107: Nieuws van Yelp! DuckDuckGo goes more local! Kwaliteit van content is een ranking factor en “betrouwbare” SEO services uit India…

doorEduard

107: Nieuws van Yelp! DuckDuckGo goes more local! Kwaliteit van content is een ranking factor en “betrouwbare” SEO services uit India…

ReputatieCoaching PodcastDuckDuckGo goes more local; daar begin ik zo mee. Ook heb ik een bijzonder nieuwtje van het Yelp-front voor je. Instagram is inmiddels trouwens groter dan Twitter en wist je dat zowel Bing als Google content ook echt beoordelen op kwaliteit?

Ik heb nieuws over “betrouwbare” SEO services uit India en ik vertel je waarom continu onderhoud aan je citations nodig is.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/107. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden, fietsen, wandelen of trainen in de sportschool.

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

DuckDuckGo Local

DuckDuckGo Local. Local? Gaat DuckDuckGo nu ook lokaal? Ja, in zekere zin wel. Voordat ik hierin duik, geef ik je eerst wat meer context. Om een beter gevoel te krijgen van wat de andere zoekmachines naast Google aan resultaten tonen, heb ik mezelf voorgenomen om in Safari op mijn iPhone elke maand de ingestelde zoekmachine te wijzigen. En deze maand gebruik ik DuckDuckGo. Dan switch ik volgende maand eens een maand naar Bing.

Het was natuurlijk al bekend dat DuckDuckGo lokale resultaten vertoont, als je zoekt met de extra zoekterm “nearby” gevolgd door de plaatsnaam. Dat vertelde ik je reeds in podcast 76 in mei van dit jaar. Maar ook DuckDuckGo zit niet stil en is continu bezig de zoekresultaten en de gebruikerservaring te verbeteren.

Zo ontdekte ik afgelopen zondagavond een tweetal vernieuwingen, die me nog niet eerder waren opgevallen.

Het eerste dat ik ontdekte was, als je een bedrijfsnaam intoetste om daar gegevens van op te zoeken, dat DuckDuckGo de bedrijfsvermelding van Yelp haalt en die bovenaan de zoekresultaten vertoont. Het spreekt voor zich dat het bedrijf in kwestie dan natuurlijk wel in Yelp vermeld moet staan.

Tip voor ondernemers: naast alle andere redenen die ik je kan geven om je bedrijf aan te melden op Yelp, heb je hiermee nog weer een extra reden om dit nu snel te doen. En tip 2 is dan om zo snel mogelijk van een actieve Yelpie een review te krijgen voor je bedrijf. Want als jouw bedrijf de meeste reviews heeft in de plaats, dan wordt jouw vermelding als eerste vertoond. Dat is vanuit commercieel oogpunt natuurlijk wel zo leuk!

En dan het tweede aspect dat ik ontdekte… Die is eigenlijk nog veel leuker! Als je nu zoekt met een zogenaamde geo-modifier en het woord “nearby”, dan zie je afbeeldingen, in plaats van de lokale vermeldingen, zoals ik je die in mei liet zien:

DuckDuckGo Goes Local

Dat is tenminste als je het regiofilter, dat rechts in het scherm staat, uit hebt staan. Zodra je dat inschakelt, verandert alles. Dan wordt opeens de Yelp-vermelding met de meeste reviews vertoond onder het kopje “Places”. Daarna wordt als eerste “organische resultaat” de bedrijfsvermelding op Wikimapia.org vertoond, gevolgd door die op Yelp.

Fotograaf in Apeldoorn: Allround Fotografie - Ketelboetershoek 14 - 7328 JE Apeldoorn - 087-7841336 op Yelp

Ook de derde vermelding komt van Wikimapia… Zoals je kunt zien in de screenshot in de transcriptie van deze podcast, op www.reputatiecoaching.nl/107 komt de bedrijfsvermelding dus van Yelp. Eerst vroeg ik me af of DuckDuckGo mogelijk ook Wikimapia gebruikt voor haar zoekresultaten en dat zou mij op zich helemaal niet verbazen.

Maar toen ik eens beter ging kijken naar de twee Wikimapia vermeldingen, zag ik dat daar ook het woord “nearby” in voorkwam, dus ik denk dat dit de reden is dat die twee vermeldingen zo hoog staan vermeld.

Daarentegen triggert het woord “nearby” geen lokale resultaten voor restaurants, ook niet met het regiofilter ingeschakeld. Maar als je met het regiofilter uitgeschakeld zoekt met het woordje “in”, dus bijvoorbeeld “restaurant in apeldoorn”, dan worden de lokale resultaten wel vertoond:

Restaurant in Apeldoorn in DuckDuckGo Local

Daarentegen wordt met het regiofilter ingeschakeld een kaart van de gemeente Apeldoorn bovenin de zoekresultaten vertoond, als je zoekt op “restaurant in apeldoorn”:

DuckDuckGo Local

Met het regiofilter ingeschakeld zoeken op “fotograaf in apeldoorn” levert geen kaart op en ook geen lokale resultaten. Ook met het regiofilter uit resulteert de zoekterm “fotograaf in apeldoorn” niet in het vertonen van lokale resultaten.

Als je grappig genoeg met het regiofilter uitgeschakeld zoekt op “fotografen in apeldoorn” (dus het meervoud, in plaats van het enkelvoud), dan wordt alleen weer de bedrijfsvermelding van Allround Fotografie uit Yelp vertoond:

Fotografen in Apeldoorn: Allround Fotografie

Dus: de zoekterm in enkelvoud levert geen lokale resultaten, terwijl de zoekterm in het meervoud slechts één resultaat vertoont.

Er is eigenlijk geen pijl op te trekken, wat je te zien krijgt, als je varieert met het enkelvoud en meervoud en de extra woorden “nearby” en “in”, gevolgd door een plaatsnaam. Soms krijg je lokale resultaten, andere keren krijg je foto’s te zien.

Hoewel de resultaten vooralsnog niet consistent lijken, is het wel duidelijk dat DuckDuckGo zich ook meer en meer gaat richten op het bieden van lokale zoekresultaten.

Nog eenmaal benadruk ik dat het je bedrijf dus kan helpen om het aan te melden op Yelp. Als je wilt weten hoe je dat moet doen, verwijs ik je naar mijn instructievideo die ik heb opgenomen in de show notes op www.reputatiecoaching.nl/107:

Tot zover over de lokale ontwikkelingen bij DuckDuckGo.

Yelp lanceert “Yelp voor Zakelijke Accounts”

Vandaag heb ik Philippine Wouters, de Senior Community Manager voor Yelp weer eens in de show. Zij heeft namelijk een bijzondere nieuwsupdate vanuit Yelp. Daarom wil ik niet wachten en meteen overschakelen naar Philippine.

LET OP: in de transcriptie staan alleen de vragen.
Het verhaal van Philippine is te beluisteren in de podcast

Hoi Philippine, leuk om je weer eens in de uitzending te hebben! Het is een hele tijd geleden, want volgens mij was het iets van april 2013, dat je ons in de show vertelde over Yelp.

In de tussentijd is er volgens mij veel gebeurd aan het Yelp front. Jullie beste verbetering vind ik overigens, dat je video’s en video reviews kunt uploaden bij een lokaal bedrijf. Als je namelijk vanuit reputatieperspectief kijkt, is een video review natuurlijk wel een heel sterk social proof signaal!

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik daar tot nu toe slechts eenmaal gebruik van heb gemaakt, maar desalniettemin vind ik het een ijzersterke move!

Oh, een andere goede actie vind ik dat jullie de samenwerking zijn aangegaan met DuckDuckGo voor het tonen van lokale bedrijven en reviews van lokale bedrijven die bij Yelp staan aangemeld. Dat is ook een argument dat ik steeds gebruik als ik bedrijven aanraadt zich aan te melden bij Yelp. En mocht dat niet voldoende argumentatie zijn, dan is het wel, dat Yelp vermeldingen en reviews in Apple Kaarten worden vertoond. Als je daarin vindbaar bent, dan kan je dat beduidend meer verkeer naar je lokale bedrijf opleveren.

Q: Voordat we overgaan op het nieuwtje: hoe gaat het nu met de video’s? Neemt het aantal video’s flink toe? Of uploaden de meeste Yelpies toch nog liefst foto’s?

En zoals ik de luisteraars zojuist meldde, is er nieuws voor lokale ondernemers, vanuit het Yelp-headquarter. Want ik las vandaag op het Yelp weblog dat Yelp sinds gisteren de app “Yelp voor Zakelijke Accounts” online heeft, zowel voor iPhones als voor Android smartphones.

Q: Kun je mij iets meer over vertellen over de app? Waarom raad je ondernemers aan om die app te installeren. Ik hoor ze namelijk al verzuchten: “Ik heb al zoveel apps…”.

Ik snap dat het wat prematuur is, omdat dit interview wordt opgenomen terwijl gisteren de app pas online is gekomen…

Q: Maar is er al nieuws ten aanzien van het aantal downloads binnen de eerste 24 uur, of zijn die getallen vertrouwelijk?

Q: Ik weet dat je onder grote tijdsdruk zit, dus ontzettend bedankt dat je even tijd wilde vrijmaken om in de show te komen. Heb je nog een leuke tip, uitsmijter of cliffhanger voor de luisteraars?

Philippine, nogmaals dank en tot de volgende keer!

Aan het begin van deze week lanceerde Yelp dus de app “Yelp voor Zakelijke Accounts”, kortweg Yelp Pro genaamd. Dat is tenminste de naam die je ziet als je de app hebt geïnstalleerd op je iPhone. De app is overigens niet alleen voor de iPhone beschikbaar, maar je vind de app ook in de Google Play Store voor Android apparaten.

Yelp voor Zakelijke Accounts (Yelp Pro) App

Zelf schrijf Yelp onder andere het volgende over de app:

De Yelp app voor Zakelijke Accounts zal je inzicht geven in belangrijke statistieken en je laten communiceren met klanten, inclusief klanten die voor je bedrijf een review hebben geschreven. Miljoenen mensen raadplegen elke dag Yelp om te beslissen waar ze hun geld zullen uitgeven. Met deze app heb je de krachtige Yelp hulpmiddelen altijd op zak!

LET OP: Deze app is voor bedrijfseigenaars om hen erbij te helpen hun bedrijfspagina te beheren op Yelp. Indien je op zoek bent naar de Yelp app die je kan helpen bij het ontdekken van geweldige locale bedrijven, ga dan alsjeblieft naar https://itunes.apple.com/nl/app/yelp/id284910350

Gebruik Yelp voor Zakelijke Accounts om:

  • De activiteiten en prospects van klanten op je Yelp bedrijfspagina bij te houden.
  • Op reviews te antwoorden met een privé bericht of openbare reactie.
  • Te reageren op vragen en berichten van klanten.
  • Rapporten te bekijken over advertentie klikken van Yelp gebruikers (enkel voor adverteerders).

Om van start te gaan, download de app en log in met je aanmeldingsgegevens voor je Zakelijk Account. Indien jij je bedrijfspagina op Yelp nog niet hebt geclaimd, ga dan alsjeblieft naar biz.yelp.nl en volg de nodige stappen om je bedrijfspagina te vinden en je aan te melden voor een Zakelijk Account on Yelp.

Tot zover Yelp Pro. Ik moet er nog even bij vermelden dat de app beschikbaar is in de volgende talen: Nederlands, Bokmål, Noors, Chinees, Deens, Duits, Engels, Fins, Frans, Italiaans, Japans, Pools, Portugees, Spaans, Trad. Chinees, Tsjechisch, Turks, Zweeds

Instagram groter dan Twitter

Instagram logoIk las op TechCrunch het bericht dat Instagram in november meer dan 300 miljoen actieve gebruikers had. Moet je nagaan dat het aantal actieve gebruikers in 9 maanden met 50% is gegroeid! En 70% van die actieve gebruikers komen niet uit de Verenigde Staten.

Met deze gegevens is het duidelijk dat Instagram het sociale media kanaal Twitter heeft ingehaald. Want zes weken geleden maakte Twitter bekend dat zij wereldwijd 248 miljoen actieve gebruikers heeft.

Instagram timeline

Eventjes een korte tijdlijn over Instagram, die op dit moment nog maar iets meer dan vier jaar bestaat:

  • Oktober 2010: lancering van Instagram op iPhone
  • December 2010: 1 miljoen gebruikers
  • Juni 2011: 5 miljoen gebruikers
  • September 2011: 10 miljoen gebruikers
  • 3 april 2012: 30 miljoen gebruikers en lancering op Android
  • 4 april 2012: 1 miljoen gebruikers vanaf Android
  • 9 april 2012: 5 miljoen Android gebruikers
  • 30 april 2012: 50 miljoen gebruikers
  • Februari 2013: 100 miljoen gebruikers
  • September 2013: 150 miljoen gebruikers
  • Maart 2014: 200 miljoen gebruikers

En nu in december 2014 heeft Instagram dus al meer dan 300 miljoen gebruikers. Als je beseft dat Twitter in de laatste negen maanden met slechts 38 miljoen gebruikers is gegroeid, kun je je voorstellen dat de achterstand van Twitter ras groter zal worden.

Instagram heeft nog een paar vernieuwingen aangekondigd. Als eerste is het druk bezig om fake spammer accounts op te heffen. Hierdoor kan het dus voorkomen dat je aantal volgers afneemt. Ook het aantal accounts dat je volgt kan afnemen, mocht je dus zogenaamde ‘bots’ volgen. Oh, terloops meldde Instagram dat van die 300 miljoen gebruikers de spammer-accounts zijn afgetrokken.

Verder wil Instagram binnenkort zogenaamde badges introduceren om de authenticiteit van accounts te tonen. Dit is speciaal bestemd voor merken, beroemdheden en atleten om zo te voorkomen dat gebruikers abusievelijk fake accounts en andere grapjassen gaan volgen.

Facebook bedankt en schrapt Bing

Zoals je waarschijnlijk wel wist, gebruikte Facebook jarenlang Bing als reservezoekmachine, als het zelf geen resultaten kon vinden. Maar daar is nu verandering in gekomen, want Facebook stopt met Bing. De enige data die nu nog wordt vertoond, is die van Facebook zelf.

Daarmee geeft Facebook aan dat het over voldoende relevante data beschikt om zichzelf als zoekmachine te positioneren.

Bing gaat ook voor kwaliteit

Het is al wel eens ter sprake gekomen: de zoekmachines gaan meer waarde hechten aan kwalitatief goede content. Dus: content met een zekere mate van kwaliteit. Eerder deze maand verscheen er een artikel op het Bing weblog, met als titel “The Role of Content Quality in Bing Ranking”.

Voor het beoordelen van de kwaliteit kun je in dat artikel lezen, dat Bing naar drie facetten kijkt om de kwaliteit van de content te beoordelen:

  1. Autoriteit: is de inhoud te vertrouwen?
  2. Toepasbaarheid: is de inhoud bruikbaar en in voldoende mate gedetailleerd?
  3. Presentatie: is de content goed gepresenteerd en eenvoudig te vinden?

Google kwaliteitsrichtlijnen

Bing meldt dus heel expliciet dat het veel waarde hecht aan de kwaliteit van de content. Ook Google beoordeelt webcontent op basis van kwaliteit. Daarvoor heeft Google de zogenaamde “Quality Ratings Guideline”. Dit document is niet openbaar, maar is volgens welingelichte bronnen afgelopen zomer nog drastisch aangepast.

Google Quality Rating Guidelines

Voor haar kwaliteitsbeoordeling legt Google grote nadruk op de knowledge graph resultaten. Google kijkt naar de volgende drie facetten:

  1. Expertise
  2. Autoriteit
  3. Vertrouwen

Eigenlijk kun je deze drie facetten samenvatten in één woord: “Reputatie”… Want als je een expert bent, met een hoge mate van autoriteit en je content blijkt te vertrouwen, dan heb jij als auteur in de ogen van Google een goede reputatie. Dit valt mogelijk ook terug te herleiden naar het fenomeen AuthorRank. Maar daar wil ik nu even niet verder op ingaan.

Terug naar de drie beoordelingscriteria voor kwaliteit van content. Volgens Google worden webpagina’s die op alle drie de onderdelen laag scoren, dan ook niet hoog vertoond in de zoekresultaten. Om haar algoritmes te leren content beter te beoordelen gebruikt Google de zogenaamde content raters, ofwel “content beoordelaars”. Die krijgen willekeurige pagina’s voorgeschoteld, die ze vervolgens op deze onderdelen moeten beoordelen. Hierdoor worden de algoritmes van Google steeds beter om ook andere content te beoordelen.

In het artikel “Google Rewrites Quality Rating Guide – What SEOs Need to Know” kun je hier veel meer over lezen, als je dit interessant vindt. Ik gebruik het mogelijk een andere keer om er verder op in te gaan. De link naar dat artikel vind je, evenals alle andere links in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/107.

“Betrouwbare” SEO services uit India

Dan eens iets anders… Ik heb het al wel eens vaker gezegd, maar val niet voor die mailtjes die je gouden bergen beloven voor het ranken van je website in de zoekresultaten. Ik kreeg van de week ook weer zo’n mailtje, die ik nu toch eens met je wil delen. Dit mailtje is afkomstig van het welluidende bedrijfsmatig klinkende e-mailadres ‘bharatjoshiseoservices108@hotmail.com’. Een Hotmail-account… Klinkt vertrouwenwekkend…

Maar goed, de mail gaat als volgt:

Hi

I am Bharat Joshi seo Consultant.

Advertising in the online world is one of the most inexpensive and highly effective methods of promoting a business.

I was surfing through your website and analyzed that despite having a great design;

it was not ranking on any of the search engines (Google Yahoo and Bing) for most of the keywords relating to your business.

I am affiliated with an SEO company based in India that has helped over 200 businesses rank on the 1st Page of GOOGLE for even the most competitive Industries.

We assure you that our SEO prices will give you good amount of margin in your pocket. Also, Your Company and your customer information will be confidential.

Let me know if you are interested and I will send you our company details or create a proposal so you can see exactly where you rank compared to your competitors.

I look forward to your mail.

Warm Regards
Bharat Joshi
SEO Consultant.

Ik vind dat toch zo knap: mensen uit India, die mij in het Engels een mail sturen en zeggen dat ze aan het surfen waren op mijn Nederlandstalige website. Bovendien hebben ze zomaar heel voortvarend een aantal relevante zoektermen opgezocht en gezien dat de site helemaal niet te vinden is in Google, Yahoo en Bing.

Sorry, maar ik moest dit gewoon even met je delen. Beste luisteraars, trap hier niet in! De kans dat medewerkers van een Indiaas bedrijf goede content in het Nederlands kunnen produceren, is minimaal en ik denk dat die richting de nul gaat, ondanks dat er meer dan een miljard mensen in India wonen!

Dus wat zal er gebeuren als je met een dergelijk bedrijf in zee gaat? Ze gaan te pas en vooral te onpas spammy links naar je website plaatsen. De kans bestaat dat dit uitermate kortstondig een positief effect heeft op je rankings, maar ik kan je verzekeren dat je daarna nog sneller uit de zoekresultaten tuimelt, dan dat je met je ogen kunt knipperen!

Ergo: blijf verre van dit soort mails, negeer en verwijder ze.

Onderhoud aan citations blijft nodig

Je weet dat citations ofwel bedrijfsvermeldingen nodig zijn voor de ranking van je bedrijfsvermelding in de lokale resultaten op Google. Dat is dat rijtje van “A” tot en met “G” dat je te zien krijgt, als je een bedrijf, organisatie, restaurant, hotel, zorgverlener of wat dan ook in de buurt of in een specifieke plaats of stad zoekt.

Hoewel signalen voor ranking in de lokale zoekresultaten steeds meer gelijk worden getrokken met de signalen voor de gewone zoekresultaten, blijven citations belangrijk. Want citations zijn een signaal voor de fysieke locatie van een bedrijf, dat is dus het adres.

Het belang van citations is enigszins afgenomen, maar dat ze nog steeds belangrijk zijn, blijkt wel uit mijn ervaring van afgelopen week. Er waren twee opdrachtgevers die maanden lang ongenaakbaar op de “A”-positie stonden. Maar sinds een week of drie tot vier zijn zij beide van de “A”-positie naar de “B”-positie gezakt.

Zelf zagen ze het als een degradatie en wilden hun “A”-positie terug. De belangrijkste reden was dat ze een duidelijk verband leken te zien tussen het terugzakken in de lokale ranking en het aantal nieuwe klanten.

Voor beide bedrijven heb ik na een kortstondig onderzoek naar nieuwe citationmogelijkheden een handjevol citations aangemaakt en binnen drie dagen stonden de zakelijke Google+ Mijn Bedrijf-pagina’s van de opdrachtgevers weer op “A”.

Daarmee kun je zien hoe belangrijk regelmatig onderzoek naar nieuwe citationmogelijkheden en het publiceren van nieuwe citations is, om hoog te blijven scoren in de lokale zoekresultaten! Je kunt dat zelf doen, of je kunt dat uitbesteden aan iemand die daar goed in is.

Eerder deze week vertelde ik in de tweede webinar over “Internet Marketing voor Fotografen” over citations en het belang ervan. In de derde webinar die komende dinsdag plaatsvindt, ga ik nog veel dieper in op citations. Ik leer je dan hoe je geautomatiseerd nieuwe kansen voor citations kunt vinden, en hoe je goede citations plaatst. Volg de website voor meer informatie, als je hierin geïnteresseerd bent…

Hiermee kom ik dan weer aan het einde van deze podcast. Volgende week donderdag is het eerste Kerstdag, maar dan komt er toch gewoon een podcast uit. De kans bestaat wel, dat die wat korter is, dan je gewend bent.

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 107 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.