maart dit jaar werd maar liefst 1,35% van alle bandbreedte in Noord-Amerika geconsumeerd door deze ene site.

Evenals YouTube vertoont Twitch ook advertenties en betaalt het ook uit aan content publishers.

De overname van Twitch door Google zou deze laatste weer een stuk groter en machtiger maken in het totale wereldwijde videodomein. De vraag is alleen tot hoever de Google ballon kan worden opgeblazen, tot die knapt.

Ik moet echter vermelden dat de deal nog niet rond is en ook nog niet is goedgekeurd door de diverse instanties en overheidsorganen in de Verenigde Staten. In de show notes heb ik een video hierover opgenomen, die ik vond op YouTube:

Hoe kun je oudere video’s in YouTube mogelijk hoger laten scoren?

Eén van de vele nieuwsbronnen die ik volg op Internet, is “ReelSEO”, een site die alleen maar gaat over het laten ranken van video’s op YouTube. Ik kan je die site van harte aanraden; zelf heb ik er ook al veel nuttige dingen van geleerd.

Iets meer dan een week geleden, kwam TubeTalk aflevering 23 uit, die ik graag met je wil delen. In de transcriptie heb ik deze video daarom ook opgenomen:

Deze video behandelt de vraag hoe je bestaande (reeds gepubliceerde) video’s op YouTube een soort van nieuw leven kunt inblazen, door ze hoger te laten scoren in de zoekresultaten.

Zelf ben ik natuurlijk ook bovengemiddeld geïnteresseerd in videomarketing en ik moet zeggen dat het me goed afgaat. Veel van mijn video’s domineren de voorpagina van Google, op bepaalde, relevante zoektermen. Ook video’s die ik jaren geleden gemaakt heb met flitsende diashows van trouwreportages voor Allround Fotografie, scoren goed en worden nog steeds goed bekeken. Ze scoren dus heel goed in YouTube, zoals is te zien in de screenshot in de shownotes:

Videoresultaten voor 'bruidsreportage'

Daar is te zien dat op trefwoord “bruidsreportage” maar liefst zes van de tien video’s van Allround Fotografie zijn. Verder heeft het YouTube-kanaal van Allround Fotografie meer dan 141.000 weergaven. In de show notes kun je dit ook zien in de statistieken die ik daar heb opgenomen:

YouTube statistieken voor het kanaal van Allround Fotografie

Dit komt mede dankzij het feit dat ik in het verleden vaak en tegenwoordig nog af en toe zaken aan deze video’s verander. Om te beginnen is het heel belangrijk met welke bestandsnaam je een video uploadt, maar die kun je naderhand natuurlijk niet meer aanpassen.

Maar wat ik soms wel doe wat ook in de video die ik heb opgenomen in de show notes wordt gezegd, is het later aanpassen van titels van video’s, de omschrijvingen, tags etc. Ook maak ik soms nieuwe playlists van bestaande video’s, om te zien of ik die apart kan laten scoren in de zoekresultaten op Google of op YouTube.

En wat ook helpt bij video’s is ze, net als de content op je website, te associëren aan een bepaalde geografische locatie, door bij de video de locatie te specificeren. Zo heb ik in het geval van Allround Fotografie, de video’s altijd gekoppeld aan de locatie, waar we de daadwerkelijke trouwreportage hebben gemaakt. Natuurlijk heb ik vervolgens op de website dan een artikel gepubliceerd over de desbetreffende trouwreportage en de bijbehorende diashow in dat artikel opgenomen.

Als je nu dan eens gaat zoeken op “bruidsreportage jachtslot mookerheide”, dat is een populaire trouwlocatie in het meest noordelijke puntje van Limburg, dan zie je wat ik in de show notes heb opgenomen:

Google webresultaten voor 'bruidsreportage jachtslot mookerheide'

Tijdens deze zoekopdracht naar alle webresultaten was ik niet ingelogd en heb ik de browser op “Privémodus” gezet. Zoals je ziet scoren niet alleen de video’s op YouTube goed, maar ook de video’s op Vimeo, evenals de afbeeldingen en video’s op Pinterest. Hiermee wil ik laten zien dat het echt mogelijk is om met multimediale content goed te scoren in de zoekresultaten. Als je de beschrijvingen bij de video’s en foto’s etc. gaat bekijken, dan is het duidelijk dat ik op zich niets speciaals doe.

Je moet echter niet meteen wonderen verwachten. Het duurt echt enige tijd, tot de veranderingen op YouTube zichtbaar zijn op Google. Dat duurt gemiddeld zo’n twee weken op dit moment. Maar in de meeste gevallen zul je ook niet direct een dramatische stijging zien in het aantal vertoningen. Dergelijke veranderingen moet je minstens drie tot vier maanden de tijd geven. Dan kun je aardig zien of het gemiddelde aantal views per maand bijvoorbeeld toeneemt, of afneemt.

Je hoeft je ook niet te schamen om playlists te maken, waarin je video’s van anderen opneemt. Dus het niet hebben van veel eigen video’s is geen excuus!

YouTube en daarmee Google hecht grote waarde aan playlists, omdat deze de gebruikers langer op het platform houden. Daarom kunnen video’s van jou, die je combineert in een playlist met video’s van anderen, ook als suggesties vertoond worden, naast de video’s van anderen die jij in je playlist hebt opgenomen… Denk hier eens over na!

Outlook.com introduceert de meest geavanceerde filters in webmail

Het is alweer een tijdje geleden dat ik nieuws meldde over outlook.com, de opvolger van hotmail.com van Microsoft. Eerder deze maand publiceerde Microsoft een artikel op het weblog met de titel “Outlook.com introduces the most sophisticated rules in webmail”.

Het mooie aan deze filters is dat je nu mail op basis van meerdere complexe regels kunt filteren. Zo kun je bijvoorbeeld filters instellen, in de trant van: “als een mail ouder is dan 3 dagen en afkomstig van één van je contacten, markeer die dan als belangrijk en zet er een vlaggetje bij”.

Verder zijn er nog een paar vernieuwingen in Outlook.com, zoals een nieuwe “Undo” (CTRL+Z), voor als je ergens iets fout hebt gedaan, in-line antwoorden en meer personal messaging. Je kunt de details lezen in het artikel, dat onderaan de show notes staat, op www.reputatiecoaching.nl/78.

Facebook laat restaurants menu’s tonen op hun FB pagina

Bedrijfspagina maken op FacebookSinds een paar dagen kunnen restaurants hun menu’s ook publiceren op Facebook. Deze feature is nog niet wereldwijd uitgerold, maar dat zal de komende weken plaatsvinden. Restaurants in Europa kunnen een PDF-versie van hun menu uploaden.

Alleen Facebookpagina’s (die dus van bedrijven zijn), die als categorie “Restaurant/café” hebben ingesteld, kunnen een menu toevoegen aan hun pagina. Hiervoor moet je het volgende doen:

  1. Klik bovenaan je pagina op “Pagina bewerken
  2. Kies “Pagina-informatie bewerken”.
  3. Klik “Menu” en upload een PDF-bestand van je menu
  4. Klik op “Wijziginen opslaan

Yelp begint met video reviews

Logo YelpHet laatste nieuwtje vandaag gaat over Yelp. Yelp had natuurlijk al vanaf het begin tekstuele reviews, maar nu begint het bedrijf volgende maand met video reviews. Dat schrijft Business Insider.

Op dit moment komt 70% van alle foto’s op Yelp van mobiele apparaten en per dag worden er ruwweg zo’n 23.000 foto’s geüpload.

De idee achter deze nieuwe feature is om reviewers nog beter de atmosfeer van een restaurant of winkel in kaart te laten brengen, dan voorheen alleen met foto’s mogelijk was. Video is natuurlijk “the next big thing!”.

Het is een beloning voor bedrijven die echt tot het uiterste gaan om een bepaalde ambiance te creëren, hetzij door bijzondere verlichtingsplannen of door de juiste muziek etc”, aldus Madhu Prabaker, de mobile product manager van Yelp.

Elke video heeft een lengte van 3 tot maximaal 12 seocnden en om misbruik te voorkomen, introduceert Yelp deze feature in eerste instantie alleen voor de Yelp Elite leden. Pas later kan het grote publiek hier gebruik van gaan maken.

Naarmate meer gebruikers video’s gaan indienen, komen de beste, meest bruikbare video’s automatisch naar boven. In de show notes heb ik een paar screenshots opgenomen van de nieuw mobiele Yelp app, waarin de video reviews worden vertoond.

Yelp video reviews in mobiele app

Leuk om te zien dat Yelp nu als eerste met video reviews komt. Ik ben benieuwd hoelang het duurt, tot Google+, Facebook en andere review sites volgen… En hiermee kom ik dan ook echt aan het einde van deze podcast. Hij is weer iets langer geworden dan gepland, omdat ik weer zoveel leuke dingen met je wilde delen.

Althans, ik vond ze wel leuk en ik hoop dat jij ze ook leuk vond en er iets mee kunt. Als je de podcast leuk vindt en je wilt nóg beter op de hooge blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 78 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.