21 april is de Dag des Oordeels, ofwel het Einde der Tijden. Daar hebben we geen Nostradamus, wichelroedelopers, kaartenleggers, koffiedikkijkers of bollenstaarders voor nodig. Ook staat het niet in de sterren geschreven…
Het is sinds gisteren (26 februari) te lezen op Google Webmaster Central, het weblog van Google. Daar staat dat Google per 21 april mobielvriendelijkheid van websites nu serieus gaat gebruiken als ranking signaal. Deze verandering heeft impact op alle mobiele zoekopdrachten, in alle talen, wereldwijd.
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat Google allang in de gaten heeft dat deze change zijn weerga niet kent. Ik heb zojuist kort een kleine test gedaan en op een aantal trefwoorden gezocht op mijn iPhone. Het lijkt erop alsof zo’n 40% van de websites nog niet mobielvriendelijk is. Toegegeven, deze test is niet echt wetenschappelijk, maar het geeft wel een indicatie. Ik denk bovendien dat in andere landen het percentage mobielonvriendelijke websites nog veel hoger ligt!
Gebaseerd op de aankondiging van Google zullen al die mobielonvriendelijke websites lager gaan scoren in de zoekresultaten, ten gunste van de mobielvriendelijke sites. Als je je dan beseft dat Google in het verleden dikwijls praatte over veranderingen die voor slechts de Engelse taal een impact hadden op 1 tot 12% van de zoekpogingen en zelfs nog minder effect op de zoekresultaten…
Deze change heeft impact op 100% van de zoekpogingen en dus op bijna de helft van de zoekresultaten!
Mijn advies is om het artikel “Finding more mobile-friendly search results” op het weblog van Google aandacht te lezen en aan de slag te gaan, als jouw site nog niet mobielvriendelijk is. Je hebt nog 52 dagen om dit te realiseren.
Google laat je weten dat de countdown timer is gestart… tik… tok… tik… tok…
Over de auteur