64: Valentijnsdag is commercieel, Yahoo partner van Yelp, Yelp vernieuwt website en Matt Cutts vertelt over de werkdag van een webspam fighter

doorEduard

64: Valentijnsdag is commercieel, Yahoo partner van Yelp, Yelp vernieuwt website en Matt Cutts vertelt over de werkdag van een webspam fighter

ReputatieCoaching PodcastAfgelopen vrijdag was het Valentijnsdag… Heb jij nog kaarten of e-mails ontvangen van stille aanbidders of aanbidsters? Heb je je partner een kadootje gegeven of hebben jullie samen iets leuks gedaan? Hoewel het verhaal van priester Valentijn teruggaat tot 269 na Christus, is het tegenwoordig een uiterst commerciële aangelegenheid. Is het nog wel intessant om veel tijd, geld en energie te steken in marketing voor Valentijnsdag? Straks een aantal statistieken om je te helpen met je keuze voor volgend jaar.

En zoals een tijdje geleden heb ik ook nu weer problemen met de plugin BackWPup, de plugin die automatisch elke nacht een backup van deze site zou moeten maken.

Vorige week vertelde ik je van de investering die Microsoft heeft gedaan in Foursquare. Deze week was in het nieuws te lezen dat Yahoo! nu een partnership met Yelp is aangegaan om de zoekresultaten te verrijken met gegevens van lokale bedrijven en dat de Yelp website is vernieuwd.

De podcast van deze week sluit ik af met twee video’s van Matt Cutts. In de eerste video geeft hij antwoord op de vraag of je spelfouten in reacties op je weblogartikelen moet verbeteren en in de tweede video vertelt hij hoe de werkdag van een spam fighter er uitziet.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.

Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als verkoopspecialist, voeger, cameraman, autospuiter, betonstaalvlechter of wat dan ook te verbeteren.

In deze podcast noem ik een aantal sites, video’s en verwijs ik naar verschillende artikelen. De links naar al deze content èn de volledige transcriptie van de podcast vind je op www.reputatiecoaching.nl/64. Je kunt de podcast niet alleen rechtstreeks beluisteren op www.reputatiecoaching.nl, maar ook op zowel iTunes, als op Stitcher. Surf hiertoe respectievelijk naar www.reputatiecoaching.nl/itunes of naar www.reputatiecoaching.nl/stitcher.

Mocht je de podcast in een andere podcatcher of podcastplayer willen beluisteren, dan kun je je op de feed feeds.reputatiecoaching.nl/reputatiecoachingpodcast abonneren. Al deze links vind je ook in de show notes van deze podcast, alsmede op de website.

Terugblik podcast 63

In de podcast van vorige week vertelde ik je over de extra mogelijkheden die je nu hebt om de juiste categorie te kiezen voor je zakelijke Google+ pagina, doordat Google recentelijk meer dan 1.000 categorieën heeft toegevoegd. Nog altijd zul je tegen beperkingen aanlopen, maar je kunt nu specifieker aangeven wat je als bedrijf doet. Daarom adviseer ik je eens te kijken naar je de huidige categorie die staat vermeld op Google+ en naar de lijst met de nieuwe categorieën, om te zien of jij nog concreter kunt worden.

Want zoals je weet, hoe specifieker je al je bedrijfsgegevens maakt, des te specifieker het verkeer naar je site. Je hoeft niet per se 5.000 algemene bezoekers per dag op je website te hebben, als 0,1 procent daarvan iets koopt of bestelt.

Het is namelijk veel beter om “slechts” oprecht geïnteresseerde 500 bezoekers te hebben, als daarvan 2% converteert. Want door deze veel hogere conversie verkoop je in dit voorbeeld namelijk maar liefst tweemaal zoveel. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het vaak beter is om heel gericht verkeer te hebben naar je site, dan alleen zoveel mogelijk.

Vanavond ga ik naar het evenement #SMC055 in het centrum van Apeldoorn. Vorige week vertelde ik je wat er op het programma staat. Ik zal m’n best doen e.e.a te Tweeten. Volg me daartoe op Twitter, op @reputatiecoach1. Ik ga er sowieso één of meer artikelen over schrijven, dus mocht ik er niet aan toekomen, of zie jij geen kans me te volgen op Twitter, dan is er nog geen man overboord.

Als laatste over vorige week: vergeet niet dat je een taart en één uur coaching kunt winnen, als jij degene bent die de meeste verbeteradviezen opstuurt voor de video’s die ik vorige week met je deelde in de transcriptie van podcast 63. De actie duurt nog tot 28 februari en je kunt je adviezen sturen naar: podcast@reputatiecoaching.nl.

Bekijk de video’s en ga op zoek naar alle verbeterpunten. Wie weet krijg jij op 3 maart aanstaande te horen dat jij de taart en het uur coaching hebt gewonnen!

Dan nu over op de onderwerpen van vandaag…

Valentijnsdag 2014

De geschiedenis van Valentijnsdag gaat terug tot het jaar 269 na Christus, dat vertelde ik je al in de introductie van deze uitzending. Het verhaal gaat over een priester genaamd “Valentijn”, die werd gemarteld, omdat hij weigerde het Christendom op te geven. Hij stierf op 14 februari 269.

Een legende vertelt dat Valentijn de dag voor zijn executie een afscheidsbriefje achterliet voor een jonge vrouw op wie hij verliefd was geworden, de dochter van een medegevangene. Hij zou het briefje hebben ondertekend met ‘Van jouw Valentijn’. Hier zou ook de traditie vandaan komen om kaarten te ondertekenen met ‘jouw Valentijn’.

Een andere legende vertelt dat de Romeinse keizer Claudius II soldaten verbood om te trouwen, omdat hij vond dat ongehuwde mannen betere soldaten waren. Priester Valentijn negeerde deze regel en trouwde in het geheim jonge paren. De Keizer ontdekte dit en nam Valentijn gevangen en veroordeelde hem ter dood.

Op het blog van Arend Landman kun je nog meer lezen over de historie achter Valentijnsdag. In de show notes heb ik voor geïnteresseerden ook een Engelstalige video opgenomen over de geschiedenis van Valentijnsdag:

Wikipedia schrijft over “Valentijnsdag”:

Valentijnsdag is een dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven met cadeautjes, bloemen, of kaarten. Valentijnsdag wordt gevierd op 14 februari. Paus Gelasius I riep in 496 14 februari uit tot de dag van de Heilige Valentijn.

Verder kun je op Wikipedia ook lezen over de aangewakkerde commercie rond de 14e februari. Wikipedia schrijft hierover het volgende:

In de Verenigde Staten is men, uit commercieel oogpunt, begonnen met het verleggen van de nadruk van anonieme liefde naar liefde. Valentijnsdag is in België en Nederland in korte tijd, sinds midden jaren 90, een groot commercieel succes geworden: cadeauwinkels, boekwinkels en bloemenwinkels profiteren hiervan. Ook de Nederlandse posterijen deden hieraan mee door een valentijnspostzegel uit te geven. In 2007 deed 35 procent van de Nederlanders iets aan Sint-Valentijnsdag, in 2011 was dat gedaald tot 29 procent en in 2012 tot 24 procent.

Steeds meer bedrijven en ondernemers proberen dus een graantje mee te pikken. Als je op Google gaat zoeken naar “Valentijnsdag 2014” dan vind je de meest uiteenlopende aanbiedingen en cadeausuggesties. Het wordt dan ook steeds moeilijker om jezelf te onderscheiden van je concurrenten. En toch zijn de belangen hoog. Zo las ik op Internet dat de Amerikanen in dit jaar naar verwachting maar liefst zo’n US$17,3 miljard uitgeven om hun liefde te onderschrijven! Enkele andere verwachte statistieken uit Amerika:

  • 54% van de Amerikanen zegt Valentijnsdag te gaan vieren, tegenover 60% in 2013
  • 26,1% hiervan shopt online; vorig jaar was dat 26,3%
  • 24% zoekt producten en vergelijkt prijzen op een smartphone, 32,2% op een tablet
  • Gemiddeld geeft men bijna US$134 per persoon uit
  • 48,7% koopt iets eetbaars, zoals chocolaatjes, 37,3% geeft bloemen, 51,2% stuurt een kaartje, 19% koopt sieraden, 37% viert het met een avondje uit en 14% geeft een cadeaukaart
  • Mannen zullen naar verwachting gemiddeld US$108,38 uitgeven voor hun geliefde, vrouwen slechts US$ 49,41
  • 59,4% geeft zijn geld uit aan familieleden, 21,7% aan goede vrienden, 20,5% aan leraren en leraressen, 12,1% aan collega’s en maar liefst 19,4% aan huisdieren.

Dit jaar kampten grote delen van de VS en Canada echter met extreem winterweer. Hierdoor konden heel veel bestellingen niet worden bezorgd en is de kans dus groot dat mensen veel minder online bestellingen hebben geplaatst. Als gevolg zal de omzet dit jaar waarschijnlijk een stuk lager uitvallen.

Maar dat zijn de Amerikanen. Laten we eens kijken naar Nederland. Inmiddels komen de eerste gegevens binnen. FloraHolland in Aalsmeer zag een week geleden nog enorm op tegen Valentijnsdag, vanwege een staking van het personeel van FloraHolland. Gelukkig voor de bloemenhandel is deze dreiging twee dagen vóór Valentijnsdag met een “Valentijns akkoord” tussen FloraHolland en de vakbonden afgewend en kon de detailhandel dus gewoon op Valentijnsdag bloemen in het algemeen en rode rozen in het bijzonder verkopen.

Volgens FloraHolland is afgelopen vrijdag 250 miljoen euro Valentijnsomzet gerealiseerd, een groei van iets meer dan 3% vergeleken met vorig jaar. Maar doordat de kosten volgens FloraHolland ook zijn gestegen, is het maar de vraag of er ook meer verdiend is. En je moet weten dat de bloemenhandel zo’n 8 tot 10 procent van de totale jaaromzet in de paar weken voorafgaand aan Valentijnsdag behaalt.

Toch neemt de populariteit van Valentijnsdag af, zo schreef de Telegraaf afgelopen vrijdag. Waar vorig jaar iets meer dan 25 procent van alle Nederlandsers nog iets deed met Valentijnsdag, is de verwachting dat dat percentage dit jaar iets onder de 25% zal uitkomen. Dit bleek uit een jaarlijks onderzoek van Q&A Research & Consultancy onder 2.000 Nederlanders.

Wij nuchtere Nederlanders vinden het steeds meer zonde van het geld om iets te ondernemen of iets te kopen met Valentijnsdag. Dus bevestigen wij via de digitale media onze geliefden dat wij van ze houden.

In heel 2013 werd in 116 talen maar liefst 481 miljoen keerIk hou van je” getweet:

481 miljoen keer -ik hou van je- getweet in 116 talen!'
Twitter heeft de onderverdeling per land gegeven. Deze heb ik in de show notes op www.reputatiecoaching.nl/64 opgenomen:

I love you Tweets - onderverdeeld per land
Daaruit blijkt dat Nederland wereldwijd op de 6e plaats staat! Ter vergelijking: de Amerikanen staan op de 26e plaats!

Maar wat schetst mijn verbazing?? Als Twitter gaat kijken wanneer in het jaar een variant van “Ik hou van je” wordt verstuurd, dan is dat voornamelijk in januari, augustus, oktober, november en december! En het meeste wordt het in het weekend getweet.

I love you Tweets - onderverdeeld per maand van het jaar en dag van de week in 2013
Toch stuurt meer dan de helft van de Amerikanen dit jaar een digitale liefdesverklaring:

  • 29% zegt een romantische SMS te sturen
  • 29% post lieve berichtjes op Facebook
  • 23% stuurt een zoete of hete mail
  • 20% stuurt een lieve eCard
  • 7% van de consumenten stuurt de Valentijnsgroet per Twitter

Ik ben benieuwd of we dit jaar weer zulke statistieken zullen zien van verschillende social media, en dan hopelijk specifiek voor Valentijnsdag. Natuurlijk is het gebruik van WhatsApp extreem gegroeid, daarom verwacht ik dat een deel van het “I love you” Twitter-verkeer dit jaar zal verschuiven naar Whatsapp.

Maar de vraag is: moet je je als ondernemer op basis van deze statistieken volgend jaar nog wel extra inspannen om originele acties te verzinnen, die je wellicht meer geld kosten, dan dat ze je opleveren? Ik zou het nog maar eens goed overwegen. Want niet alleen in Nederland lijkt de kooplust voor Valentijndag terug te lopen, maar zelfs ook in de USA, waar het ooit allemaal zo’n beetje is begonnen…

Voor de liefhebbers: de afgelopen tijd heb ik op Pinterest meer dan 70 infographics over Valentijnsdag verzameld.

Infographics Valentijnsdag
De link naar het pinbord vind je in de show notes op www.reputatiecoaching.nl/64

Opnieuw probleem met BackWPup

Net als omstreeks oktober 2013 heb ik ook nu wederom problemen met BackWPup, de plugin die ik heb draaien voor het automatisch maken van backups van www.reputatiecoaching.nl. Ik zie dit keer echter geen fouten in de logfiles, maar ik zag anderhalve week geleden wel dat de laatste backup op 30 januari had gedraaid, dus ik hield een vinger aan de pols.

Vannacht constateerde ik dat er nog steeds geen backups werden gemaakt, dus heb ik eerst maar eens handmatig een volledige backup-job opgestart. Dat ging goed, evenals de database-only backup die ik daarna opstartte. Technisch werkt de plugin dus nog wel, alleen startte die niet meer automatisch op de geplande tijdstippen.

Dit lijkt te zijn begonnen toen ik een aantal oudere versies van de backups heb weggegooid en ook in WordPress alle logfiles heb verwijderd. Nu staan er weer logfiles en volgens de plugin zal deze morgen weer draaien. Dan ben ik benieuwd of ik morgen wel weer een nieuwe backup op Dropbox zie verschijnen. Als dat niet het geval is, zal ik een nieuwe backup-job aanmaken om te zien of die wellicht wel draait. En mocht dat ook niet het geval zijn, dan ga ik de volledige plugin eens verwijderen en opnieuw installeren, want ik kan op Internet namelijk geen vergelijkbare problemen vinden.

Vraagje: gebruik jij ook BackWPup voor het automatisch maken van je backups van je WordPress site? Heb jij al gecontroleerd of de backups gewoon elke keer lopen en daadwerkelijk een backupbestand aanmaken? Controleer het eens en laat me weten of de plugin het bij jou nog wel doet! Je kunt je reactie achterlaten in de show notes van deze podcast, op: www.reputatiecoaching.nl/64.

Yahoo nu partnership met Yelp

Logo YelpZo’n anderhalve week geleden publiceerde ik het artikel met het nieuws dat Microsoft US$15 miljoen investeert in Foursquare voor het gebruik van de locatiedatabase van Foursquare. Afgelopen week maakte Marissa Mayer, de CEO van Yahoo, bekend dat Yahoo gaat samenwerken met Yelp voor het verbeteren en uitbreiden van de zoekresultaten van Yahoo.

Hoewel veel mensen Yahoo kennen van naam, is Yahoo in Nederland natuurlijk geen serieuze speler in de arena van zoekmachines, ondanks dat je na enig zoeken de Belgische versie van Yahoo kunt vinden die in het Nederlands is. Maar in andere landen is Yahoo nog best populair. Het is ook niet voor niets dat Marissa Mayer, die eerst bij Google werkte, is aangetrokken om het bedrijf af te stoffen en weer florissant te maken.

Vorig jaar vergeleek Marissa Mayer de strategie van Yahoo met een wijnmaker die druiven van een wijngaard koopt: “Je kunt je eigen druiven verbouwen, of je kunt ze van iemand anders kopen om toch zo je eigen karakteristieke wijn te maken”.

Het is duidelijk dat gegevens van lokale bedrijven steeds belangrijker worden voor de zoekmachines. Dit wordt vooral ingegeven door de explosief groeiende markt van mobiele apparaten waarop vaak in de nabije omgeving wordt gezocht naar winkels of leveranciers van bepaalde producten of diensten.

De organische zoekresultaten die Yahoo toont, zijn afkomstig van Bing, de zoekmachine van Microsoft. Nu gaat Yahoo de zoekresultaten dus ook uitbreiden met gegevens van lokale bedrijven. Zo wil Yahoo zichzelf weer beter op de kaart plaatsen en de lokale concurrentie met Microsoft en Google aangaan.

In de show notes van deze podcast heb ik een Engelstalige video van Wall Street Journal Live opgenomen, waarin e.e.a. nader wordt toegelicht:

Yelp heeft al soortgelijke deals met Microsoft en Apple. Zo worden de bedrijfsgegevens, foto’s en reviews van Yelp vertoond in de app “Kaarten”. Daar staat ook duidelijk bij vermeld dat de gegevens afkomstig zijn van Yelp. De verwachting is dat binnen enkele weken de lokale bedrijfsgegevens van Yelp zichtbaar zullen worden in de zoekresultaten op Yahoo.

De exacte gegevens, zoals bijvoorbeeld hoe e.e.a. financieel is overeengekomen, zijn niet bekend.

Met behulp van de instructievideo “Bedrijf toevoegen op Yelp” kun je je eigen bedrijf aanmelden op Yelp, om zo je lokale presence te verbeteren. Om je vermelding het beste te laten uitkomen heb ik nog een zestal tips voor je:

  1. Geef zoveel mogelijk informatie – Als je je bedrijf eenmaal hebt geclaimd op Yelp, kun je nog veel meer gegevens invoeren, dan dat je standaard via bijvoorbeeld de Yelp app kunt aanleveren. Vul alles in… werkelijk elk veld! Hoe meer informatie je geeft, des te groter de kans dat je goed wordt gevonden en dat een prospect contact met je opneemt of naar je bedrijf komt.
  2. Upload je eigen professionele foto’s – Niet omdat ik ook fotograaf ben, maar goede, professionele foto’s dragen echt bij tot een beter imago van je bedrijf. Hoewel Yelpies natuurlijk ook foto’s kunnen uploaden, zou ik daar niet op vertrouwen. Laat je bedrijf en producten online sprankelen met behulp van professionele foto’s. Dat is dan ook de reden dat ik ook altijd de foto’s die ik tijdens een bedrijfspanorama maak, niet alleen upload naar de Google+ pagina van een bedrijf, maar ook naar de Yelp vermelding.
  3. Link naar je website – Nog steeds zijn er bedrijven zonder een eigen website… De meeste van die bedrijven leven qua Internetbesef zo ongeveer in de tijd van de dinosaurussen. Veel van die bedrijven proberen sites als Yelp te gebruiken als hun website, hetgeen niet handig is. Ik zeg het vaker: zorg ervoor dat je baas bent over je eigen online presence, zoals je eigen website. Maar plaats natuurlijk wel een link naar je website, vanaf je Yelp pagina.
  4. Reageer op alle feedback van klanten, zowel goed als slecht – Het doel van je vermelding op Yelp is een band op te bouwen met je klanten om zo naar prospects te laten zien dat je bedrijf niet alleen maar bestaat, maar dat je echt om je klanten geeft. Daarom moet je op zowel goede, als slechte reviews reageren.
  5. Blijf respectvol – Je zult ook heus wel eens negatieve reviews krijgen, als je een vermelding op Yelp hebt. Dit is natuurlijk niet alleen op Yelp, maar op alle reviewsites. Negatieve reviews zijn niet meteen het einde van de wereld. Het biedt je namelijk ook een uitgelezen kans om te laten zien hoe je respectvol omgaat met klanten die een probleem hebben met je product of dienst.
  6. Moedig het schrijven van reviews aan – Durf om een review te vragen, maar ga niet mensen belonen voor het achterlaten van een review. Dit is niet alleen tegen de regels van Yelp, maar ook tegen de gebruiksvoorwaarden van bijvoorbeeld Google. Zo zegt Yelp dat je bijvoorbeeld wel op je site, in je bedrijf of in een brochure of een menu mag zeggen dat je vermeld staat op Yelp, maar je mag dus op bijvoorbeeld een menukaart niet de tekst opnemen: “Laat een review achter op Yelp”.

Tot zover deze zes tips. Op zich zijn ze vrijwel allemaal ook van toepassing op andere sites en directories, waar je je bedrijf kunt aanmelden.

Yelp vernieuwt de interface: o.a. meer foto’s!

Nog een nieuwtje van Yelp. Eerder deze week heeft Yelp voor een keer niet de app voor iOS of Android aangepast, maar heeft zij de site een totale facelift gegeven. Er ligt nu nog meer nadruk op de lokale content die Yelpies hebben gecreëerd.

Als je dacht dat Google met haar carrousel de enige is die meer nadruk legt op foto’s, dan heb je het bij het verkeerde einde, want nu krijgen foto’s ook in Yelp veel meer aandacht. Ze staan groot en prominent bovenaan het scherm. Daaronder staan meteen de reviews, dus die krijgen ook een betere zichtbaarheid. De omschrijving van het bedrijf en de beschrijving van de eigenaar staan nu onderaan.

Kijk zelf ook maar eens naar je bedrijfsvermelding op Yelp!

Zoals ik al zei helpt een Yelp vermelding jou, om je bedrijf in Apple Kaarten te krijgen. Verwacht echter niet dat jouw bedrijfsvermelding snel te vinden is op Apple Kaarten, nadat je je op Yelp hebt aangemeld. Zo heb ik 3 december nog een bedrijf aangemeld op Yelp, maar die is op dit moment (17 februari) nog steeds niet te vinden in de Apple Kaarten app. Ik controleer dit elke paar dagen, om zo een indruk te krijgen van de vertraging die er tussen zit. Vorig jaar was het ergens tussen de twee en drie maanden, dus ik ben benieuwd hoelang het nu is.

Nu we het toch weer even over bedrijfsvermeldingen of citations hebben. Hoe gaat het met jouw project voor het opschonen van je citations? Ben je er al aan begonnen? Wat heb je inmiddels gevonden en hoever ben je?

Matt Cutts over corrigeren van reacties op je blog

Vorige podcast was hij even niet van de partij, maar vandaag is hij er weer, het boegbeeld van de webspam divisie van Google: Matt Cutts. In de eerste video gaat Matt in op het onderwerp van belabberde spelling van reacties op je website. De eerste vraag is of je spel-, typ- of grammaticale fouten in reacties moet verbeteren en de daaruit voortvloeiende vraag is of slechte spelling in reacties een negatieve invloed heeft op de ranking van je site.

Matt zegt dat je je geen zorgen hoeft te maken over fouten of belabberde spelling in de reacties op je weblog, zolang je er maar naar streeft om je eigen blogberichten zo correct mogelijk te maken. Je ziet zo vaak slechte of nietszeggende reacties op Internet, zowel in blogs als ook bijvoorbeeld op YouTube. Maar dat heeft geen negatieve invloed op de ranking van een YouTube video.

Waar je wel voor moet waken is dat er geen spamberichten op je site worden gepost door bots. Die kunnen wel een negatief effect op de ranking van je site hebben.

Een dag uit het leven van een spam fighter, aldus Matt Cutts

Een tweede video van Matt Cutts die afgelopen week uitkwam ging in op een paar vragen:

  • “Hoe ziet een dag uit het leven van een lid van het webspam team van Google eruit?”
  • “Hoe beslist men wat er in de algoritmes moet worden aangepast?”
  • “Zijn er zaken in het algoritme die nooit zullen worden verwijderd?”

Ook deze video heb ik in de show notes opgenomen:

Het webspam team bestaat uit technici, zoals programmeurs en specialisten, alsmede uit spam fighters. Hij begint met de werkdag van een spam fighter. Zelf heeft hij ook veel en vaak handmatig spam opgezocht en bestreden. Spambestrijding is deels reactief en deels proactief.

Reactief kan worden geïnitieerd door een spam report dat iemand indient, of doordat Google zelf ontdekt dat iemand probeert de zoekresultaten te beïnvloeden door bepaalde acties. Daar moet Google dan natuurlijk op reageren en bedenken hoe ze de resultaten kunnen verbeteren.

Een belangrijk deel van het werk bestaat dus uit het voorkomen dat de spammers de zoekresultaten kunnen “infecteren” met hun acties. Veel van de spam fighters zijn heel goed in het ontdekken en herkennen van patronen, waardoor ze proactief kunnen worden en gaan uitzoeken waardoor bepaalde pagina’s zo hoog in de zoekresultaten kunnen eindigen en waar tekortkomingen in het algoritme zitten. De kunst is dan om tot de daadwerkelijke oorzaak te komen en daar het probleem te fixen.

Soms leidt dit tot suggesties aan de specialisten of programmeurs voor kleine aanpassingen aan het algoritme, waardoor de resultaten verbeteren. Andere keren gaat het er gewoon om te herkennen welke technieken spammers gebruiken of om een specifieke spammer te identificeren.

De technici of specialisten van Google kijken naar de data en voorbeelden van spam. Maar het grootste deel van het werk bestaat uit programmeren en het testen van ideeën, zoals een algoritme waarvan je denkt dat het een bepaald soort spam kan stoppen. Er bestaat niet zoiets als één algoritme, dat elke vorm van spam kan tegenhouden. Penguin is goed in het herkennen en tegenhouden van spam, maar kan bijvoorbeeld weer geen gehackte sites herkennen.

Als je een algoritme ontwerpt en test, probeer je natuurlijk het zo goed mogelijk te maken, maar je moet ervoor waken dat je niet ten onrechte goede sites benadeelt, de zogenaamde “false positives”. Het testen van de algoritme updates kan met de geïndexeerde pagina’s worden gedaan, of live in de zoekresultaten. In dat laatste geval kun je ook zien welke sites ten onrechte als spam worden beoordeeld, of sites die niet als spam worden herkend, terwijl dat wel zou hebben moeten gebeuren.

Om het totale resultaat te verbeteren wordt ook continu gekeken naar de in gebruik zijnde algoritmes: doen die nog wat ze moeten doen, en blijven ze ook nog werken of zijn ze nog noodzakelijk met de invoering van veranderingen?

Matt vertelt ook dat het grappig is om te zien dat de doelen die in het begin van het jaar zijn gesteld vaak niet worden gerealiseerd, omdat het web spam team reageert op actuele veranderingen die actie vereisen. Dus is er ook geen “doorsnee dag”, als je in het webspam team werkt.

De taak van het team is om continu het scala aan algoritmes te verbeteren om de gebruikers een betere ervaring te geven in de vorm van nog relevantere zoekresultaten. Daarom is het ook erg dynamisch en kan het gebeuren dat bepaalde algoritmes of delen van algoritmes worden vervangen door nieuwe die beter of sneller werken.

Als laatste spreekt Matt de verwachting uit dat het team wel altijd werk zal houden, omdat er altijd spammers zullen blijven.

Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.

Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je reageren onderaan de show notes op www.reputatiecoaching.nl/64 of je kunt een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 64 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.