Abonneer via: Google Podcasts | RSS
De podcast van vandaag begin ik met “Klout-orship”. Nee, geen “Authorship” maar inderdaad “Klout-orship”. Als je wilt weten wat dat nu weer is, blijf dan zeker luisteren! Dan is er weer nieuws over Yelp, Foursquare en Google, gevolgd door twee video’s van Matt Cutts. Als laatste heb ik vandaag Robert Spakman in de show voor een interview. Robert is oprichter en directeur van Rooomer.com, het bedrijf achter MeetingroomReview.com, waar ik het vorige week over had.
In de introductie noemde ik al “Klout-orship”. Ik refereerde daarmee niet aan Google Authorship. Over Google Authorship instellen heb ik al vaker geschreven. En lang geleden, in podcast 8 heb ik je al eens verteld over Klout.
Klout is een systeem wat op basis van jouw online activiteit en contacten etc. je een score van 1 tot 100 geeft, wat een indicatie is voor de mate waarin je anderen online kunt beïnvloeden. Op 21 januari, toen ik podcast 8 uitbracht, lag mijn Klout score rond de 51 à 52. Op dit moment is die 50. Dus blijkbaar heb ik mijn invloedssferen de afgelopen maanden nog niet echt vergroot.
Tot op heden heb ik altijd een beetje argwanend naar Klout gekeken, omdat ik me afvroeg in welke mate het nu zou kunnen bijdragen aan je online reputatie. Maar deze week is daar verandering in gekomen. Ik las namelijk op het weblog van Klout het artikel “Connect Your Social Profiles to Bing with Klout-verified Snapshots”.
Dit artikel beschrijft de koppeling tussen Klout en Bing, waarbij de Klout-gegevens die jij als openbaar markeert, worden getoond in de Bing zoekresultaten. OK, Bing is bij lange na niet zo populair als Google, maar toch zijn er ook mensen die Bing gebruiken voor hun zoektochten op Internet. En daarom is het natuurlijk altijd goed om je ook op Bing goed te presenteren en te profileren.
Ik heb 2-factor authenticatie aanstaan op mijn LinkedIn profiel. Dus als ik dan wil inloggen moet ik mijn e-mailadres en wachtwoord invullen, waarna ik een SMS-je krijg met een extra code die ik ook moet invullen.
Echter, als gevolg van een storing met ofwel mijn iPhone, ofwel de verbinding met T-Mobile, kon ik tijdens het maken van deze podcast niet inloggen om dit zelf uit te proberen. T-Mobile krijgt van mij wel de pluim van de week, die ik al een tijd niet meer heb uitgedeeld. De reden dat de “Pluim van de week” naar T-Mobile gaat, is dat zij zelfs op zondagmiddag keurig en adequaat mij via Twitter proberen te helpen het probleem op te lossen.
Zodra ik hier verder in heb kunnen duiken, laat ik je het natuurlijk weten.
Een paar afleveringen geleden, in podcast 40, vertelde ik je over de vernieuwde Yelp-app voor iOS. Vanaf dat moment was het mogelijk om op alle iDevices reviews te posten met behulp van de Yelp-app. Inmiddels is het duidelijk dat Yelp tevreden is over de resultaten. Want vanaf deze week is het ook voor Android-gebuikers mogelijk om met behulp van hun Yelp app voor Android reviews te posten, terwijl ze onderweg zijn.
Yelp meldde hierover het volgende:
For those who wondered if the ability to write reviews instantly would lead to more rants and raves in the heat of the moment, we found that star ratings for reviews written on mobile closely mirror what we see on the desktop site, with about 80% of reviews being 3, 4 and 5 stars. Consumers are clearly taking the time to write thoughtful reviews of their experiences with local businesses.
Het blijkt dus dat het gedrag van mobiele gebruikers erg lijkt op dat van desktop Yelp-gebruikers. Ondanks het feit dat je op een smartphone iets minder snel en foutloos kunt typen, nemen Yelpies toch de moeite om vergelijkbare reviews te typen, als ze voorheen alleen in de browser op hun desktop konden.
Google past haar gebruikersvoorwaarden per 11 november aanstaande aan. Dat het bedrijf daarbij moeite doet om transparant te zijn (en dus eventuele reacties op voorhand probeert te voorkomen), blijkt wel uit het feit dat ze niet alleen een artikel op haar website plaatst, maar mij vervolgens ook nog een mail stuurt en een blauwe balk bovenin de browser toont, terwijl ik ben ingelogd en op Google+ het bekende belletje rood kleuren met een nieuw bericht.
In de show notes –die je overigens kunt vinden op www.reputatiecoaching.nl/46/– heb ik de tekst van het artikel overgenomen:
De belangrijkste wijzigingen zijn:
1. Profielnamen en profielfoto’s kunnen worden weergegeven in recensies en advertenties
Dit gebeurt alleen als jij dat toestaat. Je kunt dat eenvoudig uitzetten, door in te loggen op Google+, naar je Account-instellingen te gaan, verder te klikken op “Aanbevelingen uit jouw kringen” en het vinkje uit te zetten. Dit is ook te zien in het plaatje wat ik heb opgenomen in de show notes.
2. Veilig gebruik op mobiele apparaten
Google adviseert je om tijdens het rijden geen gebruik te maken van mobiele apparaten.
3. Wees voorzichtig met je wachtwoord
Google heeft nu ook opgenomen dat je voorzichtig moet omgaan met je wachtwoord. Wellicht is dit ten overvloede, maar het zal nu wel expliciet zijn opgenomen, om eventuele aansprakelijkheid te voorkomen.
Je kunt de volledige gebruikersvoorwaarden, zoals die voor Nederland gelden, lezen op de Servicevoorwaarden van Google pagina, waarvan ik de link in de show notes heb opgenomen.
Voor de grootheden in de wereld, waaronder artiesten en bepaalde merknamen was het al mogelijk: de zogenaamde vanity URLs op Google+. Zo was bijvoorbeeld Toyota vanaf augustus 2012 al gemakkelijk op Google+ te benaderen, door +toyota als pagina op Google+ in te typen en Lady Gaga had een gemakkelijk te onthouden pagina +LadyGaga .
Voor gewone stervelingen bleven de vanity URLs echter nog buiten bereik. Maar sinds enige tijd lijken er meer en meer geverifieerde Google+ Zakelijke pagina’s hun eigen vanity URL te krijgen. Ik heb het voor alle pagina’s waar ik manager en/of eigenaar van ben gecontroleerd, maar kon het nog niet vinden. Op de site van PCG Digital Marketing las ik dat je moet inloggen op Google+, naar de gewenste pagina gaan en als je daar dan het plaatje ziet, wat ik heb opgenomen in de show notes:
dan kun je je eigen Google+ vanity URL instellen. Let bij het instellen wel op, of de gewenste URL goed is. Want als je ’m eenmaal hebt geaccepteerd, kun je ’m niet meer wijzigen.
Afgelopen weken zijn er ook weer een paar video’s van Matt Cutts verschenen. De eerste video behandelt de vraag: “Waarom verandert de PageRank van mijn site niet?”. De vragensteller meldt dat hij meer waardevolle content heeft gepubliceerd, maar dat hij geen veranderingen in de PageRank ziet.
Een andere video die deze week uitkwam, behandelde de vraag of het redirecten van gebruikers op basis geodata door Google wordt gezien als spam, omdat mogelijke andere content wordt getoond aan zoekmachines, dan aan de gebruikers.
Ik had het zojuist over Yelp. Maar niet alleen Yelp is constant bezig met het verder uitbreiden en verbeteren van haar diensten. Ook Foursquare gaat gestaag door. Recentelijk heeft Foursquare een paar updates doorgevoerd.
De eerste uitbreiding is “real-time aanbevelingen”. Wanneer je ergens arriveert kan Foursquare je vertellen wat daar leuk of interessant is om te doen. Op dit moment heeft slechts een kleine groep van Foursquare gebruikers deze mogelijkheid, maar de komende tijd zal het voor steeds meer gebruikers worden aangezet.
Verder heb je een “Nearby” knop om te zien wie in de buurt is. Ik heb eens even in mijn Foursquare app gekeken, maar ik vind persoonlijk respectievelijk Leusden en Amsterdam nu niet echt uitermate dichtbij. Deze twee plaatsen kreeg ik namelijk te zien, waar vrienden recentelijk hadden ingecheckt.
De derde update is dat de app nu meteen de meest recente checkin van elke vriend laat zien. Als je dan meer wilt weten, dan kun je op de naam klikken en het profiel bekijken, evenals de historie.
Vorige week had ik het in de podcast over de nieuwe review website die ik had ontdekt naar aanleiding van een artikel op FrankWatching, te weten: “MeetingroomReview.com”.
In de transcriptie vind je alleen de vragen. Voor de antwoorden verwijs ik je naar de audio van de podcast.
In de show van vandaag heb ik Robert Spakman. Robert is oprichter en directeur van Rooomer –het bedrijf achter MeetingroomReview– en ik mag hem aan de tand voelen over dit succesvolle en bovenal nieuwe concept.
Robert, allereerst bedankt dat je tijd kon en wilde vrijmaken voor dit interview in de ReputatieCoaching Podcast. Ik vind het ontzettend leuk om je in de show te hebben, omdat ik verwacht dat een deel van de luisteraars naar aanleiding van dit gesprek meteen aan de slag kan.
Met dit interview van Robert Spakman van MeetingroomReview.com kom ik dan weer bijna aan het einde van de podcast van deze week.
Ik wil nog even vertellen dat ik eerder deze week mijn eerste korte webinar heb georganiseerd. Dit was enkele business partners, die graag wat meer uitleg wilden de WordPress plugin “WebinarExpress”, die ik speciaal hiervoor heb aangeschaft. Dat verliep soepeltjes en het geeft mij vertrouwen om nu op korte termijn daadwerkelijk mijn eerste webinar te gaan organiseren.
Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.
Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
Als laatste kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je altijd als eerste het laatste nieuws wat ik publiceer en automatisch elk kwartaal het ReputatieCoaching Podcast Boek van het afgelopen kwartaal. Surf daartoe naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief/ en schrijf je meteen in.
En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 46 en mijn naam is Eduard de Boer.
Ik wens je de komende tijd weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!
Tot volgende week!
Doei!
Links naar artikelen en sites die in deze podcast aan bod komen:
Over de auteur