30: Instagram doet video, Pinterest tips en Nederlandse taal

doorEduard

30: Instagram doet video, Pinterest tips en Nederlandse taal

ReputatieCoaching PodcastHallo en hartelijk welkom bij de bekendste Nederlandstalige podcast over reputatiemanagement en reputatiecoaching, het verbeteren van je online vindbaarheid en optimalisatie van je website voor zoekmachines.

De podcast van vandaag staat voor een groot deel in het teken van de Nederlandse taal. Maar eerst heb ik wat nieuws voor je uit de diverse media. Het al het nieuws heeft betrekking op foto’s en video.

Mijn naam is Eduard de Boer –bekend als de ReputatieCoach– en ik ben je host voor vandaag!

Het eerste onderwerp vandaag gaat over Instagram en een paar tips voor Pinterest.

Zoals je wellicht weet is Instagram eigendom van Facebook. Instagram gaat sinds een paar dagen concurreren met het inmiddels uiterst populaire Vine van Twitter. Vrijwel iedereen kent Instagram van de vintage uitziende foto’s, die je overal op Internet tegenkomt. En er staan heel veel foto’s op Instagram. Eerder deze week maakte oprichter Kevin Systrom een paar statistieken bekend:

  • Inmiddels zijn er 16 miljard foto’s gedeeld
  • Er worden dagelijks zo’n 1 miljard likes uitgedeeld
  • Er maken al 130 miljoen mensen gebruik van Instagram

Maar terugkomend op de video. Je kunt nu dus met Instagram ook video opnemen en delen. Instagram laat je iets langere video’s maken dan Vine, namelijk maximaal 15 seconden, in plaats van 6 seconden.

Al met al kun je dus concluderen dat de markt voor video nog verder groeit, en video al maar in populariteit toeneemt. En het is overduidelijk dat Facebook dat met deze “move” ook nog eens extra benadrukt.

Dus zou dit voor jou ook een signaal moeten zijn, dat je iets met video moet gaan doen, als dat op dit moment nog niet doet. En je moet er niet te lang mee wachten. Want als je concurrenten al druk aan de gang gaan met video, loop je heel snel een achterstand op, die je niet snel meer kunt inhalen.

Hoewel YouTube video’s vergeven zijn van reclames, maakte Facebook bekend dat we voorlopig geen advertenties of andere commerciële uitingen op Instagram hoeven te vrezen.

Hoelang zou het nu nog duren, totdat Pinterest ook meer aandacht gaat geven aan video? Het is al wel mogelijk om YouTube video’s te pinnen, maar je kunt zelf nog geen video’s uploaden naar Pinterest, hetgeen wel kan met foto’s. We zullen het zien…

8 tips voor het gebruik van Pinterest

Over Pinterest gesproken: ik kwam op Search Engine People een paar goede tips tegen voor het gebruik van Pinterest om daarmee extra verkeer naar je eigen site te creëren.

De eerste tip: “Pin geregeld en regelmatig”. Als je regelmatig een foto pint, zien je volgers met dezelfde regelmaat deze pins op hun bord verschijnen. Door je pins te spreiden in de tijd, voorkom je dat je volgers worden gebombardeerd en vervolgens lange tijd geen nieuwe pins van je zien.

De tweede tip: “Pin je eigen afbeeldingen”. Maar liefst 80% van alle content op Pinterest zijn repins van bestaande afbeeldingen. Als je nu ook eens originele afbeeldingen van je eigen website gaat pinnen, onderscheid je je duidelijk van de rest enbied je goede content voor die 80% van de Pinterest community die zit te wachten om stuff te kunnen repinnen.

“Volg de trends met je pins” is de derde tip. Pin dus wat populair is. Zo lift je extra mee op de trends.

Als vierde: “Maak een business pagina op Pinterest”. Bedrijven die producten verkopen kunnen zo een virtuele etalage maken. Als je dan ook nog eens producten aanbiedt die veelal worden gekocht door vrouwen, ben je spekkoper. Want nog steeds is het grootste deel van de Pinterest-gebruikers van het vrouwelijke geslacht.

De vijfde tip luidt: “Geen link, geen verkeer”. Als je foto’s uploadt van je computer, komen deze rechtstreeks in Pinterest te staan. Men kan ze dan wel bekijken en repinnen, maar als een gebruiker vervolgens op de foto klikt, leidt die nergens naartoe. Voeg dus altijd een link naar iets van jezelf op Internet, waar je de gebruikers naartoe wilt leiden, als je foto’s op Pinterest uploadt. Dan heb ik nog een tip voor je: je kunt de link ook aanpassen, als je een bestaande foto repint. Dat kun je soms handig gebruiken om een beetje extra verkeer naar je site te krijgen.

Tip nummer zes: “Tweet je pins”. Zo laat je je Twitter volgers ook zien wat je pint en vergroot je daarmee je publiek. Ik denk zelf alleen, dat je dit niet te vaak moet doen. Reden is dat mensen je dan mogelijk zullen ontvolgen of je van hun lijsten verwijderen, omdat je kans loopt dat dit wordt gezien als spammen.

De laatste tip luidt: “Gebruik groepsborden”. Die worden al door veel mensen bekeken en zo kun je de populariteit van je eigen materiaal snel laten groeien, evenals je volgers en repins en uiteindelijk mogelijk het aantal bezoekers van je site.

Twee nieuwe instructievideo’s online

Voordat ik in de Nederlandse taal duik, heb ik nog een lokale SEO tip voor je. Eerder deze week heb ik twee nieuwe instructievideo’s online gezet. In de eerste kun je zien hoe je je bedrijf kunt aanmelden op MisterWhat en de andere instructievideo laat je zien hoe je een bedrijfsvermelding aanmaakt op YelloYello.

Vermelding op beide sites worden door de zoekmachines beschouwd als waardevol en dat draagt dan dus bij aan de verbetering van je lokale vindbaarheid.

Beide video’s vind je op de site, maar heb ik voor de volledigheid ook opgenomen in de transcriptie van deze podcast, die je kunt vinden op www.reputatiecoaching.nl/30.

MisterWhat

YelloYello

Kwaliteit van taalgebruik en correcte spelling verslechtert

Eerder deze maand verscheen er een artikel in de Telegraaf met als titel: “Het Nederlands gaat kapot”. Aanleiding hiervoor was het slechte niveau van het eindexamen Nederlands dit jaar. Het intro van het artikel was als volgt:

Het slechte niveau van het eindexamen Nederlands is volgens de deelnemers aan de Stelling van de Dag hét bewijs dat het niet best is gesteld met het onderwijs. Zelfs leerlingen protesteerden tegen het examen.

Hoogleraren Nederlands sloegen van de week alarm over het belabberde niveau van het eindexamen Nederlands. Het bestond uit multiplechoicevragen, die ook nog niet eens eenduidig waren te beantwoorden. De professoren kregen bijval van ouders, docenten en zelfs leerlingen.

Door het multiplechoiceexamen raken studenten heel bedreven in het beantwoorden van meerkeuzevragen, maar dat gaat ten koste van schrijfvaardigheid en de literatuur, zo vinden zij.

Hoewel leerlingen natuurlijk het liefst een zo makkelijk mogelijk examen willen, vonden ze het niveau van het examen ook zelf deze keer onder de maat. „Prijzenswaardig dat leerlingen zich zelf ook druk maken over het niveau van het examen”, zo vonden bijna alle stemmers.

De vraag is of je de oorzaak hiervan moet zoeken in het onderwijs, in de bezuinigingen van de regering of of in iets anders. Veel van de mensen die hebben gereageerd op het artikel denken in ieder geval dat het fout is gegaan bij de invoering van de Mammoetwet op 1 augustus 1968.

In 2006 schreef Trouw al dat zelfs leerkrachten in spé niet meer konden rekenen en een jaar later was in 2007 op nu.nl te lezen dat tweederde van de pabostudenten was gezakt voor de taaltoets. Overigens, de links naar deze artikelen vind je allemaal in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/30.

Taal is continu aan verandering onderhevig en soms moet je ook als blogger even in figuurlijke zin op je vingers worden getikt over de schrijfwijze van bepaalde woorden. Ik vind dat je als blogger je uiterste best moet doen, om zo foutloos mogelijk te schrijven. Natuurlijk kunnen er soms typefouten tussendoor glippen. Maar mijns inziens draagt een foutloze of vrijwel foutloze tekst bij aan een betere reputatie.

Toen ik verder ging zoeken naar een mogelijke relatie tussen correcte spelling of juist taalgebruik en reputatie stuitte ik op een artikel uit het Reformatorisch Dagblad van 17 oktober 2012. De titel van dit artikel luidde “Weren grove taal heeft positieve invloed op reputatie organisatie” en het artikel sluit af met de volgende tekst:

Met enige durf stellen we dat wanneer de kwaliteit van de communicatie verbetert (intern), dit de reputatie van de organisatie versterkt (extern). Medewerkers gedragen zich naar de cultuur en status van het bedrijf. Als een manager respectvol met zijn medewerkers omgaat, nemen zijn medewerkers dit over.

Een goede reputatie werkt als een magneet, goede woorden ook.

Tot zover de tekst uit het artikel.

Correct taalgebruik rankingfactor?

Ik weet het: je ziet geen enkele rode Fiat 500 op straat, totdat je zelf een rode Fiat 500 hebt gekocht. Dan lijkt het er opeens op, of een groot deel van Nederland in een rode Fiat 500 rijdt.

Maar terwijl ik content voor deze podcast verzamelde kwam ik ook een leuk artikel van Jill Whalen tegen op highrankings.com. Dit artikel beschrijft 4 factoren die aan Google een negatief signaal geven over je website:

  1. Expertgehalte
  2. Begrijpbaarheid
  3. Veel overlap in de artikelen
  4. Correctheid

Deze vierde factor is in de context van correct taalgebruik interessant. Je artikel of erger nog, je website, geeft een negatief signaal aan Google, als die bol staat van de spel-, stijl- of grammaticale fouten.

Hoewel Google nooit echt openheid van zaken geeft ten aanzien van haar ranking-algoritme, schrijft ze wel op haar Webmaster Central Blog dat dit mogelijk wordt meegenomen in de beoordeling van content. In een artikel met tips voor het bouwen van kwalitatief goede sites kun je onder het kopje “What counts as a high-quality site?” de vraag lezen:

“Does this article have spelling, stylistic, or factual errors?”

Daarmee kom ik op het interview van deze week…

Opmerking voor de lezers van het artikel

Hieronder zie je alleen mijn vragen die ik tijdens het interview van bijna 20 minuten heb gesteld. Voor de antwoorden verwijs ik je graag naar de daadwerkelijke podcast (de audioversie).

Interview Bea van de Bovenkamp over taal

Toeval bestaat niet. Vorig jaar was ik op het evenement “Golfen tegen Kanker” om foto’s te maken van de deelnemers die daarmee het evenement sponsorden. Aan het einde van de dag was er een verloting, waarbij één van de prijzen mij toen al erg opviel. Dat was namelijk een gratis scan van je website op taal-, spel- en stijlfouten. Die scan was gedoneerd door “Bea teksten en fotografie”.

Ik vernam toen dat Bea zelfs de uitdaging aandurft om je 100% korting te geven, als zij geen enkele fout in je website kan vinden. Dat vond ik toen al een leuke propositie die ook in mijn achterhoofd is blijven hangen.

Afgelopen week was ik bij een bijeenkomst van de BNI in Amersfoort, waar ik Bea wederom ontmoette. We hadden een leuk gesprek en we besloten samen een interview te doen, waarbij de focus ligt op “taal”.

Vandaag heb ik Bea in de show om ons meer te vertellen over het schrijven van teksten en de Nederlandse taal.

  1. Bea, ontzettend leuk dat je bereid bent een interview te geven voor de luisteraars van de ReputatieCoaching podcast. Ik hoop dat ik je zonder fouten heb aangekondigd. Het was in ieder geval een beperkte introductie van de persoon “Bea van de Bovenkamp”, dus daarom geef ik nu graag het woord aan jou. Kun jij de luisteraars iets meer vertellen over jezelf, je achtergrond en hoe je ertoe bent gekomen om teksten te gaan schrijven voor bedrijven en de andere diensten die je aanbiedt?
  2. Fotografie wil ik voor dit interview laten voor wat het is en ik wil me graag richten op taal en tekst. Je schrijft dus teksten voor bedrijven. Ben je in staat over werkelijk alles te schrijven? Ik kan me zo voorstellen dat je moet afhaken, als je bijvoorbeeld wordt gevraagd om een artikel te schrijven over kwantumfysica. Of zou het in zo’n geval meer om het redigeren van de tekst gaan, dan het schrijven? Maar zelfs het redigeren van een complex wetenschappelijk artikel lijkt mij lastig. Of zie ik dat verkeerd?
  3. En dan is er “Waagtaal”. Ik heb op je site gelezen dat je dit in augustus 2012 hebt geïntroduceerd. Ik vind dat je lef hebt om 100% korting te bieden, als een website geheel foutloos is. Kun je iets meer vertellen over “Waagtaal”? Wat is het? Wat voor type opdrachtgevers heb je zoal? En is het alleen voor grote ondernemingen, of kunnen kook leinere bedrijven er baat bij hebben?
  4. Dat klinkt ontzettend interessant en bovenal gewaagd! Ik hoop voor jou dat het niet te vaak gebeurt, maar maak je het wel eens mee dat je een site of artikel treft, dat geheel foutloos is?
  5. Kun jij de luisteraars vertellen wat jouw mening is over het belang van de kwaliteit van webteksten? Waarom is het belangrijk om het aantal fouten te minimaliseren en het liefst tot nul te reduceren? Heeft een site of artikel dat bol staat met fouten volgens jou een negatief effect op de geloofwaardigheid ervan, of kan het van invloed zijn op de reputatie van de schrijver of schrijfster?
  6. Op de middelbare school had ik lang geleden het vak Nederlands. Daar is natuurlijk de basis gelegd voor enerzijds mijn vocabulaire en anderzijds de kwaliteit van mijn schrijven. Daarnaast heb ik altijd een heel goede leermeester gehad aan mijn vader, die een heuse taalpurist is. Hij heeft in het verleden dikwijls mijn teksten gecorrigeerd en daar heb ik dus veel van geleerd. Hij kijkt soms nog wel eens teksten voor mij na. Ook probeert hij mij nog steeds te betrappen op fouten in mijn weblogartikelen, of in de wekelijkse podcast transcripties.
    Ik heb echter het gevoel dat mensen steeds slordiger omgaan met taal, of steeds meer fouten gaan maken. Dit is natuurlijk voor jou een groeiende markt. Maar heb jij een idee, wat daar de oorzaak van is?
  7. Toen de mobiele telefoons nog relatief nieuw waren, ontstond “SMS-taal”. De oorzaak hiervan was deels het beperkte aantal karakters in een SMS-bericht en anderzijds de wens om zo efficiënt mogelijk een boodschap over te brengen. Het lijkt er een beetje op, of dit op de achtergrond is geraakt. Is dat slechts mijn perceptie, of communiceert de hedendaagse jeugd in dit “WhatsApp”-tijdperk met langere berichten?
  8. Taal is natuurlijk continu in beweging. Maar ik zie ook veel verbastering in de taal, waar ik me vaak aan erger. Een tweetal voorbeelden die ik zo snel kan bedenken zijn: “hun” en “zij”, en “me” en “mijn”. Heb jij nog meer van dit soort voorbeelden waar bloggers en andere tekstschrijvers op moeten letten, zodat ze ze kunnen vermijden?
  9. Schrijven is de kunst van het schrappen. Wat zijn nu van die “fluffy” veel voorkomende woorden die je zo goed als altijd kunt schrappen in teksten om ze pakkender te maken?
  10. In het begin van het interview had ik het al even over het proces van het schrijven van teksten en dan met name over voor jou nieuwe onderwerpen. Kun jij met de luisteraars het proces delen, hoe jij te werk gaat met het schrijven van teksten?
  11. Als ik niet zeker weet of een artikel lekker loopt, lees ik het wel eens hardop voor. Dan struikel ik meestal vanzelf over mijn kromme of te lange zinnen. Ik denk dat het komt, doordat ik niet alleen visueel, maar ook auditief georiënteerd ben. Wat kun jij de luisteraars aanraden om de algemene leesbaarheid van hun teksten te verbeteren?
  12. Een aantal luisteraars van de podcast is blogger. Zij publiceren er dus lustig op los. Ik ben ervan overtuigd dat ook zij –net als ik– wel eens last hebben van een blokkade, waardoor ze geen pakkende tekst kunnen schrijven. En heel soms kan alle inspiratie uitblijven en komt er helemaal niets zinnigs op het scherm. Heb jij hier wel eens last van en zo ja, hoe ga jij er dan mee om? Wat doe jij in zo’n situatie?
  13. Je hebt ons al een groot aantal praktische adviezen gegeven om te komen tot betere teksten. Ik heb in ieder geval weer veel geleerd!
    Als allerlaatste vraag: Heb je nog een paar snelle en direct toepasbare tips voor de luisteraars van de podcast die zelf ook teksten schrijven? Bijvoorbeeld: wat zijn de meest gemaakte fouten of is er een manier om de kwaliteit van je eigen teksten zonder al teveel inspanning snel op een hoger niveau te tillen?
  14. OK, nog eentje dan… Je hebt ongetwijfeld op mijn site gekeken en enkele teksten of artikelen kritisch onder de loep genomen. Zou ik in aanmerking komen voor een korting bij een Waagtaal-analyse of moet ik het volle pond betalen? Waar moet ik op letten in mijn teksten?

Dankje Bea, voor alle informatie die je de luisteraars en mij hebt gegeven. Dan stel ik je nu graag in de gelegenheid om jezelf te promoten op het virtuele podium. Vertel de luisteraars waar ze meer informatie over jou kunnen vinden, hoe ze met jou in contact kunnen komen en waarom ze jou moeten inhuren voor het redigeren en corrigeren van teksten. Ga je gang!

Bea, nogmaals dank voor dit interview en oh ja, zien we elkaar dit jaar weer op “Golfen tegen Kanker” op 29 augustus?

Tot zover het interview. Ik hoop dat je ook deze podcast weer wat hebt opgestoken. Ik heb van het interview met Bea veel geleerd ten aanzien van taal, waar ik vanaf nu mijn voordeel mee zal doen. In het verlengde van de stelling: “Schrijven is schrappen”, stop ik nu hier met de content voor de podcast van vandaag.

Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ons op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.

Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

Als laatste kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je altijd als eerste het laatste nieuws wat ik publiceer en automatisch elk kwartaal het ReputatieCoaching Podcast Boek van het afgelopen kwartaal. Surf daartoe naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief en schrijf je meteen in.

En je kunt rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podast aflevering 30 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens iedereen de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.