Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Vandaag begin ik met een praktische tip over het backuppen van je mail, gevolgd door een korte terugblik naar een leerpunt in de vorige podcast. Dan een belangrijke update over mobiel Internetgebruik en signalen van Google dat bedrijven en organisaties nu ècht hun zakelijke Google+ pagina moeten claimen en verifiëren. Hoe je dat moet doen, vertel ik je ook meteen. Tenslotte beantwoordt Matt Cutts de vraag of je als eerlijk bedrijf nog wel kunt scoren in de zoekresultaten, zonder te spammen…
Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.
Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als uitvaartondernemer, anesthesiemedewerker, combinatiefunctionaris, verzekeringsagent, zadelmaker, pluimveehouder of wat dan ook te verbeteren.
De volledige transcriptie (dat is gewoon een ander woord voor “tekst”) van deze podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/69. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts.
De volgende tip is voortgekomen uit een vraag die Lotte mij van de week in de wandelgangen stelde. Zij vroeg: “Jij hebt toch aardig wat mail accounts… Hoe ga je om met alle mail die je ontvangt? En maak je eigenlijk een backup van je mailarchief?”
Per dag ontvang ik enkele tientallen e-mails in mijn inbox. Dan praat ik niet over de spam. Spam wordt ontzettend goed afgevangen, dankzij Google. Ik gebruik namelijk Gmail voor het ophalen van mijn meeste mailboxen. Zo houd ik alles bij elkaar, kan ik het via één interface benaderen en geniet ik van de vrijwel perfecte spamdetectie van Google.
En ja, ik ben me ervan bewust dat Google op de achtergrond mijn mail analyseert om te zien of ze me betere advertenties kan bieden enzovoorts, enzovoorts. De illusie dat ik een grote mate van privacy in het algemeen of online privacy in het bijzonder geniet, heb ik al lang geleden opgegeven. Dus daar maak ik me niet zo’n zorgen om.
Voor een groot deel wordt alle mail in Gmail automatisch met behulp van filters naar bepaalde folders gerouteerd. Hieronder vallen bijvoorbeeld de mailnotificaties die ik van diverse social netwerken ontvang, wanneer iemand bijvoorbeeld een foto leuk vindt etc. Die wil ik absoluut niet in mijn inbox zien, dus al dat soort mails stuur ik linea recta naar een folder met de welluidende naam “Social Media”. Daarin komen ook de mails van Pinterest, YouTube, Tumblr, LinkedIn, Twitter, Foursquare en andere sociale netwerken.
Elke keer als ik zie dat er bepaalde social media mails toch in mijn inbox landen, maak ik zo snel mogelijk een nieuw filter aan om ook die mail door te sturen naar de “Social Media”-folder en uit mijn inbox te verwijderen. De mail laat ik natuurlijk wel ongelezen, zodat ik kan zien hoeveel mailtjes ik in de “Socal Media”-folder heb staan.
Gemiddeld scan ik die folder eenmaal per dag, maar soms gaat er ook wel eens een dagje voorbij dat ik die folder scan helemaal niet scan. Op deze manier kan ik echter heel snel een scan doen over de diverse sociale netwerken. Dat scheelt mij gewoon tijd.
Een paar keer per jaar ga ik er eens een uur of twee voor zitten… Voor een massale ‘Unsubscribe’-sessie. Dan kijk ik de afgelopen paar maanden terug en ga ik op zoek naar mails die ik niet meer wil ontvangen. Onderaan de meeste mails staat wel de mogelijkheid om je uit te schrijven en daar maak ik dan dankbaar gebruik van. Binnen no-time is mijn inbox dan dagelijks weer een stuk compacter.
Dan over een backup van mijn mail. Tja, ik bewaar eigenlijk heel veel mail. Google biedt nu eenmaal standaard 25 GB en ik heb ook nog eens een Google Drive van 100 GB erbij, dus ik heb bij Google een totale opslagcapaciteit van 125 GB.
Prijsverlaging van Google Drive
En nu ik toch over de opslagmogelijkheden van Google Drive heb: Google heeft onlangs de prijs van de online opslag verlaagd. Voorheen betaalde ik voor die extra 100 GB US$4,99 per maand, maar vanaf volgende maand ga ik hiervoor slechts US$ 1,99 per maand betalen. Dat is natuurlijk super en deze prijsverlaging zal ook wel invloed hebben op de kosten van online storage providers, zoals Dropbox, Box, MEGA, LiveDrive, OneDrive van Microsoft en anderen. Om je een idee te geven: een hele TeraByte kost nu nog maar US$ 9,99 per maand!
Voor dat geld hoef je het dus ook niet meer te laten en is het argument van crashende harde schijven, waardoor je je data kwijt bent, ook niet meer echt valide. Zeker als je een ondernemer bent. Een bijkomend voordeel –wat wellicht niet op iedereen van toepassing is– is dat je overal bij je data kunt, als je bestanden eenmaal in de cloud staan.
Anyway, terug naar de backup van mijn mail. Een hele tijd geleden heb ik ooit al eens een outlook.com mailadres aangemaakt. Zoals je hoogstwaarschijnlijk wel weet, is outlook.com de opvolger van hotmail.com van Microsoft. Toen heb ik ook alle mail die ik op dat moment bij Gmail had staan, gekopieerd naar outlook.com en vanaf dat moment heb ik ook een filter ingesteld om alle binnenkomende mail door te sturen naar mijn outlook.com-mailadres.
Afgelopen weekend was ik blij dat ik dit ooit had ingesteld. Ik moest een bepaalde mail van 10 februari dit jaar terug hebben, vanwege een bepaald attachment dat erin stond, die ik nodig had. Maar die mail had ik verwijderd (helaas ten onrechte, moet ik toegeven). En ik had inmiddels ook meer dan eens de Prullenmand van Gmail geleegd. Die mail was dus echt weg!
Eerlijk gezegd dacht er even niet zo snel aan, dat ik een permanente actuele backup van mijn mail heb op outlook.com. Dus ik zag als enige oplossing te gaan grasduinen in de TimeMachine backup die elk uur van mijn iMac wordt gemaakt. Dat zou redelijk wat tijd kosten.
Natuurlijk had ik de afzender kunnen vragen de mail en het attachment nogmaals te versturen, maar de kans dat die persoon zijn mail in het weekend leest is nul, dat weet ik uit ervaring. Dus zou ik tenminste twee dagen vertraging oplopen.
Toen ik me realiseerde dat ik de mail ook gewoon via outlook.com kon terugzoeken was het probleem binnen een minuut opgelost en had ik alsnog mijn attachment en kon ik verder met datgene waar ik mee bezig was.
Zo zie je maar weer eens hoe prettig het is om een keertje wat tijd te reserveren om je backups goed in te stellen. Wat doe jij overigens ten aanzien van backups in het algemeen en het veiligstellen van je mail in het bijzonder? Heb je überhaupt wel een mechanisme ingericht om te voorkomen dat je je documenten, afbeeldingen, spreadsheets, presentaties, mail en andere data kwijtraakt?
Ik heb het er al vaker over gehad, over het maken van backups… In de show notes, die je overigens terugvindt op www.reputatiecoaching.nl/69 heb ik links opgenomen naar meer informatie over het maken van backups van:
Je mag me ook gerust een berichtje sturen, als je vindt dat ik het te vaak over backups heb. Wellicht behoor jij tot de kleine groep mensen die meerdere automatische backupmechanismes heeft ingesteld voor het veiligstellen van de data. Maar uit ervaring weet ik dat de meeste ondernemers en particulieren helaas toch nog een ontoereikende backupstrategie hebben. En dan druk ik het zachtjes uit…
Als ik de transcriptie van de podcast van vorige week nog eens nalees, dan denk ik dat de belangrijkste les uit die aflevering was, dat je ontzettend moet oppassen voor phishing aanvallen, waarbij kwaadwillende figuren hun best doen met legitiem uitziende websites jouw data te ontfutselen. Deze kunnen ze dan verkopen of gebruiken om in andere accounts van jou in te breken met alle gevolgen van dien.
Let dus altijd op, als je ergens opeens moet inloggen, of de URL van de pagina wel van de site komt, waar je verwacht dat die hoort te staan. En pas helemaal op op mobiele apparaten, omdat je daar vaak de URL standaard helemaal niet ziet.
Dan over op de onderwerpen voor vandaag.
Het is dan eindelijk zover: Matt Cutts van Google vertelde vorige week op de SMX West conferentie in San Jose (Californië), dat waarschijnlijk eind dit jaar het mobiel Internetverkeer dat van desktops zal overtreffen. Deze uitspraak is gebaseerd op verkeersvolumes die Google intern op haar systemen ziet.
En het is belangrijk om te beseffen dat het hier niet gaat over het verkeer in Noord-Amerika of de USA, maar over de hele wereld! Interessant genoeg ligt in de Verenigde Staten de verhouding vast / mobiel nog rond de 70% / 30%. Dus de Amerikanen surfen toch nog meer vanaf hun desktops.
Wat heeft dit voor consequenties voor lokale SEO, ofwel het nut van het verbeteren van je lokale vindbaarheid? Veel, kan ik je vertellen. Tot een paar jaar geleden schatte Google dat zo’n 20% van alle zoekopdrachten van vaste apparaten lokaal georiënteerd was. Google en Bing hebben later ook nog eens gesteld dat zo’n 40% tot 50% van alle mobiele zoekopdrachten een lokale intentie heeft.
De vraag is nu alleen wat de oorzaak is van wat. Zoeken mensen nu meer lokaal, nu ze smartphones hebben, waarmee ze altijd en overal op Internet kunnen, of is het gewoon een groei die al die tijd al gaande was? De waarheid zal wel ergens tussenin liggen. Het voorhanden hebben van een mobiel apparaat waarmee je altijd online bent, nodigt natuurlijk uit om snel even iets in de buurt op te zoeken, maar voorheen zochten mensen natuurlijk ook al wel naar producten of diensten in de buurt vanaf hun vaste desktop. Alleen zagen marketeers het toen niet zo duidelijk, omdat al het verkeer vanaf desktops kwam.
Het begrip “locatie” wordt natuurlijk steeds belangrijker. Dit blijkt niet alleen uit de groei van Google+ en de lokale Google+ pagina’s, maar ook in de diverse overnames die er worden gedaan, zoals de overname van Waze door Google en allerhande samenwerkingen die tot standkomen, zoals Foursquare die data verkoopt aan Microsofts Bing en Yelp die data aanbiedt aan Yahoo.
Een trend die op dit moment plaatsvindt in Amerika, is dat zelfs multinationals zich ook gaan richten op lokale marketing. Zij beseffen dat hun business niet ligt in hun landelijke vindbaarheid of wereldwijde vindbaarheid, maar dat hun business juist wordt gedaan vanuit de buurt, oftewel: lokaal!
Dus bekende bedrijven als bijvoorbeeld FedEx, Intercontinentel Hotels Group en RE/MAX spenderen miljoenen dollars in het verbeteren van hun lokale vindbaarheid. Die bedrijven zien die bedragen echter niet als kostenpost, maar als investering.
Zo rapporteerde FedEx bijvoorbeeld een toename van 50% in organisch zoekverkeer, 26% toename in conversies voor hun online printing services en een sterk verbeterde zichtbaarheid en vertoningen van hun lokale bedrijfsvermeldingen.
De InterContinental Hotels Group ontdekte en corrigeerde meer dan 1.000 foute lokale bedrijfsvermeldingen op Google+ en zag een enorme groei van organische zoekresultaten voor lokale zoekopdrachten naar hotels.
En dan Re/Max… Dit bedrijf zag een 1.100% toename in geïndexeerde pagina’s in Google: in totaal meer dan 4 miljoen! Daarnaast nam het verkeer op basis van organische zoekresultaten met zo’n 1.000% toe, en staat Re/Max op de eerste plaats in meer dan 500 steden van de westkust van Amerika tot de oostkust, voor onroerend goed.
Daarom raad ik je ook altijd aan om eerst te werken aan het verbeteren van je lokale vindbaarheid… Althans, als je redelijk lokaal opereert. Als je alleen een webshop hebt, dan heb je niet veel aan dit soort nieuws en mijn tips over het verbeteren van je lokale vindbaarheid.
Maar al te vaak zie ik echter ook een sterke verbetering van de posities in de organische resultaten, als ik een bedrijf help met het verbeteren van de lokale vindbaarheid. Vrijwel al die opdrachten begin ik met datgene wat ik je begin dit jaar uitvoerig uit de doeken deed, te weten het “Opschonen van je citations”.
Op dit moment ben ik hiermee bezig voor een tandartspraktijk met twee vestigingen in Gelderland en de resultaten die we daar zien nadat ik een paar weken bezig ben met het opschonen en consistent maken van alle bedrijfsvermeldingen zijn ook verbluffend. Zo staat de ene praktijk al op de eerste plaats in de lokale resultaten, op de zoekterm “tandarts” en de andere is inmiddels al van de zesde plaats naar de tweede gestegen! Daarnaast zijn ook de bijbehorende organische vermeldingen al sterk verbeterd en is mijn verwachting dat die binnenkort nog verder zullen verbeteren.
Enfin, ik zei het al: lokale of zakelijke Google+ pagina’s zijn belangrijk. En ze zijn zelfs noodzakelijk om te kunnen scoren in de lokale zoekresultaten, want zonder pagina heb je daar geen vermelding!
Maar Google gaat nu een stap verder: in steeds meer landen krijgen mensen een mail van Google dat ze hun lokale zakelijke Google+ pagina moeten claimen en verifiëren, omdat ze anders het risico lopen dat Google de pagina verwijdert, ongeacht eventuele berichten, foto’s, video’s, bedrijfspanorama’s en andere data die er op staat.
In het verleden zijn namelijk veel pagina’s aangemaakt door spammers: zij wilden de lokale zoekresultaten beïnvloeden voor hun eigen gewin. Google heeft dit ook ontdekt en gaat nu actie ondernemen.
Hoewel er voor zover ik weet nog geen dergelijke mails in Nederland zijn gesignaleerd, raad ik eenieder aan dit voor te zijn en nu toch echt de zakelijke Google+ pagina te claimen en te verifiëren. Het kost je echt nog geen drie minuten! En wat zou het sneu zijn als jouw bedrijf helemaal niet meer wordt vertoond in de lokale zoekresultaten. Of nog erger: stel dat je een bedrijfspanorama hebt laten maken, dan is dat geld dan ook in één keer weggegooid, als je pagina wordt verwijderd!
Geloof me: je bent heus niet de enige die zijn zakelijke Google+ pagina niet heeft geclaimd… Sterker nog: ik denk dat er meer bedrijven en organisaties zijn die hun zakelijke Google+ pagina niet hebben geclaimd en geverifieerd, dan die dat wel hebben gedaan. Zelfs grote bedrijven, paleizen en organisaties blijken deze kansen gewoon links te laten liggen. Ik geef je een paar voorbeelden:
De links naar de bijbehorende Google+ pagina’s vind je in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/69. Maar goed, dit is dus zomaar een negental bedrijven en organisaties die geen van allen hun zakelijke Google+ pagina hebben geclaimd, noch geverifieerd, geen vanity URL hebben en niets of nauwelijks iets hebben gedaan om hun Google+ pagina van content te voorzien. Het is ongelofelijk, maar waar!
Ik vind dit een interessant topic, dus ik ga binnenkort hier nog eens dieper in duiken.
Dus: CLAIM EN VERIFIEER JE LOKALE ZAKELIJKE GOOGLE+ PAGINA!
Hoe je dat doet? Heel simpel:
In sommige gevallen heb je daarna alleen de mogelijkheid om te verifiëren per briefkaart en soms kan het ook per telefoon. Je kunt zelf kiezen wat jou het beste uitkomt. Als je kunt verifiëren per telefoon zou ik dat zeker doen, omdat dat het snelste gaat: binnen een minuut of twee is je vermelding dan geverifieerd.
Mocht je die mogelijkheid niet geboden krijgen, dan ben je genoodzaakt om de verificatie per briefkaart uit te voeren. Een paar weken geleden heeft men dit bij Ordina in Utrecht uitgevoerd en toen duurde het zo’n anderhalve week voor de briefkaart met de PIN binnen was. Een tip: zorg dat je de naam van de persoon vermeldt, voor wie de kaart bestemd is. Anders kan het gebeuren dat de kaart gaat zwerven binnen het bedrijf. Je moet de PIN namelijk binnen zes weken invoeren, om je bedrijf te claimen en te verifiëren.
Als je dat eenmaal hebt gedaan, dan verschijnt er een vinkje achter je bedrijfsnaam in Google+. Zo kun je ook gemakkelijk controleren of jouw bedrijf al geclaimd en geverifieerd is: staat er geen sterretje dan moet je het nog doen; staat er wel een sterretje, dan betekent dit dat je bedrijf wel geclaimd en geverifieerd is. In de show notes heb ik een afbeelding van de vermelding van het Okura Hotel in Amsterdam opgenomen:
Dat is nu een schoolvoorbeeld van een nette zakelijke Google+ pagina, want alle belangrijke zaken zijn in orde:
Er zijn zo te zien voor het Okura Hotel nog een paar verbeteringen:
Let op: als je een kleine ondernemer bent en er staat wel een vinkje achter je bedrijfsnaam op Google+, terwijl jij nooit je bedrijf hebt geverifieerd, dan bestaat de kans dat iemand anders dat al heeft gedaan. Dan zou ik helemaal snel je bedrijf terugclaimen!
Nu ik vandaag toch diep inga op het hele fenomeen Google+, wil ik ook een leuke infographic die ik onlangs tegenkwam, met je delen:
Je moet de infographic maar eens op je gemak bekijken. Wat ik wel leuk vind, is een paar aspecten van de infographic er uit te lichten. Zo heb je als luisteraar van de podcast ook een idee, wat er zoal in de infographic staat:
Ook vond ik een interessante, wat oudere infographic over Google+, toen ik even ging zoeken. Het is wel leuk om deze te vergelijken met de vorige, want deze infographic stamt volgens mij uit 2012. Toen had Google+ nog naar 90 miljoen actieve gebruikers, terwijl dat nu toch al meer dan 360 miljoen is:
Dit is een grote infographic, daarom raad ik je aan die eens op je gemak op de site te bekijken. In deze infographic is te lezen dat de inhoud van Google+ ook door Google wordt geïndexeerd. Dat vond ik wel grappig om te lezen… Want hoewel ik dit wel wist, was ik tot afgelopen week nog nooit Google+ posts van mijzelf in de organische zoekresultaten tegengekomen. Maar inderdaad zag ik afgelopen week een paar verschillende Google+ posts vertoond worden, tussen alle andere zoekresultaten.
We zullen nooit precies weten wat de oorzaak daarvan was. Het kan zijn dat die berichten door aardig wat mensen zijn gelezen, of dat Google haar algoritmes iets aan het aanpassen is ten aanzien van het ranken van Google+ content… Ik weet het ook niet. Feit blijft, dat ik nu inderdaad diverse Google+ berichten zie verschijnen. Daar kun je dus ook je voordeel mee doen, als je actief wordt of bent op Google+.
De video van Matt Cutts die ik vandaag met je deel gaat in op de vraag: “Kan je site nog wel goed in de zoekresultaten scoren, zonder gebruik te maken van allerhande spammy technieken?”.
De vraagsteller is iemand uit Miami, Florida. Hij zegt dat zijn kleine bedrijfje in het verleden een SEO-firma heeft ingehuurd, die op het eerste gezicht een net en legitiem bedrijf leek. Echter, het heeft de rankings om zeep geholpen als gevolg van spammy backlinks. Ze hebben alles al geprobeerd, maar niets lijkt te helpen. En de vraag is nu dus eigenlijk “Wat kun je als bedrijf met goede bedoelingen nu nog hier aan doen?”:
Google doet juist haar best om de eerlijke bedrijven de kans te geven goed te scoren en daarom geeft het bedrijf onder andere met de Google Webmasters video’s en in diverse fora, discussiegroepen en Hangouts zoveel mogelijk bruikbare informatie. Dus de eerlijke bedrijven hebben juist een kans, als ze niet spammen.
Als je afgestraft wordt, zul je dus eerst al je foute links moeten opruimen enzovoorts. Maar feit is dat Google steeds beter wordt in het ontdekken van spam. Het aloude adagium van “goede content” en “goede gebruikerservaring” blijft ècht geldig!
Google blijft continu haar best doen om de beste pagina’s met de beste content te presenteren. Dus als jij met je site in staat bent om dit te produceren, dan vertoont Google jouw pagina’s graag aan de Internetter die er naar op zoek is.
Google blijft spam bestrijden, dus laat je niet verleiden om in allerhande black hat fora duistere technieken of tools op te snorren om die te gebruiken om je rankings te beïnvloeden.
Eigenlijk had ik nog een leuk bericht over een opgerold blognetwerk, maar dat moet wachten tot volgende week, want ik zit inmiddels alweer over de 20 minuten. Ik doe namelijk altijd mijn best hier niet te ver overheen te gaan, omdat ik bang ben dat het anders te langdradig voor je wordt.
Dus voor vandaag laat ik het hierbij. En dus kom ik met deze grappige vraag aan het einde van deze podcast. In elk geval heb ik vandaag wederom mijn best gedaan een hopelijk leuke en interessante podcast voor jou samen te stellen. Daarom hoop ik ook dat je er weer wat van hebt opgestoken.
Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.
Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 69 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar content die in deze podcast aan bod komt:
Over de auteur