23: Top 5 SEO-fouten, 12 achterhaalde SEO strategieën en introductie Google Now

Play

Inmiddels is Nederland koning met bijbehorende koningin rijker en vandaag is het ook nog eens Bevrijdingsdag. Gisteravond was het dus de Dodenherdenking en vond ik het derhalve niet echt gepast om dan ‘s avonds de podcast uit te brengen. Dus voor deze keer is het uitkomen van de podcast verplaatst naar de zondag. Sowieso kun je ‘m dus gedurende de komende week afluisteren. En misschien ben jij wel iemand die de podcast een half jaar later begint te luisteren. Zo krijg ik berichtjes van mensen die recentelijk zijn begonnen met de podcast en inmiddels bij aflevering 4 zijn.Reputatie Coaching Podcast Aflevering

Dat is het leuke van een podcast: je kunt ‘m beluisteren wanneer en waar het JOU uitkomt. Je hoeft je niet in bochten te wringen om op een bepaald tijdstip (dat je vaak helemaal niet uitkomt) de moeten beluisteren.

Mijn naam is Eduard de Boer –ook wel bekend als de ReputatieCoach– en ik ben je host voor vandaag!

Vandaag heb ik ook weer een aantal leuke en uiteenlopende onderwerpen voor je. Zo hoop ik dat er voor elk wat wils bij zit en alle luisteraars er iets uit kunnen meenemen, waar ze iets mee kunnen in hun dagelijkse leven.

Allereerst worden de financiële resultaten van het eerste kwartaal langzaamaan bekend gemaakt. “Groei, groei, groei!” is het wat de klok slaat! En recentelijk was het Twitter account van Associated Press gehacked, met alle gevolgen van dien. En er is meer gehacked in de wereld! Afgelopen week is ook Google Now voor de iPhone gelanceerd, daarover zometeen meer. Verder heb ik nog de Top-5 fouten volgens Matt Cutts en 12 “antieke” SEO strategieën, waar je nu toch echt mee moet stoppen.

Bedrijfspagina maken op FacebookFinanciële resultaten Facebook en Yelp bekendgemaakt

De financiële resultaten van Facebook en Yelp voor het eerste kwartaal van 2013 zijn erg positief. Allereerst wat nieuws over Facebook.

Het resultaat van Facebook voldeed aan de verwachtingen op Wall Street, hetgeen natuurlijk altijd fijn is. Het is vervelend voor een bedrijf als het onder de maat presteert, want dat betekent dat je weer heel wat hebt uit te leggen aan je aandeelhouders. Vergeleken met een jaar geleden boekte Facebook maar liefst 38% meer winst. Dit komt neer op een slordige US$ 1,46 miljard!

De mobiele advertentietak van Facebook groeit ook als kool, want maar liefst 30% van de totale winst is hiervan afkomstig. Dit deel bedraagt US$ 375 miljoen.

En per 31 maart had Facebook 1,1 miljard actieve gebruikers, waarvan 665 miljoen dagelijks actief zijn. Dit is een groei van 26% vergeleken met vorig jaar.

Logo YelpEen ander social media bedrijf wat goed heeft gepresteerd in het eerste kwartaal van 2013, is Yelp. Op 1 mei kondigde Yelp aan dat hun winst ten opzichte van 2012 met maar liefst 68% was gegroeid! De netto winst kwam in het eerste kwartaal van 2013 op US$ 46 miljoen. Dit staat in geen vergelijk met Facebook qua omvang, maar waar Facebook met 38% is gegroeid, groeide Yelp dus met 68% Vanuit dat standpunt bekeken is het dus een goed resultaat. Het aantal unieke maandelijkse bezoekers was al door de 100 miljoen-grens gegaan en bedraagt nu al 102 miljoen.  Het aantal reviews steeg in één jaar met 42% naar meer dan 39 miljoen cumulatieve reviews!

Jeremy Stoppelman, de CEO van Yelp, lichtte de koers voor de rest van het jaar toe. Zo zal de focus van Yelp worden gericht op productinnovatie rondom de mobiele app en komen er nieuwe functionaliteiten voor zowel klanten, als bedrijfseigenaars. En natuurlijk wordt er hard verder gewerkt aan de integratie van Qype in Yelp. Wil je overigens meer weten over Yelp, dan kun je als je wilt ReputatieCoaching Podcast aflevering 20 nog eens terugluisteren. Daarin had ik Philippine Wouters, de Community Manager voor Yelp Nederland, in de show voor een interview.

Tijdens dat interview meldde Philippine dat Yelp toen in 20 landen operationeel was, maar inmiddels hebben ze vorige maand Nieuw Zeeland toegevoegd aan de lijst met landen.

In de show notes heb ik een leuke grafiek van Search Engine Land geplaatst. In deze grafiek is te zien dat “Shopping” en “Restaurants” duidelijk het leeuwendeel zijn van Yelp. 23% van de bedrijven waarvoor reviews in Yelp zijn gepost zijn winkels en 21% van de reviews zijn voor restaurants.

Naast al deze positieve cijfers meldde Yelp ook terloops, dat ze inmiddels al 1,1 miljoen bedrijfsprofielen online hebben. Dit aantal is ten opzichte van het eerste kwartaal in 2012 met 58% gegroeid.

Facebook voert wat dat betreft voor zover bekend de boventoon, met een goede 15 miljoen pagina’s. Dat hebben zij op 15 maart bekend gemaakt. Voor de volledigheid: dat zijn dus niet alleen bedrijfspagina’s, maar ook alle andere pagina’s die mensen ooit hebben gemaakt.

Google heeft al een tijd lang geen resultaten bekend gemaakt, maar het laatste wat we daarvan weten, is dat ze toen (en dan praat ik over december 2011) 8 miljoen geclaimde bedrijfspagina’s hadden in Google Places, zoals het toen nog heette.

Van Foursquare zijn geen actuele gegevens beschikbaar. Ik denk dat Foursquare stilletjes op de achtergrond doorgaat met het verder uitbouwen van haar database om later opeens met veel bombarie groots uit te pakken. Heb blijft koffiedik kijken, dus we zullen zien.

Verder las ik afgelopen week nog meer leuk nieuws over Yelp. Het blijkt namelijk dat gevangenen in de Verenigde Staten reviews posten van de gevangenissen waar ze zitten. Ze hebben natuurlijk toch alle tijd om rustig reviews te posten! En niet alleen gevangenen posten reviews van de gevangenissen, ook advocaten doen eraan mee.

Gevangenissen zijn natuurlijk niet het meest gezochte type onderneming om reviews over op te zoeken en te lezen, maar inmiddels kun je op Yelp lezen over de huisvesting, het eten, het personeel en serieuze misstanden.

Yelp heeft niet hierop gereageerd met cijfers over het aantal reviews dat in alle landen is gepost voor gevangenissen. Het enige commentaar wat ze hierop gaven, was dat elke onderneming met een fysiek adres door Yelpies kan worden gereviewed, zolang de reviews voldoen aan de richtlijnen en bepalingen zoals die voor reviews voor elke onderneming gelden.

Yelp groeit dus, maar heeft lang niet de omvang van Facebook, Google+ Local en Foursquare. Maar kan Yelp Facebook, Foursquare en Google+ Local vóór blijven? Als je het puur cijfermatig bekijkt, ligt Google+ Local mijlenver voor met haar lokale zoekresultaten. Maar dit maakt Google nog niet per se een “winnaar”. Want het feit dat de meeste mensen Google gebruiken, betekent nog niet, dat ze geen andere sites en apps gebruiken…

De meeste mensen die actief inchecken bij bedrijven en reviews posten blijken namelijk meerdere apps en sites te gebruiken. Ditzelfde geldt voor mensen die op zoek zijn naar informatie en reviews over bedrijven. Volgens het Amerikaanse ComScore gebruiken Internetters gemiddeld 2,5 verschillende bronnen voor meer informatie.

Ondanks dat Google het eerste bedrijf is, wat de meeste mensen roepen als ze op zoek zijn naar een lokale onderneming, zijn reviews op Google+ Local toch beduidend minder in aantal en kwaliteit, dan die op Yelp. Dus zie je dat Yelp in de meeste landen waar zij operationeel is, toch als eerste naar boven komt, als mensen op zoek zijn naar kwalitatief goede en diepgaande reviews over lokale bedrijven waar ze mogelijk zaken mee willen doen.

FoursquareFoursquare wil DE locatielaag voor Internet worden

Foursquare probeert hard om Yelp in te halen als lokale zoekmachine. Volgens de CEO van Foursquare, Dennis Crowley, wil Foursquare DE locatielaag voor het hele Internet worden.

De afgelopen tijd heeft Foursquare haar focus ook aangepast en proberen ze nu meer een echte lokale zoekmachine te zijn, dan een social media, social gaming club. En terwijl Facebook haar nieuwe layout voor mobiele pagina’s presenteerde, liet Foursquare weten dat ze het uiterlijk en de indeling van de lokale bedrijfspagina’s op gewone PC’s heeft aangepast. De mobiele app is nog niet veranderd. Zo is de bedrijfsinformatie zoals de adresgegevens en het telefoonnummer beter leesbaar, beginnen de pagina’s net als op Facebook en Google+ Local met foto’s bovenaan en worden suggesties voor soortgelijke plaatsen gegeven.

Overigens, dit nieuws heb ik zoals altijd verzameld uit alle bronnen die ik wekelijks volg op Internet. De links naar de achterliggende artikelen kun je vinden in de show notes. En de show notes staan op www.reputatiecoaching.nl/23/.

Twitter account @ap (Associated Press) gehacked

Eind april beleefde de reputatiemanagement afdeling van Associated Press ook even spannende momenten. Het Twitter Account @AP van Associated Press was gehacked. Op het Twitter account werd een tweet gepost dat er twee explosies waren gehoord in het Witte Huis en dat president Barack Obama gewond was”. @AP was enige tijd uit de lucht, maar ik heb zojuist gechecked en het account is weer live.

Om je een idee te geven wat een dergelijke actie teweeg kan brengen: meteen na de bewuste tweet kelderde de Dow Jones index met maar liefst 143 punten. Toen bekend was, wat er was gebeurd, klom de koers wel weer op, maar dit voorbeeld illustreert wel het gevaar van het absolute vertrouwen in social media.

Mede door dit incident en doordat in februari meer dan 250.000 Twitter-accounts waren gehacked, overweegt Twitter “two-factor authentication” in te zetten. Dit houdt in dat je niet alleen een wachtwoord nodig hebt om in te loggen, maar nog een tweede stukje data, waar (als het goed is), jij alleen de beschikking over kunt hebben.

Google heeft hiervoor bijvoorbeeld een zogenaamde “token app” voor de iPhone en andere smartphones. Deze app toont elke minuut een andere, willekeurige 6-cijferige code en als een code eenmaal is gebruikt, kun je die niet nog een keer gebruiken.

Zelf ben ik een tevreden gebruiker van de Yubikey. Hierdoor kan ik veilig mijn wachtwoorden in de cloud opslaan bij LastPass. Want met alleen het wachtwoord kun je niet mijn wachtwoorden bekijken. Pas als je de Yubikey in een USB-poort stop en op een knopje drukt, genereert deze een willekeurige code van 40 karakters, die ook elke keer anders is. Deze vorm van dubbele beveiliging is een stuk sterker, zoals je wel begrijpt!

Naast dat Twitter dus onder vuur ligt, werd ook de site “LivingSocial” gehacked. Hierdoor zijn de gegevens van maar liefst 50 miljoen mensen in handen van hackers gekomen. Hoewel LivingSocial meteen hard aan de gang ging om alles te onderzoeken, konden ze wel melden dat er geen credit card gegevens waren gelekt.

Maar met al deze en andere hacks, waar je bijna dagelijks in de media over leest of hoort, moet iedereen zich toch langzaamaan echt wel bewust worden van het risico van het gebruiken van hetzelfde wachtwoord op meerdere sites. Mensen, doe dit niet! Er zijn meer dan voldoende tooltjes voor alle platformen om je erbij te helpen voor elke site een ander wachtwoord te gebruiken van 12 karakters of meer, zonder dat dit jou hoofdpijn bezorgd. De techniek is er, maar zij dient alleen nog maar ingezet te worden!

Als je meer hierover wilt weten, reageer dan onderaan de show notes, die je kunt vinden op www.reputatiecoaching.nl/23/.

De meesten onder jullie zullen al wel hebben gehoord van “Google Glass”, de bijzondere bril van Google, waar je tegen moet praten. Google Glass is er voorlopig nog niet op grote schaal en zeker nog niet op de Nederlandse markt. Maar afgelopen week kwam er een nieuwe app uit de Google stal voor de iPhone, die nog wel eens een geduchte concurrent kan worden voor de combinatie van Apple met Siri, de elektronische spraakherkenning van Apple.

Google Now

Google Now is de voorspellende kracht van Google… Het groeide binnen één jaar van een leuk technisch aardigheidje naar een vreselijk indrukwekkende mobiele app. Toen ik erover las, heb ik het ook meteen gedownload van de App Store en ik ben ook erg onder de indruk.

De app voorziet in prima Nederlandse spraakherkenning (je moet wel goed articuleren) en heeft gewoon weet van waar je zoal naartoe reist en wat je thuisbestemming is. Want zonder het te vragen laat de app bijvoorbeeld de actuele reistijd zien naar kantoor, naar huis of naar andere populaire bestemmingen. Zo kreeg ik nadat ik de app voor de eerste keer opstartte automatisch de actuele reistijd naar mijn schoonvader in Zuid-Limburg te zien.

En ik kan je vertellen: volgens mij heb ik nooit de route uitgezocht via Google Maps, of Google op enigerlei wijze het adres van mijn schoonvader laten weten in combinatie met het feit dat ik er frequent naartoe rijdt. Sommige mensen zullen dit eng vinden en klagen over inbreuk op privacy etc. Maar ik heb niets te verbergen, zeker niet wat ik online doe. Dus ik maak me daar helemaal geen zorgen over.

Anyway, terug naar de app. De app toont ook de actuele weersgesteldheid en de voorspelling voor de komende dagen, eventuele vertrektijden en vertragingen van openbaar vervoer etc. etc. Als je in het buitenland bent, toont Google Now je allerlei vertalingen en wisselkoersen. Google gaat er de komende tijd ongetwijfeld nog meer aan toevoegen.

Deze app lijkt qua bediengemak al aardig in de buurt te komen van de Google Glass. Ja, ik geef het wel toe: Google Glass heeft een hoger hipgehalte, maar ik zie mezelf bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig nog niet echt tegen mijn bril praten. Ook met spraak je bril opdracht geven om bijvoorbeeld tijdens een voorstelling in een schouwburg een foto te maken, en die te versturen via mail of te delen via Google+ zal niet worden gewaardeerd door andere toeschouwers.

Als je er een tijdje mee hebt gespeeld raak je steeds meer onder de indruk en soms bekruipt mij het gevoel dat de app bijna telepatisch is. Maar vergeet niet: Google heeft heel veel bronnen om uit te putten. Aan de hand van de GPS-ontvanger in de telefoon weet de app jouw locatie en natuurlijk weet Google jouw zoekgeschiedenis. Als je dit combineert met bijvoorbeeld hotelbevestigingen of vluchtgegevens in je Gmail, je afspraken in je Google Kalender, de feestdagen en verjaardagen in Google+, dan wordt het opeens duidelijk dat Google uit heel veel informatie kan putten. En dankzij de steeds beter wordende algoritmes, wordt de app natuurlijk ook steeds beter.

Op de site van Google lees je bijvoorbeeld ook het volgende over hoe Google Now je kan helpen met je time management:

“Als u een afspraak heeft, controleert Google Now de verkeersinformatie, zodat u weet hoe lang u onderweg bent. U krijgt zelfs een melding wanneer u moet vertrekken.”

Ik ben benieuwd hoelang het nog duurt, totdat de app weet wat ik nog in de koelkast heb staan en in de vriezer of de garage heb liggen, om dan aan de hand van bekende houdbaarheidsdata een recept samen te stellen wat ik ook heel lekker vind. Mijn gevoel zegt dat ook deze ontwikkelingen heus niet meer zover in de toekomst liggen.

Je kunt meer lezen over Google Now op www.google.com/now/

Het weer in ZandvoortDan heb ik nog een paar tips voor je, voor het geval je Google Now al hebt geïnstalleerd:

  1. Vertel Google wat jou interesseert en wat jij leuk en belangrijk vindt. In de instellingen kun je je interesses aangeven en bepaalde zaken uitzetten. Zo interesseer ik mijn niet voor sport, dus heb ik dat uitgezet.

  2. Ga eens zoeken met spraakherkenning. Als je de woorden duidelijk uitspreekt, werkt de spraakherkenning verbluffend goed! En zeker als je bijvoorbeeld autorijdt of om andere redenen je handen niet goed kunt gebruiken, dan is dit echt een uitkomst. Je kunt bijvoorbeeld vragen: “het weer in Zandvoort”, waarna Google Now je meteen de actuele weersgesteldheid in Zandvoort toont.

  3. Als je iets meer ergens over wilt weten, dan kun je ook een foto maken en daar Google iets over laten opzoeken met Google Goggles.

  4. En als je de app vaak gebruikt, dan adviseer ik je om ‘m in de dock te zetten van je iPhone, zodat je er altijd snel bij kunt.

Top-5 SEO-fouten door Matt Cutts

Matt Cutts, hoofd van de webspam-afdeling van Google, brengt wekelijks enkele video’s uit, waarin hij dingen uitlegt over hoe Google omgaat met bepaalde dingen, hoe ze over bepaalde acties denken enz. Natuurlijk laat hij nooit het achterste van zijn tong zien en zal hij nooit uit de doeken doen hoe de rankingalgoritmes van Google werken, maar als je de video’s bekijkt, dan kun je er toch best vaak dingen van opsteken.

Zo bracht hij afgelopen week een video uit, waarin hij de Top-5 SEO-fouten vertelt, die Google tegenkomt. Het zijn niet de meest fatale fouten, maar de meest voorkomende.

  1. Geen website hebben, of een website hebben die Google niet kan bekijken.

  2. Niet de juiste woorden op de site gebruiken. Zo geeft hij als voorbeeld dat je niet moet schrijven: “Hoogte van Mount Everest”, maar bijvoorbeeld “Hoe hoog is de Mount Everest?”. Want zo zoeken mensen.

  3. Je moet niet denken aan het bouwen van links, maar aan interessante, relevante en unieke content bieden en deze op goede manieren onder de aandacht brengen van je publiek (content marketing).

  4. Niet goed nadenken over de titel en de HTML description van elke pagina.

  5. Geen gebruik maken van Google webmaster tools en andere Google resources om zo op de hoogte te blijven van wat Google belangrijk vindt en wat SEO nu eigenlijk is.

In de show notes heb ik de desbetreffende video opgenomen. Die video staat op YouTube. En nu ik het toch over YouTube heb, eventjes kort een nieuwtje. YouTube maakte bekend dat bij elkaar maandelijks meer dan 6 miljard uur videocontent wordt gekeken. Dat is een groei van meer dan 50% ten opzichte van vorig jaar!

Laat dit ook een teken voor jou zijn, dat je niet al je marketingpogingen alleen richt op je weblog, je webshop of podcast. Maar denk eens na over hoe je video als medium kunt gebruiken in je content marketing strategie om je boodschap over te brengen. Wed niet op één paard, maar zorg ervoor dat je vanaf deze week meerdere pijlen op je boog hebt om jouw boodschap op allerlei manieren over te brengen.

Video is natuurlijk heel belangrijk, maar je kunt ook eens denken aan PowerPoint presentaties, al of niet met een voiceover erbij, of aan het starten van je eigen podcast over het onderwerp wat voor jouw bedrijf of site belangrijk is. Of ga foto’s maken en die overal posten. Gebruik meerdere kanalen, want dat doen je klanten of prospects ook! Dus zorg ervoor dat zij je overal op diverse manieren kunnen vinden!

12 achterhaalde SEO-strategieën

Zojuist had ik het al over de 5 meest voorkomende SEO-fouten die mensen maken. Maar er zijn nog veel meer SEO-strategieën die anno 2013 niet meer werken. Dus raad ik je aan om die nu toch echt te laten vallen en je te richten op -ik kan het niet vaak genoeg zeggen- relevante, unieke en interessante content voor jouw doelgroep of doelgroepen.

Laat ik de lijst eens doorlopen…

  1. Stop met het smeken om links – In het verleden kon je hogerop komen als je links kreeg van sites met een hoge PageRank enz. Die tijd is over. Links moet je verdienen. Als mensen jouw content interessant vinden, dan gaan ze er echt naar linken. Dus stop met smeken om backlinks!

  2. Stop met wederzijdse links – Vorige podcast sprak ik er ook al over: ik krijg nog steeds wekelijks mailtjes of ik alsjeblieft naar een site wil linken in ruil voor een link naar onze site. Helaas, dit heeft bij Google dikwijls een averechts effect! Dus stop ermee!

  3. Ga geen blogs spammen! – In het verleden kon het spammen van reacties in weblogs van anderen erg goed werken om een hoge positie te verkrijgen in de zoekmachines. Dat werkt niet meer! Tuurlijk is het goed om te reageren, maar zeg dan meer dan alleen “Goed artikel!” of “Interessant!”. Ga de discussie aan, geef jouw reactie of mening en word op die manier sociaal!

  4. Vergeet artikel directories – Lange tijd kon je met het publiceren van waardeloze content met backlinks naar je eigen site in zoveel mogelijk directories hogerop komen. Tegenwoordig willen de zoekmachines echt die unieke, originele, relevante en interessante content zien.

  5. Focus je niet alleen op je positie – Je positie in de zoekresultaten zegt niet alles. Tuurlijk helpt het om hoog te scoren, maar ga niet in een soort van doel-middelen verwarring hier al je aandacht op vestigen. Stop ook met het dagelijks controleren van al je rankings. In die tijd kun je zoveel meer zinnigere dingen doen!

  6. Stop met schrijven voor de zoekmachines – Het zijn niet de zoekmachines die dingen bij je kopen of bestellen, maar mensen. Dus schrijf je content voor mensen en niet voor de zoekmachines.

  7. Stop met backlinks in de footer van je site – Als je alleen maar linkt naar één bepaalde site in de footer op alle pagina’s op je site, dan loop je de kans hiervoor te worden afgestraft. Tuurlijk mag je links plaatsen, maar zorg dat het zinnige links zijn.

  8. Focus je niet alleen op on-page SEO –  Tuurlijk is het goed om ervoor te zorgen dat je aan alle tips en richtlijnen van o.a. Google en Bing voldoet ten behoeve van je on-page SEO, maar laat dat niet je enige focus zijn. Met on-page SEO bedoel ik het gebruik van headers, meta tags, titels enz. Off-page SEO, gaat over hoe je je content onder de aandacht van anderen brengt, dus bijvoorbeeld door middel van social media, het bouwen van waardevolle relaties met je lezers, gastblogs schrijven enz.

  9. Breng geen persbericht uit, als het geen nieuws is – Persberichten waren lange tijd een manier om hoog te scoren in de zoekresultaten. Dus ging iedereen te pas en vooral te ONpas persberichten publiceren, zonder dat er eigenlijk sprake was van nieuws. Als je daadwerkelijk iets doet of net hebt gedaan wat nieuwswaardig is, breng dan een persbericht uit!

  10. Stop met eindeloos studeren op je resultaten – Je kunt er een dagtaak van maken om eindeloos te studeren op de resultaten in bijvoorbeeld Clicky of Google Analytics. Maar gebruik die cijfers als richtlijn en indicatie om je koers te bepalen. Staar je niet blind op de cijfertjes en mooie grafiekjes die je eruit kunt toveren.

  11. Spin geen artikelen – Vooral de Engelse blackhat SEO-specialisten hadden er een handje van om artikelen te spinnen. Als je een artikel spint, dan vervang je woorden door synoniemen of bepaalde zinsdelen door andere zinsdelen. Sinds de Panda-updates van Google is het zinloos om artikelen te spinnen. Google ziet dit en zal alleen het eerste artikel indexeren. De rest wordt gewoon genegeerd.

  12. Stop met geautomatiseerde SEO – Lange tijd kon je een aantal zaken in SEO automatiseren door middel van blackhat programma’s die je kon kopen op het Warrior Forum en andere duistere sites. Maar wat is nu net datgene, waar zoekmachines goed in zijn? Juist: het herkennen van patronen! En wat doen vrijwel al die programma’s? Juist: werken volgens bepaalde patronen! Ergo: zinloos tijdverdrijf. Ik heb inmiddels al heel vaak content op de voorpagina van de zoekmachines laten landen, puur door me netjes aan de regels te houden. Dus het kan echt!

Tjonge, zo is het toch onverwachts een lange podcast geworden… Ik hoop in ieder geval dat je het weer interessant vond en er iets van hebt opgestoken. Als je de podcast leuk vindt, dan kun je een paar dingen doen:

  1. Een berichtje achterlaten onder de transcriptie van deze podcast. De transcriptie kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/23/

  2. Een recensie posten op iTunes

  3. Een reactie posten op de Google+ pagina, die je kunt vinden op: www.reputatiecoaching.nl/gplus (g-p-l-u-s)

  4. Een reactie posten op de Facebook pagina. Deze staat op: www.reputatiecoaching.nl/facebook

  5. Of als laatste: een reactie posten op LinkedIn: www.reputatiecoaching.nl/linkedin

Daarnaast ben ik tegenwoordig ook redelijk actief met Pinterest, waar ik dikwijls diverse leuke infographics post. Deze kun je vinden op: www.reputatiecoaching.nl/pinterest.

Heb je ergens iets gepost, laat het met dan weten. Ook als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

Ik wens iedereen de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:

Laat wat van je horen

*