144: Interview met Hendrik-Jan Glerum van The Feedback Company. Tip voor Yelp, Insta-citations en Instagram out of the (square) box.

doorEduard

144: Interview met Hendrik-Jan Glerum van The Feedback Company. Tip voor Yelp, Insta-citations en Instagram out of the (square) box.

ReputatieCoaching PodcastEen gros podcasts heb ik inmiddels alweer uitgebracht, ofwel twaalf dozijn. Vandaag heb ik een paar korte topics en een interview voor je. Het eerste onderwerp voor vandaag is een tip die ik eerder deze week voor een klant heb uitgevoerd, die ik graag met je wil delen, namelijk het handig verzamelen van reviews op Yelp.

Het tweede onderwerp gaat over citations creëren via Instagram, waar ik eerder deze week ook al een blogpost over publiceerde. En als ik dan toch bezig ben over Instagram: er is het één en ander aan vernieuwd aan deze app.

Het derde onderwerp voor vandaag komt van luisteraar Martin uit Rotterdam: die maakte me attent op een potentieel risico bij diverse directorysites.

En in de show heb ik vandaag Hendrik-Jan Glerum van de Feedback Company, het vierde bedrijf dat bereid was in de show een aantal vragen te beantwoorden.

Daarmee moet het toch weer mogelijk zijn een goede 23 tot 25 minuten te vullen, denk ik zo…

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/144. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Slim reviews verzamelen op Yelp

Logo YelpOp geen enkele website of bij geen enkel reviewbedrijf is het zo moeilijk om reviews te verzamelen, als bij Yelp. Het lijkt er soms op, alsof Yelp niet wil dat mensen er reviews posten! Want de ene review is nog niet van de site verdwenen naar de “niet aanbevolen reviews”, of de volgende kukelt alweer naar de eeuwige magneetvelden.

Dit drijft dan ook veel ondernemers tot wanhoop: zij doen hun uiterste best om goede diensten te verlenen of goede producten te leveren, waarna ze netjes de klant, gast of patiënt vragen of deze een review wil posten op Yelp.

Alleen als die persoon een volledig profiel met foto heeft op Yelp, vrienden heeft, en al diverse reviews heeft gepost èn actief is, is de kans groot dat de recensie niet wordt gefilterd en dus blijft plakken, zogezegd, ofwel: zichtbaar blijft. En zelfs dan valt het nog te bezien of de review blijft staan!

Zo heeft Jeugdtandarts uit Beuningen 10 reviews verzameld op Yelp. Maar helaas is er maar 1 direct zichtbaar, want maar liefst 9 van de 10, worden… wat Yelp noemt “niet aanbevolen”. Yelp schrijft daar het volgende over op de pagina met veelgestelde vragen:

Waarom wordt een review niet aanbevolen?

Er zijn een aantal redenen waarom een review misschien niet wordt aanbevolen. Zo kan een review bijvoorbeeld geplaatst zijn door een minder gevestigde gebruiker, of op een nutteloze tirade of valse beschuldiging lijken. Sommige reviews zijn vals (zoals reviews waarvan we zien dat ze van dezelfde computer afkomstig zijn) en andere reviews suggereren dan weer een belangenconflict (zoals reviews die zijn geschreven door een vriend van de bedrijfseigenaar), maar vele andere reviews zijn echte reviews van echte klanten die wij onvoldoende kennen en daardoor niet kunnen aanbevelen.

Waarom beveelt Yelp niet elke review aan?

Er zijn veel websites die zoveel mogelijk reviews verzamelen en tonen van eender welke gebruiker. Maar Yelp is anders: we proberen een kleinere selectie van reviews aan te bevelen in een poging om de focus te houden op behulpzame en betrouwbare consumentenervaringen vanuit het hart van onze community.

We denken dat we goed ons best doen gezien het grote aantal reviews die we ontvangen en gezien de onvermijdelijke meningsverschillen die mensen altijd zullen hebben als het om reviews gaat. Op het einde van de dag maakt het niet echt uit wat wij denken — klanten zullen enkel gebruik maken van Yelp als de ervaringen waarover ze lezen op Yelp overeenkomen met de ervaringen die ze opdoen in het echte leven.

Dan kan het dus zomaar gebeuren dat 9 van de 10 reviews niet worden aanbevolen. En dat is zuur voor een hardwerkende ondernemer of zorgverlener, of in dit geval voor de Jeugdtandarts uit Beuningen. Je kunt een screenshot hiervan zien in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/144:

Niet aanbevolen reviews op Yelp

Een ondernemer die ik begeleid wilde graag meer reviews op Yelp hebben, maar het risico dat ze gedegradeerd zouden worden tot “niet aanbevolen” ook tegelijkertijd wilde verkleinen.

Hoe ik dat heb aangepakt? We hebben een totale export genomen van zijn klantenbestand, van alle klanten uit het verleden en de klanten van het heden. In de export hadden we de voornaam, de achternaam en het e-mailadres.

Ik heb voor hem een dummy Yahoo! account aangemaakt, waarin ik de 1.830 personen heb geïmporteerd. Vervolgens bleef ik ingelogd in Yahoo! en logde in op Yelp, met mijn eigen persoonlijke Yelp account. In Yelp heb ik aangegeven dat ik vrienden wilde toevoegen, waarbij ik mijn adresboek op Yahoo! kon koppelen.

Vervolgens kreeg ik alle mensen te zien die met hun e-mailadres ook een account op Yelp hadden. Daarbij heb ik alle mensen gezocht die sowieso een pasfoto hadden en minstens 10 reviews hadden gepost. Ook vond ik nog twee Elite Yelpies ertussen.

Zo heb ik uiteindelijk een lijst kunnen samenstellen met 38 Yelpies die al flink wat reviews op hun naam hadden staan. Deze lijst heb ik aan de ondernemer gegeven, zodat hij zelf kan kijken of de mensen nog steeds klant bij hem zijn en wie hij het beste kan benaderen om een review op Yelp te schrijven.

Dat kun jij dus ook doen! Exporteer je klantenbestand en pak alleen de velden: voornaam, achternaam en e-mailadres. Maak een dummy Yahoo! account aan en importeer de adressen. Geef Yelp dan toestemming om je adresboek op Yahoo! in te zien en voilà: daar liggen je pareltjes!

Op die manier verklein je de kans dat de geposte reviews verdwijnen aanzienlijk! Dus doe hier je voordeel mee!

Insta-citations en vernieuwingen aan Instagram

InstagramEerder deze week heb ik een artikeltje gepost waarin ik uitlegde hoe je citations kunt verzamelen met behulp van Instagram. De clou zit hem erin dat er een groot aantal websites is, dat de foto’s en de beschrijvingen en reacties van Instagram overneemt om die op een alternatieve manier weer te geven. Als jij dus een citation in de beschrijving bij je Instagram foto opneemt, is de kans groot dat die dus ook op andere sites opduikt.

Toegegeven: het is een zogenaamde “ongestructureerde citation” en de waarde van ongestructureerde citations neemt steeds verder af. Maar het blijft een citatation! En in de tussentijd moet je natuurlijk gewoon stug doorgaan met het creëren van citations op directory sites en dergelijke.

Even een leuk nieuwtje over Instagram. Tot voor kort was je blik op de wereld in Instagram vierkant. Alles was vierkant, ook mooie vergezichten, horizonten en dergelijke! Foto’s van gezichten waren ook vierkant… Alles was vierkant!

Hoewel je dit als fotograaf dwong om goed na te denken over je compositie, tenzij je concessies wilde doen aan je uitsnede en dergelijke, was dit een behoorlijke beperking.

Inmiddels is Instagram tot inzicht gekomen dat de wereld niet vierkant is en dat je ook landscape en portrait foto’s wilt kunnen delen, evenals liggende en staande video’s. En dus is dat ook mogelijk sinds de update die eerder deze week is uitgekomen.

Het is niet meteen te zien, want zowel liggende als staande foto’s worden nog altijd in eerste instantie vierkant weergegeven. Pas als je het knopje linksonder de foto klikt, wordt de foto liggend, dan wel staand weergegeven.

Tot zover over Instagram.

Martin: “Groot risico op sommige directorysites!”

Van de week had ik een Hangout met Martin uit Rotterdam. Hij was bezig om op basis van de instructievideo’s van de Summer Citations Sequence zijn verzameling citations verder uit te breiden en hij stuitte op iets wat hij toch wel aardig risicovol vond en dat hij mij graag wilde meedelen.

Hij kon op zowel trefplaats.nl, als op webbedrijvengids.nl gegevens van andere bedrijven aanpassen. Ik heb het geprobeerd te reproduceren en het lukte mij alleen op trefplaats.nl. Daar kon ik zelfs veranderingen doorvoeren, terwijl ik niet eens was ingelogd. Hiervan heb ik een screenshot opgenomen in de show notes, op [www.reputatiecoaching.nl/144]:

Nu weet ik natuurlijk niet of deze wijzigingen klakkeloos worden doorgevoerd, of dat ze eerst worden gescreend door een medwerker. Ik hoop het laatste…

Interview met Hendrik-Jan Glerum van de Feedback Company

hendrik-jan-glerumEerder deze zomer heb ik al mensen van drie reviewbedrijven geïnterviewd en vandaag heb ik de vierde in de show.

De gast van vandaag is Hendrik-Jan Glerum, de CCO van de Feedback Company.

 

Ben je benieuwd naar het interview?
Luister dan naar de audio!
 

En met het interview met Hendrik-Jan Glerum van de Feedback Company kom ik dan weer aan het einde van deze podcast. Ik hoop dat je het één en ander hebt opgestoken van het verhaal van Hendrik-Jan en wellicht zie jij nu ook in, dat je ècht met reviews aan de gang moet voor je bedrijf, je praktijk, je restaurant of webwinkel!

logo-feedback-company

 

Wacht niet langer en maak gebruik van die gratis proefperiode van 30 dagen! Ga aan de slag! Want als jij het niet doet, doet je concurrent het wel! En je hebt het nogmaals van Hendrik-Jan gehoord: de meeste mensen controleren toch echt eerst de reputatie van een bedrijf, voordat ze er zaken mee doen. En als er dan niets over jou is te vinden en wel een groot aantal positieve beoordelingen van je concurrent: wie denk je dat die persoon dan het liefst zaken mee gaat doen? Denk daar nog eens over na!

Maar goed, als je het interview leuk vond, de podcast leerzaam vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.

Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 144 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.