44: Google vernieuwt mobiele advertenties en welkom Google Hummingbird. Zoeken op hashtags, “Not provided” en nieuwe Google Places Zakelijk. Reviews en duplicate content.

doorEduard

44: Google vernieuwt mobiele advertenties en welkom Google Hummingbird. Zoeken op hashtags, “Not provided” en nieuwe Google Places Zakelijk. Reviews en duplicate content.

ReputatieCoaching Podcast

Wow, wat gaat de tijd toch snel. Dit is podcast 44 en over 8 podcasts zit ik op nummer 52 (dat kan ik zelfs uit mijn hoofd uitrekenen) en dat betekent dat ik dan alweer een jaar lang elke week een podcast heb uitgebracht, zelfs tijdens mijn zomervakantie.

Afgelopen week ben ik er echter niet aan toe gekomen om artikelen te schrijven voor de site. Ik ben even druk met drie projecten. Wat voor projecten dat zijn, dat vertel ik zometeen. Dit is overigens de laatste podcast van het derde kwartaal van 2013, dus binnenkort komt ook weer het ReputatieCoaching Podcast Boek van afgelopen kwartaal uit…

De andere onderwerpen voor vandaag… Ik kan er niet omheen: tuurlijk heb ik weer nieuws van Google. Allereerst zag ik sinds een dag of twee dat Google advertenties op mobiele apparaten anders weergeeft. Ten tweede heb ik nieuws over Google Hummingbird en als derde dat Google je nu op hashtags laat zoeken. Afgelopen week stortte de wereld voor veel zoekmachinemarketeers in, door een actie van Google. Dat is het vierde topic over Google. Ik kwam er trouwens toevallig achter dat de nieuwe interface voor Google Places Zakelijk nu ook in Nederland beschikbaar is.

Afgelopen week las ik ook een interessant artikel over de gevolgen van inconsistente data van lokale bedrijfsvermeldingen. En via lokale vermeldingen kom je dan ook op reviews uit. Ook daar heb ik weer wat leuke dingen over te melden.

Ook in deze podcast komt weer een aantal artikelen en externe websites aan bod. Ik noem een aantal links in de podcast, maar in de transcriptie van deze podcast vind je onderaan een lijstje van links naar alle sites en artikelen waar ik nieuws vandaan heb, of die ik in een andere context noem. Je kunt de volledige transcriptie van deze podcast vinden op: www.reputatiecoaching.nl/44/.

Ik zei het al: op het moment ben ik erg druk met een drietal projecten die vrijwel al mijn aandacht opeisen. Het ene project behelst het opzetten van een soort van videomarketing bij een opdrachtgever, waar ik nu niet verder in detail op kan ingaan, vanwege de vertrouwelijkheid ervan. Het andere is het produceren van een flinke partij nieuwe, verse content om een bedrijf uit het Oosten van het land beter op de kaart te zetten. Ook op dat project rust een embargo voor wat betreft het communiceren van details erover naar de buitenwereld. Het laatste project is een redesign van onze fotografie website: www.allround-fotografie.com.

Het ontwerp van deze site stamt al uit begin 2009 en dat is volgens Internet-maatstaven een eeuwigheid geleden. Dus is die site aan een herontwerp toe.

Maar ja, de oude site is ooit gemaakt in het CMS Expression Engine: een mooi Content Management Systeem, maar desondanks wil ik de site omzetten naar WordPress. Dus moet alle content handmatig worden overgezet, temeer daar ik een aantal nieuwe features in de site inbouw, waar ik je meer over zal vertellen, als de site ‘live’ is. De nieuwe site zal evenals www.reputatiecoaching.nl gebruik maken van het Genesis framework met daarop een commercieel child theme.

Ik ben in korte tijd namelijk zo enorm gecharmeerd geraakt van het Genesis framework en de performance ervan, dat ik eigenlijk geen ander framework meer wil voor mijn WordPress sites.

In de opening zei ik het al: morgen begint het vierde kwartaal. Dat betekent dat er weer een ReputatieCoaching Podcast boek aankomt. Maar zoals ik al een aantal keren heb aangekondigd, zal het boek niet standaard in PDF voor iedereen te downloaden zijn. Als je het wilt downloaden om te lezen op je eReader of tablet, dan adviseer ik je om je te abonneren op de ReputatieCoaching nieuwsbrief. Dit doe je, door te surfen naar: www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief/ en daar je voornaam en E-mailadres in te vullen. De rest gaat dan vanzelf. Ik beloof je plechtig dat ik je niet zal spammen en natuurlijk kun je je te allen tijde uitschrijven. Maar daar ga ik natuurlijk niet van uit.

En waar of hoe het boek verder uit gaat komen, dat houd ik nog even als een verrassing, tot het zover is en ik zeker weet dat het lukt, wat ik wilde realiseren.

Als laatste voor ik overga op de onderwerpen voor vandaag: afgelopen week heb ik Mike Blumenthal geholpen met wat gegevens uitzoeken voor de Nederlandstalige versie van de Google Business Category Tool. Ik vond het leuk om te zien dat hij alle mensen die hebben geholpen, heeft gelist in een artikel op zijn site.

Dan over op het nieuws voor vandaag.

Google vernieuwt mobiele advertenties

Sinds een dag of twee viel het me op dat Google advertenties veel duidelijker als zondanig markeert op mobiele apparaten. Ik heb alleen een iPhone en een iPad en op beide apparaten worden advertenties ongeveer weergegeven, zoals je kunt zien in de embedded Google+ post die ik heb opgenomen in de show notes:

Elke advertentie gaat vooraf door een geel rechthoekig blokje, waarin met witte letters is vermeld: “Adv.”, een afkorting voor “Advertentie”. Hoewel ik het nog niet in andere artikelen of berichten ben tegengekomen, denk ik dat Google hiertoe opdracht heeft gekregen vanuit overheid of andere regelgeving. Zodra ik hier meer over lees, zal ik je het melden.

Welkom Google Hummingbird

Google vierde afgelopen donderdag haar vijftiende verjaardag. Deze verjaardag ging gepaard met de lancering van een nieuw zoekalgoritme, genaamd “Hummingbird”, of in het Nederlands: “kolibrie”. Volgens Google is het algoritme inmiddels een goede maand operationeel en heeft het impact op 90% van alle zoekresultaten. Volgens Google geeft dit algoritme betere en meer relevante zoekresultaten, in het bijzonder als antwoord op erg complexe vragen. Google zegt dat het nieuwe algorimte geen impact heeft op je rankings, ervan uitgaande dat je unieke, relevante en originele content produceert, die als waardevol wordt ervaren door je lezers.

Google.com laat je zoeken op hashtags

Het is nog niet beschikbaar in de Nederlandstalige versie van Google, op google.nl, maar op de Amerikaanse Google site kun je sindskort zoeken op hashtags. Dit schrijft Zaheed Sabur van Google, in een post op Google+:

 


 

 

Ik verwacht dat een volgende stap is, dat je je in Google+ gemakkelijk kunt abonneren op nieuws met bepaalde hashtags. Het werkt als volgt:

  • Als je zoekt op een bepaalde hashtag, dan verschijnen mogelijk relevante Google+ posts aan de rechterkant (het deel waar ook vaak de advertenties staan)
  • Je ziet alleen posts met de specifieke hashtags, als deze publiekelijk of met specifiek met jou zijn gedeeld.
  • Als je op één van de resultaten klikt, dan ga je naar Google+, waar je alle relevante Google+ berichten te zien krijgt.
  • Je ziet ook links naar zoekresultaten voor deze hashtags op andere social media sites

Maar helaas voor de Nederlandse Internetters: als je nu zoekt op hashtags, dan verschijnen alleen nog maar berichten uit Twitter, Tumblr en Pinterest met die hashtags… Maar nog niet van Google+. Wij zullen dus nog even moeten wachten, want het is op dit moment alleen nog maar functioneel op google.com en google.ca.

“Not provided” einde van SEO?

In Google Analytics kon je altijd zo mooi zien, op welke zoekwoorden en zoektermen je site werd gevonden. Dit was uitermate handig, want daarmee kon je dus:

  1. Zoeken op welke zoektermen je pagina’s werden gevonden
  2. Laten zien dat jouw SEO-inspanningen resultaat hadden
  3. Nieuwe zoektermen vinden om content over te produceren

Maar het was al een tijdje gaande: je kreeg in Google Analytics steeds minder zoektermen te zien, waarop jouw content werd gevonden. Daarvoor in de plaats werden steeds meer zoektermen onder het kopje “Not provided” geschaard. Maar sinds deze week geeft Google je totaal geen inzage meer in de zoektermen, waarop jouw pagina’s door Internetters worden gevonden.

Volgens Google doet zij dit om de privacy van haar gebruikers te beschermen. Maar het blijkt dat gebruikers van Google AdWords nog wel inzage hebben in het zoekgedrag van hun bezoekers. Voor veel zoekmachinemarketeers is dit een rampscenario, omdat zij voor hun gevoel nu hun werk niet meer goed of helemaal niet meer kunnen doen. Gelukkig kun je nog wel een aardig inzicht krijgen in de zoektermen waarmee mensen op je site terechtkomen, met behulp van Google Webmaster Tools. Deze tool is niet zo nauwkeurig als Google Analytics, maar je komt er een heel eind mee.

Google Places Zakelijk vernieuwd!

Als laatste topic over Google heb nieuws over het oude Google Places, ofwel Google+ Lokaal. En tegenwoordig heet het dan Google Places Zakelijk. Hoewel ik er in podcast 19 en in podcast 24 al over schreef, is het dan eindelijk zover: de nieuwe interface is ook beschikbaar in Nederland. Een paar dagen geleden kwam ik nog op de oude en gedateerde “Google Places” pagina terecht.

20130929-Allround-Fotografie

Maar afgelopen weekend klikte ik voor de aardigheid weer eens op de tekst “Bent u de bedrijfseigenaar” onder de listing in Google en toen kwam ik op de nieuwe pagina terecht. Daar zag ik ook meteen dat de Google Places Zakelijk pagina van Allround Fotografie slechts voor 87% compleet was. Het bleek dat ik nog een profielfoto moest uploaden, hetgeen ik dan ook maar meteen heb gedaan.

Toen was de pagina ineens voor 100% compleet. Voordat ik deze wijzigingen ging doorvoeren heb ik nog snel een screenshot gemaakt van de lokale zoekresultaten op de zoekterm “fotograaf apeldoorn”. Ik ben namelijk benieuwd of het compleet maken van het profiel effect heeft op de positie in het rijtje van “A” tot en met “G”. Wat in elk geval positief is, is dat ik nu ook eindelijk de Google+ faciliteiten op de pagina had, zoals de mogelijkheid tot het uploaden van foto’s en video’s onder het Google+ profiel. Dus heb ik ook maar meteen 24 foto’s van een trouwreportage uit 2009 geüpload.

Gevolgen van inconsistente lokale bedrijfsgegevens

Ik kan het maar niet vaak genoeg zeggen: inconsistente bedrijfsvermeldingen hebben een negatief effect op je positie in de lokale zoekresultaten. Maar dat niet alleen! Het heeft ook een negatief effect op de gebruikerservaring. Dit bleek uit een onderzoek van de Infogroup, een Amerikaans bedrijf dat continu onderzoek doet naar het gedrag van mensen op Internet, bedrijven en technologieën etc. Recentelijk heeft Infogroup een groep van bijna 1.000 Amerikaanse Internetgebruikers geïnterviewd over hun gebruik van lokale bedrijfsvermeldingen en navigatie. Uit dit onderzoek is gebleken dat zowel zoekmachines als online kaarten dikwijls achterhaalde en dus foutieve data tonen. 44% van de geïnterviewden kwam wel eens bij een bedrijf dat verhuisd bleek te zijn, zonder dat dit ergens te vinden was. 55% klaagde over andere openingstijden dan op Internet vermeld en 36% vond het vervelend dat prijzen niet actueel waren. Veel gebruikers vinden actuele online bedrijfsgegevens belangrijker dan actuele aandelenkoersen. 72% van de consumenten verwacht dat bedrijfsgegevens, zoals contactinformatie, producten en aanbiedingen op zijn minst wekelijks worden aangepast of ververst. Verder bleek uit het onderzoek nog het volgende:

  • 60% van de geïnterviewden gebruiken zoekmachines om bedrijven te vinden. Review sites staan op de 2e plaats met 13%. Minder dan 1% van de Internetters gebruikt nog gedrukte media om bedrijven te vinden.
  • 41% vindt dat zoekmachines de meest actuele informatie geven en 22% zegt dat directories veelal verouderde data vertonen.
  •  48% heeft maandelijks last van niet-geactualiseerde wegenkaarten in navigatiesoftware of -sites, 40% van de smartphonegebruikers raakt gemiddeld één keer per maand de weg kwijt en 32% van de online kaart gebruikers.
  •  69% van de mensen geven de schuld aan de dienst of app, dat de informatie verouderd is, 26% geeft de schuld aan het bedrijf en 5% schuift de schuld in de virtuele schoenen van het apparaat.

En zo kom ik dan van bedrijfsvermeldingen, in het Engels “citations” genaamd, op een andere belangrijke rankingfactor voor lokale SEO, namelijk: reviews.

Reviews… Reviews… Reviews…

Reviews zijn essentieel voor lokale SEO: het zijn tenslotte beoordelingen van mensen over jouw producten of dienstverlening. Met deze beoordeling kunnen anderen hun voordeel doen. Als je voornamelijk positieve reviews hebt, dan zal men eerder geneigd zijn om zaken met je te doen, dan wanneer er hoofdzakelijk negatieve reviews over je bedrijf zijn te vinden.

Dit is recentelijk weer eens bevestigd in een artikel op de site “raventools.com”. In het artikel “The Positive Power Of Reviews (Even When They’re Negative!)” is te lezen dat 90% van de consumenten aanbevelingen van mensen die ze kennen, vertrouwen. En 70% van de consumenten vertrouwt ook de reviews die ze online lezen!

excellent-reputatie-onlineDus is het zaak om goede reviews te verzamelen. Maar ook negatieve reviews kunnen bijdragen aan een positieve klantervaring, vermits het er niet TEVEEL zijn. Want laten we eerlijk zijn: is het mogelijk om alleen maar 5-sterren reviews te krijgen? Bijna niet!

Met Allround Fotografie hebben we inmiddels 12 reviews op onze Google+ Lokaal vermelding: allemaal 5 sterren! Maar we vragen onze opdrachtgevers ons ook op een aantal andere punten te beoordelen. En volgens die vragenlijsten scoren we 9,4 op een schaal van 10. Daar zijn we ook uitermate trots op, maar het is dus geen 10 uit 10.

De afgelopen jaren zijn er diverse bedrijfjes opgedoken die je helpen met je online reputatie, op een manier die niet echt kosher is: zij posten overal positieve reviews om zo je online imago op te poetsen.

Afgelopen week verscheen er een artikel op de BBC, waarin ze schreven dat Yelp toegaf dat zo’n 25% van alle reviews “fake” is. Want maar liefst 25% van alle reviews wordt door het geautomatiseerde reviewfilter van Yelp als “verdacht” aangemerkt. Yelp meldde ook dat het systeem niet 100% werkt, want ook legitieme reviews kunnen per ongeluk gefilterd worden. Afgelopen week hebben in totaal 19 bedrijven een boete van bij elkaar US$350.000 gekregen, voor het posten van fake reviews.

Zo hebben de aanklagers een fake yoghurt shop in Brooklyn opgezet en vervolgens diverse bedrijven gevraagd om de online reputatie van het bedrijf te verbeteren. Sommige van deze bedrijven creëerden online profielen, waarna ze betaalden voor reviews van freelance schrijvers uit de Filippijen, Bangladesh en Oost Europa. Een aantal bedrijven schreef ook fake reviews.

Ik heb ook voor diverse bedrijven social media profielen aangemaakt en die bedrijven geholpen met het vullen van hun profielen. Verder maak ik er ook geen geheim van, dat ik in mijn instructievideo’s diverse bedrijven in zekere zin help door te laten zien hoe je een bedrijf op allerhande directorysites en dergelijke aanmaakt. Dat is ook niet verboden.

Want dit soort activiteiten doe ik altijd met het idee in het achterhoofd, dat ik het profiel met alle content overdraag aan het bedrijf, waarvoor ik het opzet. Dat is natuurlijk heel wat anders dan fake reviews posten. Steeds minder sites staan nog anonieme reviews toe.

Op sommige sites kun je gewoon met een tijdelijk e-mailadres een review posten, maar sites als Google en Facebook vereisen dat je je eerst inlogt, waardoor reviews dus worden gekoppeld aan jouw identiteit of profiel. Andere sites vereisen dat je je met je Google, Twitter of Facebook gegevens inlogt.

Een bekende reviewsite is Trustpilot. Zij vereisen sinds 31 maart 2012 al dat mensen inloggen met hun Facebook gebruikersnaam en wachtwoord om zo fake reviews terug te dringen en alleen reviews te laten posten door echte mensen.

De reviewfilters op alle sites worden ook steeds beter: dus als je probeert een tijdelijk account aan te maken om alleen maar een review te posten, dan kom je van een koude kermis thuis.

Bij alle grote sites werkt dit echt niet meer. Zoals ik al zei: ook negatieve reviews kunnen een positief effect hebben op je reputatie. Daarvoor is het zaak dat ze snel, correct en adequaat worden opgepakt en natuurlijk niet de boventoon voeren. Als je een lange lijst hebt met alleen maar 5-sterren reviews, kan dat ook verdacht overkomen en dus in je nadeel werken.

Uit een ander onderzoek is gebleken dat 68% van de consumenten meer vertrouwen heeft in de vertoonde reviews, als er niet alleen goede maar ook slechte beoordelingen tussen staan.

In podcast 32 vertelde ik je over de Google carrousel, die al operationeel is in Noord-Amerika. In Nederland is die er nog niet. Maar het Amerikaanse bedrijf Digital Marketing Works heeft onderzoek gedaan naar de belangrijkste factoren die de positie van bedrijven in de carrousel beïnvloeden. Daarvoor hebben ze meer dan 4.500 zoekresultaten onderzocht in de hotelindustrie, in 47 steden in de VS. Uit dit onderzoek zijn vier belangrijke punten naar boven gekomen:

  • Reviews: zowel de kwantiteit, als de kwaliteit is één van de belangrijkste factoren.
  • Afstand en reistijd naar de locatie zijn ook factoren die de ranking bepalen
  •  Google lijkt het verschil te kunnen herkennen tussen algemene zoekpogingen en zoekopdrachten met een bepaalde intentie, zoals bijvoorbeeld het daadwerkelijk willen boeken van een hotelovernachting
  • De gevonden resultaten gelden zowel in kleine, als in grote marktsegmenten

Uit het onderzoek lijkt het in elk geval ook dat reviews van derden (zoals bijvoorbeeld Yelp) niet van invloed zijn op de positie in de lokale zoekresultaten.

3 manieren om duplicate content te detecteren

Als je het nog nooit om handen hebt gehad, dan is de kans groot dat het je echt wel een keertje zal overkomen. En als je het al eens is overkomen, dan weet je zeker hoe vervelend het kan zijn en wat voor negatieve gevolgen het kan hebben voor jouw website.

Ik heb het dan over duplicate content: de content die jij met zoveel zorg hebt bedacht en samengesteld wordt door één of andere onverlaat letterlijk op een andere site gekopieerd, omringd door advertenties.

Het gevolg is dan vaak dat die site wel hoog scoort en jouw site omlaag zakt in de zoekresultaten. Dat is dan desastreus voor jouw site en jouw imago.

Controleer jij wel eens of jouw content niet gescraped wordt door andere sites, die er vervolgens klinkende munt uit willen slaan? Heb je wel eens jouw content elders gevonden, terwijl jij het niet daar had gepost en ook geen toestemming had gegeven om het te kopiëren? Laat het me weten: post je reactie onderaan de show notes, die je kunt vinden op: www.reputatiecoaching.nl/44/.

Het is mij wel eens overkomen: een fotograaf uit Tilburg had alle content van Allround Fotografie, inclusief de prijzen etc. letterlijk gekopieerd! Ik heb hem een mailtje gestuurd, waarin ik schreef dat ik verwachtte dat hij binnen een week de content offline zou hebben genomen, of volledig zou hebben herschreven. Anders zou ik andere maatregelen nemen. Inderdaad was binnen een week de content herschreven.

Ik zag het toevallig, doordat zijn pagina’s steeds één of twee posities onder die van mij scoorden in de zoekresultaten. En ze vielen op, doordat de titels, de meta tags en de content exact hetzelfde waren.

Maar hoe kun jij er nu achter komen, dat jouw content wordt gekopieerd? Er zijn verschillende manieren en in deze podcast wil ik je er drie noemen.

Als eerste: Google Webmaster Tools kan je waarschuwen als Google dubbele content tegenkomt. Dus af en toe eens in Google Webmaster Tools kijken, kan voorkomen dat je voor onaangename verrassingen komt te staan.

De tweede methode: Google Alerts instellen. Je kunt zoeken op letterlijke tekst van maximaal 255 karakters. Stel op www.google.com/alerts verschillende zoekopdrachten in, met stukken tekst uit je artikelen. Als die artikelen dan ergens worden gekopieerd, dan krijg je automatisch een mailtje van Google Alerts. Ook kun je Google Alerts gebruiken om op de hoogte te blijven van wat er online over jou of je bedrijf wordt geschreven. Dat heb ik je al eens eerder uitgelegd.

Een andere, wat minder bekende methode is via Copyscape. Die service kun je vinden op www.copyscape.com. Daar kun je gratis de URL van een pagina van je site invullen en dan vertelt Copyscape jou, of ze ergens anders dezelfde content kunnen vinden. Je kunt Copyscape je ook automatisch laten waarschuwen als jouw content zonder jouw toestemming zomaar ergens op Internet opduikt. Daarvoor moet je dan echter wel betalen.

Om te voorkomen dat Google jouw site bestraft voor de duplicate content, is het aan te raden om voor elke site écht Google Authorship in te stellen. Als je dan ook nog eens elke nieuwe blogpost deelt op Google+, dan vergroot je je kans dat Google jouw content blijft zien als de originele content en voorkom je dus dat jouw content in de zoekresultaten keldert.

Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+.

Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn. Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

Als laatste kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je altijd als eerste het laatste nieuws wat ik publiceer en automatisch elk kwartaal het ReputatieCoaching Podcast Boek van het afgelopen kwartaal. Surf daartoe naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief/ en schrijf je meteen in.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken.

Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 44 en mijn naam is Eduard de Boer. Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links die in deze podcast aan bod komen:

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.