Abonneer via: Google Podcasts | RSS
ReputatieCoaching Podcast nummer elf!
Hallo en welkom bij de ReputatieCoaching Podcast! In deze podcast deel ik nieuws uit de Internet en Content Marketing wereld en geef ik praktische tips over hoe je vandaag al kunt beginnen met het verder opbouwen van je online reputatie en het vergroten van je vindbaarheid op Internet. Mijn naam is Eduard de Boer -ook wel bekend als de ReputatieCoach- en ik ben je host voor vandaag!
Allereerst mijn excuses voor een omissie in de podcast van vorige week. Ik had toen beloofd te vertellen over de introductiecursus “Zoekmachine marketing” die ik aan het uitwerken ben. Deze podcast komt dit echt aan bod!
Voor deze podcast heb ik verder weer een aantal leuke onderwerpen. Als eerste kom ik nog terug met een recent praktijkvoorbeeld over iets wat ik in podcast 9 heb verteld. Ten tweede de ervaring die een luisteraar van deze podcast had op basis van de tips en trucs aangaande reputatie etc. Dan de recensie die contentmarketing spreker Arend Landman schreef over boek “Reputatie onder druk” dat is geschreven door Frank Peters. Als vierde onderwerp vertel ik deze podcast dan toch echt over de introductiecursus “Zoekmachine marketing” en ik sluit vandaag af met een aantal adviezen over hoe je per direct een stuk beter kunt zijn in alles wat je doet, hetgeen dus ook weer helpt bij de reputatie.
Steeds meer mensen weten de ReputatieCoaching Podcast te vinden. Zo had ik vorige week op donderdag op die ene dag maar liefst 13 downloads! Tot voor die tijd stond het dagrecord op 9 downloads. Je kunt dat weinig vinden, maar zelf ben ik uitermate tevreden, alhoewel natuurlijk altijd meer luisteraars van harte welkom zijn! Wekelijks zijn er vele tientallen downloads. Het is dus alsof ik één keer per week in een zaaltje over ReputatieCoaching kom vertellen en dat er dan elke week tientallen mensen komen luisteren!
Sommige luisteraars reageren per mail en andere via diverse sociale media, zoals Twitter en LinkedIn. Iedereen dank daarvoor. Maar je kunt nog meer helpen met het promoten van de ReputatieCoaching Podcast!
Ga vandaag nog naar iTunes en maak een account aan, als je die nog niet hebt. Beoordeel dan deze podcast op iTunes en stuur een berichtje naar podcast@reputatiecoaching.nl, dat je een recensie hebt gegeven. Zit je achter je computer en heb je Twitter of Tweetdeck of iets dergelijks geopend, stuur dan een tweet met je mening met hashtag “repcoach”, dus #repcoach erbij.
Als je wat hebt aan de informatie en je vind het leuk om naar de podcast te luisteren, dan kun je een bericht achterlaten op onze Facebookpagina, op: www.reputatiecoaching.nl/facebook of op onze Google+ pagina, op: www.reputatiecoaching.nl/gplus (dat is dus g-p-l-u-s).
Geef gerust een recensie. En als je opmerkingen hebt over deze podcast, laat die dan op de website onderaan de transcriptie achter. Je kunt de transcriptie van deze podcast snel online vinden door te surfen naar: www.reputatiecoaching.nl/podcast-11 . Als je ergens een recensie hebt geplaatst, stuur me dan een mailtje zodat ik je recensie kan vermelden in de podcast.
Heb je een vraag of probleem met betrekking tot je online reputatie: stuur dan een mailtje naar podcast@reputatiecoaching.nl of spreek een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
Nog een compliment voor Jacqueline, één van de luisteraars. Zij heeft de instructievideo over het aanmelden van je bedrijf op Foursquare bekeken en het is haar gelukt om haar bedrijf ‘Maasbanden” toe te voegen. Dat liet ze me weten in een trots mailtje! Goed gedaan Jacqueline en hou de website in de gaten, want binnenkort komt de instructievideo over hoe je je bedrijf dan ook op Foursquare kunt claimen, zodat je eventuele speciale acties online kunt posten etc.
Een leuke statistiek voor mensen die zich richten op lokale zoekmachinemarketing. Ik las in een Amerikaans onderzoek onder 350 bedrijven in het MKB, dat de helft van de lokale bedrijfsvermeldingen fouten bevat! OK, het zijn slechts 350 bedrijven, maar toch… Het bevestigt eens te meer dat het echt kan lonen je gegevens op zoveel mogelijk websites te controleren.
Verder gaf de meerderheid (zo’n 70%) aan dat zij simpelweg geen tijd hebben om hun bedrijfsvermeldingen voor de tientallen sites en apps te managen en het daarom maar gemakshalve achterwege laten. En 77% gaf toe geen idee te hebben van de relatie tussen bedrijfsvermeldingen en websitebezoeken of bezoeken aan de winkel.
Deze metafoor illustreert best aardig wat de houding van het leeuwendeel van het MKB is ten aanzien van online marketing. En dat, terwijl ze met relatief weinig investeringen en inspanning significant meer bezoekers kunnen trekken naar hun website(s) en naar hun winkel en zo meer omzet genereren. Het is jammer, maar al die prospects die zij laten zitten, gaan naar hun concurrenten.
In podcast 9 van twee weken geleden vertelde ik hoe een Amerikaanse baseball speler al in 2007 via Internet zijn reputatie wist te redden na een onhandige uitlating op televisie. Afgelopen vrijdag maakte ik zelf een dergelijk geval mee: ik was bij een uitvaartplechtigheid van een oom van mijn vrouw. In het uitvaartcentrum “Den en Rust” in Bilthoven werd duidelijk dat men alle bloemstukken die reeds waren bezorgd, inclusief de kransen van de directe familie was vergeten. Deze bloemstukken bleken nog in het rouwcentrum in IJsselstein te staan, per auto minstens 30 minuten enkele reis en het was nota bene vrijdagmiddag tegen half vijf!
Dat was natuurlijk extreem pijnlijk voor zowel de uitvaartonderneming in kwestie, als voor de familieleden. Ik vreesde hier een deuk voor de reputatie van de uitvaartonderneming.
Natuurlijk werden meteen excuses aangeboden en werd iemand met gezwinde spoed richting IJsselstein gestuurd. Ook werd de uitvaartplechtigheid enigszins vertraagd, alhoewel ik niet weet of dat met opzet was, of doordat een voorgaande uitvaart was uitgelopen.
Om een lang verhaal kort te maken: tegen het einde van de uitvaartplechtigheid nam de vertegenwoordiger van de uitvaartonderneming even het woord en gaf ruiterlijk toe dat de onderneming in het algemeen en hij in het bijzonder tekort had geschoten en bood hij ten overstaan van de meer dan 150 aanwezigen nogmaals zijn excuses aan.
Vervolgens gaf hij de kleinkinderen en kinderen van de overledene de gelegenheid om de kransen alsnog op de kist te leggen, want die waren inmiddels opgehaald! Door de emotie weet ik niet meer precies wat hij letterlijk zei, maar door de extreme empathie waarmee hij zijn verhaal deed, liepen bij mij de rillingen over de rug!
Dus ook deze week gaat er weer een pluim van de week uit en wel naar de vertegenwoordiger van Monuta uit IJsselstein.
Ik hoop alleen wel dat de volgende pluim weer naar aanleiding is, van iets uit een positievere context!!
De artikelen op de website, alle tips en ook mijn podcast deel ik met jullie, de lezers en luisteraars, met als achterliggende bedoeling je te helpen om je online reputatie te verbeteren. Maar afgelopen week werd ik verrast door een luisteraar uit de buurt van Duivendrecht, die mij vertelde hoe zij met mijn tips haar gelijk had behaald in een dispuut met een dakdekker.
Zij had een deel van het dak van haar huis opnieuw laten bedekken door een bedrijf dat volgens eigen zeggen extreem goed bekend staat in de omgeving… Echter toen de dakdekker en zijn assistent gereed waren en huiswaarts wilden gaan, kwam deze luisteraar tot een ontzettend vervelende ontdekking!!
De spijkers die de dakdekkers hadden gebruikt, bleken te lang te zijn, waardoor ze door de balken waren gegaan en er in haar onderliggende studeerkamer 25 puntige uitsteeksels van zo’n 2 cm door het behang staken.
Je kunt je zo voorstellen dat deze dame in kwestie op z’n minst gezegd “not amused” was en riep dan ook de dakdekkers erbij.
Die konden vanwege de constructie niet de spijkers een stuk terughameren en dus kwamen ze op het lumineuze idee om de volgende week terug te komen met een slijptol om de spijkerpunten af te slijpen. De opdrachtgeefster kreeg al diverse horrorbeelden voor ogen van opengeslepen behang en wat dies meer zij en ging hier derhalve niet mee akkoord. Ze eiste dat ook het behang zou worden vervangen, vanwege de aangerichte schade.
De dakdekker wilde hier niets van weten, dus eiste deze dame de directeur van het bedrijf aan de lijn om deze de situatie voor te leggen. Ook die bleek het concept van klantvriendelijkheid niet echt hoog in het vaandel te hebben en leek maling te hebben aan wat dit soort incidenten kunnen doen met zijn reputatie…
De verontwaardige dame herinnerde zich de diverse instructiefilms die ik online heb staan en wat ik heb verteld over de kracht van reviews en recensies. Ze ging op zoek naar algemene en bouwspecifieke sites waar de dakdekker allemaal stond vermeld en waar reviews door klanten konden worden achtergelaten… Dat bleek een behoorlijk aantal te zijn.
Ze schreef een mooie en bovenal negatieve review en stuurde deze met de lijst van sites waar de review gepost zou worden, naar de directie. Ik denk dat het verder geen toelichting behoeft, dat al haar eisen werden ingewilligd.
Wat zal ik hiervan zeggen? Ik hou niet van chantage en het is niet mijn bedoeling je al deze tips te geven, zodat je bedrijven onder druk kunt zetten. Maar het blijkt dat het handig toepassen van alle kennis die ik met je deel, je ook nog eens op een andere manier kan helpen!
Eén van de tientallen weblogs waarvan ik de RSS-feed volg in Google Reader is het weblog van contentmarketing spreker Arend Landman uit Utrecht. Ik ken Arend al een heel lange tijd. Hij heeft vele honderden blogberichten geschreven over de meest uiteenlopende onderwerpen op www.arendlandman.nl en sinds enige tijd is hij een weblog begonnen dat is gespecialiseerd op het gebied van contentmarketing. Dit weblog kun je vinden op www.contentmarketingspreker.nl.
Omdat onze interesses elkaar op zoveel punten raken, hebben we ook altijd meer dan voldoende om over te praten en we zitten dan ook wekelijks vaak urenlang ideeën en ervaringen uit te wisselen op Skype of in een Google Hangout.
Afgelopen week heeft hij op zijn weblog een recensie gepubliceerd van het boek “Reputatie onder druk” van Frank Peters. Hij vindt het een helder een waardevol boek dat een goed overzicht geeft van de mogelijkheden en onmogelijkheden van het managen van de reputatie van bedrijven. Verder omschrijft hij het boek als “saai”, maar wel “zinvol” en “droog, afstandelijk en eenzijdig”. Een groot gemis vindt Arend dat er geen praktijkvoorbeelden in het boek staan. Er is slechts een tiental bekende corporate communicatiespecialisten om hun visie en tips gevraagd.
Mocht je het boek willen kopen, dan kun je het via de link op zijn website bij bol.com bestellen.
Als vierde onderwerp had ik informatie over de introductiecursus “Zoekmachine Marketing” beloofd. Dus, laat ik dan nu die belofte inlossen, zij het enigszins vertraagd. Vorig jaar ontstond bij mij al het idee om een “Zoekmachine Marketing”-cursus te maken en dan een betaalde cursus. Maar nu ik met veel mensen erover heb gesproken, heb ik besloten de cursus gratis online te zetten. Binnenkort begint de voorinschrijving.
Naast dat ik een vijftal video’s online zal zetten en je ook gratis toegang zal geven tot het bijbehorende cursusboek, ga ik ook een paar online webinars organiseren voor de geïnteresseerden.
Wat kun je zoal in deze cursus verwachten? Ik heb nog niet alle vijf de cursussen uitgewerkt, maar ik kan je alvast wel vertellen dat ik de volgende onderwerpen ga behandelen:
Deze cursussen worden geen herhaling van het materiaal wat ik al online heb. Natuurlijk zal ik naar bestaand materiaal verwijzen, maar er zitten nog een boel nieuwe instructievideo’s in de pijplijn.
Op seogadget.com las ik een goede twee dozijn tips over hoe je een betere SEO specialist kunt worden. Maar na het lezen van die tips besefte ik me, dat vrijwel alle tips op eentje na, je kunnen helpen met je reputatie. Daarom wil ik die hier delen. De verwijzing naar dit artikel vind je zoals altijd in de show notes onderaan de transcriptie van deze podcast.
Hieraan gerelateerd las ik afgelopen week een toepasselijke uitspraak van James J. Hill, die leefde van 1838 tot en met 1916:
“Je bouwt geen reputatie met wat je gaat doen!”
Zelf zul je het ook wel eens meemaken: van die mensen die de grootste plannen hebben. En daar praten ze dan ook graag over, op visites, verjaardagen en andere feestjes. Maar ze blijven erover praten… Zonder er iets concreet aan te gaan doen.
Een korte zijstap: hoewel deze uitspraak vaak wordt geassocieerd met Henry Ford, blijkt uit bronnenonderzoek dat deze uitspraak echt afkomstig is van James J. Hill. Hij was verantwoordelijk voor de aanleg van de “Great Northern Railway” in Canada. Omdat het gebied dat hij moest ontsluiten zo onmetelijk groot was, kreeg hij als bijnaam de “Empire Builder”.
Met dit advies komt ik aan het einde aan deze elfde ReputatieCoaching Podcast. Ik hoop dat je er weer iets aan hebt gehad en er wat van hebt kunnen leren. Vergeet niet om een recensie te posten, of je reactie onderaan de show notes te typen. Ook vind ik het leuk als je een tweet erover verstuurt naar je volgers, met als trefwoord #repcoach. Zo help je mij om de content van de ReputatieCoaching Podcast nog verder te verbeteren en nog meer op jouw behoeftes af te stemmen.
Arend Landman, een trouwe luisteraar van mijn podcast wiens naam vandaag al eerder voorbij is gekomen, wees mij op een fundamentele fout in de afsluiting van de podcast. Ik zeg elke keer aan het einde van de podcast, dat je nu aan je reputatie moet werken, zodat je reputatie LATER voor jou kan werken. Dit suggereert volgens hem dat je eerst in figuurlijke zin krom moet liggen zonder enig positief resultaat en dat je maar moet geloven en hopen dat je reputatie in de verre toekomst ooit eens voor je zal gaan werken en een positieve bijdrage zal leveren.
Hij vertelde mij, dat hij dagelijks aan zijn reputatie werkt, en dat hij merkt dat mede dankzij de tips en adviezen uit deze podcast en op de ReputatieCoaching site, zijn reputatie NU ook al elke dag weer voor hem werkt.
Dankje Arend voor deze positieve feedback! Vanaf vandaag beloof ik dan ook plechtig je advies ter harte te nemen en nóg positiever af te sluiten. Daar komt ‘ie:
Ik wens iedereen de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je je reputatie voor jou kunt laten werken!
Begin dan ook direct met het plukken van de revenuen door de boost van je reputatie!
Tot volgende week!
Doei!
[info_box]Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:
Over de auteur